Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 22
Offentligt
2765902_0001.png
Opsporing af pårørende
børn til patienter i
voksenpsykiatrien
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0002.png
Indhold
Forord
Spørg Mere anbefaler
Kapitel 1: Rammer for opsporing og støtte til pårørende børn i voksenpsykiatrien
Kapitel 2: Opsporing af pårørende børn i voksenpsykiatrien
Kapitel 3: Tilbud til pårørende børn i voksenpsykiatrien
Kapitel 4: Underretninger om pårørende børn fra voksenpsykiatrien
Metodebilag
Litteratur
2
5
7
15
19
27
31
35
Spørg mere
– så fylder det mindre
'Spørg Mere’ er et partnerskab mellem Børns Vilkår, Psykiatrifonden
og Ole Kirk’s Fond. Partnerskabets vision er, at alle børn og unge af
forældre med psykisk sygdom er i trivsel i 2030. De udvikler sig alders-
svarende, og deres risiko for selv at udvikle psykisk sygdom er mindre
end i dag.
1
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0003.png
Forord
En overset børne-
gruppe med behov for
væsentlig mere støtte
I Danmark lever omkring 310.000 børn med
forældre med psykisk sygdom.
1
Det er en sær-
lig udsat børnegruppe, som er i markant øget
risiko for mistrivsel,
2
og som har sværere op-
vækstvilkår end deres jævnaldrende.
3
En regi-
sterundersøgelse fra 2023 har vist, at børn af
forældre med psykisk sygdom har større risiko
for selv at udvikle en psykisk sygdom, for at blive
anbragt uden for hjemmet og for at være invol-
veret i kriminalitet. Disse børn klarer sig ofte
også dårligere i uddannelsessystemet og er of-
tere på overførselsindkomst. Samfundsøkono-
misk er der næsten dobbelt så høje omkost-
ninger forbundet med børn af forældre med
psykisk sygdom, end der er for børn af foræl-
dre uden psykisk sygdom.
4
Alligevel får de fleste børn af forældre med
psykisk sygdom ingen hjælp til at håndtere de-
res situation.
5
Det på trods af at international
forskning viser, at forebyggende indsatser bl.a.
kan reducere børnenes risiko for selv at udvik-
le en psykisk sygdom.
6
Det vil forbedre deres
livssituation, både til gavn for dem selv og for
samfundet.
En af udfordringerne ved at støtte børn af for-
ældre med psykisk sygdom er, at der ikke sker
en ensartet og systematisk screening for at
opspore dem - hverken i psykiatrien eller hos
den praktiserende læge. Ofte fortæller børne-
ne heller ikke selv om de problemer, deres op-
vækst medfører. Det skyldes bl.a., at børnene
internaliserer de tabuer og fordomme om psy-
kisk sygdom, der findes i befolkningen. For at
beskytte sig selv og deres familie skjuler børne-
ne derfor ofte, hvordan de har det.
7
Men der
er et stort potentiale i at opspore børnene og
tilbyde relevant støtte, så de ikke ender i mas-
siv mistrivsel til stor omkostning for sig selv og
for samfundet.
Det estimeres, at ca. 27.000 forældre var i kon-
takt med den danske voksenpsykiatri i 2022.
8
Det er en oplagt mulighed, at voksenpsykiatri-
en kan bidrage til at opspore de af patienternes
børn, der har behov for hjælp. Men noget ty-
der på, at det sjældent sker, og at der er behov
for at optimere denne opsporing.
I denne rapport dykker vi ned i, hvordan vok-
senpsykiatrien arbejder med opsporing af børn
af forældre med psykisk sygdom. Det gør vi,
fordi børn af forældre, der modtager behand-
ling i psykiatrien, er en særlig udsat gruppe, og
fordi voksenpsykiatrien har direkte adgang til
forældrene og dermed en unik mulighed for at
opspore deres børn. Rapporten er baseret på
en juridisk udredning, der afdækker relevante
regler og retspraksis om børn som pårørende
til forældre med psykisk sygdom.
9
I udredning-
en indgår også en kortlægning af regler og rele-
vant lovgivning fra Norge og Sverige.
2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0004.png
Forord
Foruden den juridiske udredning, som er fore-
taget af de to professorer Michael Götze og
Stine Jørgensen, er rapporten også baseret
på en skriftlig rundspørge foretaget af Spørg
Mere til alle regioner i Danmark. Rundspørgen
afdækker regionernes praksis ift. opsporing og
støttetilbud til børn, som er pårørende til pa-
tienter i voksenpsykiatrien.
I rapporten hører vi også fra fagpersoner om,
hvordan de i praksis arbejder med opsporing
i voksenpsykiatrien. Det gør vi på baggrund af
interviews med 15 fagpersoner med forskellig
uddannelsesmæssig baggrund, der er ansat på
døgnafsnit, på ambulatorier og i lokalpsykiatri-
en i de forskellige regioner. Rapporten indehol-
der også perspektiver fra forældre, som har væ-
ret i kontakt med voksenpsykiatrien. Igennem
interviews med seks forskellige forældre med
psykisk sygdom hører vi, hvordan de har ople-
vet mødet med behandlingssystemet.
Rapporten konkluderer, at der ikke i dansk lov-
givning er specifikke regler, der forpligter regi-
onerne til at opspore og tilbyde hjælp til børn
af forældre i voksenpsykiatrien, der kunne have
behov for det. Sundhedsstyrelsen
anbefaler
at
inddrage børn i behandlingen, og alle regioner
har fastsat
procedurer
for inddragelse af børn.
Men rapporten viser samtidig, at regionerne har
forskellig praksis, og at det er meget begræn-
set, hvad der indsamles af data om målgruppen
og indsatsen. Derudover fortæller fagpersoner
om barrierer for opsporing, og forældre giver
eksempler på, at der ikke har været fokus på
deres børn i behandlingen.
Rapporten peger på, at der er behov for en
mere ensartet og systematisk tilgang til børn
som pårørende til forældre i voksenpsykiatrien.
Rapporten henvender sig især til politikere og
beslutningstagere på sundhedsområdet, men
det er vores håb, at også praktikere og fagper-
soner tæt på disse børn og deres forældre kan
blive mere opmærksomme på, at de skal op-
spore de børn, der kan have brug for ekstra
støtte.
3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0005.png
4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0006.png
Anbefalinger
SPØRG MERE
ANBEFALER
SPØRG MERE - GØR MERE
I voksenpsykiatrien møder personalet mange patienter, som er forældre til hjemme-
boende børn. Det er en oplagt mulighed for, at voksenpsykiatrien kan bidrage til at
opspore de af disse patienters børn, der har brug for støtte. Derfor er der behov for
en ensartet og systematisk tilgang til:
• at opspore børnene
• at afdække, om børnene har brug for støtte
• at sikre, at børnene tilbydes relevant støtte, når de har behov for det.
Partnerskabet bag indsatsen ’Spørg mere – så fylder det mindre’ anbefaler derfor
følgende:
Giv børnene ret til hjælp
Børn af forældre med psykisk sygdom skal have
ret og adgang til hjælp. Det skal sikres gennem
lovgivning og de tilhørende vejledninger, så in-
gen børn tabes af systemet.
Derfor anbefaler Spørg Mere, at sundhedslo-
ven justeres med inspiration fra norsk lovgiv-
ning, så sundhedspersonalet i voksenpsykiatri-
en forpligtes til at spørge til, om en patient har
hjemmeboende børn. Det skal noteres i patien-
tens journal, om der er blevet spurgt til børn,
for at sikre at børn med støttebehov opspores.
5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0007.png
Støt børnene i deres familier
Børn, hvis forældre er i kontakt med voksen-
psykiatrien, skal tilbydes pårørendevejledning
og relevant støtte, hvis og når de har behov
for det.
Derfor anbefaler Spørg Mere, at alle regioner
har målrettede tilbud til børnene og deres fa-
milier. Tilbuddene skal varetages af fagfolk med
børnefaglige kompetencer og viden om, hvor-
dan psykisk sygdom påvirker en familie. Tilbud-
dene skal være tilpasset det enkelte barns alder
og behov.
Støt forældrene
Når forældre med psykisk sygdom er i kontakt
med psykiatrien, skal de altid mødes med den
indstilling, at de som alle andre ønsker at være
de bedst mulige forældre for deres børn. Foræl-
drene har en meget stor betydning i børnenes
liv og meget stor indflydelse på deres udvikling.
Derfor anbefaler Spørg Mere, at forældre-
ne støttes i at løfte forældreopgaverne bedst
muligt.
6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0008.png
Kapitel 1
Rammer for opsporing
og støtte til pårørende
børn i voksenpsykiatrien
Selvom der ikke er specifikke regler, der forpligter og rammesætter regionernes pårør-
endeindsatser, har der i en årrække været øget politisk fokus på, at børn af forældre med
psykisk sygdom skal opspores og støttes. Alle regioner har rammesat arbejdet for på-
rørende børn gennem lokale retningslinjer eller instrukser.
Spørg Mere-partnerskabet fik i 2022 udarbej-
det en juridisk udredning om børn af forældre
med psykisk sygdom og deres rettigheder. Ud-
redningen kortlægger relevante regler og prak-
sis indenfor sundhedsvæsenet, skolevæsenet
og socialvæsenet.
Udredningen viser, at der ikke i dansk ret er
særskilte regler om opsporing og støtte til børn
som pårørende, herunder børn af forældre
med psykisk sygdom.
10
En lang række love og
regler har dog indflydelse på, hvordan børn af
forældre med psykisk sygdom kan opspores og
få støtte og hjælp. Dette gælder bl.a. regler i
serviceloven
11
og sundhedsloven.
12
Ifølge sundhedslovgivningen er regionerne
generelt forpligtede til at støtte og hjælpe bør-
nene. Udredningen viser dog også, er der ikke
findes specifikke regler, som fastsætter proce-
durer eller forpligter regionerne til at tilrette-
lægge pårørendeindsatser, når børn og unge er
i mistrivsel eller i risiko for mistrivsel som følge
af forældrenes psykiske sygdom.
Det betyder, at regionerne – med afsæt i bl.a.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger – som ud-
gangspunkt selv tilrettelægger deres pårøren-
deindsatser. Det omfatter også indsatser i vok-
senpsykiatrien for børn og unge, der er pårø-
rende til forældre med psykisk sygdom.
SERVICELOVEN OG SUNDHEDSLOVEN
SÆTTER RAMMERNE
Ifølge reglerne i serviceloven kan der i kom-
munalt regi tilbydes forebyggende indsatser og
støtte til børn og unge, der enten er i mistrivsel
eller i risiko for at komme i mistrivsel. Disse
regler omfatter også børn af forældre med psy-
kisk sygdom.
