Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 396
Offentligt
2904740_0001.png
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 396: Henvendelse fra Ingen er Normale. Alle er Originale vedr. foretræde om indsats for borgere med psykiske diagnoser
2904740_0002.png
Bilag
Eksempler på koncepter
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 396: Henvendelse fra Ingen er Normale. Alle er Originale vedr. foretræde om indsats for borgere med psykiske diagnoser
2904740_0003.png
Eksempler på
livsforbedringer
3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 396: Henvendelse fra Ingen er Normale. Alle er Originale vedr. foretræde om indsats for borgere med psykiske diagnoser
2904740_0004.png
God start i eget hjem
Udfordringen
MÅL: At sikre at mennesker med psykiske diagnoser ikke ender i isolation,
gentagende tilfælde af hjemløshed og nabokonflikter.
Hvad sætter vi i værk?
Kommunalt anviste får mulighed for at oplyse særlige behov ved indgåelse af
lejekontrakt. Det udløser en særlig velkomstpakke: der udover en indflytnings-
blomster og generel information om lejemålet indeholder et afkrydsningsskema
med tilbud:
Indflytningsblomst og info om lejemål
Tilbud 1: Sociale visevært kommer på besøg inden for de første 14 dage.
Varm velkomst med informationer om tilbud i boligforeningen. Ny relation og
der tilbydes flere opfølgende kaffebesøg.
Tilbud 2: Sociale visevært kan kontakte pårørende, hvis der er tegn på, at det
er ved at gå galt. Fx overfyldt postkasse eller rod på altanen/i opgangen.
Tilbud 3: Bliv-i-din-bolig ordning. Samtykke til at udlejer må lave en
opsøgende indsats for at finde en tidlig løsning, hvis huslejen udebliver. Kan
også tilvælge, at huslejen bliver betalt automatisk i samarbejde med
kommunen.
Hvordan ser organisationen ud?
KABs lokalafdelinger + de sociale viceværter i samarbejde med kommunale
kontaktpersoner. Ressourcepersoner: Fx Housing First, Hjem til alle, WeShelter.
Hvordan kommunikeres det ud?
Budskab: Tilbud om støtte til at trives og beholde sit hjem
Kanal: Gennem kommunal kontaktperson og social visevært
Mange med en psykisk lidelse har svært ved at få hverdagen i
egen bolig til at fungere. Konsekvenserne er ofte, at personen
isoleres sig, kommer på kant med naboer pga. fx larm og rod .
I sidste ende kan de miste deres lejlighed, fordi der ikke
betales husleje.
Lejligheder der forlades på denne måde er ofte i meget
dårlig stand.
4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 396: Henvendelse fra Ingen er Normale. Alle er Originale vedr. foretræde om indsats for borgere med psykiske diagnoser
2904740_0005.png
Udfordringen
God mad i alle køleskabe: Madkassen (i test)
MÅLET er at mennesker, der er udskrives efter en længere indlæggelse på
psykiatrisk afdeling, i en periode på fx 3 uger 2-3 gange om ugen, får
tilsendt en kasse med lette livretter. Dvs. god mad, der er super let at
tilberede.
Vi ved, at sund mad er meget vigtigt for psykisk helbred. Erfaring
viser samtidig, at den første tid efter udskrivning kan være meget
udfordrende. Der er ikke meget overskud og man skal selvstændigt
klare dagligdagen – ikke mindst indkøb og madlavning
Hvad sætter vi i værk?
- Konceptet defineres fx 1 kasse, hver 3. dag i 3 uger. Med 3 måltider pr. dag
der tager under 10 minutter at gøre klar. De to første kasser indeholder
måltider der ikke kræver tilberedning.
- Udvikling af madkassen sammen med ernæringseksperter
- Aftale indgås med udskrivende afdeling
Hvordan ser organisationen ud?
Mulige partnere: Årstiderne, ernæringseksperter samt et psykiatrisk afsnit +
evt. Too Good to go el. Fødevarebanken.
Der er også mulighed for at tilknytte et forskningsspor på dette koncept, for
at dokumentere kostens betydning for fx genindlæggelser.
Der skal etableres finansiering.
Hvordan kommunikeres det ud?
Budskab: Ny hverdag med lette livretter i madkassen
Kanaler: På den psykiatriske skadestue vil målgruppen få tilbuddet og et link
til tilmelding.
5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 396: Henvendelse fra Ingen er Normale. Alle er Originale vedr. foretræde om indsats for borgere med psykiske diagnoser
2904740_0006.png
Koncepter under udvikling på arbejde
Portalen der går det let at sige ja tak
Portalen: JA TAK. En portal med viden og redskaber
til arbejdsgivere, som gør det nemt at sige ja tak til at
ansætte mennesker med diagnoser: Indhold:
1) Jobrettede fakta: Generelle særlige styrker og behov
for støtte ved forskellige diagnoser
2) Overblik over muligheder og ordninger
3) Adgang til hotline hvor man kan få rådgivning
4) Adgang til mentornetværk for arbejdsgivere
Flexjobbank
Kommuner forpligtes til at slå flexjob op på Jobnet, så
det er nemmere for flexjobbere at finde og søge.
Flexjobbevis
Mennesker med flexjobstatus får et flexjobbevis med
timeantal og dæknings% af løn. Det suppleres med en
flexguide til virksomheden. Sådan bliver det lettere at
søge flexjob uden kommunen som nødvendig3. part
6