Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 311
Offentligt
2877887_0001.png
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 311: Præsentation fra Netværket "Trivsel er en kunst" v/ Furesø Musikskoles foretræde 30/5-24 om indsats for sårbare børn og unge
Hvorfor er vi her idag?
Modelforsøget “Mød Musikken” (2022) ændrede dagsordenen for skolebørn
med autismespektrumforstyrrelser (ASF) i Furesø.
Mere end 50% af de “oprindelige” skolebørn har idag en tilværelse med
musikken – og nye kommer fortsat til.
Trivsel i et tilværelsesperspektiv vs. et institutionsperspektiv
(skolegang OG fritidsliv).
Forebyggende og “lette” indsatser tæt på hverdagen for børn og unge med
særlige behov – fra udredning til uddannelse
(forskellig fra ex. ‘Kultur på recept’).
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 311: Præsentation fra Netværket "Trivsel er en kunst" v/ Furesø Musikskoles foretræde 30/5-24 om indsats for sårbare børn og unge
Netværket “Trivsel er en kunst”
Initiativgruppen:
Fagprofessionelle fra
Kulturskolen
Roskilde, Aarhus Musikskole
samt
Furesø Musikskole.
Forskere fra
Professionshøjskolen
Absalon
og
Aalborg Universitet
(Musikterapiuddannelsen samt Nordjysk
Center for Kultur og Sundhed og
forskningsklyngen Arts, Aesthetics &
Health).
Med i netværket (i skrivende stund):
Musik- og kulturskoler
fra syv andre
kommuner.
Forskere fra
DPU
og
Rytmisk
Musikkonservatorium
inden for
kunstpædagogik, specialpædagogik og
inklusion.
Samarbejde med to
regionale
kulturaftaler.
Koordinering af
fælles fondsansøgninger
med “Trivsel er en kunst”.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 311: Præsentation fra Netværket "Trivsel er en kunst" v/ Furesø Musikskoles foretræde 30/5-24 om indsats for sårbare børn og unge
2877887_0004.png
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 311: Præsentation fra Netværket "Trivsel er en kunst" v/ Furesø Musikskoles foretræde 30/5-24 om indsats for sårbare børn og unge
2877887_0005.png
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 311: Præsentation fra Netværket "Trivsel er en kunst" v/ Furesø Musikskoles foretræde 30/5-24 om indsats for sårbare børn og unge
2877887_0006.png
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 311: Præsentation fra Netværket "Trivsel er en kunst" v/ Furesø Musikskoles foretræde 30/5-24 om indsats for sårbare børn og unge
2877887_0007.png
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 311: Præsentation fra Netværket "Trivsel er en kunst" v/ Furesø Musikskoles foretræde 30/5-24 om indsats for sårbare børn og unge
“FURESØ-modellen”:
En bæredygtig prototype, der kan udvikles og udbredes.
En tilværelse med musikken for børn og unge med særlige behov i Furesø
(autisme, ADHD, komorbiditet).
Hvordan opleves elevernes øgede trivsel; som forældre og som
fagprofessionel?
Hvad har det krævet i Furesø, at komme hertil?
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 311: Præsentation fra Netværket "Trivsel er en kunst" v/ Furesø Musikskoles foretræde 30/5-24 om indsats for sårbare børn og unge
Syv andre kommuner er nu igang:
Syv andre kommuner arbejder i 2024 med Furesø-modellen (via den
regionale kulturaftale Kulturmetropolen).
Blivende kompetencer og samarbejder i kommunerne.
“Trivsel er en kunst”: Kan også være for de allerhårdest ramte børn?
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 311: Præsentation fra Netværket "Trivsel er en kunst" v/ Furesø Musikskoles foretræde 30/5-24 om indsats for sårbare børn og unge
2877887_0010.png
BØRN & UNGE MED AUTISME
(Nielsen et al. 2023; Rosendahl et al. 2021, Udesen et al. 2024; Rosendahl et al. 2021)
Mental trivsel falder hos alle – særligt unge.
Antallet af børn og unge med autisme og/eller ADHD stiger.
Denne børne- ungegruppe oplever øget mistrivsel, herunder mobning, ensomhed og lavere livstilfredshed.
Mangel på virksomme indsatser med fokus på at udvikle sociale kompetencer og forebygge social isolation.
Indsatser må have fokus på:
- Mestringsstrategier for barnet/den unge.
- Tæt samarbejde i det nære miljø omkring barnet/den unge.
- Relationer og fællesskaber.
- Individuelt tilpasset.
- Åbne samfundet op med fokus på fleksibilitet og tilgængelighed.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 311: Præsentation fra Netværket "Trivsel er en kunst" v/ Furesø Musikskoles foretræde 30/5-24 om indsats for sårbare børn og unge
2877887_0011.png
MUSIK & MUSIKTERAPIFORSKNING
(Blauth & Oldfield, 2022; Geretesegger et al., 2022; Sharda et al., 2018)
● Musikalske samspil skaber sociale fællesskaber, kan regulere
arousalniveauet og kan særligt engagere børn som optages af mønstre der
gentages og varieres.
● Cochrane review om Musikterapi og Autisme:
Øget livskvalitet.
Overordnet forbedring målt med ‘The Clinical Global Impression Scale’.
Reduktion af de samlede autismesymptomers sværhedsgrad.
● Styrket resiliens/mental modstandskraft hos 4-6 årige som følge af Musikterapi:
F.eks. evner til at udtrykke følelser, bevidsthed om andre, udtryksfuldhed og øget
initiering af kontakt.
fMRI-scanninger viser:
Forbedret funktionel hjernekonnektivitet som følge af 8-12 ugers musikterapi.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 311: Præsentation fra Netværket "Trivsel er en kunst" v/ Furesø Musikskoles foretræde 30/5-24 om indsats for sårbare børn og unge
2877887_0012.png
KULTUR OG SUNDHED I DK
Vi har viden – vi ved kulturen kan have
sundhedsmæssige effekter!
Vi har sårbare borgere og patienter, der efterspørger
kulturtilbud som er skræddersyet til netop dem.
Vi har faggrupper og institutioner, der kan tilbyde nye
tværfaglig og værdifulde indsatser.
MEN kultur- og sundhedsprojekter sker kun sporadisk
og efter fornødne midler.
Vi mangler bæredygtige og stærke tværfaglige
indsatser.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 311: Præsentation fra Netværket "Trivsel er en kunst" v/ Furesø Musikskoles foretræde 30/5-24 om indsats for sårbare børn og unge
2877887_0013.png
Videoklip (45 sek.) fra
“Mød Musikken”