Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 393
Offentligt
2902934_0001.png
Juni 2024
Kommunernes svar på
Sundhedsstruktur-
kommissionens
rapport
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Materiale fra KL's Sundheds- og Ældreudvalg forud for møde med Sundhedsudvalget 10/9-24
2902934_0002.png
Sundhedsstrukturkommissionens rapport
Et sundhedsvæsen, der sikrer stærke, nære sundhedstilbud til de mange
– kommunernes svar på Sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger.
Vi bliver flere ældre med trænings- og plejebehov, flere borgere
med kronisk sygdom og flere, der har det svært psykisk. Det
presser allerede vores samlede sundhedsvæsen til det yderste,
og det pres vil tage til i årene, der kommer. Hjælp og støtte til
disse grupper er en opgave udenfor sygehusvæsenet.
Et bredt flertal i Folketinget har i april indgået aftale om en
ældrereform som bygger på selvbestemmelse, tillid og samspil
med lokalsamfundet. En forudsætning herfor er, at ældreom-
rådet fortsat er lokalt forankret. Skal vi lykkes med helhedsple-
jen, skal sygeplejen tænkes med, og vi skal styrke den nære
sundhed.
Der er derfor brug for en sundhedsreform, som styrker de nære
almene tilbud i kommuner og almen praksis. Robuste almene
sundhedstilbud skal sætte strøm til tidlige indsatser, træning og
rehabilitering, hjælp til at håndtere egen sygdom og forebyg-
gelse til de mange borgere med fx kronisk sygdom, hvis behov
ikke mødes i dag. Det gælder også dér, hvor sygdomsbyrden er
størst, og manglen på læger samtidig mest udtalt.
Styrkede og udbyggede nære tilbud er en forudsætning for,
at sygehusene fortsat kan tilbyde specialiseret behandling til
dem med behov. Så borgerne har mulighed for at leve gode og
aktive liv også når de mødes af sygdom.
Kommunernes svar på
De tværgående anbefalinger
Vi bakker grundlæggende op om kommissionens tværgående og modeluafhængige
anbefalinger. En stærk national rammesætning på en række områder vil bidrage til
udviklingen af et nært, stærkt sundhedsvæsen til gavn for borgere i hele landet.
Kommentarer til de tværgående anbefalinger
Forslagene vedr.
almen praksis
om kapacitetsudvi-
delse, øget tilgængelighed i hele landet, ændringer i
honorarstruktur og bedre tid til sårbare patienter er
den rette vej at gå. Almen praksis er en helt central
del af det nære sundhedsvæsen. Derfor skal ud-
viklingen af almen praksis have et særligt fokus på at
understøtte sundhed i det nære og ikke primært ses
som en aflastning af hospitalerne.
Flere forslag ift.
digitalisering/data
giver god
mening. Der er brug for, at alle parter er forpligtet på
fælles strategiske mål, takt og investeringer i omstil-
ling. En samlet, national planlægningskompetence
er fornuftig, ligesom det kan være fornuftigt med
fælles standarder og infrastruktur mv.
Det er rigtigt tænkt at sætte retning for det primære
sundhedsvæsen via en
national sundhedsplan
med
højere prioritet af de nære tilbud og et fokus på, at
lægerne kommer derhen, hvor sundhedsbehovet
er størst. Det er afgørende for at styrke og udvikle
det nære sundhedsvæsen og for at reducere både
den sociale og geografiske ulighed i sundhed. Der
vil fortsat være behov for løbende politiske priorit-
eringer i kommuner, regioner og stat, og vi mener
grundlæggende, at de lokale politikere og ledere er
kompetente til at prioritere indsatsen.
Vi er grundlæggende enige i anbefalingerne på
psykiatriområdet.
Der er gode erfaringer fra ældre-
området både med lægedækning af kommunale
tilbud og digitalisering.
Vi er også enige i, at det er relevant at se på hele den
speciallægefaglige
kapacitet og bringe den effektivt
i anvendelse i fremtidens sundhedsvæsen.
Vi stiller os gerne til rådighed med vores viden ift. den
videre udvikling af de fem tværgående anbefalinger.
2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Materiale fra KL's Sundheds- og Ældreudvalg forud for møde med Sundhedsudvalget 10/9-24
2902934_0003.png
To af kommissionens modeller
udfordrer den demokratiske legitimitet
og sætter de nære tilbud under pres
Sundhedsstrukturkommissionen beskriver som hovedformål,
at sundhedsvæsenet uden for sygehusene skal styrkes, og at
der skal skabes sammenhæng i patienternes forløb. Vi mener
ikke, at en styrkelse af de nære tilbud kan ske ved en markant
centralisering af opgaverne som kommissionen beskriver.
