Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 352
Offentligt
2891322_0001.png
UDKAST
Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del - Bilag 352
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-
handling, diagnostik og forskning m.v.
(Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation
uden sundhedsfaglig begrundelse)
§1
I lov om assisteret reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik
og forskning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 902 af 23. august 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 129 af 30. januar 2021 og lov nr. 1780 af 28. decem-
ber 2023, foretages følgende ændringer:
1.
§ 1 a, stk. 1,
affattes således:
»Regionsrådene må på deres sygehuse yde behandling med assisteret re-
produktion til første og andet barn til enlige kvinder. For par må der ydes
behandling til første og andet fælles barn.«
2.
I
§ 1 a
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Uanset stk. 1 må regionsrådene på deres sygehuse yde behandling
med assisteret reproduktion efter stk. 3 og § 7, stk. 1 og 3.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
3.
I
§ 5
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Kravet om sundhedsfaglig begrundelse i stk. 1 finder ikke anven-
delse, hvor ægcellen er doneret af partneren til den kvinde, der skal føde
barnet.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. december 2024, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 2, træder i kraft den 1. januar 2025.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0002.png
UDKAST
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som
de færøske forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan endvidere sættes i
kraft på forskellige tidspunkter.
2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fertilitetsbehandling til andet barn
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
4. Konsekvenser for FN´s verdensmål
5. Regionale konsekvenser, herunder landdistrikter
6. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
9. Klimamæssige konsekvenser
10. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
11. Forholdet til EU-retten
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0004.png
UDKAST
12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
13. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget indeholder to elementer, dels et forslag om offentlig finansie-
ring af fertilitetsbehandling til andet barn, dels et forslag om lovliggørelse
af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse på private fertilitets-
klinikker mod egenbetaling.
Regeringen præsenterede i januar 2024 et forslag om at tilbyde fertilitetsbe-
handling til andet barn på de regionale sygehuse.
Formålet med forslaget er at udvide det offentlige serviceniveau således, at
de regionale sygehuse fremover kan tilbyde enlige kvinder og par fertilitets-
behandling til både første og andet barn. Forslaget antages desuden at bi-
drage til, at der fødes flere børn i Danmark.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Fol-
keparti, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne, Enhedslisten, Radikale
Venstre og Alternativet har den 30. januar 2024 indgået aftale om lovliggø-
relse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse.
Det fremgår af aftalen, at det fremover skal være muligt for par bestående
af to kvinder, at få fertilitetsbehandling med henblik på, at den ene kvinde
kan donere æg til sin partner, hvorefter denne kan bære graviditeten og føde
barnet (partnerægdonation), uden at der er en sundhedsfaglig begrundelse
for behandlingen.
Nedsat fertilitet er en udbredt sygdom, og op mod en fjerdedel af barnløse,
som ønsker at få børn, har svært ved at blive gravide. Sundhedsstyrelsen
vurderer, at infertilitet i ca. en tredjedel af tilfældene tilskrives kvindelige
faktorer, den anden tredjedel kan tilskrives mandlige faktorer, og den sidste
tredjedel er en kombination af kvindelige og mandlige faktorer eller uiden-
tificerbare årsager. Sundhedsstyrelsens undersøgelser viser en stabil nedsat
sædkvalitet hos 35 pct. af danske mænd siden 1996.
Denne udvikling udgør en demografisk udfordring, og har samtidig store
menneskelige konsekvenser for de berørte enlige kvinder og par. Det er en
udfordring, som regeringen ønsker at gøre noget ved.
4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0005.png
UDKAST
Med første del af lovforslaget ønsker regeringen at hjælpe enlige og par,
som ønsker at få et barn nummer to i deres familie, men som har fertilitets-
udfordringer. Med offentlig finansiering af fertilitetsbehandling er formålet,
at skabe bedre og mere lige adgang til fertilitetsbehandling, så flere kan
skabe den familie, som de ønsker, også dem, som ikke har råd til selv at
betale for fertilitetsbehandling til andet barn.
Anden del af lovforslaget bygger på en bred politisk aftale, og har til formål
at styrke adgangen til fertilitetsbehandling for regnbuefamilier, ved at lov-
liggøre partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse. Med denne
lovændring vil det være muligt for par bestående af to kvinder, at den ene
kvinde kan donere sine æg til sin partner, som herefter vil bære graviditeten
og føde barnet. Denne behandling vil efter lovændringen kunne tilbydes på
private fertilitetsklinikker mod egenbetaling.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fertilitetsbehandling til andet barn
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1 a, stk. 1, i lov om assisteret reproduktion i forbindelse
med behandling, diagnostik og forskning m.v. (herefter lov om assisteret
reproduktion), jf. lovbekendtgørelse nr. 902 af 23. august 2019, at regions-
rådene på deres sygehuse kun kan yde behandling med assisteret reproduk-
tion (fertilitetsbehandling) til enlige kvinder, der ikke har børn, og til par,
der ikke har fælles børn.
§ 1 a blev indsat i loven i 2007, jf. lov nr. 535 af 8. juni 2006, med henblik
på at regulere, hvor mange behandlinger der kan ydes på de regionale syge-
huse, dels af samfundsøkonomiske grunde, dels af lighedsmæssige grunde.
