Sammenligning af modeller for projektgovernance
Store offentlige projekter er desværre ofte udfordret. Talrige analyse viser, at pro-
jekterne bliver forsinket, fordyret og forringet i forhold til de oprindelige planer. Der-
for har governance af netop store projekter været et strategisk indsatsområde i
mange lande siden starten af 2000. I en international analyse viser Volden & Sam-
set (2017), at disse governancemodeller har fællestræk som:
1.
fokus på store projekter med høje omkostninger, store risici, høj kompleksitet
eller projekter der er meget innovative.
2.
fælles stage-gate model på projektniveau, med klart definerede roller og an-
svar inklusiv uafhængig kvalitetssikring (KS) af projektdokumentation ved cen-
trale beslutningspunkter.
3.
strategier til at undgå urealistiske omkostningsestimater.
4.
central statslig forankring af investeringsbeslutninger og ansvaret for gover-
nance-systemet.
Samtidig identificerer analysen, at Skandinaviske lande har relativt få men grun-
dige interventionspunkter, der fokuserer på de indledende faser så projekterne
kommer godt fra start og efterfølgende kan overlades til projektorganisationerne.
Da specielt erfaringerne fra den norske projektmodel er gode, sammenligner dette
notat forskellige governance praksisser i henholdsvis Danmark og Norge med in-
spiration fra Volden & Samset (2017) og igangværende analyser i Program Dan-
mark (Ollendorff el al 2024) opsummeret i tabel 1 og figur 1.
I de følgende afsnit introduceres de tre governance-modeller.
Kvalitetsfonden
Kvalitetsfonden blev etableret i 2007 med midler til at sikre opgradering og udbyg-
ning af den regionale hospitalsinfrastruktur.
Til at vurdere regionernes sygehusplaner og kvalitetssikre de foreslåede projekter
nedsatte regeringen et ekspertudvalg i 2007. Udvalget refererede til Sundhedsmi-
nisteriet.
I modsætning til traditionelle statslige projekt governance-systemer har kvalitets-
fondens haft et programperspektiv, hvor de forskellige projekter skulle koordineres
med hinanden for at opnå de ønskede samfundsmæssige gevinster.
Der har fra udvalgets side primært været fokus på at formulere de rigtige projekter
(effectiveness) ift en overordnet sygehusinfrastruktur i forhold til størrelse, place-
ring og funktioner. Kvalitetssikringen af projekternes planer for den reelle
CVR-nr. DK 30 06 09 46
DTU Engineering Technology
DTU ProjectLab
Lautrupvang 15,
2750 Ballerup
Christian Thuesen
Tel. 6167 9131
www.dtu.dk
www.doing-projects.org