Til Sundhedsudvalget og sundhedsordførerne
Ang. lovudkast om ændring af patientklagesystemet
Jeg skriver på vegne af de ni landsdommere/dommere, som udgør formandskabet i Ankenævnet for
Patienterstatningen.
Formandskabet fik i forrige uge tilsendt en kopi af det lovudkast, som er publiceret på høringsportalen den
22. januar 2024.
Ankenævnet består en dommer/landsdommer samt to sagkyndige indenfor lægevidenskab udpeget af
Sundhedsstyrelsen. Der er også andre medlemmer af nævnet, herunder bl.a. en repræsentant fra
regionerne, en advokat samt to repræsentanter fra patientorganisationer.
Lovudkastet lægger op til, at 50% af de sager, som i dag afgøres af ankenævnet, herunder
formandsafgørelser, fremadrettet skal
afgøres på sekretariatsniveau. Der er ifølge udkastet tale om ”sager,
der ikke skønnes at frembyde tvivl”.
Formandskabet er stærkt bekymret over det skitserede forslag om at delegere kompetence fra nævnet til
sekretariatsniveau. Formandskabet har forud for lovudkastet under et møde med bl.a. styrelsens direktør
Lizzi Krarup Jakobsen givet udtryk herfor. Direktør Lizzi Krarup Jakobsen har oplyst, at lovudkastet er udtryk
for en spareøvelse.
Formandskabet ønsker at gøre Sundhedsudvalget og sundhedsordførerne opmærksom på, at
-
-
lovudkastet rejser retssikkerhedsmæssige problemer, men også væsentlige spørgsmål om
økonomi/budget mv. både inden og uden for Sundhedsministeriets område.
en delegation medfører i realiteten en afskaffelse af nævnsbehandling. En afgørelse truffet på
sekretariatsniveau kan ikke sidestilles med en afgørelse truffet af et nævn bestående af 10
medlemmer, herunder to medlemmer indenfor lægevidenskab. Det forekommer jævnligt under
nævnsbehandlingen, at en indstilling fra sekretariatet ændres.
det er dommernes forventning, at en lovændring vil resultere i flere sagsanlæg ved domstolene. Det
vil medføre øgede udgifter til retssager mod ankenævnet, herunder til bl.a. advokatbistand, men
også afledte udgifter til fri proces og behandling af flere sager i Retslægerådet og ved domstolene,
hvor der i forvejen er lange sagsbehandlingstider. Det er formandskabets vurdering, at den
skitserede besparelse vil blive stærkt reduceret og muligvis ”spist op” af de nævnte øgede udgifter.
at regioner og forsikringsselskaber muligvis vil stille spørgsmålstegn ved størrelsen af de nuværende
takster, hvis der i halvdelen af sagerne ikke træffes en reel nævnsafgørelse, men alene en afgørelse
på sekretariatsniveau.
den påtænkte delegation af kompetence ikke harmonerer med det, som Sundhedsministeriet gav
udtryk for over for Folketinget for få år siden. Ved LLF 2017/98, som mundede ud i lov nr. 314/2018
anførte Sundhedsministeriet, at ankenævnet ofte stilles over for juridisk komplicerede og principielle
spørgsmål, og at afgørelserne omhandler meget betydelige erstatnings- og godtgørelseskrav,
ligesom afgørelserne har betydelig interesse
-
-
-
Formandskabet uddyber gerne ovennævnte synspunkter, og udvalget/sundhedsordførerne er velkommen til
at kontakte mig herom.
Formandskabet skal tillige anmode om foretræde for udvalget.
Kopi af denne henvendelse er sendt til Dommerforeningens bestyrelse.
På vegne af formandskabet
Med venlig hilsen