Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 181
Offentligt
2824204_0001.png
UDKAST
Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del - Bilag 181
Offentligt
12. februar 2024
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper
og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne.)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1011 af 17. juni 2023, som æn-
dret ved § 2 i lov nr. 1776 af 28. december 2023, § 2 i lov nr. 1778 af 28.
december 2023 og lov nr. 1779 af 28. december 2023, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 166
ophæves og i stedet indsættes:
Ȥ 166.
Regionsrådet yder et særligt tilskud til tandpleje til følgende:
1) Patienter, der på grund af kræft har fået strålebehandling i hoved-
eller halsregionen.
2) Patienter, der på grund af blodkræft, forud for allogen knogle-
marvstransplantation, har modtaget helkropsbestråling.
3) Patienter, der på grund af knoglemarvstransplantation har udviklet
kronisk Graft versus Host Disease (GvHD).
4) Patienter, der er diagnosticeret med Sjögrens syndrom.
5) Patienter, der på grund af kræft har fået kemoterapi, immunterapi
eller hormon- og antihormonbehandling.
6) Patienter, der på grund af sygdom i skjoldbruskkirtlen har modtaget
behandling med radioaktivt jod.
Stk. 2.
Regionsrådet yder et særligt tilskud til tandpleje til personer, der på
grund af medfødte sjældne sygdomme har betydelige dokumenterede tand-
problemer.
Stk. 3.
Patienter efter stk. 1, nr. 2 og 3, skal ved ansøgning om almindelig
forebyggende og behandlende tandpleje kunne påvise nedsat spytsekretion.
Stk. 4.
Patienter efter stk. 1, nr. 4-6, skal ved ansøgning om almindelig fore-
byggende og behandlende tandpleje have betydelige dokumenterede tand-
problemer og kunne påvise nedsat spytsekretion.
Stk. 5.
Regionsrådet yder et særligt tilskud til patienter efter stk. 1 og stk. 2,
der ansøger om tilskud til særligt kostbare behandlinger grundet betydelig
dokumenteret oral funktionsnedsættelse.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0002.png
UDKAST
§ 166 a.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler for
støtte til de nævnte patientgrupper i § 166, herunder for størrelsen af patien-
tens maksimale egenbetaling i praksistandplejen.
2.
I
§ 259
ændres »§ 166, stk. 1 og 2« til: »§ 166, stk. 1, 2 og 5.«.
3.
§ 278, stk. 2,
affattes således:
»§§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel 61, kapitel 66-68, og §§ 254 og
266-268, § 271, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, og §§ 272-274 og 276 kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med de afvi-
gelser, som de særlige færøske forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan
sættes i kraft på forskellige tidspunkter.«
4.
I
§ 278, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter for Fæ-
røerne.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på ansøgninger indgivet før lovens
ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende regler an-
vendelse.
§3
1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2 og 3.
2.
Lovens § 1, nr. 3 og 4, gælder for Færøerne.
2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse og forenkling af ordning om tilskud til tandpleje for visse
patientgrupper
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.1.3.1. Udvidelse med nye patientgrupper
2.1.3.2. Forenkling af ordningen
2.1.3.3. Bemyndigelsesbestemmelse
2.1.3.4. Implementering
2.2. Ændring af sundhedslovens territorialbestemmelse
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. FN’s verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4.1 Digitaliseringsklar lovgivning
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0004.png
UDKAST
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0005.png
UDKAST
1. Indledning
Regeringen har med Sundhedspakken fra maj 2023 besluttet at udvide og
forenkle ordningen, som giver visse patientgrupper adgang til at søge et sær-
ligt tilskud til tandpleje efter sundhedslovens § 166.
Regeringen har afsat 50 mio. kr. i 2024 og 100 mio. kr. varigt fra 2025 og
frem til en udvidelse og forenkling af ordningen. Initiativet er endvidere en
del af Kræftplan V, der skal sikre en fortsat videreudvikling og fremtidssik-
ring af kræftområdet.
Regeringen har indgået en bred politisk aftale med alle Folketingets partier
om den konkrete udmøntning af initiativet, så flere patienter, der har fået
eller er i risiko for at få betydelige tandproblemer eller betydelig oral funk-
tionsnedsættelse som følge af deres sygdom eller sygdomsbehandling, kan
få tilskud til tandpleje. Det er ligeledes aftalt, at ordningen forenkles, så det
ud fra et patientperspektiv bliver nemmere at få tilskud efter ordningen.
Aftalen skal ses i lyset af, at den nuværende ordning er bureaukratisk, og at
mange patienter oplever at få afslag på deres ansøgninger om tilskud, fordi
de ikke kan leve op til de omfattende dokumentationskrav, der er i ordnin-
gen i dag. Patienterne skal fx kunne påvise, at tandproblemerne er opstået
på grund af sygdom eller sygdomsbehandling. Derudover er ordningen ikke
fulgt med tiden og den udvikling, der har været i relevante patientgruppers
behandlingsbehov, siden ordningen blev indført i 2001 og senest revideret i
2012, hvor ordningen blev udvidet til også at omfatte patienter med med-
fødte sjældne sygdomme.
Aftalen skal samlet set sikre et forbedret tandplejetilbud til patientgrupper,
der på grund af deres sygdom eller sygdomsbehandling har eller må forven-
tes at få et særligt behov for tandbehandling, og som følge heraf har væsent-
ligt højere udgifter til tandpleje. Ordningen skal således kompensere patien-
terne for de merudgifter til tandpleje, som de pågældende har som følge af
deres sygdom eller sygdomsbehandling i forhold til den øvrige befolkning.
Formålet med lovforslaget er således at implementere den politiske aftale
om den konkrete udvidelse og forenkling af ordningen om tilskud til tand-
pleje til for visse patientgrupper.
Endelig foreslås det med lovforslaget, at sundhedslovens territorialbestem-
melse for Færøerne ændres. Forslaget er udarbejdet efter ønske fra Færø-
erne. Med forslaget gives der mulighed for, at lovens bestemmelser kan
træde i kraft på forskellige tidspunkter, og at sundhedsloven derfor ikke
5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0006.png
UDKAST
fremover skal ændres, hvis der skal ske ikrafttrædelse af bestemmelser for
Færøerne, på andre tidspunkter end i Danmark.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse og forenkling af ordning om tilskud til tandpleje for visse
patientgrupper
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af sundhedslovens § 166, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1011
af 17. juni 2023, at regionsrådet yder et særligt tilskud til tandpleje til kræft-
patienter, der på grund af strålebehandling i hoved- eller halsregionen eller
på grund af kemoterapi har betydelige, dokumenterede tandproblemer.
Tilsvarende fremgår det af sundhedslovens § 166, stk. 2 og 3, at regionen
yder et særligt tilskud til tandpleje til personer, der på grund af Sjögrens
syndrom eller medfødte sjældne sygdomme har betydelige, dokumenterede
tandproblemer.
