Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 219
Offentligt
2836123_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Indenrigs- og sundhedsministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato: 08-03-2024
Enhed: Data, Infrastruktur og
Cybersikkerhed
Sagsbeh.: crs
Sagsnr.: 2023 - 5413
Dok. nr.: 101825
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse vedr.
Statsrevisorernes beretning nr. 4/2023 om byggeriet af Nyt
Hospital Nordsjælland
Statsrevisorerne har 7. november 2023 fremsendt beretning nr. 4/2023 om byggeriet
af Nyt Hospital Nordsjælland og har samtidig bedt om min redegørelse senest 7.
marts 2024. Da beretningen omhandler Region Hovedstadens styring af projektet,
har jeg bedt regionen om at afgive en udtalelse som bidrag til ministerredegørelsen.
Regionens udtalelse er opsummeret i redegørelsen, men er også vedlagt som bilag i
dens fulde længde til orientering.
Beretningens konklusioner samt statsrevisorernes bemærkninger
Rigsrevisionen konkluderer, at
-
Det er utilfredsstillende, at Region Hovedstaden ikke sikrede, at budgettet
for byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland var robust.
-
Konsekvensen er, at regionen har igangsat et underbudgetteret
sygehusbyggeri, som er blevet væsentligt dyrere end forudsat.
-
Derudover har Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn med byggeriet ikke
været helt tilfredsstillende.
Statsrevisorerne finder det meget utilfredsstillende, at byggeriet af Nyt Hospital
Nordsjælland på nuværende tidspunkt er fordyret med 2,3 mia. kr. og forsinket med
6 år. Fordyrelsen kan have været medvirkende til, at bygningens funktionalitet og
kapacitet er blevet forringet. Selv om en del af budgetoverskridelserne skyldes
prisstigninger i byggebranchen i 2021 og 2022, konstaterer Statsrevisorerne, at
Region Hovedstadens budgettering af byggeriet samlet set har været urealistisk og
usikker. Statsrevisorerne finder desuden, at Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
med byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland ikke har været helt tilfredsstillende i
perioden 2019-2021, og at tilsynet efterfølgende er styrket.
Overordnede overvejelser ift. beretningens konklusioner
Jeg tager beretningens konklusioner til efterretning, herunder at Region Hovedstaden
har igangsat et underbudgetteret sygehusbyggeri, som er blevet væsentligt dyrere
end forudsat, og at Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn med byggeriet ikke
været helt tilfredsstillende.
Redegørelsen starter med Region Hovedstadens bemærkninger til beretningen og
iværksatte tiltag. Derefter følger mine og Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser og foranstaltninger ift. regionens bemærkninger og beretningen.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 219: Orientering om ministerredegørelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 4/2023 om byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland
Region Hovedstadens bemærkninger og tiltag
Bemærkning vedr. beretningens konklusion vedr. den samlede
budgetoverskridelse og forsinkelse
Region
Hovedstaden bemærker, ”Regionen
anerkender Statsrevisorernes kritik er
berettiget, for så vidt angår udfordringerne i 2019, hvor regionen besluttede at
igangsætte Nyt Hospital Nordsjælland. Med den viden regionen har i dag, er det
tydeligt, at budgettet ikke var robust nok, da projektet blev igangsat. Regionen er
enige i, at det er utilfredsstillende, at byggeriet er blevet 2,3 mia. kr. dyrere og
forsinket med 6 år.
Bemærkning vedr. regionens igangsættelse af byggeriet i 2019
Region Hovedstaden bemærker, at om regionens igangsættelse af byggeriet i 2019, at
”Regionen
og vores rådgivere var enige om, at budgettet der blev fremlagt ved
opstarten af byggeriet i 2019, var realistisk under den forudsætning, at der kunne
findes optimeringer og besparelser i projektet. Kort tid efter byggestart steg
byggepriserne kraftigt som følge af Covid-pandemien
havde regionen vidst det,
havde regionen valgt at afsøge muligheden for at styrke budgettet ud over at forlade
os på optimeringer og besparelser.”
Bemærkning vedr. regionens udvidelse af budgettet i 2021
Region Hovedstaden bemærker, at ”Ved
budgetudvidelsen i 2021 blev der lavet en
revideret samarbejdsaftale med hovedentreprenøren, som med kvalificerede
estimater for priser og besparelsesmål på det tidspunkt sikrede, at budgettet for Nyt
Hospital Nordsjælland var robust. Hverken regionen, eller resten af samfundet, kunne
forudsige den voldsomme inflation, der ville ramme byggebranchen få måneder
efter.”
