Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 173
Offentligt
2820563_0001.png
04
Mental sundhed
styrker
vi sammen
10
ABC for mental
sundhed kan være
med til at bekæmpe
mistrivsel
16
ABC – et værktøj
til at skrue
op for trivslen
Trivsel i
fællesskaber
Erfaringer fra samarbejdet
om ABC for mental sundhed
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0002.png
Trivsel i fællesskaber |
Leder af Charlotte Bach Thomassen, formand i DGI
Mental
sundhed
styrker vi
sammen
Fællesskaber styrker trivslen.
Det viser forskningen, og det ople-
ver vi hver eneste dag i DGI’s 6.600
idrætsforeninger. For når vi er sam-
men med andre i en meningsfuld
og aktiv sammenhæng, så gør det
noget godt for både den fysiske,
mentale og sociale sundhed.
I DGI arbejder vi målrettet med
ABC for mental sundhed, og hvor-
dan frivillige trænere og ledere
motiverer alle børn og unge til at
være med, for det styrker trivslen. I
idrætsforeningen skal der være et
frirum fra præstationskrav og per-
fekthedskultur. Børn og unge skal
bruge kroppen i sjove og motive-
rende aktiviteter sammen med de-
res venner, og når de er aktive, vil
de helt naturligt lægge telefonen
væk.
På alle DGI’s grunduddannel-
ser for børn og unge-trænere arbej-
der vi med at sætte fokus på triv-
sel. Desuden har DGI stået for ABC
workshops i over 1000 idrætsfor-
eninger, som har fået inspiration
til, hvordan de kan styrke fælles-
skabet, så børn og unge får endnu
mere lyst til at komme igen.
Vi ved, at trænere og ledere er
meget optaget af børn og unges
trivsel, og det vidner om, at mange
voksne gerne vil afhjælpe den sti-
gende mistrivsel. Det er vigtigt. For
selvom de fleste børn og unge har
det godt, så viser undersøgelser
igen og igen, at flere mistrives.
Skolebørnsundersøgelsen fra
august 2023 viste, at især piger-
ne i 9. klasse har fået det værre og
har problemer med lavt selvværd,
hovedpine, dårligt humør og søvn.
Faktisk har der aldrig været så man-
ge, der har haft det så dårligt men-
talt.
Det er alarmerende, at vi ikke
formår at skabe bedre rammer for,
at unge oplever at have et godt liv.
Det er en stor udfordring, der skal
håndteres i fællesskab. Blandt an-
det er det vigtigt med mere sam-
arbejde mellem skoler og idræts-
foreninger, og i DGI presser vi på,
for at idrætsforeningerne kan sam-
arbejde med skolerne lokalt, for-
di vi i skolen møder alle børn. Og
alle børn og unge skal vide, at der
er aktive fællesskaber i fritiden tæt
på dem, hvor de møder nye voksne,
oplever at være en del af et hold,
og sammen med deres venner har
et frirum.
I DGI arbejder vi med at opkva-
lificere frivillige trænere og ledere
til at styrke trivslen. Men den store
samfundskrise omkring mistriv-
sel skal løses på tværs af sektorer
og aktører. Derfor er vi også glade
for at være en del af partnerskabet
ABC for mental sundhed. Med de
mange organisationer og kommu-
ner i partnerskabet har vi et fælles
sprog for, hvad mental sundhed er.
Mental sundhed styrker vi sammen.
Charlotte Bach Thomassen, formand i DGI.
Magasinet er målrettet foreninger,
kommuner og organisationer med
interesse for fællesskab og trivsel
Udgiver
DGI – Vingsted Skovvej 1, 7182 Bredsten
dgi.dk/abc
For- og bagsidefoto
DGIs Mediearkiv
Redaktører
Hanna Christensen
Rebecca Lee Olesen
Simone Christiansen
Redaktion og journalist
GELB Kommunikation v.
Lene Jæger Klausen
Layout og rentegning
DGI Marketing #43496
Tryk
DGI Butik & Print
Udgivet d. 30. nov. 2023
2
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0003.png
Indhold
| Trivsel i fællesskaber
Side 4
Side 12
Indhold
Mental sundhed styrker vi sammen
Flere og flere mistrives
De unges egne stemmer
ABC for mental sundhed
ABC – et værktøj til at skrue op for trivslen
Den gode velkomst
Velkomsten tæller
Mental sundhed blandt forskellige målgrupper
Deltagerportræt: Thea Halling
I dag er vi én stor familie
Børnebasket i Horsens
Her kan de studerende gå til ”mental sundhed”
Små handliger gør den store forskel
2
4
8
10
12
16
18
20
24
28
30
34
38
Side 24
Side 28
Side 34
dgi.dk/abc
3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0004.png
Trivsel i fællesskaber |
Flere og flere mistrives
Flere
og flere
mistrives
Mistrivsel rammer flere og flere – og tal fra Sundheds-
profilen viser, at den negative udvikling er accelereret i
det seneste årti. Specielt når børn bliver til teenagere,
er der flere, som oplever en mere kompleks og udfor-
drende hverdag. Særligt slemt står det til med de unge i
alderen 16-24 år, hvor andelen med lav mental sundhed
er mere end fordoblet over de seneste 10 år.
Kilder: CEFU, 2019 og Sundhedsprofilen, 2022
Flere børn får diagnoser
Antallet af børn og unge med ADHD,
autisme, angst og andre psykiatriske
diagnoser er steget med mere end 50 %
i perioden 2009-2019. Lav mental sund-
hed er dog ikke ensbetydende med
psykiske diagnoser. Man kan således
være i god trivsel med en psykisk diag-
nose eller i mistrivsel uden en diagnose.
Dog er det værd at være opmærksom
på, at der er en sammenhæng mellem
en god mental trivsel og et fravær af
både psykiske og fysiske sygdomme
det ved vi fra Social- og Indenrigsmini-
steriets undersøgelse fra 2019.
4
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0005.png
Figur 2.2.3
Andel, der har en lav score på den mentale helbredsskala, blandt mænd
og kvinder i forskellige aldersgrupper. 2010, 2013, 2017 og 2021 (%)
2010
2013
2017
2021
%
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Alder 16-24 25-34 35-44 45-54 55-64 65-74 ≥75
16-24 25-34 35-44 45-54 55-64 65-74 ≥75
Mænd
Kvinder
Stigende mistrivsel blandt unge
ƒ
24 % af piger mellem 16 og 24 år har dårligt
mentalt helbred
ƒ
10 % af piger mellem 16 og 24 år føler sig
ofte alene
ƒ
Det gør unge kvinder til Danmarks mest
ensomme gruppe.
(Den Nationale Sundhedsprofil, 2017)
Stress er en del af de unges
mistrivsel
ƒ
Mere end 50 % af de 16-24-årige føler sig
stressede
ƒ
61 % af de 16-24-årige føler sig ofte eller
hele tiden presset af egne eller andres
forventninger
ƒ
87 % af de 16-24-årige føler i nogen, høj
eller meget høj grad, at de skal præstere
noget særligt for at være gode nok
ƒ
73 % af de 16-24-årige angiver, at det
pres de føler, kommer fra dem selv. 45 %
angiver, at det kommer fra hhv. skolen og
samfundet
ƒ
Piger oplever i højere grad end drenge
præstations- og forventningspres
(Sundhedsprofilen, 2022), (DUF og Mandag Morgen, 2022)
Frygt for fremtiden presser
skolebørn
En undersøgelse fra Børnerådet viser, at
allerede i grundskolernes 8. klasser fø-
ler 29 % af pigerne sig presset ”ofte” el-
ler ”hele tiden”. Det samme gør sig gæl-
dende for 12 % af drengene. De unges
bekymringer er i høj grad centreret om
fremtiden og frygten for ikke at slå til i
uddannelsessystemet, på arbejdsmar-
kedet og i samfundet generelt.
ƒ
25 % af gymnasiepigerne oplever søvn-
problemer mere end én gang om ugen
ƒ
24 % af gymnasiepigerne har tænkt på at
gøre skade på sig selv for nylig
(Ungdomsprofilen 2014, Statens Institut for
Folkesundhed)
u
Teenagepiger vælger fælles-
skaberne i foreningsidræt fra:
ƒ
10-12-årige: 82 % dyrker idræt i fore-
ningerne
ƒ
13-15-årige: 69 % dyrker idræt i fore-
ningerne
ƒ
16-19-årige: 46 % dyrker idræt i fore-
ningerne
(Danskernes motions- og sportsvaner, 2020)
Kun omkring 6 % af de 15-årige piger i
Danmark lever op til Sundhedsstyrelsens
anbefalinger for fysisk aktivitet.