Hensigten med bestemmelsen var at sikre ensartede regler på området for
fertilitetsbehandling på de regionale sygehuse, og at behandlingstilbuddet
skal tage højde for ressourcer og prioriteringer i det offentlige sundhedsvæ-
sen.
I det fremsatte lovforslag, jf. Folketingstidende [2005-06], tillæg A, side
4595, blev det foreslået, at regionsrådene fremover skulle kunne yde fertili-
tetsbehandling til par, der ikke havde fælles børn. Denne bestemmelse
stemte overens med hidtidig praksis, hvorefter fertilitetsbehandling kun
kunne tilbydes til heteroseksuelle par, om end der ikke tidligere havde været
fastsat lovbestemte begrænsninger for antallet af børn pr. par, der kunne til-
bydes behandling til.
5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0006.png
UDKAST
På baggrund af udvalgsbehandlingen af lovforslaget blev der fremsat et æn-
dringsforslag til § 1 a, stk. 1, jf. Folketingstidende [2005-06], tillæg B, side
1308, hvori der blev foreslået en konsekvensændring af bestemmelsen med
henblik på at præcisere, at også enlige kvinder, som ikke har børn, på samme
måde som par, herunder par bestående af to kvinder, der ikke har fælles
børn, skal have adgang til fertilitetsbehandling på de regionale sygehuse.
Formålet hermed var, at give adgang til fertilitetsbehandling til kvinder uan-
set deres civiltilstand og seksuelle orientering.
Bestemmelsen medfører, at enlige kvinder, der allerede har ét barn, og par,
der allerede har ét fælles barn, som udgangspunkt ikke kan få tilbudt fertili-
tetsbehandling på de regionale sygehuse til barn nummer to.
Det er imidlertid muligt at få offentlig finansiering til fertilitetsbehandling
til mere end ét barn, hvis der er tale om inseminationsbehandling (IUI-be-
handling).
Begrænsningen i § 1 a, stk. 1, hvorefter der kun kan tilbydes fertilitetsbe-
handling til enlige kvinder, der ikke har børn, eller til par, der har ikke har
fælles børn, er i praksis blevet fortolket således, at en enlig kvinde, der alle-
rede har et barn, herunder et adoptivbarn, ikke vil kunne tilbydes fertilitets-
behandling på de regionale sygehuse. For et par, herunder et registreret part-
nerskab eller et ægteskab, som har et barn sammen, eller hvor den ene part
har et barn, og hvor den anden part har adopteret barnet, vil der ikke kunne
tilbydes fertilitetsbehandling på de regionale sygehuse. For et par, hvor den
ene part har et barn, men hvor den anden part ikke har adopteret barnet, og
for par bestående af to kvinder, der lever sammen uden at have indgået re-
gistreret partnerskab eller ægteskab, vil den kvinde, der ikke har et barn,
kunne modtage fertilitetsbehandling på de regionale sygehuse.
Som undtagelse til § 1 a, stk. 1, gælder det efter bestemmelsens stk. 2, at
hvis den enlige kvinde eller parret efter endt behandling fortsat har ned-
frosne æg, kan regionsrådene på deres sygehuse tilbyde at opsætte æg med
henblik på, at den enlige kvinde eller parret kan få flere børn.
Det følger desuden af § 7, stk. 1 og 3, at der kan foretages genetisk under-
søgelse af et befrugtet æg, hvor der er en kendt og væsentlig øget risiko for,
at barnet får en alvorlig sygdom, samt at Styrelsen for Patientsikkerhed efter
udredning og sundhedsfaglig vurdering i konkrete tilfælde kan meddele til-
ladelse til anvendelse af præimplantionsdiagnostik ved assisteret reproduk-
tion, hvor tungtvejende hensyn til behandling af et barn med livstruende
6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0007.png
UDKAST
sygdom i denne familie taler herfor. Muligheden for genetiske undersøgel-
ser og anvendelse af præimplantionsdiagnostik er således ikke afgrænset til
den enlige kvinde eller parrets første barn.
Efter § 6 gælder det, at assisteret reproduktion ikke må finde sted i tilfælde,
hvor den kvinde, der skal føde barnet, er ældre end 45 år. Inden for denne
aldersgrænse har regionerne fastsat et serviceniveau for behandling, som
medfører, at en kvinde ikke tilbydes behandling på de regionale sygehuse,
efter hun er fyldt 41 år.
Ydermere gælder det efter §§ 6 a og 6 b, at hvis den behandlende sundheds-
person vurderer, at der er tvivl om en enlig kvindes eller et pars evne til at
drage fornøden omsorg for et barn efter fødslen, skal sundhedspersonen med
den enlige kvindes eller parrets samtykke indsende oplysninger til regions-
rådet med anmodning om, at regionsrådet træffer afgørelse om, hvorvidt der
kan iværksættes behandling med assisteret reproduktion. Ved manglende
samtykke fra den enlige kvinde eller parret til videregivelse af oplysninger
til regionsrådet skal sundhedspersonen afvise at indlede behandling med as-
sisteret reproduktion.
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
Regeringen præsenterede i januar 2024 et forslag om, at der fremover skal
kunne tilbydes fertilitetsbehandling til andet barn på de regionale sygehuse.
Formålet med forslaget er, at flere enlige og par fremover skal kunne få
hjælp til at danne den familie, som de ønsker.