Efter servicelovens § 11 kan der tilbydes fore-
byggende indsatser til familier med mindre
og mere afgrænsede problemstillinger, for at
forebygge at udfordringerne vokser sig større.
Hvis kommunen vurderer, at et barn eller en
ung eller dennes familie har mere komplekse
problemer, skal kommunen iværksætte en bør-
nefaglig undersøgelse efter servicelovens § 50.
På baggrund af den børnefaglige undersøgel-
se vurderer kommunen, om der er behov for
at iværksætte særlig støtte til barnet eller den
unge og forældrene efter servicelovens § 52.
7
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0009.png
Efter servicelovens § 153 har offentligt ansat-
te, herunder sundhedspersonale, skærpet un-
derretningspligt, hvis de får kendskab til eller
grund til at antage, at et barn under 18 år kan
have behov for særlig støtte.
Sundhedslovgivningen har ligeledes fokus på
hjælp og støtte til børn og unge i mistrivsel.
Det følger af sundhedsloven, at kommuner og
regioner har pligt til at yde en generel forebyg-
gende og sundhedsfremmende indsats rettet
mod alle børn, herunder børn med særlige be-
hov. Det fremgår således af bekendtgørelsen
om forebyggende sundhedsydelser for børn
og unge § 1, at kommunerne og regionerne
skal ”bidrage til at sikre børn og unge en sund
opvækst og skabe gode forudsætninger for en
sund voksentilværelse”.
13
Det fremgår desuden af bekendtgørelsen, at
kommunerne skal tilrettelægge tilbud, ”så der
dels ydes en generel forebyggende og sund-
hedsfremmende indsats, dels en individori-
enteret indsats, der retter sig mod alle børn,
samt en særlig indsats, der specielt tager sigte
på børn med særlige behov”.
14
Det omfatter bl.a. sygdomsforebyggende og
sundhedsfremmende foranstaltninger over for
børnene og deres miljø i hjem, daginstitution,
kommunal dagpleje og skole; oplysning og vej-
ledning til børn og forældre med det formål at
fremme børnenes fysiske og psykiske sundhed
og trivsel, samt tilsyn med det enkelte barns
fysiske og psykiske helbredstilstand gennem
undersøgelser ved egen læge eller sundheds-
plejerske.
15
STIGENDE FOKUS PÅ INDDRAGELSE AF
PÅRØRENDE
Der har de seneste år været et stigende fokus
på inddragelse af pårørende i sundhedsvæse-
net, herunder inddragelse af pårørende børn i
voksenpsykiatrien.
16
I 2012 udgav Sundhedsstyrelsen ”Anbefalinger
til sundhedspersoners møde med pårørende
til alvorlig syge”. Disse anbefalinger fokuserer
blandt andet på børn som pårørende og de-
res behov for støtte i tilfælde af alvorlig sygdom
eller dødsfald hos en forælder eller søskende.
Ifølge anbefalingerne bør sundhedspersonalet
give råd og vejledning til forældrene eller den
nærmeste omsorgsgiver for at håndtere fami-
liens situationen og formidle passende infor-
mation til barnet eller den unge. Derudover
anbefales sundhedspersonalet også at henvise
barnet og dets forældre til eventuelle professi-
onelle støttetilbud, hvis behovet opstår.
17
I 2015 blev der indført en ny bestemmelse i
psykiatriloven, der kræver, at der i forbindelse
med indlæggelsessamtaler i psykiatrien sam-
men med patienten skal tages stilling til, om
og hvordan pårørende skal inddrages i behand-
lingsforløbet.
8
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0010.png
Kapitel 1
Formålet med bestemmelsen er at styrke pa-
tientens behandlingsforløb gennem en styrket
pårørendeinddragelse. Hverken selve bestem-
melsen eller forarbejderne har imidlertid eks-
plicit fokus på inddragelse af pårørende børn
under 18 år.
18
I 2018 reviderede Sundhedsstyrelsen og Social-
styrelsen ”Koncept for systematisk inddragelse
af pårørende”, der indeholder otte anbefalinger
til, hvordan kommuner og regioner kan tilret-
telægge inddragelsen af pårørende til borgere
med psykiske vanskeligheder. Anbefalingerne
omfatter tidlig kontakt, målrettet indsats, op-
mærksomhed på børn og unge, tværfagligt og
tværsektorielt samarbejde, samarbejde med
bruger- og pårørendeorganisationer, kompe-
tenceudvikling, opfølgning på indsatsen og
brug af ledelse som drivkraft.
19
I 2022 blev der nedsat en tværministeriel
arbejdsgruppe med deltagelse af en række ci-
vilsamfundsorganisationer. Arbejdsgruppen skal
komme med anbefalinger til initiativer, herun-
der evt. ny lovgivning, der kan reducere risiko-
faktorer for børn som pårørende til fx foræl-
dre, der lider af kritisk sygdom, psykisk sygdom
eller alvorligt misbrug. Arbejdsgruppen skal
gennemgå og afdække udfordringer og mulige
løsninger på tværs af de relevante eksisterende
regler og indsatser på området og afdække de
økonomiske omkostninger ved nye initiativer,
herunder ved evt. ny relevant lovgivning. Ar-
bejdsgruppen forventes at afgive sine anbefa-
linger i efteråret 2023.
20
Senest har Danske Regioner i marts 2023 anbe-
falet, at regionerne forpligter sig til at opspore
børn som pårørende i voksenpsykiatrien. Dan-
ske Regioner anbefaler desuden, at det sikres,
at fagpersonalet har de rette kompetencer til
at spørge patienter, om de har børn og efter
behov henvise til relevante tilbud.
Danske Regioner anbefaler også, at der skal
være adgang til relevante tilbud for børn og
forældre, som kan være tilrettelagt i regionalt
regi eller i samarbejde med civilorganisationer
og kommuner.
21
ALLE REGIONER HAR RETNINGSLINJER PÅ
OMRÅDET
Alle regionerne har udarbejdet retningslinjer
eller instrukser, der har til formål at sikre op-
mærksomhed på børn og deres behov som på-
rørende til forældre med psykisk sygdom.
22
Ind-
holdet af retningslinjerne behandles nærmere
senere i rapporten.
Generelt gælder det, at regionerne kan udar-
bejde lokale retningslinjer og instrukser af fag-
lig eller organisatorisk karakter, der fastlægger
procedurer samt ansvars- og opgavefordeling,
herunder procedurer for fastlæggelse af per-
sonalets kompetence- og ansvarsforhold. In-
strukser og retningslinjer fastsætter, hvordan
sundhedspersonale skal forholde sig under giv-
ne omstændigheder. De skal afspejle, hvad der
udgør omhu og samvittighedsfuldhed, jf. auto-
risationslovens § 17, og sikre, at sundhedsperso-
nalet kan udøve denne forpligtelse.
9
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0011.png
REGIONER OG KOMMUNERS SUNDHEDS-
OG SAMARBEJDSAFTALER
Rammerne for sundhedspersonalets arbejde
kan også fastlægges i sundhedsaftaler og sam-
arbejdsaftaler mellem regioner og kommuner.
Sundhedsaftalerne udgør den overordne-
de ramme for samarbejdet mellem kommu-
ner, regioner og almen praksis og baseres på
fælles opstillede forpligtende målsætninger.
Sundhedsaftalerne bidrager til sammenhæng
og koordinering af forløb, der går på tværs af
regioner og kommuner, med fokus på kvalitet,
effekt og patienttilfredshed.
23
En enkelt region har indgået en samarbejds-
aftale med regionens kommuner om voksne
borgere med psykisk sygdom, hvori der er et
særskilt afsnit om børn i familier med psykisk
sygdom.
24
OPSAMLING
Kommunerne har efter serviceloven ansvaret
for at hjælpe og støtte børn i mistrivsel. An-
satte i voksenpsykiatrien er forpligtede til at
underrette barnets hjemkommune, hvis de er
bekymrede for børn af en patient.
Der er ikke i sundhedslovgivningen specifikke
regler, der forpligter eller fastsætter nærmere
procedurer for, hvordan voksenpsykiatrien skal
tilrettelægge opsporing og indsatser målrettet
børn af forældre med psykisk sygdom.
På trods af dette har der i en årrække været
øget fokus på, at der skal arbejdes mere ens-
artet og systematisk med at opspore og støtte
børn som pårørende til forældre med psykisk
sygdom.
Alle regioner har, med afsæt i Sundhedsstyrel-
sens nationale anbefalinger og koncepter, ram-
mesat arbejdet for pårørende børn gennem
lokale retningslinjer eller instrukser. Formålet
med disse er at sikre opmærksomhed på bør-
nene og deres behov som pårørende til for-
ældre med psykisk sygdom. Men som denne
rapport viser, tyder noget på, at der er udfor-
dringer med systematisk at prioritere og imple-
mentere dette arbejde i praksis.
10
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0012.png
Kapitel 1
Faglig kvalitet i sundhedsvæsenet
Sundhedsvæsenet har udviklet en lang række konkrete tilgange, som er indbyrdes
supplerende og fagligt baserede, og som skal forbedre kvalitet både på nationalt, re-
gionalt og lokalt niveau. Disse omfatter dog endnu ikke opsporing af børn af forældre
med psykisk sygdom.
Nationale forløbsprogrammer
Nationale forløbsprogrammer udarbejdes af Sundhedsstyrelsen og fungerer som
standardiserede anbefalinger for den tværfaglige og tværsektorielle indsats over for
specifikke patientgrupper. De beskriver den optimale behandling og pleje gennem
hele forløbet, fra forebyggelse og tidlig opsporing til behandling, rehabilitering og
palliation. Indenfor psykiske lidelser har nogle regioner på voksenpsykiatri-området
implementeret forløbsprogrammer for demens, bipolar lidelse, skizofreni, depressi-
on og psykisk sygdom og samtidigt misbrug, men det varierer mellem regionerne.
Diagnosespecifikke forløbsprogrammer tager udgangspunkt i eksisterende nationale
kliniske retningslinjer og visitationsretningslinjer samt evt. nationale anbefalinger og
vejledninger.
25
Nationale kliniske anbefalinger (NKA) og Nationale kliniske retningslinjer (NKR)
Nationale kliniske anbefalinger (NKA) og Nationale kliniske retningslinjer (NKR) ud-
arbejdes af Sundhedsstyrelsen og har til formål at sikre ensartede behandlingstilbud
af høj faglig kvalitet på tværs af landet. De er baseret på videnskabelig evidens og
bedste praksis.
