NOTAT
Status på anbefalinger fra Taskforce for et
robust og trygt 112 akutsystem
20-11-2023
EMN-2021-01196
Baggrund
Regeringen aftalte med Danske Regioner i december 2021 at nedsætte
’Taskforce
for et robust og trygt 112 akutsystem’. Taskforcen fik til opgave at
komme med konkrete løsninger for at styrke robustheden og trygheden i
sundhedsberedskabets håndtering af opkald via 112 på tværs af landet.
Taskforcens arbejde skal ses i lyset af, at flere og flere borgere ringede 112 i
sommeren 2021 i takt med, at samfundsaktiviteten steg efter endnu en corona-
nedlukning. Denne stigning medførte flere spidsbelastningssituationer på
regionernes vagtcentraler (Akut Medicinsk Koordinering, AMK) og såkaldte
overløbsopkald.
1670818
Hvad er et overløbsopkald?
Når man som borger ringer 112, besvares opkaldet i en af landets tre 112-
alarmcentraler (hvoraf de to drives af Rigspolitiet og den tredje af
Hovedstadens Beredskab). Hvis opkaldet drejer sig om sygdom og
tilskadekomst, kobler medarbejderen på alarmcentralen regionens vagtcentral
ind på samtalen med henblik på, at en sundhedsfaglig visitator overtager
opkaldet. Når der er mange opkald om sygdom eller tilskadekomst på samme
tid, kan der opstå uforudsete spidsbelastninger, hvor der ikke er en ledig
sundhedsfaglig visitator, der kan overtage opkaldet. Som standard forsøger
medarbejderen på alarmcentralen to gange at koble regionens vagtcentral ind
på samtalen. Hvis opkaldet hverken overtages af regionens vagtcentral i første
eller andet forsøg, sender medarbejderen på alarmcentralen en elektronisk
melding til regionens vagtcentral om, at der ikke er opnået telefonisk kontakt
(meldingen lyder
”ingen kontakt til AMK”).
Herefter fortsætter samarbejdet
elektronisk mellem alarmcentralen og regionens vagtcentral om at sikre hjælp
til borgeren. En sådan situation kaldes i fagtermer for et overløbsopkald.
Taskforcen fremlagde i juni 2022 atten anbefalinger til, hvordan robustheden i
112-akutsystemet kunne styrkes. Anbefalingerne drejede sig om følgende
temaer:
1