Bemærkning vedr. nyt konsolideret budget i 2023
Region
Hovedstaden bemærker, at ”Nyt
Hospital Nordsjælland projektet har i foråret
2023, efter indgåelse af de sidste væsentlige byggekontrakter, og efter en vis
normalisering af byggemarkedet, udarbejdet et konsolideret budget og en opdateret
reservestrategi. Dette er i løbet af sommeren 2023 blevet godkendt af regionens
administration og Indenrigs- og Sundhedsministeriet.”
Bemærkning vedr. bygningens funktionalitet og kapacitet
Region Hovedstaden bemærker, at ”Regionen
understreger, at fordyrelsen af Nyt
Hospital Nordsjælland ikke har medført en forringelse af bygningens funktionalitet og
kapacitet
i forhold til tilsagnskriteriet.”
Bemærkning vedr. pris- og lønregulering af byggeriets budget
Region Hovedstaden
bemærker, at ”en
væsentlig problemstilling ved Nyt Hospital
Nordsjællands budgetudfordringer er, at der ikke har været en robust statslig
reguleringsmekanisme af projektets budget. Uden realistiske rammevilkår og robuste
reguleringsmekanismer presses kvalitetsfondsbyggerierne
efter regionens opfattelse
ud i nogle uhensigtsmæssige situationer, der har indvirkning på både
projektøkonomien, kvaliteten i byggeriet samt for overholdelse af tidsplanen for
byggeriet. I Nyt Hospital Nordsjællands tilfælde er det regionens vurdering, at en
væsentlig del af det overskredne budget kan tilskrives dette forhold og forhold afledt
heraf. Regionens egne beregninger viser således, at der er betydelig diskrepans
mellem PL- og BOI indekset - mankoen udgør knap 500 mio. kr. for perioden 2011-
2026. Hvis man sammenligner PL
indekset med markedsværdien for
sammenligneligt byggeri, er mankoen knap 800 mio. kr. Regionen finder ikke, at
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen i et rimeligt omfang anerkender denne
problemstilling og dens væsentlighed.
Side 2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 219: Orientering om ministerredegørelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 4/2023 om byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland
2836123_0003.png
Regionens tiltag vedr. projektstyring af større byggerier
Region Hovedstaden beskriver, at den har igangsat en række tiltag for at robustgøre
projektstyringen af regionens større byggerier siden 2019. Regionen peger på
følgende initiativer:
Der er opbygget en professionel bygherreorganisation i Center for
Ejendomme, der sikrer at kompetencer, styringsmodeller og nye
samarbejdsformer anvendes systematisk på tværs af regionens projekter.
Regionen nedsatte i foråret 2023 et advisory board med eksterne eksperter
indenfor projektering, udbud, gennemførelse og ibrugtagning. Advisory
boardet rådgiver løbende koncerndirektionen og projektledelsen på de
enkelte projekter.
Regionen har stort fokus på at inddrage erfaringer fra andre lignende
byggerier, både internt i regionen og på tværs af de øvrige regioner.
I analysefasen af projekterne bruges betydelige ressourcer på
kvalitetssikring, herunder mock-up og simuleringer af byggeriet. Dette
medvirker til at sikre, at der bygges på et solidt fundament, hvormed
risikoen for omgørelser og voldgiftssager minimeres.
Der arbejdes systematisk på at nedbringe eksekveringstiden (selve
byggefasen). Det gøres bl.a. for at minimere risikoen for, at større
udefrakommende begivenheder indtræffer i byggeperioden.
Der tænkes i nye samarbejdsformer med entreprenører og rådgivere.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og foranstaltninger
Overvejelser ift. regionens bemærkninger
Jeg kan konstatere, at Region Hovedstaden anfører, at den har iværksat tiltag til at
styrke styringen med regionens større byggerier, herunder Nyt Hospital
Nordsjælland. Jeg anser det som godt og nødvendigt, at regionen har igangsat tiltag,
for at sikre, at byggeriet når i mål inden for dets nuværende økonomiske rammer.
Jeg kan desuden konstatere, at Region Hovedstaden understreger, at der ikke er sket
forringelser af bygningens funktionalitet og kapacitet i forhold til tilsagnskriteriet.
Dette har været afgørende for ministeriet i den løbende dialog med regionen om
håndteringen af projektets budgetudfordringer siden 2020.
