Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 233
Offentligt
2845407_0001.png
Er osteopati et lovreguleret erhverv
Det gælder patientsikkerhed og brud på Danmarks internationale forpligtigelser
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
Introduktion ang. autorisation af osteopater
Vi henvender os på ny til sundhedsudvalget fordi vi mener, at Danmark har begået traktatbrud. Vi
havde foretræde for hhv. Sundheds- og Ældreudvalget og Uddannelses- og Forskningsudvalget i
foråret 2022.
Vores foretræde resulterede i tre ting:
1. Spørgsmål til Sundhedsministeren, herunder UFU’s Spørgsmål nr. 173
2. Ministeren vildledte Folketinget
i sit svar på spørgsmål nr. 173
3. Vi blev straffet for at whistelblowe til jer.
Danske Osteopater udsatte os begge for
repressalier der gik ud over vores levebrød.
At et foretræde kan resultere i både grove repressalier og at ministeren vildleder Folketinget vidner
om, at der er meget stærke kræfter bag den lovløse autorisationsordning der ikke ligner nogen
anden.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
Vi repræsenterer Dansk Osteopatiforening
Dorte Høxbro Herrmann
Uddannet Osteopat D.O. ved ESO, European
School of Osteopathy.
Formand for Dansk Osteopatiforening
Medlem af det rådgivende forum fra start men er
nu blevet udelukket efter at have påtalt, at
Styrelsen for Patientsikkerheds praksis er både
ulovligt og usagligt diskriminerende.
Janne Egede Høyrup
Uddannet Osteopat D.O. ved IAO, International
Academy of Osteopathy
Næstformand, Dansk Osteopatiforening
Tidligere medlem af Danske Osteopater med
insiderviden fra årene 2014-2022. Danske
Osteopater ekskluderede mig som straf for mit
foretræde og har siden truet mig og indgivet falske
anmeldelser til myndighederne mv.
Kontakt: [email protected]
Kontakt: [email protected]
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
2845407_0004.png
Vi efterlyser den autorisationsordning som Folketinget vedtog
Folketinget vedtog i maj 2018 en autorisationsordning for osteopater.
ü
Osteopat uddannelsens niveau skal være på professionsbachelorniveau
ü
Den skal have en varighed af minimum 3 år (svarende til 180 ECTS point)
ü
Den skal indeholde 1000 timers klinisk praksis indenfor eget fag, superviseret af en osteopat
ü
Det faglige indhold skal tages fra de internationale standarder:
WHO Benchmarks & CEN Standard for Training in Osteopathy.
Jf. Lisabonkonventionen og EU anerkendelsesdirektiv er det læringsmålet der skal ligges til
grund for anerkendelse. Derfor bygger alle autorisationsordninger på lovreguleret uddannelse.
Læringsmålet defineres via en beskrivelse af ”viden, færdigheder og kompetencer” i et omfang
der kan fastsætte det nationale kompetenceniveau for uddannelsen og professionen.
Det sikrer at alle autoriserede sundhedspersoner har de nødvendige kvalifikationer efter endt
uddannelse. Dette vil styrke patientsikkerheden over for borgerne, der dermed kan sætte deres
lid til, at en autoriseredes osteopats uddannelse og kvalifikationer er på et vist niveau.
Dette er Dansk Osteopati forening enig i. Men det er endnu ikke udmøntet efter 6 år.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
2845407_0005.png
Titlen osteopat er blevet stjålet
95% af autorisationerne er udstedt på
baggrund af uddannelse og
kvalifikationer i fysioterapi.
Uddannede & kvalificerede osteopater
får afslag på autorisation i osteopati,
uanset hvilket niveau deres uddannelse
og kvalifikationer er på.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
Kan man betale for en autorisationsordning?
Danske Osteopaters er en sammenslutning af erhvervsdrivende der arbejder for foreningens
medlemmers økonomiske interesser. Stemmeflertallet består af fysioterapeuter. Efter vores
foretræde kontaktede Danske Osteopaters formand en af de osteopatskoler vi har i Danmark.
