Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 351
Offentligt
UDKAST
Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del - Bilag 351
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sund-
hedsvæsenet og sundhedsloven
(Indførsel af forsikringspligt for privatpraktiserende tandlæger, ophævelse
af oplysningspligt ved erstatningsudbetalinger i patienterstatningssager og
ændring af regler om samtykke til ukomplicerede behandlinger ved den
kommunale tandpleje)
§1
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 9 af 4. januar 2023, som ændret ved § 3 i lov nr. 737 af 13.
juni 2023, § 5 i lov nr. 1778 af 28. december 2023 og lov nr. 652 af 11. juni
2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 24, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »§ 29, stk. 1, nr. 9 og 10« til: »§ 29, stk. 1,
nr. 10 og 11«.
2.
I
§ 29, stk. 1, nr. 5, 1. pkt.,
ændres »jf. dog stk. 3« til: »jf. dog nr. 8 og stk.
3«.
3.
I
§ 29, stk. 1,
indsættes efter nr. 7 som nyt nummer:
»8) Privatpraktiserende autoriserede tandlæger for skader sket efter behand-
ling, undersøgelse el.lign., eller på disses vegne.«
Nr. 8-15 bliver herefter nr. 9-16.
4.
§ 29, stk. 4-6,
ophæves.
§2
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 247 af 12. marts 2024, som æn-
dret ved lov nr. 907 af 21. juni 2022, § 2 i lov nr. 1778 af 28. december 2023
og lov nr. 1779 af 28. december 2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 17, stk. 5,
ændres »form og indhold« til: »form, indhold, varighed og
rækkevidde«.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2.
Loven finder anvendelse for skader, der er anmeldt til Patienterstat-
ningen efter lovens ikrafttræden.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anord-
ning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. Loven kan endvidere sættes i kraft på forskellige
tidspunkter.
2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891118_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Forsikringspligt for privatpraktiserende tandlæger
Gældende ret
2.1.1.1. Patienterstatningen og Ankenævnet for Patienterstatnin-
gen
2.1.1.2. Finansiering
2.1.1.3. Forsikringspligt efter klage- og erstatningsloven
2.1.2.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Ophævelse af oplysningspligt ved erstatningsudbetalin-
ger i patienterstatningssager
Gældende ret
Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Forældremyndighedens indehavers samtykke til behand-
ling af mindreårige patienter ved den kommunale tand-
pleje og sundhedsplejerske
Gældende ret
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.3.
2.3.1.
2.3.1.1. Informeret samtykke til behandling
2.3.1.2. Informeret samtykke til behandling af mindreårige pati-
enter ved den kommunale tandpleje og sundhedsplejer-
ske
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891118_0004.png
UDKAST
2.3.2.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Økonomiske konsekvenser
Implementeringsmæssige konsekvenser
Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
3.
3.1.
3.2.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1. Indledning
Regeringen har som led i økonomiforhandlingerne 2024 etableret et samar-
bejdsprogram med kommunerne og regionerne med henblik på at identifi-
cere og behandle regelforenklinger, som skal lette den administrative byrde
i kommunerne og regionerne. Som led heri er parterne blevet enige om at
gennemføre en række regelforenklinger.
Lovforslaget har til formål at gennemføre nogle af disse regelforenklinger.
Lovforslaget består af tre dele, hvoraf den første og anden del skal gennem-
føre regelforenklinger på det regionale område, og den tredje del skal gen-
nemføre en regelforenkling på det kommunale område.
Første del af lovforslaget vedrører tandlægers erstatningsudbetalinger, som
er en udgift, der i dag ligger i regionerne. Da tandlæger opererer som privat-
praktiserende aktører, er det regeringens opfattelse, at patientskadeerstatnin-
ger på området ikke skal finansieres af det offentlige.
4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Forslaget har derfor til formål at forpligte privatpraktiserende tandlæger til
at tegne forsikring for krav om erstatning og godtgørelse for skader sket
under behandling i deres klinik, samt for finansiering af behandlingen af
skadesagerne i Patienterstatningen. Regionerne holdes dermed udgiftsfri, og
besparelsen indgår som en del af samarbejdsprogrammet.
Anden del af lovforslaget drejer sig om afskaffelse af oplysningspligten ved
erstatningsudbetalinger i patienterstatningssager.
Forslaget indebærer afskaffelse af oplysningspligten ved erstatningsudbeta-
linger i patienterstatningssager, når der foreligger erstatningspligt over det
gennemsnitlige, også benævnt kritisk skadefrekvens. Det er vurderingen, at
denne oplysningspligt ikke som tiltænkt bidrager til oplysningsgrundlaget
for Styrelsen for Patientsikkerheds vurdering af risici for patientsikkerhe-
den, og der således anvendes unødige ressourcer på opgaven.
Den tredje del af lovforslaget drejer sig om forenkling af forældremyndig-
hedsindehavers samtykke til ukomplicerede behandlinger ved den kommu-
nale tandpleje. Forslaget indebærer, at rækkevidden af forældremyndig-
hedsindehaverens generelle, udtrykkelige samtykke udvides til at omfatte
flere ukomplicerede behandlinger ved den kommunale tandpleje. Desuden
præciseres det, som hidtil har været gældende, at der kan fastsættes regler
om varigheden af samtykket.
Forslaget vil efter KL’s vurdering betyde, at børn, som kommer alene til
undersøgelse ved den kommunale skoletandpleje, i højere grad vil kunne
blive færdigbehandlet ved samme besøg.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forsikringspligt for privatpraktiserende tandlæger
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Patienterstatningen og Ankenævnet for Patienterstatnin-
gen
Patienter, der kommer til skade i forbindelse med behandling eller brug af
et lægemiddel i det danske sundhedsvæsen, kan søge erstatning og godtgø-
relse for skaden efter reglerne i lovbekendtgørelse nr. 9 af 1. januar 2023
om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og er-
statningsloven). Det er Patienterstatningen, Styrelsen for Patientklager og
Ankenævnet for Patienterstatningen, der behandler sager efter loven.
Der ydes erstatning og godtgørelse efter reglerne i klage- og erstatningslo-
vens kapitel 3 til patienter eller efterladte til patienter, som her i landet
5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
påføres skade i forbindelse med undersøgelse, behandling el.lign., jf. klage-
og erstatningslovens § 19, stk. 1 og 2.
Det er en betingelse, at skaden er sket inden for lovens dækningsområde, jf.
§ 19, stk. 1 og 2, hvilket på tandområdet omfatter behandling af autoriserede
sundhedspersoner ansat i regionstandplejen, ved en odontologisk landsdels-
og videnscenterfunktion eller i forbindelse med levering af de kommunale
sundhedsydelser efter sundhedslovens kapitel 36-41 eller på vegne af disse.
Endvidere dækker klage- og erstatningsloven tandbehandling foretaget på
universiteternes tandlægeskoler og af privatpraktiserende autoriserede sund-
hedspersoner, samt skader på værnepligtige af autoriserede sundhedsperso-
ner, der udfører sundhedsfaglig behandling i det militære forsvar eller red-
ningsberedskabet og på indsatte i kriminalforsorgens fængsler og arrest-
huse.
Ved sundhedspersoner forstås sundhedslovens almindelige definition herpå,
dvs. personer, der er autoriserede i henhold til særlig lovgivning til at vare-
tage sundhedsfaglige opgaver, og personer, der handler på disses ansvar, jf.
sundhedslovens § 6.
Reglerne i klage- og erstatningsloven er på flere måder mere fordelagtige
for patienterne, da ansvarsgrundlaget og bevisreglerne er mere lempelige
end i de almindelige gældende erstatningsregler. Et ansvarsgrundlag fore-
ligger således bl.a. allerede, hvis blot en erfaren specialist ville have handlet
anderledes og dermed undgået skaden. I bevismæssig sammenhæng er det
tilstrækkeligt, at der foreligger en overvejende sandsynlighed for, at en
skade er forvoldt ved behandling eller mangel på samme.
