Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 293
Offentligt
2866427_0001.png
 
 
 
Statsrevisorernes Sekretariat  
Folketinget  
Christiansborg 
1240 København K 
[email protected] 
 
 
 
 
 
Slotsholmsgade 10‐12 
DK‐1216 København K 
 
T +45 7226 9000 
[email protected]  
W sum.dk  
 
 
Dato: 13‐05‐2024 
Enhed: Psykiatri og Misbrug 
Sagsbeh.: Emma Lea Stenbæk 
Nielsen 
Koordineret med:  
Sagsnr.: 2024 ‐ 3448 
Dok. nr.: 126358 
Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del - Bilag 293
Offentligt
Indenrigs‐ og sundhedsministerens redegørelse til
Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 10/2023 om overholdelse
af udredningsretten for børn og unge i psykiatrien
 
 
Statsrevisorerne har den 15. februar 2024 fremsendt beretning nr. 10/2023 om 
overholdelse af udredningsretten for børn og unge i psykiatrien og har samtidig 
anmodet om en redegørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen 
giver anledning til.    
  
Jeg vil for det første kvittere for, at beretningen sætter fokus på et særdeles vigtigt 
område, som fortsat fortjener stor opmærksomhed, og for det andet for, at 
beretningen har belyst en række problematikker, som jeg og regionerne vil fokusere 
på og tage ved lære af.  
 
Til brug for ministerredegørelsen er der indhentet udtalelser fra regionsrådene, som 
er indarbejdet i redegørelsen. Udtalelserne fra regionsrådene er vedlagt som bilag. 
Derudover har Danske Regioner fremsendt en udtalelse, som ligeledes vedlægges.   
 
Generelle bemærkninger til beretningen  
I beretningen kritiseres regionerne for ikke at overholde retten til hurtig udredning 
(udredningsretten) i børne‐ og ungdomspsykiatrien. Kritikken tager afsæt i flere 
aspekter af regionernes overholdelse af udredningsretten. Rigsrevisionen kritiserer 
ligeledes, at Indenrigs‐ og Sundhedsministeriet ikke har understøttet en korrekt og 
ensartet registrering af udredningsretten på tværs af regionerne.   
 
Rigsrevisionens undersøgelse er afgrænset til patienter, der er henvist til udredning i 
børne‐ og ungdomspsykiatrien fra 3. kvartal 2019 til og med 4. kvartal 2022. 
Undersøgelsesperioden ligger således hovedsageligt forud for min tiltrædelse som 
minister i december 2022. Det bemærkes i øvrigt, at udredningsretten i psykiatrien 
var suspenderet fra 18. marts 2020 til 31. august 2020 for at sikre, at der på 
sygehusene kunne foretages den nødvendige prioritering under COVID‐19. Der var i 
hele sundhedsvæsenet udfordringer med lange ventetider i perioden 2020 til 2022 
som følge af COVID‐19 og overenskomstkonflikten på sygeplejerskeområder i 2021 og 
konsekvenserne heraf.  
 
Udfordringer ift. at sikre ensartet regional praksis indgik også i Rigsrevisionens 
undersøgelse fra 2018 om overholdelse af udredningsretten på flere områder, 
herunder også børne‐ og ungdomspsykiatrien. Som følge heraf igangsatte det 
daværende Sundheds‐ og Ældreministerium et arbejde med at opdatere vejledning 
om frit sygehusvalg m.m. Ved beretning fra juni 2022 fandt Statsrevisorerne det 
meget utilfredsstillende, at arbejdet med at opdatere vejledningen endnu ikke var 
afsluttet. 
. / . 
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 293: Orientering om ministerredegørelse til Rigsrevisionens beretning nr. 10/2023 vedr. overholdelse af udredningsretten for børn og unge i psykiatrien, fra indenrigs- og sundhedsministeren
 
Indenrigs‐ og Sundhedsministeriet anerkender og beklager, at ministeriet ikke har 
fulgt tilstrækkeligt op på tidligere anbefalinger fra Rigsrevisionen 
 
Efter mit ministerium gjorde mig bekendt med Rigsrevisionens kritik, har jeg haft et 
stort fokus på, at der sikres en korrekt registreringspraksis i regionerne. Ligesom den 
nuværende regering generelt har et særligt fokus på at sikre en gradvis opbygning af 
kapaciteten og nedbringe ventetiderne til udredning i børne‐ og ungdomspsykiatrien.  
 
