Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 185
Offentligt
2825029_0001.png
De akutte udfordringer:
Akutplan, ventelister og aktivitet
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0002.png
Agenda
1. Akutplan og afvikling af
ventelister
2. Stigende medicinudgifter
3. Fælles drøftelse
Når du indsætter billede ved at klikke
på billedikonet vises samtidig logoet
for Danske Regioner øverst til højre
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0003.png
Hvorfor fik vi ventelister?
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0004.png
Akutplan for sundhedsvæsenet
Status
Danske Regioner, september 2022
Aftale om akutplan, februar 2023
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0005.png
Aftalte mål i akutplanen
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0006.png
Kortere ventetid til behandling og flere opstartede
behandlinger
Kortere ventetid til behandling
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Flere opstartede behandlinger
450.000
400.000
67
63
46
44
350.000
300.000
250.000
+5%
384.937
405.331
+15%
134.487
154.099
200.000
150.000
100.000
50.000
Kirurgisk behandling
Al somatisk behandling
0
Opstartet somatiske
behandlingsforløb
2022 (1-3 kvt.)
Opstartet kirurgiske
behandlingsforløb
2023 (1-3 kvt.)
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af data fra Sundhedsdatastyrelsen.
Ventetider til behandling på sygehus (esundhed.dk)
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0007.png
Fortsat højere kirurgisk produktionsværdi end i 2022
Kirurgisk produktionsværdi øget med 3,4 %
Høj vækst i produktionsværdien i starten af året
men lavere i slutningen
+3,4%
+3,0%
+10,9%
Kilde:
Egne beregninger på opgørelser fra Sundhedsdatastyrelsen i forbindelse med opfølgning på akutplanen pr. december 2023.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0008.png
Status på operationer
Der er blevet foretaget mere end 1,2 mio.
operationer i de første 11 måneder af 2023
I 2023 er der blevet foretaget flere operationer
end i 2019
Note:
På grund af overgangen til LPR3 i 2019 er der først data fra april måned 2019, hvorfor der i højre figur er afgrænset til perioden april-november.
Kilde:
Egne beregninger på opgørelser fra Sundhedsdatastyrelsen i forbindelse med opfølgning på akutplanen pr. december 2023.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0009.png
Der udredes flere end i tidligere år
Andel af forløb hvor udredningsretten
overholdes
Men der udredes flere end tidligere år
Note:
På grund af overgangen til LPR3 i 2019, er der ikke data for 1. og 2. kvt. 2019, hvorfor 2019 er udeladt af tabellen. Udredningsretten var i hele 2020 samt 1. kvt 2021 og 1. kvt. 2022 suspenderet i
hele eller dele af kvartalet, for at sikre at der på sygehusene kunne foretages den nødvendige prioritering under COVID-19. Suspensionen betød at regionerne havde mulighed for at se bort fra
forpligtigelsen om overholdelse af udredningsretten
Kilde:
Egne beregninger baseret på Sundhedsdatastyrelsens
Monitorering af udredningsretten i somatikken (esundhed.dk)
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0010.png
Rekord mange henvisninger til privat hospitaler
240.000 henvisninger til privat hospitaler i 2023 -
+1,2 pct. ift. 2022 og +28,9 pct. ift. 2021
Kilde:
Regionernes egne indmeldinger
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0011.png
Samlet status for akutplanens målsætninger
Målsætning
1.
Normalisering af ventetider inden udgangen af 2024
Status
Kortere ventetid
Ventetiden til operationer er faldet fra
68 dage
til
63
dage
i 3. kvartal 2023 ift. 1. kvartal 2023.
Ventetiden generelt til somatisk behandling er faldet
fra
47 dage
til
44 dage.
2.
Kirurgisk aktivitet skal være 3 pct. højere i 2023 ift.
2022
Regionerne har høj aktivitet
Den samlede kirurgiske produktionsværdi (offentlig
og privat) i januar-november på
+3,4 pct.
3.
