Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 149
Offentligt
2805486_0001.png
Status for de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier
Rapportering pr. 3. kvartal 2023 til Folketingets Sundhedsudvalg
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 3. kvartal 2023
2805486_0002.png
Indhold
Indhold .....................................................................................................................................................................................................2
1.
2.
Indledning ........................................................................................................................................................................................3
Baggrund .........................................................................................................................................................................................3
2.1
2.2
3.
Formelle rammer for projekterne, herunder ministeriets rolle ...........................................................................................4
Effektiviseringskrav .................................................................................................................................................................4
Overordnet status for projekterne og ministeriets tilsyn .............................................................................................................6
3.1
3.2
3.3
3.4
Status på fremdrift og ibrugtagning ......................................................................................................................................6
Status på realisering af effektiviseringskrav ..........................................................................................................................8
Status på regionernes evalueringer af afsluttede projekter ................................................................................................9
Status på kapacitet .................................................................................................................................................................9
4.
Aktuelle temaer ...............................................................................................................................................................................9
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.7.1
Kvalitetsfondsprojekterne i økonomiaftalerne .....................................................................................................................9
Håndtering af budgetoverskridelser ................................................................................................................................... 10
Reviderede rammer for Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn med projekterne .................................................... 10
Etablering af advisory boards i regionerne ........................................................................................................................ 10
Status på igangværende projekter ..................................................................................................................................... 10
Sundhedsfond ...................................................................................................................................................................... 12
Rigsrevisionens undersøgelser af kvalitetsfondsprojekterne ............................................................................................ 12
Beretning om byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland .................................................................................................. 13
Side 2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 3. kvartal 2023
2805486_0003.png
1. Indledning
Med de 16 kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier er der afsat en samlet ramme på 57,2 mia. kr. (23-pl) til investeringer i nye
og moderniserede sygehuse,
jf. dog afsnit 4.2 vedr. Håndtering af budgetoverskridelser.
Regionerne er bygherrer, mens staten
udbetaler støtte og fører overordnet tilsyn med de enkelte byggerier. Ti byggerier er fuldt ibrugtaget og tre er delvist ibrugta-
get. Byggerierne ibrugtages løbende frem mod 2026. De seks igangværende projekter er sat under skærpet tilsyn af Indenrigs-
og Sundhedsministeriet. Regionerne forventer fortsat at kunne realisere de aftalte effektiviseringsgevinster på ca. 2,6 mia. kr.
(23-pl).
2. Baggrund
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal orientere Sundhedsudvalget (kvartalsvist) og Finansudvalget (årligt) om status på de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier,
jf. administrationsgrundlag vedr. Indenrigs- og Sundhedsministeriets kvalitetsfonds-
midler til sygehusinvesteringer.
Samtidig orienteres udvalgene om baggrunden og rammerne for den samlede investering i de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Med mindre andet er angivet, afspejler denne orientering status på byggerierne pr.
ultimo 3. kvartal 2023.
Det fremgår af økonomiaftalen med regionerne (ØA) for 2008, at målsætningen om et tidssvarende og bæredygtigt sygehus-
væsen kræver strukturændringer og investeringer i nye bygninger og ny teknologi. Den daværende regering nedsatte derfor i
2007 et ekspertpanel, der fik til opgave at vurdere konkrete anlægsprojekter fra regionerne i forhold til en række i økonomiaf-
talen fastlagte principper vedrørende samling af enheder, driftsøkonomisk rentabilitet, effektivitet og kvalitet.
Ekspertpanelet vedr. sygehusinvesteringer (det såkaldte Erik Juhl-udvalg) vurderede bl.a. ansøgningerne ud fra en antagelse
om, at der som følge af udvikling i teknologi, nye behandlingsformer mv. i perioden 2007-2020 ville ske en vækst på ca. 50 pct.
i antallet af ambulante behandlinger og et modsvarende fald i antal senge i størrelsesordenen 20 pct., svarende til et årligt fald
på 1,7 pct
.
1
Der var ikke tale om et krav til regionerne, men om en beregningsforudsætning.
På baggrund af panelets anbefalinger blev den økonomiske ramme for projekterne lagt fast i finansloven for 2009. Der blev
fastlagt en samlet totalramme på 41,4 mia. kr. (09-pl). Heraf bidrager staten via Kvalitetsfonden med 25 mia. kr. og regionerne
med 16,4 mia. kr. Med økonomiaftalen for 2013 fik regionerne desuden mulighed for at låne op til 1 mia. kr. til energiinveste-
ringer i kvalitetsfondsprojekterne. Den samlede totalramme for projekterne er dermed 57,2 mia. kr. i 23-pl,
jf. dog afsnit 4.2
vedr. Håndtering af budgetoverskridelser.
De 16 kvalitetsfondsprojekter omfatter dels helt nybyggede hospitaler, dels til- og ombygninger på eksisterende matrikler. Fæl-
les for projekterne er, at de alle spiller en vigtig rolle i samlingen af sygehusdriften, herunder den højt specialiserede akutbe-
handling, på færre matrikler, hvilket er en central forudsætning i Sundhedsstyrelsens anbefalinger til akutområdet fra 2007
2
.
I regeringens støttetilsagn til de enkelte projekter er der fastsat en økonomisk totalramme. Inden for denne ramme er det regi-
onens ansvar at opføre et tidssvarende og fuldt funktionsdygtigt sygehus, der kan rumme de kapacitetsforudsætninger, som
fremgår af tilsagnet,
jf. regnskabsinstruksen for de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier.
Med formuleringen vedr. kapacitet
forstås, at kapaciteten skal svare til det af regionen forventede behov ved ibrugtagning, idet ekspertpanelet understregede, at
det var op til den enkelte region at træffe beslutninger om den konkrete dimensionering af det enkelte byggeri,
jf. Boks 1.
Boks 1
Ekspertpanelet om generelle forudsætninger og regionernes handlerum
”Det er centralt at understrege, at der med de fastlagte økonomiske rammer ikke er tilsigtet en detailstyring af regionernes
projekter. De forudsætninger
om behovsfremskrivning, dimensionering og kapacitetsudnyttelse mv., som ligger til grund for panelets tilpasning, er ikke hver for sig forudsat bindende
for projektets realisering. Inden for den konkrete investeringsramme kan regionen i projekteringsfasen fastlægge de løsninger, der er hensigtsmæssige
lokalt
– under iagttagelse af de generelle principper om bl.a. bedre kapacitetsudnyttelse.”