Jeg vil samtidig slå fast, at udfordringerne i børne‐ og ungdomspsykiatrien ikke er løst 
med enkeltstående indsatser, og at Rigsrevisionens beretning belyser generelle 
kapacitetsudfordringer i en hårdt presset psykiatri. De overvejelser og tiltag, 
beretningen har givet anledning til, skal derfor ses i sammenhæng med regeringens 
fortsatte fokus på og historiske store løft af psykiatrien.  
 
I det følgende vil jeg forholde mig til beretningens delkonklusioner samt til 
udtalelserne fra regionsrådene i den udstrækning, de måtte adressere de respektive 
delkonklusioner.  
 
Delkonklusion: Regionernes overholdelse af udredningsretten  
 
Rigsrevisionen konkluderer, at regionerne ikke har sikret, at børn og unge udredes for 
psykisk sygdom inden for de lovpligtige 30 dage og informeres om deres rettigheder i 
overensstemmelse med loven. Rigsrevisionens undersøgelse viser, at regionerne i 70 
pct. af forløbene i børne‐ og ungdomspsykiatrien ikke udreder patienterne inden for 
de lovpligtige 30 dage. Rigsrevisionens vurderer, at der i 3 pct.  af forløbene er gyldige 
årsager til, at patienterne ikke udredes inden for de lovpligtige 30 dage.  
 
Jeg bemærker, at Region Syddanmark og Region Midtjylland begge påpeger, at 
Rigsrevisionens metode ikke nødvendigvis giver et retvisende billede af 
udredningstiden i børne‐ og ungdomspsykiatrien. Region Midtjylland gør i den 
forbindelse også opmærksom på, at det er en lægefaglig vurdering, hvornår et forløb 
overgår fra udredning til behandling. Jeg er overordnet enig med regionerne heri. Mit 
ministerium har tilsvarende påpeget problemer med metoden, og jeg har i 
forlængelse heraf noteret mig, at Rigsrevisionen oplyser, at deres analysemetode 
ikke kan bruges til at vurdere den præcise udredningstid for den enkelte patient.  
 
Både jeg og regionerne anerkender dog, at Rigsrevisionens resultater kan og skal 
bruges som en overordnet indikation af de klare udfordringer i børne‐ og 
ungdomspsykiatrien.  
 
Alle fem regioner anerkender Rigsrevisionens kritik af, at det i for mange forløb i 
børne‐ og ungdomspsykiatrien ikke har været muligt at udrede børn og unge inden 
for de lovpligtige 30 dage. Regionerne bemærker, at der har været en stigning i 
antallet af henvisninger til børne‐ og ungdomspsykiatrien i undersøgelsesperioden og 
tilkendegiver, at kapaciteten på området har været under et massivt pres.  
 
Jeg hæfter mig ved at, alle fem regioner oplyser, at de har iværksat tiltag for at 
understøtte en kapacitetsudbygning i børne‐ og ungdomspsykiatrien og dermed 
nedbringe ventetiderne til udredning. Samtlige regioner oplyser, at de har fokus på at 
tilrettelægge bedre patientforløb i børne‐ og ungdomspsykiatrien, bl.a. ved at 
gennemføre en omlægning af kapaciteten med henblik på at frigive ressourcer til 
børne‐ og ungeområdet. 
 