Det fremgår endvidere af sundhedslovens § 166, stk. 4, at indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler for støtte til de nævnte pati-
entgrupper, herunder for størrelsen af patientens maksimale egenbetaling i
praksistandplejen. Bestemmelsen er udmøntet i kapitel 8 i bekendtgørelse
nr. 959 af 14. juni 2022 om tandpleje (tandplejebekendtgørelsen).
Tandplejebekendtgørelsens § 26, stk. 2, § 27, stk. 2, § 28, stk. 2, samt § 29,
stk. 2, fastsætter nærmere regler for de dokumentationskrav, som skal være
opfyldt for at kunne få tilskud efter ordningen. Patienten skal således kunne
dokumentere sit behandlingsbehov via relevante journaloptegnelser samt er-
klæring fra egen tandlæge. Patienten skal endvidere kunne dokumentere en
individuel årsagssammenhæng mellem sygdom/sygdomsbehandling og
tandproblemerne.
Tandplejebekendtgørelsens § 26, stk. 3, § 27, stk. 3, § 28, stk. 3, samt § 29,
stk. 3, fastsætter nærmere regler om, hvilke behandlinger tilskuddet omfat-
ter. Det gælder for alle patientgrupper i ordningen, at der ydes støtte til tand-
proteser samt til forebyggende og behandlende tandpleje tilpasset den en-
keltes behov på det pågældende tidspunkt. For kræftpatienter, der på grund
af strålebehandling i hoved eller halsregionen eller på grund af kemoterapi
har betydelige dokumenterede tandproblemer, gælder dog, at der ikke ydes
hjælp til reparation eller udskiftning af tidligere bevilget tandprotese.
Patienter, der er visiteret til det særlige tandplejetilskud, skal kunne doku-
mentere en egenbetaling, der overstiger 2.010 kr. (grundbeløb pr. 1. januar
6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0007.png
UDKAST
2020) inden for 12 måneder, jf. tandplejebekendtgørelsens § 26, stk. 4, § 27,
stk. 4, § 28, stk. 4, samt § 29, stk. 4. Det er således gennemgående for alle
omfattede patientgrupper, at det er patienten selv, der med bistand fra egen
tandlæge, ansøger om det særlige tandplejetilskud og dokumenterer behand-
lingsbehovet.
Tandplejebekendtgørelsens § 26, stk. 5 og 6, § 27, stk. 5 og 6, § 28, stk. 5
og 6, samt § 29, stk. 5 og 6, fastsætter nærmere regler om, at påbegyndelsen
af særligt kostbare behandlinger først kan ske, når regionsrådet har godkendt
behandlingsforslaget samt det af tandlægen afgivne behandlingstilbud. Re-
gionsrådet kan fastsætte hvilke ydelser, der er omfattet af tilskudsbevilling
uden forhåndsgodkendelse.
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
Regeringen har med Sundhedspakken fra maj 2023 og Kræftplan V besluttet
at udvide og forenkle tilskudsordningen efter sundhedslovens § 166, som
giver visse patientgrupper ret til et særligt tilskud til tandpleje.
Der er afsat 50 mio. kr. i 2024 og herefter 100 mio. kr. varigt til ændring af
ordningen, så flere patienter, der får betydelige tandproblemer som følge af
deres sygdom/behandling, kan få tilskud til tandpleje.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at udvidelsen og for-
enklingen af ordningen bør ske på baggrund af en sundhedsfaglig vurdering
af, hvilke patienter der på grund af deres sygdom/sygdomsbehandling har et
særligt behov for tandbehandling. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har
derfor til brug for udmøntningen af initiativet i Sundhedspakken indhentet
fagligt bidrag fra Sundhedsstyrelsen i forhold til udvidelse og forenkling af
ordningen.
Regeringen har på baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger indgået en
politisk aftale med alle Folketingets partier om den konkrete udvidelse af
ordningen, så flere patienter, kan få tilskud til tandpleje. Det er med den
politiske aftale ligeledes aftalt, at ordningen skal forenkles på baggrund af
Sundhedsstyrelsens anbefalinger, så det ud fra et patientperspektiv bliver
nemmere at få tilskud efter ordningen.
Det følger af Sundhedspakken, at implementeringen af den reviderede til-
skudsordning forventes påbegyndt medio 2024.
2.1.3. Den foreslåede ordning
7
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0008.png
UDKAST
Det foreslås, at sundhedslovens § 166 affattes på ny med en beskrivelse af
alle patientgrupper, der kan ansøge regionen om det særlige tilskud til tand-
pleje, samt de grundlæggende kriterier for at få tilsagn om støtte.
Forslaget vil indebære, at de patientgrupper, der er omfattet af den nuvæ-
rende ordning, fortsat vil kunne søge om tilskud efter ordningen, som der-
udover udvides med yderligere patientgrupper.
Det foreslås, at visitationskriterierne for de enkelte patientgrupper forenkles.
Det vil indebære, at det ud fra et patientperspektiv vil blive nemmere at få
tilskud efter ordningen.
Det foreslås videre, på baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger, at der
indføres forskellige visitationskriterier for de nævnte patientgrupper, da pa-
tienterne på tværs af de enkelte målgrupper har forskellig risiko for at ud-
vikle betydelige tandproblemer.
Det foreslås endvidere at videreføre den nugældende bestemmelse, der giver
ministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for støtte til patient-
grupper omfattet af § 166, herunder regler for den maksimale egenbetaling
i praksistandplejen.
2.1.3.1. Udvidelse med nye patientgrupper
Aftalepartierne er på baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger enige om
at udvide ordningen med patientgrupper, hvor der er klinisk erfaring for og
viden om, at en given behandling kan medføre mundtørhed pga. nedsat spyt-
sekretion. Nedsat spytsekretion øger bl.a. risikoen for udvikling af karies,
som ubehandlet kan føre til betydelige tandproblemer eller betydelig oral
funktionsnedsættelse.
Det foreslås, at den gældende § 166 ophæves og affattes på ny. Med den nye
bestemmelse foreslås det, at regionsrådet fortsat yder et særligt tilskud til
tandpleje til de patientgrupper, der er omfattet af den gældende ordning:
kræftpatienter, der har fået strålebehandling i hoved- eller halsregi-
onen eller kemoterapi,
personer med Sjögrens syndrom og
personer med medfødte sjældne sygdomme.
Hertil foreslås det i tråd med Sundhedsstyrelsens anbefalinger, at ordningen
udvides, så følgende patientgrupper fremadrettet også kan søge om det sær-
lige tilskud til tandpleje:
8
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0009.png
UDKAST
patienter, der på grund af knoglemarvstransplantation har udviklet
kronisk Graft versus Host Disease (GvHD),
patienter der på grund af blodkræft, forud for allogen knoglemarvs-
transplantation, modtager helkropsbestråling,
patienter der på grund af kræft har fået immunterapi eller hormon-
og antihormonbehandling og
patienter, der på grund af sygdom i skjoldbruskkirtlen har modtaget
behandling med radioaktivt jod.
Forslaget vil indebære, at de patientgrupper, der er omfattet af den nuvæ-
rende ordning, fortsat vil kunne søge om tilskud efter ordningen, som der-
udover udvides med yderligere patientgrupper.