26
Kliniske databaser
Formålet med de kliniske databaser er at belyse kvaliteten af den sundhedsfaglige
behandling og bidrage til at forbedre sundhedsvæsenets indsats og resultater. For
eksempel opsamler databasen for depression data på patienter, der enten er indlagt
eller i ambulant kontakt med hospitalspsykiatrien. Klinikere med adgang til regionale
ledelsesinformationssystemer kan følge den aktuelle kvalitet på afdelingsniveau.
27
11
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0013.png
12
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0014.png
Kapitel 1
Den norske lovgivning
I Norge har man i modsætning til i Danmark
valgt at lovgive specifikt om opsporing af og
støtte til børn, som er pårørende til forældre
eller søskende med alvorlige helbredsproble-
mer, psykisk sygdom eller misbrug.
I 2009 blev der indsat en ny bestemmelse i den
norske Helsepersonelloven med det formål at
sikre, at pårørende børn bliver opdaget tid-
ligt, og at der iværksættes processer, der sæt-
ter barnet og forældrene bedre i stand til at
håndtere situationen, når en forælder oplever
alvorlige helbredsproblemer. Yderligere er for-
målet at forebygge problemer hos både børn
og forældre.
28
Sundhedspersonalet har efter bestemmelsen
pligt til at forsøge at afklare, om en patient har
mindreårige børn ved fx at spørge patienten,
gennemse patientens journal eller slå patienten
op i folkeregistret.
29
Sundhedspersonalet har også pligt til at vurde-
re, hvilken opfølgning patientens mindreårige
børn kan have behov for. Afgørende for denne
vurdering er, om patientens helbredstilstand
kan forventes at få væsentlige konsekvenser for
den nære familie og/eller barnet.
30
Sundhedspersonalet skal notere i patientens
journal, om patienten har mindreårige børn.
Som led i afdækningen af barnet eller den
unges behov for opfølgning fremgår det af
Helsepersonelloven § 10a, at det forventes af
sundhedspersonalet, at de:
a. taler med patienten om barnets behov for
information og opfølgning og tilbyder in-
formation og vejledning om relevante tiltag
b. indhenter samtykke til at iværksætte den
opfølgning, som sundhedspersonalet anser
for hensigtsmæssig
c. bidrager til, at barnet og personer, der har
omsorg for barnet, i overensstemmelse med
reglerne om tavshedspligt får information
om patientens sygdomstilstand, behandling
og muligheder for samvær. Informationen
skal gives i en form, der er tilpasset mod-
tagerens individuelle forudsætninger.
31
Det bemærkes, at det er kommunens ansvar
at sikre mindreårige børn og unge hjælp efter
sosialtjenesteloven eller barnevernsloven, hvis
barnet eller den unge har behov for det. Sund-
hedspersonalet har pligt til at underrette kom-
munen efter barnevernsloven § 4-6 og helse-
personelloven § 33, hvis betingelserne for det
er opfyldte.
32
13
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0015.png
Erfaringer med helsepersonellovens
§ 10a
Et studie undersøgte i 2022 effekten af helse-
personellovens § 10a. Studiet viser, at de norske
sundhedstjenester delvist overholder kravene i
lovgivningen. I studiet bekræftede størstedelen
af de deltagende patienter og sundhedsperso-
nale, at sundhedspersonalet havde spurgt pa-
tienten, om han eller hun havde børn, men ca.
40 pct. oplevede ikke, at de havde talt om pa-
tientens forældrefunktion og barnets situation.
I ca. halvdelen af sagerne havde sundhedsper-
sonalet registreret, om patienten havde børn.
33
Samlet set er de norske erfaringer relevante og
lærerige for ambitionen om at opspore alle på-
rørende børn i voksenpsykiatrien i Danmark.
14
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0016.png
Kapitel 2
Opsporing af pårørende
børn i voksenpsykiatrien
Det første skridt i opsporingen af børn af forældre i voksenpsykiatrien er at afdække, om
patienten har børn, og om børnene er i risiko for mistrivsel. Men der indsamles ikke syste-
matisk data om børn af patienter i voksenpsykiatrien, og fagpersoner kan opleve barrierer
for at spørge til trivslen hos børn, som er pårørende til patienter i voksenpsykiatrien.
For at afdække hvordan regionerne arbejder
med opsporing af børn af forældre med psykisk
sygdom, har Spørg Mere undersøgt, hvad der
står i regionernes retningslinjer, og hvordan
fagpersoner i praksis arbejder med opsporing.
REGIONERNE HAR FORSKELLIGE
RETNINGSLINJER FOR OPSPORING
Det er forskelligt, hvad der står i regionernes
retningslinjer om, hvordan fagpersoner i vok-
senpsykiatrien skal undersøge, om patienterne
har børn, om børnene trives, og om de har be-
hov for støtte. I nogle regioner fremgår det ikke
tydeligt af retningslinjerne, om fagpersoner er
forpligtede til at undersøge, om patienter har
børn, eller om oplysningerne skal registreres i
journalsystemet. I andre regioner er forpligtel-
sen mere udførligt beskrevet.
I en region beskriver retningslinjen fx, at det
skal registreres i journalsystemet, om patienten
har børn, og at kontaktpersonen skal ”spørge
ind til barnets omsorgssituation med det formål
at vurdere, om der er behov for akut bistand
til børnene under overholdelse af reglerne om
underretningspligt, dernæst inddragelse af bør-
nene som pårørende”.
34
Også retningslinjen fra
en anden region beskriver, at det skal
registreres i journalsystemet, om patienterne
har børn, og at psykiatrien løbende skal vurde-
re, om barnet har behov for særlig støtte.
35
ÉN REGION OPGØR ANTALLET AF
FORÆLDRE I VOKSENPSYKIATRIEN
Spørg Meres rundspørge til regionerne viser,
at fire ud fem regioner ikke kan opgøre, hvor
mange patienter i voksenpsykiatrien der har
børn. Regionerne er ikke forpligtede til at ind-
samle data om dette, og data indsamles ikke
systematisk.
Kun en enkelt region kan opgøre andelen af
indlagte patienter med børn under 18 år. Regi-
onen oplyser, at 22 pct. af de patienter, der var
indlagt i 2021, havde børn. Det skal bemærkes,
at børnene kan være over 18 år gamle, og at
regionen ikke har mulighed for at opgøre ande-
len af patienter i ambulant behandling, som har
børn. Data fra denne region ligger tæt op ad
et forskningsbaseret estimat, der viser, at ca.
23 pct. af alle patienter i voksenpsykiatrien har
børn. Dette estimat danner grundlag for flere
beregninger i denne rapport.
36
15
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0017.png
NÅR FAGPERSONER SPØRGER TIL BØRNE-
NE, REGISTRERES OPLYSNINGERNE IKKE
SYSTEMATISK
I interviewundersøgelsen med fagpersoner er
det gennemgående billede, at ansatte i voksen-
psykiatrien som oftest undersøger, om patien-
ten har børn, bl.a. fordi spørgsmålet indgår i
patientjournalen:
kiatrien, bliver det tydeligt, at der ikke er en
ensartet praksis, og at der kan være barrierer
for at spørge ind til børnenes trivsel.
En barriere kan være travlhed, og at det går
stærkt på de psykiatriske afdelinger:
Og det er sådan en del af vores første sam-
Vi er et hus, hvor det går rigtig stærkt. Og
tale, det er blandt andet; ’har du mindreårige
børn?’ Det er sådan en standardting, som vi
spørger ind til […] Vi har et helt emne i jour-
nalsystemet, der hedder ’socialt ansvar’. Det
er sådan alt fra, hvor de bor, om de har en
kontaktperson, om de har børn, og om de har
dyr. Det er sådan alle mulige ting, man kryd-
ser af."
(Pia, sygeplejerske på åbent afsnit)
Selvom de interviewede oplyser, at det er pro-
cedure at spørge, om patienterne har børn, er
det tilsyneladende forskelligt, om journalen kan
afsluttes uden at indtaste data i det felt, der
handler om børn. Nogle fortæller, at de godt
kan afslutte journalen uden at indtaste data om
børn, mens andre fortæller, at det ikke er mu-
ligt.
DET KAN VÆRE SVÆRT FOR FAGPERSONER
AT SPØRGE TIL BØRNENES TRIVSEL
Én ting er at spørge, om patienten har børn.
Noget andet er at spørge, om børnene trives,
eller om der kan være grund til bekymring. Når
Spørg Mere taler med fagpersoner i voksenpsy-
det er også derfor, jeg ikke kan sige, at der
ikke er patienter, der er indlagt her med børn,
som man ikke når at få fat i. Fordi det går rig-
tig stærkt. Men vi gør vores ypperste.”
(Lone,
socialrådgiver på døgnafsnit)
En anden barriere kan være, at det primære fo-
kus i voksenpsykiatrien er på patienten og ikke
på de pårørende:
Isoleret set kan man godt i psykiatrien kom-
me til at tænke patient. Altså har patienten et
sted at bo, har de nogle penge, og tager de
deres medicin? Så er alt godt, og så kan vi
sende dem ud igen, ikke? Der er lige lidt mere
til det end bare det. Og det er ikke en del af
den psykiatriske skole, der hvor jeg arbejder i
hvert fald, sådan at tænke hele familien ind.”
(Lotte, socialrådgiver på døgnafsnit)
16
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0018.png
Kapitel 2
17
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0019.png
Frygten for at miste behandlingsalliancen, som
er relationen mellem behandler og patient, kan
også være en barriere for opsporing af børn:
Samme tendens genkendes af nogle af de inter-
viewede fagpersoner:
Nogle vil heller ikke røre ved det, fordi det
Jeg synes også, der er mange forældre,
er et svært område. Uh, hvis vi begynder at
presse på med noget om børnene, så er der
nogle [patienter], der går i baglås, og så vil
de ikke i behandling. Så mister de [fagper-
sonalet] den alliance, de har med patienten,
som de har bygget op, så derfor kan der godt
være modstand.”
(Anne, socialrådgiver i lokal-
psykiatrien)
Der kan også være fagpersoner, der ikke er op-
mærksomme på børn af forældre med psykisk
sygdom som målgruppe, og som tager det for
gode varer, hvis patienten giver udtryk for, at
børnene har det godt:
som netop gerne vil adskille det. Som ikke vil
involvere børnene for meget i deres sygdom.”
(Pia, sygeplejerske på åbent afsnit)
Tidligere undersøgelser af praksis på hospitaler
peger også på, at opsporingen og støttetilbud
til børn, hvor en forælder er alvorligt syg, sker
for usystematisk. Det skyldes bl.a. manglende
systemunderstøttelse til registrering af pårø-
rende samt manglende kompetencer og viden
om henvisningsmuligheder.
38
OPSAMLING
Der findes ikke målrettet lovgivning om opspo-
ring af børn af patienter i voksenpsykiatrien.
