Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 252
Offentligt
2850960_0001.png
UDKAST
Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del - Bilag 252
Offentligt
Udkast til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet
(Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager)
§1
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 9 af 4. januar 2023, som ændret ved lov nr. 737 af 13. juni
2023 og lov nr. 1778 af 28. december 2023 foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 24
indsættes som
stk. 8:
”Stk.
8.
Uanset stk. 2 ydes erstatning og godtgørelse efter stk. 1 på
tandskadeområdet, såfremt beløbet samlet overstiger 1.000 kr. for skader forvoldt
af privatpraktiserende tandlæger eller på vegne af disse.”
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Stk. 2.
§ 24, stk. 8, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, ophæves den 1. januar
2025.
Stk. 3.
§ 1 finder ikke anvendelse på sager anmeldt til Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning før 1. juli 2024.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning
sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de færøske forhold tilsiger.
Loven kan endvidere sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2850960_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
1. Indledning
Patienter, der kommer til skade i det danske sundhedsvæsen, kan søge
erstatning og godtgørelse for behandlings- eller lægemiddelskader efter
reglerne i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
(klage- og erstatningsloven). Det er Patienterstatningen og Ankenævnet for
Patienterstatningen, der behandler sager efter loven.
Erstatningskrav for tandskader er omfattet af klage- og erstatningsloven,
men for så vidt angår skader ved behandling hos privatpraktiserende
tandlæger, regionstandplejen og den kommunale tandpleje mv. varetages
sagsbehandlingen af Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning og Tryg
Forsikring A/S på vilkår, der på visse punkter afviger fra klage- og
erstatningsloven.
Indledning
Gældende ret
Patienterstatningsordningen i klage- og
erstatningsloven
Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning
og
Tandskadeankenævnet
Finansiering af erstatninger
Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Lovforslagets
forhold
til
databeskyttelsesforordningen
Økonomiske
konsekvenser
og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Den særlige tandskadeordning er historisk betinget og hviler på en aftale
mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Tandlægeforeningen, der blev
indgået i december 2003 i forbindelse med, at den primære sundhedssektor
blev inddraget under patienterstatningsordningen.
I december 2023 opsagde Tandlægeforeningen aftalen med Indenrigs- og
Sundhedsministeriet om behandling af tandskadeerstatningssager med
virkning fra 1. juli 2024.
Som følge af opsigelsen af aftale mellem Tandlægeforeningen og Indenrigs-
og Sundhedsministeriet vil behandlingen af erstatningssager på
tandlægeområdet, som i dag er henlagt til Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning, fremover skulle behandles efter de generelle regler i
klage- og erstatningsloven.
Lovforslaget har til formål at sikre, at der fastsættes en midlertidig ordning
om en undergrænse på 1.000 kr. for skader forhold af privatpraktiserende
tandlæger eller på vegne af disse. Lovforslaget vil dermed videreføre det
lave egetbidrag, der i dag gælder efter henlæggelsesaftalen.
Den midlertidige ordning vil gælde, indtil der er vedtages regler om en
permanent ordning for tandskadeerstatninger, forventeligt pr. 1. januar
2025.
2. Gældende ret
2.1. Patienterstatningsordningen i klage- og erstatningsloven
Patienter, som påføres skade inden for det danske sundhedsvæsen, eller
efterladte til disse patienter kan søge erstatning og godtgørelse efter
patienterstatningsordningen for fysiske og psykiske behandlingsskader i
medfør af reglerne i klage- og erstatningslovens kapitel 3 samt for fysiske
og psykiske skader påført som følge af egenskaber ved et lægemiddel
(lægemiddelskade) efter klage- og erstatningslovens kapitel 4.
Patienterstatningsordningen er på flere måder fordelagtig for patienterne.
Ansvarsgrundlaget og bevisreglerne er lempeligere end efter de almindelige
erstatningsregler. Et ansvarsgrundlag foreligger således, hvis blot en erfaren
specialist ville have handlet anderledes og dermed undgået skaden. I
bevismæssig sammenhæng er det tilstrækkeligt, at der foreligger
overvejende sandsynlighed for, at en skade er forvoldt ved behandling eller
mangel på samme.
3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Patienter eller efterladte til patienter er med patienterstatningsordningen
dermed sikret bedre muligheder for at få erstatning og godtgørelse, end hvad
der ellers følger af dansk rets almindelige erstatningsregler.
For at få erstatning og godtgørelse skal patienter eller efterladte til patienter
som udgangspunkt have lidt et økonomisk tab som følge af skaden.
Erstatning og godtgørelse udmåles efter reglerne i erstatningsansvarsloven,
idet erstatning og godtgørelse for behandlings-skader dog alene ydes,
såfremt den samlet overstiger et egetbidrag på 8.596 kr. (2024-niveau).
Herefter ydes erstatning efter at egetbidraget er fratrukket erstatningen eller
godtgørelsens hovedstol.
Der ydes erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, helbredelsesudgifter og andet
tab som følge af skaden og godtgørelse for svie og smerte. Har skaden fået
varige følger, skal der tillige betales godtgørelse for varigt mén samt
erstatning for tab eller forringelse af erhvervsevne. Såfremt skadelidte afgår
ved døden som følge af skaden, kan der tilkendes erstatning for tab af
forsørger samt begravelsesudgifter eller et overgangsbeløb.