Side 2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 293: Orientering om ministerredegørelse til Rigsrevisionens beretning nr. 10/2023 vedr. overholdelse af udredningsretten for børn og unge i psykiatrien, fra indenrigs- og sundhedsministeren
 
Regeringen har med den seneste psykiatriaftale fra november 2023 haft et særligt 
fokus på at tilføre midler til den løbende kapacitetsopbygning i børne‐ og 
ungdomspsykiatrien samt sikre rettidig udredning og behandling af høj kvalitet. 
Regionernes fokus på at udbygge kapaciteten i børne‐ og ungdomspsykiatrien skal 
derfor også ses i sammenhæng med regeringens massive løft af børne‐ og 
ungdomspsykiatrien fra 2024 og frem.   
 
I tilknytning til Rigsrevisionens konklusion vedr. overholdelse af udredningsretten, 
hæfter jeg mig også ved, at en undersøgelse foretaget i samarbejde med VIVE viser 
en sammenhæng mellem socioøkonomisk baggrund og varighed af 
udredningsforløbet. Undersøgelsen belyser ikke de bagvedliggende årsager til de 
påviste forskelle i udredningstider, og sammenhængen varierer på tværs af 
regionerne.  
 
Der kan være mange grunde til, at et udredningsforløb strækker sig over længere tid. 
Eksempelvis vil nogle udredningsforløb være særligt komplekse og kræve en særlig 
indsats, f.eks. hvis barnet kommer fra en baggrund med omsorgssvigt. 
 
Men det er afgørende, at vi har et stærkt offentligt sundhedsvæsen, hvor alle kan få 
hjælp, hvis de har brug for det. Derfor tager vi det også alvorligt, når rapporten fra 
VIVE, der indgår i rigsrevisionens beretning, indikerer at socioøkonomisk baggrund 
kan have en betydning for ventetiden til udredning.  
 
Jeg bemærker i den forbindelse, at flere af regionerne oplyser, at undersøgelsen giver 
anledning til at undersøge forskelle i udredningstid og bagvedliggende årsager, 
nærmere. Ligesom jeg selv, på baggrund af Rigsrevisionens beretning, vil være særligt 
opmærksom på lige adgang i forbindelse med det igangværende arbejde med 
justering af patientrettighederne i børne‐ og ungdomspsykiatrien.  
 
Delkonklusion: Information om patientrettigheder og udarbejdelse af 
udredningsplaner 
 
Rigsrevisionens konkluderer, at regionerne ikke i tilstrækkelig grad har informeret 
børn og unge om deres rettigheder i overensstemmelse med loven eller givet børn og 
unge de udredningsplaner, de har ret til.   
 
I deres bidrag anerkender alle fem regioner problemet og understreger, at det er 
afgørende, at børn og unge i psykiatrien informeres om deres rettigheder i 
overensstemmelse med loven og modtager udredningsplaner i de tilfælde, hvor 
udredningsretten ikke overholdes. Jeg forventer naturligvis, at regionerne vil have 
fortsat og kontinuerligt fokus på at informere børn og unge om deres rettigheder og 
udredningsforløb i overensstemmelse med loven.  
 
Jeg vil samtidig understrege, at en korrekt registrering af udredningsretten er en 
afgørende forudsætning for, at børn og unge kan oplyses om deres 
patientrettigheder og modtage en udredningsplan i overensstemmelse med loven. 
Både Region Midtjylland og Region Nordjylland bemærker i den forbindelse, at de 
følger en korrekt registreringspraksis og derfor har sikret, at børn og unge oplyses om 
deres patientrettigheder i overensstemmelse med loven. Region Midtjylland påpeger, 
at det virker unuanceret at sidestille regionerne i den samlede konklusion.   
 