Resultatet vil blive det modsatte – at de nære tilbud ned-
prioriteres til fordel for det specialiserede, som det også er sket
historisk.
I model 1 og 2 foreslås det at flytte ældre- og sundhedsop-
gaver væk fra kommunerne og til en myndighed, der også har
ansvaret for sygehusydelser. Og i model 2 vil man fjerne over
200 mia. kr. fra direkte demokratisk kontrol. Det vil være så om-
fattende, at det reelt vil betyde et kursskifte mod en samfunds-
model, hvor ansvaret for velfærdsområderne ikke længere er
demokratisk forankrede.
I de to modeller vil de nære sundhedstilbud blive klemt af spe-
cialiserede sygehusopgaver. Konsekvensen vil blive, at lokale
sundhedstilbud lukkes, sammenlægges og centraliseres. Det
vil have store konsekvenser for borgernes adgang til sundheds-
tilbud.
Centralisering af myndighedsansvar betyder centralisering af
tilbud. Det har utallige strukturomlægninger vist.
Ift. kommissionens to første modeller fremhæves desuden følgende:
Manglende demokratisk legitimitet.
Den markante
centralisering i alle modellerne, men særligt i model
1 og 2, hvor ansvaret for ældreområdet og de nære
sundhedstilbud flyttes længere væk fra borgerne, vil
reducere den demokratiske legitimitet betragteligt.
Landets plejehjem og hjemmepleje spiller en central
rolle i mange lokalsamfund og det er en styrke, at
der er kort afstand fra borgere til beslutningstagere.
Bureaukratisering af velfærden.
I model 2 fjernes
en meget stor del af velfærdssamfundet fra direk-
te demokratisk kontrol ved, at hele sundheds- og
ældreområdet styres via professionelle bestyrelser.
Herunder også alle de opgaver på ældreområdet,
der har et betydeligt lokalt præg. Det betyder en
bureaukratisering af velfærden, som udhuler den
demokratiske legitimitet. På sigt kan det potentielt
underminere opbakningen til det lokale demokrati
og den velfærdsmodel, vi er stolte af i Danmark. Vi
ønsker, at såvel sygehuse som sundheds- og ældre-
området ledes af folkevalgte.
Omstilling til det nære sker ikke af sig selv.
Det
er problematisk at tro, at et samlet ansvar for hele
sundhedsvæsenet i sig selv vil sikre den nødvendige
omstilling og udbygning af tilbud uden for sygehu-
sene – som er den helt grundlæggende antagelse i
de to modeller. En antagelse, der vel at mærke ikke
flugter med de hidtidige erfaringer fra regionerne,
hvor det alene er det specialiserede sygehusvæsen,
som er blevet udbygget, mens almen praksis og
speciallægepraksis, geriatri og psykiatri er blevet
nedprioriteret. Uagtet, at ansvaret har været entydigt
placeret under samme myndighed.
Model 1 og 2 sætter sig mellem to stole.
Der er
store forskelle på at drive et højt specialiseret sy-
gehusvæsen og en ældrepleje. Derfor er der forskel
på det hensigtsmæssige befolkningsunderlag
for to så forskellige opgaver – og at pege på 8-10
myndigheder er at sætte sig mellem to stole. Det er
for mange enheder til at drive et højt specialiseret,
effektivt og fagligt bæredygtigt sygehusvæsen og alt
for få til at drive en ældrepleje med fokus på selvbe-
stemmelse, tillid og samspil med lokalsamfundet.
Modellerne er en kommunalreform ad bagdøren.
En flytning af hele eller store dele af det kommunale
sundheds- og ældreområde med op mod 70 mia. kr.
vil i praksis reducere det kommunale prioriteringsrum
betragteligt og gøre kommunerne mindre robuste.
3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Materiale fra KL's Sundheds- og Ældreudvalg forud for møde med Sundhedsudvalget 10/9-24
2902934_0004.png
Model 3 kommer tættere på
I model 3 tager kommissionen udgangspunkt i den nuværende
struktur med overvejelser om 3-5 regioner. Denne model svarer
ikke i sig selv på udfordringen med at opskalere det nære sund-
hedsvæsen, men kommer tættere på en løsning end de to øvrige
modeller. Modellen indeholder potentiale for at skabe en om-
stilling til nære tilbud, fordi udvikling af de nære tilbud sker i egen
ret. Der er forskellige holdninger i kommunerne til det optimale
antal regioner i en ny struktur men enighed om, at det ikke giver
mening at etablere flere end de nuværende 5.
Vi er ikke enige i overvejelserne om, at centrale dele af de kommunale sundhedsopgaver
flyttes til regionerne.
