Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 328
Offentligt
2885761_0001.png
20. juni 2023
Illegale indsigter #4
Til Folketingets sundhedsudvalg
Nikotinbranchen er klar med fjerde ud-
gave af
Illegale indsigter,
hvor vi deler og
samler egen såvel som ekstern viden om
det
af
voksende,
illegale
nikotinmarked.
kontrolindsats,
Denne gang sætter vi fokus på resultatet
myndighedernes
manglende afgiftsbetaling samt den ak-
tuelle mængde af illegale nikotinproduk-
ter på det danske marked.
Tidligere udgaver af Illegale Indsigter
kan findes som udvalgsbilag
1
En aktindsigt hos Skattestyrelsen i april
2024 viser, at der i 2023 blev foretaget 902
kontroller af nikotinprodukter (347), niko-
tinholdige væsker (551) samt skrå og snus
(4). I svaret fra Skattestyrelsen fremgår
det, at man i hele 2023 har udstedt bøder
i 34 tilfælde (eksempelvis for manglende
afgiftsbetaling eller fordi produktet ikke
lever op til gældende lovgivning f.eks.
grundet overtrædelse af smagsforbud,
eller størrelsen på tank) , men at det ikke
kan udelukkes at tallet er højere, da de un-
dersøgte data skal registreres manuelt i
systemet. I et svar til Skatteudvalget i april
2024 i fremgår det, at der i 2023 blev ud-
ført 874 kontroller med en træfprocent på
58,4 pct
2
. Med andre ord er der i over halv-
delen af kontrollerne konstateret nikotin-
produkter uden afgifter. Det understreger,
at mængden af nikotinposer uden af-
giftsbetaling samt ulovlige engangs-eci-
garetter fortsat er meget høj i Danmark.
Skattestyrelsens kontroller
af nikotinprodukter i 2023
Antal kontroller
874
NY VIDEN
1.
450.000 illegale nikotinprodukter
beslaglagt i 2023
2. Større kontrol med webshops kan
ikke stå alene
3. Stort behov for flere beføjelser og
mere kontrol
4. Nikotinbranchen
ønsker
mere
håndhævelse
450.000 illegale nikotinprodukter
beslaglagt i 2023
Skattestyrelsen har, siden afgiften på ni-
kotinposer trådte i kraft 1. oktober 2022,
haft et øget fokus på kontrol, hvilket har
ført til et stort antal beslaglæggelser. Sty-
relsen kan ikke opgøre det konkrete antal,
men antallet af beslaglagte nikotinpro-
dukter i 2023 anslås at være mere end
250.000 dåser nikotinposer og mindst
200.000 ulovlige engangs-ecigaretter
1
.
Antal kontroller med
regulering
559
Træfprocent
58,4
Nettoregulering (mio.
kr.)
12,2
https://www.ft.dk/samling/20231/alm-
del/sau/spm/384/svar/2037677/2848345.pdf
1
https://www.ft.dk/samling/20231/alm-
del/sau/spm/385/svar/2037684/2848358.pdf
2
Side 1 | 4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 328: Henvendelse af 20/6-24 fra Nikotinbranchen om nyhedsbrevet "Illegale indsigter"
2885761_0002.png
Anmærkning: Ovenstående tabel tager udgangspunkt i kontrolafslut-
ningsåret 2023. Der kan derfor være sager, hvor selve kontrollen er fo-
retaget i et foregående år, men ikke afsluttet inden for det samme år.
Opgørelsen omfatter nikotinprodukter med undtagelse af tyggetobak,
gennemført under projektet ”Illegal import af punktafgiftspligtige va-
rer”.
1) Skattestyrelsen opgør generelt kontroller som kontrol af én
skatte- eller afgiftsart hos én fysisk person/juridisk person (cpr.nr/cvr-
nr.) i ét kalenderår. Antallet af kontroller svarer dermed ikke direkte til
antallet af kontrollerede virksomheder, da der kan være foretaget flere
kontroller i samme virksomhed inden for perioden. 2) Antal regulerin-
ger opgøres som antallet af kontroller, der har medført en beløbs-
mæssig forhøjelse eller nedsættelse af afgiften.
hos forbrugeren. Hjemmesiden har lavet
en vejledning til, således forbrugeren kan
orientere sig i hvordan denne kan betale
afgiften til SKAT
6
.
I et svar fra skatteminister Jeppe Bruus (S)
til Skatteudvalget i april 2024, fremgår det,
at
”salg af nikotinprodukter fra webbutik-
ker skal være forsynet med danske stem-
pelmærker, og der skal afregnes dansk
moms af salget, uanset om den pågæl-
dende webbutik er etableret i Danmark
eller i et andet EU-land.”
