Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 343
Offentligt
2888870_0001.png
Sundhedsudvalget
2023-24
Statsrevisorerne
Beretning Nr. 13 Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
SUU Alm.del - Bilag 343
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Indenrigs- og sundhedsministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Dato: 18-06-2024
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: lklu
Sagsnr.: 2023 - 4598
Dok. nr.: 143262
Ministerredegørelse til beretning nr. 13/2023 om overholdelse
af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Statsrevisorerne afgav den 15. april 2024 bemærkninger til Rigsrevisionens beretning
nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter.
Statsrevisorerne har på den baggrund anmodet mig om en redegørelse for,
hvilke foranstaltninger og overvejelser beretningen giver anledning til, jf. §
18, stk. 2, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
1. Indledende bemærkninger
Kræft er den mest almindelige dødsårsag i Danmark. Over årene er vi blevet bedre til
at diagnosticere og behandle kræft end tidligere, så stadig flere bliver sygdomsfrie
eller lever længere med sygdommen. Nyeste tal fra Sundhedsdatastyrelsen viser, at
der i perioden fra 2008-2010 til 2020-2022 ses en stigning i 1-årsoverlevelsen efter
kræft fra 77 pct. til 84 pct. for kvinder og fra 75 pct. til 83 pct. for mænd. I perioden
fra 2008-2010 til 2020-2022 ses også en stigning i 5-årsoverlevelsen efter kræft fra 62
pct. til 70 pct. for kvinder og fra 59 pct. til 67 pct. for mænd. Der er således sket
markante forbedringer på kræftområdet i Danmark over de seneste 15-20 år. Blandt
andet takket være den faglige udvikling inden for undersøgelse, behandling, pleje og
rehabilitering samt fire tidligere nationale kræftplaner.
Kræftområdet er en topprioritet for regeringen, og jeg ser på Rigsrevisionens
beretning og Statsrevisorernes bemærkninger med stor alvor.
Vi skal have et sundhedsvæsen, hvor kræftpatienter kan være trygge ved, at de får
den behandling, de har krav på. Ansporet af kræftsagen på Aarhus
Universitetshospital iværksatte regeringen allerede i foråret 2023, inden
Rigsrevisionens igangsatte sin hovedundersøgelse, en række genopretningsinitiativer
på kræftområdet, som skal sikre, at patientrettighederne overholdes, jf.
Genopretning af kræftområdet af marts 2023 og Ny Sundhedspakke af maj 2023,
herunder afsat i alt 400 mio. kr. i 2023 og 2024 til en ekstraordinær og akut indsats på
kræftområdet, bl.a. til at styrke kapaciteten på landets kræftafdelinger.
Jeg vil i det følgende redegøre nærmere for de foranstaltninger og overvejelser, som
Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes bemærkninger har givet anledning til,
herunder ift. allerede igangsatte initiativer på kræftområdet.
./.
2. Udtalelser fra regionsrådene
Da Rigsrevisionens beretning også angår regionernes virksomhed, er der indhentet
udtalelser fra regionsrådene, jf. § 18, stk. 3 i lov om revision af statens regnskaber
m.m. Regionsrådenes udtalelser er vedlagt ministerredegørelsen.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2888870_0002.png
3. Overholdelse af reglerne om maksimale ventetider mv.
Statsrevisorerne bemærker, at regionerne og Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke
har sikret, at alle kræftpatienter starter i behandling i overensstemmelse med
reglerne om maksimale ventetider.
Hertil bemærker Statsrevisorerne, at regionerne og Indenrigs- og Sundhedsministeriet
ikke er enige om, hvad et tilbud om behandling et andet sted skal indeholde, for at
patientrettighederne er overholdt.
3.1. Opdateret vejledning om maksimale ventetider og etablering af forum
Med regeringens genopretningsplan fra marts 2023 blev der bl.a. iværksat en indsats
for styrket regeloverholdelse. Som en del af opfølgningen på denne indsats har
Sundhedsstyrelsen i tæt samarbejde med regionerne og Danske Regioner opdateret
vejledningen om maksimale ventetider. Vejledningen er offentliggjort den 10. april
2024 og kan tilgås
her.
Den opdaterede vejledning har til formål skabe klarhed over reglerne, så det sikres,
at kræftpatienter får den information og de behandlingstilbud, som de har krav på.
Vejledningen indeholder bl.a. en tydeliggørelse af hvilke forløb, der er omfattet af de
maksimale ventetider, opdatering og tilføjelse af kliniknære eksempler, uddybning af
hvad hensyn til patientens helbredstilstand omfatter, tilføjelse af en række afsnit som
beskriver regionens handlepligt og generel uddybning af kravene til dokumentation af
overholdelsen af de maksimale ventetider.
Jeg noterer mig desuden, at regionerne er enige i, at den nye vejledning skaber
klarhed over reglerne, jf. Aftale om regionernes økonomi for 2025.
Der vil med tiden forventeligt opstå spørgsmål fra fx regioner og fagfolk om
forståelsen af visse regler. Derfor er det vigtigt, at der fremadrettet sker et styrket,
løbende arbejde med implementeringen af vejledningen.
Sundhedsstyrelsen planlægger en opfølgning på vejledningen i form af en
møderække med relevante aktører, som har kendskab til og anvender vejledningen i
praksis. Sundhedsstyrelsen planlægger med at invitere de relevante aktører inden
sommerferien med henblik på afholdelse af det første møde i starten af september
2024. Der vil forventeligt være behov for en række møder i 2024-2025.
Formålet med opfølgningen er at sikre bedre og tættere dialog mellem brugerne af
vejledningen i praksis og Sundhedsstyrelsen. For nuværende arbejdes på de konkrete
rammer, inden formen og deltagerkredsen er endeligt på plads. Dette skal supplere
Sundhedsstyrelsens eksisterende Task Force for Patientforløb på Kræft- og
Hjerteområdet mhp. at sikre overholdelsen af de maksimale ventetider.
4. Monitorering af overholdelsen af de maksimale ventetider
Statsrevisorerne kritiserer, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har monitoreret
overholdelsen af patientrettighederne på et mangelfuldt og ikke retvisende grundlag,
hvilket Statsrevisorerne også kritiserede i 2018.
4.1. Forstærket model for overvågning af de maksimale ventetider
Side 2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Regeringen tog med genopretningsplanen for kræftområdet og Ny Sundhedspakke
initiativ til at indføre en forstærket indberetning og overvågning af ventetiderne på
kræftområdet.