Fertilitetsudfordringer er et problem i Danmark. Der fødes færre børn end
tidligere, enlige og par får børn senere i livet end tidligere, hvilket giver
fertilitetsudfordringer.
Efter gældende ret har fertilitetsbehandling til andet barn ikke kunne tilby-
des på de regionale sygehuse, og er derfor alene muligt mod egen betaling
på private fertilitetsklinikker.
Formålet med forslaget om at give vederlagsfri fertilitetsbehandling til barn
nummer to er, at gøre det muligt for flere enlige kvinder og par, at få barn
nummer to uden krav om egenbetaling.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder, at tilbuddet om offentlig finansie-
ring af fertilitetsbehandling til andet barn fortsat skal bero på en sundheds-
faglig vurdering. Dette indebærer at, den ansvarlige sundhedsperson kan af-
vise at indlede fertilitetsbehandling, hvis behandlingen vurderes udsigtsløs,
7
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0008.png
UDKAST
eller hvis behandlingen vurderes at ville udsætte kvinden for en øget hel-
bredsmæssig risiko.
I forbindelse med implementeringen af det offentlige tilbud om fertilitets-
behandling til andet barn, har regeringen og Danske Regioner indgået aftale
18. juni 2024 om hjælp til andet barn, hvoraf det fremgår, at regionerne vil
anvende kapacitet på de private fertilitetsklinikker til at udvide det offentlige
serviceniveau til fertilitetsbehandling til andet barn. Der vil samtidig være
mulighed for at anvende sundhedsvæsenets samlede kapacitet for hurtigst
muligt at tilbyde fertilitetsbehandling til andet barn til enlige kvinder og par.
Regionerne forpligtes til at anvende kapacitet på de private fertilitetsklinik-
ker, som led i nedbringelse af ventetid, og som et længerevarende supple-
ment til opbygningen af tilbuddet om hjælp til andet barn, jf. udmøntnings-
aftale om hjælp til andet barn, indgået mellem regeringen og Danske Regi-
oner.
Allerede i dag er der kapacitetsudfordringer på visse af de regionale syge-
huses fertilitetsafdelinger, og særligt de regioner, der har de største kapaci-
tetsudfordringer og længste ventetider, forpligtes til at anvende den private
kapacitet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder, at forslaget vil kunne bidrage til,
at flere enlige kvinder og par, som ønsker fertilitetsbehandling med henblik
på at få andet barn, vil få mulighed herfor, idet behandlingen ikke længere
vil være betinget af deres evne til, at betale for behandlingen på private fer-
tilitetsklinikker.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at regionsrådene på deres sygehuse må yde behandling med
assisteret reproduktion til første og andet barn til enlige kvinder. For par må
der ydes behandling til første og andet fælles barn.
Forslaget skal ses i sammenhæng med regeringens øvrige tiltag på fertili-
tetsområdet, herunder finansiering af flere forsøg til reagensglasbehandling
(IVF/ICSI-behandling) til første barn. Per 1. oktober 2024 er regionernes
serviceniveau fastsat således, at der tilbydes op til seks forsøg med både
reagensglas- og inseminationsbehandling (IVF-/ICSI-/IUI-behandling) til
første barn. Disse to tiltag tilsammen medfører således, at enlige kvinder og
par kan tilbydes op til seks forsøg til første barn, og op til tre forsøg til andet
barn.
8
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0009.png
UDKAST
Med den foreslåede ordning vil det gælde, at enlige kvinder, som allerede
har ét barn, og par, som allerede har ét fælles barn, fremover vil kunne til-
bydes fertilitetsbehandling på regionale sygehuse, med henblik på at få an-
det barn.
Tilbud om fertilitetsbehandling vil fortsat skulle baseres på en sundhedsfag-
lig vurdering under inddragelse af hensyn til potentielle helbredsmæssige
risici for den gravide, samt den reelle chance for, at der kan etableres en
graviditet ved fertilitetsbehandlingen.
Efter den foreslåede ordning vil fertilitetsbehandling således kunne tilbydes
til enlige kvinder, der har op til ét barn, og par, der har op til ét fælles barn,
med de begrænsninger, der gælder efter lovens kapitel 2, jf. §§ 2-11.
Med den foreslåede ordning vil det fortsat være muligt for enlige kvinder og
par, som har fået et barn ved brug af fertilitetsbehandling, og som efter endt
behandling fortsat har nedfrosne æg, på regionale sygehuse at få opsat et æg
med henblik på, at den enlige eller parret kan få flere børn.
Det vil også fortsat være muligt for enlige kvinder og par, efter § 7, stk. 1,
at få foretaget en genetisk undersøgelse af et befrugtet æg, hvor der er kendt
og væsentligt øge risiko for, at barnet vil få en alvorlig arvelig sygdom. Til-
svarende vil det forsat gælde efter § 7, stk. 3, at Styrelsen for Patientsikker-
hed efter udredning og sundhedsfaglig vurdering kan give tilladelse til præ-
implantationsdiagnostik ved assisteret reproduktion, hvor tungtvejende hen-
syn til behandling af et barn med en livstruende sygdom i denne familie taler
herfor.
Ydermere vil det fortsat være muligt for enlige kvinder og par at få insemi-
nationsbehandling (IUI-behandling) til mere end ét barn.
Forslaget ændrer ikke ved muligheden for at få fertilitetsbehandling på pri-
vate fertilitetsklinikker mod egenbetaling.