Af lovens § 29 fremgår, hvilke myndigheder, institutioner m.v., der er
erstatningspligtige for skader efter lovens kapitel 3.
Krav om erstatning for behandlingsskader omfattet af lovens kapitel 3 skal
i medfør af lovens § 30, stk. 1, være dækket af en forsikring i et
forsikringsselskab. Dog er staten, regionsråd og kommunalbestyrelser
undtaget fra forsikringspligten.
Det er Patienterstatningen, som modtager, oplyser og afgør sagerne efter
klage- og erstatningslovens kapitel 3.
Patienterstatningen kan i medfør af lovens § 37, stk. 1, af
kommunalbestyrelser, regionsråd, statslige told- og skattemyndigheder og
andre vedkommende, herunder sygehuse, institutioner, behandlende læger
og andre sundhedspersoner, Sundhedsstyrelsen, Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring og forsikringsgiver efter lovens § 30, stk. 1, m.v., samt den
skadelidte forlange meddelt enhver oplysning, herunder sygehusjournaler,
journaloptegnelser, politirapporter, obduktionsrapporter m.v., som
foreningen skønner er af betydning for behandling af sager.
Udgifterne til driften af Patienterstatningen, samt udgifter, der i øvrigt
pålægges foreningen efter lovens kapitel 3, afholdes af
forsikringsselskaberne og selvforsikrende myndigheder efter en fordeling
som fastsættes i vedtægterne, jf. lovens § 32, stk. 2, 2. pkt. Vedtægterne for
4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
foreningen er fastsat ved bekendtgørelse nr. 613 af 23. maj 2018 om
vedtægter for Patienterstatningen.
Af bekendtgørelsens § 11 fremgår bl.a., at udgifter til foreningens drift og
administration samt udgifter, der i øvrigt pålægges foreningen efter klage-
og erstatningsloven, afholdes af hver enkelt af forsikringsgiverne og de
enkelte selvforsikrende myndigheder i forhold til deres respektive andele af
anmeldelser i regnskabsåret.
For behandlingen af en sag opkræver Patienterstatningen et beløb på 12.500
kr.
Patienter eller efterladte til patienter kan, såfremt de ikke er tilfredse med
afgørelsen fra Patienterstatningen, indbringe denne for Ankenævnet for
Patienterstatningen inden for 3 måneder. Afgørelsen kan også påklages af
staten,
regioner,
kommuner
og
forsikringsselskaber
i
behandlingsskadesager.
Ankenævnet sekretariatsbetjenes af Styrelsen for Patientklager.
Klage- og erstatningslovens § 18 finder anvendelse for afholdelsen af
udgifter til drift af ankenævnet, jf. § 58 a, stk. 11.
Der er i bekendtgørelse nr. 889 af 28. august 2019 om finansiering af
Styrelsen for Patientklager, Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn,
Ankenævnet for Patienterstatningen, Tvangsbehandlingsnævnet og Det
Psykiatriske Ankenævn, fastsat nærmere regler om afholdelse af udgifterne
til driften af ankenævnet.
Det følger således af bekendtgørelsens § 4, at staten, regionsråd,
kommunalbestyrelser og forsikringsselskaber, der tegner forsikring efter
klage- og erstatningslovens § 30, stk. 1, betaler udgifterne til driften af
Ankenævnet for Patienterstatningen, herunder Styrelsen for Patientklagers
sekretariatsbetjening heraf. Det følger endvidere af bekendtgørelsens § 10,
stk. 3, at en fælles standardtakst pr. ankesag ved Ankenævnet for
Patienterstatningen udgør 21.453 kr. (2024-niveau). Taksten PL-reguleres
årligt med den alm. pris- og lønreguleringstakst.
2.2. Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning og Tandskadeankenævnet
Det følger af klage- og erstatningslovens § 19, stk. 6, at indenrigs- og
sundhedsministeren kan henlægge behandlingen af sager efter lovens
kapitel 3 helt eller delvis til en privat institution. Sundhedsministeren indgår
i så tilfælde de nødvendige aftaler herom.
5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Den primære sundhedssektor, herunder tandplejen, blev omfattet af den
dagældende lov om patientforsikring (nu klage- og erstatningsloven) pr. 1.
januar 2004, men allerede i 1990 havde Tandlægeforeningen på frivilligt
grundlag etableret en kollektiv patientforsikringsordning for tandlæger i
privat
tandlægepraksis.
Ordningen
blev
administreret
af
Tandlægeforeningens
Praksisforsikring
(nu
Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning) og sikrede tandpatienter en bedre erstatningsadgang
end lov om patientforsikring, da minimumsgrænsen var 1.000 kr. mod
10.000 kr. i loven.
Med lovudvidelsen i 2004 var der ikke længere behov for den frivillige
forsikringsordning for privatpraktiserende tandlæger, men efter ønske fra
Tandlægeforeningen blev der givet mulighed for, at forsikringsordningen
kunne fortsætte med at behandle tandskadesager efter 1. januar 2004. Dette
skete ved Indenrigs- og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 1099 af 12.
december 2003, med hjemmel i den gældende bestemmelse i lovens § 19,
stk. 6, og på grundlag af en aftale af 8. december 2003 med
Tandlægeforeningen.