Sundhedsstyrelsen vil fremover få et overblik over alle forløb, som er omfattet af de
maksimale ventetider på kræftområdet, herunder forløb hvor:
Reglerne om maksimale ventetider er overholdt, og hvor
udredning/behandling er opstartet inden for de maksimale ventetider
Ventetiden var længere end de maksimale ventetider, men reglerne er
overholdt på grund af hensyn til patientens helbredstilstand, patientens eget
ønske, eller hvor regionens tilbud om henvisning til udredning eller
behandling på andet sygehus, der kan overholde de maksimale ventetider,
ikke ønskes af patienten
Reglerne om de maksimale ventetider ikke er overholdt
I den tidligere overvågning af de maksimale ventetider skulle der alene indberettes
patientforløb, hvor reglerne om maksimale ventetider ikke var overholdt.
Den nye overvågningsmodel for kræftområdet indebærer et større datagrundlag for
overvågning omfattende alle patientforløb omfattet af maksimale ventetider på
kræftområdet. Det muliggør en vurdering af omfanget af hhv. forløb med længere
ventetid end de maksimale ventetider og forløb, hvor reglerne ikke er overholdt, men
også fordelingen af ventetider ud over de maksimale ventetider.
Den forstærkede indberetning og overvågning trådte i kraft den 1. januar 2024, og
data for 1. kvartal 2024 forventes at blive offentliggjort juni 2024. Der påregnes en vis
implementeringsperiode for den nye overvågningsmodel, herunder ift. variable, der
på nuværende tidspunkt er under afklaring, og som kan blive indarbejdet i modellen
fremadrettet.
Som en del af den forstærkede overvågning er der desuden implementeret early
warning-systemer i alle regioner, som lokalt skal give bedre forudsætninger for at
handle, før at de maksimale ventetider potentielt overskrides.
Sundhedsstyrelsen vurderer, at den forstærkede overvågning samlet set vil medvirke
til, at eventuelle kapacitetsudfordringer identificeres hurtigt, så der kan igangsættes
indsatser, med henblik på at robustgøre kapaciteten på det konkrete område på kort
og længere sigt. Den forstærkede overvågning forventes endvidere at understøtte, at
det kan sikres, at patienter bliver tilbudt udredning og behandling inden for de
maksimale ventetider.
Jeg noterer mig også, at det fremgår af flere af udtalelserne fra regionsrådene, at den
nye nationale monitorering af de maksimale ventetider vil sikre et bedre overblik
over overskridelser, herunder årsager til overskridelser samt bidrage til overholdelse
af patientrettighederne.
Sundhedsstyrelsen planlægger i regi af Task Force for Patientforløb på Kræft- og
Hjerteområdet at evaluere på den forstærkede overvågning ved udgangen af 2024.
5. Kendskab til ledig behandlingskapacitet
Side 3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Rigsrevisionen konkluderer i beretningen, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke
har haft kendskab til ledig behandlingskapacitet på relevante behandlingssteder i
Danmark og i de nærmeste nabolande.
5.1. Specialenhed for samarbejde om behandling af livstruende sygdomme
Som en del af Ny Sundhedspakke afsatte regeringen i maj 2023 penge til en ny
tværregional specialenhed, der skal styrke samarbejdet om kapacitet mellem
regionerne og skabe et bedre fælles vidensgrundlag for at robustgøre kapaciteten og
handle på kapacitetsudfordringer til gavn for patienter med livstruende sygdomme
som kræft.
Det er specialenhedens opgave at understøtte opbygning og effektiv udnyttelse af
behandlingskapacitet på tværs af landet i relation til livstruende sygdomme.
Specialenheden skal bl.a. være en drivkraft for arbejdet i regionernes operationelle
kræftsamarbejder og systematisere arbejdet i regionerne, herunder i
kræftsamarbejderne, og understøtte hospitalsafdelingernes løbende overblik over
ventetider til udredning og behandling på kræftområdet samt understøtte
kapacitetsdeling.
Det skal endvidere sikres, at information om behandlingskapacitet fra specialenheden
tænkes sammen med Sundhedsstyrelsens eksisterende overvågning af kræftområdet,
bl.a. i regi Sundhedsstyrelsens Task Force for Patientforløb på Kræft- og
Hjerteområdet. På den baggrund skal information fra specialenheden også være med
til at understøtte, at Sundhedsstyrelsen får et bedre overblik over ledig
behandlingskapacitet.
Sundhedsstyrelsen vurderer, at specialenheden vil være en vigtig samarbejdspartner,
som vil kunne bidrage til, at Sundhedsstyrelsen har et bedre overblik over
behandlingsmuligheder i tilfælde af situationer, hvor regionerne ønsker at overdrage
handlepligten til Sundhedsstyrelsen.
Specialenheden er fortsat ved at fastlægge en arbejdsplan for det videre arbejde,
herunder i form af yderligere definering af enhedens opgaver og arbejdsform. Danske
Regioner har oplyst, at der er ansat medarbejdere og sekretariatsleder til
specialenheden, som er forankret i Region Hovedstaden.
Snitflader mellem specialenheden og Sundhedsstyrelsens Task Force for Patientforløb
på Kræft- og Hjerteområder skal desuden afsøges løbende.
6. Overdragelse af handlepligten til Sundhedsstyrelsen
Rigsrevisionen bemærker, at patienternes lovbestemte ret til at blive henvist til
Sundhedsstyrelsen med henblik på at finde et sygehus, der kan starte behandling
inden for de maksimale ventetider, ikke eksisterer i praksis.
Statsrevisorerne bemærker tilsvarende, at patientrettigheden ikke eksisterer i praksis,
da ingen patienter i perioden er blevet henvist til Sundhedsstyrelsen.
6.1. Styrket samarbejde ved overdragelse af handlepligten
Det er på baggrund af Rigsrevisions beretning min vurdering, at der er behov for
yderligere at klargøre rammer og praksis for samarbejdet mellem regionerne og
Sundhedsstyrelsen vedrørende situationer med konkret overvejelse om overdragelse
af handlepligten til Sundhedsstyrelsen og i øvrigt om længerevarende systematiske
udfordringer.
Side 4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2888870_0005.png
Jeg vil derfor bede Sundhedsstyrelsen gå i dialog med regionerne om denne indsats,
herunder ift. tydeliggørelse af arbejdsgangene om overdragelse af handlepligten til
Sundhedsstyrelsen og systematisk vidensdeling om udenlandske
behandlingsmuligheder.
Derudover forventer jeg, at Sundhedsstyrelsen fortsat vil stille sig til rådighed for
regionerne til vejledning om afsøgning af behandlingstilbud, herunder vejledning
omkring geografiske overvejelser både for konkrete forløb og generelt.