2.2. Lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrun-
delse
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 5 i lov om assisteret reproduktion, at hvis ægcellen ikke
stammer fra den kvinde, der skal føde barnet, og sæden ikke stammer fra
hendes partner, må der kun etableres assisteret reproduktion, hvor brug af
både doneret sæd og doneret ægcelle er sundhedsfagligt begrundet, og enten
sæden eller ægcellen er doneret i ikkeanonym form.
9
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0010.png
UDKAST
§ 5 blev indsat i loven i 2018, jf. lov nr. 1688 af 26. december 2017, og
medførte, at det absolutte forbud mod anvendelse af både donoræg og do-
norsæd (dobbeltdonation) blev ophævet. Lovændringen skete på baggrund
af, at regeringen ønskede at gøre sundhedsvæsenet mere tidssvarende med
den faglige udvikling og normerne i samfundet.
Lovforslagets formål var at sikre mulighed for, at de enlige kvinder og par,
der har brug for behandling med assisteret reproduktion, har mulighed for
at modtage den nødvendige behandling, også selv om det indebærer brug af
både donoræg og donorsæd.
Med ændringen af § 5 blev der oplistet to betingelser for dobbeltdonation,
henholdsvis at fertilitetsbehandlingen skal være sundhedsfagligt begrundet,
og at mindst én donor skal være ikkeanonym.
Det fremgår af bemærkningerne til § 5, jf. Folketingstidende [2017-18], til-
læg A, L 60, at benyttelse af dobbeltdonation i behandling med assisteret
reproduktion kun skal tillades, hvis der foreligger en sundhedsfaglig begrun-
delse for behandlingen. Dette krav blev fastsat af hensyn til ægdonoren og
recipienten (kvinden i behandling, der modtager ægcellen med henblik på at
opnå graviditet) henset til de helbredsmæssige risici, der er forbundet med
ægdonation.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at brug af dobbeltdonation kan være
sundhedsfagligt begrundet, hvis eksempelvis den kvinde i et forhold bestå-
ende af to kvinder, der skal bære barnet, ikke har befrugtningsdygtige æg.
Derimod vil det efter gældende ret ikke være muligt for en kvinde, som er i
et forhold med en anden kvinde, at donere æg til sin partner, alene begrundet
i et ønske om, at begge parter i forholdet skal føle sig biologisk knyttet til
barnet.
Det gældende krav om, at mindst én donor skal være ikkeanonym, er fastsat
af hensyn til, at barnet som minimum bør have delvist kendskab til genetiske
ophav, og dermed være genetisk beslægtet med mindst én af de kommende
forældre.
På nuværende tidspunkt eksisterer begrebet ”partnerægdonation” ikke i lov
om assisteret reproduktion. Partnerægdonation falder ind under begrebet
dobbeltdonation i lovens § 5, idet der her er tale om, at både æg- og sædcelle
doneres til den kvinde, som skal bære graviditeten og føde barnet.
10
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0011.png
UDKAST
På baggrund af ovennævnte krav til dobbeltdonation er det efter den gæl-
dende bestemmelse ikke muligt at yde fertilitetsbehandling i form af part-
nerægdonation, alene begrundet i et ønske om, at begge parter i forholdet
kan tage del i graviditeten. Behandling med assisteret reproduktion, som in-
debærer dobbeltdonation, kan således efter gældende ret alene ske, hvis
kvinden, der skal bære graviditeten og føde barnet, ikke selv har befrugt-
ningsdygtige æg.
2.2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
Med Aftale om ophævelse af forbud mod partnerægdonation uden sund-
hedsfaglig begrundelse af 30. januar 2024 blev regeringen (Socialdemokra-
tiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance,
Danmarksdemokraterne, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet
enige om at lovliggøre partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrun-
delse. Formålet med aftalen er at styrke adgangen til fertilitetsbehandling til
regnbuefamilier, og derigennem at gøre det lettere for par bestående af to
kvinder at skabe den familie, som de drømmer om.
I henhold til aftalen skal behandlingen udelukkende kunne tilbydes på pri-
vate fertilitetsklinikker mod egen betaling. Dette er af hensyn til at prioritere
det offentlige sundhedsvæsens ressourcer til behandling, der sker med sund-
hedsfaglig begrundelse.
Med lovforslaget vil det blive muligt for par bestående af to kvinder at få
fertilitetsbehandling med henblik på, at den ene kvinde kan donere æg til sin
partner, således at denne kan bære graviditeten og føde barnet, uden at der
er en sundhedsfaglig begrundelse herfor.
Forslaget fremsættes med henblik på at anerkende, at der i dag findes mange
forskellige familiemønstre, og at begge parter i et par bestående af to kvin-
der kan have et ønske om at tage del i graviditeten.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder, at det nuværende forbud mod
partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse ikke er tidssvarende,
da der i dag findes mange forskellige familiemønstre.
Lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse vil
muliggøre mere selvbestemmelse og bedre mulighed for familiedannelse for
par bestående af to kvinder.