(Sundhedsstyrelsens rapport ”Fysisk aktivitet og stillesiddende adfærd blandt 11-15-årige”)
dgi.dk/abc
5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0006.png
Trivsel i fællesskaber |
Flere og flere mistrives
Figur 5.1.3
Andel med høj livstilfredshed 2002-2022 (%)
%
60
Piger
60
%
Drenge
45
40
47
36
38
39
30
24
25
24
19
20
11
24
26
19
20
40
47
38
35
46
36
33
39
32
32
43
33
47
42
32
27
33
30
28
20
31
25
26
0
2
2
00
20
06
20
10
20
14
20
18
22
20
0
20
02
20
06
20
10
20
14
20
18
22
20
5. klasse
7. klasse
9. klasse
Skolebørnsundersøgelsen 2023
Piger i folkeskolen trives
historisk dårligt
Gennem 20 år har Skolebørnsundersø-
gelsen vist, at pigerne i grundskolens 5.
til 9. klasse trives dårligere og dårligere.
I 2022 var trivslen på et historisk lavt og
bekymrende niveau. Langt under halv-
delen af Danmarks piger oplever høj
livstilfredshed. Hos drengene er trivslen
mere stabil, men heller ikke her oplever
flertallet en høj livstilfredshed. Blandt
drengene i de ældste klasser er trivslen
ligeledes dalende.
(Skolebørnsundersøgelsen, SDU, 2023)
23 % af de unge mangler
et frirum
Knap hver fjerde i alderen mellem 16 og
24 år oplever ikke at have et frirum i de-
res hverdag.
(DUF og Mandag morgen, 2022)
Svær ensomhed plager de unge
voksne
Sundhedsprofilen viser at de unge i al-
deren 16-24 år er den gruppe, hvor flest
oplever svær ensomhed. 26,3 % af kvin-
derne i alderen 16-24 år er svært en-
somme, og blandt mænd i samme al-
dersgruppe er det 18 % Det svarer til, at
der statistisk set i en almindelig gym-
nasieklasse med 28 elever er syv unge
kvinder og fem unge mænd som ople-
ver svær ensomhed.
%
3
2
26,3%
18%
6
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0007.png
dgi.dk/abc
7
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0008.png
Trivsel i fællesskaber |
De unges egne stemmer
EGNE
STEMMER
Som ung, der er vokset op
med telefon, er det selvfølgelig
en enorm svær opgave at skulle
"afvænnes". Det kræver lyst, mulig-
heder og motivation.
Anna, 23 år og påvirket af stress, tankemylder og
angstandfald (Unges mistrivsel: Vi skal hjælpe
de unge her og nu – og på sigt forandre
uddannelsessystemet, DR, 2022)
ges
eun
D
Alle tror, at jeg lever et
perfekt liv, og at jeg er så
lykkelig og har overskud. Men
jeg har det forfærdeligt.
Pige, 15 år (Børnetelefonen)
Alle kender mig som en glad
pige. Én der altid smiler og er i
godt humør. Sandheden er, at jeg
ofte græder mig selv i søvn.
Pige, 15 år (Børnetelefonen)
Jeg kunne godt finde
på bare at ligge i min seng
og ikke ville op. Og helst
ikke ville i skole. Jeg fik det
næsten fysisk dårligt.
Sara, 17 år, påvirket af social angs
(Unge, som mistrives, skal hjælpes
langt hurtigere: Samtale og støtte
inden for en uge, DR, 2023)
8
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0009.png
Der er så mange for-
ventninger til en, når man
kommer i skole. Som pige skal
man fx have make-up på og
rigtigt tøj, der sidder perfekt.
Ens krop skal være tynd, og
man skal bare…
Emma, 8. klasse (Børns Vilkår)
Det startede med søvnmangel. Jeg
havde en masse tanker, som jeg ikke
kunne stoppe. Jeg tænkte, at jeg aldrig
blev færdig, at jeg var langt bagud og at
jeg nok bare var en belastning for dem, der
var tæt på mig.
Niels-Christian, 21 år og påvirket af mistrivsel
(Flere og flere unge mistrives: – Jeg brød fuldstæn-
dig sammen, TV 2, 2022)
Jeg har masser af ven-
ner, men alligevel føler jeg
mig uendeligt alene.
Pige, 15 år (Børnetelefonen)
Selvom man er ensom,
kan man godt have en stor
omgangskreds. Og have folk, man
kalder venner og bekendte. Det
betyder bare ikke, at man rent faktisk
snakker med dem. Og der ligger pro-
blemet: at få nogen, man rent fak-
tisk kan stole på og snakke med.
Kvinde, 21 år (Social Respons
og Maryfonden, 2023)
dgi.dk/abc
9
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0010.png
Trivsel i fællesskaber |
ABC for mental sundhed
Læs mere om ABC
og forskningen bag
www.abcmentalsundhed.dk
ABC for
mental sundhed
kan være med til at
bekæmpe mistrivsel
Vi står overfor en mental sundhedskrise. Flere og flere
oplever stress, angst og depression. ABC for mental
sundhed er den første forskningsbaserede indsats for
mental sundhed, som retter sig mod hele befolkningen.
10
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0011.png
harlotte Meilstrup, der er
forsker i mental sundheds-
fremme ved Københavns
Universitet, kalder uden
tøven den negative udvikling i mental
sundhed for ”et kæmpe problem”.
Til gengæld er hun også overbevist om,
at vi alle kan bidrage til at vende udvik-
lingen.
– Forskning har vist, at vi alle har en di-
rekte indflydelse på trivslen og vores
mentale sundhed. Både vores egen og
andres. Trivsel og mistrivsel smitter, si-
ger Charlotte Meilstrup. Hun er én af de
forskere, som har været med til at intro-
ducere ABC for mental sundhed i Dan-
mark.
– ABC for mental sundhed bygger på
forskning i, hvad der får mennesker til
at trives. Trivsel handler ikke alene om
at forebygge og undgå psykiske lidelser
som angst, depression og stress, men
også om hvad der giver os energi, livs-
glæde og oplevelsen af et meningsfuldt
liv, forklarer Charlotte Meilstrup.
C
DGI er i den forbindelse en vigtig
samarbejdspartner, som med deres ak-
tiviteter har potentiale til at give udøver-
ne alle tre elementer. Derudover har
idrætsforeningerne aktiviteter over hele
landet, og DGI har udviklet flere kon-
krete anbefalinger og værktøjer, der
gør det nemmere for de lokale idræts-
foreninger at fremme fællesskabet og
trivslen i foreningerne.
Ikke mindst for mange børn og unge
udgør idrætsforeningerne trygge og in-
kluderende fællesskaber. Hvis børn og
unge ikke trives i skolen eller har det
svært hjemme ved sine forældre, kan
det fællesskab, der er i foreningerne, bi-
drage til, at man kommer godt igennem
en svær tid. Desuden fremmer et godt
foreningsliv i de unge år sandsynlighe-
den for, at man også som voksen væl-
ger foreningslivet til, og dermed bliver
rustet til et langt liv med både mental
og fysisk sundhed.
Trevigtig
e
Idrætsforeningerne er
med til at fremme trivsel
Forskningen, som ABC for mental
sundhed bygger på, viser, at sær-
ligt tre elementer er vigtige for, at
vi trives:
Act
At vi gør noget aktivt
Belong
At vi gør noget sammen og
oplever at være en del af et
fællesskab
Commit
At vi gør noget meningsfuldt
og engagerer os
ABC er et partnerskab,
der repræsenterer tre
niveauer
ABC for mental sundhed bygger
på en partnerskabstankegang,
hvor indsatsen løftes i fællesskab
af forskere, foreninger, organisati-
oner og kommuner. På den måde
bliver ABC for mental sundhed
udviklet og tilpasset behov og øn-
sker i lokale foreninger, organisa-
tioner, kommuner etc.
Samfund
Gruppe
Individ
Mange af de fællesskaber,
vi indgår i, er midlertidige.