7
. Dermed kan der
ikke være tvivl om, at ansvaret for afgifts-
betaling påhviler den enkelte webshop og
ikke
forbrugeren.
Nikotinprodukter
fra
webbutikker skal med andre ord være for-
synet med danske stempelmærker, og
der skal afregnes dansk moms af salget,
uanset om den pågældende webbutik er
etableret i Danmark eller i et andet EU-
land.
Større kontrol med webshops kan
ikke stå alene
I februar 2024 har Skattestyrelsen beslag-
lagt 4.500 pakker med nikotinposer (uden
afgiftsbetaling), som er afsendt af tre for-
skellige webshops i ind- og udland. F.eks.
fordi webshoppen ikke har betalt afgifter
for produkterne sælger, eller fordi produk-
terne overtræder gældende danske reg-
ler
om
emballage.
Samtidig
omgår
mange af onlineforhandlerne udstillings-
forbuddet, og viser billeder af nikotinpro-
dukterne, tilbyder dem til en meget lav
pris, der indikerer at afgifterne ikke beta-
les, og har samtidig en meget let omgang
med alderskontrollen.
Samtidigt afslørede Skattestyrelsen et
uregistreret lager med omkring 65.000 ni-
kotinprodukter, som ligeledes er beslag-
lagt
3
. Dette sker efter DR i november 2023
såvel som i februar 2024
4
viste, hvor let og
billigt det er at købe nikotinposer online fra
udenlandsk baserede hjemmesider uden
afgift eller alderskontrol
5
.
En stor del af de webshops, der sælger ni-
kotinprodukter har ringe alderskontrol og
bryder udstillingsforbuddet ved at vise
produkterne. Et andet eksempel på kreativ
regelefterlevelse er spørgsmålet om af-
giftsbetaling.
Hjemmesiden
snusdis-
count.dk fraskriver sig i strid med lovgiv-
ningen ethvert ansvar for afgiftsbetaling
og gør i stedet forbrugeren opmærksom
på, at produkterne kan være afgiftsplig-
tige. Dermed placeres ansvaret i stedet
https://sktst.dk/nyheder-og-pressemeddelelser/skattestyrelsen-
beslaglaegger-over-4500-pakker-med-nikotinprodukter-til-dan-
ske-forbrugere
4
https://www.dr.dk/drtv/episode/kontant_-afhaengig-af-
snus_434373
3
Stort behov for flere beføjelser og
mere kontrol
Nikotinbranchen bakker op om, at Sikker-
hedsstyrelsen tilføres flere ressourcer, så-
vel økonomisk som hjemmelsmæssigt, for
bedre at kunne udføre kontroller og be-
slaglægge ulovlige nikotinprodukter, men
der er fortsat lang vej endnu, før kontrollen
med ulovlige nikotinprodukter bliver ef-
fektiv. Et godt eksempel herpå finder man
i Erhvervsministerens svar på ERU alm. del
208 på, hvor mange gange Sikkerheds-
styrelsen ved kontrol er lykkedes med at
konfiskere ulovlige nikotinprodukter eller
lukke forhandlere.
Erhvervsministeren svarer, at
”Sikkerheds-
styrelsen har ikke, i den nuværende lov-
givning, hjemmel til at lukke helt for for-
https://www.dr.dk/nyheder/indland/en-pakke-nikotinposer-skal-
koste-72-kroner-men-med-faa-klik-paa-nettet-kan-man-faa
6
https://snusdiscount.dk/pages/afgifter
7
SAU alm del endeligt svar på spørgsmål 383 (ft.dk)
5
Side 2 | 4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 328: Henvendelse af 20/6-24 fra Nikotinbranchen om nyhedsbrevet "Illegale indsigter"
2885761_0003.png
handlere, samt konfiskere ulovlige niko-
tinprodukter.”
8
. Dermed har man ikke kun-
net lukke forhandlere, der har solgt åben-
lyst ulovlige produkter, men har i stedet
måtte henstille til et bødeforlæg, som
Rigspolitiet har skullet sende til forhand-
lerne, der uden konsekvens har kunne
sælge videre af de ulovlige produkter igen
umiddelbart efter kontrolbesøget. Sikker-
hedsstyrelsens manglende hjemmel gør
sig ligeledes gældende i kontrollen med
webshops. I svaret på ERU alm. del
spørgsmål 209, fra april 2024, svarer Er-
hvervsministeren således
”Sikkerhedssty-
relsen har ikke hjemmel til at lukke hjem-
mesider og er ikke umiddelbart bekendt
med, at andre myndigheder skulle have
hjemmel til dette.”
9
.