I mailen* oplyser hun at hendes medlemmer (fysioterapeuter) har betalt for
autorisationsordningen:
”When you have read the translation, and digested the content, I'm sure that you will
understand that we are dealing with a situation, actioned by your Danish course leader, (navn
fjernet), that has not only damaged the work and
achievements related to regulation of our
profession, that I have led, supported by the DO Board since 2013, and confirmed and
financed by our membership,
but also damaged our reputation as an association and our
political relations to the Ministry of Health, the Patient Safety Authority, and the Danish
Parliament - and put a potential risk for future authorisations of your own graduates and
students.”
Kilde: Se dokumentet ”repressalier”.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
2845407_0007.png
Titelbeskyttelsen er fup
Grunduddannelse i osteopati er skiftet ud med en anden grunduddannelse*
(fysioterapi). Dermed giver en autorisation i osteopati ikke nogen garanti for, at den
autoriserede er kvalificeret til at udøve osteopati og så er selve formålet med
autorisation ophævet.
Formålet med autorisationsordninger
§ 1. Lovens formål er at
styrke patientsikkerheden og fremme kvaliteten af
sundhedsvæsenets ydelser
gennem autorisation af nærmere bestemte grupper af
sundhedspersoner, hvor andres virksomhed på det
pågældende
virksomhedsområde
kan være forbundet med fare eller særlig fare for patienter.
Stk. 2. En autorisation efter denne lov giver indehaveren ret til at anvende en bestemt titel,
jf. afsnit II.
Stk. 3. For læger, tandlæger, kiropraktorer, fysioterapeuter, osteopater, jordemødre, kliniske
tandteknikere, kontaktlinseoptikere, optometrister og tandplejere samt
behandlerfarmaceuter forbeholdes den autoriserede endvidere ret til at udøve en bestemt
sundhedsfaglig virksomhed, jf. afsnit II.
* Se dokumentet ”Grunduddannelse”.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
2845407_0008.png
Titlen er skilt ad fra uddannelse & kompetencer i osteopati
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
2845407_0009.png
Hver profession har sin egen grunduddannelse
EU direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer art. 3:
e) »lovreguleret uddannelse«:
enhver uddannelse, som er specifikt rettet mod
udøvelse af et bestemt erhverv,
og som består af et uddannelsesforløb, om fornødent
suppleret med en erhvervsuddannelse, en praktisk uddannelse eller erhvervspraktik.
Osteopatuddannelsen er ikke blevet lovreguleret,
skønt det er en grundlæggende
forudsætning for, at en profession kan lovreguleres. Den pligtmæssige vurdering af
ansøgernes uddannelseskvalifikationer i osteopati er aldrig indhentet eller foretaget iht.
gældende regler, da der ikke findes regler for grunduddannelse i osteopati.
De regler der er fastsat (BEK nr 981), er uforenelige med autorisationslovens
fællesbestemmelser, CEN Standard & WHO Benchmark for Training in Osteopathy og EU
direktivet. Grundlaget for den pligtmæssige vurdering eksisterer ikke. Styrelsen for
Patientsikkerhed har tilpasset anerkendelsessystemet til de regler der, efter af tale med
Danske Osteopater, tilgodeser deres medlemmer og diskriminere deres konkurrenter.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
2845407_0010.png
Alle afgørelser kan kendes ugyldige
Der er åbenlys risiko for at samtlige afgørelser truffet igennem 5 år kan kendes ugyldige
Det faktum at der ikke findes en uddannelsesbekendtgørelse udstedt i medfør af
autorisationsloven § 15 og national uddannelseslovgivning betyder at der slet ikke kan
meddeles autorisation efter autorisationslovens bestemmelser.
Autorisationsloven
Grunduddannelse af sundhedspersoner
§ 15. Regler om uddannelse af sundhedspersoner, der kan autoriseres efter denne lov,
fastsættes af børne- og undervisningsministeren eller af Uddannelses- og forskningsministeren
efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren, medmindre andet er fastsat i denne
lov.
Stk. 2. En uddannelsesinstitutions afgørelser efter regler fastsat i medfør af stk. 1
kan
påklages til vedkommende minister. Børne- og undervisningsministeren eller uddannelses- og
forskningsministeren fastsætter nærmere regler om adgangen til at klage og kan herunder
bestemme, at afgørelser ikke skal kunne indbringes for ministeren.
BEK 981 strider med autorisationslovens fællesbestemmelser og derfor er alt gået galt fra start.