Det gælder både de fæl-
lesskaber vi har i skolen,
på arbejdspladser og i
foreningerne. Derfor er
det en fordel at have flere
gode fællesskaber, så man
ikke oplever at være helt
uden tilhørsforhold, når ét
fællesskab ophører.
siger Charlotte Meilstrup, Postdoc. og projektchef
for ABC for mental sundhed.
dgi.dk/abc
11
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0012.png
Trivsel i fællesskaber |
ABC – et værktøj til at skrue op for trivslen
ABC
– et værktøj
til at skrue
op for trivslen
12
dgi.dk/abc
DGI har udviklet konkrete
værktøjer og workshops,
som gør det nemt for
idrætsforeninger, kommu-
ner og andre organisatio-
ner at fremme den men-
tale sundhed.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0013.png
Hvad er ABC for
mental sundhed?
ABC for mental sundhed er den før-
ste forskningsbaserede mental sund-
hedsfremme-indsats i Danmark, der ret-
ter sig mod hele befolkningen.
ABC for mental sundhed har tre
handleanvisende budskaber, som vi ved
fra forskning er med til at fremme men-
tal sundhed: Act) Gør noget aktivt, Be-
long) gør noget sammen og Commit)
gør noget meningsfuldt.
ABC for mental sundhed i DGI
Vi ved, at foreningsidræt er ét af de
steder i vores liv, der har en positiv ef-
fekt på vores mentale sundhed. Så
hvordan kan man styrke foreningsidræt-
tens fællesskaber, så flere får lyst til at
blive en del af dem og komme igen?
Her er ABC for mental sundhed en del
af svaret.
Alle tre elementer har potentiale for
at være til stede i mange sammenhæn-
ge i vores hverdag. I idrætsforeningerne
mødes medlemmer og frivillige om akti-
viteten som det fælles tredje. Men fak-
tum er, at mange fællesskaber er luk-
kede klubber med uskrevne regler og
lukkede kulturer. Så hvordan sikrer vi, at
vi styrker tilhørsforholdet og menings-
fuldheden i vores foreninger, og hvor-
dan gør man det så i praksis?
Et af formålene med ABC for men-
tal sundhed er at gøre det nemt for for-
eninger og organisationer at styrke den
mentale sundhed. DGI har derfor arbej-
det med at udvikle en lang række tips
og tricks, der er lette at implementere i
praksis. Ifølge Hanna Christensen, der
har været DGI’s nationale projektleder
på implementeringen af ABC i idrætsfor-
eningerne siden 2016, handler det både
om at få implementeret konkrete tiltag i
hverdagen og om at få skabt en positiv,
åben og inkluderende kultur.
– Det er lige så vigtigt, at vi alle har
en grundlæggende forståelse for, hvor-
dan vi sammen kan styrke den mentale
sundhed for os selv og andre, som det
er, at vi får implementeret ét eller fle-
re tiltag. Ofte er det mere afgørende, at
vi møder hinanden med smil, velvilje og
rummelighed, end om en konkret hand-
ling bliver udført helt efter bogen, for-
tæller Hanna Christensen.
Den gode velkomst og
stærke fællesskaber
Når vi arbejder med ABC for
mental sundhed i DGI har vi
fokus på to ting:
1. At vi skal opleve at høre til i
fællesskabet. Det gør vi gen-
nem et fokus på den gode
velkomst
2. At vi skal opleve menings-
fuldhed og at kunne bidra-
ge til fællesskabet. Det gør
vi ved at styrke fællesskabs-
kulturen
Gør noget aktivt
Deltagerne er aktive
sammen med andre
ACT
Gør noget sammen
Deltagerne oplever,
at de hører til
i fællesskabet
BELONG
Gør noget meningsfyldt
COMMIT
at de kan give noget
til fællesskabet
oplever,
Deltagerne
dgi.dk/abc
13
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0014.png
Trivsel i fællesskaber |
ABC – et værktøj til at skrue op for trivslen
God trivsel smitter
DGI har især sat fokus på, hvordan
idrætsforeningerne og de enkelte træ-
nere kan tage imod nye medlemmer,
og hvordan fællesskabet og trivslen
kan understøttes i hverdagen.
– Når der er en positiv kultur med
en høj trivsel i foreningerne, skaber
det en positiv spiral, hvor det bliver
nemmere at tiltrække nye medlemmer
og frivillige, og dermed også nemmere
at være relevant og attraktiv i sit lokal-
område, siger Hanna Christensen, som
ikke er i tvivl om effekten.
– Selvom vi i DGI har et naturligt
fokus på, hvordan idrætsforeninger-
ne kan fremme den mentale sundhed,
samarbejder vi i forbindelse med vores
partnerskab i ABC også med skoler,
kommuner og andre organisationer.
Mange af anbefalingerne er generel-
le og knytter sig ikke til nogen særlige
aktiviteter.
Hvorfor sætte fokus på trivsel?
En stærk
fællesskabskultur
Motiverer flere
til at komme og
flere til at blive
14
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0015.png
Siden 2016 har DGI styrket
1000
for-
eninger i at sætte trivsel og fælles-
skab på dagsorden.
7.500
frivillige er blevet klædt på med
viden og værktøjer til at styrke fælles-
skabet på holdet, som er kommet ca.
70.000 børn og unge til gavn.
Hvad er foreningerne blevet
mest inspireret til at bruge?
46%
Hej og farvel ritualer
35%
Sociale arrangementer
32%
Velkomstfolder
30%
Opdatering af hjemmeside, der gør det
nemmere for nye at tilmelde sig
28%
Velkomstværter
24%
Buddy-ordning
21%
Lege og øvelser, der styrker fælleskabet
Foreningerne opnår øget bevidsthed og får konkrete værktøjer til
at styrke fællesskabet.
ƒ
Workshoppen giver
af foreningerne konkrete redskaber til at styrke den
gode velkomst og fællesskabet
ƒ
Workshoppen giver
af foreningerne en øget bevidsthed om trivslen og
fællesskabet på holdet samt den gode velkomst
ƒ
Hej- og farvel-ritualer, sociale arrangementer og velkomstfolder er blandt de mest
populære værktøjer blandt foreningerne
21%
79 %
Uddelegering af opgaver og ansvar til
deltagerne på holdet
15%
90 %
Navnelege
9%
Velkomstvideo
Vi havde en workshop med fokus på mental sundhed, trivsel og
den gode velkomst. Det var stor succes, og vi fik indsigt i hvordan
foreningslivet spiller en stor rolle for den mentale sundhed.
Det var virkelig godt at høre at vi gør en masse ting rigtige, men
også at vi med små simple handlinger kan blive endnu bedre til at
tage godt imod nye medlemmer og holde på de eksisterende. Jeg
vil klart anbefale andre foreninger at afholde en workshop.
Formand for Løbeklub Gå-lunt-løb i Rødovre
Vil du styrke trivslen?
DGI samarbejder med kommuner,
skoler og idrætsforeninger om at
styrke trivslen. Vi tilbyder materia-
ler, undervisningsforløb og work-
shops. Er du interesseret i at få
mere at vide om mulighederne, så
kontakt DGI’s lokale konsulent og
læs mere på
www.dgi.dk/abc
dgi.dk/abc
15
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0016.png
Trivsel i fællesskaber |
Den gode velkomst
DEN
GODE
VEL
KOMST
Buddy-ordning
i Fredericia Løbeklub
Den gode velkomst begynder allerede
på foreningernes hjemmeside og slut-
ter først, når det nye medlem er blevet
en fast del af holdet. DGI har udarbejdet
materialer og workshops, som hjælper
foreningerne med at sætte fokus på,
hvad der sker før, under og efter nye
møder op til en træning.
Det er hverken svært eller krævende at tage godt imod nye
– men i en travl hverdag kan der være brug for at give vel-
komsten en smule opmærksomhed, for at gøre det nemt for
både nye, trænere og holdet at tage godt imod hinanden.
Fredericia Løbeklub har indført en Buddy-ordning for
at hjælpe nye medlemmer på vej.
Ved alle torsdagstræninger er der én person fra buddy-
ordningen til stede. På hjemmesiden er overblik med
billeder af velkomstbuddies. Buddyen har afsat tid til at
svare på spørgsmål og vise klubben frem.
16
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0017.png
STYRK
FÆLLES-
SKABET
Det er ikke nok, at vi er aktive sammen – vi skal føle os
som del af fællesskabet. For at styrke oplevelsen af at
være en del af et fællesskab, skal træningen ikke alene
have fokus på at forbedre deltagernes præstationer, men
også sikre, at de får et smil på læben og kendskab til hin-
anden. Det kan eksempelvis gøres ved at sørge for, at:
ƒ
Lave fælles start og slut
ƒ
Lave makkepar på forhånd, så deltagerne ikke selv skal tage stilling,
hvem de skal gå sammen med
ƒ
Lav øvelser og lege, der ryster holdet sammen
På DGI’s workshops får du blandt andet inspiration til konkrete lege,
øvelser og opgaver, som styrker trivslen og fællesskabet.