Det gældende forbud mod dobbeltdonation uden sundhedsfaglig begrun-
delse er fastsat med henblik på at sikre, at barnet er genetisk beslægtet med
11
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0012.png
UDKAST
mindst én af forældrene, og af hensyn til, at graviditet ved brug af ægdona-
tion indebærer større helbredsmæssige risici end graviditet ved brug af egne
æg.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder, at den medicinske udvikling samt
befolkningens kendskab til fertilitetsbehandling, herunder de helbredsmæs-
sige risici der er forbundet med at modtage fertilitetsbehandling, er mere
udbredt i dag end tidligere.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at behandling med
partnerægdonation vil kræve sundhedsfaglig rådgivning i lighed med andre
typer af fertilitetsbehandling. På baggrund af lovændringen vil relevante
faglige retningslinjer og vejledningsmateriale således skulle opdateres, så-
ledes at par, som modtager behandling med partnerægdonation, vil blive
vejledt om de helbredsmæssige risici, der er forbundet med behandlingen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet lægger desuden vægt på, at det gældende
krav om, at mindst én donor skal være ikkeanonym, fortsat vil være opfyldt
med forslaget. Behandling med partnerægdonation medfører, at barnet som
udgangspunkt vil få minimum delvist kendskab til dets genetiske ophav, idet
barnet vil være genetisk beslægtet til dets ene mor (den kvinde, som donerer
sit æg), mens det vil blive født af dets anden mor (den kvinde, som modtager
det donerede æg). Dermed er udgangspunktet, at barnet vil blive opfostret
af sin biologiske mor og den kvinde, som har båret graviditeten og født bar-
net.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at kravet om sundhedsfaglig begrundelse for behandling med
dobbeltdonation i § 5 i lov om assisteret reproduktion ikke skal finde anven-
delse, hvor ægcellen er doneret af partneren til den kvinde, der skal føde
barnet.
Med den foreslåede ordning vil det være muligt for par bestående af to kvin-
der at modtage fertilitetsbehandling med henblik på, at den ene kvinde kan
donere æg til sin partner, således at denne kan bære graviditeten og føde
barnet, uden at der er en sundhedsfaglig begrundelse herfor.
Efter den foreslåede ordning vil fertilitetsbehandling med partnerægdona-
tion således kunne tilbydes til par bestående af to kvinder, med de begræns-
ninger, der gælder efter lovens kapitel 2, jf. §§ 2-4 og §§ 6-11.
12
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0013.png
UDKAST
Med den foreslåede ordning vil den kvinde, som donerer sit æg til sin kvin-
delige partner, blive ligestillet med en mand, som i et heteroseksuelt parfor-
hold donerer sin sæd til sin kvindelige partner.
Det foreslås, at partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse frem-
over kan tilbydes på private fertilitetsklinikker mod egen betaling. Dette er
af hensyn til at prioritere det offentlige sundhedsvæsens ressourcer til be-
handling, der primært er sygdomsbetinget.
Forslaget ændrer ikke ved muligheden for at få fertilitetsbehandling med
dobbeltdonation med sundhedsfaglig begrundelse på de regionale sygehuse.
Det vil fortsat være den behandlende sundhedsperson, der er ansvarlig for
at vurdere, om behandlingen er sundhedsfagligt begrundet.
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes at have positive ligestillingsmæssige konsekvenser,
idet der med forslaget vil ske en styrkelse af kvinders reproduktive rettighe-
der.
Derudover vurderes det, at forslaget om lovliggørelse af partnerægdonation
uden sundhedsfaglig begrundelse vil styrke adgangen til fertilitetsbehand-
ling til regnbuefamilier bestående af to kvinder.
4. Konsekvenser for FN´s verdensmål
Lovforslaget vurderes at understøtte FN´s verdensmål 5 om ligestilling af
køn. Således vurderes lovforslaget at have positive konsekvenser i forhold
til FN´s delmål 5.6 om, at der skal sikres universel adgang til seksuel og
reproduktiv sundhed og reproduktive rettigheder i overensstemmelse med
handlingsprogrammet fra den Internationale Konference om Befolkning og
Udvikling samt Beijing-handlingsplanen og slutdokumenterne fra opfølg-
ningskonferencerne.
5. Regionale konsekvenser, herunder landdistrikter
Lovforslagets § 1, nr. 1, vedrørende fertilitetsbehandling til andet barn vur-
deres at medføre regionale konsekvenser.
Der er i dag ventetid på fertilitetsbehandling på de regionale sygehuse. I
nogle regioner er der længere ventetid end i andre regioner. Henset til, at
forslaget vil medføre et udvidet behandlingstilbud på de regionale sygehuse,
kan det medføre yderligere kapacitetsudfordringer for de regioner, der inden
lovens ikrafttræden har lange ventetider på fertilitetsbehandling.
13
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0014.png
UDKAST
Med henblik på at mindske kapacitetsudfordringer har regeringen og Dan-
ske Regioner den 18. juni 2024 indgået udmøntningsaftale om hjælp til an-
det barn, der forpligter regionerne til at anvende privat kapacitet i form af
private fertilitetsklinikker for at nedbringe ventetiderne på fertilitetsbehand-
ling og som et længerevarende supplement til opbygningen af tilbuddet om
fertilitetsbehandling til andet barn.
Det følger ligeledes af aftale indgået mellem regeringen og Danske Regio-
ner, at de regioner, der har de største kapacitetsudfordringer og de længste
ventetider, forpligtes til at anvende den private kapacitet i størst omfang.