Sikkerhedsstyrelsen har dog mulighed for
at blokere hjemmesider, hvis de forbryder
sig mod forbud mod markedsføring. Som
det også fremgår af svaret, har Sikker-
hedsstyrelsen anmodet om rettens ken-
delse til blokering af hjemmesider i alt otte
gange (to danske hjemmesider og seks
udenlandske hjemmesider). Dette
”har
ført til en enkelt blokering, da de øvrige
syv hjemmesider efterfølgende har fore-
taget tilstrækkelige tiltag på baggrund af
Sikkerhedsstyrelsens henvendelse. Dette
indebærer fjernelse af deres indhold eller
fjernelse af Danmark som forsendelses-
land.”.
Man kan dermed kun læse svaret
sådan, at hvis en webshop har markeds-
ført nikotinprodukter, hvilket er ulovligt,
kan man fortsætte som hidtil, hvis forsen-
delsesadressen på papiret flyttes fra f.eks.
Padborg og én kilometer sydpå til Tysk-
land.
Sikkerhedsstyrelsens udvidede beføjelser
styrker forhåbentlig håndhævelsen over
for udbydere af ulovlige nikotinprodukter.
Nikotinbranchen bakker op om den politi-
ske intention om at begrænse udbuddet
af ulovlige nikotinprodukter. Ingen under
https://www.ft.dk/samling/20231/alm-
del/eru/spm/208/svar/2048578/2866928.pdf
8
18 år skal have et nikotinforbrug. Derfor hil-
ser Nikotinbranchen ethvert tiltag der har
til hensigt at begrænse salget af ulovlige
produkter velkommen. Nikotinbranchen
må desværre også konstatere, at mæng-
den af regulering, legale producenter af
nikotinprodukter har skullet efterleve, er
vokset, som en konsekvens af de mange
ulovlige nikotinprodukter der er tilgænge-
lige på det sorte marked.
Samtidig er
håndhævelsen af reglerne samt kontrol-
indsatserne ikke er fulgt med, hvilket ikke
blot er urimeligt overfor de legale produ-
center og forhandlere, men i høj grad
også er et problem ift. mindreåriges til-
gængelighed til nikotinprodukter. Hånd-
hævelse er afgørende for at forhindre
mindreåriges adgang til nikotinprodukter,
og det indebærer, at konsekvenserne ved
at sælge ulovlige produkter skal være
mærkbare.
Nikotinbranchen ønsker mere
håndhævelse
Det står efterhånden med Skattestyrel-
sens tal for gevinster ved kontrol klart, at
der er et stort marked for illegale nikotin-
produkter i Danmark. Afgiftsstigningen
samt regulering af legale produkter pres-
ser desværre forbrugerne over mod leve-
randører af ikke-afgiftsbelagte nikotin-
produkter. Disse illegale leverandører kan
afsætte nikotinposer såvel som e-ciga-
retter til lavere priser, end den legale de-
tailhandel kan. Uanset om det er nikotin-
poser, der købes på en webshop og leve-
res uden afgifter, eller der er tale om pro-
dukter importeret fra Sverige af en mel-
lemhandler, udgør nikotinposer uden af-
gift en stigende del af det samlede mar
https://www.ft.dk/samling/20231/alm-
del/eru/spm/209/svar/2038273/2849439.pdf
9
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 328: Henvendelse af 20/6-24 fra Nikotinbranchen om nyhedsbrevet "Illegale indsigter"
ked for nikotinposer. Tendensen forstær-
kes forventeligt at den aktuelle, danske
afgiftsstigning. I Sverige koster en dåse ni-
kotinposer før den danske afgiftsstigning i
forvejen omkring halvdelen af den danske
pris. Der er behov for styrket kontrol, hånd-
hævelse og en importgrænse for at
dæmme mere effektivt op for ulovlig im-
port. En importgrænse på 200 nikotinpo-
ser ville ikke kun være rimelig for forbru-
gerne, men ligeledes håndterbar for told-
myndighederne. Ingen mindreårige skal
have et nikotinforbrug eller adgang til at
købe nikotinprodukter; og et af de vigtig-
ste våben i den kamp er langt bedre
håndhævelse.
Nikotinbranchens
med-
lemmer bidrager gerne til myndigheder-
nes arbejde med data og viden som vi
ønsker at dele i et fortroligt rum, eksem-
pelvis gennem kvartalsmæssige møder
med Sikkerhedsstyrelsen eller Skattesty-
relsen, med henblik på deling af informa-
tioner om den illegale handel.
Med venlig hilsen
Inger Schroll-Fleischer
Direktør
Nikotinbranchen
Industriens Hus, H. C. Andersens Blvd. 18
+45 22 65 09 19 | [email protected]