 
 
Side 3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 293: Orientering om ministerredegørelse til Rigsrevisionens beretning nr. 10/2023 vedr. overholdelse af udredningsretten for børn og unge i psykiatrien, fra indenrigs- og sundhedsministeren
 
Det er naturligvis afgørende for mig, at børn og unge, der har behov for hjælp i den 
regionale behandlingspsykiatri, oplyses tilstrækkeligt om deres rettigheder uanset 
hvor i landet, de bor. Det fremgår klart og tydeligt af den gældende lovgivning, at 
patienter i psykiatrien, såvel som i somatikken, skal informeres om deres 
patientrettigheder. Jeg finder det derfor glædeligt, at regionerne, på baggrund af 
Rigsrevisionens beretning, vil have et skærpet fokus på at informere børn og unge i 
psykiatrien om deres rettigheder.   
 
 
Delkonklusion: Den regionale registreringspraksis   
 
Rigsrevisionen konkluderer, at regionerne i varierende omfang har indberettet, at 
patienter er endelig udredt efter første samtale, selvom en stor del af disse 
patienters udredningsforløb fortsætter efterfølgende. Rigsrevisionen konkluderer, at 
Region Sjælland, Region Hovedstaden og Region Syddanmark systematisk har 
indberettet, at patienter er endelig udredt efter første samtale, selv om en stor del af 
disse patienters udredningsforløb fortsætter efterfølgende.  
 
Danske Regioner oplyser, at de, i samarbejde med en underarbejdsgruppe af klinikere 
og sparring fra regionerne, har udarbejdet en fællesregional retningslinje og 
eksempelsamling for udredning i psykiatrien. Danske Regioner oplyser, at den 
fællesregionale retningslinje og den fællesregionale eksempelsamling har til formål at 
bidrage til en ensartet fortolkning af udredningsretten på tværs af regionerne.  
 
Jeg noteret mig desuden, at Danske Regioner i deres høringssvar har oplyst, at de 
ligeledes har konstateret uoverensstemmelser i registreringspraksissen i 
voksenpsykiatrien. Mit ministerium har tidligere undersøgt, om der er tegn på 
regionale forskelle i andelen af patienter i voksenpsykiatrien, som er registreret som 
endelig udredt på 1. kontakt. Der er her konstateret en vis variation på tværs af 
regionerne, men markant mindre end i børne‐ og ungdomspsykiatrien. Ministeriet 
følger dog denne udvikling såvel i børne‐ og ungepsykiatrien som i voksenpsykiatrien 
tæt og har tidligere bestilt nye data ved Sundhedsdatastyrelsen. Såfremt disse data 
tyder på forskelle i registreringen på tværs af regioner, vil jeg tage fat i regionerne.  
 
Jeg noterer mig i øvrigt, at alle regioner anerkender, at der skal være en korrekt og 
ensartet registreringspraksis i henhold til gældende lovgivning. Samtlige regioner 
oplyser, at den fællesregionale retningslinje er medvirkende til at sikre en korrekt og 
ensartet registreringspraksis på tværs af regionerne. 
 
Fsva. angår de tre regioner, som ifølge Rigsrevisionen systematisk har indberettet, at 
patienter er endelig udredt efter første samtale, hæfter jeg mig ved, at de også vil 
sikre, at registreringen fremadrettet sker i overensstemmelse med gældende 
lovgivning.  
 
Rigsrevisionens konkluderer videre, at Indenrigs‐ og Sundhedsministeriet ikke har 
understøttet, at regionerne har en korrekt og ensartet indberetning af overholdelsen 
af udredningsretten i børne‐ og ungdomspsykiatrien.  
Rigsrevisionen anbefaler, at Indenrigs‐ og Sundhedsministeriet sikrer, at regionernes 
registreringspraksis bliver retvisende.  
 