Der findes en række nationale anbefalinger,
som suppleres af lokale instrukser og retnings-
linjer i de enkelte regioner. Denne rapport vi-
ser, at der er forskel på regionernes praksis.
Der er i dag ikke et samlet overblik over an-
tallet af patienter i voksenpsykiatrien, der har
børn, ligesom der heller ikke er data på, hvor-
vidt børnenes trivsel er forsøgt afdækket. Der
findes ikke data, som gør det muligt at vurdere,
om der sker en effektiv opsporing – og som
kan danne grundlag for, at politikere og ledere
kan følge og forbedre indsatsen. Fagpersoner i
voksenpsykiatrien bekræfter også, at opsporing
af børn som pårørende til patienter med alvor-
lig psykisk sygdom i dag ikke er systematisk.
Rapporten viser desuden, at der er en række
barrierer, der potentielt kan vanskeliggøre op-
sporing af børn, der har behov for hjælp.
Mine kollegaer er ikke altid opmærksomme
på, at forældrenes psykiske sygdom påvirker
børnene. Hvis patienten siger; ’nå, jamen
mine børn, de trives’. Så tages det for gode
varer. Men der ved jeg jo godt, at det ikke
nødvendigvis er rigtigt. Og uanset hvad så er
det vigtigt for børn at bearbejde forældrenes
sygdom og få talt om deres tanker og følelser
omkring det.”
(Bente, sygeplejerske i lokalpsy-
kiatrien)
Et velkendt fænomen fra forskning og andre
undersøgelser er, at nogle forældre ikke ønsker
at involvere børnene i deres sygdom.
37
18
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0020.png
Kapitel 3
Tilbud til pårørende
børn i voksenpsykiatrien
Regionerne er ikke forpligtede til at have støttende tilbud til familier med en forælder
med psykisk sygdom. Sundhedsstyrelsen anbefaler at inddrage børn i behandlingen, lige-
som alle regioner har tilbud til familierne og børnene, typisk familiesamtaler og børne-/
ungegrupper. Men regionerne har ikke systematiske data om, hvor stor en del af børnene,
der får et af disse tilbud. Interviews med fagpersoner viser desuden, at der er forskellig
praksis og barrierer for at henvise børn til et tilbud.
I Sundhedsstyrelsens ”Anbefalinger til sund-
hedspersoners møde med pårørende til alvor-
ligt syge” fra 2012 fremgår det, at ”børn og unge
generelt har behov for alderssvarende informa-
tion. Dette gælder også, hvad angår sygdom.
Ofte vil den væsentligste intervention således
bestå i at give information til barnet/den unge
om sygdommens art, varighed, årsag, sympto-
mer og behandling, afpasset barnets/den unges
alder, forståelsesevne og ønske.
Blandt andet gennem samtalen med foræl-
drene og evt. barnet/den unge selv kan sund-
hedspersoner identificere, hvilke behov for
støtte og inddragelse barnet/den unge har”.
39
I Sundhedsstyrelsens og Socialstyrelsens revi-
derede ”Koncept for systematisk inddragelse
af pårørende” fra 2018 anbefales regionerne at
etablere to konkrete tilbud: familiesamtaler og
børne-/ungegrupper.
40
Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsen om familiesamtaler
I Sundhedsstyrelsens og Socialstyrelsens reviderede ”Koncept for systematisk inddrag-
else af pårørende” beskrives familiesamtaler således:
”Formålet med familiesamtalen er at skabe et rum for dialog mellem forældre og børn
og dermed genetablere kommunikationen i familien. Endvidere er formålet at støtte
forældrene i at informere børnene om de psykiske vanskeligheder, de konkrete konse-
kvenser og behandling, samt at støtte forældrene i at tale med børnene om, hvordan
børnenes udvikling og trivsel bedst muligt kan sikres”.
40
19
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0021.png
REGIONERNE HAR FORSKELLIGE RET-
NINGSLINJER OM FAMILIESAMTALER
Spørg Meres gennemgang af regionernes ret-
ningslinjer viser, at alle regioner tilbyder fami-
liesamtaler til patienter med børn. Men fami-
liesamtalerne beskrives ikke ens på tværs af
regioner. I en enkelt region dækker begrebet
over et fast forløb på tre samtaler, mens der i
andre regioner som udgangspunkt er tale om
en enkelt samtale. Formålet med familiesamta-
len beskrives heller ikke ens på tværs af regio-
nerne. Nogle steder er fokus primært psykoe-
dukativt og på at understøtte dialog i familien,
mens der andre steder også lægges vægt på et
opsporende potentiale.
ÉN REGION HAR TAL FOR AFHOLDTE
FAMILIESAMTALER I VOKSENPSYKIATRIEN
Spørg Meres rundspørge til regionerne viser, at
der ikke indsamles systematisk data om, hvor
mange patienter med børn der tilbydes en fa-
miliesamtale. Fire ud af fem regioner kan såle-
des ikke opgøre data om, hvor mange familie-
samtaler de afholdt i 2021.
To regioner oplyser, at de i 2016 udarbejdede et
børneskema med det formål at registrere, om
patienten har børn, om der er afholdt familie-
samtale, og om der er sendt en underretning.
Børneskemaet er ikke fuldt implementeret, og
regionerne kan ikke trække data derfra.
Kun en region har data på, hvor mange familie-
samtaler de afholder. Denne region har oplyst
antallet af familiesamtaler samt det samlede an-
tal patienter i regionens voksenpsykiatri i 2021.
Ifølge Spørg Meres beregning svarer det til, at
kun 5 ud af 100 patienter med børn deltog i
en familiesamtale. Beregningen er baseret på
data fra regionen samt det forskningsbaserede
estimat, der viser, at 23 pct. af patienter i vok-
senpsykiatrien generelt har børn.
41
Mange børn taler ikke med
nogen om deres situation
En tidligere undersøgelse fra Spørg Mere
42
viser, at
• fire ud af ti børn i 7. klasse, som oplyser at
have en forælder med en psykisk sygdom,
ikke har talt med nogen om sygdommen.
• over halvdelen af de forældre med en psy-
kisk sygdom, som henvender sig til Psyki-
atrifondens rådgivning, ikke har talt med
deres børn om sygdommen. Næsten tre
fjerdedele har ikke talt med barnets skole
eller institution om sygdommen.
• syv ud af ti børn af forældre med psykisk
sygdom ikke får nogen hjælp til at håndtere
deres situation.
20
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0022.png
Kapitel 3
Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsen om børne-/ungegrupper
I Sundhedsstyrelsens og Socialstyrelsens reviderede ”Koncept for systematisk ind-
dragelse af pårørende” beskrives børne-/ungegrupper således:
”Børne-/ungegrupper giver børn/unge mulighed for at møde andre og udveksle erfa-
ringer under trygge rammer. Flere oplever, at de ikke står alene med deres oplevel-
ser. Det modvirker den ensomhed, mange børn/unge ellers kan opleve i andre kam-
meratskabs-relationer. Formålet er på sigt at forebygge, at børn/unge selv udvikler
mistrivsel eller vanskeligheder”.
40
REGIONERNE HAR FORSKELLIGE RET-
NINGSLINJER OM BØRNE-/UNGEGRUPPER
Sundhedsstyrelsens og Socialstyrelsens revi-
derede ”Koncept for systematisk inddragelse
af pårørende” fra 2018 anbefaler børne-/unge-
grupper som tilbud til børn af forældre med
psykisk sygdom. Spørg Meres gennemgang af
regionernes retningslinjer viser, at mindst tre
regioner har gruppetilbud til børn af forældre
med psykisk sygdom.
Det er forskelligt, hvad regionerne skriver om
tilbuddet, og hvad det kaldes. Nogle steder
hedder det børne- og ungegrupper, andre ste-
der børnekurser. Regionerne fremhæver det
terapeutiske og psykoedukative formål, og at
børnene møder andre i samme situation som
dem selv. Det er uklart, om der findes tilsvaren-
de tilbud i de to øvrige regioner.
ÉN REGION HAR TAL FOR BØRN I
PÅRØRENDETILBUD
Spørg Meres rundspørge til regionerne viser, at
ingen regioner kan opgøre, hvor mange børn
der i 2021 blev visiteret til et pårørendetilbud.
Regionerne indsamler ikke systematisk data
herom.
Kun en region har oplyst antallet af børn, der
har deltaget i et gruppeforløb, og regionen an-
slår, at maksimalt 48 børn årligt har deltaget i
børne-/ungegrupper de seneste år.
Ifølge Spørg Meres beregning svarer det til, at
kun 5 ud af 1.000 børn, som har en forælder,
der er patient i voksenpsykiatrien, har deltaget
i et gruppeforløb. Beregningen er baseret på
data fra regionen sammenholdt med antallet af
patienter i voksenpsykiatrien i regionen og det
forskningsbaserede estimat på omfanget af pa-
tienter med børn i voksenpsykiatrien.
FORSKELLIG PRAKSIS FOR AT INFORMERE
OM FAMILIESAMTALER OG BØRNE-/UNGE-
GRUPPER
Spørg Meres interviews med fagpersoner i
voksenpsykiatrien viser, at der ikke er ensar-
tet praksis på tværs af regioner og afdelinger,
når det gælder familiesamtaler og børne-/
ungegrupper. Nogle fagpersoner fortæller, at
det er et område, de har fokus på, og at de
aktivt informerer forældre om muligheden for
familiesamtaler og børnegrupper:
Men i hvert fald så er det noget, vi har fo-
kus på. Når vi får en ny patient indlagt, så al-
lerede inden for den første uge skal vi jo til be-
handlingskonference med vores læger og alle
de tværfaglige teams. Og allerede der starter
vi jo med at tilbyde børnesamtaler, hvis de
har børn under atten år. Der siger vi jo, at det
er et tilbud, vi har.”
(Susanne, sygeplejerske på
ambulant enhed)
21
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0023.png
Jeg har det, der hedder introgrupper [for
patienter] og de der førstegangssamtaler og
visiterende samtaler, og begge steder bliver
det nævnt, at det her er et tilbud og en mu-
lighed. Og hvis jeg så videre hen i terapifor-
løbene finder ud af, at der er et eller andet
her som de måske godt kunne have hjælp til,
så tilbyder jeg dem igen sådan nogle sam-
taler. Vi har en folder, og vi forklarer også
om, hvad de går ud på, og hvad formålet med
dem er. Og så tænker jeg egentligt, de fleste
tager imod, når de er nået dertil.”
