Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
2798491_0001.png
Rejserapport fra Sundhedsudvalgets studietur til Island
Tid:
Sted:
Deltagere:
27.-29. september 2023
Island
Matilde Powers (S), næstformand og delegationsleder,
Flemming Møller Mortensen (S), Christoffer Aagaard Mel-
son (V), Monika Rubin (M), Nanna W. Gotfredsen (M), Lou-
ise Brown (LA), Per Larsen (KF) og Nikoline Erbs Hillers-
Bendtsen (ALT). Ledsaget af udvalgssekretær Jørgen Niel-
sen og udvalgssekretær Ida Holmgaard.
1. Formål
Formålet med studieturen var at få belyst og indhentet viden om den såkaldte
islandske forebyggelsesmodel, hvorved det er lykkes Island at mindske unges
brug af alkohol og rusmidler ved bl.a. at engagere en række aktører rundt om
de unge til at arbejde sammen, herunder familie, skoler, venner og fritidslivet.
Den islandske model har sammen med en række andre tiltag bl.a. betydet, at
islandske unge ikke længere har et af Europas højeste alkoholforbrug, men i
stedet har Europas laveste forbrug. Den islandske model har fokus på de for-
hold, der beskytter unge og skaber rammerne for et godt og sundt børne- og
ungeliv. Der arbejdes f.eks. med at tilbyde unge fællesskaber, hvor alkohol og
rygning fylder mindre, og hvor bl.a. organiserede fritidsaktiviteter fylder mere i
de unges fritidsliv.
Sammenholdt hermed starter danske skoleelever med at drikke alkohol i en
yngre alder end i andre europæiske lande, og Skolebørnsundersøgelsen 2022
fra Statens Institut for Folkesundhed viser nogle bekymrende resultater, her-
under bl.a. at andelen af skoleelever, som drikker alkohol, er steget de seneste
år.
Studieturen skulle også ses i sammenhæng med de politiske forhandlinger om
en forebyggelsesplan målrettet børn og unge, der skal styrke deres sundhed
og trivsel.
Programmet for studieturen er vedlagt som bilag 1.
2. Den Islandske Model
Initiativet til det, der i dag betegnes som den islandske model, blev taget i be-
gyndelsen af 1990erne som et svar på et stigende rusmiddelbrug blandt is-
landske unge.
Side 1 | 6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 128: Rejserapport fra Sundhedsudvalgets studietur til Island
2798491_0002.png
Der blev sat gang i en række initiativer i lokalsamfund på tværs af Island, som
i slutningen af 1990-erne blev samlet til den islandske model. Den islandske
model søger overordnet at begrænse brugen af rusmidler blandt unge ved at
styrke faktorer, der omgiver den unge, herunder familie, venner, fritid og sko-
len.
De fleste kommuner og skoler har i dag ansat personale, som deltager i og
organiserer forebyggelsesaktiviteter. Der findes samtidig organisationer med
statslig finansiering til at styrke og forbedre samarbejdet og inddragelsen af
forældre på lokalt niveau og skoleniveau.
Der henvises til bilag 2, som kort beskriver modellen og de 5 principper, som
den islandske model tager udgangspunkt i.
3. Møde med Plantet Youth
Udvalget mødtes med Planet Youth, som er et forskningskonsulentfirma, som
driver et vejledingsprogram i forebyggelse af unges alkohol- og stofmisbrug.
Direktør Magaret Lilja Gudmundsdottir gav udvalget en introduktion til den is-
landske model og dens resultater:
Lovgivning er afgørende for den forebyggende indsats, og strenge regler om
f.eks. salg af og reklamer for alkohol kan påvirke misbrug. Men det er ikke nok
i sig selv. I 1997, da Island var en af de lande i Europa med højst misbrug
blandt børn og unge, var meget af den nuværende islandske lovgivning alle-
rede gældende. Regler om sen udetid stammer fra 1992 og forbud mod rekla-
mer for alkohol og tobak og mod salg til personer under 20 år er fra 1969. Der
var også regler om, at alkohol kun må sælges i statsregulerede butikker, og
høje afgifter på alkohol.
Der var derfor brug for en mere langtidsbaseret tænkning og strategi baseret
på en forståelse af risikofaktorer for misbrug, og at beskyttende faktorer er
nøglen. Den primære forebyggelse, før misbruget starter, skulle styrkes og for-
skere, politikere, forældre, omsorgspersoner og andre, der arbejder med og
for børn og unge, skulle gå sammen i en fælles indsats. Som eksempler på
initiativer kan nævnes forældrevagt/patruljering (på naboniveau), tilskud til at
deltage i strukturerede ungdomsaktiviteter (fællesskabsniveau) og mediekam-
pagner (nationalt niveau).
Der er et før og et efter den islandske model:
- Været fuld inden for de seneste 30 dage: Før: 42 pct. og efter 5 pct.
- Ryger dagligt: Før: 23 pct. og efter 1 pct.
- Har prøvet cannabis: Før: 17 pct. og efter 7 pct.
- Har brugt tid med forældre i weekenden: Før 37 pct. og efter 74 pct.
- Har deltaget 4 eller flere gange i sport i løbet af en uge: Før: 25 pct.
og efter 41 pct.
Side 2 | 6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 128: Rejserapport fra Sundhedsudvalgets studietur til Island
2798491_0003.png
Der henvises desuden til bilag 3, som er en oversigt over udviklingen i 15.-16-
åriges misbrug fra 1998 til 2022 i Island, som viser en meget markant og po-
sitiv udvikling.
