Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 260
Offentligt
2854080_0001.png
Ekspertmøde om
sundhedsinnovation
Sundhedsudvalget
18. april 2024, værelse 2-011
Folketinget
| 19. april 2024
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0002.png
Jannik Zeuthen
Head of Policy & Partnerships, Health Tech
Hub Copenhagen
Ekspertmøde om sundhedsinnovation
Sundhedsudvalget
Folketinget
| 19. april 2024
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0003.png
BEDRE DIGITAL SUNDHED
Hvordan får vi bedre skabt sammenhængende borger- og patientforløb
og frigjort kapacitet med digital sundhed?
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0004.png
Rapport om bedre digital sundhed
Hvordan får vi skabt sammenhængende borger- og
patientforløb og frigjort kapacitet med digital
sundhed?
Større kortlægning af (strukturelle) barrierer og
løsningsforslag.
Baseret på over 50+ interviews og 100+ samtaler med
dygtige ledere og eksperter, samt litteraturgennemgang
og cases fra Danmark og udlandet.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0005.png
Vi taber store potentialer på gulvet i dag
Flest gevinster tabes her
- og strander lokalt
Udbredelse
Implementering
Udvikling
Behov
Gevinster for borgere og sundhedspersonale
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0006.png
Der er nok barrierer at tage fat på
A. Sammenhæng på tværs
Arbejdsgange
A1
Forskellige opfattelser af behov og prioritet ift. samme behandling
A2
Forskellige processer og organisering ift. samme behandling
A3
Manglende politisk prioritering af digital sundhed
A4
Forskellig prioritering på hhv. politisk og ledelsesmæssigt niveau
A5
Tendens til at påbegynde nye projekter, før nuværende er
implementeret og har skabt gevinster
A6
Manglende lokal prioritering
A7
'Not-invented-here': Territoriel rivalisering
A8
Egne organisatoriske interesser fylder i beslutningsfora
A9
Nationale beslutningsprocesser fungerer ineffektivt
A10
Forskelligartede beslutningsprocesser og vurderingskriterier
A11
Manglende kendskab til nationale digitaliseringsstrategier
A12
Nationale digitaliseringsstrategier og mål forpligter ikke
tilstrækkeligt
A13
Simplere at lave egne digitale løsninger end at indgå i nationale
C. Indkøb, jura & IT-landskab
C1
Manglende overblik over modne digitale sundhedsløsninger
C2
Mangel på internationalt udsyn
C3
Manglende kompetencer til at gennemskue digitale
sundhedsløsninger og leverandører
C4
Manglende kompetencer til effektivt indkøb
C5
Uhensigtsmæssig udbudslovgivning
og implementering af udbud
C6
Kraftigt stigende juridisk kompleksitet
C7
Forskellige juridiske fortolkninger og processer
C8
Juridiske stopklodser for udveksling af teknologier
Overblik og
kompetencer
Prioritering
Udbud
Beslutnings-
processer
Jura
IT-landskabet
Nationale
strategier
C9
Manglende sammenhæng og åbenhed i IT-systemer
C10
Tunge IT-organisationer
D. Implementering
Digitale
kompetencer
D1
Digitale kompetencer hos sundhedsprofessionelle
D2
Digitale kompetencer hos ledelse
D3
Digitale kompetencer hos patienter og borgere
D4
Teknologiforbehold hos sundhedspersonale
D5
Teknologiforbehold hos ledelse
D6
Ineffektive implementeringsprocesser
D7
Mangel på gennemgribende forandringsledelse
D8
Manglende evaluering af forsknings- og udviklingsprojekter
D9
Følelse af personlig risiko ved brug af digitale sundhedsløsninger i
behandling
D10
Personlige interesser
D11
Risikoaversion i forbindelse med ledelse af IT-projekter
B. Finansiering
Implemente-
ring og
udbredelse
B1
Begrænset adgang til implementerings- og udbredelsesmidler via