Erstatning og godtgørelse udmåles efter reglerne i lovbekendtgørelse nr.
1070 af 24. august 2018 om erstatningsansvar (erstatningsansvarsloven)
samt klage- og erstatningslovens § 24 og § 24 a-c. Det bemærkes dog, at
erstatning og godtgørelse for behandlingsskader, som udgangspunkt, alene
ydes, såfremt den samlet overstiger et egetbidrag på 8.596 kr. (2024-ni-
veau). Den udbetalte erstatning er således beløbet, efter at egetbidraget er
fratrukket erstatningen eller godtgørelsens hovedstol.
Tandskadeerstatninger er dog, helt særegent, underlagt nogle særlige under-
grænser. Det følger af klage- og erstatningslovens § 24, stk. 8, nr. 1, at un-
dergrænsen for privatpraktiserende tandlægers skader er på 1.000 kr. Det
samme gør sig gældende for skader forvoldt af tandlæger eller på vegne af
disse påført værnepligtige eller kontraktansatte som følge af sundhedsfaglig
behandling i det militære forsvar eller redningsberedskabet, jf. klage- og er-
statningslovens § 24, stk. 8, nr. 2.
6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Derimod er skader forvoldt af tandlæger, der er ansat i regionstandplejen, i
børne- og ungdomstandplejen, i omsorgstandplejen, i specialtandplejen, i
socialtandplejen og ved de odontologiske landsdels- og videncentre eller på
vegne af disse samt på universiteternes tandlægeskoler omfattet af en un-
dergrænse på 10.000 kr., jf. klage- og erstatningslovens § 24, stk. 9.
Skader påført indsatte, som følge af sundhedsfaglig behandling, som den
indsatte har ret til, i Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse, og skader
forvoldt af privatpraktiserende kliniske tandteknikere og tandplejere er un-
derlagt det almindelige egetbidrag på 8.596 kr. Endelig er tandskader for-
voldt på private sygehuse efter behandling, undersøgelse, el.lign., som er
foretaget efter sundhedslovens § 87 (udvidet frit sygehusvalg), eller betalt
direkte uden om det offentlige sundhedsvæsen underlagt egetbidraget på
8.596 kr.
Af klage- og erstatningslovens § 29 fremgår, hvilke myndigheder, instituti-
oner m.v., der er erstatningspligtige for skader efter lovens kapitel 3. Der
henvises til afsnit 2.1.1.2. om Finansiering nedenfor for nærmere gennem-
gang af de erstatningspligtige.
Det følger af lovens § 30, stk. 1, at krav om erstatning for behandlingsska-
der, omfattet af klage- og erstatningslovens kapitel 3, skal være dækket af
en forsikring i et forsikringsselskab. Dog er staten, regionsråd og kommu-
nalbestyrelser undtaget fra forsikringspligten, jf. § 31, stk. 1.
Patienter eller efterladte til patienter kan, såfremt de ikke er tilfredse med
afgørelsen fra Patienterstatningen, indbringe denne for Ankenævnet for Pa-
tienterstatningen. Afgørelsen kan også påklages af staten, regioner, kommu-
ner og forsikringsselskaber.
2.1.1.2. Finansiering
Patienterstatningen, som nævnt i afsnit 2.1.1.1., er en forening, som forsik-
ringsselskaber, der har tegnet forsikringer omfattet af klage- og erstatnings-
lovens kapitel 3, og selvforsikrende regionsråd og kommunalbestyrelser har
oprettet i fællesskab, jf. klage- og erstatningslovens § 32, stk. 1.
Udgifterne til driften af Patienterstatningen, samt udgifter, der i øvrigt på-
lægges foreningen efter lovens kapitel 3, afholdes af forsikringsselskaberne
og selvforsikrende myndigheder efter en fordeling som fastsættes i vedtæg-
terne, jf. lovens § 32, stk. 2, 2. pkt.
7
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Vedtægterne for Patienterstatningen er fastsat ved bekendtgørelse nr. 613 af
23. maj 2018 om vedtægter for Patienterstatningen, og udgifterne forbundet
med behandlingen af en sag i Patienterstatningen udgjorde 13.472 kr. i 2023.
Sager fra Patienterstatningen kan indbringes for Ankenævnet for Patienter-
statningen, og bestemmelser vedr. drift af ankenævnet findes i klage- og er-
statningslovens § 18, jf. § 58 a, stk. 11.
Hertil er der i bekendtgørelse nr. 889 af 28. august 2019 om finansiering af
Styrelsen for Patientklager, Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, Ankenæv-
net for Patienterstatningen, Tvangsbehandlingsnævnet og Det Psykiatriske
Ankenævn fastsat nærmere regler om afholdelse af udgifterne til driften
heraf.
Det følger af bekendtgørelsens § 4, at staten, regionsråd, kommunalbesty-
relser og forsikringsselskaber, der tegner forsikring efter klage- og erstat-
ningslovens § 30, stk. 1, afholder udgifterne til driften af Ankenævnet for
Patienterstatningen, herunder Styrelsen for Patientklagers sekretariatsbetje-
ning heraf. Det følger endvidere af bekendtgørelsens § 10, stk. 3, at en fælles
standardtakst pr. ankesag ved Ankenævnet for Patienterstatningen udgør
21.453 kr. (2024-niveau).
Regionerne finansierer i dag alle erstatningsudbetalinger over 1.000 kr. for
skader sket ved privatpraktiserende tandlæger, jf. klage- og erstatningslo-
vens § 24, stk. 8, nr. 1, jf. § 29, stk. 1, nr. 5, 1. pkt.
Før den 1. juli 2024 var det Tandlægeforeningens udvidede kollektive ord-
ning der finansierede erstatninger for skader mellem 1.000 kr. og 10.000 kr.,
og regionerne finansierede erstatningsudbetalinger over 10.000 kr.
De gennemsnitlige årlige udgifter til erstatninger og godtgørelse på tandska-
deområdet har været stigende i perioden fra 2010-2022. I perioden 2008-
2010 udgjorde regionernes erstatningsudbetalinger ca. 12 mio. kr. årligt,
mens de i perioden 2019-2022 steg til i gennemsnit at ligge på ca. 33,7 mio.
kr. årligt. I 2022 var regionernes udgifter til erstatning og godtgørelse for
skader sket i privat tandlægepraksis på ca. 45,6 mio. kr.
I dag behandles tandskadeerstatningssager ved Patienterstatningen, men før
den 1. juli 2024 blev de behandlet ved Tandlægeforeningens Tandskadeer-
statning. I perioden 2019-2022 havde regionerne i gennemsnit udgifter til
administration af tandskadeerstatningssagerne på 26,7 mio. kr. årligt.
2.1.1.3. Forsikringspligt efter klage- og erstatningsloven
8
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Erstatninger efter klage- og erstatningsloven skal være dækket af en forsik-
ring, jf. lovens § 30, stk. 1. Staten, regionsråd og kommunalbestyrelser er
dog undtaget fra denne regel jf. § 31, stk. 1, og det er dermed frivilligt for
offentlige myndigheder, om de vil tegne forsikring eller være selvforsik-
rende. Endvidere kan indenrigs- og sundhedsministeren godkende, at regi-
onsråd og kommunalbestyrelse overtager forsikringspligten for private
driftsansvarlige, jf. § 31, stk. 2.
Forsikringsselskaber, som indtegner en forsikringstager efter loven, skal
meddele dette til Patienterstatningen, jf. § 30, stk. 2.
