Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 148
Offentligt
2805478_0001.png
NOTAT
14-09-2022
EMN-2022-01125
1574916
Robert Ladefoged
Regionernes erfaring med fremskudt visitation og liggende sygetransport
Den nationale Taskforce for et robust og trygt 112-akutsystem offentliggjorde sin af-
rapportering i juni 2022. I Taskforcens anbefaling 15 indgår det, at regionerne finder
det relevant, at der sker en erfaringsopsamling på tværs af regionerne om brugen af
liggende sygetransporter og fremskudt visitation, inden regeringen udmønter de 5-10
nye beredskaber, som indgår i Sundhedsreformen fra maj 2022. Erfaringerne skal un-
derstøtte, at der i udmøntningen tages højde for de nuværende rekrutteringsudfor-
dringer og den strategiske udvikling, som det præhospitale område er inde i.
Sekretariatet i Danske Regioner har på den baggrund anmodet regionerne om at be-
skrive deres erfaringer med fremskudt visitation og strategisk brug af liggende syge-
transporter for at aflaste ambulancerne i forhold til transport af ikke behandlingskræ-
vende liggende patienter. I dette notat opsummeres regionernes erfaringer.
Anvendelse af fremskudt visitation samt styrkelse af visitationen, der skal aflaste am-
bulancerne, er et udviklingsområde i regionerne. Igangsatte tiltag evalueres og tilpas-
ses derfor løbende, og de erfaringer, der præsenteres i det følgende, baserer sig derfor
også på en begrænset periode.
Erfaringer med fremskudt visitation
Tidligere var ambulancer
firkantet sagt
en transportordning fra skadested til hos-
pital. Samtidig med at antallet af ambulancekørsler vedbliver med at stige, kommer
der flere ældre, et stigende antal kronikere og flere multisyge. Det stiller nye krav til
det præhospitale setup
og dets samarbejde med resten af det akutte sundhedsvæ-
sen
for at sikre det rette tilbud til patienterne og undgå unødvendige indlæggelser.
Borgere som ringer 1-1-2 har altid brug for hjælp. Men en akut indlæggelse på et hos-
pital er langt fra altid den optimale løsning for patienter, som ikke har brug for akut
specialiseret behandling. På landsplan er det 19 procent af alle sundhedsrelaterede
1
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 148: Orientering om status på anbefalinger fra Taskforce for et robust og trygt 112 akutsystem
2805478_0002.png
112-hændelser, der afsluttes i telefonen.
1
Men der er flere tilfælde, hvor det er svært
at vurdere over telefonen, hvilken hjælp der er brug for, og hvor man derfor af hensyn
til patientsikkerheden risikere overtriage. Regionerne arbejder på at styrke visitatio-
nen bl.a. ved hjælp af video, men det er i mange tilfælde nødvendigt med den direkte
patientkontakt for at kunne nedtriagere de tilfælde, som er svære at vurdere telefo-
nisk.
Regionerne arbejder derfor løbende med at styrke visitationen ude hos borgerne, så
de får den mest relevante hjælp og ambulanceberedskabet og akutmodtagelserne
samtidig aflastes. Regionernes erfaringer er, at mange kan hjælpes i eget hjem
måske
med et besøg hos egen læge næste dag eller opfølgning fra et kommunalt akutteam.
På landsplan afsluttes omkring hver sjette patient på skadestedet.
2
Coronapandemien har været en katalysator for arbejdet. Men set i lyset af den vedva-
rende aktivitetsstigning, den demografiske udvikling med flere ældre og mangel på
sundhedspersonale, er der behov for at fortsætte arbejdet. På den baggrund har task-
forcen for et robust og trygt 112-akutsystem anbefalet, at regionerne fortsætter deres
arbejde med at udvikle brugen af fremskudt visitation med henblik på at undgå unø-
dige indlæggelser.
I regionerne arbejder man både med at indsætte dedikerede enheder til at varetage
fremskudt visitation hos patienten og med at styrke den fremskudte visitation i de
eksisterende ambulancer og akutbiler.
Dedikerede visitationsenheder
De dedikerede enheder består af en paramediciner i en akutbil, der kører ud og vur-
derer patienter, som fra regionens vagtcentral er visiteret til en akut ambulance uden
udrykning (B-kørsel). Bilerne er fuldt medicinsk udstyret, så paramedicineren kan yde
akut behandling af borgeren, hvis det findes nødvendigt. De dedikerede enheder er
ikke et fuldstændig ens koncept på tværs af regionerne. Fx har man Region Sjælland
suppleret udstyret i flere af enhederne med laboratorieudstyr (POCT).