Det har aldrig været Styrelsen for Patientsikkerheds hensigt at udmønte LFS 170 *
*Se dokument ”juridisk finte”.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
Det ministeren ikke fortalte Folketinget
1.
2.
Danmark har begået traktatbrud.
Autorisationsordningen for osteopater lever ikke op til
definitionen af at være et lovreguleret erhverv
Lovforslag 170 og autorisationsloven endnu ikke er udmøntet
§
Der mangler regler for den Danske Osteopatuddannelse
§
Der mangler en uddannelsesinstitution til at udstede uddannelsesbeviser
3.
4.
5.
6.
7.
Titelbeskyttelsen er fup
à
Ordningen gavner derfor ikke patienterne.
Styrelsen for
Patientsikkerhed hjælper Danske Osteopater med at udøve kartelvirksomhed
Der mangler hjemmel for objektet for anerkendelse
(kravene der stilles i BEK nr 981 & Instruks
7806 strider med autorisationsloven, L170 og EU direktivet)
Der mangler hjemmel for anerkendelsesproceduren
(instruks 7806 krænker EU
anerkendelsesdirektiv der er ratificeret via anerkendelsesloven)
Der mangler hjemmel for anerkendelseskriterierne
– (instruks 7806 krænker Lissabon-
konventionen der er ratificeret via Lov om vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer mv.)
Der udøves systematisk diskriminering af ”Type 3” ansøgere
– i strid med EU charteret art. 14 ret
til uddannelse & princippet om livslang læring.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
2845407_0012.png
Læringsmålet definerer uddannelsesniveauet
Det er fastsat i LBK 579 og BEK 602 som ratificere Lissabonkonventionen at det er slutkompetencer
(læringsmål) som er det centrale for vurderingen af ansøgers uddannelseskvalifikationer.
Ø
BEK nr. 981 § 7 Stk. 4, § 8 Stk. 2 mangler hjemmel og § 14 strider med § 9
Ø
Instruks 7806 diskriminerer og tilsidesætter gældende lov & retspraksis.
Osteopatuddannelsen skal være på professionsbachelorniveau ifølge LFS 170. Det er fastsat i LEP-
bekendtgørelsen kapitel 1, at en professionsbacheloruddannelse har samme niveau og læringsmål
uanset om uddannelsen gennemføres som en fuldtids-, deltids- eller overbygningsuddannelse.
Det samme fremgår af CEN Standarden og WHO benchmark for Training in Osteopathy. Det er
fastsat i LFS 170 at de uddannelsesmæssige krav skal baseres på disse standarder.
Ansøger skal derfor vurderes op imod læringsmålet for uddannelse osteopati (viden, færdighed og
kompetence) som ”en nærmere bestemt eksamen” er et udtryk for. Dette kan ikke udskiftes med
studietid fra enhver anden professionsbacheloruddannelse, da det vil betyde at kvalifikationer i
osteopati er udskiftet med andre kvalifikationer. Det vil udslætte den osteopatiske profession.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
2845407_0013.png
Den pligtmæssige vurdering er aldrig foretaget
Svaret på spørgsmål 173 er vildledende
da Folketinget foranlediges til at tro at der udstedes
autorisation på baggrund af uddannelse og kvalifikationer i osteopati. Det gør der ikke.
De ”implicitte” eksamenskrav vedrører for 95% af ansøgerne (kaldet type 2 og type 3 i Instruks 7806) en
anden sundhedsfaglig uddannelse på professionsbachelorniveau og en overbygning i osteopati uden
nogen krav til niveau, varighed, formål, læringsmål og eksamen i osteopati.
Styrelsen for patientsikkerhed skrev d. 4 nov. 2022 efter ministersvaret på spørgsmål 173.
”I din e-mail af den 18. oktober 2022 skriver du: Med henvisning til autorisationsloven § 2 stk. 1 og § 3 Stk. 2 vil jeg
hermed udbede mig en liste over godkendte osteopatuddannelser.
Vi kan oplyse, at der ikke findes godkendte
osteopat-uddannelser i Danmark, idet der ikke er tale om en offentligt reguleret uddannelse.”