1
Ekspertpanelet anvendte hhv. ambulante besøg/ambulante behandlinger og senge/sengedage overlappende. For redegø-
relse vedr. ekspertpanelets begrebsanvendelse henvises til svar på SUU alm. del spm. 238, 239 og 736 (2019-20).
2
Sundhedsstyrelsen (2007):
Styrket akutberedskab - planlægningsgrundlag for det regionale sundhedsvæsen
Side 3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 3. kvartal 2023
2805486_0004.png
Kilde:
Ekspertpanelet vedr. sygehusinvesteringer 2010: Regionernes investerings- og sygehusplaner - Screening og vurdering II
Det er desuden en tilsagnsbetingelse, at en bestemt andel af totalrammen reserveres til it, udstyr, apparatur mv. Totalrammen
er gældende i hele projektperioden. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har dog taget til efterretning, at nogle projekter efter
en konkret vurdering har besluttet at reducere budgettet til it, udstyr og apparatur mv. De ændringer, der i øvrigt sker i projek-
terne, er prioriteringer og omdisponeringer foretaget af regionen inden for totalrammen. Den økonomiske totalramme sikrer,
at der også er midler til øvrige regionale anlægsprojekter, som ikke er støttet af Kvalitetsfonden, ligesom den fremmer omkost-
ningseffektive og innovative løsninger.
2.1 Formelle rammer for projekterne, herunder ministeriets rolle
Regelsættet for kvalitetsfondsprojekterne udgøres af et administrationsgrundlag samt en regnskabs- og en revisionsinstruks.
Administrationsgrundlaget beskriver de overordnede rammer for ministeriets tilsyn samt ansvarsfordelingen mellem ministe-
riet og regionerne. Regnskabsinstruksen beskriver regionernes forpligtelser som tilskudsmodtager, herunder rammerne for
regionernes rapportering til ministeriet.
Regionerne er bygherrer på de enkelte kvalitetsfondsbyggerier. Det er et tilsagnskrav, at regionerne skal levere fuldt funktions-
dygtige sygehuse, som bygges fleksibelt, så de kan håndtere fremtidens behandlingsbehov,
jf. også Boks 1.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet udbetaler tilskud fra Kvalitetsfonden og fører tilsyn med projekterne. Formålet med tilsynet
er at sikre, at de enkelte projekter lever op til regeringens tilsagnsbetingelser, og at de er robuste og realisable inden for den
økonomiske totalramme, der er bindende for det enkelte projekt. Tilsynet er baseret på regionernes rapporteringer om projek-
terne, der også tilgår regionsrådene. Den statslige opfølgningsforpligtelse i forhold til tilskudsmidlerne er overvejende af øko-
nomisk karakter,
jf. administrationsgrundlaget.
Såfremt rapporteringerne ikke betrygger Indenrigs- og Sundhedsministeriet i, at det enkelte projekt kan leve op til det overord-
nede formål, har ministeriet mulighed for at iværksætte sanktioner. Sanktionerne kan være uformelle (fx ved hyppigere møder
med regionen), eller formelle i form af et skærpet tilsyn.
De konkrete rammer for et skærpet tilsyn vil afhænge af udfordringerne i det konkrete projekt, men kan fx indebære jævnlige
møder med ministeriet og særlige rapporteringskrav. Ministeriet vil desuden kunne pålægge regionen at igangsætte en eks-
tern vurdering af projektets styring og handlemuligheder. I særlige tilfælde vil ministeriet kunne pålægge regionen at etablere
en uafhængig rådgivningsfunktion, som har adgang til alt relevant materiale og refererer direkte til direktionen og/eller regi-
onsrådsformanden. De nærmere rammer herfor vil kunne fastsættes af Indenrigs- og Sundhedsministeriet efter en konkret
vurdering.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har desuden mulighed for at sætte udbetaling af kvalitetsfondsmidler i bero og revidere
lånedispensationer. I særlige tilfælde kan regionen eventuelt pålægges at tilbagebetale udbetalte midler.
2.2 Effektiviseringskrav
Det er en central forudsætning for kvalitetsfondsinvesteringen, at de nye bygninger understøtter en mere effektiv drift,
jf. Boks
2.
Boks 2
Baggrund om effektiviseringskrav i kvalitetsfondsprojekterne
”Der vil blive stillet krav om effektivitetsgevinster ved investeringerne, som skal medgå til at finansiere aktivitetsvækst på
sygehusene i takt med, at
gevinsterne realiseres. Investeringerne skal muliggøre en mere effektiv opgaveløsning og ressourceanvendelse via bedre logistik og ny teknologi og
moderne og energieffektive løsninger, der ligger ud over de almindelige, løbende produktivitetsforbedringer i sygehusvæsenet. Der gives ikke mulighed
for lånefinansiering af effektivitetsgevinsterne. Der er endvidere enighed om, at nye investeringer vil aflaste behovet for den løbende renovering og
vedligeholdelse af sygehusene.”
Kilde:
Aftale om regionernes økonomi for 2010.
Alle kvalitetsfondsprojekterne undtagen akutmodtagelsen i Slagelse er i de endelige støttetilsagn blevet tildelt et konkret ef-
fektiviseringskrav. Samlet set skal der realiseres en varig effektiviseringsgevinst på ca. 2,6 mia. kr. (23-pl).
Side 4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 3. kvartal 2023
2805486_0005.png
Grundlag for effektiviseringskravene
Kravene til de enkelte projekter svarer til mellem fire og otte procent af driftsudgifterne for de funktioner, der berøres af byg-
geriet
3
. Effektiviseringskravet er derfor for nogle byggerier fastsat alene ud fra driftsudgifterne i de funktioner, der samles i
kvalitetsfondsprojektet, og for andre byggerier også ud fra drift i eksisterende bygninger, som forventes at kunne tilrettelæg-
ges mere effektivt som følge af kvalitetsfondsinvesteringen.
Ekspertpanelets foreløbige vurderinger af de 16 kvalitetsfondsprojekter fremgår af to screeningsrapporter fra 2008 og 2010
4
,
der bl.a. indeholder en række generelle overvejelser om forudsætninger for en mere effektiv drift i de nye bygninger. Det gæl-
der fx følgende:
Muligheder for forbedret kapacitetsudnyttelse, bl.a. ved etablering af enestuer og udvidet driftstid for scannere, am-
bulatorier m.m.