Dejligt,
du er her!
HANDLINGER
HAR STOR
BETYDNING
Ofte er det små ting, der afgør,
om foreningen er et rart sted at
være. Bliver man mødt af et smil,
holder man døren for hinanden,
bliver der sagt ”Hej” - også til
dem, man ikke kender eller be-
mærkes det, hvis man ikke mød-
te op til træning sidste gang?
Små handlinger som disse er
med til at skabe et tilhørsforhold
og oplevelsen af, at man er en
del af fællesskabet.
Små
1. ABC for mental sund-
hed tilbyder simp-
le, handleanvisende
budskaber, der er let-
te at huske.
3
gode grunde til at arbejde
med ABC for mental sundhed
2. ABC-budskaberne er
universelle – dvs. at
de gælder for alle og
kan bruges af alle.
3. Formidlingen af
ABC skaber et fæl-
les sprog om men-
tal sundhed, der kan
bruges på tværs af
interesser og roller i
foreningerne.
dgi.dk/abc
17
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0018.png
Trivsel i fællesskaber |
Velkomsten tæller
æller:
stent
elkom
V
Når man føler sig velkommen
og føler sig ønsket, og man føler,
at man bidrager. Det giver virkelig
en fornemmelse af, at man hører til.
Og er en del af noget.
VIGTIGHEDEN AF
EN VARM VELKOMST
Er det virkeligt nødvendigt at arbejde
med den gode velkomst og trivsel, når
man har unge og voksne i sin idrætsfor-
ening?
Ja, er det korte svar.
I en undersøgelse af ensomhed og fri-
tidsfællesskaber udført i 2022 af Social-
Respons fortalte forskellige unge kvin-
der om vigtigheden og oplevelserne
med en god velkomst og inklusion i fæl-
lesskabet i foreningslivet. Kvinderne
sagde blandt andet:
Og jeg blev taget godt imod, da
vi startede. Det gjorde ligesom, at jeg
fik mod på at blive ved med at komme.
For det, som var svært i starten, var at
sige “nu gør jeg det”, og hvis man føler sig
velkommen, så er det nemmere at blive
ved med at komme nok gange, indtil
man føler, at man er inde i det
[fællesskabet, red.].
TIPS
Trivsel på trænerguiden
Find øvelser der styrker trivslen på træner-
guiden under din idræt eller målgruppe.
Søg på YouTube: Styrk trivslen
De skal være bedre til at
mixe holdet sammen i stedet
for, at vi selv skal gøre det.
Det er nemt bare at sige “find
en makker”, og så står man
alene tilbage. Det er
pinligt.
18
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0019.png
Jeg ved ikke, hvis man nu blev
taget imod på den der gode måde
af dem på holdet, så kan det godt være,
at man måske ville turde møde op næste
gang, men jeg tror, det handler meget om,
hvordan de unge ligesom tager imod en.
For lærerne og trænerne kan sagtens
byde dig velkommen, men det hand-
ler virkelig meget om det der
ungefællesskab.
Og det var egentlig utrolig rart, at
der lige var de to eller tre, der tog dig
under armen og var sådan ”nu skal vi
nok vise dig rundt, og vi skal nok sørge
for, at du har det godt”. Så havde man
nemmere ved at føle, at man fak-
tisk godt måtte være der.
dgi.dk
19
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0020.png
Trivsel i fællesskaber |
Mental sundhed blandt forskellige målgrupper
MENTAL
SUNDHED
Siden 2016 har DGI samarbejdet med mange forskellige
aktører til at arbejde med ABC for mental sundhed. Alt
fra foreninger, skoler, kommuner, kvindekrisecentre og
sociale organisationer. Fælles for dem er, at de oplever
ABC for mental sundhed, som meningsfuldt, håndgribe-
ligt og let at implementere i hverdagen.
BLANDT FORSKELLIGE MÅLGRUPPER
Du finder flere gode råd,
inspiration og materialer til,
hvordan I kan komme godt i
gang på:
www.dgi.dk/abc
20
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0021.png
Gå dig glad
Målgruppe:
Seniorer
For at få flere til at komme igen på gå-
turene, uddannede DGI 10 turledere til
at være ABC-ambassadører. De blev
uddannet i at bruge trivselsfremmen-
de greb, som små lege og samtaleøvel-
ser på gåturene, der fik folk til at grine,
lære hinanden at kende og opleve sam-
hørighed.
Det var så stor en succes at holdene
blev udvidet, og det kører stadig med
stor succes seks år efter.
Indsatsen er et samarbejde ml. DGI
Storkøbenhavn og Dansk Vandrelaug
Vi har været meget opmærksomme på at
tage godt imod nye, og det kan vi mærke
har smittet af på hele gruppen, så det er
blevet kulturen. Alle føler et ansvar for at
tage imod nye.
Antallet af deltagere på gåturene er
steget stødt i de år vi har eksisteret.
(Susanne Glenstrup), turleder i Gå dig glad-gruppen)
Opbakkerzone
Målgruppe:
Alle dem, der hepper på
sidelinjen til løb
Til samtlige løb står familie, venner, na-
boer og kollegaer trofast og hepper.
Hvorfor ikke invitere dem med til den
sidste del af løbet, så flere får en ople-
velse af at gøre noget aktivt sammen
med deres familie, som er menings-
fuldt?
Det blev afprøvet ved Etape København
– et femdages løb, hvor løbernes fami-
lie, venner, naboer og kollegaer blev in-
viteret med til at løbe den sidste kilome-
ter sammen før mål.
Der var stor opbakning og flere af de
deltagende opbakkere, tilmeldte sig lø-
bet året efter.
u
dgi.dk/abc
21
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0022.png
Trivsel i fællesskaber |
ABC i praksis
Mental sundhed i udskolingen
Målgruppe:
Lærere og elever i udsko-
lingen
DGI har afviklet en række forløb med
folkeskoler og gymnasier, der sætter
fokus på den mentale sundhed. Med
kroppen i centrum er målet at styr-
ke klassefællesskabet gennem tillid og
tryghed. Gennem fællesskabsopbyg-
gende bevægelsesaktiviteter, opgaver,
film, mikrohandlinger og refleksion bli-
ver elever, lærere, pædagoger og for-
ældre klogere på, hvad man kan gøre
for at fremme egen og andres mentale
sundhed.
Både elever og lærere oplevede at for-
løbene har været meningsfulde og givet
dem ny viden.
Vi taler jævnligt om mikrohandlinger, og
børnene har selv nævnt, at de tænker i
mikrohandlinger i deres hverdag […]
Jeg synes, at ABC-tankegangen er me-
get relevant og vigtig at inddrage i hver-
dagen, da det er med til at styrke børne-
nes sammenhold og trivsel
(Udskolingslærer på Zahles skole i Københavns Kommune)
22
Det var spændende at høre hvordan andre arbej-
der med trivsel og det gav ideer og refleksion til,
hvordan vi selv kan lave justeringer
(Lærer på Nordregårdsskolen i Tårnby Kommune)
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0023.png
Lær at tro på dig selv
Målgruppe:
Unge piger
Formålet var et styrke trivslen for unge
piger i alderen 16-20 år. DGI Storkøben-
havn har udviklet en workshop, hvor der
er fokus på at skabe et rum, hvor delta-
gerne kan spejle sig i hinanden og op-
bygge en tro på egen formåen gennem
forskellige øvelser, sparring og et tillids-
fuldt fællesskab.
Mig og min mor
Målgruppe:
Personale på kvindekrise-
centre, børn og mødre
Formålet er at løfte den mentale så-
vel som fysiske sundhed for kvinder og
børn på krisecentre gennem bevægelse
og leg på krisecentre. Forløbet består af
tre undervisningsmoduler og to legebe-
søg, hvor hvor personale og mødre får
inspiration til, hvordan de kan lege med
deres børn.
Læs mere på www.dgi.dk/migogminmor
Jeg ville gerne være med i et forum, hvor
man ikke kunne sige noget forkert. Det var
rart at møde andre, som har det ligesom mig
– også nogen, hvor man tænkte, at de umid-
delbart ikke har nogle problemer.
(Maria, deltager på workshop)
Det har helt sikkert betydning for vores relation. Jeg har en tilknyt-
ning til mine børn, men det skaber jo en samhørighed og nogle
gode oplevelser sammen. Også fordi det er svært at bo på krise-
center, så det er godt at få nogle gode oplevelser sammen.