Oprindeligt blev sagsbehandlingen varetaget af forsikringsselskabet Codan,
men fra 1. januar 2016 overtog Tryg Forsikring A/S sagsbehandlingen efter
aftale med Tandlægeforeningen. Codan færdigbehandlede dog allerede
modtagne anmeldelser.
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning har siden 2004 fungeret på
grundlag af aftalen fra december 2003, en tillægsaftale fra 10. januar 2018,
underliggende aftaler med Forsvarsministeriet, Justitsministeriet,
Uddannelses- og Forskningsministeriet og Kommunernes Landsforening
samt henlæggelsesbekendtgørelsen, der senest er udstedt i maj 2018
(bekendtgørelse nr. 494 af 3. maj 2018). Bekendtgørelsen har hjemmel i
klage- og erstatningslovens § 19, stk. 6 og 8.
I henhold til bekendtgørelsen modtager, oplyser og afgør
Tandskadeerstatningen følgende sager om erstatning efter klage- og
erstatningsloven:
1) skader forvoldt af autoriserede sundhedspersoner ansat i
regionstandplejen, i børne- og ungdomstandplejen, i omsorgstandplejen,
i specialtandplejen samt ved de odontologiske landsdels- og
videnscentre, eller på vegne af disse, jf. klage- og erstatningslovens §
19, stk. 2,
6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
2) skader forvoldt på universiteternes tandlægeskoler, jf. klage- og
erstatningslovens § 19, stk. 1, nr. 3,
3) skader forvoldt af privatpraktiserende autoriserede tandlæger, eller på
vegne af disse, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 2,
4) skader forvoldt af autoriserede tandlæger, eller på vegne af disse, der
udfører undersøgelse, behandling el.lign. af værnepligtige og ansatte i
det militære forsvar eller redningsberedskabet, jf. klage- og
erstatningslovens § 19, stk. 2, og
5) skader forvoldt af autoriserede tandlæger, eller på vegne af disse, der
udfører undersøgelse, behandling el.lign. af indsatte i
Kriminalforsorgens fængsler og arresthuse, jf. klage- og
erstatningslovens § 19, stk. 2.
Tandskadeerstatningen behandler endvidere efter særskilt aftale fra 2004
sager fra Færøerne for så vidt angår skader forvoldt af privatpraktiserende
tandlæger og skader forvoldt af autoriserede sundhedspersoner ansat i
tandplejen efter lagtingslov om børne- og ungdomstandpleje. Aftalen er
opsagt pr. 31. maj 2024.
Erstatningskrav for tandskader i forbindelse med behandling på private og
offentlige sygehuse, hos privatpraktiserende kliniske tandteknikere, hos
privatpraktiserende tandplejere og i forbindelse med socialtandplejen,
behandles derimod af Patienterstatningen, jf. klage- og erstatningslovens §
19, stk. 1, nr. 1, og § 19, stk. 2. Ved socialtandplejen forstås kommunernes
tilbud om vederlagsfri tandpleje til de mest socialt udsatte borgere.
Det er sekretariatet i Tandskadeerstatningen, der modtager anmeldelser i
alle nye sager. Sagsbehandlingen varetages af Tryg Forsikring A/S, der
behandler og træffer afgørelse i de enkelte sager efter reglerne i klage- og
erstatningsloven med enkelte afvigelser. Erstatning og godtgørelse
fastsættes efter reglerne i erstatningsansvarsloven. Forvaltningsloven
gælder ved Trygs sagsbehandling, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk.
7.
Efter klage- og erstatningslovens § 24, stk. 5, ydes erstatning, hvis beløbet
samlet overstiger 10.000 kr. For indsatte og værnepligtige som nævnt i
lovens § 29, stk. 1, nr. 9 og 10, ydes erstatning og godtgørelse, hvis beløbet
samlet overstiger 1.000 kr.
For skader hos privatpraktiserende tandlæger gælder i henhold til
tandlægernes kollektive forsikringsordning ligeledes en undergrænse på
7
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
1.000 kr. Der fratrækkes derimod ikke egetbidrag i sager, der behandles af
Tryg Forsikring A/S på vegne af Tandskadeerstatningen.
Afgørelser truffet Tandskadeerstatningen (Tryg Forsikring A/S) kan
påklages til Tandskadeankenævnet, der er etableret af Tandlægeforeningen.
Fristen for indbringelse af klage over afgørelser truffet af
Tandskadeerstatningen er tre måneder. Der kan dog dispenseres herfra, når
der foreligger særlige grunde hertil.
Siden 1. april 2012 har Tandskadeankenævnet bestået af to nævn, der er
ensartet sammensat, men fungerer selvstændigt.
Tandskadeankenævnet foretager en fuldstændig efterprøvelse af den
afgørelse, der er påklaget. Forvaltningsloven gælder ved nævnets
sagsbehandling, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 7.
Tandskadeankenævnets afgørelser kan indbringes for retten inden for 6
måneder efter, at afgørelsen er meddelt sagens parter.
2.2. Finansiering af erstatninger
Erstatninger,
der
tilkendes
igennem
Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning, finansieres efter følgende model:
Skader ved behandling hos privatpraktiserende tandlæger: Der ydes
erstatning for skader over 1.000 kr. Hvis erstatningen er større end 10.000
kr., finansieres erstatningen af den region, hvor behandlingen er foregået.