Uddannelses og Forskningsstyrelsen oplyste d. 16 oktober 2023 efter den 5-årige overgangsordning udløb at:
”Vi kan oplyse, at UFS ikke har foretaget slutkompetencevurderinger af uddannelser afsluttet ved International
Academy of Osteopathy i perioden 2010-2015 eller i andre perioder. Som vi har beskrevet i tidligere svar til dig, er
det Styrelsen for Patientsikkerhed, som er den kompetente myndighed for udstedelse af autorisation til at udøve
erhvervet som osteopat i Danmark.
En eventuel slutkompetencevurdering fra Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen vil ikke kunne bruges til at opnå autorisation som osteopat i Danmark”
Se dokumentet ”Anerkendelse, procedure og kriterier er i strid med gældende lov”.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
2845407_0014.png
Ministeren oplyser at problemet blev løst med en ”fritagelse”
efter devisen ”hvor der er vilje er der vej”
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
2845407_0015.png
Det strider med det Folketinget oplyser til EU Parlamentet
”Pligtmæssig vurdering:
Som led i behandlingen af autorisationsansøgninger indhenter de kompetente myndigheder hos Styrelsen for
International Uddannelse en vurdering af ansøgerens uddannelseskvalifikationer.
Styrelsen indhenter en faglig
udtalelse fra den relevante uddannelsesinstitution,
inden styrelsen afgiver vurderingen. De kompetente
myndigheder skal følge styrelsens vurdering, for så vidt angår uddannelseskvalifikationer og efter en samlet
vurdering af uddannelseskvalifikationer og den eventuelle relevante erhvervserfaring, træffer den
kompetentemyndighed den endelige afgørelse om autorisation”
”Anerkendelsesdirektivet
er et bindende retsinstrument,
som har til formål at sikre medlemsstaternes
statsborgere den traktatfæstede ret til at udøve lovregulerede erhverv som selvstændig eller lønmodtager i den
anden medlemsstat end den, hvor de har opnået deres erhvervsmæssige kvalifikationer.
Det følger af direktivet,
at medlemsstaternes kompetente myndigheder ikke på egen hånd kan vælge hvilket anerkendelsessystem
de vil anvende (akademisk eller erhvervsmæssigt anerkendelsessystem),
når de behandler
autorisationsansøgninger, som er omfattet af direktivet.”
Kilde: Folketinget skrev Folketingets besvarelse til Hr. Malcolm Harbour, Formand for Udvalget for Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse, Europa-
Parlamentet d. 27 sep. 2010 i forbindelse med besvarelse af spørgeskemaet vedrørende de danske erfaringer med implementeringen af direktivet
2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer. Side 7 og 11.
Se dokumentet ”Anerkendelse, procedure og kriterier er i strid med gældende lov”.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
2845407_0016.png
Hvad er der galt med Instruks 7806?
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
Instruks 7806 træffer forhåndsafgørelser
Ministeren har vildledt folketinget. Instruks 7806 tilsidesætter det gældende anerkendelsessystem
og dermed EU direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer og Lissabon-
konventionen. Det ses af Instruksen at
ansøgerne ikke er lige for loven
da der stilles forskellige
krav til forskellige ansøgere. Det strider med EU charteret artikel 20 og menneskerettighederne:
§
For Type 1 (5% af ansøgerne) er kravet en fuldtidsuddannelse i osteopati på
professionsbachelorniveau
§
For Type 2 er den grunduddannelse der kræves en anden sundhedsfaglig uddannelse på
minimum professionsbachelorniveau og en uddannelse indenfor osteopati gennemført som
overbygning. Dette krav (§ 7 stk. 4) mangler hjemmel og strider med EU direktivet art. 3 litra e. Det
er i strid med LFS 170 og autorisationslovens fællesbestemmelser at der ikke er fastsat nogen
nærmere defineret krav til osteopatuddannelsens niveau, varighed, formål, læringsmål og
eksamen. Type 2 ansøgere holdes ikke op imod bilag 1 som Type 1 og type 3 gør.
§
Type 3 ansøger: Ansøger som har gennemført samme osteopatuddannelse som Type 2 kan IKKE
opnå autorisation uanset osteopatuddannelses niveau. Dermed er ministersvar på sp. 173
falsum.
Erhvervserfaring i fysioterapi anerkendes
som værende ”samme erhverv” jf. referat fra møde 2 i
det rådgivende forum og Instruks 7806 Punkt 5,3.