Indenrigs- og Sundhedsministeren fastsætter bestemmelser om forsikrings-
pligtens gennemførelse, jf. lovens § 30, stk. 5. Dette er sket med bekendt-
gørelse nr. 488 af 3. maj 2018 om forsikringspligtens gennemførelse.
Private sygehuse, klinikker og speciallægepraksisser har selvstændig pligt
til at yde erstatning efter reglerne i klage- og erstatningslovens kapitel 3. De
skal yde erstatning for skader efter behandling, undersøgelse el.lign., som
er foretaget efter sundhedslovens § 87 (det udvidede frie sygehusvalg), eller
som er betalt direkte udenom det offentlige sundhedsvæsen (f.eks. behand-
linger betalt af en sundhedsforsikring eller af patienten selv).
Dette følger af klage- og erstatningslovens § 29, stk. 1, nr. 7.
Ved private sygehuse, klinikker og speciallægepraksisser forstås alle be-
handlingssteder, hvor der foregår lægelig patientbehandling, og som ikke
fuldt ud ejes eller drives af offentlige myndigheder. Lovens § 19, stk. 1 og
2, indeholder en stedlig afgrænsning af patientskadeerstatningsordningens
dækningsområde.
Dette betyder, at hvis f.eks. en fysioterapeut udfører behandling på et privat
sygehus, og dette medfører en skade, vil denne skade skulle erstattes af det
private sygehus’ forsikring, hvis patienten selv har betalt, da behandlingen
er udført på »et behandlingssted, hvor der foregår lægelig patientbehand-
ling, og som ikke fuldt ud ejes eller drives af offentlig myndighed«.
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den fo-
reslåede ordning
Siden de privatpraktiserende tandlæger og andre private aktører i 2004 blev
omfattet af klage- og erstatningsloven, har regionerne finansieret erstatnin-
ger og godtgørelser på tandskadeområdet. Udgifterne hertil har været sti-
gende siden indførslen.
9
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
I dag finansierer regionerne erstatninger og godtgørelser for skader forårsa-
get af privatpraktiserende tandlæger samt sagsbehandlingen heraf, hvilket
årligt løber op i udgifter på over 50 mio. kr. Generelt har udgifterne til er-
statninger været stigende på hele det private sundhedsområde, hvilket også
var en af grundende til, at de private sygehuse i 2013 blev pålagt selv at
finansiere deres erstatninger.
Da tandlæger også opererer som privatpraktiserende aktører, foreslås det, at
erstatninger på området fremover ikke skal finansieres af det offentlige, men
skal finansieres af de privatpraktiserende tandlæger.
For at sikre en mere retfærdig fordeling af ressourcerne og udgifterne på
sundhedsområdet foreslås det derfor at indføre en forsikringsmodel, således
at regionerne ikke skal være erstatningspligtige for skader sket i privat regi,
ligesom de ikke skal finansiere administrationsomkostningerne forbundet
med sagsbehandlingen heraf.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at ved at give de pri-
vatpraktiserende tandlæger et økonomisk medansvar for patientskadeerstat-
ningsordningen, vil det være med til fortsat at sikre patienterne sundheds-
ydelser af høj kvalitet.
De privatpraktiserende tandlæger pålægges samtidig at deltage i takstfinan-
sieringen af Patienterstatningen, ligesom de også vil være forpligtede til at
deltage i finansieringen af Ankenævnet for Patienterstatning, jf. klage- og
erstatningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., og § 58 a, stk. 11.
Det foreslås på den baggrund, at klage- og erstatningslovens § 29, stk. 1,
ændres, så de privatpraktiserende tandlæger fremover selv er erstatnings-
pligtige over for de patienter, som måtte få en skade i forbindelse med un-
dersøgelse, behandling el.lign. ved en privatpraktiserende tandlæge.
Dette vil gælde uanset, om der er tale om tandbehandling uden tilskud eller
med tilskud, som følge af det almindelige tilskud til tandpleje, privat sund-
hedsforsikring eller særlige tilskudsordninger, hvis en borger f.eks. modta-
ger ydelser efter aktivloven.
Det foreslås som følge heraf, at de privatpraktiserende tandlæger vil blive
forpligtet til at tegne forsikring, der vil skulle dække administrationsomkost-
ninger til behandlingen af de sager ved Patienterstatningen og Ankenævnet
for Patienterstatningen, samt erstatningsudbetalinger fra 1.000 kr., jf. klage-
og erstatningslovens § 24, stk. 8, § 32, stk. 2, 2. pkt., og § 58 a, stk. 11.
10
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Afgørelser truffet af Patienterstatningen i tandlægesager vil kunne indbrin-
ges for Ankenævnet for Patienterstatningen, når behandlingen af sagerne
henlægges til Patienterstatningen. Dette følger af lovens § 58 b, stk. 1.
Det skal bemærkes, at det ikke vurderes nødvendigt at udvide sammensæt-
ningen af Ankenævnet for Patienterstatningen.
Efter lovforslagets vedtagelse vil indenrigs- og sundhedsministeren fast-
sætte nærmere regler om forsikringspligtens gennemførelse for de privat-
praktiserende tandlæger med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen i
klage- og erstatnings lovens § 30, stk. 5. Dette vil ske med en opdatering af
bekendtgørelse nr. 488 af 3. maj 2018 om forsikringspligtens gennemfø-
relse.
2.2. Ophævelse af oplysningspligt ved erstatningsudbetalinger i patient-
erstatningssager
2.2.1. Gældende ret
Efter klage- og erstatningsloven § 29, stk. 1, nr. 1, er regionerne bl.a. erstat-
ningsansvarlige for offentlige sygehuse og den præhospitale indsats. Regi-
onerne er desuden efter bestemmelsens stk. 1, nr. 5, erstatningsansvarlige
for privatpraktiserende autoriserede sundhedspersoner. Regionernes erstat-
ningspligt gælder også efter stk. 1, nr. 6, private sygehuse, klinikker eller
speciallægepraksisser, hvis behandling sker som en del af regionernes plan-
lagte behandlingskapacitet.
Efter klage- og erstatningslovens § 29, stk. 1, nr. 7, er private sygehuse,
klinikker og speciallægepraksisser erstatningsansvarlige for skader efter be-
handling, undersøgelse el.lign., som er foretaget efter sundhedslovens § 87,
det vil sige som led i det udvidet frie sygehusvalg eller betalt direkte uden
om det offentlige sundhedsvæsen.
Efter klage- og erstatningsloven § 29, stk. 2, 1. pkt., er speciallægepraksisser
med speciale i almen medicin, som ikke virker efter overenskomst, jf. sund-
hedslovens § 227, stk. 1, jf. § 60, stk. 1, erstatningsansvarlige for skader
efter behandling, undersøgelse el.lign., som er betalt direkte uden om det
offentlige sundhedsvæsen.
De erstatningsansvarliges krav skal efter lovens § 30 være dækket af en for-
sikring i et forsikringsselskab, bortset fra staten, regionsråd og kommunal-
bestyrelser, der efter § 31 er undtaget fra forsikringspligten.
Efter klage- og erstatningslovens § 29, stk. 4, skal et regionsråd, såfremt
regionsrådet har været erstatningspligtigt efter § 29, stk. 1, nr. 1, 5 og 6, i et
11
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
omfang ud over det gennemsnitlige, oplyse Styrelsen for Patientsikkerhed
herom til brug for styrelsens tilsyn efter sundhedsloven.
Efter klage- og erstatningslovens § 29, stk. 5, skal forsikringsselskaber for
et privat sygehus, en klinik eller en speciallægepraksis, såfremt behand-
lingsstedet har været erstatningspligtigt efter § 29, stk. 1, nr. 7, eller stk. 2,
1. pkt., i et omfang ud over det gennemsnitlige, ligeledes oplyse Styrelsen
for Patientsikkerhed herom til brug for styrelsens tilsyn efter sundhedsloven.