Dette følger af klage- og erstatningslovens § 24, stk. 5, 1. pkt., jf. § 29, stk.
1, nr. 5, 1. pkt. Hvis erstatningen udgør et beløb mellem 1.000 kr. og 10.000
kr., finansieres erstatningen kollektivt af de privatpraktiserende tandlæger
via Tandlægeforeningens Praksisforsikring.
Skader ved behandling i regionstandplejen, børn- og ungdomstandplejen,
omsorgstandplejen, specialtandplejen, de odontologiske landsdels- og
videnscentre og universiteternes tandlægeskoler: Der ydes erstatning for
skader over 10.000 kr. Erstatningen finansieres af den myndighed, som det
pågældende behandlingssted hører under. Dette følger af klage- og
erstatningslovens § 24, stk. 5, 1. pkt., jf. § 29, stk. 1, nr. 3 og 4.
Skader ved behandling af værnepligtige i militæret og redningsberedskabet:
Der ydes erstatning for skader over 1.000 kr. Erstatningen finansieres af
Forsvarsministeriet. Dette følger af klage- og erstatningslovens § 24, stk. 5,
2. pkt., jf. § 29, stk. 1, nr. 9.
8
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Skader ved behandling af kontraktansatte i militæret og
redningsberedskabet: Der ydes erstatning for skader over 10.000 kr.
Erstatningen finansieres af Forsvarsministeriet. Dette følger af klage- og
erstatningslovens § 24, stk. 5, 1. pkt., jf. § 29, stk. 1, nr. 9.
Skader ved behandling af indsatte i fængsler og arresthuse: Der ydes
erstatning for skader over 1.000 kr. Hvis erstatningen udgør et beløb mellem
1.000 kr. og 10.000 kr., finansieres erstatningen af Indenrigs- og
Sundhedsministeriet. Hvis erstatningen er større end 10.000 kr., finansieres
erstatningen af Justitsministeriet. Dette følger af klage- og erstatningslovens
§ 25, stk. 5, 2. pkt., jf. § 29, stk. 1, nr. 10, og særskilt aftale mellem
Justitsministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Staten er kun
erstatningspligtig for tandskader i fængsler og arresthuse, hvis skaden sker
i forbindelse med behandling, som den indsatte har ret til. Regler herom er
fastsat i Justitsministeriets bekendtgørelsen nr. 965 af 22. juni 2022 om
sundhedsmæssig bistand til indsatte i kriminalforsorgens institutioner.
Ved tandskader opstået i forbindelse med behandling af indsatte uden for
fængslet eller arresthuset af en privatpraktiserende tandlæge, ydes erstatning
af regionen, hvis erstatningen overstiger 10.000 kr. Hvis erstatningen udgør
et beløb mellem 1.000 kr. og 10.000 kr., finansieres erstatningen kollektivt
af de privatpraktiserende tandlæger via Tandlægeforeningens
Praksisforsikring.
3. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Tandlægeforeningen har opsagt henlæggelsesaftalen om behandling af
tandskadeerstatningssager pr. 1. juli 2024. Tandlægeforeningen opsagde
aftalen 12. december 2023 med et halvt års varsel til udløb 30. juni 2024,
uanset at aftalen i punkt 6, nr. 2, indeholder en frist på 1 år til en 1. januar,
dvs. 31. december 2024.
Det er efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse dog ikke
hensigtsmæssigt at fastholde Tandlægeforeningen på det aftalte længere
opsigelsesvarsel.
Ved opsigelse af henlæggelsesaftalen, falder tandskadeerstatningssagerne
ind i den oprindelige patienterstatningsordning. Sagerne vil derfor fremover
skulle behandles af Patienterstatningen, der i forvejen administrerer
patienterstatningsområdet for resten af sundhedsvæsenet. Det foreslås
9
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
derfor, at tandskadesager, der anmeldes 1. juli 2024 og senere, behandles af
Patienterstatningen.
Ved at samle behandlingen af alle patienterstatningssager hos én institution
opnås et entydigt og mere gennemsigtigt erstatningssystem. Dette vil være
til fordel for skadelidte patienter, der får nemmere ved at overskue, hvor
man skal søge erstatning. Med forslaget gøres op med den nuværende
uhensigtsmæssige retstilstand, hvorefter visse tandskadesager skal
anmeldes til Tanderstatningen, mens andre sager, f.eks. tandskader på
offentlige sygehuse, skal anmeldes til Patienterstatningen.
Det foreslås, at tandskadesager, der er anmeldt før 1. juli 2024,
færdigbehandles af Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning. Dette
forudsættes at ske på uændrede vilkår i overensstemmelse med aftalen
mellem Tryg Forsikring A/S og Tandlægeforeningen, der også omfatter
behandling af genoptagelsessager. Ankeadgangen til Tandskadeankenævnet
bibeholdes for disse sager.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er opmærksom på, at det kan være
uhensigtsmæssigt med to parallelle systemer i en periode, men da der
allerede foreligger en forsikringsaftale om behandling af verserende sager,
foreslås det, at lovforslaget kun gælder nye anmeldelser. Det er også taget i
betragtning, at det vil være uoverskueligt for patienterne, hvis sagen midt i
sagsbehandlingsprocessen skulle flyttes fra Tryg Forsikring A/S til
Patienterstatningen. Sagsbehandlingstiden vil ved en flytning uundgåeligt
blive forlænget, ligesom der kan spørgsmål om, hvem der skulle finansiere,
at sagerne i givet fald skulle behandles delvis af Tryg og delvis af
Patienterstatningen. Derfor vil det være en fordel for alle, at det nuværende
system fortsætter i en periode, efter det nye er startet.