Det vurderes stærkt uhensigtsmæssigt at flytte
akutsygeplejen
til regionerne. Kommissionen
giver sådan set argumentet selv i rapporten: ”Det
vil i praksis være vanskeligt at udskille den del af
sygeplejen, der indgår i forløb, hvor borgeren har
akutte eller subakutte tilstande med den del af
sygeplejen, der er organiseret sammen med hjem-
meplejen. Sygepleje udføres i mange forskellige
sammenhænge fx borgerens eget hjem, på pleje-
hjem, midlertidige pladser og botilbud”. Eller med
andre ord: Akutsygeplejen har et stærkt kommunalt
ophæng til den øvrige sygepleje og dermed til hele
ældreområdet. Det vil svække det faglige niveau
og udvikling af den kommunale sygepleje markant,
hvis den overgår til regionerne. Herudover vil det
ikke fjerne en snitflade, men blot parallelforskyde
den til den øvrige sygepleje. En flytning af akut-
sygeplejen vil svare til at fjerne den højt specialise-
rede behandling fra sygehusene.
Den patientrettede forebyggelse
har et stærkt
ophæng til civilsamfund og de øvrige kommunale
velfærdsopgaver, fx på social- og beskæftigelses-
området. Der er for størstedelen af målgruppen
tale om almene, generiske tilbud, som kom-
munerne løfter i dag og også kan løfte fremover.
Vi ved, at nærhed til tilbuddene betyder bedre
tilslutning, særligt for de borgere, der har størst
gavn af tilbuddene. Noget en regional forankring
og centralisering af tilbuddene ikke vil gavne. Cen-
tralisering vil skabe mere ulighed i sundhed.
Specialiseret rehabilitering.
Volumen betyder no-
get for det allermest specialiserede i kommunerne
– men igen vil det være vigtigt at holde sig for øje,
at den specialiserede rehabilitering er tæt forbun-
det til bl.a. socialområdet og beskæftigelsesområ-
det i kommunerne. Udfordringer med volumen kan
løses – og bliver det i dag – i forpligtende samarbej-
der på tværs af kommunerne.
4
4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Materiale fra KL's Sundheds- og Ældreudvalg forud for møde med Sundhedsudvalget 10/9-24
2902934_0005.png
En reform skal sikre
omstillingen af sundhedsvæsnet
Uanset model, er det afgørende vigtigt at holde sig for øje,
at store reformer også har store transaktionsomkostninger.
Mange medarbejdere skal skifte arbejdssted, systemer skal
laves om mv. Borgerne står med udfordringer her og nu, som
skal løses i et sundhedsvæsen, der allerede er under pres.
Samtidig har ingen af modellerne for alvor fokus på at skabe
en
omstilling
af sundhedsvæsenet, som styrker det nære. Og
det er det vigtigste mål med en reform, hvis vi vil fremtidssikre
sundhedsvæsenet.
Vi har derfor en række konkrete forslag til, hvad en sundheds-
reform skal rumme for at imødekomme borgernes behov.
Forslag til en
fremtidig sundhedsstruktur
Sundhedsvæsenet skal særligt favne tre udfordringer, som
hidtil ikke er blevet løftet i tilstrækkeligt omfang:
– Opskalering af det nære sundhedsvæsen
– Mere lige adgang til sundhedstilbud i hele landet
– Sammenhæng i patientforløb
For at løfte disse udfordringer skal vi ændre strukturerne i
sundhedsvæsenet og prioritere markant anderledes i vores
sundhedspolitik med større fokus på at fremme sundhed frem
for at behandle sygdom.
1. Forslag
Den nationale planlægning skal udbygges.
De nationale
sundhedsmyndigheder skal prioritere udvikling af almene
sundhedstilbud i kommuner og almen praksis. Nationale
kvalitetsplaner skal løfte og ensarte de almene sundhed-
stilbud uden for sygehusene og skal være et centralt og
tilbagevendende tema i økonomiaftalerne mellem stat,
regioner og kommuner. De nationale sundhedsmyndigheder
skal også understøtte lige adgang til sundhedsprofessionelle
i hele landet fx gennem regulering og fordeling af ydernumre
for praktiserende læger og privatpraktiserende speciallæger.
Samarbejde mellem sektorer
skal sikre sammenhæng og
nødvendig omstilling. Vi kan ikke bygge et sundhedsvæsen
uden snitflader. Derfor skal vi sikre, at der er nogle stærke
samarbejdsstrukturer, som hjælper borgerne fra den ene
sektor til den anden. Et samarbejde med omdrejningspunkt
i akutsygehusenes optageområde – fx med afsæt i de
nuværende sundhedsklynger – skal være bindeled mellem
almene sundhedstilbud og sygehuse. Samarbejdet skal også
skabe en
faglig og politisk motor,
som kan sikre udviklingen
af det nære sundhedsvæsen, være en stærk medspiller til
hospitalerne og skabe et klart incitament til at levere ind-
satsen mest omkostningseffektivt.