(Mor fra krisecenter)
dgi.dk/abc
23
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0024.png
Trivsel i fællesskaber |
Deltagerportræt: Thea Halling
Fotos: Dobel Photography
JEG
GLÆDER
MIG
ng
rga
ve
h
Thea Halling på 16 år er både del-
tager og instruktør i Tingsted Gym-
nastikforening. Hun elsker sin sport
og fællesskabet, så hun har aldrig
overvejet at stoppe, som så mange
andre teenagepiger ellers gør.
24
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0025.png
Thea er instruktør i Ting-
sted Gymnastikforening,
som er en af de 1000 for-
eninger, som har arbejdet
struktureret med at styrke
den gode velkomst og
fællesskabet.
H
ver onsdag tager Thea Halling
først i skole, dernæst er hun in-
struktør på holdet Minijumpers
og til sidst slutter hun af med at deltage
på springgymnastikholdet TNT. Først kl.
21.30 er hun klar til at tage bad og be-
væge sig hjemad, så hun kan blive klar
til at komme i skole igen torsdag mor-
gen. På trods af det hårde program, har
hun aldrig overvejet at stoppe.
– Jeg elsker min sport, og jeg har
nogle fantastiske venner i foreningen,
så jeg kan slet ikke se nogen grund til,
at jeg skulle overveje at stoppe, fortæl-
ler hun begejstret om sine timer i Ting-
sted Hallen og fortsætter:
– Selvom vi alle kommer på grund
af gymnastikken, så er det vigtigt, at vi
også har det godt med hinanden. Jeg
synes egentlig altid, at jeg bliver i godt
humør af at være i hallen, men har jeg
en dårlig dag, så er der også altid nog-
le at tale med. Vi snakker og hygger os
sammen, når vi står i kø til et spring.
Udover den hyggesnak pigerne fin-
der tid til mellem springene, så har hol-
det også en tradition for at have en fæl-
les opvarmning og en fælles afslutning,
hvor der er krammere til alle – det be-
tyder, at hun typisk har fået 28 kram, in-
den hun tager hjem fra træningen.
u
dgi.dk/abc
25
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0026.png
Trivsel i fællesskaber |
Deltagerportræt
Fotos: Dobel Photography
Vi er på mange måder ét stort fælles-
skab, som en stor familie, hvor vi tager
os af hinanden og har det sjovt sammen.
Thea Halling
Trivslen ER vigtig
Thea Halling har heldigvis ikke haft
nogle dårlige oplevelser med sin gym-
nastik, men hun ved godt, hvordan hun
kan blive påvirket, hvis der ikke er et
godt fællesskab omkring hende. Det op-
levede hun, da hun efter sommerferien
begyndte i 1. g på Handelsgymnasiet.
– Jeg ved ikke, hvad der var galt.
Jeg kunne ikke rigtig komme med i fæl-
lesskabet, selvom jeg prøvede. Jeg
passede bare ikke ind. Jeg fik det rig-
tig dårligt, og til sidst kunne jeg slet
ikke kende mig selv, fortæller Thea Hal-
ling, som heldigvis talte med sin studie-
vejleder om det og fik skiftet til en an-
den klasse på samme gymnasium, hvor
hun nu efter eget udsagn har det ”mega
sjovt”.
Fokus på sjov og fællesskab
Thea Halling begyndte i Tingsted
Gymnastikforening som 11-årig. På det
tidspunkt havde hun allerede gået til
gymnastik nogle år, men ville gerne
have flere udfordringer i træningen, så
derfor aftalte hun med sin mor at tage
til træningen i Tingsted. Hun kan stadig
huske både nervøsiteten og spændin-
gen ved at møde op første gang.
– Jeg kendte ikke nogen på holdet,
og så er man jo lidt spændt på, om de
andre er søde, og om de vil kunne lide
én. Til opvarmningen blev vi delt op i
små grupper, og der kom jeg i gruppe
De 10-13-årige piger og drenge, som går
til foreningsidræt, har markant højere
fysisk, psykisk og social trivsel, end de
børn, der ikke er foreningsaktive.
(SDU, 2020).
26
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0027.png
med nogle søde piger, jeg nemt kun-
ne tale med, og så kørte det ellers bare
derfra. I dag er Thea Halling opmærk-
som på det samme, når hun får nye del-
tagere på sit hold med Minijumpers, så
ingen af de små børn skal føle sig uden-
for.
– Det betyder meget, at man har det
godt sammen. Vi leger meget på holdet.
Jeg kan godt lide at lære fra mig, og
børnene er altid så søde og glade, siger
hun. Derfor synes hun også, det er nemt
at finde overskud til omsorg, når der er
nogle, som har brug for lidt ekstra.
Foreningsidræt har ekstraor-
dinært gode muligheder for at
fremme trivslen
Foreningsidrætten er dét positive so-
ciale fællesskab, der har fat i flest børn,
omtrent 90 % af de 7-12-årige er akti-
ve i en idrætsforening, og samtidig er
det veldokumenteret, at deltagelse i for-
eningsidræt har en lang række positive
effekter på trivsel og social integration.
Det er konklusionen af en systematisk
gennemgang af forskning på området,
der blev offentliggjort i British Journal of
Sports Medicine i 2023.
Foreningsaktive børn har mar-
kant bedre trivsel
Et omfattende studie fra Syddansk Uni-
versitet (SDU) viser, at 10-13-årige for-
eningsaktive piger og drenge har mar-
kant bedre trivsel, fysisk form og
sundhedsprofil end ikke-foreningsak-
tive børn. Studiet viser også, at idræt i
skoleregi kan bidrage kraftigt til trivsel
og sundhed – ikke mindst hos pigerne.
Du finder flere gode råd,
inspiration og materialer
til, hvordan I kan komme
godt i gang på:
www.dgi.dk/abc
dgi.dk/abc
27
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0028.png
Trivsel i fællesskaber |
I dag er vi én stor familie
Fotos: NerupsProduction
I DAG ER VI ÉN
STOR FAMILIE
Tingsted Gymnastikfor-
ening har arbejdet målret-
tet for at fremme trivslen i
foreningen. Det har givet
foreningen et stærkt fæl-
lesskab, fyldte hold og så
mange frivillige, at de må
fordele opgaverne for, at
der er nok til alle.
Susanne Kappel fik sin gang i Ting-
sted Hallen, fordi hun er mor til fire gym-
nastikbørn. I dag er det ikke kun bør-
nenes træning og opvisninger, der får
hende til at møde op i hallen. Nu er det
lige så meget fællesskabet, forenings-
livet og bestyrelsesarbejdet, der lokker
hende til.
– For nogle år siden havde vi proble-
mer med at finde frivillige nok. Sådan
er det i mange foreninger. Det anspore-
de os til at udarbejde en vision og sætte
ord på vores værdier for foreningen, og
det blev begyndelsen på vores udvik-
ling mod dér, hvor vi er nået til i dag.
Tingsted Gymnastikforenings visi-
on fokuserer på, at foreningen altid skal
være en positiv oplevelse. Uanset om
man kommer i berøring med foreningen
som deltager, forælder, frivillig, tilskuer
til en opvisning eller på anden vis, så er
ambitionen den samme.
– Jeg bliver glad, hver gang jeg er
her, og jeg kan se, at vi er mange, der
har det sådan, fortæller Susanne Kap-
pel, som derfor også mener, at forenin-
gen er lykkes med den ambition.
I dag har Tingsted Gym-
nastikforening ventelister
til de fleste hold, og de har
så mange frivillige, at de har
indført en regel om, at man
kun må være hjælper på ét
hold, for at have opgaver nok til alle
dem, der gerne vil hjælpe. Og Susanne
Kappel kan mærke, at foreningens gode
stemning strækker sig ud over hallen.
På skolerne, i supermarkedet og andre
steder, hvor man mødes i landsbyen, bli-
ver der talt med interesse og stolthed
om Tingsted Gymnastikforening.
Kurser og workshops har hjulpet
foreningen på vej
Foreningen har flere gange gjort
brug af DGI’s tilbud om undervisning
og hjælp i arbejdet med udviklingen af
trivslen, foreningen og kulturen.
– Det styrker processen og dialo-
gen, når der kommer nogle udefra. Det
har hjulpet os med at få talt om nogle af
de ting, der er vigtige for vores forening,
og det har styrket den fælles forståelse
for arbejdet, siger Susanne Kappel. Der-
udover kan hun se, at samarbejdet med
DGI har ført til konkrete forandringer.