Indenrigs- og sundhedsministeren har efter lovens § 29, stk. 6, bemyndi-
gelse til at fastsætte nærmere regler om oplysningspligten efter stk. 4 og 5,
herunder for optælling af erstatningsudbetalinger og forældelse af sager.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1084 af 11. september
2015 om oplysningspligt i patienterstatningssager. Bekendtgørelsen fastsæt-
ter regler om oplysningspligt i tilfælde af en såkaldt kritisk skadesfrekvens,
det vil sige, hvis der har været erstatningspligt ud over det gennemsnitlige.
Pligten til at indberette kritisk skadesfrekvens gælder for så vidt angår regi-
onerne de skader, som de efter klage- og erstatningslovens § 29, stk. 1, nr.
1, 5 og 6, er erstatningspligtige for. For så vidt angår de private forsikrings-
selskaber skal der indberettes kritisk skadesfrekvens for skader, som forsik-
ringsselskaberne er ansvarlige for efter klage- og erstatningslovens § 29, stk.
1, nr. 7, eller stk. 2, 1. pkt.
2.2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den fo-
reslåede ordning
Det er efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse afgørende, at Sty-
relsen for Patientsikkerhed til brug for sit tilsyn med behandlingssteder efter
sundhedsloven kan komme i besiddelse af de oplysninger, der er nødven-
dige for, at styrelsen kan vurdere, om forhold på behandlingssteder udgør
eller kan udgøre en risiko for patientsikkerheden. Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet er i den forbindelse opmærksom på, at styrelsen efter sundheds-
lovens § 213 a har mulighed for at afkræve sundhedspersoner og behand-
lingssteder de oplysninger, der er nødvendige som led i styrelsens tilsyn.
Oplysningspligten i klage- og erstatningsloven blev oprindeligt indført i
2003 med lov nr. 430 af 10.juni 2003 i den daværende patientforsikringslov
og har løbende været justeret i takt med ændringerne af sundhedsvæsenets
organisering m.v. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er opmærksom på, at
reglerne afspejler et generelt et ønske om at sikre, at centrale myndigheder
bliver informeret, hvis der forekommer en usædvanlig systematik i skades-
frekvens ved erstatningsudbetalinger og derved sikre, at oplysningerne kan
12
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
indgå i den samlede vurdering af, om der skal iværksættes tilsynsmæssige
foranstaltninger ved et konkret behandlingssted.
Ministeriet er imidlertid også opmærksom på, at Styrelsen for Patientsikker-
hed vurderer, at erstatningsudbetalinger af flere forskellige grunde som ab-
solut udgangspunkt ikke er egnet til at påvise en aktuel fremtidig fare for
patientsikkerheden. Ydermere har den nuværende indberetningsordning
ikke i praksis har givet anledning til tilsynsmæssig opfølgning, og indberet-
ningerne i øvrigt har haft et meget lille omfang.
Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer derfor også, at en ophævelse af op-
lysningspligten ikke vil have betydning for patientsikkerheden.
Patienterstatningen vurderer, at den nugældende ordning ikke imødekom-
mer bestemmelsens formål.
Det er på den baggrund ministeriets opfattelse, at oplysningspligten og de
ressourcer, der anvendes hos både regionerne og Styrelsen for Patientsik-
kerhed i forbindelse hermed, ikke står mål med det oprindeligt tiltænkte for-
mål og udbytte.
For at realisere regeringens ambitioner i økonomiforhandlingerne 2024 med
kommunerne og regionerne om at lette den administrative byrde i kommu-
nerne og regionerne, foreslås det derfor, at oplysningspligten efter klage- og
erstatningslovens § 29, stk. 4-6, ophæves.
Forslaget vil medføre, at de erstatningspligtige for patienterstatningssager
ikke længere vil skulle indberette til Styrelsen for Patientsikkerhed, når der
foreligger erstatningspligt over det gennemsnitlige, også benævnt kritisk
skadefrekvens.
Det skal understreges, at Styrelsen for Patientsikkerhed uanset ophævelsen
fortsat vil kunne oplyse tilsynssager, herunder indhente relevante oplysnin-
ger efter sundhedslovens § 213 a til brug for sit tilsyn.
Det skal også understreges, at de erstatningsansvarlige uanset ophævelse af
selve indberetningspligten til Styrelsen for Patientsikkerhed fortsat vil have
en uændret online-adgang til de samme data hos Patienterstatningen.
Endelig skal det understreges, at regionerne og øvrige driftsherrer som følge
af det almindelige driftsherreansvar generelt har en pligt til løbende at følge
med i kvaliteten af de ydelser, der leveres, herunder sikre at forhold på be-
handlingsstedet ikke er til fare for patientsikkerheden. Det indebærer bl.a.
også en pligt til løbende at følge op og reagere på forhold og tendenser, f.eks.
13
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
erstatningsudbetalinger ud over det sædvanlige, som kan være udtryk for
eller indikere, at forhold kan udgøre en fare for patientsikkerheden. Heri
ligger også et ansvar for at involvere tilsynsmyndighederne i relevant om-
fang.
2.3. Ændring af forældremyndighedens indehavers samtykke til be-
handling af børn ved den kommunale tandpleje
2.3.1. Gældende ret
2.3.1.1.
Informeret
samtykke til behandling
Efter sundhedslovens § 15, stk. 1, må ingen behandling indledes eller fort-
sættes uden patientens informerede samtykke, medmindre andet følger af
lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller af lovens §§ 17-19. Det
fremgår af sundhedslovens § 15, stk. 3, at der i sundhedsloven ved informe-
ret samtykke forstås et samtykke, der er givet på grundlag af fyldestgørende
information fra sundhedspersonens side, jf. sundhedslovens § 16.
Det følger af sundhedslovens § 16, stk. 1, at en patient har ret til at få infor-
mation om sin helbredstilstand og om behandlingsmulighederne, herunder
om risiko for komplikationer og bivirkninger. Patienten har også ret til at
frabede sig information, jf. sundhedslovens § 16, stk. 2. Det følger endvidere
af sundhedslovens § 16, stk. 3, at informationen skal gives løbende og give
en forståelig fremstilling af sygdommen, undersøgelsen og den påtænkte
behandling. Informationen skal gives på en hensynsfuld måde og være til-
passet modtagerens individuelle forudsætninger med hensyn til alder, mo-
denhed, erfaring m.v.
Det følger af sundhedslovens § 17, stk. 1, at en patient, der er fyldt 15 år,
selv kan give informereret samtykke til behandling. Forældremyndighedens
indehaver skal tillige have information, jf. sundhedslovens § 16 og inddra-
ges i den mindreåriges stillingtagen. Det fremgår af sundhedslovens § 17,
stk. 2, at såfremt en sundhedsperson har vurderet, at den mindreårige ikke
selv er i stand til at give informeret samtykke, så er det forældremyndighe-
dens indehaver, som kan give informeret samtykke.
2.3.1.2. Informeret samtykke til behandling af mindreårige pati-
enter ved den kommunale tandpleje og sundhedsplejerske
Sundhedslovens § 17, stk. 4-7, indeholder en række bemyndigelsesbestem-
melser vedrørende behandling af børn og unge ved den kommunale tand-
pleje og sundhedsplejerske.
14
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Det følger af lovens § 17, stk. 4, at indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte nærmere regler om forældremyndighedens indehavers informe-
rede samtykke i forbindelse med behandling af børn og unge i den under-
visningspligtige alder ved sundhedsplejerske, herunder form og indhold af
samtykket. Det følger af lovens § 17, stk. 5, at indenrigs- og sundhedsmini-
steren kan fastsætte nærmere regler om forældremyndighedens indehavers
informerede samtykke i forbindelse med behandling af børn og unge ved
den kommunale tandpleje, herunder form og indhold af samtykket. Det føl-
ger af lovens § 17, stk. 6, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
nærmere regler om fravigelse af kravet om informeret samtykke i forbin-
delse med behandling af børn og unge ved den kommunale tandpleje. En-
delig følger det af lovens § 17, stk. 7, at indenrigs- og sundhedsministeren
kan fastsætte regler om forudgående og efterfølgende information til foræl-
dremyndighedens indehaver.