Forpligtigende kommunale samarbejder sikrer stærke,
nære tilbud.
Hvor volumen, specialisering eller særlige kom-
petencer er afgørende for at sikre kvalitet i de nære tilbud, er
forpligtende kommunale samarbejder en god og afprøvet
løsning. Særligt for opgaver, hvor sammenhæng til øvrige
kommunale velfærdstilbud er af betydning for borgeren.
Nationale kvalitetsplaner skal være med til at rammesætte
opgaverne, så de kan løftes af kommunerne i fællesskab. Det
kan eksempelvis være områder som hjerneskaderehabiliter-
ing, opgaver relateret til børn og unge, der har været igennem
svær sygdom, mennesker udsat for fysiske eller psykiske
traumer og mennesker med sygdommene sclerose og ALS –
områder som kommissionen peger på i sine analyser.
Kommunerne skal sikre nære sundhedstilbud
af høj, ensar-
tet kvalitet med afsæt i nationale kvalitetsstandarder.
Ikke flere regioner.
Der skal ikke etableres flere regioner,
da det først og fremmest vil svække det specialiserede
sygehusvæsen og skabe endnu større geografisk ulighed i
de specialiserede tilbud. Sygehusdrift er netop kendeteg-
net ved, at volumen og stordrift spiller en afgørende rolle.
Fagligt bæredygtige og robuste regioner skal sikre solide
behandlingstilbud i alle specialer over hele landet.
KL og PLO skal forhandle de nationale aftaler.
Almen
praksis er fortsat et centralt omdrejningspunkt i det nære
sundhedsvæsen. Kommuner og almen praksis har et nært
fagligt fællesskab og kan sammen udvikle de nære tilbud.
5
5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Materiale fra KL's Sundheds- og Ældreudvalg forud for møde med Sundhedsudvalget 10/9-24
2902934_0006.png
Ryk sundhed helt ind
i borgerens hverdag
En reform skal sikre, at et samlet sundhedsvæsen kan levere
god kvalitet i fremtiden. Det kræver, at alle gør noget radi-
kalt anderledes. Vi skal skabe grundlaget og rammerne til at
omstille hele sundhedsvæsenet. Så langt flere borgere kan få
indsatser i det nære sundhedsvæsen, også sygehusene kan
fokusere på patienter med de mest specialiserede behov.
Derfor er det
væsentligste formål med en reform
at udbygge
et nært sundhedsvæsen, hvor almene sundhedstilbud til de
mange udbygges, for det er hér, der reelt er et potentiale for en
omstilling af et samlet sundhedsvæsen.
Kernen i en reform er at skabe et nært sundhedsvæsen, som
er så stærkt, at mere behandling kan foregå hjemme tæt på
borgernes levede liv.
2. Forslag
Styrk kapaciteten i det nære sundhedsvæsen.
Flere bor-
gere med kronisk sygdom kan håndteres i det nære, men
det kræver flere praktiserende læger og styrket kapacitet
i de kommunale sundhedscentre. Et centralt element i en
ny sundhedsreform bør være en faglig plan for, hvordan
de store kronikergrupper håndteres i det nære.
Styrk fokus på den patientrettede forebyggelse.
Mange
borgere med kronisk sygdom kan leve gode liv med deres
sygdom, hvis de lærer at håndtere den selv, så den ikke
forværres. De patientrettede forebyggelsesindsatser som
træning, rygestop og kostvejledning bør spille en langt
større rolle i fremtidens kronikerindsats. Her vil vi gerne
kvittere for de nye kvalitetsstandarder. De er et vigtigt
skridt i den rigtige retning.
Differentiér indsatser og brug teknologi.
Teknologi kan
bidrage til at styrke kvaliteten i indsatsen ift. visse borgere,
ligesom teknologi kan bidrage til at imødegå manglen på
arbejdskraft i sundhedsvæsenet. Der er brug for at satse
mere på brug af teknologi, digitale løsninger og data samt
kunstig intelligens. Det skal være let og trygt for borgere,
der ønsker det, at anvende digitale løsninger og teknologi.
Dermed frigives ressourcer, som kan bruges på de borgere,
der har de største behov.
Inddrag civilsamfundet.
Civilsamfundet kan spille en vig-
tig rolle i det nære sundhedsvæsen – både i forhold til at
skabe livskvalitet og tryghed hos de ældre patienter, men
også i forhold til at skabe gode liv for borgere med kronisk
sygdom. Det gælder såvel idrætsforeninger som patient-
og pårørendeorganisationer, som allerede i dag samarbej-
der tæt med kommunerne om sundhedstilbud.
