Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 194
Offentligt
2827212_0001.png
Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
Enhed: Sundhedsjura
Sagsbeh.: DEPKATB
Koordineret med:
Sagsnr.: 2023 - 4167
Dok. nr.: 33927
Dato: 20-02-2024
ORDFØRERNOTAT
Udkast til lovforslag om udmøntning af anbefalinger fra taskforce
om udenlandsk arbejdskraft samt ændring af gebyrer for
autorisation som sundhedsperson
Problemstilling/resumé
Et udkast til lovforslag, der består af følgende overordnede elementer, vil blive sendt i
offentlig høring den 20. februar 2024 med høringsfrist den 19. marts 2024:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Indførelse af bemyndigelse til at fastsætte regler om en særskilt
autorisationsproces for særligt efterspurgte sundhedspersoner.
Ændring af vurderingen af ansøgers uddannelsesniveau i autorisationsprocessen
samt mulighed for kompensation for manglende kliniske timer (praktik).
Ændring af tidspunktet for betaling af gebyrer for autorisationer samt indførelse
af obligatorisk digital selvbetjening.
Udvidelse af positivlisten for faglærte med social- og sundhedshjælpere. Der
fastsættes en kvote på 1.000 opholds- og arbejdstilladelser.
Indførelse af en autorisationsopholdsordning for særligt efterspurgte
sundhedspersoner.
Fritagelse fra krav om arbejdstilladelse under autorisationsophold.
Justering af reglerne om autorisationsophold, herunder bl.a. i forhold til
forlængelse af autorisationsophold for læger og tandlæger samt mulighed for
meddelelse af jobsøgningsophold efter opnåelse af dansk autorisation.
Udkastet til lovforslaget har med de anførte elementer til hensigt at udmønte de dele af
anbefalingerne fra taskforcen om udenlandsk arbejdskraft, der kræver lovændring, samt
ændre gebyrstrukturen på autorisationsområdet, som det er forudsat med aftale om
bedre og smidigere rammer for rekruttering af udenlandske sundhedspersoner fra
tredjelande, som regeringen indgik med Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Liberal Alliance den 24. januar 2024.
Nedenfor beskrives de enkelte elementer i lovforslaget nærmere.
1. Indførelse af bemyndigelse til at fastsætte regler om en særskilt
autorisationsproces for særligt efterspurgte sundhedspersoner
Det foreslås at indføre en bemyndigelse til, at indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte regler om en særskilt autorisationsproces for særligt efterspurgte
sundhedspersoner. Med særligt efterspurgte sundhedspersoner menes ansøgere
uanset
faggruppe
der kan dokumentere at have indgået en aftale om eller har et konkret tilbud
om en evalueringsansættelse til brug for autorisationsprocessen for særligt efterspurgte
sundhedspersoner fra en dansk arbejdsgiver.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 194: Forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og udlændingeloven (Anbefalinger fra Taskforce om udenlandsk arbejdskraft og ændring af gebyrer for autorisation af sundhedspersoner), fra indenrigs- og sundhedsministeren
Det er hensigten med forslaget, at særligt efterspurgte sundhedspersoner fra tredjelande
skal kunne påbegynde evalueringsansættelsen efter at Styrelsen for Patientsikkerhed har
vurderet, at ansøger i udlandet har opnået et uddannelsesniveau, som kan sidestilles med
den tilsvarende danske uddannelse, eller efter at udlændingen af Styrelsen for
Patientsikkerhed har fået tilladelse til under autorisationsprocessen at kompensere for et
antal manglende kliniske timer i den udenlandske uddannelse, jf. nedenfor. De øvrige
autorisationsbetingelser, som varierer mellem faggrupperne, vil herefter skulle
gennemføres sideløbende med evalueringsansættelsen.
2. Ændring af vurderingen af ansøgers uddannelsesniveau i
autorisationsprocessen samt mulighed for kompensation for manglende
kliniske timer (praktik)
Det foreslås at ændre Styrelsen for Patientsikkerheds indledende vurdering af ansøgerens
uddannelse, således at der fremover tages udgangspunkt i ansøgerens samlede
uddannelsesniveau frem for alene at vurdere ansøgerens grunduddannelse. Samtidig
oprettes hjemmel til, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan meddele autorisation til
personer hvis udenlandske uddannelse alene mangler et antal kliniske timer for at kunne
sidestilles med den tilsvarende danske uddannelse, hvis der under autorisationsprocessen
kompenseres herfor.
De foreslåede ændringer vil medføre, at Styrelsen for Patientsikkerhed meddeler
autorisation til personer, der i udlandet har opnået et uddannelsesniveau, som kan
sidestilles med den tilsvarende danske uddannelse, eller til personer hvis udenlandske
uddannelse alene mangler et antal kliniske timer for at kunne sidestilles med den
tilsvarende danske uddannelse, hvis der under autorisationsprocessen kompenseres
herfor.
Formålet med forslaget er at give kvalificerede ansøgere mulighed for at gennemføre
autorisationsprocessen uanset at uddannelseslandet har en anden uddannelsesstruktur
end den danske.