Sundhedslovens § 17, stk. 4-7 blev indført med lov nr. 430 af 3. marts 2017
med det formål at udmønte positive erfaringer fra Frikommuneforsøg I, hvor
der blev lempet på gældende regler om informeret samtykke til visse former
for behandlinger af mindreårige ved den kommunale tandpleje og sundheds-
plejerske, og den måde samtykket gives på. Kommunerne kunne derved ar-
bejde med en model, hvor barnets forældre eksempelvis gav et generelt sam-
tykke, som dækkede behandlinger som eksempelvis undersøgelser, tand-
rensning og afpudsning. Den forsøgsvise lempelse af kravene førte bl.a. til
smidigere behandling af patienten og sparede både børns, forældres og per-
sonalets tid. Der henvises til lovens almindelige bemærkninger, jf. Folke-
tingstidende 2016-17, tillæg c, L 132 som vedtaget, s. 22.
Det følger af de specielle bemærkninger til § 17, stk. 5, jf. Folketingstidende
2016-17, tillæg c, L 132 som vedtaget, s. 26, at bestemmelsen vil blive an-
vendt til at fastsætte regler om, at den kommunale tandpleje på baggrund af
et generelt, udtrykkeligt samtykke, som hviler på fyldestgørende informa-
tion af forældrene, kan foretage fluorbehandlinger og undersøgelser med
brug af røntgen i diagnostisk øjemed. Et generelt, udtrykkeligt samtykke
indebærer, at forældremyndighedsindehaver på baggrund af fyldestgørende
information fra den kommunale tandpleje giver samtykke til, at barnet i
fremtidige situationer kan undergives visse behandlinger uden forudgående
indhentelse af forældremyndighedsindehavers konkrete samtykke til den
aktuelle behandling.
2.3.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den fo-
reslåede ordning
15
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at det vil indebære
bedre brug af administrative ressourcer, og understøtte en bedre og mere
effektiv hjælp til borgerne, hvis det bliver muligt for den kommunale tand-
pleje at gennemføre flere ukomplicerede behandlinger af børn på baggrund
af et generelt, udtrykkeligt samtykke fra forældremyndighedens indehaver.
På den måde kan den kommunale tandpleje undgå at skulle kontakte foræl-
dremyndighedsindehavere med henblik på at indhente et konkret samtykke,
hver gang der skal gennemføres en behandling, der ikke er at betragte som
mere indgribende end fluorbehandling eller røntgenundersøgelse.
Det skal f.eks. være muligt at gennemføre fissurforsegling, der, lige som
fluorbehandlinger og røntgenundersøgelser, kan betragtes som mindre ind-
gribende.
Det foreslås at ændre bemyndigelsesbestemmelsen i sundhedslovens § 17,
stk. 5, så rammerne for bemyndigelsen udvides med henblik på at kunne
fastsætte regler, hvor rækkevidden for forældremyndighedens indehavers
samtykke er bredere end i dag, og om varigheden af samtykket.
Forslaget vil indebære, at der kan fastsættes regler om, at flere ukomplice-
rede behandlinger ved den kommunale tandpleje kan gennemføres på bag-
grund af et generelt, udtrykkeligt samtykke fra forældremyndighedens inde-
haver. Det vil betyde, at det ikke vil være nødvendigt at indhente konkret
informeret samtykke fra forældremyndighedens indehaver til iværksættelse
af mindre indgribende behandlinger, når behovet opdages i forbindelse med
et planlagt besøg. Det kan f.eks. være fissurforsegling, der anvendes fore-
byggende og terapeutisk til behandling af caries og er hensigtsmæssigt at
behandle så tidligt som muligt.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser
Lovforslagets element vedrørende forsikringspligt for privatpraktiserende
tandlæger forventes at have positive økonomiske konsekvenser for det of-
fentlige, da regionerne fremover ikke vil være erstatningspligtige eller plig-
tige til at betale administrationsomkostninger i forbindelse med behandling
af tandskadeerstatningssager.
16
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Lovforslagets del vedrørende ophævelsen af oplysningspligten ved erstat-
ningsudbetalinger i patienterstatningssager medfører hverken positive eller
negative økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Lovforslagets element vedrørende samtykke til ukomplicerede behandlinger
ved den kommunale tandpleje forventes ikke at have positive eller negative
økonomiske konsekvenser for staten eller regionerne. For kommunerne vil
lovændringen have positive økonomiske konsekvenser i et begrænset om-
fang. Lovændringen vil betyde, at børn, som kommer alene til tandlæge, i
højere grad vil kunne blive behandlet færdig samme dag, og dermed maksi-
meres den kliniske ”stole-tid” ved tandplejen. Det vurderes derfor, at lov-
ændringen kan bidrage med en bedre og mere effektiv hjælp til borgerne.
3.2. Implementeringsmæssige konsekvenser
Lovforslagets del vedrørende indførsel af forsikringspligt for privatprakti-
serende tandlæger forventes at indebære en mindre positiv konsekvens for
det offentlige, da regionerne ikke længere skal administrere udbetalingen af
erstatninger som følge af afgørelser fra Patienterstatningen på tandskade-
området.
Lovforslagets del vedrørende ophævelsen af oplysningspligten ved erstat-
ningsudbetalinger i patienterstatningssager medfører ingen negative imple-
menteringskonsekvenser for det offentlige. Det medfører til gengæld posi-
tive konsekvenser for regionsrådene, som ikke længere skal føre kontrol
med, at behandlingssteder overstiger det gennemsnitlige erstatningsniveau.
Lovforslagets del vedrørende samtykke til ukomplicerede behandlinger ved
den kommunale tandpleje forventes at have positive implementeringsmæs-
sige konsekvenser for det offentlige. Det skyldes for det første, at den kom-
munale tandpleje efter lovændringen ikke længere vil skulle indhente kon-
kret, informeret samtykke til hver eneste ukomplicerede behandling, herun-
der fissurforsegling, hvilket vil lette den kommunale tandpleje for en admi-
nistrativ byrde. Det skyldes for det andet, at den kommunale tandpleje kan
maksimere den kliniske ”stole-tid”, idet flere behandlinger kan gennemføres
samme dag.
Lovforslaget er i relevant omfang udformet i overensstemmelse med prin-
cipperne for digitaliseringsklar lovgivning. Som udgangspunkt skal infor-
meret samtykke til ukomplicerede behandlinger kunne understøttes digitalt,
jf. princip nr. 2 om digital kommunikation. Dog vil der, i de tilfælde, hvor
det er mere hensigtsmæssigt at indhente samtykke på anden vis, eksempel-
vis mundtligt, hvorefter det journalføres i den elektroniske patientjournal,
17
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
være mulighed for, at den kommunale tandpleje kan fravige princippet om
digital kommunikation.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslagets del om forsikringspligt for privatpraktiserende tandlæger for-
ventes at medføre negative økonomiske og administrative konsekvenser for
de privatpraktiserende tandlæger til forsikringsdækning, dels da de vil skulle
betale præmie for forsikringsdækningens, dels fordi det vil kræve admini-
stration at tegne forsikring.