Lovforslagets § 1, nr. 3, vedrørende lovliggørelse af partnerægdonation
uden sundhedsfaglig begrundelse vurderes ikke at medføre regionale kon-
sekvenser eller konsekvenser for landdistrikter henset til, at behandlingen
udelukkende skal kunne tilbydes på private fertilitetsklinikker mod egen be-
taling.
6. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslagets § 1, nr. 1, vurderes at medføre økonomiske konsekvenser for
det offentlige, idet det fremover skal være muligt at få fertilitetsbehandling
til andet barn på de regionale sygehuse. Med den samlede aftale mellem
regeringen og Danske Regioner om regionernes økonomi for 2025 afsættes.
der midler i 2024 og 150 mio. kr. årligt fra januar 2025 og frem til at tilbyde
fertilitetsbehandling til andet barn. Heri indgår, at borgerne vil have ret til
medicintilskud i forbindelse med fertilitetsbehandling efter sundhedslovens
almindelige regler om medicintilskud.
Lovforslagets § 1, nr. 1, vurderes at have implementeringsmæssige konse-
kvenser for det offentlige, da de regionale sygehuse skal udvide deres tilbud
om, hvornår der tilbydes behandling. Herudover vurderes det at have imple-
menteringsmæssige konsekvenser i forhold til eksisterende kapacitetsudfor-
dringer og udvidelse af tilbud.
Lovforslagets § 1, nr. 3, vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser
for det offentlige, idet partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse
ikke vil indgå i det offentlige serviceniveau for fertilitetsbehandling, og
alene vil blive muligt mod egen betaling på private fertilitetsklinikker. Ved
ægdonation får borgerne imidlertid hormonbehandling, hvilket i dag delvist
finansieres af det offentlige som tilskud til medicin. Ved køb af tilskudsbe-
14
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0015.png
UDKAST
rettiget medicin til brug for fertilitetsbehandling på private fertilitetsklinik-
ker vil patienterne fortsat have ret til medicintilskud efter sundhedslovens
almindelige regler om medicintilskud og regler udstedt i medfør heraf.
Lovforslagets § 1, nr. 3, vurderes ikke at have implementeringsmæssige
konsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning har ikke relevans for lov-
forslaget.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslagets § 1, nr. 1, forventes at have negative administrative konse-
kvenser for de private fertilitetsklinikker, da det forventes, at flere patienter,
som i dag får hjælp i det private, vil anvende det nye tilbud på de regionale
sygehuse i forbindelse med mulighed for vederlagsfri behandling.
Regionerne vil dog indgå aftaler om at anvende den private kapacitet som
led i nedbringelse af ventetid og som et længerevarende supplement til op-
bygningen af tilbuddet om hjælp til andet barn. Allerede i dag er der visse
steder i landet kapacitetsudfordringer, og særligt de regioner, der har de stør-
ste kapacitetsudfordringer og længste ventetider, vil anvende den private
kapacitet i størst omfang.
Der etableres en fællesregional ramme for et udbud, som de enkelte regioner
kan tilpasse efter regionale behov. Det regionale udbud forventes etableret
og igangsat sideløbende med ikrafttrædelsen af tilbuddet om hjælp til andet
barn, dvs. 1. december 2024. Den enkelte region er ansvarlig for at tilpasse
aftalerne til lokale forhold for at tilgodese patienternes behov. Dermed ind-
går den private kapacitet som et samarbejdssygehus. I udbudsaftalerne skal
det sikres, at tilbuddet fra private fertilitetsklinikker efterlever krav om øko-
nomi, behandlingskvalitet og geografi i overensstemmelse med den enkelte
regions behov. Regionerne skal udbyde 1000 IVF- og dertilhørende FER-
behandlinger, der skal varetages af private leverandører.
Lovforslagets § 1, nr. 3, vurderes at have positive økonomiske konsekvenser
for private fertilitetsklinikker i form af en stigning i indtægter som følge af
en lovliggørelse af partnerægdonation uden en sundhedsfaglig begrundelse.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
9. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
15
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0016.png
UDKAST
10. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. juli 2024 til den 22. august
2024 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Danske Regioner, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddan-
mark, Region Midtjylland, Region Nordjylland, KL, Dansk Pædiatrisk Sel-
skab (DPS), Dansk Sygepleje Selskab (DASYS), Dansk Sygeplejeråd,
Danske Bioanalytikere, Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi, Fag-
bevægelsens Hovedorganisation, Foreningen af Speciallæger, Jordemoder-
foreningen, Kristelig Lægeforening, Lægeforeningen, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Praktiserende Lægers Organisation, Yngre
Læger, Danske Patienter, Landsforeningen for Ufrivilligt Barnløse, Man-
derådets Udvalg for Familieret, Patientforeningen, Patientforeningen i
Danmark, PCO Foreningen, Sundhed Danmark, Center for Etik og Ret,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Fertilitetsselskab, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Institut for Menneskerettigheder, Kirkens Korshær,
KVINFO, Landsforeningen Børn og Forældre, LGBT+ Danmark, Natio-
nalt Center for Etik, Patienterstatningen.
13. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, angiv om- udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Lovforslagets § 1, nr. 1, skøn-
nes at medføre merudgift på
150 mio. kr. årligt fra 2025
for regionerne i form af øgede
udgifter til fertilitetsbehand-
ling.
Lovforslagets § 1, nr. 3, skøn-
nes at have en mindre merud-
gift i form af medicintilskud
16
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0017.png
UDKAST
på hormonbehandling for re-
gionerne.