– Vi er blevet bedre til at lave fælles-
28
”Alle skal gå gladere hjem,
end da de kom!”.
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0029.png
Er du og din forening blevet inspireret af resultaterne fra Tingsted Gymnastik-
forening, får du her Susanne Kappels bedste råd til at komme godt i gang:
1. Træf en aktiv og bevidst beslutning om, hvad I gerne vil opnå. Man kan
opnå rigtig meget, men det kræver en vedvarende indsats, så sæt nogle
mål, der motiverer til arbejdet.
2. Tænk ikke kun på fællesskab i forhold til de enkelte hold. Lav også nogle
små oplevelser, som giver fællesskab på tværs af foreningen. Bestil eksem-
pelvis pizzaer til alle – også forældre og søskende. Det kræver ikke så me-
get, men det giver en god oplevelse, tilknytning og fællesskab.
3. Spred opgaverne ud på mange, så det ikke bliver nogle få, som skal arbejde
rigtig meget.
Du finder flere gode råd, inspiration og materialer til, hvordan I kan
komme godt i gang på:
www.dgi.dk/abc
3
Gode råd fra Tingsted
Gymnastikforening
skabslege på holdene. Vi tænker over,
hvordan vi taler. Og vi er blevet mere
opmærksomme på at tage godt imod
nye deltagere. Alle i bestyrelsen funge-
rer som kontaktpersoner for holdene, så
både forældre, instruktører og andre al-
tid ved, hvem de skal tage fat i, hvis der
er brug for at tale om noget. For det me-
ste er én af os fra bestyrelsen til stede
i hallen, når der er træning, så vi hjæl-
per med, at alle bliver mødt med et
smil, øjenkontakt og et ”hej”. Når der er
50 deltagere på et hold, kan det være
svært at huske alle navnene, men det
betyder meget, at børnene føler, at de
bliver set hver gang.
Udover de mange små ting i hverda-
gen, har Tingsted Gymnastikforening
også arbejdet med at skabe nogle fæl-
les oplevelser på tværs af foreningen.
– De seneste par år har vi haft en lil-
le dans, som alle holdene har øvet til vo-
res opvisning. Når den kommer på pro-
grammet, er vi alle på gulvet samtidig
på tværs af alder og hold. Forældre, sø-
skende og andre, som har lært dansen,
er også velkomne på gulvet. Det giver
en helt fantastisk følelse af stolthed og
sammenhold med så mange glade men-
nesker, der danser den samme dans.
Det føles som at være en del af én stor
familie. Det er en af de ting, som får mig
til at mærke, at vi er mere end ”bare en
gymnastikforening”.
Resultaterne er det hele værd
Tingsted Gymnastikforening har
brugt DGI til at udvikle foreningen, og
det er især de to workshops ’Den Gode
velkomst’ og ’Forstør og Forstærk Fæl-
lesskabet’ som har været med til at ud-
vikle foreningen. Begge workshops er
en del af DGI’s indsats med ABC for
mental sundhed.
Der er gået ca. fem år, siden besty-
relsen besluttede sig for at arbejde mål-
rettet med udgangspunkt i en overord-
net vision. Susanne Kappel beskriver
processen som ”spændende”, ”sjov” og
”tidskrævende”:
– Det er ikke, fordi de enkelte tiltag
har været svære at arbejde med, men
det kræver en vedholdende indsats at
skabe en fælles kultur. Til gengæld gi-
ver det også meget. Både til os, der er
involveret i arbejdet, og til alle dem, der
kommer i foreningen. Det er helt sikkert
indsatsen værd, siger Susanne Kappel,
som ikke lægger skjul på, at hun per-
sonligt finder det meget meningsfuldt,
når hun ser de glade børn og forenin-
gens resultater.
Tingsted
Gymnastikforening
Foreningen har ca. 500 medlemmer
fordelt på 15 hold. Langt den største
aktivitet i foreningen er gymnastik, men
de tilbyder også svømning og floorball.
Du kan læse mere om foreningen, deres
værdier og visioner på:
www.tingstedgymnastikforening.dk
dgi.dk/abc
29
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0030.png
Trivsel i fællesskaber |
Børnebasket i Horsens
Børnebasket
i Horsens
Til Børnebasket i Horsens er der plads til alle børn
mellem 6 og 12 år – både de ambitiøse, de legesyge
og dem, der har svært ved at sidde stille i skolen.
Fokus på fællesskab, trivsel og leg kan noget ganske
særligt, når børn skal opleve glæden ved at bevæge
sig og bruge kroppen.
edtil
omm
K
30
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0031.png
å hjemmesiden for Børneba-
sket Horsens bliver alle budt
velkommen med informati-
on om foreningen, en invita-
tion til at deltage i en prøvetræning og
en kontaktformular. Foreningens formål
er at få flere til at spille basket, og der-
for vægter de, at der skal være plads til
alle børn – uanset om de kender reg-
lerne, er vant til at dyrke sport, og uan-
set om de kommer for sjov eller for at
vinde. For at gøre basket så tilgænge-
lig som mulig har foreningen gjort me-
get ud af at bringe basket ud til de for-
skellige skoler, så der er træning mange
steder i Horsens. Det betyder blandt an-
det, at piger og drenge træner sammen,
og at man bliver delt op efter interesser
frem for alder. Det skaber et frirum og
en plads til leg og fællesskab, som man-
ge børn mangler.
– I idrætsforeningerne har vi mulig-
hed for at tilbyde børnene noget sær-
ligt, fordi vi samles om en interesse, for-
tæller Anders Katholm, der er træner,
formand for bestyrelsen og en af initia-
tivtagerne til oprettelsen af foreningen.
Han betragter selv basket, ”som et spil,
der bringer mennesker sammen”.
– Jeg har selv oplevet, hvor mange
glæder et idrætsliv kan give. Det vil vi
gerne give videre til børnene. I vores for-
ening har vi især lagt vægt på glæden
og legen. For os handler det om, at det
skal være sjovt at få børn i bevægelse
og påvirke børnene i en positiv retning,
siger Anders Katholm. Til gengæld me-
ner foreningen ikke, at talent forpligter.
– Vi har valgt, at legen og glæden er
det vigtigste. Derfor er det også frivilligt,
om man vil spille kamp, eller om man
hellere vil lege.
P
En tydelig målsætning og fælles
fokus skaber resultater
For at skabe den rette oplevelse i
foreningen, har de valgt, at trænerne
skal klædes på til at kunne rumme alle
og være klar til at byde nye deltagere
velkommen.
– Nogle af vores trænere er helt
unge mennesker, og de har ikke nød-
vendigvis erfaring eller viden om, hvor-
dan man skaber et fællesskab. Sammen
med DGI har vi afholdt trænermøder
med fokus på, hvordan man tager imod
nye deltagere, og hvordan man kan dyr-
ke fællesskabet til træning, fortæller An-
ders Katholm.
Når det bliver italesat og konkretise-
ret, oplever Anders Katholm, at det bli-
ver nemt for trænerne at anvende værk-
tøjerne i hverdagen.
– Børnene ved ikke altid selv, hvor-
dan de skal agere. De kan være gener-
te eller fokuserede på at komme i gang
med en bold, og så glemmer de måske
at byde en ny deltager velkommen. Det
er vores job som trænere at være op-
mærksomme på at skabe rammerne og
forventningerne – især når vi byder nye
velkommen på holdet. Jeg siger det ek-
sempelvis lige højt til børnene: ”Husk at
tage godt i mod – han/hun har glædet
sig til i dag, ligesom vi har. Husk, at vise,
hvor sjovt det er at spille basket”. Det
kræver ikke meget, men det skaber den
opmærksomhed, børnene har brug for.
3
tips til at
skabe en
forening
for alle
Vil du og din forening gerne byde
velkommen til flere børn og deres
forældre, kan du lade dig inspire-
re af nogle af tiltagene fra Børneba-
sket Horsens:
1. Træf en bevidst beslutning. Bør-
nebasket Horsens har truffet en
bevidst beslutning om, at legen
med basket er vigtigt, og der
skal være plads til alle. Derfor
er det vigtigere, at børnene er
med på banen og har det sjovt,
end at de vinder en kamp.
2. Sørg for, at alle i foreningen
kender foreningens ønske om,
at der skal være plads til alle.
Skriv det på hjemmesiden, tal
med børnene om, hvordan de
skal opføre sig, og klæd træ-
nerne på til at sikre rammerne i
hverdagen.