Lovforslagets del vedrørende ophævelsen af oplysningspligten ved erstat-
ningsudbetalinger i patienterstatningssager medfører ingen negative konse-
kvenser for erhvervslivet. Det medfører til gengæld positive konsekvenser
for de private sundhedsaktørers forsikringsselskaber, som ikke længere skal
føre kontrol med, at behandlingssteder overstiger det gennemsnitlige erstat-
ningsniveau.
Lovforslagets del om ukomplicerede behandlinger ved den kommunale
tandpleje medfører ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets dele om forsikringspligt for privatpraktiserende tandlæger og
om ophævelse af oplysningspligten ved erstatningsudbetalinger i patienter-
statningssager medfører hverken negative eller positive konsekvenser for
borgerne.
Lovforslagets del om ændring af regler om samtykke til ukomplicerede be-
handlinger ved den kommunale tandpleje skønnes at have lettere, positive
administrative konsekvenser for borgerne. Det skyldes for det første, at for-
ældremyndighedsindehavere vil blive kontaktet sjældnere af den kommu-
nale tandpleje med henblik på indhentning af samtykke til behandling af
deres barn. Det skyldes for det andet, at nogle forældremyndighedsindeha-
vere og børn i færre tilfælde vil skulle forberede sig på, at barnet skal besøge
den kommunale tandpleje, idet flere behandlinger efter lovforslaget forven-
tes at kunne blive gennemført på samme dag. Det bemærkes, at de alminde-
lige regler for informeret samtykke fortsat gælder ved mere indgribende be-
handlinger end dem der fastsættes i bekendtgørelsen.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
18
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891118_0019.png
UDKAST
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … (… dage) været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
For regionerne vil lovforslagets del Ingen.
konsekvenser for om forsikringspligt medføre erstat-
stat, kommuner ningsbesparelser på ca. 33 mio. kr. år-
og regioner
ligt, mens der vil være en administra-
tionsbesparelse på et sted mellem 24-
30 mio. kr. årligt, som regionerne be-
holder som led i samarbejdsprogram-
met.
For regionerne forventes lovforslagets
del om ophævelse af oplysningspligt
ved erstatningsudbetalinger i patient-
erstatningssager at medføre positive
økonomiske konsekvenser som følge
af de administrative lettelser.
Fsva. den tredje del af lovforslaget vil
for kommunerne have positive øko-
nomiske konsekvenser i et begrænset
omfang, da lovændringen vurderes at
kunne bidrage med en bedre og mere
effektiv hjælp til borgerne.
Implemente-
Lovforslagets første del indebærer en Ingen.
ringskonsekven- mindre positiv konsekvens, da
ser for stat,
19
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891118_0020.png
UDKAST
kommuner og
regioner
regionerne ikke længere skal admini-
strere udbetalingen af erstatninger.
Lovforslagets anden del medfører po-
sitive implementeringskonsekvenser
for regionerne, når de ikke længere
skal anvende ressourcer på at admini-
strere ordningen med oplysningspligt
i patienterstatningssager.
Den tredje del af lovforslaget vil
medføre positive implementerings-
konsekvenser for kommuner, når de
ikke skal indhente konkret, informe-
ret samtykke for forældremyndighe-
dens indehaver til hver eneste ukom-
plicerede behandling, der ikke er flu-
orbehandling eller røntgenundersø-
gelse. Den ændrede bemyndigelses-
bestemmelse skal udmøntes i en be-
kendtgørelse.
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Lovforslagets del om forsikringspligt Krav om forsikringspligt vil medføre
og delen om oplysningspligt forventes udgifter hertil for privatpraktiserende
at have en positiv økonomisk effekt tandlæger. De skal samlet forsikres
for forsikringsselskaberne.
mod erstatningsudgifter på ca. 33
mio. kr. årligt og administrationsom-
Lovforslagets tredje del forventes ikke kostninger på mellem 24 og 30 mio.
at have positive økonomiske konse- kr. årligt.
kvenser for erhvervslivet.
Fsva. lovforslagets anden og tredje
del forventes der ikke negative øko-
nomiske konsekvenser for erhvervs-
livet.
Fsva. lovforslagets første del skal
tandlægerne tegne forsikringer mod
erstatning og godtgørelse, som de
ikke tidligere har skulle.
Lovforslagets anden og tredje del
forventes ikke at have negative ad-
ministrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
20
Administrative Lovforslagets første og tredje del for-
konsekvenser
ventes ikke at medføre administrative
for erhvervslivet konsekvenser for erhvervslivet.
m.v.
Lovforslagets anden del vil medføre
positive implementeringskonsekven-
ser for de private behandlingssteders
forsikringsselskaber, når de ikke læn-
gere skal anvende ressourcer på at
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891118_0021.png
UDKAST
administrere ordningen med oplys-
ningspligt i patienterstatningssager.
Administrative Lovforslagets første to dele forventes Ingen.
konsekvenser
ikke at medføre administrative konse-
for borgerne
kvenser for borgerne.
Der forventes positive administrative
konsekvenser for borgerne for lov-
forslagets del om samtykke til ukom-
plicerede behandlinger ved den kom-
munale tandpleje.
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Miljø- og natur- Ingen.
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
21
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I sager, der behandles af Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, ydes
erstatning og godtgørelse for indsatte og værnepligtige som nævnt i lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenets § 29, stk. 1, nr. 9
og 10, såfremt beløbet samlet overstiger 1.000 kr., jf. klage- og erstatnings-
lovens § 24, stk. 5, 2. pkt.
Med den i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede indsættelse af et nyt nummer
8 i § 29, stk. 1, bliver de efterfølgende numre i § 29, stk. 1, renummereret.
Der er derfor behov for, at henvisningen til nr. 9 og 10 i § 29, stk. 1, ændres
til nr. 10 og 11.
Det foreslås således i
§ 24, stk. 5, 2. pkt.,
at ændre »nr. 9 og 10« til: »nr. 10
og 11«.
Den foreslåede ændring er alene af lovteknisk karakter.
Til nr. 2
Det fremgår af klage- og erstatningslovens § 29, stk. 1, nr. 5, 1. pkt., at den
region, hvor en privatpraktiserende autoriseret sundhedsperson har sin prak-
sis, eller hvor en læge, der uden at være privatpraktiserende virker som vagt-
læge, eller hvor en læge, der uden at være privatpraktiserende foretager vac-
cination i henhold til sundhedslovens § 18, jf. dog stk. 3, har pligt til at yde
erstatning efter kapitel 3 i klage- og erstatningsloven.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1.1. for en beskrivelse af gældende ret.
Det foreslås i
§ 29, stk. 1, nr. 5, 1. pkt.,
at ændre »jf. dog stk. 3« til: »jf. dog
nr. 8 og stk. 3«.
Med den i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 29, stk. 1, nr. 8, fastsættes,
at de privatpraktiserende autoriserede tandlæger har pligt til at yde erstat-
ning efter kapitel 3 i klage- og erstatningsloven. Denne ændring vil medføre,
at det ikke længere er den region, hvor den privatpraktiserende tandlæge har
sin praksis, som er erstatningspligtig på vegne af tandlægen, men derimod
den enkelte privatpraktiserende tandlæge selv.
Side 22/30
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 3, hvorefter det foreslås
at indsætte et nyt nummer 8 i lovens § 29, stk. 1.
Til nr. 3
Klage- og erstatningslovens § 29 oplister de erstatningspligtige i henhold til
loven. Det fremgår af § 29, stk. 1, nr. 5, at den region, hvor en privatprakti-
serende autoriseret sundhedsperson har sin praksis, eller hvor en læge, der
uden at være privatpraktiserende virker som vagtlæge, eller hvor en læge,
der uden at være privatpraktiserende foretager vaccination i henhold til
sundhedslovens § 18, jf. dog stk. 3, har pligt til at yde erstatning efter kapitel
3 i klage- og erstatningsloven.