De dedikerede enheder har vist lovende resultater i forhold til forebyggelse af unød-
vendige indlæggelser og bedre visitation. Således visiteres en væsentlig andel af pati-
enterne til egen omsorg (afsluttes på stedet), egen transport eller siddende eller lig-
gende sygetransport. Evalueringen af et pilotprojekt i Region Hovedstaden har vist, at
kun 20 procent blev visiteret til ambulance. Dermed frigives flere ambulancer til de
opgaver, der er livs- eller førlighedstruende.
1
1-1-2 hændelser, der afsluttes pr. telefon er 1-1-2 hændelser som får en E/F respons. Ande-
len beregnes som antal 1-1-2 hændelser, der afsluttes pr. telefon ud af alle 1-1-2 hændelser. I
2020 og første halvår af 2021 drejede det sig om 19 procent af 112-hændelserne. På lands-
plan er der sket en mindre stigning fra 2019 (og 2018), hvor det drejede sig om 18 procent.
2
Jf.
Præhospitalsdatabasen - sundhed.dk
årsrapporten fra 2020.
2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 148: Orientering om status på anbefalinger fra Taskforce for et robust og trygt 112 akutsystem
2805478_0003.png
Det er vigtigt at være opmærksom på, at erfaringerne tyder på, at dedikerede visitati-
onsenheder kræver enten vis befolkningstæthed eller en tværsektoriel samarbejds-
flade for at være effektive i et samlet driftsperspektiv. I den forbindelse er det rele-
vant at nævne, at Region Sjælland i forbindelse med etableringen af ny lægevagt har
gennemført forsøg med visitationsenheder i et samarbejde med akutmodtagelser,
praktiserende- og vagtlæge, det præhospitale og
eHospitalet - Region Sjælland (regi-
onsjaelland.dk).
Tilsvarende er der i de øvrige regioner en række initiativer i gang i
forhold til at udvikle det præhospitales rolle i det sammenhængende og nære sund-
hedsvæsen.
Fremskudt visitation i de eksisterende ambulancer og akutbiler
Der er i løbet af Corona pandemien opnået gode erfaringer med at bruge såvel eksi-
sterende ambulancer som akutbiler med paramedicinere til fremskudt visitation. For
eksempel har Region Nordjylland lavet en sundhedsøkonomisk evaluering af deres
brug af eksisterende akutbiler med paramedicinere til fremskudt visitation. Evaluerin-
gen viser, at der er et besparelsespotentiale, og at det ikke medførte en øget risiko for
akutte indlæggelser, når patienten afsluttes på stedet sammenlignet med vanlig prak-
sis, hvor en ambulance disponeres.
Der arbejdes også i regionerne på at styrke den lægefaglige understøttelse af det
præhospitale personales visitation ude hos borgerne. For eksempel arbejder Region
Syddanmark på, at ambulancepersonalet skal konferere med akutmodtagelserne om
at finde bedre løsninger, når ambulancen kommer ud til patienter, der ikke oplagt skal
indlægges.
Erfaringer med strategisk brug af liggende sygetransport til at aflaste ambulancebe-
redskabet
Regionerne og deres eksterne leverandører oplever i dag mangel på ambulanceperso-
nale. I efteråret 2021 var der på landsplan lidt over 200 vakante stillinger som ambu-
lancebehandlere eller paramedicinere. Det viste en opgørelse i forbindelse med et Fol-
ketingsspørgsmål.
3
Selvom regionerne har øget deres optag af elever, må der også de
kommende år forventes mangel på ambulancepersonale;
4
ikke mindst set i lyset af den
vedvarende aktivitetsstigning i antallet af 112 opkald. Således steg antallet af opkald
med knap 14 procent fra 1. kvartal i 2018 til 1. kvartal i 2022.
3
I forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet har regionerne indhentet data internt og hos
de eksterne leverandører, som primært varetager ambulancedriften i regionerne. Der gøres
opmærksom på, at opgørelserne ikke er sket på samme dato, og at der ikke er data med fra to
mindre eksterne leverandører (jf. besvarelsen af spørgsmål nr.116 (Alm. del)).
4
Der er i lovgivningen fastsat krav til ambulancernes bemanding i form af uddannet ambulan-
cepersonale (minimum en ambulancebehandler og en ambulanceassistent). Uddannet ambu-
lancepersonale er en begrænset ressource, da ambulancepersonale stort set kun anvendes i
ambulanceberedskab og regionernes akutlægebiler, og det er kun i begrænset omfang muligt
at rekruttere (tidligere) ambulancepersonale fra andre brancher. Uddannelsen varer 4 år og 7
måneder inklusiv 1 års grundforløb.