Det er vigtigt for ministeriet, at den kommende behandling af
tandskadesagerne i Patienterstatningen ikke forringer skadelidte patienters
rettigheder i forhold til det nuværende system.
Det foreslås derfor, at den nuværende undergrænse på 1.000 kr., der i dag er
gældende for skader ved behandling hos privatpraktiserende tandlæger
videreføres. Det betyder, at der allerede ydes erstatning og godtgørelse, hvis
beløbet samlet overstiger 1.000 kr.
Det foreslås, at Patienterstatningen med undtagelse af ovennævnte særregel
om den beløbsmæssige undergrænse på 1.000 kr. skal behandle sagerne på
samme måde som alle andre patienterstatningssager efter reglerne i klage-
og erstatningslovens kapitel 3 og kapitel 5.
10
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Det betyder, at sagerne vil kunne påklages til Ankenævnet for
Patienterstatningen inden for ankefristen på 1 måned, og at en udbetalt
erstatning og godtgørelse som udgangspunkt ikke kan kræves tilbagebetalt
eller modregnet i andre krav på erstatning og godtgørelse, selv om
Ankenævnet for Patienterstatningen eller domstolene i en senere sag
vurderer, at der ikke er sket en patientskade.
Skader ved behandling hos privatpraktiserende tandlæger finansieres i dag
af tandlægerne igennem en kollektiv frivillig forsikring for så vidt angår
erstatningsbeløb mellem 1.000 kr. og 10.000 kr. Erstatningsbeløb over
10.000 kr. finansieres af regionerne. Som følge af, at
tandskadeerstatningssagerne overgår til Patienterstatningen, vil alle
erstatningerne, jf. klage- og erstatningslovens § 29, stk. 5, 1. pkt., fremover
skulle finansieres af regionerne.
4. Lovforslagets forhold til databeskyttelsesforordningen
Databeskyttelsesforordningens artikel 6 fastlægger mulighederne for at
behandle
almindelige
personoplysninger.
Det
fremgår
af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, at behandling kun er lovlig,
hvis og i det omfang mindst ét af de forhold, der er nævnt i bestemmelsen,
gør sig gældende, herunder bl.a. hvis behandling er nødvendig af hensyn til
udførelse af en opgave i samfundets interesse, eller som henhører under
offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt, jf.
artikel 6, stk. 1, litra e.
Det følger endvidere af artikel 6, stk. 2, at medlemsstaterne kan opretholde
eller indføre mere specifikke bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af
databeskyttelsesforordningens bestemmelser om behandling med henblik på
overholdelse af bl.a. artikel 6, stk. 1, litra e, ved at fastsætte mere præcist
specifikke krav til behandling og foranstaltninger for at sikre lovlig og
rimelig behandling.
Det følger desuden af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3, at
grundlaget for behandling i henhold til stk. 1, litra e, skal fremgå af EU-
retten eller af medlemsstaternes nationale ret, som den dataansvarlige er
underlagt. Formålet med behandlingen skal være fastlagt i dette
retsgrundlag eller for så vidt angår den behandling, der er omhandlet i stk.
1, litra e, være nødvendig for udførelsen af en opgave i samfundets interesse,
eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige har fået pålagt. Dette retsgrundlag kan indeholde specifikke
bestemmelser med henblik på at tilpasse anvendelsen af bestemmelserne i
forordningen, herunder de generelle betingelser for lovlighed af den
11
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
dataansvarliges behandling, hvilke enheder
videregives til, formålsbegrænsninger m.v.
personoplysninger må
Ifølge databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, er behandling af
følsomme oplysninger, herunder helbredsoplysninger, forbudt. Der gælder
imidlertid en række undtagelser til dette forbud. Det følger bl.a. af artikel 9,
stk. 2, litra f, at stk. 1 ikke finder anvendelse, hvis behandling er nødvendig,
for at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller når
domstole handler i deres egenskab af domstol. Efter artikel 9, stk. 2, litra g,
finder stk. 1 desuden ikke anvendelse, når behandling er nødvendig af
hensyn til væsentlige samfundsinteresser på grundlag af EU-retten eller
medlemsstaternes nationale ret og står i rimeligt forhold til det mål, der
forfølges, respekterer det væsentligste indhold af retten til databeskyttelse
og sikrer passende og specifikke foranstaltninger til beskyttelse af den
registreredes grundlæggende rettigheder og interesser.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at de foreslåede
bestemmelser i lovforslaget kan vedtages inden for rammerne af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, jf. artikel 6, stk. 2 og
3. Der vil desuden være hjemmel til at behandle følsomme oplysninger efter
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f og g, jf. artikel 9, stk.
3.
Ministeriet har i den forbindelse lagt vægt på, at behandlingen vil være
nødvendig, for at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.