Jeg anerkender, at en retvisende registreringspraksis i regionerne er afgørende for en 
retvisende monitorering af overholdelsen af udredningsretten. Jeg kan oplyse, at jeg 
efter min tiltræden som minister har været meget optaget af at følge op på 
Side 4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 293: Orientering om ministerredegørelse til Rigsrevisionens beretning nr. 10/2023 vedr. overholdelse af udredningsretten for børn og unge i psykiatrien, fra indenrigs- og sundhedsministeren
 
Rigsrevisionens tidligere kritik og sikre, at der kommer styr på regionernes fortolkning 
af udredningsretten og heraf en korrekt registreringspraksis.   
 
Indenrigs‐ og Sundhedsministeriet udstedte sidste år en opdateret vejledning om frit 
sygehusvalg, udvidet frit sygehusvalg, ret til hurtig udredning og information til 
henviste patienter. Vejledningen skal sikre en korrekt og ensartet fortolkning af 
udredningsretten på tværs af de 5 regioner.  
 
Flere af regionerne understreger også, at der i langt de fleste udredningsforløb i 
børne‐ og ungdomspsykiatrien i praksis tilbydes behandling sideløbende med 
udredningen. Ligesom det, i nogle særligt komplekse tilfælde, kan være vanskeligt at 
foretage en udredning inden for 30 dage i børne‐ og ungdomspsykiatrien.  
 
Jeg har på baggrund af Rigsrevisionens beretning derfor nedsat et bredt rådgivende 
udvalg, der skal klarlægge rammerne for udredning og behandling i børne‐ og 
ungdomspsykiatrien. På baggrund af afdækningen skal udvalget udforme forslag til, 
hvordan patientrettighederne i børne‐ og ungdomspsykiatrien kan gentænkes og 
styrkes, så de i højere grad understøtter den faktiske virkelighed, der møder børn, 
unge og deres familier.   
 
I den forbindelse hæfter jeg mig også ved, at flere af regionerne påpeger, at der i 
øjeblikket findes ganske få samarbejdsaftaler med private behandlingstilbud under 
det udvidet frit sygehusvalg. I de tilfælde, hvor børn og unge ikke udredes inden for 
de lovpligtige 30 dage, kan det således være en udfordring at anvise et alternativt 
udredningstilbud. Repræsentanter for de private aktører er en del af det rådgivende 
udvalg for patientrettigheder. Det rådgivende udvalg forholder sig derfor også til, 
hvordan vi sikrer, at patientrettighederne kan bidrage til at skabe de rette 
forudsætninger for den bedst mulige inddragelse af private aktører. 
 
Opsamling 
Afslutningsvis vil jeg igen kvittere for, at beretningen sætter fokus på vigtige 
udfordringer i børne‐ og ungdomspsykiatrien. Udfordringer, som vi skylder både 
børnene, de unge og deres familier, at tage alvorligt.  
 
Jeg og regionerne tager beretningens kritik og resultater til efterretning, og bruger 
beretningen som vigtig læring i vores videre arbejde. Mit ministerium udstedte som 
nævnt allerede sidste år en opdateret vejledning, der skal understøtte en korrekt og 
ensartet registrering i regionerne. Men mit og regionernes arbejde med at følge op 
på Rigsrevisionens anbefalinger er langt fra i mål.   
 
Regeringen har et stort fokus på at sikre et massivt kapacitetsløft i psykiatrien bredt 
set og specifikt i børne‐ og ungdomspsykiatrien. Ligesom vi ser på, hvordan vi kan 
styrke børn og unges patientrettigheder i psykiatrien. Sideløbende med de indsatser, 
vi allerede har iværksat, vil vi naturligvis følge området tæt og fortsat følge 
udviklingen i ventetiderne til udredning.   
 
 
 
 
 
 
 
 
Side 5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 293: Orientering om ministerredegørelse til Rigsrevisionens beretning nr. 10/2023 vedr. overholdelse af udredningsretten for børn og unge i psykiatrien, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2866427_0006.png
 
Der er tilsendt en kopi af dette brev inkl. udtalelser fra de fem regionsråd til 
Rigsrevisionen på [email protected]  
 
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
Sophie Løhde 
Side 6