7. Afsluttende bemærkninger
Jeg vil afslutningsvis gentage, at jeg ser på Rigsrevisionens beretning og
Statsrevisorernes bemærkninger med stor alvor. Beretningen understreger derfor
også, at regeringens arbejde med at genoprette tilliden til kræftområdet er helt
nødvendigt.
Jeg bemærker også, at de igangsatte initiativer på kræftområdet fremhæves positivt i
udtalelserne fra regionsrådene.
Det er vigtigt, at der også fremadrettet er en løbende dialog mellem regionerne,
Sundhedsstyrelsen og Indenrigs- og Sundhedsministeriets departement om
yderligere behov, så der kan sættes effektivt ind, hvor der er behov for det.
Afslutningsvis vil jeg fremhæve, at jeg ser frem til at modtage Sundhedsstyrelsens
faglige oplæg til Kræftplan V i efteråret 2024. Regeringen har fra og med 2025 afsat
en samlet ramme på 600 mio. kr. årligt til Kræftplan V.
Under hensyn til det fortsatte fokus på genopretning af tilliden til kræftområdet er
der som del af Aftale om regionernes økonomi for 2025 afsat ekstraordinære 111
mio. kr. til regionernes behandlingskapacitet på kræftområdet 2025. Midlerne
afsættes fra 2025-rammen til Kræftplan V.
Der er tilsendt en kopi af dette brev til Rigsrevisionen på
[email protected].
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2888870_0006.png
Statsrevisorerne 2023-24
eretning Nr. 13 Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Offentligt
Center for Sundhed
Enhed for Hospitalsplanlægning
NOTAT
Til:
Indenrigs- og sundhedsministeriet
Journal-nr.: 23025780
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med mi-
nisteriets redegørelse til Statsrevisorerne vedr.
beretning nr. 13/2023 om overholdelse af mak-
simale ventetider for kræftpatienter
Indledning
Regionsrådet i Region Hovedstaden er af Indenrigs- og Sundhedsministeriet
blevet anmodet om at afgive udtalelse til brug for ministerens redegørelse til
Statsrevisorerne om Rigsrevisionens beretning nr. 13/2023 om overholdelse
af maksimale ventetider for kræftpatienter.
Region Hovedstadens udtalelse redegør for de foranstaltninger og overvejel-
ser, som Statsrevisorernes bemærkninger har givet anledning til, samt for de
foranstaltninger, som regionen allerede inden beretningen har iværksat og
gennemført. Endeligt er der en vurdering af betydningen af de igangsatte
genopretningsinitiativer på kræftområdet ift. at sikre overholdelse af de maksi-
male ventetider.
Statsrevisorernes bemærkninger
Statsrevisorerne påtaler skarpt, at regionerne og Indenrigs- og Sundhedsmini-
steriet ikke har sikret, at alle kræftpatienter starter i behandling i overensstem-
melse med reglerne om maksimale ventetider. Statsrevisorerne kritiserede
også den manglende overholdelse af patientrettighederne i 2018 og konstate-
rer, at ministeriet og regionerne på trods heraf endnu ikke har rettet op på den
manglende overholdelse af patientrettighederne.
1 af 4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at regionerne i stort omfang ikke tilbyder
kræftpatienterne behandling et andet sted, når regionerne ikke kan overholde
patienternes ret til at starte i behandling inden for den maksimale ventetid.
Statsrevisorerne kritiserer skarpt, at regionerne og Indenrigs- og Sundhedsmi-
nisteriet ikke er enige om, hvad et tilbud om behandling et andet sted skal in-
deholde, for at patientrettighederne er overholdt. Uenigheden har bl.a. bety-
det, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har monitoreret overholdelsen af pa-
tientrettighederne på et mangelfuldt og ikke retvisende grundlag, hvilket Stats-
revisorerne også kritiserede i 2018.
Region Hovedstadens udtalelse
Region Hovedstaden skal indledningsvis bemærke, at regionen anerkender at
dokumentationen af overholdelsen af patientrettighederne, herunder doku-
mentation i patienternes journaler af regionernes handlepligt, hvis tidsfristen til
behandling ikke kan overholdes, ikke har været konsekvent.
Dokumentation i patienternes journaler
Efter løbende dialog mellem hospitalerne og administrationen, vurderes det, at
den lovfastsatte praksis, som sikrer overholdelse af de maksimale ventetider,
generelt efterleves i Region Hovedstaden. Region Hovedstaden erkender dog,
som beskrevet, at dokumentationen i patienternes journaler ikke har været
konsekvent. Region Hovedstaden mener ikke, at der for den undersøgte peri-
ode kan stilles lighed mellem dokumentationen i patienternes journaler, og
det, som der er blevet talt om i samtalen mellem lægen og patienten.
At dialo-
gen med patienten ikke er dokumenteret i journalen, vil derfor forventeligt ge-
nerelt ikke have haft betydning.
Vi har allerede i foråret 2023 skærpet dokumentationskravet for vores hospita-
ler. Som konsekvens af resultaterne i Rigsrevisionens beretning, vil det også
fremadrettet være et fokusområde for Region Hovedstaden. Tydelig og præcis
dokumentation i journalen er med til at skabe tryghed for patienten – også ef-
ter samtalen med lægen – og sikkerhed for regionen om, at vi har levet op til
reglerne, som de står beskrevet i loven.
Tilbud om alternativt behandlingstilbud
Region Hovedstaden finder ikke, at der er belæg for, at Rigsrevisionen konklu-
derer, at regionerne for op mod 6.400 kræftpatienter ikke har overholdt kræft-
patienters ret til at få tilbudt behandling på et andet hospital. Resultaterne er
baseret på estimater fra stikprøvegennemgangen af 380 patientjournaler, hvis
fordeling er omregnet til den samlede populationen i den undersøgte periode.
Der er derfor tale om beregningstekniske estimater og ikke faktisk fundne
overskridelser af patientrettighederne.
2 af 4
Side 2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Rigsrevisionen anvender Sundhedsstyrelsens notat fra april 2023, som præci-
serer regionernes handlepligt i reglerne om de maksimale ventetider, til bag-
udrettet revision. Det har været regionernes klare forståelse, at der i notatet
fremgik en ny fortolkning af handlepligten, og at notatet dermed ikke kan an-
vendes til bagudrettet revision af handlepligten.