Erhvervserfaring i osteopati anerkendes ikke.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
2845407_0018.png
Det lærte vi af sagen om Støjbergs ulovlige instruks
Ombudsmandens kritik af Støjbergs instruks gik på at man ikke må tilsidesætte de
pligtmæssige vurderinger i de individuelle sager. Hverken en styrelse eller et ministerium må
tilsidesætte gældende love, direktiver og konventioner. Rigsrettens afgørelse fastslår at det
også gælder selvom det er en ministers ønske at tilsidesætte gældende lov .
Ministeren undlader i svar på spørgsmål 173 af 29 juni 2022 at oplyse om Instruks 7806 af 22
juli 2021 der gør det samme som Støjbergs ulovlige instruks: den tilsidesætter den
pligtmæssige vurdering i de individuelle sager. Den vurdering der kræves jf.
anerkendelsesbekendtgørelsen som er en ratificering af EU direktivet:
Ӥ2 Stk. 4. Den kompetente myndighed indhenter i overensstemmelse med reglerne i
lov om
vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v.
en vurdering af ansøgers
uddannelseskvalifikationer fra Styrelsen for Videregående Uddannelser (pligtmæssig vurdering).”
Instruksen er udarbejdet umiddelbart efter at Janne kritiserede Styrelsen for Patientsikkerhed
for ikke at have indhentet den lovpligtige vurdering i en eneste sag om autorisation af
osteopater igennem 3 år.
Styrelsen hævdede at lov om vurdering af udenlandske
uddannelseskvalifikationer m.v. ikke fandt anvendelse.
Efterfølgende måtte de erkende at
loven finder anvendelse, men de nægter stadig at følge loven.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
2845407_0019.png
3 x professionsbachelor = PhD.
Autorisationsordningen bygger på vildledning fra Danske Osteopaters, bl.a. deres
falske præmis
om at hvis du tager flere uddannelse på samme (lave) niveau så lander
du samlet set på et højere kvalifikationsniveau *
Danske Osteopater må fastsætte lige de optagelseskrav de vil, men da foreningens
krav blev ”udmøntet” i bekendtgørelsen blev det
ulovligt
da det strider med både
grundlovens §78 om foreningsfrihed og EU charteret art. 14 om Ret til uddannelse og
princippet om livslang læring & Lissabon-konventionen.
*Kilde: Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16. SUU alm. Del bilag 697. Se dokumenterne ”Danske Osteopater” og ”Instruks 7806”
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
Det lærte vi af Højesterets dom om Tvindloven
Folketinget lavede engang en lov kaldet Tvindloven hvor det på forhånd var afgjort at skoler, bortset fra
Tvindskoler, kunne få tilskud. Sagen om Tvindloven ende i Højesteret der ophævede loven. Højesterets
afgørelse lød at det er i strid med Grundlovens §3 om magtens tredeling at træffe forhåndsafgørelser via
de regler der er fastsat.
Og det er hvad BEK nr. 981 og Instruks 7806 gør. Ansøgerne er ikke lige for loven
Autorisationsloven:
§ 70 b. Autorisation som osteopat meddeles den, der har gennemført uddannelse og bestået eksamen
i henhold til regler fastsat af Styrelsen for Patientsikkerhed, jf. stk. 4.
De regler der er fastsat træffer forhåndsafgørelser
om, at ansøgere der ikke opfylder Danske
Osteopaters optagelseskrav, dvs. ansøgere der er optaget på osteopatstudiet via realkompetence-
vurdering, kaldet Type 3 ansøgere, ikke skal kunne få anerkendt deres kvalifikationer efter gennemført
uddannelse og bestået eksamen i osteopati.
Denne usaglige diskriminering strider med:
Ø
Grundovens § 3 om magten tredeling, § 78 om foreningsfrihed og § 74 om erhvervsfrihed.
Ø
EU charteret art. 14 om ret til uddannelse, art. 15 ret til arbejde, art. 16 erhversfrihed og EU charteret art. 20:
Ø
Retten til lighed for loven der også er en menneskerettighed
Se dokumenterne ”Instruks 7806” og ”Grunduddannelse”.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
2845407_0021.png
Hvem vil kalde ministeren i samråd?
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 233: Præsentation fra Dansk Osteopatiforenings foretræde 2/4-24 om autorisationsordning for osteopater
2845407_0022.png