Muligheder for forbedret arbejdstilrettelæggelse, understøttet af logistisk teknologi og fysiske rammer, der under-
støtter bedre patientforløb,
Hurtigere restitution og færre hospitalsinfektioner pga. etablering af enestuer i nybyggeri,
Øget omlægning til ambulant behandling pga. mindre indgribende behandlingsformer, fx kikkertkirurgi i stedet for
åben kirurgi,
Udflytning af kontroller og konsultationer til borgerens hjem med øget anvendelse af telemedicin m.m.
Accelererede patientforløb som følge af samlingen af højt specialiseret akut behandling på færre enheder og etable-
ring af fælles akutmodtagelser med speciallæger i front,
jf. Sundhedsstyrelsens anbefalinger fra 2007.
Ekspertpanelet lagde således vægt på, at forventningen til en mere effektiv drift i de nye bygninger dels afspejlede de konkrete
forbedringer, der kunne opnås med nye bygninger, dels den udvikling i teknologi, behandlingsformer m.m., der måtte forven-
tes at finde sted parallelt med byggeprojekterne.
Det er desuden væsentligt at bemærke, at de forudsatte driftsgevinster handler om at frigøre ressourcer ved at understøtte
bedre ressourceudnyttelse, bedre arbejdsgange og bedre patientforløb
ikke om at løse den samme opgave på samme måde
med færre ressourcer.
Ekspertpanelets vurdering af potentialet for en mere effektiv drift afhang i høj grad af den konkrete kontekst for det enkelte
byggeri (fx om der var tale om en tilbygning til et eksisterende hospital eller nybyggeri, om det var somatik eller psykiatri, i hvil-
ket omfang der er mulighed for at samle funktioner og/eller matrikler mv.), og derfor foretog ekspertpanelet en konkret vurde-
ring af potentialet i de enkelte projekter, bl.a. på baggrund af regionernes egne potentialevurderinger,
jf. også svar på SUU
alm. del spm. 150 (2019-20) vedr. regionernes vurdering af effektiviseringsmuligheder.
Rammer for realisering af effektiviseringskravet
Det fremgår af de endelige støttetilsagn, at effektiviseringsgevinsterne skal bidrage til finansiering af ny sygehusaktivitet. Det
er med afviklingen af det generelle produktivitetskrav for sygehusene
5
ikke forudsat, at regionernes produktion målt i DRG-
aktivitet skal stige med et beløb svarende til de realiserede effektiviseringsgevinster. Der er dermed ikke knyttet en konkret
forventning til omfanget af den forventede nye sygehusaktivitet. Hensigten er, at der frigøres ressourcer, som regionerne selv
kan prioritere.
Effektiviseringskravene indebærer ikke en reduktion af de regionale budgetter, og de frigjorte midler indgår ikke i opgørelser af
evt. økonomiske løft i de årlige økonomiaftaler med regionerne,
jf. svar på SUU alm. del spm. 243 (2019-20).
3
Driftsudgifterne er i de enkelte tilsagnsbreve angivet som enten driftsudgift, driftsbudget eller driftsregnskab for det rele-
vante budget- eller regnskabsår. For Hvidovre Hospital er effektiviseringskravet dog angivet som en procentdel af selve inve-
steringen. De konkrete formuleringer om effektiviseringskravene til de enkelte projekter fra de endelige tilsagn er gengivet i
svar på SUU alm. del spm. 150 (2019).
4
https://sum.dk/publikationer-sundhed/2008/november/regionernes-investerings-og-sygehusplaner-screening-og-vurdering
Og
https://sum.dk/publikationer-sundhed/2010/november/regionernes-investering-og-sygehusplaner-screening-og-vurdering-
ii.
Ekspertpanelets sammensætning og kommissorium fremgår af screeningsrapporterne.
5
Produktivitetskravet pålagde i perioden 2002-2018 sygehusene 2 pct. årlig aktivitetsvækst uden direkte økonomisk kompen-
sation. Kravet blev suspenderet med Aftale om regionernes økonomi for 2018 og endeligt afskaffet med aftalen for 2019.
Side 5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 3. kvartal 2023
2805486_0006.png
Effektiviseringskravet skal realiseres i år ét efter projektets ibrugtagning, men regionernes arbejde med at realisere mulige
effektiviseringer foregår i praksis løbende frem mod fuld ibrugtagning,
jf. status på realisering af effektiviseringskrav nedenfor.
Den budgetmæssige realisering af effektiviseringskravene følger en model, der er aftalt med regionerne i Aftale om regioner-
nes økonomi for 2017. Det fremgår af aftalen, at 50 pct. af effektiviseringsgevinsterne fastholdes i den enkelte region til ny
sygehusaktivitet. De resterende 50 pct. af effektiviseringsgevinsterne anvendes til ny sygehusaktivitet, herunder demografi og
kræft mv. Disse frigjorte midler fordeles mellem regionerne efter bloktilskudsnøglen. Omfordelingen indfases fra 2017 frem
mod et niveau på ca. 2,6 mia. kr. (23-pl) årligt i 2025. Med denne omfordeling af halvdelen af gevinsterne er hensynet, at de
regioner, der har fået flest midler fra Kvalitetsfonden, deler gevinsterne med de øvrige regioner. Omfordelingen har hjemmel i
Lov om ændring af lov om regionernes finansiering (lov nr. 1735 af 27/12/2016).
Rammer for opfølgning på effektiviseringsarbejdet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har fastlagt et rapporteringskoncept for det regionale arbejde med effektiviseringerne, som
skaber gennemsigtighed i arbejdet med at realisere effektiviseringsgevinsterne som forudsat, herunder at der er tale om reelle
effektiviseringer. Konceptet er drøftet med Rigsrevisionen,
jf. særskilt afsnit om Rigsrevisionen nedenfor.
3. Overordnet status for projekterne og ministeriets tilsyn
Alle igangværende byggerier rapporterer kvartalsvist til Indenrigs- og Sundhedsministeriet. 14 projekter har anmodet om og
modtaget adgang til energilånepuljen til kvalitetsfondsbyggerier, der blev etableret med Aftale om regionernes økonomi for
2013. Ti projekter er fuldt ibrugtaget, og tre projekter er delvist ibrugtaget,
jf. Tabel 1, Figur 1 og afsnit om fremdrift og ibrug-
tagning nedenfor.