Årsager til ventetid ud over de maksimale ventetider
Der er generelt tale om korte overskridelser af tidsfristen, når regionen ikke
har den nødvendige kapacitet til at kunne behandle en patient inden for tidsfri-
sten. Region Hovedstaden kan ud fra egne data se, at ca. 77 procent af kræft-
patienterne, som har ventet længere end tidsfristen grundet manglende kapa-
citet, modtager deres udredning eller behandling inden for syv dage ud over
de maksimale ventetider. Det er hospitalernes opfattelse, at næsten alle pa-
tienter ønsker at modtage behandling tæt på hjemmet fremfor at skulle rejse til
en anden region eller udlandet for at modtage behandling.
Langt størstedelen af alle kræftpatienter, som venter længere end de maksi-
male ventetider, venter af hensyn til patientens egen helbredstilstand eller ef-
ter patientens eget ønske.
Uklarhed og uenighed om reglerne
Region Hovedstaden anerkender, at der ikke har været en ens forståelse af
reglerne, og at dette først blev erkendt ved Sundhedsstyrelsens udsendelse af
præciserende notat vedr. handlepligten i april 2023. Region Hovedstaden an-
erkender, at uklarheden om reglerne har skabt utryghed for kræftpatienterne
og skabt tvivl om de får hurtig udredning og behandling.
Region Hovedstaden har handlet i god tro på baggrund af den information og
vejledning, som regionerne har fået fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet om,
hvordan reglerne om de maksimale ventetider skulle håndteres i praksis. Re-
gion Hovedstaden har derfor ikke oplevet, at der var uenighed mellem Inden-
rigs- og Sundhedsministeriet og regionerne om fortolkning af reglerne indtil
foråret 2023. Regionen mener derfor ikke, at Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet har været tydelige nok i deres vejledning og implementering af reglerne
om de maksimale ventetider.
Region Hovedstaden finder det positivt, at der nu er udarbejdet en klarere vej-
ledning til bekendtgørelsen om maksimale ventetider ved behandling af kræft
og visse tilstande ved iskæmiske hjertesygdomme, som regionerne kan an-
vende i praksis, og vurderer at der med den mere tydelige vejledning, er en
mere ensrettet forståelse af lovgivningen – som endeligt kommer alle kræftpa-
tienter til gavn.
Iværksatte og implementerede indsatser
De nationale indsatser på kræftområdet, der er igangsat eller implementeret
på kræftområdet i 2023-2024, vurderes samlet set at have løftet kræftområdet
3 af 4
Side 3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
væsentligt på landsplan. Den nye nationale monitorering af de maksimale ven-
tetider sikrer, at der på tværs af regionernes ses på tendenser i data, og det
kan sikres, at der er åbenhed om eventuelle udfordringer og at der bliver
igangsat indsatser på et nationalt plan. Monitoreringen vil dermed bidrage til at
sikre, at vi overholder patienternes rettigheder. Den etablerede specialenhed
for livstruende sygdomme vil forventeligt bidrage til, at der bliver delt viden om
ledig kapacitet på tværs af regionerne, at der er et overblik over mulige uden-
landske behandlingstilbud, og at samarbejdet mellem regionerne generelt styr-
kes bl.a. gennem konkrete kræftsamarbejder. Det vil forventeligt være med til
at sikre mere smidige og tidseffektive arbejdsgange, når patienterne ønsker et
alternativt udrednings- eller behandlingstilbud. Den styrkede patientvejledning
vil bidrage til en bedre forståelse af rettigheder og bedre vejledning for kræft-
patienterne, og det vil forventeligt skabe mere tryghed i kræftforløbet.
Udover rækken af nationale indsatser, har Region Hovedstaden også på bag-
grund af Rigsrevisionens beretning igangsat en nærmere undersøgelse af
kræftområdet. Der blev i foråret 2023 udført en undersøgelse af de største og
mest udfordrede kræftområder. Det blev på baggrund af undersøgelsen kon-
stateret, at nogle områder har været mere udfordrede end andre, men at der
ikke var væsentlige kapacitetsudfordringer i Region Hovedstaden, som ikke
var kendte.
I forbindelse med den nationale aftale om udmøntning af midler til en akut og
ekstraordinær indsats på kræftområdet, besluttede regionsrådet i Region Ho-
vedstaden i januar 2024 at give hospitalerne et permanent løft på kræftområ-
det fra 2024 og frem.
Kræftområdet har altid været fulgt tæt i Region Hovedstaden. Ledelsen i regio-
nen, politisk og administrativt har fulgt særligt forløbstiderne i kræftpakkerne
løbende. Dette er nu suppleret med månedlige data for kræftforløb omfattet af
de maksimale ventetider, og disse data indgår også i den nationale monitore-
ring af området. Region Hovedstaden bemærker, at opgørelserne fortsat pe-
ger på, at der ikke er væsentlige kapacitetsudfordringer i regionen.
Region Hovedstaden vurderer, at der efter ovenstående indsatser, fortsat er
behov for at se på de personalemæssige kapacitetsudfordringer, herunder
hvordan de knappe personaleressourcer prioriteres bedst muligt på kort sigt,
samt hvordan den fremadrettet kapacitet skal anvendes mest meningsfyldt for
medarbejdere og patienter. Region Hovedstaden vurderer endeligt, at de na-
tionale og regionale indsatser der er igangsat eller implementeret på kræftom-
rådet i 2023 og 2024, vil bidrage til, at patientrettighederne overholdes for
endnu flere kræftpatienter fremadrettet.
4 af 4
Side 4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2888870_0010.png
Statsrevisorerne 2023-24
eretning Nr. 13 Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Offentligt
Regionshuset
Viborg
Region Midtjylland
Skottenborg 26
Postboks 21
DK-8800 Viborg
Tel. +45 7841 0000
[email protected]
www.rm.dk
Udtalelse fra Regionsrådet i Region Midtjylland til rigsrevisio-
nens beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale
ventetider for kræftpatienter
Indenrigs- og Sundhedsministeren har bedt om regionsrådets be-
mærkninger til rigsrevisionens beretning nr. 13/2023 om overhol-
delse af de maksimale ventetider for kræftpatienter.
Region Midtjylland tager Rigsrevisionens kritik af overholdelse af de
maksimale ventetider for kræftpatienter alvorligt
.
I Region Midtjylland har vi det seneste år haft meget stort fokus på at
følge op på maksimale ventetider og har sat en række tiltag i gang.
Vi har set en markant positiv udvikling på baggrund af en fokuseret
indsats og er således nu et andet sted, end det var tilfældet i den pe-
riode beretningen undersøger.
Region Midtjylland gør opmærksom på, at den metodiske tilgang i
rapporten er problematisk, idet der ud fra en mindre stikprøve gan-
ges op til et antal forløb for den samlede patientgruppe.
Rigsrevisionen konstaterer en diskrepans mellem antal indberettede
overskridelser fra regionerne og det estimerede antal overskridelser.