Normalisering i overholdelsen af udredningsretten i
2023
Stort fokus på at overholde udredningsretten
Udredningsretten blev overholdt i 73 pct. af
forløbene i 3. kvartal 2023. Men fortsat et stykke fra
målsætningen på 79 %.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0012.png
Økonomien i akutplanen
2 mia. kr. fra 2023-2024
I 2023 er der afsat 1,15 mia. kr.
(350 mio. fremrykket fra 2024)
I 2022: kompensation for
merudgifter og afvikling af
efterslæb ”efter regning”
I 2023: Skønnede merudgifter til
privathospitaler på knap 1 mia. kr.
Mia.
1,4
1,2
1
0,8
0,6
0,4
0,2
0
0,2
2022
2023
2024
Efterslæb og covid
Fremrykning af akutplan (aftalt i Økonomiaftalen )
Akutplan
0,8
0,65
0,35
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0013.png
Stigende udgifter til tilskudsmedicin
Merudgifter til tilskudsmedicin på 1,4 mia.
kr. i 2023!
Stigningen er båret af både enkelte nye
produkter (fx Ozempic), men også en
generel høj vækst i alle medicingrupper
Regionerne mangler styringsredskaber
Men stigningen skal afholdes inden for
rammen
besparelser på hospitalerne
8.500
8.000
7.500
7.000
6.500
6.000
5.500
5.000
4.500
4.000
Realvækstsløft og udvikling i medicinudgifter
fra 2022 til 2023
1,5
1,0
1,0
0,5
0,0
Realvækstsløft
Tilskudsmedicin
1,4
Udgifter til tilskudsmedicin, mio. kr.
7.864
7.334
6.523
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Kilde: 2007-2022: Regnskabsdata fra DST. 2023: Afregningsdata fra LUNA (jan-
dec). Der kan være mindre afvigelser mellem regnskabs- og afregningsdata.
2023
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0014.png
Fælles drøftelse
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0015.png
ET SAMLET ANSVAR FOR SUNDHEDEN
En ny struktur for sundhedsvæsenet
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0016.png
VI HAR ET GODT SUNDHEDSVÆSEN I DANMARK
Flere overlever alvorlig sygdom
Høj patienttilfredshed
Meget sundhed for pengene
9 ud af 10
patienter
9
er tilfredse
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0017.png
Men der mangler
en drivkraft, der
kan udvikle
sundhedsvæsenet
uden for
hospitalerne
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0018.png
Faste læger
på plejehjem
R
EGIONERNE DRIVER ALLEREDE
DE NÆRE SUNDHEDSVÆSEN
FREM
R
EGIONERNE HAR TAGET EN
RÆKKE INITIATIVER FOR AT
STYRKE NÆRHEDEN OG
SAMMENHÆNGEN I
SUNDHEDSVÆSENET
72 timers
behandlings-
ansvar
Virtuelle
konsul-
tationer
Behandling
og monitore-
ring i
hjemmet
Regionale
eksempler
Sundheds-
tjek på
bosteder
Speciallist-
rådgivning,
der under-
støtter almen
praksis
Udkørende
para-
medicinere
Milliard-
investering i
almen praksis
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0019.png
Investeringer i almen praksis
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0020.png
5
PRINCIPPER FOR EN REFORM
1.
2.
Et samlet ansvar for hele kæden af
sundhedsydelser.
Kapacitet og incitament til at drive
udviklingen af det nære og modvirke
ulighed i sundhed.
Høj kvalitet i udredning og behandling i
hele sundhedsvæsenet.
Decentral struktur med direkte folkevalgt
ledelse.
3.
4.
5.