I dag bliver sager på tandskadeerstatningsområdet behandlet af Patienter-
statningen, og finansieringen heraf er omfattet af klage- og erstatningslo-
vens § 29, stk. 1, nr. 5, hvorefter regionen, hvori tandlægen har sin praksis,
er erstatningspligtig.
Tandskadeområdet har, siden det blev omfattet af klage- og erstatningslo-
vens regler, som udgangspunkt ikke været omfattet af det almindelige
egetbidrag i klage- og erstatningsloven, men været underlagt nogle særlige
undergrænser. Der er således en undergrænse for erstatning og godtgørelse
på skader sket ved behandling hos en privatpraktiserende tandlæge på 1.000
kr., jf. klage- og erstatningslovens § 24, stk. 8, nr. 1. Skader forvoldt af tand-
læger eller på vegne af disse påført værnepligtige eller kontraktansatte, som
følge af sundhedsfaglig behandling, i det militære forsvar eller redningsbe-
redskabet, har ligeledes en undergrænse på 1.000 kr., jf. klage- og erstat-
ningslovens § 24, stk. 8, nr. 2.
Skader forvoldt af tandlæger, der er ansat i regionstandplejen, i børne- og
ungdomstandplejen, i omsorgstandplejen, i specialtandplejen, i socialtand-
plejen og ved de odontologiske landsdels- og videncentre eller på vegne af
disse samt på universiteternes tandlægeskoler har en undergrænse på 10.000
kr., jf. klage- og erstatningslovens § 24, stk. 9.
Endelig er skader påført indsatte om følge af sundhedsfaglig behandling
som den indsatte har ret til, i Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse un-
derlagt det almindelige egetbidrag på 8.596 kr., jf. klage- og erstatningslo-
vens § 24, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets pkt. 2.1.1. for en nærmere beskrivelse
af gældende ret.
Side 23/30
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Det foreslås, at der i
§ 29, stk. 1,
indsættes et nyt
nr. 8:
»Privatpraktiserende
autoriserede tandlæger for skader sket efter behandling, undersøgelse
el.lign., eller på disses vegne.«
Med den foreslåede § 29, stk. 1, nr. 8, foreslås det, at lade de privatpraktise-
rende tandlæger være selvstændigt erstatningspligtige for skader omfattet af
klage- og erstatningslovens kapitel 3, som anmeldes efter den 1. januar
2025.
Den foreslåede ændring vil medføre, at det ikke længere er den region, hvor
den privatpraktiserende tandlæge har sin praksis, som er erstatningspligtig
på vegne af tandlægen, men derimod den enkelte privatpraktiserende tand-
læge selv.
Den foreslåede erstatningspligt efter loven vil endvidere betyde, at de pri-
vatpraktiserende autoriserede tandlæger pålægges forsikringspligt i over-
ensstemmelse med § 30 i klage- og erstatningsloven, hvor det fremgår af
stk. 1, at krav om erstatning efter lovens kapitel 3 skal være dækket af en
forsikring i et forsikringsselskab.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter bestemmelser om forsikrings-
pligtens gennemførelse jf. lovens § 30, stk. 5, og er i dag fastsat ved be-
kendtgørelse nr. 488 af 3. maj 2018 om forsikringspligtens gennemførelse.
Bekendtgørelsen vil blive opdateret i forbindelse med nærværende lovæn-
dring.
Til nr. 4
Efter klage- og erstatningslovens § 29, stk. 4, skal et regionsråd, såfremt
regionsrådet har været erstatningspligtigt efter § 29, stk. 1, nr. 1, 5 og 6, i et
omfang ud over det gennemsnitlige, oplyse Styrelsen for Patientsikkerhed
herom til brug for styrelsens tilsyn efter sundhedsloven.
Efter klage- og erstatningslovens § 29, stk. 5, skal forsikringsselskaber for
et privat sygehus, en klinik eller en speciallægepraksis, såfremt behand-
lingsstedet har været erstatningspligtigt efter lovens § 29, stk. 1, nr. 7, eller
stk. 2, 1. pkt., i et omfang ud over det gennemsnitlige, oplyse Styrelsen for
Patientsikkerhed herom til brug for styrelsens tilsyn efter sundhedsloven.
Indenrigs- og sundhedsministeren har efter lovens § 29, stk. 6, bemyndi-
gelse til at fastsætte nærmere regler om oplysningspligten efter stk. 4 og 5,
herunder for optælling af erstatningsudbetalinger og forældelse af sager.
Side 24/30
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1084 af 11. september
2015 om oplysningspligt i patienterstatningssager. Bekendtgørelsen fastsæt-
ter regler om oplysningspligt i tilfælde af en såkaldt kritisk skadesfrekvens,
det vil sige hvis der har været erstatningspligt ud over det gennemsnitlige.
Pligten til at indberette kritisk skadesfrekvens gælder for så vidt angår regi-
onerne de skader, som de efter lovens § 29, stk. 1, nr. 1, 5 og 6, er erstat-
ningspligtige for. For så vidt angår de private forsikringsselskaber skal der
indberettes kritisk skadesfrekvens for skader, som forsikringsselskaberne
efter lovens § 29, stk. 1, nr. 7, eller stk. 2, 1. pkt. er erstatningspligtige for.
Det foreslås, at lovens
§ 29 stk. 4-6
ophæves.
Ophævelsen af lovens
§ 29 stk. 4,
vil betyde, at regionsråd ikke længere vil
skulle informere Styrelsen for Patientsikkerhed til brug for styrelsen tilsyn
efter sundhedsloven, såfremt regionsrådet har været erstatningspligtigt efter
lovens § 29, stk. 1, nr. 1, 5 og 6, i et omfang ud over det gennemsnitlige,
mens ophævelsen af lovens
§ 29 stk. 5,
vil betyde, at forsikringsselskaber
for et privat sygehus, en klinik eller en speciallægepraksis ikke længere vil
skulle informere Styrelsen for Patientsikkerhed til brug for styrelsens tilsyn
efter sundhedsloven, såfremt behandlingsstedet har været erstatningspligtigt
efter lovens § 29, stk. 1, nr. 7, eller stk. 2, 1. pkt., i et omfang ud over det
gennemsnitlige.
Ophævelsen af lovens
§ 29 stk. 6,
vil betyde, at bemyndigelsen til at fast-
sætte regler for oplysningspligten efter stk. 4 og 5, herunder for optælling af
erstatningsudbetalinger og forældelse af sager, ophæves.
De foreslåede ophævelser vil sikre, at regionerne, de private behandlings-
steders forsikringsselskaber og Styrelsen for Patientsikkerhed ikke længere
vil skulle anvende ressourcer på administrere en ordning, som ikke vurderes
at have betydning for patientsikkerheden og som i øvrigt ikke imødekommer
det oprindeligt tiltænkte formål og udbytte.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.2 for en beskrivelse af gældende ret,
Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af sundhedslovens § 17, stk. 5, at indenrigs- og sundhedsministe-
ren kan fastsætte nærmere regler om forældremyndighedens indehavers
Side 25/30
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
informerede samtykke i forbindelse med behandling af børn og unge ved
den kommunale tandpleje, herunder form og indhold af samtykket.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.3.1. for en beskrivelse af gældende ret.
Det foreslås i lovens
§ 17, stk. 5,
at ændre »form og indhold« til »form,
indhold, varighed og rækkevidde«.
Den foreslåede ændring medfører, at rammerne for bemyndigelsesbestem-
melsen udvides, så der kan fastsættes regler, hvor rækkevidden for foræl-
dremyndighedens indehavers samtykke er bredere end i dag. Bemyndigel-
sen skal udmøntes i en bekendtgørelse, der fastsætter, hvilke former for be-
handlinger der vil kunne blive foretaget på baggrund af et generelt, udtryk-
keligt samtykke. Bemyndigelsen vil derudover kunne anvises til at fastsætte
nærmere regler om varigheden af forældremyndighedsindehavers generelle,
udtrykkelige samtykke. Der er ved sidstnævnte tale om en præcisering af
gældende ret, idet det hidtil har kunnet fortolkes ind i den gældende bemyn-
digelse.