(Annette,
sygeplejerske på ambulant enhed)
BARRIERER FOR, AT BØRN FÅR TILBUDT
STØTTE I VOKSENPSYKIATRIEN
Interviewene med fagpersoner viser, at en ræk-
ke barrierer kan bevirke, at børn af forældre
med psykisk sygdom ikke får et tilbud i voksen-
psykiatrien. En barriere kan være, at medarbej-
derne ikke kender regionernes procedurer om
børn af forældre med psykisk sygdom:
En anden barriere kan være, at medarbejderne
ikke altid husker at informere om børnesamta-
ler og -grupper:
Vi skal blive bedre til at huske de her sam-
taler med børnene […] Jeg har sådan en vel-
komstgruppe en gang om måneden, og der
introducerer vi ret fint vores pårørendegrup-
pe til dem over 18 år. Men der skal vi måske
også have børnegruppen med.”
(Pia, syge-
plejerske på åbent afsnit)
Det kan også skyldes en oplevelse af, at kapa-
citeten ikke er stor nok til at rumme alle børn,
der har behovet:
Jeg tænker tit, at jeg godt kan have nogle
Men nej, jeg har heller ikke været inde og
studere den […] Den der psykiatriprocedu-
re-halløjsa. Men det er da noget, jeg lige skal
ind og kigge på.”
(Sille, socialrådgiver på am-
bulant enhed)
Det kan også være, fordi der mangler ledelses-
mæssigt fokus på patienternes børn:
familier, som godt kunne tænke sig, at deres
børn kom i sådan en gruppe. Men som alle
mulige andre steder, er der desværre rigtig
lang ventetid, fordi der ikke kører særlig man-
ge af den slags grupper på et år.”
(Annette,
sygeplejerske på ambulatorium)
Nogle ansatte oplever desuden ikke, at de har
de relevante kompetencer til at tale med børn
af forældre med psykisk sygdom:
Og så kan der jo selvfølgelig også være no-
gen kollegaer, der tænker; ’hvordan fanden
skal jeg forklare et barn på ti år, hvad deres
mor eller far fejler?’”
(Susanne, sygeplejerske
på ambulant enhed)
På behandlingskonferencen bliver det slet
ikke nævnt mere. Der var engang, hvor det
var et fast punkt, men det bliver ikke nævnt
mere. Hvorfor måler vi ikke, hvor mange
børnesamtaler vi har […] Det interesserer
dem [ledelsen] ikke, det er kun patienten,
der interesserer dem.”
(Anne, socialrådgiver i
lokalpsykiatrien)
22
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0024.png
Kapitel 3
OPSAMLING
Alle regioner har tilbud til familier med en
forælder med psykisk sygdom, typisk familie-
samtaler og børne-/ungegrupper. Begge tilbud
anbefales af Sundhedsstyrelsen og Socialsty-
relsen, men er ikke lovpligtige. Der indsamles
ikke data, der systematisk viser, hvor mange
børn med en forælder med psykisk sygdom der
modtager støttetilbud. Kun én ud af de fem re-
gioner har data om afholdte familiesamtaler, og
kun én ud af fem har data om afholdte børne-
grupper. Data tyder på, at kun en lille andel af
familierne og børnene nås med de støttetilbud,
der findes i dag.
På tværs af regionerne peger interviews med
fagpersoner i voksenpsykiatrien på en række
barrierer for, at børn og familier får tilbudt støt-
te i voksenpsykiatrien.
Stort dansk forskningsprojekt
skal følge familier med psykisk
sygdom
Et nyt forskningsprojekt mellem
psykiatrien i Region Hovedstaden
og Region Nordjylland skal teste
familiebaserede interventioner hos
ca. 600 familier i 40 kommuner.
Familierne randomiseres til stan-
dardbehandling eller til en særlig
indsats. Den særlige indsats består
blandt andet af tilknytning til en
kontaktperson, psykoedukation for
hele familien, forældrestøtte samt
gruppetilbud. Familierne følges i to
år, hvor der bl.a. måles på hjemme-
miljø, børnenes udviklingspotentia-
le samt forældrenes håndtering af
forældrerollen. Projektet forankres
i et nyt forskningscenter i Region
Hovedstadens Psykiatri og har et
budget på over 100 millioner. Ud
over at teste ny behandling skal
centeret også lave registerforsk-
ning, kvalitativ forskning, kommu-
nikation og formidling. Centeret
ledes af Anne A. E. Thorup, profes-
sor, overlæge og ph.d., og starter
primo 2024. Forskningsprojektet
er muliggjort med støtte fra bl.a.
TrygFonden, Ole Kirk’s Fond, Lilje-
borgfonden, Region Hovedstaden
og Region Nordjylland m.fl.
Forebyggende behandling
mindsker børnenes risiko for
at udvikle psykisk sygdom
Forskningen peger på, at børn af
forældre med psykisk sygdom, der
kommer i forebyggende behand-
ling, har mindre risiko for selv at
udvikle psykisk sygdom. Det viser
fx en ny metaundersøgelse, hvor
eksisterende forskningsresultater
analyseres. Undersøgelsen viser
bl.a., at visse typer af forebyggende
behandling kan mindske børnenes
risiko for selv at udvikle en psykisk
sygdom med næsten 50 pct. Kon-
klusionen baseres på fire rando-
miserede kontrollerede forsøg med
opfølgningsperioder på 6 og 12 må-
neder.
6
23
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0025.png
24
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0026.png
Kapitel 3
Forældre fortæller
Spørg Mere har interviewet seks forældre, som alle har været i kontakt med voksenpsykiatrien.
Interviewene handlede om mødet med behandlingssystemet som
forælder
med psykisk sygdom,
og om hvordan systemet opsporer børnene og hjælper familierne. De interviewede er ikke repræsen-
tative, men kan give indblik i, hvordan det kan opleves som forælder at være i kontakt med voksen-
psykiatrien.
Forældre oplever ikke, at der bliver spurgt til børnene
Alle de interviewede forældre har en oplevelse af, at der i deres behandlingsforløb ikke i tilstrækkelig
grad er blevet spurgt til deres børn:
Jeg synes, der er meget ensidigt fokus på mig, men ikke på, at der
også er en familie, som det er svært for […] Den periode, hvor jeg
havde det allersværest, der passede vi jo os selv, sådan set. Ja, det
kunne også måske være fint, hvis lægen spurgte ind til, hvordan med
din familie eller et eller andet. Fordi det er meget, hvad skal man
sige, meget fokuseret på, hvordan du har det, og hvilke symptomer
du har?”
(Jane, mor)
Men de sidste seks år har jeg været ind og ud af psykiatrien i man-
ge forskellige kommuner og regioner. Og der har ikke på noget tids-
punkt været nogen, der har spurgt ind til, hvordan og hvorledes med
mine børn.”
(Nadja, mor)
Forældre savner hjælp til børnene og forældrerollen
En ting er at spørge til børnene. Noget andet er at sikre børnene og familierne støtte i den situation,
de står i. Her fortæller forældrene, at de har savnet hjælp til deres børn og til at håndtere forældre-
skabet med en psykisk sygdom:
Det var jo noget, der fyldte enormt meget inde i mig. Altså nogle
redskaber, noget konkret til, hvordan tackler jeg det at være mor og
være psykisk syg. Og det var bare ikke noget, der blev taget fat i.”
(Alberte, mor)
25
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0027.png
Altså jeg har spurgt direkte. Både om der ikke er noget til hende;
’jamen har I ikke noget, hvor hun kan komme ind og snakke og få en
forståelse?’. Og så det med; ’hvad går jeg hjem og siger? Hvordan
skal jeg fortælle hende, at det foregår herinde [i hovedet], men at
det ikke er rigtigt?’. Og så har jeg selv skullet sidde, for der har ikke
været nogen, der kunne fortælle mig hvordan.”
(Regitze, mor)
Vi blev ikke grebet i forhold til mine børn. Min store pige hun havde
det svært. Hun var syv eller seks år på det tidspunkt, da jeg startede
i behandling, og der var ikke nogen tilbud til hende. Der var ikke no-
get, der kunne fange hende, fordi hun var for lille. Så det var rigtig
svært, og hun blev meget påvirket af, at jeg var syg og havde det
rigtigt svært […]. Der var ikke nogen, der greb hende overhovedet.”
(Clara, mor)
Underretninger kan være en hjælp, men er forbundet med frygt
Ingen af de interviewede forældre har oplevet, at voksenpsykiatrien har sendt en underretning til de-
res hjemkommune. Det undrer flere af dem sig over. Men underretninger er et tveægget sværd for
forældrene. På den ene side kan det give støtte og hjælp, men på den anden side er det forbundet
med frygt for, at deres børn bliver fjernet fra hjemmet:
Jeg var ekstremt bange for, at de ville tage pigerne fra mig, og jeg
græd som pisket, mens jeg ringede ind til dem. Men jeg var også nødt
til at indse, at der var brug for noget hjælp. Jeg kunne ikke stå i det
alene […] Der kom rigtig meget godt ud af, at jeg lavede den under-
retning, selvom det var pisse hårdt at gøre.”.
(Clara, mor)
De få gange jeg har været oppe på psykiatrisk skadestue og sagt;
’nu kan jeg ikke mere’. Altså jeg har været så langt ude, at jeg har
været sådan der: ’Nu er der nogen, der skal tage mit liv, for jeg kan
ikke mere’ […] Hvorfor er der heller ikke nogen, når jeg er så langt
ude, så desperat råber på hjælp, der tænker: ’Vi skal bare lave en
underretning?’”
(Regitze, mor)
26
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
Kapitel 4
Underretninger om
pårørende børn fra
voksenpsykiatrien
Voksenpsykiatrien har pligt til at underrette kommunen, hvis de er bekymrede for en pa-
tients børn. Denne pligt gælder, uanset om regionen har egne tilbud til børn af forældre
med psykisk sygdom eller ej. Men det er forskelligt, hvordan voksenpsykiatrien forholder
sig til denne forpligtigelse. Det fremgår både af regionernes retningslinjer og af interviews
med fagpersoner.
Det er kommunerne, der har ansvaret for at
sikre støtte og hjælp til børn i mistrivsel. Alle
fagpersoner har skærpet underretningspligt.
Det betyder, at fagpersoner i voksenpsykiatri-
en er forpligtede til at underrette kommunen,
hvis de har kendskab til eller grund til at tro, at
et barn eller en ung kan have behov for særlig
støtte, fordi de er påvirkede af at have en for-
ælder med psykisk sygdom.
43
REGIONERNES RETNINGSLINJER OM
PÅRØRENDE BØRN BESKRIVER UNDERRET-
NINGSPLIGTEN FORSKELLIGT
Spørg Meres gennemgang af regionernes ret-
ningslinjer viser, at det er forskelligt, hvor me-
get underretningspligten fylder, og hvordan
den præsenteres i retningslinjerne.