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Ingen
Lovforslagets § 1, nr. 1, skøn-
nes at have implementerings-
konsekvenser for regionerne i
form af øget behov for perso-
nale ressourcer, indkøb m.v.
Lovforslagets § 1, nr. 3, har
ikke negative implemente-
ringskonsekvenser for stat,
kommuner eller regioner.
Økonomiske konsekvenser for er- Lovforslagets § 1, nr. 1, skønnes Lovforslagets § 1, nr. 1, skøn-
hvervslivet
ikke at have positive økonomi- nes at have negative konse-
ske konsekvenser for erhvervs- kvenser for erhvervslivet i
livet.
form af patienter, som vil
flytte til det offentlige.
Lovforslagets § 1, nr. 3, vurde-
res at have positive økonomiske Lovforslagets § 1, nr. 3, har
konsekvenser for erhvervslivet i ikke negative økonomiske
form af stigninger i indtægter på konsekvenser for erhvervsli-
private fertilitetsklinikker.
vet.
Administrative konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Miljø- og naturmæssige konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regule-
ring (sæt X)
Ja
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Nej
X
17
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0018.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 1 a, stk. 1, i lov om assisteret reproduktion, at regionsrådene
på deres sygehuse kun må yde behandling med assisteret reproduktion til
enlige kvinder, der ikke har børn, og par, der ikke har fælles børn, jf. dog
stk. 2 og § 7, stk. 1 og 3.
Det foreslås, at § 1 a, stk. 1, nyaffattes.
Det foreslås med nyaffattelsen af
§ 1 a, stk. 1,
at regionsrådene på deres
sygehuse må yde behandling med assisteret reproduktion til første og andet
barn til enlige kvinder. For par må der ydes behandling til første og andet
fælles barn.
Forslaget vil indebære, at enlige kvinder, som har ét barn, og par, som har
ét fælles barn, vil få mulighed for offentlig finansieret assisteret reproduk-
tion (fertilitetsbehandling) til andet barn.
Med den foreslåede ordning vil det således blive muligt for enlige kvinder
og par at få fertilitetsbehandling til andet barn på de regionale sygehuse.
Med adgangen til fertilitetsbehandling til både første og andet barn for en-
lige kvinder videreføres gældende ret således, at enlige kvinder, som enten
ikke har børn, eller som har ét barn, herunder et adoptivbarn, med forslaget
vil kunne tilbydes fertilitetsbehandling på de regionale sygehuse.
Med adgangen til fertilitetsbehandling til både første og andet fælles barn
for par videreføres gældende ret således, at par, herunder et registreret part-
nerskab eller et ægteskab, som enten ikke har fælles børn, eller som har ét
fælles barn, herunder hvor den ene part har adopteret den anden parts barn,
vil kunne tilbydes fertilitetsbehandling på de regionale sygehuse.
De begrænsninger i adgangen til fertilitetsbehandling, der gælder efter lo-
vens kapitel 2, jf. §§ 2-11, vil fortsat finde anvendelse.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen af gældende ret i pkt. 2.1.1.
18
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0019.png
UDKAST
Til nr. 2
Det følger af § 1 a, stk. 1, i lov om assisteret reproduktion, at regionsrådene
på deres sygehuse kun må yde behandling med assisteret reproduktion til
enlige kvinder, der ikke har børn, og par, der ikke har fælles børn, jf. dog
stk. 2 og § 7, stk. 1 og 3.
Det foreslås, at der i § 1 a efter stk. 1 indsættes et nyt stykke.
Det foreslås med indsættelse af et nyt stykke i
§ 1 a
efter stk. 1, at uanset
stk. 1 må regionsrådene på deres sygehuse yde behandling med assisteret
reproduktion efter stk. 3 og § 7, stk. 1 og 3.
Der er udelukkende tale om en rykning af lovteknisk karakter, således at det
tydeligt fremgår, at der efter nyaffattelsen af § 1 a, stk. 1, hvorefter der kan
ydes fertilitetsbehandling til første og andet barn til enlige kvinder og par,
fortsat gælder de samme undtagelser til stk. 1, som hidtil. Bestemmelsen
svarer således til sidste led i gældende § 1 a, stk. 1.
Som en konsekvens af ovenstående bliver § 1 a, stk. 2 herefter til § 1 a, stk.
3.
Med den foreslåede ordning vil det fortsat gælde, at hvis den enlige kvinde
eller parret efter endt behandling fortsat har nedfrosne æg, kan regionsrå-
dene på deres sygehuse inden for den frist, der er nævnt i § 15, stk. 1, tilbyde
at opsætte æg med henblik på, at den enlige kvinde eller parret kan få flere
børn.
Med den foreslåede ordning vil det fortsat være muligt efter lovens § 7, stk.
1, at foretage genetisk undersøgelse af et befrugtet æg, når der er en kendt
og væsentlig øget risiko for, at barnet vil få en alvorlig sygdom, uagtet hvor
mange børn den enlige kvinde eller parret har i forvejen.
Det vil også fortsat gælde efter lovens § 7, stk. 3, at Styrelsen for Patient-
sikkerhed efter udredning og sundhedsfaglig vurdering i konkrete tilfælde
kan meddele tilladelse til anvendelse af præimplantationsdiagnostik ved as-
sisteret reproduktion, hvor tungtvejende hensyn til behandling af et barn
med livstruende sygdom i denne familie taler herfor, uagtet hvor mange
børn den enlige kvinde eller parret har i forvejen.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen af gældende ret i pkt. 2.1.1.