Den foreslåede ændring vil indebære, at der vil kunne fastsættes regler om,
at den kommunale tandpleje på baggrund af forældremyndighedens indeha-
vers generelle, udtrykkelige samtykke kan foretage flere ukomplicerede be-
handlinger. Som eksempel kan nævnes fissurforsegling, der ligesom fluor-
behandlinger og røntgenundersøgelser, kan betragtes som mindre indgri-
bende.
Lovændringen består af ændring af en bemyndigelsesbestemmelse, som
skal udmøntes i en bekendtgørelse. Der vil være tale om en nyudstedelse af
bekendtgørelse nr. 562 af 30. maj 2017 om samtykke til behandling af børn
og unge ved den kommunale tandpleje og sundhedsplejerske. Bekendtgø-
relsen skal træde i kraft den 1. januar 2025, samtidig med lovens ikrafttræ-
den.
Ved udformningen af bekendtgørelsen og fastsættelsen af, hvilke tandbe-
handlinger der skal være inden for rækkevidden af det generelt informerede
samtykke fra forældremyndighedens indehaver, skal der lægges vægt på
indgrebets karakter.
Der kan bl.a. lægges vægt på, om der er tale om operativ eller nonoperativ
cariesbehandling. En operativ behandling vil være behandling, hvor der er
behov for at bore i tandens overflade for at fjerne carieret tandvæv med hen-
blik på fyldningsterapi. Nonoperativ cariesbehandling vil som regel være af
Side 26/30
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
mindre indgribende karakter, hvilket taler for ikke at kræve konkret, infor-
meret samtykke fra forældremyndighedens indehaver. Fissurforsegling er et
eksempel på en nonoperativ cariesbehandling.
Der kan desuden lægges vægt på, om der er tale om et invasivt indgreb, dvs.
om indgrebet indebærer penetration eller kontakt til underliggende væv i
f.eks. blodbanen. En sådan behandling vil være indgribende og kræve kon-
kret, informeret samtykke fra forældremyndighedens indehaver.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2025, og at de privatprak-
tiserendes erstatningspligt træder i kraft fra denne dato.
Det betyder, at de privatpraktiserende tandlæger vil være forpligtede til at
skaffe forsikringsdækning for skaderne på deres område, som er anmeldt
efter 1. januar 2025. Skader, som er anmeldt før dette tidspunkt, vil fortsat
være dækket af regionerne.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det følger af § 64 i klage- og erstatningsloven, at loven ikke gælder for Fæ-
røerne og Grønland, men for Færøerne kan sættes i kraft ved kongelig an-
ordning med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.
Det følger af sundhedslovens § 278, stk. 1, at sundhedsloven ikke gælder
for Færøerne og Grønland. Det følger endvidere af § 279, stk. 2, at bl.a.
kapitel 4-9 ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.
Det foreslås i overensstemmelse hermed i
§ 4,
at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig anordning kan sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Side 27/30
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891118_0028.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om klage- og erstatningsad-
gang inden for sundhedsvæsenet,
jf. lovbekendtgørelse nr. 9 af 4. ja-
nuar 2023, som ændret ved § 3 i
lov nr. 737 af 13. juni 2023, § 5 i
lov nr. 1778 af 28. december 2023
og lov nr. 652 af 11. juni 2024:
§ 29.
Pligt til at yde erstatning efter
1.
I
§ 29, stk. 1, nr. 5, 1. pkt.,
ændres
dette kapitel har:
»jf. dog stk. 3« til: »jf. dog nr. 8 og
(1-4) ---
stk. 3«.
5) Den region, hvor en privatprak-
tiserende autoriseret sundhedsper-
son har sin praksis, eller hvor en
læge, der uden at være privatprakti-
serende virker som vagtlæge, eller
hvor en læge, der uden at være pri-
vatpraktiserende foretager vaccina-
tion i henhold til sundhedslovens §
158, jf. dog stk. 3. 1. pkt. finder dog
ikke anvendelse for praktiserende
speciallæger, som ikke har speciale
i almen medicin, medmindre der er
tale om en speciallægeundersø-
gelse, der udføres til brug for sags-
behandling hos offentlige myndig-
heder, forsikringsselskaber m.v.,
hvor der ikke er tale om en tjeneste-
ydelse til patienten.
§ 29.
Pligt til at yde erstatning efter
2.
I
§ 29, stk. 1,
indsættes efter nr. 7
dette kapitel har:
som nyt nummer:
(1-7) ---
»8). Privatpraktiserende autorise-
rede tandlæger for skader sket efter
Side 28/30
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891118_0029.png
UDKAST
behandling, undersøgelse el.lign.,
eller på disses vegne.«
Nr. 8-15 bliver herefter nr. 9-16.
§ 29.
Pligt til at yde erstatning ef-
3.
§ 29, stk. 4-6,
ophæves.
ter dette kapitel har:
(1-15) ---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
---
Stk. 4.
Såfremt et regionsråd efter
stk. 1, nr. 1, 5 og 6, i et omfang ud
over det gennemsnitlige har været
erstatningspligtigt efter disse be-
stemmelser, skal regionsrådet op-
lyse Styrelsen for Patientsikkerhed
herom til brug for styrelsens tilsyn
efter sundhedsloven.
Stk. 5.
Såfremt et privat sygehus, en
klinik eller en speciallægepraksis
efter stk. 1, nr. 7, eller stk. 2, 1. pkt.,
i et omfang ud over det gennemsnit-
lige har været erstatningspligtig ef-
ter disse bestemmelser, skal pågæl-
dendes forsikringsselskab oplyse
Styrelsen for Patientsikkerhed
herom til brug for styrelsens tilsyn
efter sundhedsloven.
Stk. 6.
Sundhedsministeren kan
fastsætte nærmere regler for oplys-
ningspligten efter stk. 4 og 5, her-
under for optælling af erstatnings-
udbetalinger og forældelse af sager.
§2
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 247 af 12. marts 2024,
som ændret ved lov nr. 907 af 21.
juni 2022, § 2 i lov nr. 1778 af 28.
december 2023 og lov nr. 1779 af
28. december 2023, foretages føl-
gende ændringer:
Side 29/30
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Lovudkast om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2891118_0030.png
UDKAST
§ 17.
En patient, der er fyldt 15 år,
kan selv give informeret samtykke
til behandling. Forældremyndighe-
dens indehaver skal tillige have in-
formation, jf. § 16, og inddrages i
den mindreåriges stillingtagen.
Stk. 2.
---
Stk. 3.
---
Stk. 4.
---
Stk. 5.
Indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren kan fastsætte nærmere
regler om forældremyndighedens
indehavers informerede samtykke i
forbindelse med behandling af
børn og unge ved den kommunale
tandpleje, herunder form og ind-
hold af samtykket.
Stk. 6.
---
Stk. 7.
---
1.
I
§ 17, stk.
5, ændres »form og
indhold« til: »form, indhold og
rækkevidde«
Ȥ 17.
En patient, der er fyldt 15
år, kan selv give informeret sam-
tykke til behandling. Forældre-
myndighedens indehaver skal til-
lige have information, jf. § 16, og
inddrages i den mindreåriges stil-
lingtagen.
Stk. 5. Indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren kan fastsætte nærmere
regler om forældremyndighedens
indehavers informerede samtykke i
forbindelse med behandling af
børn og unge ved den kommunale
tandpleje, herunder form, indhold
og rækkevidde af samtykket.«
Side 30/30