Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 185
Offentligt
2825031_0001.png
NOTAT
02-02-2024
EMN-2017-02009
1680939
Sammenligning af patienttilfredshed over tid
Den patientoplevede kvalitet er afgørende for sundhedsvæsenet. Derfor er den et gen-
nemgående tema i regionernes politiske udspil, handleplaner, beslutningsfora og mål-
sætninger. Et centralt omdrejningspunkt for arbejdet med den patientoplevede kvali-
tet er Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), der hvert år giver
patienter mulighed for at give feedback på deres indlæggelse eller ambulante besøg
på et hospital. LUP er delt op i en række delundersøgelser: somatik (indlagte og ambu-
lante patienter), psykiatri, fødende, akutmodtagelse, præhospital og billeddiagnostik.
Den løbende tilpasning
af LUP’en
til et sundhedsvæsen i bevægelse, har gjort en meget
detaljeret sammenligning over tid af resultaterne svær. Det ændrer dog ikke ved, at
resultaterne på nationalt niveau har ligget meget stabilt for de respektive undersøgel-
ser.
LUP’en for de seneste fem år viser, at ca. 9 ud af 10 har været tilfredse eller meget
tilfredse med deres forløb eller fødsel. På de akutte områder (akutmodtagelse og akut
indlæggelse) er det dog er nærmere 7 ud af 10, der er tilfredse eller meget tilfredse.
Ligeledes har psykiatrien traditionelt ligget lavere end somatikken og fødende. I vok-
senpsykiatrien var 73% tilfreds eller meget tilfredse med deres forløb i 2022. Det er
væsentligt at anføre, at resultaterne i høj grad netop skal ses som et værktøj til lokal
kvalitetsforbedring frem for nationalt styringsværktøj. Se udvalgte LUP tal for 2022
her.
For at understøtte patientoplevet kvalitet, udgav regionerne i maj 2023 det politiske
udspil ”Borgerens møde med sundhedsvæsenet”
og hjemmesiden blev opdateret bl.a.
med en værktøjskasse, som regionerne kan bruge i arbejdet med at styrke den pati-
entoplevede kvalitet. Hertil kommer at Danske Regioner i 2023 indstiftede ”Prisen for
Årets Patientoplevelse”,
der netop skal sættes fokus på tiltag, der højner borgernes
oplevelse i mødet med sundhedsvæsenet. Læs mere om regionernes arbejde med pa-
tientoplevet kvalitet
her.
1