3. Ændring af tidspunktet for betaling af gebyrer for autorisationer samt
indførelse af obligatorisk digital selvbetjening
Det foreslås at indføre obligatorisk digital selvbetjening ved ansøgning om autorisation
samt omlægge det nuværende autorisationsgebyr fra et meddelelses- til et
ansøgningsgebyr.
Derved vil udgiften blive flyttet til ansøger, uanset om personen opnår autorisation, får
afslag eller selv vælger at afbryde autorisationsprocessen. Det vil sikre dækning for
sagsbehandlingen, uanset om ansøgninger vil resultere i en autorisation eller et afslag,
eller i tilfælde, hvor ansøger undervejs vælger at afbryde ansøgningsprocessen. Udgiften
for ansøgere, som ikke opnår autorisation, vil dermed fremover blive finansieret af
gebyrer og ikke resultere i økonomisk ubalance i Styrelsen for Patientsikkerhed.
Gebyrerne vil blive reguleret på baggrund af faktiske omkostninger samt i henhold til
statens pris- og lønindekser. Den enkle gebyrstruktur fastholdes i øvrigt, så gebyret vil
være det samme, uanset om ansøgeren kommer fra Danmark, Norden, EU/EØS eller fra
tredjelande.
Side 2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 194: Forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og udlændingeloven (Anbefalinger fra Taskforce om udenlandsk arbejdskraft og ændring af gebyrer for autorisation af sundhedspersoner), fra indenrigs- og sundhedsministeren
4. Udvidelse af positivlisten for faglærte med social- og sundhedshjælpere
Det foreslås at udvide positivlisten for faglærte med stillingen som social- og
sundhedshjælper, ved at social- og sundhedshjælper tilføjes til bilag 1 til udlændingeloven,
der indeholder en oversigt over arbejdsfunktioner på arbejdsmarkedsbalancen med
stillinger på minimum faglært niveau. Der indføres samtidig en kvote på 1.000 opholds- og
arbejdstilladelser til udenlandske social- og sundhedshjælpere efter positivlisten for
faglærte.
Forslaget medfører, at der kan meddeles opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse
som social- og sundhedshjælper efter positivlisten for faglærte, når der er mangel på
arbejdskraft inden for stillingen.
5. Indførelse af en autorisationsopholdsordning for særligt efterspurgte
sundhedspersoner
I forlængelse af indførelsen af en særskilt autorisationsproces for særligt efterspurgte
sundhedspersoner, foreslås det at etablere en ny autorisationsopholdsordning for at sikre,
at de særligt efterspurgte sundhedspersoner kan opnå opholdstilladelse på baggrund af
Styrelsen for Patientsikkerheds vurdering af, at ansøger i udlandet har opnået et
uddannelsesniveau, som kan sidestilles med den tilsvarende danske uddannelse eller hvis
Styrelsen for Patientsikkerhed har meddelt tilladelse til under autorisationsprocessen at
kompensere for et antal manglende kliniske timer i den udenlandske uddannelse. Det er i
begge situationer en betingelse for at opnå opholdstilladelse, at den pågældende har et
konkret tilbud om evalueringsansættelse forud for indrejse.
6. Fritagelse fra krav om arbejdstilladelse under autorisationsophold
Det foreslås, at udenlandske sundhedspersoner, der opholder sig i Danmark med henblik
på at opnå dansk autorisation (autorisationsophold), skal være fritaget fra krav om
arbejdstilladelse.
7. Justering af reglerne om autorisationsophold
Lovforslaget indeholder også en række justeringer af reglerne om autorisationsophold.
Det foreslås således, at en udlænding med opholdstilladelse med henblik på at opnå
autorisation som læge eller tandlæge, og som alene mangler at gennemføre den
obligatoriske evalueringsansættelse, kan søge om forlængelse af opholdstilladelsen, hvis
udlændingen 5 år efter udstedelse af opholdstilladelsen har indgået en konkret aftale om
evalueringsansættelse eller er påbegyndt en evalueringsansættelse.
Herudover indeholder lovforslaget forslag om, at en udlænding på autorisationsophold
kan meddeles et jobsøgningsophold på 6 måneder, der skal give adgang til at søge arbejde
i Danmark efter opnåelse af dansk autorisation.
Lovforslaget indeholder endelig forslag om, at en udenlandsk læge, tandlæge eller
sygeplejerske ikke skal kunne opnå en ny førstegangsopholdstilladelse i umiddelbar
Side 3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 194: Forslag til Lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og udlændingeloven (Anbefalinger fra Taskforce om udenlandsk arbejdskraft og ændring af gebyrer for autorisation af sundhedspersoner), fra indenrigs- og sundhedsministeren
forlængelse af en tidligere førstegangstilladelse til autorisationsophold, medmindre der er
tale om en særligt efterspurgt sundhedsperson.
Lovforslagets ikrafttræden
Det er hensigten, at lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli 2024.
Proces
Lovforslaget er sendt i offentlig høring i perioden fra den 20. februar til den 19. marts
2024. Lovforslaget forventes fremsat for Folketinget i april 2024.
Side 4