Patienter der på grund af blodkræft, forud for allogen knoglemarvstrans-
plantation, modtager helkropsbestråling, kan i dag få tilskud efter nugæl-
dende regler, jf. § 166, stk. 1. Målgruppen er dog ikke særskilt defineret i
lovgivningen, hvilket kan medføre en uensartet tolkning af loven på tværs
af regionerne. Patientgruppen er derfor skrevet ind i lovforslaget som en ny
patientgruppe.
2.1.3.2. Forenkling af ordningen
Aftalepartierne er på baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger enige
om, at ordningen skal forenkles, så det ud fra et patientperspektiv bliver
nemmere at få tilskud efter ordningen.
Mange patienter har efter gældende regler svært ved at dokumentere, at de-
res tandproblemer er opstået på grund af deres sygdom eller sygdomsbe-
handling, hvilket kan føre til afslag om tilskud. Det gælder fx patienter, der
sjældent går til tandlæge, og som derfor ikke kan dokumentere deres tand-
status forud for diagnostik af sygdom eller igangsættelse af sygdomsbe-
handling.
Det foreslås derfor, på baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger, at vi-
sitationskriteriet om, at patienterne skal kunne dokumentere, at deres tand-
problemer er opstået på grund af deres sygdom eller behandling, ophæves
for alle patientgrupper, med undtagelse af patienter med medfødte sjældne
sygdomme.
Det vil betyde, at størstedelen af patienterne, der søger om tilskud til almin-
delig forebyggende og behandlende tandpleje, ikke længere skal sandsyn-
liggøre en individuel årsagssammenhæng mellem deres tandproblemer og
sygdommen eller sygdomsbehandlingen. Denne lempelse af visitationskri-
teriet forventes at medføre en væsentlig forenkling af sagsbehandlingen i
regionerne og samtidig sikre patienterne en nemmere adgang til ordningen.
9
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0010.png
UDKAST
Det foreslås, at patienter omfattet af forslagets § 166, stk. 1, nr. 1, får mu-
lighed for at søge tilskud til almindelig forebyggende og behandlende tand-
pleje uden at skulle opfylde et krav om en måling af deres spytsekretion eller
tilstedeværelse af betydelige tandproblemer ved ansøgningstidspunktet,
som ellers gælder for visse af de andre patientgrupper. Det skyldes, at der er
klinisk erfaring for, at størstedelen af patienterne vil udvikle tandproblemer,
hvis der ikke ydes en særlig forebyggende indsats.
Det forslås videre, at patientgrupperne omfattet af forslagets § 166, stk. 1,
nr. 2-3, i stedet for at leve op til de tidligere omfattende dokumentionskrav,
alene skal have foretaget en spytsekretionsmåling, der kan påvise, om pati-
enten har nedsat spytsekretion i forbindelse med ansøgningen om tilskud.
Nedsat spytsekretion øger bl.a. risikoen for udvikling af karies, der ubehand-
let kan føre til betydelige tandproblemer eller betydelig oral funktionsned-
sættelse. Disse patientgrupper vil derfor også få mulighed for at få tilskud
til almindelig forebyggende og behandlende tandpleje, inden der opstår be-
tydelige tandproblemer.
Det foreslås i forlængelse heraf, at der for patienter, jf. forslagets § 166, stk.
1, nr. 4-6, fortsat vil være krav om, at de foruden nedsat spytsekretion har
betydelige dokumenterede tandproblemer ved ansøgningstidspunktet, jf.
forslagets § 166, stk. 3, 1. pkt.
Det skyldes, at der er forskel på patientgruppernes risiko for at udvikle be-
tydelige tandproblemer, og det dermed ikke er alle patienter, som vil opleve
at få tandproblemer som følge af deres sygdom eller sygdomsbehandling.
Til brug for ansøgningen til regionen, vil patienterne ved hjælp af dokumen-
tation fra egen tandlæge, fortsat skulle påvise, at vedkommende har betyde-
lige tandproblemer. Da kravet om en individuel årsagssammenhæng for
disse patientgrupper ophæves, vil patienterne fremover ikke skulle doku-
mentere, at deres tandproblemer skyldes deres sygdom eller sygdomsbe-
handling. I stedet vil regionen, i forbindelse med visitation ind i ordningen,
foretage en objektiv spytsekretionsmåling.
Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at der ikke er fagligt grundlag for en
forenkling af visitationskriterierne for patienter med medfødte sjældne syg-
domme, jf. lovforslagets § 166, stk. 2. Personer med medfødte sjældne syg-
domme udgør en heterogen gruppe med stor variation i det odontologiske
behandlingsbehov. Det er samtidig Sundhedsstyrelsens vurdering, at ord-
ningen i dag er velfungerende for denne patientgruppe.
10
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0011.png
UDKAST
Det foreslås derfor, at personer med medfødte sjældne sygdomme fortsat vil
være omfattet af de samme visitationskriterier og dokumentationskrav, der
også gælder for målgruppen i dag.
Det vil betyde, at kravet om en påvisning af en individuel årsagssammen-
hæng mellem patientens tandproblemer og sygdom stadig vil være gæl-
dende for denne gruppe.
Tilskud til tandbevarende protese/opbygning af tand eller protetisk rehabi-
litering af tandtab er særligt kostbare behandlingsydelser. Sundhedsstyrel-
sen anbefaler, at særligt kostbare behandlinger ydes efter fastlagte kriterier
om betydelig oral funktionsnedsættelse, der udarbejdes af Sundhedsstyrel-
sen. Protetisk rehabilitering af tandtab, hvor der ikke er sammenhæng mel-
lem tandtabet og sygdommen eller sygdomsbehandlingen dækkes ikke af
ordningen.
Det foreslås på baggrund heraf, at patienter efter § 166, stk. 1 og stk. 2, kan
søge om tilskud til særligt kostbare behandlingsydelser grundet betydelig
dokumenteret oral funktionsnedsættelse, jf. § 166, stk. 4.
Kriterierne for betydelig oral funktionsnedsættelse vil blive nærmere defi-
neret i Sundhedsstyrelsens vejledning ”Den regionale tandpleje: Vejledning
for omfanget af og kravene til den regionale tandpleje”.
2.1.3.3. Bemyndigelsesbestemmelse
Det foreslås endvidere, at bemyndigelsesbestemmelsen i den nugældende §
166, stk. 4, videreføres som § 166 a. Bestemmelsen giver indenrigs- og
sundhedsministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for støtte
til patientgrupperne i § 166, herunder regler for størrelsen af patientens mak-
simale egenbetaling i praksistandplejen. Der er således ikke tale om ind-
holdsmæssige ændringer af bestemmelsen.
2.1.3.4. Implementering
Det følger af Sundhedspakken fra maj 2023, at implementeringen af den
reviderede tilskudsordning forventes påbegyndt medio 2024.
Det foreslås derfor, at lovændringen træder i kraft den 1. juli 2024, jf. lov-
forslaget § 2. Det foreslås videre, at loven ikke finder anvendelse på an-
søgninger indgivet før lovens ikrafttræden.
