Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2767027_0001.png
Business case for MotionsCaféen på
Frederiksberg i 2022
Håb i Psykiatrien
18. august 2023
Implement Consulting Group
Strandvejen 54
2900 Hellerup
Tel +45 4586 7900
Email [email protected]
Implementconsultinggroup.com
CVR
Bank
SWIFT
Iban
32767788
4845-3450018236
DABADKKK
DK3030003450018236
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Henvendelse fra Foreningen Håb i Psykiatrien vedr. foretræde om finansiering af MotionsCafé for personer med svær psykisk lidelse
2767027_0002.png
Indledning
Implement er af Håb i Psykiatrien blevet bedt om at beregne business casen for MotionsCaféen på Frederiksberg i
2022 baseret på de tilgængelige data. I dette notat præsenteres resultaterne af beregningerne, der samlet set viser,
at der for det regionale isoleret set og for kommunale og regionale under ét er en meget positiv business case ved
MotionsCaféen. For det kommunale under ét samt Frederiksberg Kommune isoleret set er der tale om en positiv
business case.
De fire business cases er beregnet på baggrund af data, der er behæftet med en række væsentlige forbehold. Disse
redegøres der nærmere for i det følgende. Som følge af disse forbehold skal de beregnede business cases alene ses
som en sandsynliggørelse af den samlede økonomi, der har været for MotionsCaféen i 2022.
Datamæssige forbehold
Som følge af, at Håb i Psykiatrien er en nonprofitorganisation, der driver MotionsCaféen på en projektbevilling, er
data om deltagergruppen (herunder beskæftigelsesstatus, ydelseshistorik, indsatshistorik, sygdomshistorik,
motionshistorik mm.) baseret på, hvad Håb i Psykiatrien har kunne indsamle. I den sammenhæng har en væsentlig
overvejelse været, at dataindsamlingen ikke har skulle spænde ben for arbejdet med borgerne (herunder
opbygningen af tillid og lyst til at deltage). Et væsentligt element i tilbuddet er således, at deltagerne mødes på en
anden måde, end det er tilfældet i deres kontakt med det offentlige system i øvrigt. Det minimerede behov for
dokumentation og registrering understøtter denne tilgang og anses som et væsentligt element i indsatsen.
Data vedrørende de oplevede effekter af MotionsCaféen er tilvejebragt ved, at Håb i Psykiatrien har interviewet
centrale aktører fra Frederiksberg Kommune og Psykiatrien i Region Hovedstaden. De interviewede har svaret efter
bedste evne på, hvilken effekt de oplever, at MotionsCaféen har haft, baseret på deres generelle erfaring med
målgruppen sammenholdt med en kontrafaktisk situation, hvor MotionsCaféen ikke havde været der. Der er således
tale om en kvalitativ vurdering af effekten baseret på erfaring, og således ikke et egentligt effektstudie, hvilket heller
ikke har været hensigten. Yderligere er MotionsCaféens deltagere blevet adspurgt om, hvilken effekt deltagelsen har
haft på deres krop og sind.
De nærmere antagelser, der i øvrigt er anvendt i forbindelse med beregningen af business casene, er der redegjort
nærmere for i det følgende, hvor det er relevant.
Business cases for MotionsCaféen på Frederiksberg i 2022
De fire business cases er opbygget omkring følgende tre overordnede elementer:
Håb i Psykiatriens udgifter forbundet med indsatsen i 2022
Reducerede kommunale udgifter som følge af indsatsen i 2022 (baseret på den afrapporterede effekt)
Reducerede regionale udgifter som følge af indsatsen i 2022 (baseret på den afrapporterede effekt)
Udgifter forbundet med MotionsCaféen
Regnskabet for Håb i Psykiatrien viser, at der i alt blev brugt
700.264 kr.
på driften af MotionsCaféen på
Frederiksberg i 2022.
Reducerede kommunale udgifter
Som beskrevet indledningsvist, så er nøglepersoner fra Frederiksberg Kommune blevet interviewet af Håb i
Psykiatrien mhp. at tilvejebringe deres vurdering af effekten af MotionsCaféen. Borgere i Frederiksberg Kommune
udgør 57 % af deltagerne i MotionsCaféen, mens 43 % er borgere i andre kommuner. I det følgende er effekterne for
Frederiksberg Kommunes borgere afrapporteret særskilt, ligesom der er afrapporteret en samlet kommunal effekt.
Sidstnævnte er beregnet ved at gange de rapporterede effekter for Frederiksberg med 75 % (svarende til de øvrige
kommuners andel af borgere) ud fra en antagelse om, at effekten forventes at være ens på tværs af kommuner.
2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Henvendelse fra Foreningen Håb i Psykiatrien vedr. foretræde om finansiering af MotionsCafé for personer med svær psykisk lidelse
2767027_0003.png
Tabel 1: Reducerede kommunale udgifter
Område
Effekt i kr.
Frederiksberg
Kommune
-3.800 kr.
Effekt i kr.
Kommunerne
under ét
-6.650 kr.
Vurderinger, der ligger til grund for beregningen
Reduceret behov for støtte efter
SEL § 82
Reduceret behov for
beskæftigelsesindsats
Frederiksberg: 2 § 82-forløb er blevet reduceret med 5 kontakter á 380 kr. (timepris) stykket.