I en regions retningslinje står der, at personalet
er ”forpligtet til at undersøge, om patienten har
børn, samt til at vurdere om der skal ske under-
retning til kommunen med henblik på vurde-
ring af behovet for særlig støtte til familien”.
35
I en anden region er underretningspligten kob-
let sammen med familiesamtalen. Her fremgår
det, at ”personalet skal altid forsøge at motive-
re til en familiesamtale. Hvis patienten afviser
tilbud om familiesamtale, og personalet har be-
grundet formodning om, at der er børn, som
har brug for hjælp, skal kommunen underret-
tes”.
44
I de resterende retningslinjer om børn af pa-
tienter med psykisk sygdom er underretnings-
pligten mindre udførligt beskrevet. Alle regio-
ner har dog retningslinjer specifikt vedrørende
underretninger om børn.
ÉN REGION HAR TAL FOR VOKSEN-
PSYKIATRIENS UNDERRETNINGER OM
PÅRØRENDE BØRN
Spørg Meres rundspørge til regionerne viser,
at fire ud af fem regioner ikke har tal på, hvor
mange gange i 2021 de sendte en underretning
om et barn af en patient i voksenpsykiatrien
Regionerne indsamler ikke systematiske data
herom.
27
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0029.png
Den skærpede underretningspligt
Servicelovens § 153 beskriver den skærpede underretningspligt for per-
soner, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv. Den skærpede
underretningspligt gælder, hvis man gennem sit hverv får kendskab til
eller grund til at antage
at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte
at et barn umiddelbart efter fødslen kan få behov for særlig støtte
på grund af de vordende forældres forhold
at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte
på grund af barnets eller den unges ulovlige skolefravær eller und-
ladelse af at opfylde undervisningspligten
at et barn eller en ung under 18 år har været udsat for overgreb.
Underretningspligten går forud for tavshedspligten og betyder, at man
som offentligt ansat har pligt til at reagere alene på baggrund af forhold,
der giver
formodning
om, at et barn under 18 år har behov for særlig
støtte.
Den, der underretter, skal ikke vurdere, om barnet eller den unge vil
kunne opnå støtte efter serviceloven. Denne vurdering foretages af
kommunen. Det er også kommunens ansvar at vurdere, hvorvidt det
må antages, at et barn eller en ung trænger til særlig støtte, så der skal
igangsættes en børnefaglig undersøgelse jf. § 50.
43
Den ene region, der har tal på omfanget af un-
derretninger, oplyser, at der i 2021 blev sendt
underretninger i 13 pct. af tilfældene, hvor en
patient, som var indlagt i voksenpsykiatrien,
havde børn. Det skal bemærkes, at data ikke
indeholder information om patienter i ambu-
lant behandling i voksenpsykiatrien.
Det kan ikke umiddelbart vurderes på bag-
grund af data, om der sendes et passende antal
underretninger fra voksenpsykiatrien. Men en
stor dansk undersøgelse blandt 10.792 børn og
unge dokumenterer, at børn af forældre med
psykisk sygdom bl.a. har dårligere trivsel, stress
og koncentrationsvanskeligheder i skolen.
2
Des-
uden viser en undersøgelse af de samfundsøko-
nomiske konsekvenser ved at være barn af en
forælder med psykisk sygdom, at denne gruppe
børn har flere kontakter til sundhedsvæsenet,
end børn der ikke har en forælder med psykisk
sygdom, og at en tredjedel selv udvikler psykisk
sygdom, inden de bliver 27 år.
4
På den baggrund
kan børn af patienter i voksenpsykiatrien have
gavn af en faglig vurdering af, om de har behov
for støtte og evt. inddragelse af kommunen.
MINDRE END HVER TREDJE UNDERRET-
NING FRA VOKSENPSYKIATRIEN FØRER TIL
HJÆLP I KOMMUNEN
32 pct. af børn af forældre med psykisk sygdom
får hjælp fra kommunen, når voksenpsykiatrien
sender en underretning, og der går i gennem-
snit 2,5 måned, før hjælpen sættes i gang. Det-
te på trods af at 60 pct. af underretningerne
beskriver forhold, der betegnes som omsorgs-
svigt og/eller situationer, som er ude af kontrol.
Det viser en undersøgelse af underretninger på
376 børn sendt fra voksenpsykiatrien i en regi-
on i perioden 2008-2012.
45
28
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0030.png
Kapitel 4
FORSKELLIG PRAKSIS FOR UNDERRETNING
OM BØRN AF FORÆLDRE MED PSYKISK
SYGDOM
Interviewene med fagpersoner i voksenpsykia-
trien tyder på, at der er forskellig praksis for
underretninger. Nogle fagpersoner fortæller, at
det beror på en individuel faglig vurdering, og
andre fortæller, at de underretter i alle tilfælde,
hvor der er pårørende børn under 18 år:
BARRIERER FOR AT FORETAGE EN
UNDERRETNING
Fagpersoner fra voksenpsykiatrien fortæller alt-
så, at det er forskelligt, hvornår der underret-
tes. De fortæller også, at der er forskellig prak-
sis for, hvordan underretningerne præsenteres
for patienterne, og at der kan være barrierer
forbundet med dette. Nogle gør meget ud af
at forklare patienterne, hvorfor de underretter,
og at det er for at hjælpe bedst muligt:
Her på stedet har vi aftalt, at vi sender en
underretning, uanset om vi finder anledning
til bekymring eller ej. Og det er simpelthen,
fordi vi ved jo ikke, hvad der er gået forud
for indlæggelsen. Vi ved ikke, hvad børnene
i familien har oplevet med den forælder, der
nu er indlagt hos os.”
(Tina, socialrådgiver på
akutmodtagelse)
Tina fortæller, at proceduren med automatiske
underretninger er en kulturel praksis, som ikke
er formaliseret. Dette bekræftes af regionernes
retningslinjer, hvor det ingen steder fremgår, at
der altid skal underrettes, når en patient har
børn.
Mens nogle tilsyneladende altid underretter,
fortæller andre, at det altid er baseret på en
konkret faglig vurdering. Det fortæller Lotte,
som er socialrådgiver på et døgnafsnit:
Så mener jeg, at hvis du serverer det her
rigtigt, så går det ikke ud over behandlings-
alliancen. Fordi det handler om at få sagt,
at det er ikke fordi, jeg sladrer, og jeg synes
ikke, du er en dårlig forælder. Det handler om
omsorg. Og det er altid omsorg, og det burde
derfor styrke relationen, at vi også tager vare
på deres børn og deres forælderevne.”
(Lotte,
socialrådgiver på døgnafsnit)
Modsat fortæller andre, at nogle fagpersoner
i voksenpsykiatrien kan have en tendens til at
opfatte underretninger som en ’anmeldelse’ af
patienten. Dette kan være en barriere for at un-
derrette kommunen:
De medarbejdere […] de kommer jo tæt
På nogle afdelinger der laver de jo bare
underretninger på alle under 18 år, punktum,
hvilket vi jo siger konsekvent, at det gør vi
ikke. Fordi du kan ikke lave en underretning
uden at lave en konkret vurdering. Men det
gør de. Og går så ikke nødvendigvis dybere
ind i det. De laver bare en underretning, og
så er det det.”
(Lotte, socialrådgiver på døgn-
afsnit)
på den indlagte patient, og nogen af dem, de
kommer sådan lidt til at agere på patientens
vegne; ’skal du nu nærmest til at anmelde den
patient for at være en dårlig mor eller en dår-
lig far?’ Altså det er de diskussioner, der hele
tiden opstår, og har gjort det i alle årene.
Hvor det er sådan lidt misforstået, og hvor de
nogle gange fuldstændig uberettiget og unød-
vendigt kommer til at være patientens advo-
kat.”
(Tina, socialrådgiver på akutmodtagelse)
29
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0031.png
En anden barriere for underretninger kan være,
at der mangler fokus på underretninger som et
redskab til at sikre den rette hjælp til børn af
forældre med psykisk sygdom. Det fortæller
Annette, som er sygeplejerske på et ambula-
torium:
Flere anbringelser blandt
børn af forældre med psykisk
sygdom
8 pct. af børn af forældre med psy-
kisk sygdom født i perioden 1995-
2004 er blevet anbragt uden for
hjemmet. Det samme gælder for
1 pct. af børn, hvis forældre ikke har
en psykisk sygdom. Det viser en re-
gisterundersøgelse, som Syddansk
Universitet har gennemført i samar-
bejde med Spørg Mere.
4
Det er et område, der mangler lidt fokus i
psykiatrien. Og jeg havde en drøftelse med
mine kollegaer om, at jeg synes, at det her
med at lave fx underretninger – som er en af
vores redskaber til at gøre opmærksom på, at
der er brug for hjælp i en familie – der kunne
vi godt nogle gange være lidt for sløve med
at få sendt afsted. Forstået på den måde at
jeg tænkte, at vi har lidt en barriere omkring
det.”
(Annette, sygeplejerske på ambulatorium)
Senere i samme interview fortæller Annette
om en anden mulig barriere, nemlig manglen-
de viden om hvorvidt man som fagperson skal
underrette, og hvor meget man skal vide om
familien, før man kan sende en underretning
afsted:
OPSAMLING
Regionerne er forpligtede til at underrette
kommunen, hvis de har grund til at formode,
at et barn mistrives og har behov for støtte.
Men det er forskelligt, hvor meget underret-
ningspligten fylder i retningslinjerne, og vores
rundspørge viser, at kun en ud af fem regioner
har data på, hvor ofte de underretter, når en
patient i voksenpsykiatrien har børn.
Det er ikke muligt at konkludere, hvorvidt an-
tallet af underretninger modsvarer antallet af
børn, der har behov for hjælp. Interviews med
fagpersoner i voksenpsykiatrien viser forskellig
praksis for underretninger, og at der kan være
barrierer for at underrette. Samtidig viser den
eneste undersøgelse af området, at kommu-
nerne ofte ikke iværksætter en indsats på bag-
grund af underretningerne fra regionen.
Der er en risiko for, at børn af forældre med
psykisk sygdom ikke får den hjælp, de har brug
for. Der er derfor behov for en mere ensartet
og systematisk tilgang til, at fagpersonalet får
spurgt ind til børnene – og derigennem også
får afdækket eventuelt behov for støtte hos de
børn, hvis forældre modtager behandling i vok-
senpsykiatrien.
Jeg tænker, det til dels bunder i noget usik-
kerhed om; ’hvornår underretter jeg egent-
lig, og hvor mange baggrundsoplysninger
skal jeg have, og hvad sker der egentlig med
sådan en familie, når man laver sådan en un-
derretning, og er det her grelt nok til, at jeg
kan gøre det?’ Altså alle sådan nogle tanker
og spørgsmål tror jeg til tider kan opstå. Det
har jeg i hvert fald oplevet.”