Jeg kan også konstatere, at Region Hovedstaden bemærker, at der ikke har været en
robust statslig reguleringsmekanisme af Nyt Hospital Nordsjællands budget, og at
regionen finder, at Statsrevisorerne og Rigsrevisionen ikke anerkender
væsentligheden af den problemstilling i et rimeligt omfang. Jeg kan i den forbindelse
konstatere, at regionens beregning undervurderer projektets budget med ca. 100
mio. kr. i perioden 2011-2026. Jeg forventer derfor, at mankoen mellem reguleringen
af projektets budget og projektets kontrakter bliver mindre, end regionen har
beregnet, selvom det er vanskeligt at opgøre den nøjagtigt. Jeg anerkender
desuagtet, at der forventes at være en manko, der bl.a. skyldes ekstraordinære
prisstigninger i byggebranchen i 2021 og 2022.
Jeg vil henvise til, at regeringen i 2023 har håndteret de forventede
budgetoverskridelser på fem igangværende kvalitetsfondsprojekter, herunder Nyt
Hospital Nordsjælland. Overskridelserne er bl.a. afledt af de ekstraordinære
prisstigninger og den ovennævnte manko, leveranceudfordringer samt konkrete
styringsmæssige udfordringer. Løsningen indebærer, at overskridelserne ikke belaster
regionernes budgetrammer til øvrigt anlæg. Regionerne får desuden mulighed for at
lånefinansiere overskridelserne. Dermed minimeres de negative effekter af
Side 3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 219: Orientering om ministerredegørelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 4/2023 om byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland
budgetoverskridelserne for regionernes økonomi, så øvrige anlægsopgaver fortsat
kan gennemføres som planlagt.
Overvejelser ift. statsrevisorernes bemærkninger
Jeg er enig med Statsrevisorerne i, at det er meget utilfredsstillende, at byggeriet af
Nyt Hospital Nordsjælland på nuværende tidspunkt er fordyret med 2,3 mia. kr. og
forsinket med 6 år. Jeg deler også Statsrevisorernes vurdering af, at prisudviklingen
ikke kan forklare hele budgetoverskridelsen og forsinkelsen. Det fremgår fx af
beretningen, at projektet ikke havde tilstrækkelige reserver, hverken da Region
Hovedstaden igangsatte byggeriet i 2019, eller da regionen udvidede byggeriets
budget i 2021. Jeg henholder mig også til, at regionen tidligere har anført, at dens
handlemuligheder blev væsentligt begrænsede, da regionen igangsatte byggeriet. Det
skyldes bl.a., at byggeriets arkitektur og ”fodaftryk” gør det vanskeligt at ændre
byggeriets omfang efterfølgende. Regionen havde desuden ikke omfattet alle
udgifter til at idriftsætte hospitalet, da regionen udvidede budgettet i 2021.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tiltag
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen konkluderer, at Indenrigs- og Sundhedsministeriets
tilsyn med Nyt Hospital Nordsjælland ikke var tilfredsstillende i 2019, men at det
efterfølgende er blevet styrket.
Jeg vil i den forbindelse fremhæve, at ministeriet løbende har justeret tilsynet med
kvalitetsfondsprojekterne, herunder Nyt Hospital Nordsjælland. Ministeriet satte fx
Nyt Hospital Nordsjælland under skærpet tilsyn i 2020, ligesom ministeriet i øvrigt har
intensiveret dialogen med projektet og også drøftet projektet med regionen på
direktionsniveau. Ministeriet har desuden strammet op i de generelle rammer for
tilsynet med kvalitetsfondsprojekterne, bl.a. ved at tydeliggøre kravene til
projekternes budgetter, tidsplaner og risikostyring. Ministeriet ser desuden løbende
på behovet for at styrke tilsyn med kvalitetsfondsprojekterne, herunder bl.a. som
opfølgning på Aftale om regionernes økonomi for 2024, hvor ministeriet fik mulighed
for at skærpe kravene til rådgivningen af regionernes øverste administrative og
politiske niveau yderligere.
I forhold til de konkrete tiltag, Region Hovedstaden har igangsat for at robustgøre
projektstyringen af regionens større byggerier kan jeg konstatere, at alle Region
Hovedstadens kvalitetsfondsprojekter, herunder de tre igangværende projekter,
overskrider deres oprindelige budgetter. Jeg kan også konstatere, at der er opstået
væsentlige nye udfordringer på Nyt Hospital Bispebjerg efter igangsættelsen af de
nævnte tiltag. Jeg er derfor ikke fuldt betrygget i, at tiltagene er tilstrækkelige.
Ministeriet vil på den baggrund - og i forlængelse af den ovenfor nævnte formulering
i økonomiaftalen for 2024 - fortsætte dialogen med Region Hovedstaden om,
hvordan styringen af kvalitetsfondsprojekterne kan forbedres, herunder om regionen
får tilstrækkeligt udbytte af de iværksatte tiltag.
Afsluttende bemærkninger
En kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 4