2.2. Ændring af sundhedslovens territorialbestemmelse
2.2.1. Gældende ret
11
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0012.png
UDKAST
Efter sundhedslovens § 278, stk. 1, gælder loven ikke for Færøerne og Grøn-
land, jf. dog stk. 2 og 3, hvorefter visse af sundhedslovens bestemmelser
ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med
de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.
Det fremgår således af sundhedslovens § 278, stk. 2, at lovens §§ 5 og 6,
kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel 61, kapitel 66-68, og §§ 247, 254, 266-268, §
271, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, og §§ 272-274 og § 276 kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med de afvigelser,
som de særlige færøske forhold tilsiger.
Det fremgår endvidere af sundhedslovens § 278, stk. 3, at lovens kapitel 12
og kapitel 54-57 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de afvigelser, som de særlige færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Anordningshjemlen i sundhedslovens § 278, stk. 2 og 3, er udnyttet i forhold
til Færøerne ved anordning nr. 821 af 22. juni 2018 om ikrafttræden for Fæ-
røerne af sundhedsloven.
Det har hidtil været praksis, at en anordningshjemmel kun kan anvendes én
gang for henholdsvis Færøerne og for Grønland.
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
En anordningshjemmel kan som udgangspunkt kun benyttes én gang. Det
betyder, at når en anordningshjemlen har været benyttet én gang til at sætte
regler i kraft for Færøerne, vil man efterfølgende skulle genåbne anord-
ningsbestemmelsen for at foretages en ny tilpasning af regler til færøske
forhold. Det er kun ved åbenlyse fejl, at man kan ændre i anordningen uden
igen at bruge territorialbestemmelsen.
Færøerne har et ønske om, at al lovgivning på sundhedsområdet, som endnu
ikke er overtaget, fremover skal kunne træde i kraft etapevis på Færøerne,
uden at det vil være nødvendigt at genåbne anordningshjemlen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder ligeledes dette hensigtsmæssigt,
og vil derfor gerne imødekomme Færøernes ønske.
Det kan f.eks. være i tilfælde af, at der efterfølgende sker organisatoriske
ændringer på Færøerne på et område, der er sat i kraft for Færøerne med de
tilpasninger, der gjorde sig gældende på ikraftsættelsestidspunktet.
12
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0013.png
UDKAST
Det kan også være i tilfælde, hvor Færøerne har hjemtaget kompetencen på
område på Færøerne, hvorefter den regelfastsættende og administrative
kompetence overgået til Færøerne på dette område.
Færøerne har overtaget kompetencen på epidemiområdet på Færøerne fra
den 1. januar 2024, hvorefter den regelfastsættende og administrative kom-
petence er overgået til Færøerne på dette område.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at nyaffatte sundhedslovens § 278, stk. 2, samt indsætte en be-
stemmelse om, at lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tids-
punkter.
Det foreslås videre at indsætte et nyt punktum i § 278, stk. 3, hvorefter lo-
vens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Forslaget om nyaffattelse af sundhedslovens § 278, stk. 2, pkt. 1, vil eksem-
pelvis indebære, at der kan foretages en tilpasning til de færøske forhold af
den gældende anordning i forhold til, at epidemiområdet er hjemtaget til
Færøerne fra den 1. januar 2024.
Forslaget vil også indebære, at sundhedslovens § 247 udgår af sundhedslo-
vens § 278, stk. 2, hvorefter den ikke kan sættes i kraft for Færøerne. Sund-
hedslovens §§ 120-125, hvortil der henvises i lovens § 247, kan ikke sættes
i kraft for Færøerne. Derfor er det ikke relevant, at sundhedslovens § 278,
stk. 2, indeholder en henvisning til sundhedslovens § 247.
Den foreslåede ændring af sundhedslovens § 278, stk. 2, 2. pkt., og stk. 3
vil indebære, at lovgivning på sundhedsområdet fremover kan træde i kraft
på forskellige tidspunkter for Færøerne. Herefter vil det ikke kræve en æn-
dring af territorialbestemmelsen med anordningshjemlen, hvis Færøerne øn-
sker at sætte visse af sundhedslovens bestemmelser i kraft på et senere tids-
punkt.
3. FN’s verdensmål
Lovforslaget forventes at medføre positive konsekvenser for verdensmålet
”Sundhed og trivsel” (verdensmål 3) og ”Mindre ulighed” (verdensmål 10),
idet en udvidelse og forenkling af den gældende ordning i sundhedslovens
§ 166 forventes at øge tandsundheden for en række patientgrupper, samt
kompensere patienterne for de merudgifter til tandpleje, som de pågældende
har i forhold til den øvrige befolkning som følge af deres sygdom eller syg-
13
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0014.png
UDKAST
domsbehandling. Det forventes således også, at lovforslaget vil have posi-
tive konsekvenser for delmål 3.8 om universel sundhedsdækning, herunder
beskyttelse mod økonomiske risici.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for regio-
nerne, idet der med Sundhedspakken fra maj 2023 og med Kræftpakke V er
afsat 50 mio. kr. i 2024 og 100 mio. kr. varigt fra 2025 til regionernes ud-
gifter til tandpleje i forbindelse med udvidelsen af ordningen. Det følger af
Sundhedspakken, at implementeringen af den reviderede tilskudsordning
forventes påbegyndt medio 2024. De 50 mio. kr. afsat i 2024 er således ud-
tryk for en halvårseffekt. Den endelige økonomi, som afsættes til at udvide
og forenkle ordningen, skal forhandles med Danske Regioner.
Lovforslaget vurderes at have positive implementeringsmæssige konse-
kvenser for regionerne, da dokumentationskravene i forbindelse med visita-
tionen lempes.
Patienterne i ordningen skal efter gældende regler kunne dokumentere, at
deres tandproblemer er opstået på grund af deres sygdom eller sygdomsbe-
handling. Det medfører en relativt omfattende sagsbehandling i regionerne,
hvor det på baggrund af journaloptegnelser skal sandsynliggøres, at der er
en individuel sammenhæng mellem tandproblemerne og sygdommen eller
sygdomsbehandling.
Tandlægekonsulenter i regionerne sammenligner konkret forekomsten af
tandsygdom før og efter sygdom eller sygdomsbehandling ved eksempelvis
at gennemgå tandjournaloptegnelser og røntgenbilleder. Det er et omfat-
tende administrativt arbejde, og en ændring af visitationskriterierne i ord-
ningen kan således være med til at lette regionernes sagsbehandling.
Lovforslaget vurderes samtidig at have negative implementeringskonse-
kvenser for regionerne, da lovændringen medfører, at en række nye patient-
grupper får mulighed for at søge tilskud til tandpleje efter ordningen, hvilket
øger patientpopulationen og det forventede antal ansøgninger om tilskud ef-
ter ordningen. Regionerne skal derudover foretage spytsekretionsmålinger
for patientgrupper, hvor der stilles krav herom. Sundhedsstyrelsen vurderer,
at en spytsekretionsmåling er ukompliceret og kan foretages af medarbej-
dere efter kort oplæring i udførelse og arbejdsgang.