fonde og puljer
B2
Manglende incitamenter til udbredelse
B3
Uhensigtsmæssige budget- og økonomistrukturer
B4
Forskellig budget- og økonomistyring
B5
Uhensigtsmæssig afregning
Teknologi-
forbehold
Økonomi-
styring
Forankring
Personlig
risiko og
interesser
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0007.png
Der er nok barrierer at tage fat på
A. Sammenhæng på tværs
Arbejdsgange
Nogle fællestræk
C. Indkøb, jura & IT-landskab
C1
Manglende overblik over modne digitale sundhedsløsninger
C2
Mangel på internationalt udsyn
C3
Manglende kompetencer til at gennemskue digitale
sundhedsløsninger og leverandører
C4
Manglende kompetencer til effektivt indkøb
A1
Forskellige opfattelser af behov og prioritet ift. samme behandling
A2
Forskellige processer og organisering ift. samme behandling
A3
Manglende politisk prioritering af digital sundhed
A4
Forskellig prioritering på hhv. politisk og ledelsesmæssigt niveau
A5
Tendens til at påbegynde nye projekter, før nuværende er
implementeret og har skabt gevinster
A6
Manglende lokal prioritering
A7
'Not-invented-here': Territoriel rivalisering
A8
Egne organisatoriske interesser fylder i beslutningsfora
A9
Nationale beslutningsprocesser fungerer ineffektivt
A10
Forskelligartede beslutningsprocesser og vurderingskriterier
Overblik og
kompetencer
Prioritering
Betydelige lokale forskelle
i arbejdsgange, prioriteringer, IT-opsætning,
C5
Uhensigtsmæssig udbudslovgivning
Udbud
og implementering af udbud
juridiske standarder, mv.
Jura
C6
Kraftigt stigende juridisk kompleksitet
C7
Forskellige juridiske fortolkninger og processer
C8
Juridiske stopklodser for udveksling af teknologier
C9
Manglende sammenhæng og åbenhed i IT-systemer
C10
Tunge IT-organisationer
Beslutnings-
processer
Udbredelse af egne og andres digitale sundhedsløsninger er ikke en
IT-landskabet
A11
Manglende kendskab til nationale digitaliseringsstrategier
ledelsesmæssig kerneopgave
i
forpligter ikke
dag.
Nationale
A12
Nationale digitaliseringsstrategier og mål
strategier
tilstrækkeligt
A13
Simplere at lave egne digitale løsninger end at indgå i nationale
D. Implementering
Digitale
kompetencer
D1
Digitale kompetencer hos sundhedsprofessionelle
D2
Digitale kompetencer hos ledelse
D3
Digitale kompetencer hos patienter og borgere
D4
Teknologiforbehold hos sundhedspersonale
D5
Teknologiforbehold hos ledelse
D6
Ineffektive implementeringsprocesser
D7
Mangel på gennemgribende forandringsledelse
D8
Manglende evaluering af forsknings- og udviklingsprojekter
Organisering, finansielle strukturer og incitamenter (også anerkendelse)
B1
Begrænset adgang til implementerings- og udbredelsesmidler via
Implemente-
understøtter ikke genanvendelse, men derimod genopfindelse.
fonde og puljer
ring og
B. Finansiering
udbredelse
Økonomi-
styring
B2
Manglende incitamenter til udbredelse
B3
Uhensigtsmæssige budget- og økonomistrukturer
B4
Forskellig budget- og økonomistyring
B5
Uhensigtsmæssig afregning
Teknologi-
forbehold
MEN! Vi har ikke fundet barrierer, som ikke kan løses
D9
Følelse af personlig risiko ved brug af digitale sundhedsløsninger i
(og mange ved strukturændringer)
Personlig risiko
behandling
og interesser
D10
Personlige interesser
D11
Risikoaversion i forbindelse med ledelse af IT-projekter
Forankring
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0008.png
Digitalisering kan ikke hjælpe os tilstrækkeligt i den nuværende struktur
Sundhedsvæsenet
hænger ikke sammen
i
fremtiden
uden digital sundhed
(herunder AI).
Den nuværende
struktur
vil ikke indfri
potentialet
i digital
sundhed.