6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Materiale fra KL's Sundheds- og Ældreudvalg forud for møde med Sundhedsudvalget 10/9-24
2902934_0007.png
Sygepleje kan ikke
adskilles fra ældrepleje
Demografien udfordrer vores sundhedsvæsen, ikke mindst i
kommunerne, som får den største opgave, når flere og flere
ældre får behov for pleje og sundhed.
Et bredt flertal i Folketinget har vedtaget en ældrereform, som
betyder, at kommunerne kan bruge mere tid på kerneopgaven
– nemlig omsorg og pleje af de ældre. Et bærende hensyn i
ældrereformen er, at sikre kontinuitet ift. de medarbejdere som
kommer i borgerens hjem. En sundhedsreform skal under-
støtte dette hensyn om at sikre kontinuitet, sammenhæng og
tryghed for borgerne ved, at sygepleje og ældrepleje fortsat er
et kommunalt ansvar. En sundhedsreform skal også sikre, at de
midlertidige pladser og akutpladser til skrøbelige ældre fortsat
er forankret i kommunerne, fordi nærhed, adgang til almene
sundhedstilbud og pleje er vigtigere for de borgere, der bruger
pladserne, end specialiserede tilbud fra sygehuset.
3. Forslag
Tænk den kommunale sygepleje ind i helhedsplejen på
ældreområdet.
Et bredt flertal i Folketinget har vedtaget
en ældrereform og introduceret begrebet helhedspleje,
som bl.a. skal sikre færre medarbejdere i den enkelte
borgers hjem og skabe mulighed for faste teams omkring
borgerne. Kommunerne støtter, at borgeren skal mødes
af én samlet indsats. Derfor skal sygeplejen tænkes ind i
helhedsplejen.
Skab et fælles ansvar for de midlertidige pladser.
De
midlertidige pladser er i dag en integreret del af ældreple-
jen og tjener mange formål, fx når borgeren venter på
en plejehjemsplads, har brug for intensiv genoptræning
eller er blevet udskrevet fra sygehus. For mange borgere
på de midlertidige pladser vil det være hensigtsmæs-
sigt med lægefagligt opsyn. Derfor bør der etableres et
lægefagligt opsyn fra sygehus og almen praksis på de
midlertidige pladser.
Sundheds- og plejeudgifter pr. borger fordelt på alderstrin og sektor
Kommunal
Praksissektor
Hospital
350.000
300.000
250.000
200.000
150.000
100.000
50.000
0
67
69
71
73
75
77
79
81
83
85
87
89
91
93
95
97
99 år
Note:
Udgifter i 2021. Kommunale udgifter omfatter nettodriftsudgifter i 2021. Udgifter til praksissektoren omfatter udgifter (honorarer) i 2021 Ud-
gifter til hospital omfatter tilrettede driftsudgifter til somatisk hospitalsvæsen (DRG) i 2020, PL’et til 2021- niveau. Se bilag 1 for nærmere beskrivelse af
datagrundlag og metode.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Sundhedsdatastyrelsen (DRG-grupperet LPR og LPR3), registerdata fra Danmarks Statistiks
20.000
forskerservice (herunder Sygesikringsregisteret og de kommunale omsorgsregistre) samt kommunale regnskaber.
17.226
15.000
7
12.012
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Materiale fra KL's Sundheds- og Ældreudvalg forud for møde med Sundhedsudvalget 10/9-24
2902934_0008.png
Lægerne skal ud
i det nære sundhedsvæsen
Indlæggelsestiderne på sygehusene er over de sidste 20 år ble-
vet kortere og kortere. Det er som udgangspunkt en god ting,
for borgerne kommer hurtigere til hægterne i hjemmevante
omgivelser. Ofte bliver ældre patienter udskrevet så tidligt, at
de stadig er så dårlige, at kommunen ikke kan tilbyde sygepleje
i borgerens eget hjem. I stedet er kommunen nødsaget til at
tilbyde ophold på en midlertidig plads, indtil den ældre er kom-
met sig. Det stiller krav til kommunerne og almen praksis, som
skal være klædt på til at løfte opgaven. Det er de ikke altid, som
tingene er i dag. Det forsinker det videre behandlingsforløb
og skaber utryghed blandt medarbejdere, borgere og deres
pårørende.
Samtidig bliver mange ældre indlagt på sygehuset for no-
get, der sagtens kunne være forebygget, hvis det var blevet
håndteret i tide, og der havde været adgang til lægefaglig
sparring.
Siden 2009 er antallet af hospitalslæger (somatisk) steget fra
12.012 til 17.226 fuldtidspersoner. Det er en stigning på over
5.000, svarende til 43 pct. Til sammenligning er antallet af prak-
tiserende læger steget med blot 42 i perioden. Det understre-
ger pointen om, at ressourcerne går til de specialiserede tilbud
frem for de nære.