For så vidt angår behandlingen af borgernes personnummer, bemærkes det,
at det følger af databeskyttelseslovens § 11, stk. 1, at offentlige myndigheder
kan behandle oplysninger om personnummer med henblik på en entydig
identifikation eller som journalnummer. Private må behandle oplysninger
om personnummer, når den registrerede har givet samtykke hertil i
overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 7. Såvel
Patienterstatningen som Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning
behandler oplysninger om patientens personnummer på grundlaget af
samtykke, der overholder databeskyttelsesforordningens artikel 7.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Med lovforslaget fastholdes den gældende ordning, hvor undergrænsen på
1.000 kr. fastholdes for skader forvoldt af privatpraktiserende tandlæger
eller på vegne af disse. Lovforslaget vil medføre øgede udgifter til
erstatningsudbetalinger for regionerne, som fremover også vil være
ansvarlig for erstatninger fra 1.000-10.000 kr. for ovennævnte tandskader.
12
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
På baggrund af de seneste års erstatninger, vurderes det, at der vil være tale
om en udgift svarende til ca. 1,6 mio. kr. for lovforslagets
gyldighedsperiode.
Flytningen af sagsbehandlingen af tandskadesager til Patienterstatningen og
Ankenævnet for Patienterstatningen medfører, at disse instanser får øget
administration.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være
relevante for lovforslaget.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget medfører ikke i sig selv økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har positive administrative konsekvenser for skadelidte
patienter, da det vil være en fordel for skadelidte patienter, at alle
erstatningssager anmeldt 1. juli 2024 eller senere samles hos
Patienterstatningen, idet der opnås et entydigt og mere gennemsigtigt
erstatningssystem.
Det forhold at sager om erstatning for tandskader, der i dag er henlagt til
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning og Tandskadeankenævnet,
fremover skal behandles i Patienterstatningen og Ankenævnet for
Patienterstatningen, der sekretariatsbetjenes af Styrelsen for
Patientsikkerhed, vil alene medføre, at anmeldelser af sager om erstatning
skal indgives til en anden myndighed end i dag.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
13
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 12. april 2024
18. april 2024 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Danske Regioner KL Datatilsynet Færøernes landsstyre Naalakkersuisut
(Grønlands landsstyre) Heilsumálaráðið (det færøske sundhedsministerium)
Det grønlandske sundhedsdepartement Fólkaheilsust�½rið (den færøske
sundhedsstyrelse) 3F Akademikerne Ansatte Tandlægers Organisation
(ATO) Dansk Kiropraktor Forening Dansk Psykolog Forening (DP) Dansk
Psykoterapeutforening Dansk Pædiatrisk Selskab (DPS) Dansk
Socialrådgiverforening Dansk Sygeplejeråd (DSR) Danske Tandplejere
Danske Bioanalytikere - dbio Danske Fodterapeuter Danske Fysioterapeuter
Dansk Sygepleje Selskab (DASYS) De praktiserende psykiateres
organisation (DPBO) Ergoterapeutforeningen (Etf) Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH) Farmakonomforeningen FOA Foreningen af
Speciallæger (FAS) HØPA (Foreningen af høreapparatbehandlende øre-
næse-halslæger
i
speciallægepraksis)
Jordemoderforeningen
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere (LKT) Ledernes
Hovedorganisation Lægeforeningen Organisationen af Lægevidenskabelige
Selskaber (LVS) Pharmadanmark Praktiserende Lægers Organisation
(PLO) Praktiserende Tandlægers Organisation (PTO) Tandlægeforeningen
Yngre Læger Bedre Psykiatri Dansk Handicap Forbund Danske
Handicaporganisationer (DH) Danske Patienter Danske Ældreråd
Hjerteforeningen Kræftens
Bekæmpelse Lev
livet
med
udviklingshandicap SIND - Landsforeningen for psykisk sundhed
Manderådets
Udvalg
for
Familieret
Muskelsvindfonden
Osteoporoseforeningen
-
landsforeningen
mod
knogleskørhed
Patientforeningen Side 2 Foreningen af danske sundhedsvirksomheder
Sundhed Danmark Udviklingshæmmedes Landsforbund (ULF)
VaccinationsForum Ældre sagen Advokatrådet ATP Center for Etik og Ret
Center for hjerneskade Danish.Care Danmarks Apotekerforening Danmarks
Optikerforening Dansk Arbejdsgiverforening (DA) Dansk Fertilitetsselskab
(DFS) Dansk Erhverv Dansk Farmaceutisk Industri a-s Dansk Industri (DI)
Dansk IT
Råd for IT-og persondatasikkerhed Dansk Jordemoderfagligt
Selskab, DJS Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM) Dansk Selskab
for Patientsikkerhed (PS!) Dansk Standard Danske Dental Laboratorier
(DDL) Danske Seniorer Danske Universiteter Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet Den Danske Dommerforening Det
Centrale Handicapråd (DCH) Det Etiske Råd Forbrugerrådet TÆNK
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i
Danmark (FSD) Foreningen af Platformsøkonomi i Danmark Forsikring &
Pension (F&P) Medicoindustrien Patienterstatningen Psykiatrifonden
14
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2850960_0015.png
UDKAST
Retspolitisk Forening Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning VIVE -
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
12. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør
”Ingen”)
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis
nej, anfør ”Ingen”)
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Implementeringskonse Ingen
kvenser
for
stat,
kommune og regioner
Økonomiske
konsekvenser
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser
borgere
Ingen
for
Ingen
for
Lovforslaget vil medføre øgede
udgifter
til
erstatningsudbetalinger
for
regionerne, som fremover også
vil
være
ansvarlig
for
erstatninger fra 1.000-10.000
kr. for ovennævnte tandskader,
svarende til ca. 1,6 mio. kr. for
perioden.