4.1. Digitaliseringsklar lovgivning
14
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0015.png
UDKAST
Lovforslaget følger i overvejende grad principperne for digitaliseringsklar
lovgivning. Det bemærkes, at lovforslaget er i overensstemmelse med prin-
cip nr. 1, der tilsiger, at lovgivningen bør være enkel og klar, så den er let at
forstå for borgeren. Det bliver i lovforslaget fastsat, hvilke patientgrupper
der vil være omfattet af ordningen, samt hvilke visitationskriterier der vil
gælde for de enkelte patientgrupper, hvilket forventes at skabe klarhed om
den enkeltes retstilling. Det vurderes, at lovforslaget følger princip nr. 2 om
at muliggøre digital kommunikation, da der med lovforslaget ikke ændres
på de allerede eksisterende regler om myndigheders anvendelse af digital
kommunikation med borgerne. I forhold til princip nr. 3 om at muliggøre
automatisk sagsbehandling vurderes det, at der fortsat vil være behov for et
fagprofessionelt skøn ifm. visitationen ind i ordningen. Det vurderes, at lov-
forslaget er i overensstemmelse med princip nr. 4 om sammenhæng på tværs
af den offentlige sektor og understøtter effektiv offentlig service, da det vil
være muligt at anvende allerede eksisterende it-systemer til kommunikation
og overførsel af relevant information mellem relevant fagperson og bevil-
gende myndighed. Det vurderes, at lovforslaget følger princip nr. 5 og 6 om
tryg og sikker databehandling og anvendelse af offentlige infrastruktur, da
der ikke ændres på de allerede eksisterende regler for datahåndtering. Det
vurderes slutteligt, at lovforslaget lever op til princip nr. 7 om forebyggelse
af snyd, idet lovforslaget ikke åbner for nye muligheder for snyd.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser i relation til ændringerne i sundheds-
lovens § 166 forventes at være positive. Ændringerne i ordningen indebærer
en udvidelse af antallet af patienter, der kan søge om det særlige tilskud til,
og det forventes, at forbruget af ydelser blandt disse patienter vil stige som
følge af, at patienterne vil få dækket en del af egenbetalingen i voksentand-
plejen.
Det vurderes, at en lempelse af dokumentationskravene i forbindelse med
ansøgning om tilskud efter ordningen, vil lette administrationen for de prak-
tiserende tandlæger. Efter gældende regler i tandplejebekendtgørelsen skal
patienterne bl.a. kunne fremvise en række journaloptegnelser, røntgenbille-
der samt erklæring fra egen tandlæge, der sandsynliggør en sammenhæng
mellem tandproblemerne og sygdommen eller sygdomsbehandlingen. Dette
krav bortfalder for alle patientgrupperne, der kan søge om tilskud, med und-
tagelse af patienter med medfødte sygdomme, jf. § 166, stk. 2.
Det vurderes, at innovations- og iværksættertjekket ikke er relevant for lov-
forslaget, fordi forslaget ikke påvirker virksomheders eller iværksætteres
muligheder for at teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation.
15
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0016.png
UDKAST
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have positive administrative konsekvenser for de
patientgrupper, som omfattes af ordningen. Efter gældende regler skal pati-
enterne kunne dokumentere over for regionen, at de har betydelige tandpro-
blemer, som er opstået på grund af deres sygdom eller sygdomsbehandling.
Det indebærer, at patienterne bl.a. skal kunne fremvise en række journalop-
tegnelser, røntgenbilleder samt erklæring fra egen tandlæge, der sandsynlig-
gør en sammenhæng mellem tandproblemerne og sygdommen/sygdomsbe-
handlingen.
Dette krav bortfalder for alle patientgrupperne, der kan søge om tilskud, med
undtagelse af patienter med medfødte sygdomme, jf. § 166, stk. 2. Det vil
således blive lettere for de fleste patienter i målgruppen for ordningen, at
blive visiteret til det særlige tilskud.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgif- Negative konsekvenser/merudgifter
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
anfør »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser
for stat, kommu-
ner og regioner
Lovforslaget vurderes ikke at med-
føre økonomiske konsekvenser for
regionerne, idet regeringen med
sundhedspakken fra maj 2023 har af-
sat 50 mio. kr. i 2024 og 100 mio. kr.
16
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0017.png
UDKAST
varigt til at udvide og forenkle ord-
ningen, så flere patienter kan få til-
skud til tandpleje.
Implemente-
Lovforslaget forventes at have posi- Lovforslaget forventes at have nega-
ringskonsekven- tive implementeringskonsekvenser, tive implementeringskonsekvenser
ser for stat, kom- da gældende visitationskriterier for- da lovforslaget medfører, at flere pa-
muner og regio- enkles i form af reducerede doku-
tienter får mulighed for at søge det
ner
mentationskrav for borgerne og sags- særlige tilskud til tandpleje efter ord-
behandlingen i regionerne.
ningen.
Økonomiske
Lovforslaget forventes at have posi- Ingen
konsekvenser
tive økonomiske konsekvenser for de
for erhvervslivet praktiserende tandlæger, da der for-
ventes en stigning i patienternes for-
brug af ydelser som følge af det
øgede tilskud til egenbetalingen i
voksentandplejen.
Administrative Lovforslaget forventes at have posi-
konsekvenser
tive administrative konsekvenser for
for erhvervslivet erhvervslivet, da en lempelse af do-
kumentationskravene i forbindelse
med ansøgning om tilskud efter ord-
ningen, vil lette administrationen for
de praktiserende tandlæger.
Lovforslaget forventes at have nega-
tive administrative konsekvenser for
de praktiserende tandlæger, idet der
vil være en større patientpopulation i
ordningen, hvortil der kan være be-
hov for at indhente dokumentation til
brug for ansøgninger.
Administrative Lovforslaget forventes at have posi- Ingen
konsekvenser
tive administrative konsekvenser for
for borgerne
patienterne, idet lovforslaget mulig-
gør en forenkling af visitationskriteri-
erne, herunder en lempelse af doku-
mentationskravene.
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
17
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0018.png
UDKAST
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
principper for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
18
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0019.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af sundhedslovens § 166, at regionsrådet yder et særligt tilskud
til følgende patientgrupper, der på grund af deres sygdom eller sygdomsbe-
handling har betydelige dokumenterede tandproblemer:
kræftpatienter der har fået strålebehandling i hoved- eller halsre-
gion eller kemoterapi
personer med Sjögrens syndrom
personer med medfødte sjældne sygdomme
Patienter der på grund af blodkræft, forud for allogen knoglemarvstrans-
plantation, modtager helkropsbestråling, kan i dag få tilskud efter gældende
regler, jf. § 166, stk. 1. Målgruppen er dog ikke særskilt defineret i loven,
hvilket kan medføre en uensartet tolkning af loven på tværs af regionerne.
Der lægges derfor med nærværende lovforslag op til, at patientgruppen
fremover skrives eksplicit ind i loven som en ny patientgruppe.
Samtlige patienter i den nuværende ordning skal kunne dokumentere, at de
har betydelige tandproblemer, som er opstået på grund af deres sygdom eller
sygdomsbehandling.