Bureaukrati og spild skal begrænses.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0021.png
ET SAMLET ANSVAR FOR SUNDHEDEN
1. SAMLET
LOVGIVNING
2. SAMLET
BUDGET- OG
OPGAVEANSVAR
3. EN DRIVKRAFT
TIL AT UDVIKLE
DET NÆRE
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0022.png
Mere sammenhængende
patientforløb
Forebygge akutte indlæggelse
og genindlæggelser
Bedre mulighed for behandling
i eget hjem
Omkostningseffektivt
Arbejdskraftbesparende
Stærke økonomiske
incitamenter til at løse
mere i det nære
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0023.png
ALMEN PRAKSIS
Den faglige udvikling af almen praksis skal
skilles fra
forhandlingerne
om takster og økonomi
Styrket
faglig ledelse
- almen praksis skal i højere
grad
integreres
i det samlede sundhedsvæsen
Digitalisering og bedre
adgang til data
fra almen
praksis
ligesom i det øvrige sundhedsvæsen
Flere regionale
redskaber til at organisere
det
almen medicinske tilbud
Bedre
lægedækning og frit lægevalg
Bedre tilgængelighed for patienterne
og et nyt
kontaktpunkt som supplement til egen læge
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0024.png
REFORM AF HJÆLPEMIDDELOMRÅDET
Ophæv skelnen mellem hjælpemidler og
behandlingsredskaber
Skab let og fri adgang til almindelige og
simple hjælpemidler
Saml ansvaret i fem driftsenheder med
moderne logistik, distribution og effektive
indkøb
FLERE END
300.000
DANSKERE
HAR BRUG FOR
ET HJÆLPEMIDDEL
I HVERDAGEN
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0025.png
Internationale tendenser
Den finske reform
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0026.png
SUNDHEDSKLYNGERNES BEGRÆNSNINGER
Mere af det samme
Uklart ansvar
Risiko for ”sognerådspolitik”
22 forskellige sundhedsvæsener
Og hvad med patienter, der går på tværs af sygehuse?
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0027.png
ET NATIONALT AKUTBEREDSKAB ER IKKE VEJEN FREM
Synergier med lokale og regionale sundhedsfunktioner går tabt
Stordriftsfordele er allerede høstet
Fx fælles driftsaftale om akutlægehelikopter
Behov for regional forankring for at tage hensyn til lokale behov
og lokal geografi
Responstider handler først og fremmest om geografiske afstande
og befolkningstæthed
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0028.png
Fælles drøftelse
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0029.png
Digitalisering, datadeling
og behandling i eget hjem
Når du indsætter billede ved at klikke
på billedikonet vises samtidig logoet
for Danske Regioner øverst til højre
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0030.png
Mål for digitalisering
Velfungerende digitale løsninger, som frigiver arbejdskraft skal i
højere grad udbredes på tværs af sundhedsvæsenet
Der skal udvikles flere nye løsninger, som gør det muligt at
levere sundhed på nye måder
herunder i det nære og i
borgerens eget hjem
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0031.png
En samlet, tværgående innovationsindsats
Det fulde potentiale
ved digitalisering
udnyttes ikke
Innovation foregår i
høj grad lokalt
Der mangler
incitamenter til
løsninger på tværs
Efterspørgsel på
digitale løsninger i det
nære drives ikke
systematisk
Behov for et
nationalt center for
sundhedsinnovation
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0032.png
64 pct. af danskerne
vil gerne behandles
i eget hjem
Kilde: Robusthedskommissionen
Ny aftale: En halv
milliard kroner til
hjemmebehandling med
Når du
digitale
billede ved at klikke
indsætter
løsninger
på billedikonet vises samtidig logoet
for Danske Regioner øverst til højre
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0033.png
Behandling i eget hjem
1
Vi skal bruge digitalisering til at gøre det nemmere og bedre
for alle
både de der kan mere selv, og de der ikke kan
2
Forebygge turen til sygehuset
3
Digital infrastruktur til understøttelse af sundhedstilbud i
det nære
4
De gode eksempler
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0034.png
Datadeling mangler på tværs af sektorer
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0035.png
Sundhedssky kan sikre sammenhæng
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 185: Notater m.m. fra Danske Regioner modtaget i tilknytning til udvalgets besøg i Regionernes Hus 25/1-24
2825029_0036.png
Fælles drøftelse