Flytningen af sagsbehandlingen
af
tandskadesager
til
Patienterstatningen
og
Ankenævnet
for
Patienterstatningen medfører, at
disse instanser får øget
administration.
Ingen
Ingen
Lovforslaget
har Ingen
for positive administrative
konsekvenser
for
skadelidte patienter, da
det vil være en fordel
for
skadelidte
patienter,
at
alle
erstatningssager
anmeldt 1. juli 2024
eller senere samles hos
Patienterstatningen,
15
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2850960_0016.png
UDKAST
Klimamæssige
konsekvenser
Miljømæssige
Ingen
konsekvenser
Forholdet til
Lovforslaget
EU-retten
aspekter
Er i strid med de 5
Ja:
principper
for
implementering
af
erhvervsrettet
EU-
regulering/Går videre
end minimumskrav i
EU-regulering
idet der opnås et
entydigt og mere
gennemsigtigt
erstatningssystem.
Ingen
Ingen
Ingen
indeholder
ingen
EU-retlige
Nej:
X
16
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Patienter, der kommer til skade i det danske sundhedsvæsen, kan
søge erstatning og godtgørelse for behandlings- eller
lægemiddelskader efter reglerne i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og
erstatningsloven).
Alle erstatningskrav skal anmeldes til Patienterstatningen,
bortset fra erstatningskrav for skader ved behandling hos
privatpraktiserende tandlæger og visse andre behandlingssteder,
der
skal
anmeldes
til
Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning.
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning er en privat
forsikringsordning, der hviler på en aftale af 8. december 2003
mellem
Indenrigs-
og
Sundhedsministeriet
og
Tandlægeforeningen. Aftalen har hjemmel i klage- og
erstatningslovens § 19, stk. 6, hvorefter indenrigs- og
sundhedsministeren kan henlægge behandlingen af sager efter
lovens kapitel 3 helt eller delvist til en privat institution.
Det følger af klage- og erstatningslovens § 24, stk. 1, at
erstatning og godtgørelse fastsættes efter lov om
erstatningsansvar, jf. dog §§ 24 a-c.
Det følger videre af lovens § 24, stk. 2, at for indsatte og
værnepligtige som nævnt i lovens § 29, stk. 1, nr. 9 og 10, ydes
erstatning og godtgørelse, såfremt beløbet samlet overstiger
1.000 kr.
Det følger af lovens § 24, stk. 5, at erstatning og godtgørelse
efter stk. 1, der er tilkendt af andre private institutioner end
Patienterstatningen, og som sundhedsministeren har indgået
aftale med efter § 19, stk. 7, eller efter skader påført i
socialtandplejen, jf. sundhedslovens § 134 a, ydes erstatning på
tandskadeområdet, såfremt beløbet samlet overstiger 10.000 kr.
17
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Klage- og erstatningslovens § 29 fastsætter, hvem der har
erstatningspligt for skader efter lovens kapitel 3. Efter klage- og
erstatningslovens § 29, stk. 1, nr. 5, 1. pkt., påhviler
erstatningspligten for skader efter lovens kapitel 3 den region,
hvor en privatpraktiserende autoriseret sundhedsperson har sin
praksis, eller hvor en læge, der uden at være privatpraktiserende
virker som vagtlæge, eller hvor en læge, der uden at være
privatpraktiserende foretager vaccination i henhold til
sundhedslovens § 158, jf. dog stk. 3.
Skader ved behandling hos privatpraktiserende tandlæger
finansieres i dag af tandlægerne igennem en kollektiv frivillig
forsikring for så vidt angår erstatningsbeløb mellem 1.000 kr.
og 10.000 kr. Erstatningsbeløb over 10.000 kr. finansieres af
regionerne, jf. § 24, stk. 5, 1. pkt., jf. § 29, stk. 1, nr. 5, 1. pkt.
Dette betyder, at erstatningsbeløb over 10.000 kr. for skader
forvoldt af privatpraktiserende tandlæger finansieres af den
region, hvor tandlægen har sin praksis. Hvis erstatningen udgør
et beløb mellem 1.000 kr. og 10.000 kr., finansieres erstatningen
af tandlægernes kollektive forsikringsordning.
Det foreslås at der i
§ 24
indsættes et
stk. 8:
”Uanset
stk. 2 ydes
erstatning og godtgørelse efter stk. 1 på tandskadeområdet,
såfremt beløbet samlet overstiger 1.000 kr. for skader forvoldt
af privatpraktiserende tandlæger eller på vegne af disse.”
Forslaget vil regulere erstatningsudmålingen for skader forvoldt
af privatpraktiserende tandlæger eller på vegne af disse efter
opsigelsen af henlæggelsesaftalen.