Det indebærer, at patienterne bl.a. skal kunne fremvise en række journalop-
tegnelser, røntgenbilleder samt erklæring fra egen tandlæge, der sandsynlig-
gør en sammenhæng mellem tandproblemerne og sygdommen eller syg-
domsbehandlingen. Mange patienter, særligt patienter der går sjældent til
tandlæge, kan dog ikke fremvise dokumentation for deres tandstatus forud
for diagnostik af sygdom eller igangsættelse af sygdomsbehandling, hvilket
fører til afslag om tilskud.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås at ophæve den nuværende § 166 og i stedet indsætte en ny
§
166
og
§ 166 a.
Det foreslås i
§ 166, stk. 1,
at regionsrådet yder et særligt tilskud til tandpleje
til følgende:
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0020.png
UDKAST
1) Patienter, der på grund af kræft og har fået strålebehandling i ho-
ved- eller halsregionen.
2) Patienter, der på grund af blodkræft, forud for allogen knogle-
marvstransplantation, har modtaget helkropsbestråling.
3) Patienter, der på grund af knoglemarvstransplantation har udviklet
kronisk Graft versus Host Disease (GvHD).
4) Patienter, der er diagnosticeret med Sjögrens syndrom.
5) Patienter, der på grund af kræft har fået kemoterapi, immunterapi
eller hormon- og antihormonbehandling.
6) Patienter, der på grund af sygdom i skjoldbruskkirtlen har modtaget
behandling med radioaktivt jod.
Forslaget vil indebære, at ordningen udvides med patientgrupper, hvor der
er klinisk erfaring for, at sygdomsbehandlingen kan medføre mundtørhed
på grund af nedsat spytsekretion. Nedsat spytsekretion øger bl.a. risikoen
for udvikling af karies, som ubehandlet kan føre til betydelige tandproble-
mer. Denne udvidelse af målgruppen følger Sundhedsstyrelsens anbefalin-
ger.
Forslaget vil indebære, at ordningen udvides til at omfatte følgende nye pa-
tientgrupper, der alle har øget risiko for nedsat spytsekretion:
Patienter der på grund af blodkræft, forud for allogen knoglemarvs-
transplantation, har modtaget helkropsbestråling,
Patienter der på grund af knoglemarvstransplantation har udviklet
kronisk Graft versus Host Desease (GvHD),
Patienter der på grund af kræft har fået immunterapi eller hormon-
og antihormonbehandling og
Patienter der på grund af sygdom i skjoldbruskkirtlen har modtaget
behandling med radioaktivt jod.
For patienter omfattet af lovforslagets § 166, stk. 1, nr. 3 og 6, er der både
tale om patienter med kræft og benign sygdom.
Patientgrupperne, der er omfattet af den gældende ordning, vil også kunne
søge om det særlige tilskud efter, at ordningen udvides.
Patienter, der på grund af kræft har fået strålebehandling i hoved- eller hals-
regionen, jf. forslagets § 166, stk. 1, nr. 1, vil som følge af deres diagnose
og behandling have direkte adgang til at søge om det særlige tilskud til tand-
behandling. Patientgruppen vil således ikke skulle påvise nedsat spytsekre-
tion eller påvise betydelige tandproblemer, jf. § 166, stk. 3-4. Denne pati-
entgruppe vil derfor kunne få tilskud til almindelig forebyggende og be-
handlende tandpleje, inden der opstår betydelige tandproblemer. En del af
20
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0021.png
UDKAST
denne patientgruppe er i dag ikke tilknyttet en fast praktiserende tandlæge
af sociale årsager. En direkte visitation til ordningen kan således være med
til at skabe tilknytning til en praktiserende tandlæge, der kan bidrage til at
sikre sunde forhold i mundhulen under og efter behandling af kræftsygdom-
men.
Det foreslås i
§ 166, stk. 2,
at regionsrådet yder et særligt tilskud til tandpleje
til personer, der på grund af medfødte sjældne sygdomme har betydelige
dokumenterede tandproblemer.
Forslaget vil indebære, at personer med medfødte sjældne sygdomme fortsat
vil være omfattet af ordningen. De nuværende visitationskriterier og doku-
mentationskrav vil blive videreført i den nye ordning.
Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at der ikke er fagligt grundlag for en
forenkling af visitationskriterierne for patienter med medfødte sjældne syg-
domme. Personer med medfødte sjældne sygdomme udgør en heterogen
gruppe med stor variation i det odontologiske behandlingsbehov. Det er
samtidig Sundhedsstyrelsens vurdering, at ordningen i dag er velfungerende
for denne patientgruppe. Kravet om påvisning af en individuel årsagssam-
menhæng mellem tandproblemer og sygdom, vil således også fremadrettet
være gældende for denne målgruppe.
Patienter med medfødte sjældne sygdomme kan ansøge om tilskud til sær-
ligt kostbare behandlinger grundet betydelig oral funktionsnedsættelse, jf.
den foreslåede § 166, stk. 5.
Det foreslås i
§ 166, stk. 3,
at patienter efter stk. 1, nr. 2 og 3, ved ansøgning
om almindelig forebyggende og behandlende tandpleje skal kunne påvise
nedsat spytsekretion.
Det foreslås, at patientgrupperne beskrevet i § 166, stk. 1, nr. 2 og 3, får
mulighed for at søge om tilskud til tidlig, forebyggende og behandlende
tandpleje,
før
deres tandproblemer er opstået. Det omfatter patienter, der på
grund af blodkræft, forud for allogen knoglemarvstransplantation, har mod-
taget helkropsbestråling, samt patienter, der efter knoglemarvstransplanta-
tion har udviklet kronisk Graft versus Host Disease (GvHD). Patienterne
skal ved ansøgningen kunne påvise at have nedsat spytsekretion.
På baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger foreslås det konkret, at pa-
tienterne får foretaget en objektiv spytsekretionsmåling som en del af visi-
21
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0022.png
UDKAST
tationen hos regionerne. Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at en spytse-
kretionsmåling er ukompliceret og kan foretages af medarbejdere efter kort
oplæring i udførelse og arbejdsgang.
Det foreslås i
§ 166, stk. 4,
at patienter efter stk. 1, nr. 4-6, ved ansøgning
om almindelig forebyggende og behandlende tandpleje skal have betydelige
dokumenterede tandproblemer og skal kunne påvise nedsat spytsekretion.
Disse patientgrupper vil således skulle opfylde førnævnte visitationskrite-
rier, idet der er forskel på målgruppernes risiko for at udvikle betydelige
tandproblemer, og det dermed ikke er alle patienter i disse målgrupper, som
vil opleve at få tandproblemer som følge af deres sygdom eller sygdomsbe-
handling.
Der er her tale om, at patienterne, jf. stk. 1, nr. 4-6, skal kunne påvise nedsat
spytsekretion efter samme objektive måling, som er beskrevet under be-
mærkningerne til stk. 3.