Region Midtjylland bemærker i den forbindelse, at der nu er kommet
en ny fælles national model for registrering og monitorering på områ-
det, som vil sikre bedre overblik over overskridelser og årsagerne til
dem.
Beretningen viser tydeligt, at der har været uklarheder omkring for-
tolkningen af reglerne. Det er derfor godt, at der er kommet en ny
vejledning ift reglerne, som kan afhjælpe væsentligt på usikkerhe-
derne.
Uklarhederne om forståelsen af lovgivningen illustrerer, at det er vig-
tigt at holde opmærksomhed på, at lovgivning kan blive så kompleks,
at det bliver vanskeligt at implementere intentionerne.
Dato 29-05-2024
1-31-72-338-23
Side 1
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2888870_0011.png
Det vurderes, at der vil være et behov for løbende at kunne koordi-
nere fortolkninger af vejledningen mellem Sundhedsstyrelsen og re-
gionerne. Region Midtjylland opfordrer derfor til, at der fastlægges en
tilgang til dette.
Region Midtjylland hilser styrkelsen af kræftområdet velkommen, og
har udmøntet de afsatte midler til akut og ekstraordinær indsats på
kræftområdet til konkrete initiativer på regionens hospitaler. Midlerne
vil hjælpe på områdets udfordringer. Det er dog vigtigt, at der holdes
opmærksomhed på, at opprioritering af kræftområdet har stor risiko
for at indebære nedprioritering af andre sygdomsområder.
Generelt indebærer kapacitetsudfordringerne i sundhedsvæsnet, at
det bliver tiltagende vigtigt at sikre, at der er fagligt grundlag for pri-
oriteringen af patientgrupper, således at den tilgængelige kapacitet
altid - og i særdeleshed i perioder med ekstra stort pres fx pga uds-
ving i henvisningsmængde – prioriteres ud fra faglighed og evidens.
På vegne af regionsrådet i Region Midtjylland,
Anders Kühnau
Regionrådsformand
Side 2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2888870_0012.png
Statsrevisorerne 2023-24
eretning Nr. 13 Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Offentligt
Region Sjællands bidrag til ministerredegørelse
til Statsrevisorernes beretning om overholdelse
af de maksimale ventetider for kræftpatienter
På baggrund af Rigsrevisionens gennemførte undersøgelse af
overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter har
Statsrevisorerne afgivet beretning og bemærkninger til Folketinget d. 15.
april 2024.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har d. 22. april 2024 anmodet om
Regionsrådets bemærkninger til Statsrevisorernes beretning med frist d.
24. maj 2024 som grundlag for ministeriets redegørelse til
Statsrevisorerne.
Som svar herpå fremsender Region Sjælland følgende bemærkninger til
Statsrevisorernes beretning til brug for Ministerredegørelsen.
1. Statsrevisorerne påtaler skarpt, at regionerne og Indenrigs- og
Sundhedsministeriet ikke har sikret, at alle kræftpatienter
starter i behandling i overensstemmelse med reglerne om
maksimale ventetider. Statsrevisorerne kritiserede også den
manglende overholdelse af patientrettighederne i 2018 og
konstaterer, at ministeriet og regionerne på trods heraf endnu
ikke har rettet op på den manglende overholdelse af
patientrettighederne.
De maksimale ventetider er en lovfæstet patientrettighed, og rettidighed
i behandlingen er en central del af den nationale kræftindsats. Region
Sjælland tog kritikken meget alvorlig i 2018, hvilket Region Sjælland
ligeledes gør med denne beretnings kritik.
Region Sjælland har arbejdet med området siden forrige kritik i 2018.
Dato: 5. juni 2024
Sags ID: EMN-2023-05904
Dokument ID: 11425337
Sygehusplanlægning
Alleen 15
4180 Sorø
Tlf.: 70155000
[email protected]
Region Sjælland anvender de personoplysninger, du giver os i forbindelse med din henvendelse. Du
kan læse mere om formålet med anvendelsen samt dine rettigheder på vores hjemmeside
nederst på
regionens hjemmeside
.
Side 1
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2888870_0013.png
Dette har eksempelvis været ved:
Optimering af arbejdsgange, flow og prioritering af patienter under de maksimale
ventetider.
At bruge dataværktøjerne aktivt på sygehusene samt sikre, at der månedligt er afstemt,
om bekendtgørelsen er overholdt.
Fokus på flaskehalse og andre problematikker, der hindrer en overholdelse af
lovgivningen ved bl.a. at have indgået kapacitetsaftaler med både privathospitaler og
øvrige regioner.
Regionsrådet vedtog d.23. august 2021 8-punktsplanen for kræftområdet i Region
Sjælland. Punkt to i denne plan er, at Region Sjælland har et ambitionsniveau på 100%
overholdelse af patientrettighederne under de maksimale ventetider. For at komme i
mål med dette blev der efterfølgende afsat midler til forløbskoordinatorer på sygehuse,
der bl.a. skal styrke planlægning og tilrettelæggelse af de konkrete patientforløb for
kræftpatienter.
Som led i regeringens ’Genopretning på kræftområdet’ har Region Sjælland i 2023 haft en
gennemgangen af kræftområdet, der viste forbedringspotentialer, som Region Sjælland i
samarbejde med de fire andre regioner og Indenrigs- og Sundhedsministeriet ligeledes har
arbejdet med efterfølgende. Det drejer sig om fem indsatsområder:
Regionernes operative kræftsamarbejder (ROKS) indenfor brystkræft, lungekræft,
urologi, gynækologi, øvre mavetarmkræft og nedre mavetarmkræft.
Oprettelse af Specialenhed for behandling af livstruende sygdomme.
En styrket patientrådgivning i regionerne målrettet maksimale ventetider.
Forstærket overvågning og indberetning af ventetider på kræftområdet.
Revideret vejledning om maksimale ventetider ved behandling af kræft og visse
tilstande ved iskæmiske hjertesygdomme - VEJ nr 9185 af 10/04/2024
Ovenstående indsatser har medvirket til, at Region Sjællands overholdelse af bekendtgørelsen
for de to første måneder i 2024 viser, at over 95 procent af patienterne behandles og udredes
indenfor tidsfristerne. Medtages patienter, som selv ønsker at vente længere på grund af
eksempelvis ferie, samt patienter hvor det af hensyn til helbredet anbefales at vente, ligger tallet
over 99 procent.
Region Sjælland vil fortsætte arbejdet med optimering af overholdelse af de maksimale
ventetider.
2. Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at regionerne i stort omfang ikke tilbyder
kræftpatienterne behandling et andet sted, når regionerne ikke kan overholde
patienternes ret til at starte i behandling inden for den maksimale ventetid.