3. Gør det helt konkret, hvordan
I vil arbejde med rummelighed
og fællesskab i jeres forening.
Hvordan vil I byde nye medlem-
mer velkommen? Hvordan vil I
sørge for, at alle kommer med i
fællesskabet?
Børnebasket Horsens har blandt
andet brugt DGI til at undervise
foreningens frivillige og trænere
i ABC for mental sundhed.
dgi.dk/abc
31
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0032.png
Trivsel i fællesskaber |
Børnebasket i Horsens
Et godt fællesskab motiverer
Hos Børnebasket Horsens har der si-
den etableringen været et ønske om,
at flere børn skulle opleve glæden ved
bevægelse og basket. Derfor har for-
eningen også haft et ønske om at byde
mange forskellige børn velkommen i
fællesskabet.
– Vi kan blandt andet give nog-
le gode oplevelser til børn, der har en
bogstavs-diagnose, og børn som slår
sig lidt på skolen og dens krav. Det har
en almen dannende effekt, som ræk-
ker ud over basket-banen. Børnene læ-
rer noget om at være en del af et fæl-
lesskab, om at lytte og give plads til
hinanden og om at have det sjovt, selv-
om man ikke vinder. Det kan de bruge
mange andre steder i livet, siger Anders
Katholm. Han mærker selv glæden og
stoltheden, når han får positive tilbage-
meldinger fra forældre og ser glæden i
børnenes øjne.
Børnebasket
Horsens
Foreningen opstod på baggrund
af et ønske om at udbrede glæ-
den til bevægelse og basket til
børn i alderen 6-12 år. Foreningen
blev etableret i 2019 og har alle-
rede omkring ca. 400 aktive børn.
I dag er foreningen desuden etab-
leret med bestyrelse og frivillige
trænere.
Du kan læse mere om foreningen,
deres værdier og visioner på:
www.bornebaskethorsens.dk
32
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0033.png
Du finder flere gode råd, inspiration og materialer til, hvordan I kan
komme godt i gang på:
www.dgi.dk/abc
dgi.dk/abc
33
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0034.png
Trivsel i fællesskaber |
Her kan de studerende gå til ”mental sundhed”
Her kan de
studerende
tal
en
”m
gå til
sundhed”
Adskillige undersøgelser viser, at den mentale sundhed
er under pres på landets universiteter. Hos Københavns
Universitets Studenteridrætsforening har de sammen
med DGI taget udfordringen op og udviklet et 6-ugers
forløb, hvor de studerende får viden om, hvordan de
kan styrke deres mentale sundhed.
U Studenteridræt har udfor-
dret sig selv: Hvordan kan vi
som en idrætsorganisation
på tværs af alle studieretnin-
gerne være med til at fremme den men-
tale sundhed blandt de studerende?
Ud fra ét perspektiv kan løsningerne
synes indlysende og realiserede.
– Hvis man ikke tidligere har dyrket
idræt eller er bekendt med foreningsli-
vet, er en forpligtelse på et otte måne-
ders hold en stor beslutning. Desuden
er der hvert år mange nye studerende,
K
som skal finde sig til rette i deres studie-
liv. For dem kan det være svært at gen-
nemskue, om de har tid og overskud til
at forpligte sig til et hold hver uge. Der-
for ville vi gerne udvikle noget, som var
nemmere at sige ja til, fortæller Anders
Boye, der er idræts- og udviklingskon-
sulent ved KU Studenteridræt.
I første omgang udviklede de et til-
bud under titlen ”Yoga i cowboybukser”.
Det er i dag videreudviklet til ”Yoga som
du er”. Grundideen var at fjerne nogle af
barriererne ved at melde sig til traditio-
nel foreningsidræt. Det kan eksempel-
34
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0035.png
vis være, at man ikke har træningstøj,
man er måske presset på tid og trans-
port, man har ingen erfaringer med at
svede og dyrke motion, og så kan udgif-
ten også være en barriere, når man skal
have en SU til at strække sig til et liv i
København.
– DGI hjalp os blandt andet med at
få øje på nogle af de strukturer og va-
ner, vi kunne ændre for at få flere med,
men som vi ikke selv havde øje for i be-
gyndelsen.
Og det gør en forskel for deltagerne,
at KU Studenteridræt havde gjort det så
nemt. Som én af deltagerne formulere-
de det: ”Det er vigtigt, at det ikke bliver
et ekstra punkt på dagsordenen – men
at det foregår tæt på ens skema – både
i tid og sted”.
Får værktøjer til nuet og til
fremtiden
KU Studenteridræt har på én gang
en meget bred og meget snæver mål-
gruppe. Bred, fordi de studerende har
mange forskellige interesser og erfarin-
ger med sig. Snæver, fordi de alle sam-
men er i den særlige del af livet, hvor
man er i gang med at uddanne sig til
fremtiden.
– Udover de praktiske barrierer, gav
samarbejdet med DGI og indsigten i
ABC for mental sundhed os også mu-
lighed for at tilføje undervisning i, hvad
man selv kan gøre for at øge sin egen
trivsel. Det ligger godt i forlængelse af
vores forenings ønske om, at man skal
lære noget, når man deltager på vores
hold, og budskaberne er så simple, at
vi ikke har brug for mere, end dette kor-
te format på 6-uger kan indeholde, siger
Anders Boye.
Samtidig var KU Studenteridræt op-
mærksomme på, at fokus på mental triv-
sel og sundhed også kunne være med
til at tiltrække nye deltagere. Nogle stu-
derende ønsker viden og værktøjer til
at fremme deres mentale sundhed, fordi
der kan være meget pres på studielivet,
eller fordi de gerne vil forberede sig på
en fremtid på et presset arbejdsmarked.
– Selvom situationen er vidt forskel-
lig, så kan vores tilbud rumme dem beg-
ge. Deltagerne får værktøjer og viden,
som de kan tage med sig videre til re-
sten af livet, siger Anders Boye. KU Stu-
denteridræt lægger netop vægt på, at
deltagerne skal kunne tage værktøjerne
med videre.
– Vi er ikke interesserede i, at det-
te skal fungere som terapi eller behand-
ling. Derfor har vi heller ikke planer om
at oprette længere forløb, selvom vi har
fået efterspørgsel på netop det. Vi vil
tværtimod gerne have, at deltagerne ta-
ger værktøjerne og fokus på fællesskab
og trivsel med sig ud i deres studiegrup-
per, til vores øvrige hold og til andre ste-
der i livet, siger Anders Boye.
u
dgi.dk/abc
35
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0036.png
Trivsel i fællesskaber |
Her kan de studerende gå til ”mental sundhed”
Fotos: Kristian Ryberg
Deltagelse er første succes
På samme måde som deltagerne op-
fordres til at tage værktøjerne med sig
ud i resten af livet, så har KU Studente-
ridræt også selv taget DGI’s værktøjer
til at fremme mental sundhed med sig
ud i resten af organisationen og til alle
trænerne.
– Vi har netop holdt et møde for alle
vores trænere sammen med DGI. Her
satte vi fokus på, at de studerende alle-
rede er godt i gang med at styrke deres
mentale sundhed, når de møder op til
et af vores hold. Deltagerne har allere-
de besluttet sig for at gøre noget aktivt
sammen med andre, når de melder sig
til et hold, siger Anders Boye. KU Stu-
denteridræt og trænernes opgave bliver
dermed at understøtte deltagernes ini-
tiativ. Det gør foreningen blandt andet
ved at byde alle velkommen og lave ak-
tiviteter, som fremmer oplevelsen af fæl-
lesskabet.
– I modsætning til mange andre
idrætsforeninger, er mange af vores del-
tagere kun engageret i træningen. Vi
har ingen forventning eller krav om, at
deltagerne på vores motionshold mø-
der op til kamp i weekenderne eller ba-
ger kage til arrangementer. Det bety-
der, at vi får nogle af de deltagere, som
ikke kan overskue det traditionelle for-
eningsliv sideløbende med studier, job,
familieliv og andre forpligtelser. Men det
betyder også, at vi skal gøre en særlig
indsats for at få skabt et gensidigt for-
pligtende træningsfællesskab. Der er
ikke noget ud over træningen, der bin-
der holdet sammen, siger Anders Boye.
Selvom det kræver et ekstra fokus
at have den mentale sundhed med i KU
Studenteridræts tilbud, så er Anders
Boye ikke i tvivl om, at det fortsat vil
være på dagsordenen.
