Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 01-07-2024
Enhed: Borgernær Sundhed
Sagsbeh.: Susanne Mikkelsen
(DEPSMIK)
Koordineret med: BM
Sagsnr.: 2023 - 1511
Dok. nr.: 191476
Opfølgning på forespørgselsdebat om fodbehandling til ældre
med dårlig helbredstilstand
Kære udvalgsmedlemmer
I forbindelse med vedtagelsen af V 75 om fodbehandling til ældre med en dårlig
helbredstilstand, der blev behandlet i marts 2021, pålagde Folketinget det
daværende Sundhedsministeriet
–
nu Indenrigs- og Sundhedsministeriet
–
og
Beskæftigelsesministeriet at undersøge, hvorvidt der er indikationer på
patientsikkerhedsmæssige udfordringer i ordningen for udvidet helbredstillæg til
fodbehandling. Sundhedsministeren orienterede ordførerkredsen om dette arbejde
før sommerferien 2023, og I orienteres hermed skriftligt, om resultatet, jf. vedlagte.
Indledningsvis skal det bemærkes, at det udvidede helbredstillæg, ligesom det
almindelige helbredstillæg, er målrettet de pensionister, der er dårligst stillet
økonomisk. Hvor det almindelige helbredstillæg dækker udgifter til sundhedsbehand-
ling, som en alment praktiserende læge har henvist til, så dækker det udvidede
helbredstillæg pensionistens egne udgifter til fx fodbehandling, som pensionisten
ikke kan få tilskud til efter sundhedsloven. En pensionist, der har brug for
sundhedsfaglig fodbehandling, bør således henvises af egen læge til en autoriseret
fodterapeut.
Pensionisten har i dag frit valg af leverandør, og pensionisten kan frit vælge en
fodbehandler eller en fodterapeut. Når der oprindeligt ikke blev indført et krav om, at
fodbehandling skal udføres af autoriserede fodterapeuter, så skyldes det bl.a., at
reglerne skulle gøre det muligt for pensionister at fortsætte med behandling hos den
behandler
–
herunder almindelige fodplejere
–
som pensionisten allerede benyttede
og var tryg ved, og som fx var placeret tæt på pensionistens bopæl. Det var således et
afvejet hensyn, der førte til, at reglerne blev udformet sådan, at der fortsat kunne
ydes tilskud ved behandlinger hos ikke autoriserede fodbehandlere.
Der kan ikke findes tilstrækkelige relevante data om behandling hos ikke-
autoriserede fodplejere på baggrund af det eksisterende data- og vidensgrundlag,
hvorfor der for nærværende ikke kan konstateres patientsikkerhedsmæssige
udfordringer forbundet med fodpleje i ordningen for udvidet helbredstillæg.
Ministerierne har endvidere været i dialog med interessenter på området, der har
fremlagt deres perspektiver på ordningen om udvidet helbredstillæg.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Beskæftigelsesministeriet har således ikke på
det foreliggende grundlag fundet indikationer på udfordringer med
patientsikkerheden.