Patienterne vil ved hjælp af dokumentation fra egen tandlæge skulle påvise
betydelige tandproblemer ved ansøgningen til regionen. Da kravet om en
individuel årsagssammenhæng for disse patientgrupper ophæves, vil patien-
terne ikke skulle dokumentere, at deres tandproblemer
skyldes
deres sygdom
eller sygdomsbehandling.
De fastlagte kriterier for betydelige tandproblemer vil blive nærmere defi-
neret i Sundhedsstyrelsens vejledning ”Den regionale tandpleje: Vejledning
for omfanget af og kravene til den regionale tandpleje” (nr. 9585 af 27. juni
2023).
Det foreslås i
§ 166, stk. 5,
at regionsrådet yder et særligt tilskud til patienter
efter § 166, stk. 1 og stk. 2, der ansøger om tilskud til særligt kostbare be-
handlinger grundet betydelig oral funktionsnedsættelse.
Tilskud til tandbevarende protese eller opbygning af tand eller protetisk re-
habilitering af tandtab er særligt kostbare behandlinger. Der vil for særligt
kostbare behandlinger fortsat være krav om, at der kan påvises en årsags-
sammenhæng mellem den orale funktionsnedsættelse og sygdommen eller
sygdomsbehandlingen. Det betyder, at der ikke kan gives tilskud til protetisk
rehabilitering af tandtab, hvor der ikke er påviselig sammenhæng til syg-
doms eller sygdomsbehandlingen. Krav om vurdering af tandstatus før syg-
dom eller sygdomsbehandling kan dog begrænses til fx antal tænder.
Alle patienter i ordningen, som har fået tilskud til tandbevarende protese/op-
bygning af tand eller protetisk rehabilitering af tandtab, vil få mulighed for,
22
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0023.png
UDKAST
efter ansøgning, at få dækket udgifter til vedligeholdelse/reparation/udskift-
ning af behandlingen. De fastlagte kriterier for betydelig oral funktionsned-
sættelse vil blive nærmere defineret i Sundhedsstyrelsens vejledning ”Den
regionale tandpleje: Vejledning for omfanget af og kravene til den regionale
tandpleje” (nr. 9585 af 27. juni 2023).
Det foreslås i
§ 166 a,
at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nær-
mere regler for støtte til de omfattede patientgrupper, herunder størrelsen af
patientens maksimale egenbetaling i praksistandplejen.
Forslaget er en videreførelse af den nugældende § 166, stk. 4. Forslaget vil
indebære, at der også fremover vil være en mulighed for, at indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om den støtte, som visse
patientgrupper kan modtage efter sundhedslovens § 166. Der er således ikke
tale om en indholdsmæssig ændring af bemyndigelsen.
Bemyndigelsesbestemmelsen er anvendt til at fastsætte nærmere regler i be-
kendtgørelse nr. 959 af 14. juni 2022 (tandplejebekendtgørelsen), bl.a. reg-
ler om visitationskriterierne til ordningen, der vil blive ændret i overens-
stemmelse lovændringen.
Sundhedsstyrelsen vil i medfør af lovændringen og i forbindelse med æn-
dringerne af tandplejebekendtgørelsen opdatere vejledningen om ”Den re-
gionale tandpleje: Vejledning for omfanget af og kravene til den regionale
tandpleje”. Formålet med opdateringen af vejledningen er, at det skal være
let for de praktiserende tandlæger og andre relevante fagpersoner at sætte
sig ind i visitationskriterierne for ordningen. Opdateringen af vejledningen
skal endvidere sikre en ensartet sagsbehandling og bevillingspraksis på
tværs af regionerne. Begreberne ”betydelige tandproblemer” samt ”betyde-
lig oral funktionsnedsættelse” vil således blive defineret som led i opdate-
ringen af vejledningen.
Til nr. 2
Det følger af sundhedslovens § 259, at bopælsregionen afholder udgifter
forbundet med tandpleje efter § 162, stk. 1 og 3, § 163 og § 166, stk. 1 og 2.
Det foreslås, at
§ 259
ændres således, at »og § 166, stk. 1 og 2« ændres til:
»og § 166, stk. 1, 2 og 5«.
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 1, hvorefter den gældende
§ 166 i sundhedsloven ophæves og affattes på ny.
Til § 2
23
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0024.png
UDKAST
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Det foreslåede tidspunkt for ikrafttræden af loven skal ses i sammenhæng
med, at implementeringen af den reviderede tilskudsordning efter Sund-
hedspakken forventes påbegyndt medio 2024.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven ikke finder anvendelse på ansøgninger indgivet
før lovens ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Til nr. 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Lovens territoriale gyldighedsområde følger hovedlovens territoriale gyl-
dighedsområde.
Det følger af sundhedslovens § 278, stk. 1, at loven ikke gælder for Færø-
erne og Grønland, jf. dog stk. 2 og 3. Det følger endvidere af sundhedslovens
§ 278, stk. 2, at §§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel 61, kapitel 66-68,
og §§ 247, 254, 266-268, § 271, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, og §§ 272-
274 og 276 ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.
Det følger herudover af § 278, stk. 3, at sundhedslovens kapitel 12, kapitel
54-57 og § 271, stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2 og 3 ved kongelig anordning kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at nyaffatte sundhedslovens
§ 278, stk. 2,
samt indsætte en be-
stemmelse om, at lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tids-
punkter.
Det foreslås således, at det vil fremgå af sundhedslovens § 278, stk. 2, at
sundhedslovens §§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel 61, kapitel 66-68,
og §§ 254 og 266-268, § 271, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, og §§ 272-274
og 276 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Færø-
erne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.
Det foreslås videre, at lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige
tidspunkter.
24
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0025.png
UDKAST
Forslaget vil indebære, at der vil blive etableret en ny anordningshjemmel
til at foretage ændringer af anordning nr. 821 af 22. juni 2018 om ikrafttræ-
den for Færøerne af sundhedsloven.
Ændringen i § 278, stk. 2, forventes anvendt første gang på epidemiområdet,
som Færøerne har overtaget pr. den 1. januar 2024. Færøerne har herefter
kompetence til at fastsætte og håndhæve regler på epidemiområdet på Fæ-
røerne. På baggrund heraf ønsker Færøerne en ændring af den kongelige
anordning, som er udstedt i medfør af lovens § 220. Herefter vil landslægen
ikke længere have kompetence til at føre tilsyn med de sundhedsmæssige
forhold på dag- og døgninstitutioner for så vidt angår bekæmpelse af smit-
somme sygdomme. Med lovændringen vil en sådan overtagelse af et område
ikke kræve en ny territorialbestemmelse med en anordningshjemmel, idet
territorialbestemmelsen vil give mulighed for, at lovens bestemmelser kan
træde i kraft på forskellige tidspunkter for Færøerne.
Forslaget vil også indebære, at sundhedslovens § 247 udgår af sundhedslo-
vens § 278, stk. 2, hvorefter den ikke kan sættes i kraft for Færøerne.
Det følger af sundhedslovens § 247, at bopælskommunen afholder udgifter
til forebyggende ydelser efter sundhedslovens §§ 120-123.
