Kære medlemmer af Folketingets Sundhedsudvalg og Indenrigs- og
sundhedsminister Sophie Løhde
Dato
6. juni 2024
Arbejdsmarkedsudvalget
Skanderborg Kommune
Skanderborg Fælled 1
8660 Skanderborg
Arbejdsmarkedsudvalget i Skanderborg Kommune ønsker med denne
henvendelse at påpege de uhensigtsmæssigheder og udfordringer, som vi oplever
gør sig gældende med den nuværende lovgivning for private udbydere af
alkoholbehandling og deres efterlevelse heraf.
Ifølge Sundhedslovens § 141 kan private udbydere tilbyde vederlagsfri anonym
alkoholbehandling til borgere fra alle kommuner på hjemkommunens regning,
hvis de blot har indgået en samarbejdsaftale med én kommune.
Vi er selvfølgelig optagede af, at alle med behov for alkoholbehandling får den.
Derfor er selve tilbuddet om vederlagsfri anonym behandling positivt.
Udfordringen består i lovgivningen, der sætter frie og uigennemsigtige rammer
for de private udbydere, og som kan udnyttes af de private udbydere.
Vi ser derfor behov for skærpelse af området med følgende lovændringer:
•
En samarbejdsaftale mellem en kommune og en privat aktør skal kun give
adgang til at behandle borgere fra den kommune, der har indgået aftale
•
Der bør indføres en fast statslig dagstakst for ambulant alkoholbehandling
gældende for alle udbydere, eller at dagstaksten fastsættes på baggrund af
hjemkommunens udgifter til tilsvarende tilbud.
Der er behov for at indføre forpligtende, nationale kvalitetsstandarder, som
kan sikre et ensartet højt niveau, kvalitet i behandlingen samt
patientsikkerhed på tværs af de private aktører.
•
Nedenfor begrundes forslagene til lovændringerne med afsæt i de
uhensigtsmæssigheder og udfordringer vi erfarer med nuværende lovgivning og
de private udbyderes efterlevelse.
Styringsmæssige udfordringer:
Der en række styringsmæssige udfordringer forbundet med tilbuddet om
vedlagsfri anonym alkoholbehandling.
Det er i dag muligt for en privat udbyder, ved indgåelse af en samarbejdsaftale med én
kommune, at tilbyde alkoholbehandling til borgere fra alle kommuner og oprette afdelinger i
hele landet.
Eksempel: En mindre kommune x indgår samarbejdsaftale med en privat aktør. Det
fremgår af aftalen, at kommune x ikke er forpligtet til at benytte sig af tilbuddet hos den
private aktør, ligesom den private aktør ikke er forpligtet til at friholde pladser til
kommune x. Af tillæg til samarbejdsaftalen fremgår, at kommune x gives en årlig rabat
svarende til 120.000 kr. Der er i samarbejdsaftalen ikke beskrevet krav til indhold eller
intensitet i behandlingen. På baggrund af samarbejdsaftalen med kommune x oprettede
den private aktør flere afdelinger på tværs af landet.
Praksis viser os, at det ikke er hensigtsmæssigt, at én kommune kan godkende på alle
kommunernes vegne.
Med nuværende lovgivning er en kommune forpligtet til at betale for ambulant
alkoholbehandling, som en borger har modtaget hos en privat udbyder, der har oprettet
Side 1/2