-211.432 kr.
-370.006 kr.
Frederiksberg: 2 borgere er kommet 12 måneder tidligere i beskæftigelse, hvilket giver en
reduceret udgift til Råd og Vejledning på 2.033 kr. pr. uge (ugepris fra den socialøkonomiske
model - SØM).
Frederiksberg: 2 borgere er kommet 12 måneder tidligere i beskæftigelse, hvilket giver
reducerede forsørgelsesudgifter på 1.997 kr. pr. uge (svarende til gennemsnittet for
kontanthjælp og uddannelseshjælp, ugepris fra den socialøkonomiske model - SØM).
Reducerede forsørgelsesudgifter
-207.688 kr.
-363.454 kr.
Total
-422.920 kr.
-740.110 kr.
I tillæg til de kvantificerede kommunale effekter, så er følgende effekter afrapporteret, men ikke indregnet:
Formentlig færre kontakter med øvrige dele af kommunen (udover § 82 og beskæftigelse)
Det vurderes, at 4 ud af 10 kommer hurtigere i en virksomhedspraktik ifm. ledighed, hvilket har en positiv effekt på
de langsigtede muligheder for beskæftigelse
Det vurderes, at 2 ud af 10 kommer tidligere i et fleksjob (estimeret 6 måneder tidligere)
Flere forventes at kunne fastholde deres job som følge af en forbedret livssituation
Flere forventes at kunne komme i – og forblive i – egen bolig som følge af en forbedret livssituation
Færre sundhedsudgifter som følge af en forbedret sundhedstilstand
Øgede skatteindtægter grundet flere i beskæftigelse
Reducerede regionale udgifter
Til beregningen af reduktion i regionale udgifter er der taget udgangspunkt i en enhedspris på et ambulant besøg i
Psykiatrien på 1.971 kr. (2022-tal) og en enhedspris på en døgnplads på 3.939 kr. (2022-tal). Der er ikke tillagt
ekstraudgifter for de indledende undersøgelser og udredninger, der følger af en indlæggelse.
Tabel 2: Reducerede regionale udgifter
Område
Effekt i kr.
Region
Hovedstaden
-259.974 kr.
-946.080 kr.
-153.738 kr.
-9.855 kr.
-1.369.647 kr.
Vurderinger, der ligger til grund for beregningen
Psykiatriske indlæggelser forebygget
Ambulante besøg forebygget
Tidligere afslutning af ambulante forløb
Færre genhenvisninger
Total
I alt 66 indlæggelsesdage forebygget á 3.939 kr. pr. dag
1 besøg á 1.971 kr. hver 2. måned i et år for de 80 deltagere
12 patienter har 6,5 færre besøg hver á 1.971 kr. pr. besøg
5 patienter har 1 ambulant besøg mindre á 1.971 kr. pr. besøg
I tillæg til de kvantificerede regionale effekter, så er følgende effekter afrapporteret, men ikke indregnet:
Formentlig færre kontakter med øvrige dele af det regionale område (udover Psykiatrien)
Færre sundhedsudgifter som følge af en forbedret sundhedstilstand
3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 29: Henvendelse fra Foreningen Håb i Psykiatrien vedr. foretræde om finansiering af MotionsCafé for personer med svær psykisk lidelse
2767027_0004.png
Samlede business cases
Baseret på de elementer, der er gennemgået i det ovenstående, så er der herunder opstillet følgende fire business
cases for MotionsCaféen på Frederiksberg i 2022:
Business case A: Frederiksberg Kommune isoleret set
Business case B: Kommunerne under ét
Business case C: Region Hovedstaden isoleret set
Business case D: Det offentlige under ét
Tabel 3: Business cases
Område
Business case A
Frederiksberg Kommune
Business case B
Kommunerne under ét
Business case C
Region Hovedstaden
Business case D
Offentlige under ét
Udgifter forbundet med MotionsCaféen
Reducerede kommunale udgifter
Reducerede regionale udgifter
Total
399.151 kr.
1
-422.920 kr.
700.264 kr.
-740.110 kr.
700.264 kr.
700.264 kr.
-740.110 kr.
-1.369.647 kr.
-23.769 kr.
-39.846 kr.
-669.383 kr.
-1.369.647 kr.
-1.409.493 kr.
Som det fremgår af tabel 3, så er der en entydig og meget positiv business case, når der ses isoleret på det regionale
område samt for det offentlige under ét. For Region Hovedstaden svarer business casen til, at der groft sagt spares 2
kroner for hver krone, der investeres. For det offentlige under ét svarer business casen til, at der groft sagt spares 3
kroner for hver krone, der investeres.
Business casene for kommunerne under ét og Frederiksberg Kommune isoleret set er let positive, hvilket vil sige, at
der groft sagt er balance mellem investeringen og de estimerede reducerede udgifter.
For alle de fire business cases gælder de tidligere nævnte forbehold for de tilgængelige data, ligesom det også er
værd at genfremhæve, at det ikke er alle de rapporterede positive og langsigtede effekter af MotionsCaféen, der har
kunne kvantificeres i kroner og øre.
1
57 % af de samlede udgifter til MotionsCaféen i 2022, svarende til Frederiksberg Kommunes borgeres deltagerandel.
4