Det nødvendiggør
politisk åbenhed og
handlekraft
at skabe
fremtidens struktur for
digitalisering af
sundhedsvæsenet.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0009.png
De 13 anbefalinger kan læses i rapporten
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0010.png
Fælles national retning og resultatmål for digital sundhed
(anbefaling 1)
Behandling med digital sundhed skal fortsat foregå decentralt.
Men vores kræfter skal i større grad kanaliseres i en fælles retning og
med fælles ledelse på nationalt prioriterede områder.
Fælles national ledelse (bestyrelse) for digital sundhed
Ledelsesmæssig kerneopgave i at skabe (digitale)
sammenhængende borger- og patientforløb, frigøre kapacitet og
udbrede den teknologi, som virker.
Hævet over kassetænkning og interessevaretagelse.
Kan sætte turbo på digitalisering af prioriterede områder
Lokalt forankret og udført
Med nærhed og god anvendelse af digital sundhed i borger- og
patientforløb.
Nem adgang til nationale støttefunktioner og ressourcer på
prioriterede områder.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0011.png
Spørgsmål er meget velkomne.
TAK
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0012.png
Klaus Larsen
Direktør, Digitalisering og It, Region
Nordjylland
Ekspertmøde om sundhedsinnovation
Sundhedsudvalget
Folketinget
| 19. april 2024
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0013.png
Diana Arsovic Nielsen
Direktør, Danish Life Science Cluster
Ekspertmøde om sundhedsinnovation
Sundhedsudvalget
Folketinget
| 19. april 2024
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0014.png
Martin Vesterby
Ekspertmøde om sundhedsinnovation
Sundhedsudvalget
Læge, forsker og entreprenør
Folketinget
| 19. april 2024
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0015.png
Jacob Høy Bethelsen
CEO, Enversion
Ekspertmøde om sundhedsinnovation
Sundhedsudvalget
Folketinget
| 19. april 2024
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0016.png
Private aktørers muligheder og
udfordringer for at bidrage
til sundhedsinnovation
Folketinget
åben høring
april 2024
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0017.png
Vores projekter
Autonome AI-agenter til
bogføring
Kaunt er en banebrydende AI-co-pilot til
automatisering af fakturahåndtering.
Højkvalitets patientdata til
sundhedssektoren
Journl er en digital platform, der tilbyder
patienter, klinikere og forskere indsigt for at
sikre bedre og mere effektive
behandlingsforløb - nu og i fremtiden.
Alle fortjener at sove
godt
Hvil® tilbyder digitale, individualiserede
søvnforløb, der støtter borgere i at ændre
dårlige vaner, så de kan sove mere og
bedre.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0018.png
Vi har et godt
sundhedsvæsen
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0019.png
Vi har et godt
sundhedsvæsen
Behandling
Udvikling
Forskning
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0020.png
Udfordringer i et B2G-miljø
Death by Project
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0021.png
Udfordringer i et B2G-miljø
Konceptvalidering
Produktudvikling
Skalering
Offentlig finansiering
institutioner
Finansiering ses som
tilskud
Offentlige udbud ikke gearet til
startups
Kopiering
af startup produkter
Dårlige
incitamenter
Risikoavers
regulering fra EU
Mangel på
risikovillig
finansiering
Ingen ”skin
in the game”
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0022.png
Løsninger i et B2G-miljø
Konceptvalidering
Produktudvikling
Skalering
Offentlig finansiering
startups
Krav om
match-finansiering
Udbyd problemer:
Værdiafregning
Beskyt
løsninger fra kopiering
Beløn
effektivisering
Promovere
international
skalering
Gør offentlig finansiering attraktiv
for
VC’ere
”Skin
in the game”
fra investorer
og startups
Succes
tiltrækker kapital og
kompetencer
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0023.png
Vi har et godt
sundhedsvæsen
Behandling
Udvikling
Forskning
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0024.png
Let’s
talk well-being
Jacob Høy Berthelsen
[email protected]
+45 50 82 83 50
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets ekspertmøde 18/4-24 om sundhedsinnovation
2854080_0025.png
Ekspertmøde om
sundhedsinnovation
Sundhedsudvalget
18. april 2024, værelse 2-011
Folketinget
| 19. april 2024