PATIENTKLAGESYSTEMET- GAVNER DET SUNDHEDSVÆSENET
OG PATIENTERNE?
Efter at have arbejdet som hhv. jurist og overlæge med klager, tilsyn og utilsigtede hændelser i
mange år i styrelser og Region Hovedstaden, har vi udarbejdet en skitse til et nye klagesystem,
som vi gerne vil præsentere for Sundhedsudvalget, i forhold til at indfri potentialer for
kvalitetsforbedringer og reducere belastningen for sundhedspersoner og sundhedsvæsnet.
PATIENTKLAGESYSTEMET
Klagesystemet blev oprindeligt udarbejdet for, at patienter kunne få en uvildig vurdering af det, de
havde været udsat for, og for at systemet kunne lære af sine fejl.
Spørgsmålet er, om det nuværende klagesystems afgørelser giver værdi for patienterne og for
sundhedsvæsenet? For mange patienter er det vigtigste, at den samme fejl eller hændelse ikke
sker for den næste patient. Men afgørelserne af klagesagerne er så konkrete, at det er svært at
skabe læring, hvilket man også kan se i sundhedsvæsenet
–
de bruges stort set ikke i
læringssammenhænge.
Det nuværende system er meget ressourcetungt for sundhedsvæsenet - både fysisk og ikke
mindst psykisk - for personalet. Der bruges meget tid i sundhedsvæsenet på at finde relevant
materiale og ikke mindst på, at sundhedspersoner skal skrive udtalelser til klagesager.
Sundhedspersonalet er psykisk belastet af angsten
for at begå fejl, og det fører ofte til øget
dokumentation (defensiv medicin) og en usund nulfejlskultur. Frygten for at begå en fejl og for at få
en klage medfører, at mange læger udfører defensiv medicin med den konsekvens, at knappe
ressourcer bliver brugt forkert til skade for patienterne, herunder bl.a. at patienterne bliver udsat for
unødvendige undersøgelser.
Det kan få den betydning, og har i flere tilfælde haft den betydning, at flere og flere
sundhedspersoner fravælger at arbejde i vores sundhedsvæsen
–
et væsen der i forvejen har
knappe ressourcer.
Sidst men ikke mindst har patienter svært ved at gennemskue de mange forskellige muligheder,
de har, når der er gået noget galt i sundhedsvæsenet:
SKITSE TIL NYT SYSTE M
Forslag om nyt system med én fælles indgang, hvor alle henvendelser visiteres og sendes direkte
til relevant behandlingssted.
Serviceklage
r
Dialog
Individklage
r
UTH
En indgang
Forløbsklage
eer
Juridiske
forhold