3.1 Status på fremdrift og ibrugtagning
Fremdrift og færdiggørelsesgrad
Regionernes kvartalsrapporter for de enkelte projekter skal indeholde dels en opdateret tidsplan, dels en opgørelse af færdig-
gørelsesgrad for projektet som helhed samt for de enkelte delprojekter. De enkelte projekters færdiggørelsesgrad er dog ikke
illustreret i denne status, da regionerne aktuelt arbejder med at etablere en hensigtsmæssig metode til opgørelse af færdiggø-
relsesgrad for igangværende projekter med forventede væsentlige budgetoverskridelser.
Status på realiseret og forventet ibrugtagning
Følgende byggerier betragtes som fuldt ibrugtaget,
jf. Tabel 1
6
:
-
Det Nye Rigshospital
-
Ny Retspsykiatri Sct. Hans
-
Nyt Hospital Herlev
-
Det Nye Universitetshospital i Aarhus
-
Regionshospitalet Viborg (ombygning i mindre omfang udestår
forventes ibrugtaget ultimo 2024)
-
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup
-
Psykiatri i Slagelse
-
Akutmodtagelse i Slagelse
-
Kolding Sygehus
-
Aabenraa Sygehus
Følgende byggerier er delvist ibrugtaget:
-
Nyt Hospital Bispebjerg
-
Nyt Hospital Hvidovre
-
Universitetshospital Køge
6
Byggerierne er i dette dokument beskrevet med de navne, de har eller havde i anlægsperioden, selvom flere af byggerierne i
færdig tilstand enten anvender et nyt navn (fx Regionshospitalet Gødstrup) eller navnet på det større hospital, de færdige byg-
gerier indgår i (fx Rigshospitalet eller Aarhus Universitetshospital).
Side 6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 3. kvartal 2023
2805486_0007.png
Tabel 1
Kvalitetsfondsprojekter: Totalramme, status for Sundhedsministeriets tilsyn og forventet ibrugtagningsår
Ibrugtaget /
forventet fuld
ibrugtagning
Ved
Aktuel endeligt
status
3
tilsagn
2027
2022
2026
2024
2020
2021
2024
2018
2020
2021
2018
2018
Projekt
* = Delvist ibrugtaget
^ = Fuldt ibrugtaget
(FAM) = Akuthospital med fælles
akutmodtagelse
Region Hovedstaden
Nyt Hospital Bispebjerg* (FAM)
Nyt Hospital Herlev^ (FAM)
Nyt Hospital Nordsjælland (FAM)
Nyt Hospital Hvidovre* (FAM)
Det Nye Rigshospital^
Ny Retspsykiatri Sct. Hans^
Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospital i Aar-
hus (DNU)^ (FAM)
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup
(DNV)^ (FAM)
Regionshospitalet Viborg (RHV)^
(FAM)
Region Nordjylland
Nyt Aalborg Universitetshospital
(NAU) (FAM)
Region Sjælland
Universitetshospital Køge (USK)*
(FAM)
Psykiatri i Slagelse^
Akutmodtagelse i Slagelse^ (FAM)
Region Syddanmark
Kolding Sygehus^ (FAM)
Nyt Odense Universitetshospital
(Nyt OUH) (FAM)
Aabenraa Sygehus^ (FAM)
I alt
Anm.:
Totalramme
1
totalramme/
Økonomisk
(mio. kr.,
(mio. kr., nyt styrende budget
prognose,
2009-pl)
2023-pl) (mio. kr., 2023-pl)
pct.
2
13.092
17.729
20.587
3.004
2.290
3.907
1.470
1.855
566
10.837
6.451
3.222
1.164
4.191
4.191
5.493
4.083
1.110
300
8.621
912
6.444
1.264
42.234
4.068
3.101
5.290
1.991
2.512
766
14.675
8.736
4.363
1.576
5.675
5.675
7.438
5.529
1.503
406
11.673
1.235
8.726
1.712
57.190
4.609
3.101
7.608
1.991
2.512
766
14.675
8.736
4.363
1.576
7.131
7.131
7.713
5.804
1.503
406
12.113
1.235
9.166
1.712
62.394
Status for
ministeriets tilsyn
14 Skærpet tilsyn
Byggeri afsluttet, anlægs-
9 regnskab udestår
49 Skærpet tilsyn
38 Skærpet tilsyn
Anlægsregnskab afsluttet,
14-17 verserende tvister
Byggeri afsluttet, anlægs-
4 regnskab udestår
Byggeri afsluttet, anlægs-
0 regnskab udestår
Byggeri afsluttet, anlægs-
0 regnskab udestår
0 Kvartalsvis rapportering
4
2019
2022
2020
2019
2020
2018
30 Skærpet tilsyn
2026
2020
5 Skærpet tilsyn
Anlægsregnskab og evt.
21 tvister afsluttet
Anlægsregnskab og evt.
0 tvister afsluttet
Anlægsregnskab afsluttet,
0 verserende tvister
6 Skærpet tilsyn
Anlægsregnskab og evt.
1 tvister afsluttet
2026
2015
2013
2021
2014
2013
2017
2026
2020
2016
2020
2020
Kilde:
1: Totalramme er angivet inkl. energilån for de projekter, der har ansøgt herom. I totalrammen for Psykiatri i Slagelse indgår et beløb på 60 mio. kr. (09-pl) til
sikring, som er finansieret af Region Sjælland.
Kolonnen ”Totalramme/nyt styrende budget”
angiver enten totalramme eller nyt styrende budget, afhængigt af
hvad der er relevant for det pågældende projekt. 2: Den økonomiske prognose angiver den forventede afvigelse fra den oprindelige totalramme i pct. Et positivt tal
angiver forventet merforbrug. For projekter, hvor regnskabet er afsluttet, viser kolonnen det endelige resultat. 3: De angivne årstal vedr. forventet fuld
ibrugtagning afspejler det år, hvor alle væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget, selvom der evt. udestår mindre leverancer i form af fx ombygning eller etablering
af udendørsarealer, som ikke forventes at have betydning for, om projektet kan realiseres inden for rammerne af tilsagnskravet. På denne baggrund vil det ikke
være retvisende at opgøre projekternes forsinkelse ved at sammenholde det forventede ibrugtagningsår ved endeligt tilsagn med den aktuelle forventning. 4: Alt
væsentligt nybyggeri er ibrugtaget, og der udestår kun mindre leverancer, som ikke vurderes at udgøre en væsentlig risiko for den samlede overholdelse af budget
og øvrige tilsagnsvilkår.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og oplysninger fra regionerne.
Opgørelse af forsinkelser og ibrugtagningsår
Der er forsinkelser på en række projekter ift. forventningen ved regionernes ansøgninger om endeligt støttetilsagn. Det er dog
ikke et tilsagnsvilkår, at byggerierne ibrugtages i det år, der var forudsat ved endeligt tilsagn.
