Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 403
Offentligt
2907676_0001.png
NOTAT
Evaluering af differentierede gebyrsatser for registrering af tato-
veringssteder
Formål
Dette notat har til formål at evaluere mulighederne for at indføre differentierede
gebyrsatser for registreringen af tatoveringssteder, fremfor det faste gebyr, der
betales i dag uanset størrelsen af tatoveringssted.
Baggrund
06-10-2023
J.nr.
MIN-01-000580
MHE
Esbjerg
Brygge
30
Ifølge tatoveringsloven (LOV nr. 695 af 08/06/2018) skal et tatoveringssted re-
gistreres hos Sikkerhedsstyrelsen, som herefter fører tilsyn med stedet. Regi-
streringen af tatoveringsstedet gælder i ét år, og skal senest fornyes på årsda-
gen for sidste registrering. Hvis tatoveringssteder undlader at registrere sig, og
hvis der fortsat tatoveres på adressen, vil det være et brud på tatoveringsloven,
som kan føre til en politianmeldelse. Gebyret for registrering af et tatoverings-
sted følger af bekendtgørelse nr. 1915 af 10. december 2020, hvor satsen blev
hævet fra 5.776 kr. til de 6.500 kr., som gebyret udgør i dag.
Det fremgår af bemærkningerne til tatoveringsloven, at det efter en indkørings-
periode skal undersøges om et differentieret gebyr, som tager højde for antallet
af ansatte på det enkelte tatoveringssted, vil være en mulighed fremfor det nu-
værende ikkedifferentierede gebyr.
Differentieret gebyrordning
I dag er gebyrsatsen for registreringen af et tatoveringssted ens for alle tatove-
ringssteder uanset størrelsen på virksomheden.
Fordelen ved indførelsen af et differentieret gebyr afgjort efter tatoveringsste-
dets størrelse kunne være, at det kunne give incitament for mindre tatoverings-
steder
som i dag ikke betaler det lovpligtige gebyr - til at registrere sig hos
Sikkerhedsstyrelsen. Dette vil kunne bidrage til at løse nogle af udfordringerne i
gebyrordningen, hvor færre tatoveringssteder har registreret sig hos Sikkerheds-
styrelsen end forventet, og samtidigt adressere branchens bekymringer om stør-
relsen på gebyret.
6700 Esbjerg
Tlf.: 33 73 20 00
[email protected]
www.sik.dk
CVR nr. 27 40 31 23
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 403: Orientering om evaluering af muligheden for differentierede gebyrsatser for registrering af tatoveringssteder, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2907676_0002.png
2/4
Trods disse fordele er der dog flere udfordringer ved at implementere differenti-
erede gebyrsatser, som der på nuværende tidspunkt ikke findes en tilfredsstil-
lende løsning på. Derfor vurderes modellen ikke at kunne bruges i praksis.
Grundlaget for at kunne differentiere gebyrsatsen er, at der skal findes et brug-
bart/validt parameter, hvorudfra størrelsen på virksomheden kan opgøres.
Bemærkningerne til loven, hvor nærværende evaluering foreslås, nævner antal-
let af ansatte eller tilknyttede tatovører som udgangspunkt for det differentie-
rede gebyr. Sikkerhedsstyrelsens erfaring er dog umiddelbart, at det ikke er et
realistisk målepunkt, da mange tatovører ikke er fastansatte hos tatoveringsste-
det, men i stedet selvstændige i en ordning, der kan sammenlignes med et kon-
torfællesskab. Herudover er nogle lærlinge. Det kan skævvride billedet af virk-
somhedens størrelse og skabe manglende proportionalitet i gebyret, hvis stør-
relsen defineres efter antal medarbejdere. Samtidig er erfaringen også, at antal-
let af medarbejdere kun er et øjebliksbillede, der kan ændre sig meget og hurtigt.
For så vidt angår omsætning har mange tatoveringssteder ikke en traditionel
virksomhedsstruktur, men har i stedet tatovører, der arbejder freelance eller le-
jer en plads på lokationen, som de betaler til. Derfor er omsætningen heller ikke
en objektiv måde at måle på. Antallet af tatoveringer, der foretages, er ligeledes
ikke objektivt, da størrelsen og kompleksiteten er så forskellig fra tatovering til
tatovering, at det ikke kan sammenlignes. Der findes ikke et objektivt parameter
at måle størrelsen på et tatoveringssted ud fra.