– Tilbagemeldingerne fra deltagerne
er positive, og tendenserne fra de for-
skellige undersøgelser af trivsel blandt
universitetsstuderende peger på, at der
er et stort behov, så vi kommer også
fremover til at have fokus på, hvordan vi
kan understøtte trivsel og mental sund-
hed på alle vores hold, slutter Anders
Boye.
KU Studenteridræt
Som navnet antyder, henven-
der foreningen sig primært til
studerende ved Københavns
Universitet. Grundlaget for for-
eningens virke er ”Fællesskab,
Udvikling og Mangfoldighed”
og målet er, at deltagerne op-
lever læring, velvære og øget
trivsel gennem deres deltagel-
se i forskellige idrætsaktiviteter.
Du kan læse mere
om foreningen på
www.kustudenteridræt.dk
3
36
dgi.dk/abc
ting, der
var vigtige
for vores
succe
s
1. Indsigt i målgruppen. Vi udfordrede os selv ved at flytte træningen ud af
vores vante rammer og ind på campus, og blev lagt lige inden eller lige ef-
ter undervisning for at gøre det endnu nemmere for de studerende. Det har
givet os deltagere, som ikke ville have tilmeldt sig vores almindelige hold.
2. Tålmodighed. Man kan godt have en god idé, selvom den ikke fanger an
lige med det samme.
3. Åbenhed og mod til at udfordre vores struktur. Objektivt set har vi meget
arbejde for et meget kort medlemskab, når vi udbyder et 6-ugers forløb
sammenlignet med vores vanlige otte måneders forløb. Men det er netop
ved at udfordre vores vanlige struktur og organisering, vi kan tiltrække en
ny type af deltagere.
Når Anders Boye ser tilbage på de
erfaringer, som KU Studenteridræt
har gjort sig med at udvikle og ud-
byde noget helt nyt, hæfter han
sig især med tre erfaringer, der har
været vigtige for deres succes.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0037.png
Du finder flere gode råd,
inspiration og materialer
til, hvordan I kan komme
godt i gang på:
www.dgi.dk/abc
dgi.dk/abc
37
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0038.png
Trivsel i fællesskaber |
Små handliger gør den store forskel
Små
ger
ndlin
ha
store
forskel
– Vi ved fra anden forskning, at fysisk
aktivitet er med til at fremme trivslen,
og i foreningslivet har vi allerede kon-
takt med mange forskellige mennesker,
så det kræver ikke ret meget af hver-
ken foreningen, trænerne eller de enkel-
te deltagere at få gevinsterne med øget
mental sundhed med ind i dagligdagen.
Karen-Mai Lund Ovesen oplever, at
dem, hun underviser, finder det rele-
vant, meningsfuldt og overskueligt at ar-
bejde med mikrohandlingerne i deres
forening.
– Ofte er det væsentligste at få fo-
kus på, hvad der skaber glæde og gejst.
Mange ved ikke, hvad der skal til, for at
de selv og andre trives. Når vi skaber
opmærksomhed om det, er det nemt at
arbejde videre med det.
gør den
Når Karen-Mai Lund Ove-
sen underviser i ABC for
mental sundhed, fremhæ-
ver hun ofte de mange
gode ting, som foreninger-
ne gør i forvejen. Ofte skal
der ikke opfindes noget
nyt, men de gode handlin-
ger kan ofte forstørres og
forstærkes.
aren-Mai Lund Ovesen er en
af DGI’s undervisere i ABC
for mental sundhed. Hun op-
lever, at idrætsforeningerne
ofte har et rigtig godt fundament for at
arbejde med trivsel og mental sundhed.
- Vi taler ofte om ”mikrohandlinger” i
undervisningen, fordi der ofte ikke skal
ret meget til. Mange foreninger har al-
lerede et godt fundament. Men de små
ting kan gøre en stor forskel, når vi taler
om trivsel. Og desværre er det de små,
vigtige ting, som risikerer at blive glemt
eller overset, hvis man ikke er opmærk-
som, fortæller Karen-Mai Lund Ovesen.
Når Karen-Mai Lund Ovesen ikke un-
derviser for DGI, studerer hun læring og
forandringsprocesser på Aalborg Uni-
versitet, og hun har allerede en bache-
lor i idræt, så interessen for at udvikle
idrætsforeningerne ligger hendes hjer-
te nært, og hun finder det indlysende at
bruge idrætsforeningerne til at fremme
trivslen i Danmark.
K
38
dgi.dk/abc
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0039.png
Både trivsel og mistrivsel
smitter
For Karen-Mai Lund Ovesen har det
altid været naturligt at dyrke idræt i for-
eningslivet, og hun har været medlem
af flere forskellige foreninger, hvor hun
selv har oplevet, hvor lidt der skal til, for
at man føler sig velkommen – eller uvel-
kommen.
– Efter jeg har fået kendskab til ABC,
og hvad gode velkomster betyder, er
jeg blevet meget opmærksom på, hvor-
dan jeg bliver taget imod, når jeg be-
gynder i en ny forening, og hvordan jeg
selv tager imod andre, så jeg kan bidra-
ge til, at de får en god velkomst, fortæl-
ler Karen-Mai Lund Ovesen.
Udover at det er ærgerligt for den
enkelte udøver, så er det også ærgerligt
for foreningen, når den slags oplevelser
begynder at præge en foreningskultur.
– Når jeg er ude at undervise, plejer
jeg at sige, at mistrivsel smitter, og det
gør trivsel heldigvis også! Tavshed eller
en hård tone på et hold avler ofte end-
nu mere tavshed og flere hårde kom-
mentarer. Men når der er åbenhed og
god stemning, giver det fællesskab og
glæde til alle. Det gavner fastholdelsen
af både nye og eksisterende deltagere.
En åben og positiv kultur i foreningen
Igennem arbejdet med ABC for mental
sundhed, er jeg blevet mere opmærk-
som på min egen mentale sundhed og
de små handlingers betydning.
vil smitte positivt af på trivslen generelt,
og for både medlemmer, trænere og be-
styrelser vil det være en større glæde
at være en del af fællesskabet, fortæl-
ler Karen-Mai Lund Ovesen og påpeger,
at foreningslivet for mange kan blive
en sund distraktion fra en pulserende
hverdag.
Erfaringerne fra foreninger med en
god og positiv kultur er, at det her også
er nemmere at få frivillige til arrange-
menter, få trænere til holdene og få akti-
ve medlemmer ind i bestyrelserne.
- For mange er engagementet i en
forening en rejse. Det er ikke usædvan-
ligt, at man er medlem af en forening i
flere år, inden man får lyst til at bidrage
til foreningens drift og udvikling. Derfor
er det også vigtigt for foreningen at fast-
holde medlemmerne, så man har en na-
turlig fødekæde af frivillige, som har lyst
til at bidrage.
at invitere og inddrage forældrene i at
skabe den gode kultur, kan de dog bli-
ve værdifulde ressourcer. Eksempelvis
kan forældrene opfordres til at heppe
og støtte op med positive kommentarer
– også når der sker fejl. De erfarne for-
ældre kan hjælpe med at tage imod nye
forældre, og trænerne kan bede foræl-
drene om at hjælpe eller deltage i træ-
ningen, når der er behov for det.
– En sidegevinst ved at involvere for-
ældrene aktivt er, at man får en god for-
ventningsafstemning i forhold til deres
deltagelse. Nogle trænere oplever for-
ældre, som blander sig i træningen på
en uhensigtsmæssig måde. Ved at være
tydelig omkring forældrenes rolle og
muligheder for at bidrage, kan man ofte
undgå uheldige episoder og konflikter
med forældre. På den måde inviteres de
også med ind i forening og får også en
rolle i udviklingen af et sundt og stærkt
fællesskab, fortæller Karen-Mai Lund
Ovesen.
Tydelighed og involvering
skaber sammenhold og op-
bakning
I mange foreninger og på mange
hold er der deltagere på forskellige ni-
veauer. Ofte er der eksempelvis børn,
som er aktive deltagere på et hold,
mens forældrene på tilskuerpladserne
bliver en slags skygge-deltagere. Ved
Er du og din forening eller
kommune interesseret i at
arbejde med ABC for mental
sundhed, så tag fat i din lokale
DGI konsulent:
www.dgi.dk/abc
dgi.dk/abc
39
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 1/2-24 fra DGI vedr. foretræde om mental sundhed blandt børn og unge
2820563_0040.png
Læs mere om ABC for mental sundhed på www.dgi.dk/abc