19
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0020.png
UDKAST
Til nr. 3
Det følger af § 5 i lov om assisteret reproduktion, at stammer ægcellen ikke
fra den kvinde, der skal føde barnet, og stammer sæden ikke fra hendes part-
ner, må der kun etableres assisteret reproduktion, hvor brug af både doneret
sæd og doneret ægcelle er sundhedsfagligt begrundet, og enten sæden eller
ægcellen er doneret i ikkeanonym form.
Det foreslås, at der i § 5 indsættes et stk. 2.
Det foreslås med indsættelsen af et
stk. 2
i § 5, at kravet om sundhedsfaglig
begrundelse i stk. 1 ikke finder anvendelse, hvor ægcellen er doneret af part-
neren til den kvinde, der skal føde barnet.
Med forslaget gives der mulighed for, at i par bestående af to kvinder, vil
den ene kvinde kunne donere ægceller til hendes partner, som herefter vil
bære graviditeten og føde barnet (partnerægdonation), også i de tilfælde,
hvor der ikke er sundhedsfaglig begrundelse for behandlingen.
Med den foreslåede ordning vil det gældende krav i § 5, stk. 1, om at dob-
beltdonation, hvor både æg- og sædcelle stammer fra en donor, skal være
sundhedsfagligt begrundet, fortsat finde anvendelse. Det medfører heraf, at
det fortsat ikke vil være muligt for en kvinde at få doneret både donoræg og
donorsæd, hvis der ikke er en sundhedsfaglig begrundelse for behandlingen,
medmindre der er tale om partnerægdonation.
Med den foreslåede ordning vil den kvinde, som donerer sit æg til sin kvin-
delige partner, blive ligestillet med en mand, som i et heteroseksuelt parfor-
hold donerer sin sæd til sin kvindelige partner.
Det vil være den behandlende sundhedsperson, som er ansvarlig for at vur-
dere, om behandlingen er sundhedsfagligt begrundet.
Behandling med partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse vil
udelukkende kunne tilbydes på private fertilitetsklinikker mod egen beta-
ling, og vil derfor ikke indgå som en del af behandlingstilbuddet på de regi-
onale sygehuse.
De begrænsninger i adgangen til fertilitetsbehandling, der gælder efter lo-
vens kapitel 2, jf. §§ 2-4 og §§ 6-11, vil fortsat finde anvendelse.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke ændrer ved, at behandling med assisteret
reproduktion ikke må finde sted, når der foreligger en aftale mellem den
kvinde, hvor graviditet søges etableret, og en anden om, at kvinden skal føde
20
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0021.png
UDKAST
et barn til denne (surrogatmoderskab), jf. § 13 i lov om assisteret reproduk-
tion.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen af gældende ret i pkt. 2.2.1.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. december 2024, jf. dog
stk. 2.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovens § 1, nr. 2, skal træde i kraft den 1. januar 2025.
Til § 3
Det følger af § 32 i lov om assisteret reproduktion, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Det foreslås derfor, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men
at den ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for Færø-
erne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Det foreslås endvidere, at lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskel-
lige tidspunkter.
21
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 352: Lovudkast om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med be-handling, diagnostik og forskning m.v. (Fertilitetsbehandling til andet barn og lovliggørelse af partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891322_0022.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om assisteret reproduktion, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 902 af 23. august 2019, som ændret
ved lov nr. 1780 af 28. december 2023, foretages
følgende ændringer:
§ 1 a.
Regionsrådene må på deres sygehuse kun
yde behandling med assisteret reproduktion til
enlige kvinder, der ikke har børn, og par, der
ikke har fælles børn, jf. dog stk. 2 og § 7, stk. 1
og 3.
Stk. 2.
Til en enlig kvinde eller et par, som har
fået et barn ved assisteret reproduktion, og som
efter endt behandling fortsat har nedfrosne æg,
kan regionsrådene på deres sygehuse inden for
den frist, der er nævnt i § 15, stk. 1, tilbyde at
opsætte æg med henblik på, at den enlige kvinde
eller parret kan få flere børn.
§ 5.
Stammer ægcellen ikke fra den kvinde, der
skal føde barnet, og stammer sæden ikke fra
hendes partner, må der kun etableres assisteret
reproduktion, hvor brug af både doneret sæd og
doneret ægcelle er sundhedsfagligt begrundet og
enten sæden eller ægcellen er doneret i ikkeano-
nym form.
1.
§ 1 a, stk. 1,
affattes således:
»Regionsrådene
må på deres sygehuse yde be-
handling med assisteret reproduktion til første og
andet barn til enlige kvinder. For par må der ydes
behandling til første og andet fælles barn.«
2.
I
§ 1 a
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Uanset stk. 1 må regionsrådene på de-
res sygehuse yde behandling med assisteret repro-
duktion efter stk. 3 og § 7, stk. 1 og 3.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
3.
I
§ 5
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kravet om sundhedsfaglig begrundelse i
stk. 1 finder ikke anvendelse, hvor ægcellen er
doneret af partneren til den kvinde, der skal føde
barnet.«
22