Det gælder samtidig for en række af projekterne, at de forskellige leverancer i tidsplanen er forskudt ift. den oprindelige plan,
så den oprindelige og den aktuelle tidsplan ikke umiddelbart kan sammenlignes. Det gælder fx for en række projekter, at min-
dre leverancer falder ét eller flere år efter, at projektets væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget. Dermed vil det ikke være
retvisende at opgøre projekternes forsinkelse som forskellen i forventet ibrugtagningsår hhv. ved endeligt tilsagn og nu.
Side 7
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 3. kvartal 2023
2805486_0008.png
Den forventede ibrugtagningstakt for byggerierne fremgår af Figur 1 nedenfor.
Figur 1
Ibrugtagning af kvalitetsfondsprojekter: Aktuel status og forventning i kommende år
16
15
Køge
Aalborg
Nordsjælland
Odense
Hvidovre
Hvidovre
Hvidovre
Bispebjerg
Køge
Aalborg
Nordsjælland
Odense
Hvidovre
14
13
12
11
10
9
8
Herlev
Gødstrup
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Herlev
Gødstrup
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Herlev
Gødstrup
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Herlev
Gødstrup
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Herlev
Gødstrup
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Herlev
Gødstrup
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
7
6
5
4
3
2
1
Bispebjerg
Køge
Hvidovre
Delvist
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
2023
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
2024
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
2025
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
2026
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
2027
0
Aktuel status
Anm.:
Kilde:
De angivne årstal vedr. forventet fuld ibrugtagning afspejler det år, hvor alle væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget, selvom der evt. udestår mindre leverancer i
form af fx ombygning eller etablering af udendørsarealer, som ikke forventes at have betydning for, om projektet kan realiseres inden for rammerne af
tilsagnskravet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og oplysninger fra regionerne.
3.2 Status på realisering af effektiviseringskrav
Regionerne skal som led i etableringen af de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier realisere varige effektiviseringsgevinster
for i alt 2,6 mia. kr. (23-pl),
jf. pkt. 2.2 ovenfor.
Regionerne har i den forbindelse planlagt i alt 194 konkrete effektiviseringstil-
tag. De midler, der frigøres gennem realisering af effektiviseringsgevinsterne, bliver i regionerne.
Regionerne forventede pr. ultimo 2022 at have gennemført effektiviseringstiltag og dermed realiseret gevinster for i alt ca. 1,8
mia. kr.,
jf. årlig rapportering for 2022 til FIU og SUU vedr. kvalitetsfondsprojekter.
Det svarer til 60,6 pct. af det samlede forud-
satte krav til effektiviseringer.
Organisatoriske effektiviseringstiltag i form af tiltag vedrørende eksempelvis logistik/IT eller optimerede patientforløb udgør
størstedelen af regionernes indmeldte effektiviseringstiltag målt på både antallet af tiltag og det samlede økonomiske potenti-
ale.
Side 8
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 3. kvartal 2023
2805486_0009.png
Figur 2
Regionernes forventede realisering af driftsgevinster pr. ultimo 2022 (mio. kr., 23-pl)
3000
2500
2000
1500
1000
500
0
2012
Kilde:
Regionerne
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
3.3 Status på regionernes evalueringer af afsluttede projekter
Regionerne skal udarbejde en evalueringsrapport ved ibrugtagning af de enkelte kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, som
beskriver projektets resultater i forhold til at skabe muligheder for effektiviseringer samt bedre kapacitetsudnyttelse og bedre
patientforløb mv. De årlige rapporteringer til Folketinget (Finansudvalget og Sundhedsudvalget) pr. 4. kvartal indeholder en
opsamling af hovedpointer fra de evalueringer, som Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget. Evalueringerne fra de
enkelte projekter er tilgængelige på Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemmeside
7
.
3.4 Status på kapacitet
Det er et tilsagnsvilkår, at de nye sygehuse dimensioneres til fremtidigt behandlingsbehov. Der er ikke fra ekspertpanelets side
forudsat et bestemt antal senge, ambulatorier, operationsstuer eller andre faciliteter, idet det er op til regionerne at vurdere
fremtidigt kapacitetsbehov, bl.a. i lyset af omlægning til mere ambulant aktivitet, nye behandlingsformer mv.,
jf. Boks 1.
Siden
endeligt tilsagn er det samlede planlagte antal nybyggede senge i kvalitetsfondsprojekterne reduceret. Justeringerne af det
planlagte antal senge svarer generelt til regionernes forventninger om bedre kapacitetsudnyttelse samt en større reduktion i
antallet af sengedage end tidligere forudsat. Regionerne kvitterer løbende for, at den planlagte kapacitet forventes at være
tilstrækkelig.
4. Aktuelle temaer
4.1 Kvalitetsfondsprojekterne i økonomiaftalerne
Det fremgik af Aftale om regionernes økonomi for 2023 (ØA23), at
”Regeringen noterer sig, at flere regioner oplever ekstraordinære udfordringer med kvalitetsfondsprojekter som følge
af den aktuelle situation. Ekstraordinære udfordringer i konkrete
projekter kan tages op med Sundhedsministeriet”.
Den tidligere regering gav i forlængelse heraf ikke tilsagn om konkrete løsninger.
Det fremgik videre af Aftale om regionernes økonomi for 2024 (ØA24), at
”Regionerne har for konkrete projekter budgetudfordringer
herunder afledt af prisstigninger og leveranceudfordringer
som følge af bl.a. covid-19 og krigen i Ukraine samt konkrete styringsudfordringer. I forlængelse af økonomiaftalen for
2023 har regeringen håndteret budgetoverskridelser på flere igangværende projekter. Regeringen og Danske Regioner
er i forlængelse heraf enige om, at regionerne fremover vil styrke styringen yderligere og tage ansvar for at sikre
realiseringen af projekterne inden for fastlagte investeringsrammer. Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil samtidig
7
https://sum.dk/sundhed/sundhedsvaesenet/sygehusvaesenet/sygehusbyggerier/evalueringer-af-sygehusbyggerierne
Side 9
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 3. kvartal 2023
2805486_0010.png
etablere en mulighed for yderligere tilsynsskærpelser med kvalitetsfondsprojekterne, så der er mulighed for at skærpe
kravene til rådgivningen af regionernes øverste administrative og politiske niveau med henblik på at sikre yderligere
information for at varetage rollen som bygherrer, som regionerne vil inddrage i styringen af de tilbageværende
byggerier.”