Endvidere er der det samlede økonomiske aspekt at tage højde for, hvor forud-
sætningen i gebyrmodellen er, at området er i samlet økonomisk balance, dvs.
at Sikkerhedsstyrelsen ressourceforbrug til markedsovervågning matcher gebyr-
provenuet i ordningen. Med nuværende gebyrsats opnås kun netop løbende år-
lig balance (ligesom der henstår en akkumuleret underdækning). Det betyder, at
den gennemsnitlige gebyrsats ikke kan være mindre end de nuværende 6.500
kr. Hvis brancheforudsætningen er, at der er klar overvægt af små tatoverings-
steder og relativ få store, så ville en mærkbar gebyrnedsættelse for de (mange)
små virksomheder resultere i en ganske betydelig gebyrstigning for de store virk-
somheder. Sikkerhedsstyrelsen ressourceforbrug til markedsovervågningen dif-
ferentierer sig ikke på samme vis ift. størrelsen på virksomhederne, da større
tatoveringssteder ikke er væsentlige dyrere at fører tilsyn med, end de mindre
tatoveringssteder. Hvis gebyret sættes ned for små tatoveringssteder, vil det der-
for have en betydelig effekt på gebyrordningens økonomi.
Dette gør alt i alt en differentieret gebyrmodel svær at implementere i praksis og
kan resultere i uhensigtsmæssige og unfair konsekvenser.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 403: Orientering om evaluering af muligheden for differentierede gebyrsatser for registrering af tatoveringssteder, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2907676_0003.png
3/4
Input fra branchen
Tirsdag den 1. august afholdte Sikkerhedsstyrelsen et dialogmøde, som aktører
fra den traditionelle tatoveringsbranche og den kosmetiske tatoveringsbranche
var inviteret til, for at få branchens input og drøfte muligheder og udfordringer
ved en differentieret gebyrmodel på området, som kan indføres i praksis.
På mødet var Dansk Tatovør Laug, Dansk Kosmetolog Forening og Branchefor-
eningen for Kosmetiske Tatovører, Kosmetiske Behandlere & uddannelsesste-
der, til stede.
Der blev drøftet flere alternative muligheder for, hvordan man kan adressere
udfordringerne med manglende registrering af tatoveringssteder, ved at gøre re-
gistreringen mere attraktiv, herunder;
Fokus på tilsyn på messer og konventioner,
Kontrolindsatser på undervisningssteder,
Vigtigheden i at skabe værdi for de registrerede tatoveringssteder, f.eks.
gennem branding (klistermærker med dato for registrering, som skal fornyes
hvert år)
Kommunikation fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet med budskab om at
registreringen hos SIK skal være hjælp til selvhjælp for forbrugeren
Gæstepas for udenlandske tatovører
Mulige løsningsforslag for en differentieret gebyrmodel blev ligeledes drøftet. Re-
præsentanter for branchen foreslog, at gebyret kunne differentieres for hhv. ta-
toveringsstedet og tatovøren, for at imødekomme udfordringen vedr. andre an-
sættelses- og tilknytningsformer i branchen end traditionelle arbejdsgiver og løn-
modtager forhold. Sikkerhedsstyrelsen bemærkede, at det ikke er muligt at
håndhæve i praksis, og vil være en stor administrativ byrde og meget dyrt at
administrere, hvilket kan ophæve fordelen ved det differentierede gebyr, da ad-
ministrationen ville blive dyrere.
Konklusion
Et differentieret gebyr for registrering af tatoveringssteder er ikke mulig at ind-
føre uden et fikspunkt, hvorfra størrelsen af tatoveringsstedet kan måles på en
fair og objektiv måde og håndhæves i praksis. Hvis man vælger at indføre et
differentieret gebyr uden et målepunkt, der lever op til disse forudsætninger, vil
det skævvride gebyret med konsekvenser, der er modsat intentionen. Der kan
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 403: Orientering om evaluering af muligheden for differentierede gebyrsatser for registrering af tatoveringssteder, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2907676_0004.png
4/4
være andre tiltag, bl.a. kommunikations- og målrettede tilsynsindsatser, som
kan være med til understøtte den nuværende gebyrmodel i ordningen.
På baggrund af ovenstående evaluering og dialog med branchen vurderer Sik-
kerhedsstyrelsen, er der ikke kan indføres en differentieret gebyrmodel, da der
ikke findes et konkret og objektivt fikspunkt, som differentieringen kan foretages
ud fra.