350.000
4. Forslag
300.000
Læger på
250.000
alle plejehjem og midlertidige pladser.
Ordnin-
gen med plejehjemslæger skal udrulles til alle plejehjem,
fordi borgernes hjem er den ramme, vi skal folde sundhed
200.000
ud i. Der skal tilknyttes læger til de midlertidige pladser for
at sikre hurtig og fleksibel adgang til lægefaglig rådgivning
150.000
for de sårbare borgere, som er der.
at undgå indlæggelser ved hurtigt og effektivt at igangsætte
ændringer i borgernes behandlingsplan eller medicin.
Udvid 72 timers behandlingsansvar.
72 timers
behandlingsansvar skal udvides til flere grupper, herunder
alle ældre medicinske patienter, der har været på en fælles
akutmodtagels, og psykiatriske patienter.
En national ramme for behandlingen af skrøbelige ældre
patienter i eget hjem.
Det skal sikre en ensartet og kendt
kvalitet i den sundhedsfaglige behandling i nærmiljøet.
100.000
Speciallæger skal være til rådighed for kommunerne og
almen praksis.
Sygehuse skal forpligtes til at stille fleksi-
50.000
bel adgang til speciallægeviden (fx inden for geriatrien) til
rådighed for kommuner og almen praksis. Det skal de for bl.a.
0
67
69
71
73
75
77
79
81
83
85
87
89
91
93
95
97
99 år
Udvikling i antal læger i almen praksis og hospitalssektoren 2009-2023
20.000
Hospital
Almen praksis
17.226
15.000
12.012
10.0000
5.000
3.457
0
2009
2011
2013
2015
2017
2019
2021
2023
3.499
Note:
Antal læger ansat på offentlige hospitaler (kun somatik, omregnet til fuldtidsansatte) sammenholdt med antal praktiserende læger (besatte
lægekapaciteter). Antallet af hospitalslæger er beregnet som gennemsnit på tværs af alle måneder i året. Læger i udbuds- og regionsklinikker er ikke
medtaget i almen praksis (udgør maksimalt 2 pct.). .Kilde: Egne beregninger på baggrund af KRL.dk (sirka) og PLO.
8
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Materiale fra KL's Sundheds- og Ældreudvalg forud for møde med Sundhedsudvalget 10/9-24
2902934_0009.png
Der skal være mere lige adgang
til sundhedstilbud i hele landet
Der er massiv geografisk ulighed i sundhed. Og der er en
tydelig social slagside i sundhedstilstanden på tværs af landet,
som også genspejles i boligmassen.
Samtidig er det en del af fundamentet i et stærkt sundheds-
væsen, at man som borger kan vælge en læge tæt på og være
tryg ved, at det er muligt at få tid, når der er behov. I dag er der
færrest læger dér, hvor de sygeste af borgerne bor. Derfor skal
vi investere i, at der er læger i hele landet, især i de områder,
hvor det i dag er svært at skaffe læger.
5. Forslag
Læger skal være dér, hvor behovet er størst.
Der skal
være en national regulering og fordeling af ydernumre
for praktiserende læger og speciallæger, der understøtter
lægedækning i hele landet.
Lægen skal have tid til de mest syge.
Vi skal arbejde med
differentierede honorarer og sikre, at antallet af patienter pr.
læge tager udgangspunkt i borgernes behandlingsbehov.
Tænk boligpolitik og sundhedspolitik sammen.
Vi skal ud-
nytte, at vi både står foran en ny boligaftale og en sundheds-
reform, der skal styrke det nære sundhedsvæsen. Sundhed-
sarkitekturen rummer store uudnyttede potentialer særligt i
de almene boligselskaber, hvor der er mange beboere med
en dårligere sundhedstilstand. Her kan fremskudte indsatser
og inddragelse af civilsamfund medvirke til at skabe mere
lighed.
Socialpsykiatrien
er en central del
af det nære sundhedsvæsen
Socialpsykiatrien spiller en betydelig rolle i den samlede
indsats til mennesker med psykiske lidelser. Socialpsykiatriens
samarbejde med behandlingspsykiatrien i regionerne er ud-
fordret mange steder, bl.a. fordi indlæggelsestiden i psykiatrien
næsten er halveret siden 2002. Kommunerne oplever, at alt for
mange psykiatriske patienter ikke er udskrivningsparate, når
de udskrives fra en psykiatrisk afdeling. Samtidig er andelen af
psykiatriske patienter, der må genindlægges indenfor 30 dage
efter udskrivning steget, så det nu sker for mere end hver
fjerde patient.
Udviklingen kalder både på en styrkelse af socialpsykiatrien
i form af kommunale afklaringspladser og på, at sygehusene
i højere grad lever op til deres behandlingsansvar for psykia-
triske patienter.