4.2 Håndtering af budgetoverskridelser
Fem af de seks igangværende kvalitetsfondsprojekter (Køge, Odense, Bispebjerg, Nordsjælland og Aalborg) har økonomiske
udfordringer, der har indebåret behov for statslig håndtering,
jf. uddrag af ØA23 ovenfor.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
var i den forbindelse i dialog med projekterne om afklaring af udfordringerne, etablering af konsoliderede budgetter og tidspla-
ner. Indenrigs- og sundhedsministeren meddelte herefter i marts og juli 2023 de berørte regioner,
At regeringen tager de forventede udfordringer på de pågældende projekter til efterretning, og
At tilsagnsrammen for de pågældende projekter er uændret, men at det accepteres, at regionerne arbejder med nye
styrende budgetter svarende til de forventede slutregnskaber, der blev indmeldt til Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet.
Af brevene til regionerne fremgår desuden en række øvrige forudsætninger for accepten af de nye styrende budgetter, bl.a.
At regeringen lægger afgørende vægt på, at regionen fortsat tager de nødvendige forholdsregler for at styre kvalitets-
fondsprojekterne inden for aftalte rammer. Herunder gælder det, at projekterne ikke kan indløse optioner eller på
anden måde udvides ift. gældende planer uden særskilt aftale med Indenrigs‐ og Sundhedsministeriet,
At regionerne får mulighed for at ansøge om lånefinansiering af overskridelserne, og
At overskridelserne holdes uden for den regionale ramme til øvrigt anlæg ved at forhøje anlægsrammen til kvalitets-
fondsprojekterne og dermed den samlede regionale anlægsramme.
Ud over de fem projekter, der har fået nye styrende budgetter, er der også forventede og realiserede budgetoverskridelser på
en række øvrige projekter,
jf. Tabel 1.
Disse overskridelser håndteres af regionerne inden for gældende budgetrammer.
4.3 Reviderede rammer for regionernes rapportering og ministeriets tilsyn med projekterne
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i august 2023 udsendt en revideret version af regnskabsinstruksen for kvalitetsfonds-
projekterne. Ud over en række ændringer af mere teknisk karakter indeholder det aktuelle udkast til revideret regnskabsin-
struks også mere principielle ændringer, herunder særligt ift. nye sanktionsmuligheder over for regionerne.
Sanktionsmulighederne er justeret som følger:
Der har hidtil været mulighed
for både at sætte projekter under hhv. ”tættere opfølgning” og ”skærpet tilsyn". Kate‐
gorien tættere opfølgning er fjernet, idet den i praksis har været lig med skærpet tilsyn.
Udvidelse af rammerne for skærpet tilsyn med følgende sætning:
”I
særlige tilfælde vil ministeriet kunne pålægge regi-
onen at etablere en uafhængig rådgivningsfunktion, som har adgang til alt relevant materiale og refererer direkte til
direktionen og/eller regionsrådsformanden. De nærmere rammer herfor vil kunne fastsættes af Indenrigs- og
Sundhedsministeriet efter en konkret vurdering.”.
Denne ændring ligger i forlængelse af økonomiaftalen for 2024,
jf.
pkt. 4.1 ovenfor.
Desuden er der foretaget ændringer, som har til formål at understøtte gennemsigtig rapportering vedr. budgetoverskridelser.
4.4 Etablering af advisory boards i regionerne
I forbindelse med konsolideringen af de styringsmæssige rammer for Nyt Aalborg Universitetshospital hen over foråret og
sommeren 2022 valgte Region Nordjylland at etablere et eksternt advisory board med direkte reference til regionsdirektøren.
Inspireret af denne ordning, og parallelt med drøftelserne om etablering af en ny sanktionsmulighed i økonomiaftalen for
2024,
jf. pkt. 4.1 ovenfor,
har Region Hovedstaden etableret et advisory board for større sygehusbyggerier.
4.5 Status på igangværende projekter
-
Nyt Aalborg Universitetshospital har væsentlige økonomiske og byggetekniske udfordringer. Projektet blev sat under
skærpet tilsyn i Indenrigs- og Sundhedsministeriet i september 2020. I forlængelse heraf fik ministeriet og regionen
udarbejdet en ekstern gennemgang af projektet mhp. at afdække udfordringer og handlemuligheder for projektet,
som blev afsluttet i januar 2021. Det skærpede tilsyn indebærer månedlig rapportering til regionsrådet og ministeriet
og en løbende dialog med ministeriet om regionens styring af projektet, herunder kvartalsvise møder. Regionen har
Side 10
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 3. kvartal 2023
2805486_0011.png
siden foråret 2022 gennemført en konsolidering af projektets tidsplaner, budget og risikostyring samt reorganiseret
projektet og styrket bemandingen på centrale poster. Som følge af stillestående vand i byggeperioden i dele af brugs-
vandsinstallationen er der risiko for tæring. Regionen har på den baggrund besluttet, at udskiftning af vandrør skal
igangsættes. Opgaven finansieres i første omgang af projektets risikopulje, men der fremsættes erstatningskrav over-
for projektets entreprenør. Der er desuden konstateret synlige fugtophobninger i facademurværket på basebygnin-
ger. Der er afholdt syn- og skønsforretning, men det er endnu ikke endeligt afklaret, hvad det vil koste af udbedre de
konstruktionsmæssige fejl, og hvor ansvaret kan placeres. Der er derfor heller overblik over de økonomiske konse-
kvenser af problemet. Regionen vurderer, at arbejdet med udbedring ikke vil have indflydelse på de indvendige arbej-
der. Regionen forventer en budgetoverskridelse på 30 pct. ift. oprindelig totalramme. Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet har den 1. juli 2023 accepteret, at regionen arbejder med et nyt styrende budget,
jf. pkt. 4.2 ovenfor.
Indenrigs-
og Sundhedsministeriet er i dialog med regionen om håndtering af udfordringerne.