3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 148: Orientering om status på anbefalinger fra Taskforce for et robust og trygt 112 akutsystem
2805478_0004.png
Manglen på uddannet ambulancepersonale gør det vanskeligt at bemande eksiste-
rende ambulancer og ikke mindst indsætte ekstra ambulancer. Som et af flere svar på
de tiltagende kapacitetsudfordringer på ambulancesiden har regionerne opjusteret
antallet af liggende sygetransporter for at forøge kapaciteten på transport af lig-
gende patienter. For eksempel har Region Hovedstaden implementeret liggende sy-
getransporter om natten.
Personalet der bemander liggende sygetransporter skal enten have gennemført et
kursus af minimum 20 dage, eller skal have været ansat i ambulancetjenesten.
5
Det
betyder, at der ikke er samme adgangsbarriere til arbejdsmarkedet for liggende syge-
transport som til ambulancearbejdsmarkedet, hvor der i lovgivningen er fastsat krav
til ambulancernes bemanding i form af uddannet ambulancepersonale. Ambulance-
behandleruddannelsen varer 4 år og 7 måneder.
Ved at de liggende sygetransporter overtager flere kørsler
med ikke behandlings-
krævende liggende patienter
fra ambulancerne, frigives flere ambulancer til de op-
gaver, der er livs- eller førlighedstruende. De ekstra enheder til liggende sygetrans-
port medvirker desuden til at sikre, at ikke behandlingskrævende patienter får kor-
tere ventetid til deres liggende transport, og at hospitalerne hurtigere kan få frigivet
sengekapacitet.
Flere regioner har gode erfaringer med at kører med ilt i den liggende sygetransport
under nogle kontrollerede forhold og indikationer. Dette har fx været tilfældet i flere
år i Region Hovedstaden og har været medvirkende til at flytte flere C kørsler til D
kørsler.
Liggende sygetransporter kan som udgangspunkt kun kører med patienter, som ikke
er behandlingskrævende (visiteret til hastegrad D), hvorimod ambulancer kan sendes
til alle hastegrader. Det betyder, at der skal være tilstrækkeligt med D-kørsler i en gi-
ven geografi og tidsrum for at udnytte driftstiden på liggende sygetransporter opti-
malt. På landsplan er 24 procent af alle præhospitale kørsler hastegrad D.
Sideløbende med indsættelsen af ekstra liggende sygetransporter, har man i regio-
nerne arbejdet med at styrke visitationen i vagtcentralen for at understøtte, at der i
højere grad sendes en liggende sygetransport, hvis der ikke vurderes at være behov
for en ambulance. For eksempel er visitationen i Region Hovedstaden styrket ved, at
operatørerne i højere grad drøfter behovet for ambulancekørsel med kolleger, vagt-
leder, bagvagt eller AMK-læge for at mindske usikkerheden om det rette respons.
Det har medført en nedgang i antallet af ambulancekørsler og en stigning i antallet af
kørsler i liggende sygetransport i regionen.
5
Kurset ’Ikke-behandlingskrævende liggende patientbefordring’ tilbydes i AMU-regi,
hvor der
også tilbydes en bred vifte af kurser, som kan bygge ovenpå dette 20-dages kursus og ruste
personalet inden for liggende patientfordring med yderligere kompetencer. Jf. mulighederne i
AMU-FKB 2720 Redning som kan findes på
Uddannelsesadministration.dk).
Læs mere om
AMU-systemet
herunder om godtgørelse og tilskud
her:
Arbejdsmarkedsuddannelser |
Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk)
4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 148: Orientering om status på anbefalinger fra Taskforce for et robust og trygt 112 akutsystem
Samlet set er erfaringen i regionerne, at indsættelsen af ekstra enheder til liggende
sygetransport som ønsket medvirker til at aflaste ambulancerne fra kørsler med ha-
stegrad D. For at aflaste ambulancerne yderligere, er der forskellige initiativer i gang i
regionerne. For eksempel arbejder Region Syddanmark på, at liggende sygetranspor-
ter
med ekstra udstyr og undervisning til mandskabet
kan varetage transporter
mellem sygehuse, hvor der kun er tale om basal overvågning. Desuden undersøges
det i Region Midtjylland, om personalet i de liggende sygetransporter kan opkvalifice-
res, så de på patientsikker vis også kan køre med patienter visiteret til hastegrad C.
På kort sigt er de ekstra sygetransporter en nødvendig løsning, som hjælper til at imø-
dekomme udfordringer med rekruttering af personale til ambulanceberedskabet. Det
er dog vigtigt at være opmærksom på, at enhederne ikke har samme fleksibilitet og
dermed driftsmæssig effektivitet, som et ambulanceberedskab, der kan sendes til alle
hastegrader. På længere sigt er det derfor vigtigt at forholde sig til, hvordan liggende
sygetransporter bedst kan indgå i det samlede præhospitale beredskab, og hvilke kom-
petencer det fordrer af personalet i de liggende sygetransporter.
5