Region Sjælland har retningslinjer, der beskriver, at patienterne skal tilbydes henvisning til
behandling på et andet sygehus, hvis fristen for behandling ikke kan overholdes. Herunder at
det er sygehusets ansvar at afdække mulighederne for patienten.
Region Sjælland anvender de personoplysninger, du giver os i forbindelse med din henvendelse. Du
kan læse mere om formålet med anvendelsen samt dine rettigheder på vores hjemmeside
nederst på
regionens hjemmeside
.
Side 2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2888870_0014.png
Region Sjælland anerkender, at der i den undersøgte periode har været uklarhed om tolkningen
af reglerne vedr. handlepligten for de maksimale ventetider, og at vores praksis i lighed med de
øvrige regioner desværre har været utilstrækkelig i forhold til at dokumentere overholdelsen af
rettigheden i en række tilfælde. Dette er dog ikke ensbetydende med at patienterne i disse
tilfælde ikke kan være blevet korrekt informeret.
Region Sjælland har siden sommeren 2023 arbejdet med at sikre, at det kliniske personale har
viden om, hvad der forventes af dem inden for maksimale ventetider og herunder særligt
vigtigheden af fyldestgørende dokumentation.
Med den reviderede vejledning VEJ nr 9185, der er trådt i kraft pr. 10. april 2024, er Region
Sjælland nu gået i gang med at:
Implementere ændringer i Sundhedsplatformen, der følger af den nye vejledning blandt
andet i forhold til kirurgisk efterbehandling.
Gennemgå og opdatere retningslinjer, fraser og den skriftlige patientkommunikation i
fx indkaldelsesbreve.
Gennemføre sundhedsjuridiske og registreringsmæssige undervisningsforløb for det
kliniske og administrative personale.
3. Statsrevisorerne kritiserer skarpt, at regionerne og Indenrigs- og Sundhedsministeriet
ikke er enige om, hvad et tilbud om behandling et andet sted skal indeholde, for at
patientrettighederne er overholdt. Uenigheden har bl.a. betydet, at Indenrigs- og
Sundhedsministeriet har monitoreret overholdelsen af patientrettighederne på et
mangelfuldt og ikke retvisende grundlag, hvilket Statsrevisorerne også kritiserede i
2018.
Region Sjælland er enig i den kritik, som Statsrevisorerne afgiver i forhold til forskellige
fortolkninger af lovgivningen vedrørende handlepligten for kræftpatienter under de maksimale
ventetider og henviser til de indsatser, der beskrives under punkterne et og to.
Region Sjælland vil ydermere i den videre implementering og det løbende udviklingsarbejde
have et særligt fokus på at sikre en fælles forståelse af reglerne med Sundhedsstyrelsen og en
stringent dokumentationspraksis.
Afsluttende bemærkninger
Region Sjælland har kontinuerligt arbejdet med at sikre overholdelse af reglerne om maksimale
ventetider for livstruende sygdomme, hvilket afspejler sig i en overholdelse af bekendtgørelsen
på 99% i perioden januar – februar 2024. Region Sjælland har prioriteret og prioriterer fortsat
kræftområdet højt, og er meget opmærksomme på at afhjælpe de flaskehalse i organisationen,
der udfordrer overholdelsen af bekendtgørelsen om maksimale ventetider. Denne prioritering
giver en robusthed i regionens overholdelse af bekendtgørelsen om de maksimale ventetider.
Borgere i Region Sjælland, der mistænkes for at have kræft eller er i et kræftforløb, skal kunne
vide sig trygge i, at de får et forløb, som lever op til deres patientrettigheder.
Region Sjælland anvender de personoplysninger, du giver os i forbindelse med din henvendelse. Du
kan læse mere om formålet med anvendelsen samt dine rettigheder på vores hjemmeside
nederst på
regionens hjemmeside
.
Side 3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2888870_0015.png
Set i lyset af at flere og flere danskere får konstateret kræft, vil vi afslutningsvist bemærke, at
det er afgørende, at der sikres en robust udrednings- og behandlingskapacitet på kræftområdet
i de kommende år. I forlængelse af de ekstraordinære bevillinger til kræftområdet i 2023 og
2024 er der derfor behov for, at der i Kræftplan V afsættes varige midler til at styrke kapaciteten
fra 2025.
Venlig hilsen
Heino Knudsen
Regionsrådsformand
Lone Lindsby
Kst. regionsdirektør
Region Sjælland anvender de personoplysninger, du giver os i forbindelse med din henvendelse. Du
kan læse mere om formålet med anvendelsen samt dine rettigheder på vores hjemmeside
nederst på
regionens hjemmeside
.
Side 4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2888870_0016.png
Statsrevisorerne 2023-24
eretning Nr. 13 Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Offentligt
Afdeling:
Sundhedsplanlægning
Journal nr.: 23/30630
Dato:
23. april 2024
Udarbejdet af:
E-mail: [email protected]
Telefon:
2157 0529
Udtalelse fra regionsrådet i Region Syddanmark vedr. beretning nr. 13/2023 om
overholdelse af maksimale ventetider for kræftpatienter
Regionsrådet skal hermed kvittere for muligheden for at afgive udtalelse til Statsrevisorernes
beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter.
Regionsrådet noterer sig at Statsrevisorerne skarpt påtaler, at regionerne og Indenrigs- og
Sundhedsministeriet ikke har sikret, at alle kræftpatienter starter i behandling i
overensstemmelse med reglerne om maksimale ventetider.
Regionsrådet tager desuden til efterretning, at Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at
regionerne i stort omfang ikke tilbyder kræftpatienterne behandling et andet sted, når
regionerne ikke kan overholde patienternes ret til at starte i behandling inden for den
maksimale ventetid.
Regionsrådet lægger stor vægt på at kræftpatienter skal tilbydes hurtig udredning og
behandling, og der skal ikke herske tvivl om, at det er afgørende, at rettighederne i tilknytning
til de maksimale ventetider, herunder den aktive handlepligt, bliver honoreret og behørigt
dokumenteret. Regionsrådet vil gerne beklage, hvor dette ikke sket, og der er, jf.
nedenstående, taget en række initiativer, der bl.a. skal styrke dokumentation af den aktive
handlepligt.
Regionsrådet kan konstatere, at Rigsrevisionens konklusioner om manglende overholdelse
af patientrettighederne primært er baseret på en stikprøve på landsplan på 380
patientjournaler, og hvor der anvendes en statistisk ekstrapolering til at anslå antallet af
overskridelser i en population. Det må derfor noteres, at der ikke at tale om, at man har
fastslået af patientrettighederne ikke er overholdt for mellem 3.100-6.400 konkret
identificerede patienter.