Sundhedslovens §§ 120-125, hvortil der henvises i lovens § 247, omhandler
forebyggende sundhedsydelser til børn og unge og findes samlet i sundheds-
lovens kapitel 36. Sundhedslovens kapitel 36 er udgået af sundhedslovens §
278, stk. 2, ved lov nr. 1184 af 8. juni 2021.
Som følge heraf er det ikke længere relevant, at sundhedslovens § 278, stk.
2, indeholder en henvisning til sundhedslovens § 247.
Den foreslåede ændring af sundhedslovens § 278, stk. 2, 2. pkt., vil inde-
bære, at de nævnte bestemmelser i den foreslåede § 278, stk. 1, 1. pkt., frem-
over kan træde i kraft på forskellige tidspunkter for Færøerne. Herefter vil
det ikke kræve en ændring af territorialbestemmelsen med anordningshjem-
len, hvis Færøerne ønsker at sætte visse af sundhedslovens bestemmelser i
kraft på et senere tidspunkt.
Til nr. 4
Det fremgår endvidere af sundhedslovens § 278, stk. 3, at lovens kapitel 12
og kapitel 54-57 ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de afvigelser, som de særlige færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
25
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0026.png
UDKAST
Det foreslås, at der i sundhedslovens § 278, stk. 3, indsættes et
2. pkt.,
hvor-
efter lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter for
Færøerne.
Den foreslåede ændring af sundhedslovens § 278, stk. 3, vil indebære, at
sundhedslovens § 278, stk. 3, fremover kan træde i kraft på forskellige tids-
punkter for Færøerne. Herefter vil det ikke kræve en ændring af territorial-
bestemmelsen med anordningshjemlen, hvis Færøerne ønsker at sætte visse
af sundhedslovens bestemmelser i kraft på et senere tidspunkt.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Lovens territoriale gyldighedsområde følger hovedlovens territoriale gyl-
dighedsområde.
Det foreslås i
stk. 1,
at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, med de
undtagelser der foretages i § 278, stk. 2 og 3.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovens § 1, nr. 3 og 4, gælder for Færøerne.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til § 1, nr. 3.
26
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0027.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1011 af 17. juni 2023,
som ændret ved lov nr. 907 af 21.
juni 2023, foretages følgende æn-
dringer:
§ 166.
Regionsrådet yder et sær-
§ 166.
Regionsrådet yder et særligt
ligt tilskud til tandpleje til kræftpa- tilskud til tandpleje til følgende:
tienter, der på grund af strålebe-
1) Patienter, der på grund af
kræft har fået strålebehand-
handling i hoved eller halsregionen
ling i hoved- eller halsregi-
eller på grund af kemoterapi har be-
onen.
tydelige dokumenterede tandpro-
2) Patienter, der på grund af
blemer.
blodkræft, forud for allo-
Stk. 2.
Regionsrådet yder et sær-
gen knoglemarvstransplan-
ligt tilskud til tandpleje til personer,
tation, har modtaget hel-
der på grund af Sjögrens syndrom
kropsbestråling.
har betydelige dokumenterede
3) Patienter, der på grund af
tandproblemer.
knoglemarvstransplantation
Stk. 3.
Regionsrådet yder et sær-
har udviklet kronisk Graft
ligt tilskud til tandpleje til personer,
versus Host Disease
(GvHD).
der på grund af medfødte sjældne
4) Patienter, der er diagnosti-
sygdomme har betydelige, doku-
ceret med Sjögrens syn-
menterede tandproblemer.
drom.
Stk. 4.
Indenrigs- og sundhedsmi-
5) Patienter, der på grund af
nisteren fastsætter nærmere regler
kræft har fået kemoterapi,
for støtte til de nævnte patientgrup-
immunterapi eller hormon-
per, herunder for størrelsen af pati-
og antihormonbehandling.
entens maksimale egenbetaling i
6) Patienter, der på grund af
praksistandplejen.
sygdom i skjoldbruskkirt-
len, har modtaget behand-
ling med radioaktivt jod.
Stk. 2.
Regionsrådet yder et særligt
tilskud til tandpleje til personer, der
27
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0028.png
UDKAST
på grund af medfødte sjældne syg-
domme har betydelige dokumente-
rede tandproblemer.
Stk. 3.
Patienter efter stk. 1, nr. 2 og
3, skal ved ansøgning om alminde-
lig forebyggende og behandlende
tandpleje kunne påvise nedsat spyt-
sekretion.
Stk. 4.
Patienter efter stk. 1, nr. 4-6,
skal ved ansøgning om almindelig
forebyggende og behandlende
tandpleje have betydelige doku-
menterede tandproblemer og kunne
påvise nedsat spytsekretion.
Stk. 5.
Regionsrådet yder et særligt
tilskud til patienter efter stk. 1 og
stk. 2, der ansøger om tilskud til
særligt kostbare behandlinger grun-
det betydelig dokumenteret oral
funktionsnedsættelse.
§ 166. ---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
---
Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren fastsætter nærmere regler
for støtte til de nævnte patientgrup-
per, herunder for størrelsen af pati-
entens maksimale egenbetaling i
praksistandplejen.
§ 259.
Bopælsregionen afholder
udgifter forbundet med tandpleje
efter § 162, stk. 1 og 3, § 163 og §
166, stk. 1 og 2.
§ 278. ---
Stk. 2. §§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§
61-63, kapitel 61, kapitel 66-68, og
§§ 247, 254, 266-268, § 271, stk. 1,
nr. 1-3, og stk. 2 og 3, og §§ 272-
1.
§ 166 a
affattes således:
166 a.
Indenrigs- og sundhedsmini-
steren fastsætter nærmere regler for
støtte til de nævnte patientgrupper i
§ 166, herunder for størrelsen af pa-
tientens maksimale egenbetaling i
praksistandplejen
2.
I
§ 259
ændres »og § 166, stk. 1
og 2« til: »og § 166, stk. 1, 2 og 5.«.
3. § 278, stk. 2, affattes således:
»§§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§ 61-63,
kapitel 61, kapitel 66-68, og §§ 254
og 266-268, § 271, stk. 1, nr. 1-3,
og stk. 2 og 3, og §§ 272-274 og
28
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 181: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne)
2824204_0029.png
UDKAST
274 og 276 kan ved kongelig anord-
ning sættes helt eller delvis i kraft
for Færøerne med de afvigelser,
som de særlige færøske forhold til-
siger.
§ 278. ---
Stk. 3. Kapitel 12, kapitel 54-57
og § 271, stk. 1, nr. 1 og 2, og stk.
2 og 3, kan ved kongelig anordning
sættes i kraft for Færøerne og Grøn-
land med de afvigelser, som de sær-
lige færøske og grønlandske for-
hold tilsiger.
276 kan ved kongelig anordning
sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som
de særlige færøske forhold tilsiger.
Lovens bestemmelser kan sættes i
kraft på forskellige tidspunkter.«
4. I § 278, stk. 3, indsættes som 2.
pkt.:
»Lovens bestemmelser kan sættes i
kraft på forskellige tidspunkter for
Færøerne.«
29