(Annette, syge-
plejerske på ambulatorium)
Barriererne for fagpersoners anvendelse af un-
derretninger kan nedbrydes – og praksis kan
styrkes – hvis fagpersonalet bliver klædt på til
at spørge patienterne til børnenes trivsel og
eventuelle støttebehov.
30
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0032.png
Metode
Metodebilag
Denne rapport er baseret på en juridisk udred-
ning om børn af forældre med psykisk sygdom
og deres rettigheder, udarbejdet af Michael
Gøtze og Stine Jørgensen, professorer ved Det
Juridiske Fakultet, Københavns Universitet.
9
Den juridiske udredning er bestilt af Spørg
Mere og har til formål at afdække relevante reg-
ler og retspraksis vedr. børn som pårørende af
forældre med psykisk sygdom. Udredningen
kortlægger også internationale regler og re-
levant lovgivning fra Norge og Sverige. Hertil
er der foretaget en skriftlig rundspørge til alle
regioner i Danmark samt foretaget interviews
med fagpersoner fra voksenpsykiatrien og for-
ældre, som har været i kontakt med voksen-
psykiatrien.
Rundspørge til alle regioner
Spørg Mere har gennemført en skriftlig rundspørge til alle regioner i Danmark. Følgende
spørgsmål blev stillet:
Er der i Region X fastlagt procedure om, hvorvidt sundhedspersonale skal spørge ind
til, om patienter har børn? Hvis ja, er det muligt at få adgang til disse procedurer?
Bliver der i Region X registreret, om en patient har børn? Hvis ja, kan det oplyses,
hvor stor en andel af patienterne som havde børn i 2021?
Er der i Region X fastlagt procedurer, vejledninger mv. om, hvordan sundhedsper-
sonalet undersøger/afdækker, om et barn med en forælder med psykisk sygdom har
behov for hjælpe og støtte, herunder evt. støtte efter servicelovens kapitel 11? Hvis
ja, er det muligt at få adgang til disse procedurer?
Hvor mange procent af patienter i Region X med børn fik tilbudt en familiesamtale i
2021, og i hvor mange procent af tilfældene blev de afholdt?
Hvor mange procent af pårørende børn af forældre med psykisk sygdom blev i 2021
visiteret til pårørende tilbud i regionalt regi?
Hvor mange underretninger sendte Region X til kommunerne i 2021 om børn af for-
ældre med psykisk sygdom?
I hvor mange procent af de samlede behandlingsforløb i Region X i 2021, hvor patien-
ter har børn, bliver der sendt en underretning til kommunen?
31
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0033.png
Spørgsmålene blev stillet kvalitativt via e-mail, hvor det stod den enkelte region frit for,
hvordan de valgte at svare. Alle regioner har svaret, nogle via vedhæftede pdf-filer, andre
direkte i mailen. Alle regioner har derudover sendt deres retningslinjer, som er gennem-
gået manuelt af Spørg Mere. Data blev indsamlet ved at kontakte regionernes offentlige
e-mailadresser, og e-mailen er derefter blevet videresendt internt i regionen til den rele-
vante afdeling og medarbejder.
INTERVIEWUNDERSØGELSE BLANDT
FAGPERSONER OG FORÆLDRE
Alle interviews – både med fagpersoner og for-
ældre – er anonymiserede, og navnene, som
fremgår i rapporten, er opdigtede. Efter ind-
samling af data blev alle interviews transskribe-
ret og kodet i NVivo med henblik på at iden-
tificere tematikker på tværs af det kvalitative
datamateriale. De citater, der indgår i rappor-
ten, er anvendt som eksempler på de tematik-
ker, der gik igen på tværs af interviewene.
INTERVIEWS MED FAGPERSONER I
VOKSENPSYKIATRIEN
Vi har gennemført interviews med 15 fagper-
soner i voksenpsykiatrien, 11 individuelle og
to duointerviews. Vi har interviewet otte so-
cialrådgivere, fem sygeplejersker, en psykolog
og en sundhedsplejerske. Alle regioner er re-
præsenterede, og vi har interviewet ansatte fra
ambulatorier, døgnafsnit og lokalpsykiatri. Re-
kruttering er sket ved at kontakte voksenpsy-
kiatriens offentligt tilgængelige e-mailadresser
samt hospitalsledelse. E-mail til rekruttering var
formuleret således:
”Børns Vilkår og Psykiatrifonden er i gang med
at undersøge muligheder og udfordringer for at
opspore og støtte børn af forældre med psykisk
sygdom. I den forbindelse er vi meget interes-
serede i, hvordan fagpersoner i voksenpsykia-
trien arbejder med patienter, der har børn. Vi
er fx interesserede i, i hvilke tilfælde psykiatrien
underretter kommunen, og hvilke eventuelle
overvejelser I har i forhold til forældre i psykia-
trisk behandling og deres børn.
Jeg skriver derfor til jer for at høre, om det vil
være muligt at interviewe en eller to behandle-
re fra jeres afdeling. Interviewet kommer bl.a.
til at handle om praksis i forbindelse med un-
derretninger og om, hvordan I vurderer even-
tuelle foranstaltninger, der skal sættes i værk
over for børnene. Jeg regner med, interviewet
varer ca. 30-45 minutter, og vi er relativt flek-
sible i forhold til tidspunktet. Data bearbejdes
i anonymiseret form, så det kommer ikke til at
fremgå nogen steder, hvilke psykiatriske afde-
linger vi har talt med”.
32
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0034.png
Metode
33
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0035.png
Alle interviews blev gennemført online via
Teams, og interviewguiden havde fokus på føl-
gende temaer: 1) Hvorvidt og hvordan fagper-
soner undersøger, om patienterne har børn.
2) Hvordan eventuelle støttebehov hos børn
af forældre med psykisk sygdom vurderes, og
hvordan det vurderes, om behovet kan imøde-
kommes gennem regionernes egne tilbud, eller
om der skal sendes en underretning til kom-
munen. 3) Hvordan underretninger fra voksen-
psykiatrien formuleres, og hvem der står for at
skrive dem og sende dem afsted. 4) Hvordan
fagpersoner oplever samarbejdet med kommu-
nen.
INTERVIEWS MED FORÆLDRE
Vi har gennemført interviews med seks foræl-
dre, som alle har været i kontakt med voksen-
psykiatrien. Vi har gennemført fire individuelle
og ét duointerview. De interviewede er bosat
i tre forskellige regioner. De interviewede har
mellem et og tre børn og er diagnosticeret med
hhv. skizofreni, depression, angst, spiseforstyr-
relse og ADHD. Forældrene er rekrutteret gen-
nem Psykiatrifonden, hvilket kan skabe bias i
forhold til deres oplevelser af systemet. Det
kan ikke udelukkes, at disse forældre er særligt
utilfredse med det offentlige system, og at det
er derfor, de er i kontakt med Psykiatrifonden.
Rekrutteringsteksten lød således:
”Interviewet kommer til at handle om, hvorvidt
og hvordan der er blevet spurgt ind til dit barn
under behandlingen, og om dit barn og jer som
familie er blevet støttet i forløbet. Vi er også
interesserede i, om I har modtaget støtte fra
kommunen. Hvis I ikke har modtaget nogen
støtte, er vi også interesserede i at tale med
dig”.
Tre interviews er gennemført ved fysisk tilstede-
værelse, mens et enkelt er gennemført online
via Teams. Interviewguiden havde fokus på føl-
gende temaer: 1) Om og hvordan der er blevet
spurgt ind til børnene. 2) Om og hvordan det
er undersøgt, om barnet og familien har haft
behov for særlig støtte. 3) Om der er blevet
lavet en underretning fra voksenpsykiatrien. 4)
Om forælderen oplever, at de som familie har
fået den støtte, de har haft behov for.
34
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0036.png
Litteraturliste
1.
2.
3.
Psykiatrifonden. Undersøgelse af forekomst af psykisk sygdom blandt forældre til børn i alderen 0-18 år.
Psykiatrifonden. 2019.
Jørgensen SE, Andersen A, Lund L, Due P, Michelsen SI. Trivsel og hverdagsliv blandt børn og unge som
pårørende og efterladte. Statens Institut for Folkesundhed, SDU. 2019.
Ellersgaard D, Gregersen M, Ranning A, et al. Quality of life and self-esteem in 7-year-old children with
familial high risk of schizophrenia or bipolar disorder: the Danish High Risk and Resilience Study-VIA
7 - a population-based cohort study. European Child and Adolescent Psychiatry. 2020;29(6):849-860.
doi:10.1007/s00787-019-01397-3;
Hancock KJ, Mitrou F, Shipley M, Lawrence D, Zubrick SR. A three generation study of the mental
health relationships between grandparents, parents and children. BMC Psychiatry. 2013;13(1):299.
doi:10.1186/1471-244X-13-299;
Rasmussen I, Kruse M. Samfundsøkonomiske konsekvenser af at være barn af forældre med mentale hel-
bredsproblemer. Dansk Center for Sundhedsøkonomi. Institut for Sundhedstjenesteforskning. Syddansk
Universitet. 2023.
Rasmussen I, Kruse M. Samfundsøkonomiske konsekvenser af at være barn af forældre med mentale hel-
bredsproblemer. Dansk Center for Sundhedsøkonomi. Institut for Sundhedstjenesteforskning. Syddansk
Universitet. 2023.
Psykiatrifonden. Undersøgelse af forekomst af psykisk sygdom blandt forældre til børn i alderen 0-18 år.
Psykiatrifonden. 2019;
Bedre Psykiatri. Børn af forældre med psykisk sygdom i Danmark. Bedre Psykiatri. 2020.
Lannes A, Bui E, Arnaud C, Raynaud J-P, Revet A. Preventive interventions in offspring of parents with
mental illness: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Psychological
Medicine. Published online August 26, 2021:1-16. doi:10.1017/S0033291721003366.
Mattejat F, Remschmidt H. The Children of Mentally Ill Parents. Deutsches Arzteblatt. 2008;105(23):413-
418. doi:10.3238/arztebl.2008.0413;
4.
5.
6.
7.
35
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0037.png
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
Källquist A, Salzmann-Erikson M. Experiences of Having a Parent with Serious Mental Illness: An Inter-
pretive Meta-Synthesis of Qualitative Literature. Journal of Child and Family Studies. 2019;28(8):2056-
2068. doi:10.1007/s10826-019-01438-0;
Reedtz C, Lauritzen C, Stover Y v., Freili JL, Rognmo K. Identification of children of parents with men-
tal illness: A necessity to provide relevant support. Frontiers in Psychiatry. 2019;10(JAN). doi:10.3389/
fpsyt.2018.00728;
Gladstone BM, Boydell KM, Seeman M v., Mckeever PD. Children’s experiences of parental men-
tal illness: A literature review. Early Intervention in Psychiatry. 2011;5(4):271-289. doi:10.1111/j.1751-
7893.2011.00287.x;
Spørg Mere. Fordomme rammer børnene - når der er psykisk sygdom i familien. Spørg Mere. 2022.