-
Nyt Hospital Nordsjælland har væsentlige økonomiske udfordringer. Projektet har været under skærpet tilsyn i Inden-
rigs- og Sundhedsministeriet siden november 2020. Det skærpede tilsyn indebærer en intensiveret dialog med mini-
steriet om regionens styring af projektet, herunder kvartalsvise møder. Indenrigs- og Sundhedsministeriet meddelte
14. juni 2021 regionen, at det accepteres, at regionen arbejder med et nyt styrende budget, der afspejlede den for-
ventede budgetoverskridelse på daværende tidspunkt, svarende til 17 pct. Ministeriet og regionen fik i forlængelse
heraf en gennemført en ekstern gennemgang af projektet, som blev afsluttet i marts 2022. Regionens forventer aktu-
elt en budgetoverskridelse på 49 pct. ift. oprindelig totalramme, hvilket ifølge regionen i væsentligt omfang skyldes
ekstraordinære udfordringer som følge af den aktuelle situation,
jf. pkt. 4.1 om Kvalitetsfondsprojekterne i økonomiaf-
talerne.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 1. juli 2023 accepteret, at regionen arbejder med et fornyet sty-
rende budget,
jf. pkt. 4.2 ovenfor.
Som led i det skærpede tilsyn har ministeriet aktuelt fokus på at fremme øget gen-
nemsigtighed om status på regionens kvalitetsfondsprojekter, både i de ordinære kvartalsrapporter og med etablering
af ekstraordinær rapportering i regi af det skærpede tilsyn. Statsrevisorerne har 6. november 2023 afgivet beretning
nr. 4/2023 om byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland,
jf. pkt. 4.7 nedenfor.
Nyt Hospital Bispebjerg har været under skærpet tilsyn i Indenrigs- og Sundhedsministeriet siden juli 2023. Det skær-
pede tilsyn indebærer en intensiveret dialog med ministeriet om regionens styring af projektet, herunder kvartalsvise
møder. Regionen forventer en budgetoverskridelse på 14 pct. plus et beløb til reserver, som efter Region Hovedsta-
dens ønske indtil videre er fortroligt. Vurderingen er dog forbundet med meget stor usikkerhed. Den forventede bud-
getoverskridelse er dels begrundet i begrundet i ekstraordinære udfordringer som følge af den aktuelle situation,
jf.
pkt. 4.1 om ØA23 og ØA24,
dels den konkrete situation med projektets totalentreprenør, Rizzani de Echer (RdE). Re-
gion Hovedstaden indgik i maj 2023 en forligsaftale med RdE for at sikre fremdrift i projektet. Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet har den 1. juli 2023 accepteret, at regionen arbejder med et fornyet styrende budget,
jf. pkt. 4.2 ovenfor.
Efterfølgende har det vist sig, at RdE-koncernen har alvorlige økonomiske udfordringer, og virksomheden har den 7.
august 2023 igangsat en rekonstruktionsproces mhp. tilførsel af ny kapital. RdE har som følge heraf udfordringer med
at betale underentreprenører og -leverandører, hvilket påvirker fremdriften på byggepladsen, hvor der mangler både
materialer og mandskab. Som led i det skærpede tilsyn har ministeriet aktuelt fokus på at understøtte fremdrift i pro-
jektet samt at fremme øget gennemsigtighed om status på regionens kvalitetsfondsprojekter, både i de ordinære
kvartalsrapporter og med etablering af ekstraordinær rapportering i regi af det skærpede tilsyn.
Nyt Hospital Hvidovre er under skærpet tilsyn i Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Det skærpede tilsyn indebærer en
intensiveret dialog med ministeriet om regionens styring af projektet, herunder kvartalsvise møder. Regionen forven-
ter fuld ibrugtagning i løbet af 4. kvartal 2024 samt en budgetoverskridelse i størrelsesordenen 38 pct. ift. oprindelig
totalramme. Vurderingen er dog forbundet med meget stor usikkerhed, fordi de fulde økonomiske konsekvenser af
en vandskade i marts 2023 endnu ikke er afklaret. Region Hovedstaden har siden marts 2023 arbejdet på at udbedre
skaderne og har iværksat en juridisk proces ift. afklaring af det økonomiske ansvar. Region Hovedstaden har vurderet,
at det ikke er nødvendigt med et nyt styrende budget, dels fordi projektet har indgået alle væsentlige kontrakter, dels
fordi Region Hovedstaden forventer at håndtere de økonomiske udfordringer inden for eksisterende budgetrammer.
Som led i det skærpede tilsyn har ministeriet aktuelt fokus på at fremme øget gennemsigtighed om status på regio-
nens kvalitetsfondsprojekter, både i de ordinære kvartalsrapporter og med etablering af ekstraordinær rapportering i
regi af det skærpede tilsyn.
-
-
Side 11
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 3. kvartal 2023
2805486_0012.png
-
Odense Universitetshospital (Nyt OUH) har været under skærpet tilsyn i Indenrigs- og Sundhedsministeriet siden
marts 2023. Det skærpede tilsyn indebærer en intensiveret dialog med ministeriet om regionens styring af projektet,
herunder kvartalsvise møder. Regionen leverer desuden udvidet rapportering til ministeriet om bl.a. fremdrift og akti-
vitet på byggepladsen og status på økonomiske reserver. Regionen forventer en budgetoverskridelse på 6 pct., pri-
mært begrundet i ekstraordinære udfordringer som følge af den aktuelle situation,
jf. pkt. 4.1 om ØA23 og ØA24.
In-
denrigs- og Sundhedsministeriet har den 28. marts 2023 accepteret, at regionen arbejder med et nyt styrende bud-
get,
jf. pkt. 4.2 ovenfor.
Region Syddanmark konstaterer fortsat manglende fremdrift i projektet og har som følge
heraf i maj 2023 sendt dagbodsvarsel til totalentreprenørkonsortiet, OHPT. Det er endnu usikkert, hvilken betydning
forsinkelserne får for den samlede tidsplan.
Universitetshospital Køge har været under skærpet tilsyn i Indenrigs- og Sundhedsministeriet siden marts 2023. Det
skærpede tilsyn indebærer en løbende dialog med ministeriet om regionens styring af projektet, herunder kvartals-
vise møder. Regionen forventer en budgetoverskridelse på 5 pct., primært begrundet i ekstraordinære udfordringer
som følge af den aktuelle situation,
jf. pkt. 4.1 om ØA23 og ØA24.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 28.
marts 2023 accepteret, at regionen arbejder med et nyt styrende budget,
jf. pkt. 4.2 ovenfor.
-
4.6 Sundhedsfond
Det fremgår både af regeringsgrundlaget og af
økonomiaftalen for 2024, at ”Regeringen
vil fremlægge forslag til en sundheds-
fond til vedligeholdelse og modernisering af sygehuse samt teknologi og digitalisering, som reducerer arbejdskraftsudfordringen
og sikrer danskerne nem og lige adgang til forebyggelse og sygdomsbehandling.”