Forslaget vil betyde, at undergrænsen i sager om skader forvoldt
af privatpraktiserende tandlæger eller på disses vegne fastsættes
til 1.000 kr.
Forslaget omfatter skader forvoldt af privatpraktiserende
tandlæger eller på vegne af disse.
Ved ”privatpraktiserende”
forstås en autoriseret tandlæge, der på selvstændig privat basis
udøver sit erhverv og i forbindelse hermed udbyder
tjenesteydelser til patienter, jf. § 5, stk. 4, i bekendtgørelse nr.
636 af 29. maj 2018 om dækningsområdet for lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet. Bestemmelsen
omfatter både tandlæger og specialtandlæger. En
18
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
specialtandlæge er en tandlæge, der af Styrelsen for
Patientsikkerhed har fået tilladelse til at betegne sig om
specialtandlæge, jf. autorisationslovens § 47, stk. 4.
Bestemmelsen omfatter tandlæger og specialtandlæger, uanset
om de har tilsluttet sig overenskomst med regionsrådet, eller den
skadelidte modtager tilskud, støtte el.lign. efter anden
lovgivning til behandlingen m.v., jf. § 5, stk. 5, i bekendtgørelse
nr. 636 af 29. maj 2018 om dækningsområdet for lov om klage-
og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Forslaget betyder endvidere, at der ikke skal fratrækkes
egetbidrag i tandskadesagerne. Egetbidraget efter klage- og
erstatningslovens § 24, stk. 2, udgør 8.596 kr. (2024-niveau).
Forslaget vil betyde, at den gældende ordning fra
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, hvor der ikke
fratrækkes egetbidrag videreføres.
Der henvises
bemærkninger.
i
øvrigt
til
lovforslagets
almindelige
Til § 2
Bestemmelsen vedrører lovens ikrafttræden.
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Det vil betyde, at der tandskadeerstatningssager, der er anmeldt
efter den 1. juli 2024, vil blive behandlet af Patienterstatningen
og Ankenævnet for Patienterstatningen.
Det foreslås i stk.
2,
at § 24, stk. 8, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, ophæves den 1. januar 2025.
Det vil betyde, at de foreslåede regler om undergrænsen på
1.000 kr. for skader forvoldt af privatpraktiserende tandlæger
eller på vegne af disse automatisk ophæves den 1. januar 2025,
medmindre reglernes gyldighedsperiode forinden forlænges ved
lov.
Det er hensigten, at der inden lovens ophævelse vedtages regler
om en permanent ordning for tandskadeerstatninger.
19
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Det foreslås i stk.
3,
at § 1 finder ikke anvendelse på sager
anmeldt til Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning før 1. juli
2024.
Det vil endvidere betyde, at tandskadeerstatningssager, der er
anmeldt inden den 1. juli 2024, vil blive behandlet af
Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning
og
Tandskadeankenævnet efter de hidtil gældende regler.
Det betyder, at disse sager færdigbehandles af Tryg Forsikring
på uændrede vilkår i overensstemmelse med aftalen mellem
Tryg Forsikring og Tandlægeforeningen. Det betyder videre, at
disser sager vil kunne ankes til Tandskadeankenævnet.
Det forudsættes, at Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning
behandler og træffer afgørelse i sagerne på uændrede vilkår i
overensstemmelse med den nuværende aftale mellem Tryg
Forsikring og Tandlægeforeningen. Aftalen omfatter
færdigbehandling af allerede anmeldte sager og behandling af
sager, hvor der anmodes om genoptagelse, både efter
erstatningsansvarslovens
§
11
og
almindelige
forvaltningsretlige principper om gentagelse.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil fastsætte regler herom
ved
en
ændring
af
henlæggelsesbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 494 af 3. maj 2018). Her vil det også blive
fastsat, at ankeadgangen til Tandskadeankenævnet bibeholdes i
sager,
der
er
anmeldt
til
Tandskadeforeningens
Tandskadeerstatning før 1. juli 2024.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås med 1. pkt., at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men at loven ved kongelig anordning kan sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold
tilsiger. Det foreslås med 2. pkt., at dele af loven kan sættes i
kraft på forskellige tidspunkter.
Med
1 pkt.,
foreslås det, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men at loven kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
20
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse betyder, at loven som
udgangspunkt ikke gælder for Færøerne og Grønland. Det
skyldes, at klage- og erstatningsloven som udgangspunkt ikke
gælder for Færøerne eller Grønland. Den foreslåede
bestemmelse betyder endvidere, at de foreslåede ændringer af
klage- og erstatningsloven kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Med
2. pkt.,
foreslås det, at bestemmelserne kan sættes i kraft på
forskellige tidspunkter.
21
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 252: Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Sikring af mindre erstatninger i tandskadesager), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2850960_0022.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 9 af 4. januar
2023, som ændret ved lov nr. 737 af 13.
juni 2023 og lov nr. 1778 af 28.
december 2023 foretages følgende
ændringer:
§ 24.
---
Stk. 2-7.
---
1.
I
§ 24
indsættes som
stk. 8:
”Stk.
8.
Uanset stk. 2 ydes erstatning og
godtgørelse
efter
stk.
1
tandskadeområdet, såfremt beløbet
samlet overstiger 1.000 kr. for skader
forvoldt
af
privatpraktiserende
tandlæger eller på vegne af disse.”
22