Maybery D., Reupert A.E. The number of parents who are patients attending adult psychiatric services.
Current Opinion in Psychiatry, 2018:31;
I 2022 var der 119.027 patienter i voksenpsykiatrien (https://www.esundhed.dk/Emner/Patienter-og-syge-
huse/Noegletal-for-sygehusvaesenet-og-praksisomraadet#tabpanel4B38CDB03BD94738AD1ECF2098C-
36FE7). Spørg Mere har på baggrund af forskning, der estimerer, at 23 pct. af patienter i voksenpsyki-
atrien har børn, beregnet, at omkring 27.000 forældre var i kontakt med voksenpsykiatrien i Danmark i
2022. Det estimeres, at mellem 23-32 pct. af patienterne har børn, og i rapporten her beregner vi tal
på baggrund af de 23 pct. for at vise et minimumstal. Tallet dækker både indlæggelser og ambulant
behandling i voksenpsykiatrien.
Gøtze, M., & Jørgensen, S., (2022). Børn af psykisk syge og deres rettigheder: Udredning afgivet til
Spørg Mere.
Gøtze, M., & Jørgensen, S., (2022). Børn af psykisk syge og deres rettigheder: Udredning afgivet til
Spørg mere, s. 2.
Lovbekendtgørelse af lov om social service nr. 170 af 24. januar 2022.
Lovbekendgørelse af sundhedsloven nr. 210 af 27. januar 2022.
Bekendtgørelse nr. 1344 af 3. december 2010 om forebyggende sundhedsydelser for børn og unge
Bekendtgørelse nr. 1344 af 3. december 2010 om forebyggende sundhedsydelser for børn og unge § 1,
stk. 2.
Bekendtgørelsen om forebyggende sundhedsydelser for børn og unge er fagligt udbygget i en udførlig
vejledning fra Sundhedsstyrelsen fra 2019.
Gøtze, M., & Jørgensen, S., (2022). Børn af psykisk syge og deres rettigheder: Udredning afgivet til
Spørg Mere s. 35.
Sundhedsstyrelsen (2012): Anbefalinger til sundhedspersoners møde med pårørende til alvorlig syge.
Lov nr. 579 af 4. maj 2015 om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien (Fastlæggelse af
mindreårige psykiatriske patienters retsstilling, indførelse af ny formålsbestemmelse, skærpede kriterier
for tvangsfiksering, ændring af kriterierne for åbning og kontrol af post, undersøgelse af patientstuer og
ejendele samt kropsvisitation m.v.).
Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsen: Koncept for systematisk inddragelse af pårørende, (2018)
Beretning afgivet af Sundhedsudvalget den 22. marts 2022 over forslag til folketingsbeslutning om retten
til hjælp til børn som pårørende.
Danske Regioner https://www.regioner.dk/services/nyheder/2023/marts/danske-regioner-vil-fremme-op-
sporing-og-tilbud-til-boern-af-foraeldre-med-psykisk-sygdom. Udgivet 25/3 - 2023.
Region Syddanmark, Familiesamtale til familier med pårørende under 18. år. Version 1.5, godkendt d.
9/12 2021, Region Hovedstadens psykiatri, Børn som pårørende til patienter med psykisk sygdom. Ver-
sion 11, gældende fra d. 2/3-2018. Link: Børn som pårørende til patienter med psykisk sygdom, Region
Hovedstadens psykiatri, Familiesamtale i voksenpsykiatrien. Version 10, gældende fra 17/12 – 2022. Link:
Familiesamtale i voksenpsykiatrien, Region Sjælland. Når børn er pårørende. Version 3, udgivet 3/10 -
2022, Region Sjælland. Børns besøg i voksenpsykiatrien. Version 4, udgivet 19/7 – 2021, Psykiatrien i
region Midtjylland. Inddragelse af børn som pårørende til psykisk syge forældre, fællespsykiatrisk ret-
ningslinje. Version 8, gældende fra 3/5 2022. Link: https://e-dok.rm.dk/edok og Region Nordjylland:
Psykiatrien. Børn som pårørende gældende fra 27/6 2023. Link: https://pri.rn.dk/Sider/6389.aspx.
36
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0038.png
23. Sundhedsstyrelsens rammesætning for sundhedsaftaler: https://www.sst.dk/da/Viden/Sundhedsvaesen/
Sundhedsaftaler, Opdateret 12/12 – 2022.
24. Region Hovedstadens Samarbejdsaftale om voksne borgere med psykisk sygdom af 1. april 2020,
der kan tilgås via: https://www.brk.dk/Borger/sundhedsygdom/patientforl%C3%B8b/Documents/Samar-
bejdsaftale%20om%20voksne%20borgere%20med%20psykisk%20sygdom.pdf.
25. Sundhedsstyrelsens forløbsprogrammer: https://www.sst.dk/da/om-os/saadan-arbejder-vi/forloebspro-
grammer Opdateret 28/2 – 2023.
26. Sundhedsstyrelsens kliniske anbefalinger og retningslinjer: https://www.sst.dk/da/viden/Sundhedsvaesen/
NKR-og-NKA Opdateret 13/2 - 2023.
27. Regionernes kliniske kvalitetsudviklingsprogram https://www.rkkp.dk/kvalitetsdatabaser/PrintPage. Hentet
4/7 2022.
28. Helsepersonelloven § 10a.
29. Helsedirektoratet, Helsepersonalloven med kommentarer, § 10a. Helsepersonells plikt til å bidra til å
ivareta mindreårige barn som pårørende, der kan tilgås via: § 10a. Helsepersonells plikt til å bidra til å
ivareta mindreårige barn som pårørende - Helsedirektoratet.
30. Helsedirektoratet, Helsepersonalloven med kommentarer, § 10a. Helsepersonells plikt til å bidra til å
ivareta mindreårige barn som pårørende, der kan tilgås via: § 10a. Helsepersonells plikt til å bidra til å
ivareta mindreårige barn som pårørende - Helsedirektoratet.
31. Helsedirektoratet, Helsepersonalloven med kommentarer, § 10a. Helsepersonells plikt til å bidra til å
ivareta mindreårige barn som pårørende, der kan tilgås via: § 10a. Helsepersonells plikt til å bidra til å
ivareta mindreårige barn som pårørende - Helsedirektoratet.
32. Gøtze, M., & Jørgensen, S., (2022). Børn af psykisk syge og deres rettigheder: Udredning afgivet til
Spørg Mere s. 12.
33. Staves, K et al (2022): “Norwegian health personnel’s compliance with new legislation on children of ill
parents: an explorative cross-section multicentre study”. BMC Health Services Research.
34. Region Sjælland. Når børn er pårørende. Version 3, udgivet 3/10 - 2022.
35. Region Hovedstadens psykiatri, Børn som pårørende til patienter med psykisk sygdom. Version 11,
gældende fra d. 2/3-2018. Link: Børn som pårørende til patienter med psykisk sygdom.
36. Maybery D., Reupert A.E. The number of parents who are patients attending adult psychiatric services.
Current Opinion in Psychiatry, 2018:31.
37. Gladstone BM, Boydell KM, Seeman M v., Mckeever PD. Children’s experiences of parental mental
illness: A literature review. Early Intervention in Psychiatry. 2011;5(4):271-289. doi:10.1111/j.1751-
7893.2011.00287.x;
Källquist A, Salzmann-Erikson M. Experiences of Having a Parent with Serious Mental Illness: An Inter-
pretive Meta-Synthesis of Qualitative Literature. Journal of Child and Family Studies. 2019;28(8):2056-
2068. doi:10.1007/s10826-019-01438-0;
Yamamoto R, Keogh B. Children’s experiences of living with a parent with mental illness: A systematic
review of qualitative studies using thematic analysis. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing.
2018;25(2):131-141. doi:10.1111/jpm.12415.
38. Det Nationale Sorgcenter (2021): Sundhedspersoners møde med pårørende børn og unge til alvorligt
syge i det danske sundhedsvæsen.
39. Sundhedsstyrelsen: Anbefalinger til sundhedspersoners møde med pårørende til alvorlig syge, (2012).
40. Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsen: Koncept for systematisk inddragelse af pårørende, (2018).
41. Maybery D., Reupert A.E. The number of parents who are patients attending adult psychiatric services.
Current Opinion in Psychiatry, 2018:31.
42. Spørg Mere. De oversete børn. Spørg Mere. 2021.
43. Vejledning om indsatser og særlig støtte til børn og unge og deres familier (retsinformation.dk).
44. Psykiatrien i region Midtjylland. Inddragelse af børn som pårørende til psykisk syge forældre, fælles-
psykiatrisk retningslinje. Version 8, gældende fra 3/5 2022. Link: https://e-dok.rm.dk/edok.
45. Ranning, A. (2020). Children of Patients Undergoing Psychiatric Treatment: An Investigation of Statutory
Support Services After Referrals to Child Protection Services. 11(June), 1–10.
37
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0039.png
Psykiatrifonden kæmper for, at alle mennesker med
psykisk sygdom og de, som er i risiko for at få det, mø-
des med forståelse og får den hjælp og rådgivning, de
har brug for. I tide.
Børns Vilkår kæmper for, at intet barn i Danmark svig-
tes hverken af barnets nærmeste eller af samfundet.
Ole Kirk’s Fond arbejder for at fremme livskvaliteten
for børn og deres familier og fokuserer i særlig grad på
at skabe tryghed, trivsel og udfoldelsesmuligheder for
børn i Danmark.
KOLOFON
Redaktør:
Pernille Grünberger, Børns Vilkår og
Lars Hübertz, Psykiatrifonden
Tekst, analyse og dataindsamling:
Rasmus Thastum,
Victor Christoffersen og Pernille Grünberger, Børns Vilkår og
Tina Mastrup, Psykiatrifonden
Redigering:
Trine Jørgensen, www.summarium.dk
Layout:
Josephine Spangsberg, Børns Vilkår
Billeder:
iStock
Udgivelsesår:
2023
Rapporten er udgivet som en del af partnerskabet
’Spørg mere – så fylder det mindre’ mellem Børns Vilkår,
Psykiatrifonden og Ole Kirk’s Fond.
www.spørgmere.dk
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 22: Rapport fra Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirks Fond Spørg mere – så fylder det mindre
2765902_0040.png
www.spørgmere.dk