Det fremgår desuden af Aftale om regionernes økonomi for 2024, at
”Indfasningen af en ny sundhedsfond vil skulle
ses i tæt
sammenhæng med udfasningen af kvalitetsfondsbyggerierne.”.
4.7 Rigsrevisionens undersøgelser af kvalitetsfondsprojekterne
Rigsrevisionen har afgivet fem beretninger om kvalitetsfondsprojekterne, hvoraf de tre første er afsluttet:
-
Beretning I vedr. tilsagnsproces og tilsyn (afgivet 2011, afsluttet 2014)
-
Beretning II vedr. arbejdet med effektiviseringer (afgivet 2013, afsluttet 2017)
-
Beretning om Region Midtjyllands styring af risici og reserver i Gødstrup og Aarhus (afgivet 2017, afsluttet 2020).
-
Beretning om ændringer i sygehusbyggerierne (afgivet 2020, ikke afsluttet)
-
Beretning om byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland (afgivet november 2023, ikke afsluttet)
Rigsrevisionen har i januar 2023 afgivet et fortsat notat som opfølgning på Beretning om ændringer i sygehusbyggerierne
(2020). Rigsrevisionen konkluderer bl.a. i notatet, at ministeriets arbejde med at forbedre tilsynet med regionernes besparel-
seskataloger og gennemførte ændringer i sygehusbyggerierne er tilfredsstillende,
jf. Boks 3.
Sagen er optaget i Endelig betænk-
ning 2021 som fortsat sag med følgende statsrevisorbemærkning,
jf. Boks 4.
Side 12
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 3. kvartal 2023
2805486_0013.png
Boks 3
Uddrag af Rigsrevisionens konklusion i notat til Statsrevisorerne om beretning om ændringer i sygehusbyggerierne (januar 2023)
Rigsrevisionen finder det ikke tilfredsstillende, at Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Syddanmark ikke i tilstrækkelig grad
har beskrevet konsekvenserne af de enkelte emner i de enkelte sygehusbyggeriers besparelseskataloger. Rigsrevisionen finder det desu-
den ikke tilfredsstillende, at Region Hovedstaden, som er den eneste region, der har gennemført ændringer i perioden, ikke i tilstrækkelig
grad har forholdt sig til de driftsøkonomiske konsekvenser, der følger af de gennemførte ændringer i regionens sygehusbyggeri.
Rigsrevisionen finder, at Sundhedsministeriets arbejde med at forbedre tilsynet med regionernes besparelseskataloger og gennemførte
ændringer i sygehusbyggerierne er tilfredsstillende. Rigsrevisionen konstaterer imidlertid, at det forbedrede tilsyn ikke har ført til, at regi-
onernes rapportering lever op til ministeriets krav.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Region Hovedstadens, Region Sjællands og Region Syddanmarks indsats for at forholde sig til konsekvenserne af emner i be-
sparelseskatalogerne og alle regioners indsats for at forholde sig til de konsekvenser, der følger af gennemførte ændringer i
sygehusbyggerierne
Sundhedsministeriets tilsyn med regionernes besparelseskataloger og gennemførte ændringer i sygehusbyggerierne.
Kilde:
Rigsrevisonens notat til Statsrevisorerne om beretning om ændringer i sygehusbyggerierne (januar 2023).
Boks 4
Statsrevisorernes bemærkning til Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at, Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Syddanmark fortsat ikke i tilstrækkelig
grad har beskrevet konsekvenserne af de enkelte emner i sygehusbyggeriers besparelseskatalog, fx konsekvenser for sygehusenes funk-
tion og kapacitet.
Statsrevisorerne finder det endvidere utilfredsstillende, at Region Hovedstaden ikke i tilstrækkelig grad har forholdt sig til de driftsøkono-
miske konsekvenser, der følger af de gennemførte ændringer i regionens sygehusbyggeri.
Statsrevisorerne finder, at sundhedsministeren bør tilskynde, at dette arbejde fremskyndes og prioriteres.
Kilde:
Statsrevisorerne: Endelig betænkning over statsregnskabet for 2021. Bemærkning af 16. januar 2023 vedr. beretning nr. 11/2019 om ændringer i
sygehusbyggerierne
Beretningerne og øvrige relevante dokumenter er tilgængelige på
www.rigsrevisionen.dk.
4.7.1
Beretning om byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland
Statsrevisorerne har den 6. november 2023 afgivet beretning nr. 4/2023 om byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland
Statsrevisorernes konkluderende bemærkninger er gengivet i boks nedenfor. Indenrigs- og Sundhedsministeren skal afgive
ministerredegørelse senest 7. marts 2024.
Side 13
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 149: Orientering om status på kvalitetsfondsprojekterne, 3. kvartal 2023
2805486_0014.png
Boks 5
Statsrevisorernes konkluderende bemærkninger til beretning nr. 4/2023 vedr. byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland
Statsrevisorerne finder det meget utilfredsstillende, at byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland på nuværende tidspunkt er fordyret med
2,3 mia. kr. og forsinket med 6 år. Fordyrelsen kan have været medvirkende til, at bygningens funktionalitet og kapacitet er blevet forrin-
get. Selv om en del af budgetoverskridelserne skyldes prisstigninger i byggebranchen i 2021 og 2022, konstaterer Statsrevisorerne, at
Region Hovedstadens budgettering af byggeriet samlet set har været urealistisk og usikker.
Statsrevisorerne kritiserer, at Region Hovedstaden underbudgetterede byggeriet, både da det blev sat i gang 2019, og da regionen udvi-
dede budgettet i 2021. Regionen vurderede i 2022, hvor budgettet igen blev udvidet, at det udvidede budget ikke kunne overholdes. Un-
derbudgetteringen er sket til trods for, at regionens rådgivere allerede i 2019 pegede på, at udgifterne til byggeriet var vurderet for lavt.
De reserver, som regionen havde afsat til byggeriet, var utilstrækkelige.
Statsrevisorerne finder, at Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn med byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland ikke har været helt til-
fredsstillende i perioden 2019-2021. Ministeriet gennemførte i 2. halvår 2019 kun få tilsynsaktiviteter til trods for, at ministeriet var be-
kendt med, at byggeriet var risikofyldt, og at budgettet og reserveniveauet kunne være utilstrækkeligt. Tilsynet er efterfølgende styrket.
Kilde:
Byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland. Rigsrevisionens beretning nr. 4/2023, afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger 6. november 2023.
Side 14