Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 174
Offentligt
2820636_0001.png
PATIENTKLAGESYSTEMET- GAVNER DET SUNDHEDSVÆSENET
OG PATIENTERNE?
Efter at have arbejdet som hhv. jurist og overlæge med klager, tilsyn og utilsigtede hændelser i
mange år i styrelser og Region Hovedstaden, har vi udarbejdet en skitse til et nye klagesystem,
som vi gerne vil præsentere for Sundhedsudvalget, i forhold til at indfri potentialer for
kvalitetsforbedringer og reducere belastningen for sundhedspersoner og sundhedsvæsnet.
PATIENTKLAGESYSTEMET
Klagesystemet blev oprindeligt udarbejdet for, at patienter kunne få en uvildig vurdering af det, de
havde været udsat for, og for at systemet kunne lære af sine fejl.
Spørgsmålet er, om det nuværende klagesystems afgørelser giver værdi for patienterne og for
sundhedsvæsenet? For mange patienter er det vigtigste, at den samme fejl eller hændelse ikke
sker for den næste patient. Men afgørelserne af klagesagerne er så konkrete, at det er svært at
skabe læring, hvilket man også kan se i sundhedsvæsenet
de bruges stort set ikke i
læringssammenhænge.
Det nuværende system er meget ressourcetungt for sundhedsvæsenet - både fysisk og ikke
mindst psykisk - for personalet. Der bruges meget tid i sundhedsvæsenet på at finde relevant
materiale og ikke mindst på, at sundhedspersoner skal skrive udtalelser til klagesager.
Sundhedspersonalet er psykisk belastet af angsten
for at begå fejl, og det fører ofte til øget
dokumentation (defensiv medicin) og en usund nulfejlskultur. Frygten for at begå en fejl og for at få
en klage medfører, at mange læger udfører defensiv medicin med den konsekvens, at knappe
ressourcer bliver brugt forkert til skade for patienterne, herunder bl.a. at patienterne bliver udsat for
unødvendige undersøgelser.
Det kan få den betydning, og har i flere tilfælde haft den betydning, at flere og flere
sundhedspersoner fravælger at arbejde i vores sundhedsvæsen
et væsen der i forvejen har
knappe ressourcer.
Sidst men ikke mindst har patienter svært ved at gennemskue de mange forskellige muligheder,
de har, når der er gået noget galt i sundhedsvæsenet:
SKITSE TIL NYT SYSTE M
Forslag om nyt system med én fælles indgang, hvor alle henvendelser visiteres og sendes direkte
til relevant behandlingssted.
Serviceklage
r
Dialog
Individklage
r
UTH
En indgang
Forløbsklage
eer
Juridiske
forhold
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 174: Henvendelse fra Anna Murphy og Lena Graversen vedr. foretræde om patientklagesystemet
2820636_0002.png
Klagesag
Lokal
Læring
Dialog
med
involveret
personale
1. Første trin er
Lokal læring,
dvs. Læringssag, som går til det sted, hvor hændelsen er
foregået. De har så 3 mdr. til at håndtere sagen og komme med feedback til patienten om,
hvad der er kommet ud af henvendelse, f.eks. en handleplan
det er vigtigt, at patienten
altid får et feedback på sin henvendelse.
2. Hvis patienten ikke er tilfreds med 1. trin, tilbydes der en
dialog med involveret
personale,
svarende til den dialog, der i regionerne tilbydes i dag i nogle af klagesagerne.
3. Hvis patienten ikke er tilfreds med dialog, tilbydes, at sagen kan blive oprettet som en
konkret klagesag.
Ud over den lokale læring, bør der være opfølgning på nationalt niveau som i dag på utilsigtede
hændelser.
Derudover skal der fortsat være mulighed for at sende klageafgørelser til Styrelsen for
Patientsikkerheds Tilsyn.
FORDELE VED NYT SYSTEM
Mindre belastende for patienter og pårørende, da de får en hurtig vurdering/behandling/
feedback af sagen
Mange sager vil afsluttes med andet end en juridisk klageafgørelse, som kan være svær at
læse og forstå for patienterne
Mindre belastende for de behandlende sundhedspersoner i forhold til ressourceforbruget,
hvilket betyder at sundhedspersonerne kan gøre det, de er bedst til: nemlig at behandle
patienter. De skal ikke bruge unødvendig tid på journaler og udtalelser
Lokal læring og forbedring på baggrund af den hurtige behandling af sagen, hvilket ikke
kun gør patienter og pårørende mere tilfredse
Mindre psykisk belastning for sundhedspersoner, da det personrettede og sanktionerende
umiddelbart er fjernet. De behandlende sundhedspersoner bliver mindre bange og
frustrerede, hvilket måske kan medvirke til at der kan trækkes flere sundhedspersoner
tilbage i sundhedsvæsenet
Det er et mere overskueligt system for alle parter
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 174: Henvendelse fra Anna Murphy og Lena Graversen vedr. foretræde om patientklagesystemet
2820636_0003.png
Muligheden for at søge erstatning og muligheden for at henvende sig med en bekymring
hos tilsynsmyndighederne består fortsat
Anna Murphy, Sundhedsjurist, Murphys-lov
Lena Graversen, speciallæge i samfundsmedicin
TAL FRA SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE
En spørgeskemaundersøgelse, som Lægeforeningen har gennemført blandt 2.571 læger, viser, at
23 procent af lægerne under en igangværende konsultation ofte eller meget ofte tænker på, om
patienten kan finde på at klage.
Undersøgelsen viser også, at lægers bekymring for klagesager kan resultere i, at patienter må
gennemgå unødvendige undersøgelser og behandlinger, som kan indebære risici. Ifølge
undersøgelsen svarer knap en ud af fire, at bekymring for klagesager får dem til dagligt eller
ugentligt at bestille undersøgelser som for eksempel blodprøver eller skanninger, som ikke er
nødvendige ud fra et lægefagligt synspunkt, mens det er en ud af seks, der igangsætter
lægefagligt unødvendige behandlinger.