Region Syddanmark har – som udløber af Århus-sagen i 2023 og i dialog med
Sundhedsstyrelsen omkring Indenrigs- og Sundhedsministerens ”genopretningsplan på
kræftområdet” i 2023 taget en række initiativer, der har til formål styrke fokus på
regeloverholdelse, dokumentation og overvågning af de maksimale ventetider.
Der er udarbejdet en ny regional retningslinje for overholdelse af de maksimale
ventetider, som bl.a. har haft som formål fuldt ud at afspejle bl.a. de
fortolkninger/klarificeringer af den aktive handlepligt, som dialogen mellem
Sundhedsstyrelsen og regionerne i foråret 2023 tilvejebragte.
Der er udarbejdet nye patientbreve med information om rettighederne tilknyttet de
maksimale ventetider.
Side 1/3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2888870_0017.png
Der etableres en styrket patientvejledning vedr. de maksimale ventetider, som bygges
oven på regionens eksisterende patientvejlederordning.
Der er indført obligatorisk registrering af de hidtidige frivillige forløbsmarkører for
maksimale ventetider og der er implementeret et hjælperedskab i regionens elektroniske
patientjournal – EPJ Syd, som skal understøtte afdelingerne i deres dokumentationspligt,
herunder at den aktive handlepligt dokumenteres og udføres korrekt.
De nye registreringer og funktionaliteten i EPJ Syd skal anvendes som datagrundlag i et nyt
regionalt monitoreringssystem af de maksimale ventetider, der også skal indgå i den nye
nationale indberetning og overvågning af de maksimale ventetider. Resultaterne fra dette
nye system viser at bekendtgørelsen i 1. kvartal 2024 har været overholdt i 99,8 pct. af
patientforløbene.
Regionsrådet noterer sig også, at det i foråret 2023 stod klart, at der har været en uklarhed
om forståelsen af fortolkningen af den aktive handlepligt, dvs. hvad patienten skal tilbydes i
det tilfælde, hvor sygehuset på grund af kapacitet ikke kan overholde de fastsatte tidsfrister
til opstart på udredning/behandling.
Der pågik i foråret 2023 derfor en proces mellem regioner og Sundhedsstyrelsen med
afklaring af fortolkning af denne handlepligt, som også har medført at Sundhedsstyrelsen har
foretaget en opdatering af den nationale vejledning til lovgivningen, som bl.a. skal
tydeliggøre hvordan handlepligten skal forstås. Denne vejledning er færdiggjort og
offentliggjort den 11. april 2024. Det længerevarende forløb med opdatering af denne
vejledning synes at være med til at understrege kompleksiteten.
Regionsrådet lægger vægt på, at understøtte rammevilkårene på regionens sygehuse,
herunder med initiativer, der kan bidrage til at styrke kapaciteten, og som kan dermed kan
bidrage til at de lovfæstede patientrettigheder kan efterleves. I en situation med mangel på
specialiseret sundhedspersonale, kan kapaciteten på nogle kræftområder periodevist være
udfordret.
På baggrund af de midler, som regionerne i 2024 er blevet tilført til en ekstraordinær indsats
på kræftområdet, har regionsrådet derfor afsat midler til forskellige initiativer, der skal bidrage
til styrke kapaciteten på kræftområdet.
Det drejer sig blandt andet om midler til ekstra uddannelsesforløb inden for radiologi og
patologi, som indgår i diagnostik af næsten alle kræftforløb. Derudover er der afsat midler til
afprøvning af honoreringsmodeller for ekstraarbejde på relevante afdelinger samt indføring af
kunstig intelligens i screeningsprogrammet for brystkræft. Endelig har regionsrådet tilført
ekstra midler til indkøb af medicoteknisk apparatur, hvor fokus er på udstyr, der kan have et
arbejdskraftsbesparende sigte, og dermed frigøre kapacitet.
Med ovenstående betoning af, at patientrettighederne skal sikres efterlevet, vil regionsrådet
samtidig gerne benytte lejligheden til at rejse en opmærksomhed på hvad der opleves at
være et tiltagende komplekst regelsæt med en tilknyttet øget registreringsbyrde for
sygehusene. Personalet skal være i stand at kunne navigere i parallelle regler vedr.
maksimale ventetider, forløbstider i kræftpakker og udredningsret, hvilket kan tage tid fra det
kliniske arbejde, og øger risikoen for at der over tid kan opstå misforståelser/fejltolkninger.
Side 2/3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2888870_0018.png
Der ligger med andre ord en stor opgave i at uddanne/vedligeholde kendskab til
regelsættene.
I en balanceret respekt for patientrettighederne kunne det derfor overvejes om der er behov
for at igangsætte et mere gennemgribende ”serviceeftersyn” af området.
Side 3/3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2888870_0019.png
Statsrevisorerne 2023-24
eretning Nr. 13 Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Offentligt
29-04-2024
Region Nordjylland
Patientforløb og Økonomi
Sundhedsplanlægning
Niels Bohrs Vej 30
9220 Aalborg Øst
Region Nordjylland, Niels Bohrs Vej 30, 9220 Aalborg Øst
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Specialkonsulent
Sebastian Cristoffanini
Mobil 21289501
[email protected]
29. maj 2024
Udtalelse fra regionsrådet vedrørende Statsrevisorernes beretning om
overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Indenrigs- og Sundhedsministeren har bedt om regionsrådets udtalelse til Statsrevisorernes beret-
ning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter.
Nærværende udtalelse fra Regionsrådet i Region Nordjylland forholder sig, som ministeriet har an-
modet om, til hovedkonklusionerne fra Rigsrevisionen og bemærkninger fra Statsrevisorerne. Der-
udover vurderes betydning af de igangsatte genopretningsinitiativer på kræftområdet i forhold til at
sikre fremadrettet overholdelse af de maksimale ventetider.
Regionsrådet i Region Nordjylland tager Rigsrevisionens kritik alvorligt og anerkender, at der i perio-
den fra 2019 til starten af 2023 har været uklarhed om fortolkningen af reglerne, og at der ikke er
sket en konsekvent nok dokumentation af overholdelsen af patientrettighederne. Med den nye vej-
ledning fra Sundhedsstyrelsen og den nye nationale monitorering af maksimale ventetider er de vig-
tigste grundsten lagt for at rette op på dette. Det er dog samtidig Regionsrådets opfattelse, at Rigs-
revisionens beretning ikke giver et retvisende billede af regionernes aktuelle indsats på kræftområ-
det.