6. Forslag
72 timers udvidet behandlingsansvar i psykiatrien.
Ligesom i somatikken bør lægerne i psykiatrien have et 72
timers behandlingsansvar, når en patient udskrives.
Faste botilbudslæger på alle botilbud,
så sygdom og dårlig
sundhedstilstand blandt beboerne opdages tidligere.
Regionale botilbudsteams skal tilknyttes alle botilbud,
hvor der bor borgere med psykisk lidelse for at understøtte
samarbejdet mellem region og kommune om borgerne.
Teams skal også skabe mere sammenhængende forløb,
forebygge indlæggelser og nedbringe antallet af tvangs-
indlæggelser i psykiatrien.
Fleksible, midlertidige afklaringspladser
i kommunerne
skal sikre bedre overgange ved udskrivning af borgere med
psykiske lidelse. Det kan stabilisere borgeren og sikre det
bedste udgangspunkt for den videre indsats i kommunerne.
Sygehusene skal stille fleksibel adgang til speciallægeviden
til rådighed for kommunerne på pladserne.
9
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Materiale fra KL's Sundheds- og Ældreudvalg forud for møde med Sundhedsudvalget 10/9-24
2902934_0010.png
Høringssvaret er underskrevet af alle landets
borgmestre, rådmænd på sundheds- og ældreområdet
og KL’s bestyrelse.
Steen Christiansen,
borgmester,
Albertslund Kommune (S)
Karsten Längerich,
borgmester,
Allerød Kommune (V)
Søren Steen Andersen,
borgmester,
Assens Kommune (V)
Jesper Würtzen,
borgmester,
Ballerup Kommune (S)
Stephanie Storbank,
borgmester,
Billund Kommune (V)
Jacob Trøst,
borgmester,
Bornholms Regionskommune (C)
Maja Højgaard,
borgmester,
Brøndby Kommune (S)
Mikael Klitgaard,
borgmester,
Brønderslev Kommune (V)
Kenneth Gøtterup,
borgmester,
Dragør Kommune (C)
Vicky Holst Rasmussen,
borgmester,
Egedal Kommune (S)
Jesper Frost Rasmussen,
borgmester,
Esbjerg Kommune (V)
Frank Jensen,
borgmester,
Fanø Kommune (B)
Lars Storgaard,
borgmester,
Favrskov Kommune (C)
Ole Vive,
borgmester,
Faxe Kommune (V)
Thomas Lykke Pedersen,
borgmester,
Fredensborg Kommune (S)
Christian Bro,
borgmester,
Fredericia Kommune (S)
Michael Vindfeldt,
borgmester,
Frederiksberg Kommune (S)
Birgit S. Hansen,
borgmester,
Frederikshavn Kommune (S)
Tina Tving Stauning,
borgmester,
Frederikssund Kommune (S)
Ole Bondo Christensen,
borgmester,
Furesø Kommune (S)
Hans Stavnsager,
borgmester,
Faaborg-Midtfyn Kommune (S)
Michael Fenger,
borgmester,
Gentofte Kommune (C)
Trine Græse,
borgmester,
Gladsaxe Kommune (S)
Kasper Damsgaard,
borgmester,
Glostrup Kommune (S)
Pernille Beckmann,
borgmester,
Greve Kommune (V)
Bent Hansen,
borgmester,
Gribskov Kommune (V)
Simon Hansen,
borgmester,
Guldborgsund Kommune (S)
Mads Skau,
borgmester,
Haderslev Kommune (V)
Steffen Jensen,
borgmester,
Halsnæs Kommune (S)
Ole Vind,
borgmester,
Hedensted Kommune (V)
Benedikte Kiær,
borgmester,
Helsingør Kommune (C)
Thomas Gyldal Petersen,
borgmester,
Herlev Kommune (S)
Dorte West,
borgmester,
Herning Kommune (V)
Kirsten Jensen,
borgmester,
Hillerød Kommune (S)
Søren Smalbro,
borgmester,
Hjørring Kommune (V)
Christina K. Hansen,
borgmester,
Holbæk Kommune (S)
H.C. Østerby,
borgmester,
Holstebro Kommune (S)
Peter Sørensen,
borgmester,
Horsens Kommune (S)
Anders Wolf Andresen,
borgmester,
Hvidovre Kommune (SF)
Michel Ziegler,
borgmester,
Høje-Taastrup Kommune (C)
Morten Slotved,
borgmester,
Hørsholm Kommune (C)
Ib Lauritsen,
borgmester,
Ikast-Brande Kommune (V)
Merete Amdisen,