Bemærkninger til hovedkonklusioner
Regionsrådet anerkender, at der i undersøgelsesperioden har været uklarhed om fortolkningen af
reglerne. Det er dog Regionsrådets opfattelse, at Rigsrevisionens datagrundlag og metode ikke i til-
strækkelig grad kan underbygge udtalelserne fra Statsrevisorerne samt Rigsrevisionens konklusio-
ner. Som der redegøres for i afsnittet om ’igangsatte
og fremadrettede
initiativer’, kan Regionsrådet
heller ikke genkende det billede, der tegnes af regionernes indsats på kræftområdet.
Rigsrevisionens estimater er beregnet ud fra en stikprøveundersøgelse af 380 patientjournaler, der
er udtrukket fra et datagrundlag, som regionerne ikke finder retvisende og ikke har haft til formål at
monitorere de maksimale ventetider. Rigsrevisionens konklusioner bygger på, om der i disse 380
journaler er tilstrækkelig skriftlig dokumentation for overholdelsen af reglerne.
Side 1 af 3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
Rigsrevisionen sætter i undersøgelsen lighedstegn mellem utilstrækkelig dokumentation og mang-
lende overholdelse af reglerne om de maksimale ventetider. Manglende dokumentation er ikke nød-
vendigvis ensbetydende med, at patienterne ikke har fået et tilbud om at blive henvist til et hospital,
som kan behandle indenfor de maksimale ventetider. Det eneste, som Rigsrevisionen med sikker-
hed kan konkludere, er derfor, at det i en række forløb ikke er dokumenteret, at patienterne har fået
overholdt deres henvisningsret til andet tilbud.
Igangsatte og fremadrettede initiativer
For Regionsrådet er det en kerneopgave at sikre, at patienter med kræft får behandling til rette tid i
overensstemmelse med de maksimale ventetider.
Regionsrådet bifalder, at der med den nye vejledning fra Sundhedsstyrelsen om de maksimale ven-
tetider, nu bliver skabt én samlet referenceramme for fortolkning af reglerne på området på tværs af
Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientklager og Patienterstatningen samt regionerne, så tolknin-
gen fremadrettet ikke skal ske på baggrund af såvel forarbejder til lovgivningen som bekendtgørelse
og vejledning samt afgørelser i forbindelser med klager og ad hoc notater. Regionerne vil i den vi-
dere implementering og det løbende udviklingsarbejde have et særligt fokus på at sikre en fælles
forståelse af reglerne med Sundhedsstyrelsen og en stringent dokumentationspraksis.
Derudover er der såvel nationalt som i de enkelte regioner igangsat en række initiativer igennem de
senere år, der har fokus på overholdelse af de maksimale ventetider. Dette gælder bl.a.:
Etablering af mere systematisk national registrering og monitorering af samtlige kræftforløb
omfattet af de maksimale ventetider fra 1. januar 2024. De første tal viser, at stort set alle de
patienter, der ønsker det, bliver behandlet indenfor tidsfristerne for maksimale ventetider.
Den nye monitoreringsmodel er udarbejdet i samarbejde med Sundhedsdatastyrelsen,
Sundhedsstyrelsen og regionerne.
Regionerne vil med den nye monitorering løbende kunne følge hvor mange patienter, som
på baggrund af kapacitetsproblemer, men
på et oplyst grundlag
accepterer at vente læn-
gere end tidsfristerne for at få behandling på deres primære hospital. Regionerne vil have et
helt særligt fokus på systematiske kapacitetsproblemer, og vil konsekvent inddrage Sund-
hedsstyrelsen tidligt i forhold til sådanne udfordringer.
Regionerne har styrket patientrådgivningen for patienter med livstruende sygdomme for at
sikre, at patienterne nemt og hurtigt kan komme i kontakt med en patientvejleder og få den
vejledning om deres patientrettigheder eller forløb, som de har behov for.
Der er etableret samarbejder indenfor de mest kritiske kræftområder og nedsat en special-
enhed. Enheden skal bl.a. understøtte regionerne i løbende overblik over ventetider og ef-
fektiv udnyttelse af behandlingskapaciteten på tværs af landet, ligesom den også skal un-
derstøtte regionernes brug af udenlandsk kapacitet med henblik på overholdelse af de mak-
simale ventetider. Alle regionerne har nu desuden placeret finansieringen af behandling i
udlandet centralt, således at hensynet til økonomi på den enkelte afdeling ikke kommer til
at være en barriere herfor.
Regionsrådene har løbende investeret midler med henblik på at øge behandlingskapacite-
ten, der skal sikre fortsat overholdelse af kræftpakker og de maksimale ventetider. I forlæn-
gelse af de ekstraordinære bevillinger til kræftområdet i 2023 og 2024 er der derfor behov
for, at der i Kræftplan V afsættes varige midler til at styrke kapaciteten fra 2025.
Side 2 af 3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 343: Ministerredegørelse fra indenrigs- og sundhedsministeren til statsrevisorernes beretning nr. 13/2023 om overholdelse af de maksimale ventetider for kræftpatienter
2888870_0021.png
Det bør nævnes, at Region Nordjylland i sommeren 2023 etablerede en systematisk registrering og
monitorering af samtlige kræftforløb omfattet af de maksimale ventetider svarende til den natio-
nale. Monitoreringen viser, at Region Nordjylland har haft 1 overskridelse ud af 2617 forløb af de
maksimale ventetider i forhold til behandling i perioden juli 2023
februar 2024. Det svarer til 0,04
% af behandlingsforløbene i regionen. Overskridelsen var på 2 dage.
Afslutningsvis er det vigtigt at være opmærksom på, at fortolkningen af patientrettighederne
her-
under samspillet mellem kræftpakker, ret til hurtig udredning og reglerne om maksimale ventetider
bliver meget kompleks i mødet med hverdagen i klinikken. For at sikre en ensartet implementering
af den reviderede vejledning vil Regionsrådet opfordre til, at Sundhedsstyrelsen i dialog med regio-
nerne systematiserer samarbejdet om løbende at kunne sikre afklaring af usikkerheder og tvivls-
spørgsmål, så der sikres en fælles fortolkning på tværs af regionerne og Sundhedsstyrelsen.
For så vidt angår patienternes ret til at blive henvist til Sundhedsstyrelsen med henblik på at finde et
sygehus, der kan starte behandling inden for de maksimale ventetider, vil regionerne gerne gå i dia-
log med Sundhedsstyrelsen om, hvordan denne ret kan administreres på den bedst mulige måde til
gavn for patienterne.
Med venlig hilsen
Mads Duedahl
Regionsrådsformand
Side 3 af 3