borgmester,
Ishøj Kommune (S)
Mogens Christen Gade,
borgmester,
Jammerbugt Kommune (V)
Martin Damm,
borgmester,
Kalundborg Kommune (V)
Kasper Ejsing Olesen,
borgmester,
Kerteminde Kommune (S),
Knud Erik Langhoff,
borgmester,
Kolding Kommune (C)
Line Barfod,
teknik- og miljøborgmester,
Københavns kommune (EL)
Sisse Marie Welling,
sundheds- og omsorgsborgmester,
Københavns Kommune (SF)
Sophie Hæstorp Andersen,
overborgmester,
Københavns Kommune (S)
Marie Stærke,
borgmester,
Køge Kommune (S)
Tonni Hansen,
borgmester,
Langeland Kommune (SF)
10
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 393: Materiale fra KL's Sundheds- og Ældreudvalg forud for møde med Sundhedsudvalget 10/9-24
2902934_0011.png
Fortsat fra forrige side
Tina Mandrup,
borgmester,
Lejre Kommune (V)
Erik Flyvholm,
borgmester,
Lemvig Kommune (V)
Holger Schou Rasmussen,
borgmester,
Lolland Kommune (S)
Sofia Osmani,
borgmester,
Lyngby-Taarbæk Kommune (C)
Tobias Johansen,
borgmester,
Læsø Kommune (V)
Mogens Jespersen,
borgmester,
Mariagerfjord Kommune (V)
Johannes Lundsfryd Jensen,
borgmester,
Middelfart Kommune (S)
Hans Ejner Bertelsen,
borgmester,
Morsø Kommune (V)
Kasper Bjerregaard,
borgmester,
Norddjurs Kommune (V)
Mette Landtved-Holm,
borgmester,
Nordfyns Kommune (V)
Kenneth Muhs,
borgmester,
Nyborg Kommune (V)
Carsten Rasmussen,
borgmester,
Næstved Kommune (S)
Lone Jakobi,
borgmester,
Odder Kommune (S)
Peter Rahbæk Juel,
borgmester,
Odense Kommune (S)
Tommy Hummelmose,
rådmand,
Odense Kommune (C)
Karina Vincentz,
borgmester,
Odsherred Kommune (L)
Torben Hansen,
borgmester,
Randers Kommune (S)
Jesper Greth,
borgmester,
Rebild Kommune (V)
Hans Østergaard,
borgmester,
Ringkøbing-Skjern Kommune (V)
Klaus Hansen,
borgmester,
Ringsted Kommune (V)
Tomas Breddam,
borgmester,
Roskilde Kommune (S)
Ann Sofie Orth,
borgmester,
Rudersdal Kommune (C)
Britt Jensen,
borgmester,
Rødovre Kommune (S)
Marcel Meijer,
borgmester,
Samsø Kommune (S)
Helle Gade,
borgmester,
Silkeborg Kommune (S)
Johan Brødsgaard,
1. viceborgmester,
Silkeborg Kommune (B)
Frands Fischer,
borgmester,
Skanderborg Kommune (S)
Peder Christian Kirkegaard,
borgmester,
Skive Kommune (V)
Knud Vincents,
borgmester,
Slagelse Kommune (V)
Emil Blücher,
borgmester,
Solrød Kommune (LA)
Gert Jørgensen,
borgmester,
Sorø Kommune (C)
Henning Urban Dam Nielsen,
borgmester,
Stevns Kommune (S)
Marianne Bredal,
borgmester,
Struer Kommune (V)
Bo Hansen,
borgmester,
Svendborg Kommune (S)
Michael Stegger Jensen,
borgmester,
Syddjurs Kommune (S)
Erik Lauritzen,
borgmester,
Sønderborg Kommune (S)
Niels Jørgen Pedersen,
borgmester,
Thisted Kommune (V)
Jørgen Popp Petersen,
borgmester,
Tønder Kommune (SP)
Allan S. Andersen,
borgmester,
Tårnby Kommune (S)
Henrik Rasmussen,
borgmester,
Vallensbæk Kommune (C)
Mads Sørensen,
borgmester,
Varde Kommune (V)
Frank Schmidt-Hansen,
borgmester,
Vejen Kommune (C)
Jens Ejner Christensen,
borgmester,
Vejle kommune (V)
Per Bach Laursen,
borgmester,
Vesthimmerlands Kommune (V)
Ulrik Wilbek,
borgmester,
Viborg Kommune (V)
Mikael Smed,
borgmester,
Vordingborg Kommune (S)
Peter Hansted,
borgmester,
Ærø Kommune (S)
Jan Riber Jakobsen,
borgmester,
Aabenraa Kommune (C)
Jes Lunde,
rådmand,
Aalborg Kommune (B)
Lasse Frimand Jensen,
borgmester,
Aalborg Kommune (S)
Christian Budde,
rådmand,
Aarhus Kommune (V)
Jacob Bundsgaard,
borgmester,
Aarhus Kommune (S)
11