4. Besøg til Gardabær Kommune
Udvalget besøgte Gardabær Kommune, som er en kommune med knap
20.000 indbyggere i Reykjavik. Borgmester Almar Gudmundsson gav udvalget
indblik i kommunens forbyggelsesindsats og anvendelsen af ”motivationstil-
skud” og udbyttet heraf.
Kommunens grundlæggende opskrift på forebyggelsesindsatsen over for børn
og unge indeholder vejledninger og initiativer, som bygger på, at børn og unge
har selvtillid og er robuste, aktive og sunde. Kommunen har en stærk social
kapital, gode faciliteter og stærke rollemodeller. Kommunen har fokus på såvel
forebyggelse, som opsporing af misbrug og indsatser over for unge, der mis-
bruger stoffer.
Borgmester Almar Gudmundsson fremviste en oversigt (bilag 3) baseret på
den islandske model, som viser udviklingen af misbrug (alkohol, rygning og
cannabis) i 10. klasser i Island i årene 1998-2022. Oversigten viser et markant
fald i misbruget fra 1998 og frem til i dag.
Fritidsydelsen (tilskud) til børn i Gardabær Kommune fra alderen i alderen 5-
18 år er på 55.000 isl.kr. årligt (ca. 2.800 dkr.) Fritidsydelsen udgør ca. 0,80
pct. af skatteopkrævningen i Gardabær Kommune. Formålet med tilskuddet er
at forebygge brugen af narkotika og alkohol og at sikre børn og unge fysisk,
psykisk og socialt velvære. Modellen bygger på en forudsætning om, at klub-
berne har gode og kvalificerede tilbud, herunder bl.a. uddannede trænere og
vejledere. Tilskuddet kan anvendes til at få adgang til sport, svømning og an-
dre fritidsaktiviteter som spejder og kultur. Tilskudsmodellen fungerer i et sam-
arbejde mellem skoler, forældre, klubber, politi og sundhedsvæsen. De fleste
tilskudsmidler bruges på klubber i Gardabær Kommune (78 pct.), hvor Stjarnen
er klar størst bidragsmodtager med 63 pct.
Borgmester Almar Gudmundsson fremviste til baggrund en oversigt (bilag 4)
over, hvor stor en andel af børn og unge, som har brugt tilskuddet i Gardabær
Kommune fordelt på alder de seneste 5 år. Oversigten viser, at op til 80-90
pct. brugte tilskuddet i alderen 7-12 år, hvorefter andelen falder frem mod det
18. år, hvor under 50 pct. brugte tilskuddet.
I tillæg til ovenstående orienterede elitetræner Arnar Gudjonsson i idrætsfor-
eningen Stjarnen om foreningsarbejdet og pointerede herunder, at foreningens
trænere og vejledere, som arbejder med børn og unge er veluddannede og
hel- eller deltidsansatte i Stjarnen.
5. Velfærdsloven
Side 3 | 6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 128: Rejserapport fra Sundhedsudvalgets studietur til Island
2798491_0004.png
Páll Ólafsson, direktør for velfærdsafdelingen i ”Barna- og fjölskyldustofa” (The
National Agency for Children and Families), gav udvalget et oplæg om imple-
menteringen af velværdsloven (The Act on the Intergration of Services in the
Interest of Children´s Prosperity), som trådte i kraft den 1. januar 2022. Loven
har til formål at fremme børns velfærd, og at sikre børn og forældre, som har
behov for det, adgang til passende ydelser og tjenester uden forhindringer.
De ansvarlige parter og myndigheder skal overvåge børns og forældres vel-
færd, vurdere behovet for ydelser, og reagere effektivt på børns og forældres
behov, så snart det er nødvendigt. De skal samarbejde og rådføre sig indbyr-
des for at levere kontinuerlige og integrerede ydelser til børn og forældre.
En helt central nøglerolle i velfærdsloven har koordinatoren, som skal være til
stede, hvor et barn i henhold til barnets alder vil søge hjælp, dvs. vil i praksis
oftest sige på skolen. Koordinatoren skal kunne give barnet information og
hjælp på et grundlæggende niveau og kunne tilrettelægge opfølgning af ydel-
ser, hvis der er behov for mere målrettet eller specialiseret bistand. Sådanne
vil blive varetaget af en støttegruppe, som er ledet af en sagsbehandler, som
laver en støtteplan i samarbejde med barnet og familien og sørger for regel-
mæssigt at evaluere de pågældende ydelser.
Páll Ólafsson oplyste, at det vil tage en årrække fuldt ud at få realiseret effek-
tiviteten af de ændringer, som er gennemført med velfærdsloven, nemlig indtil
de børn, der har modtaget ydelser efter lovgivningen, bliver voksne. Det står
dog klart, at lovgivningen er omkostningseffektiv og endda vil give et afkast på
niveau med de mest rentable investeringer, som den islandske regering har
foretaget.
6. Besøg til Studlar, behandlingscenter
Udvalget besøgte Studlar, som er et behandlingscenter for teenagere, hvor
udvalget blev modtaget af forstander Ulfur Einarsson m.fl. og fik en orientering
om centerets opbygning og arbejde og fik en rundvisning.
Studlar har tre enheder, herunder en behandlingsenhed med mulighed for op-
hold på 8-12 uger. Denne enhed, som har seks stuer, er til en kortvarig be-
handling og vurdering af de pågældende beboeres stofmisbrug, adfærdspro-
blemer og kriminalitet. Enhedens fokus er på en positiv udvikling af beboerne
i forhold til uddannelse, beskæftigelse, sport, kunst og håndværk. Enheden er
målrettet børn og unge, som har en historik med bl.a. problematisk/voldelig
adfærd, indlæringsvanskeligheder, neurologiske lidelser, ADHD/ADD, autisme
og dysfunktionel social baggrund. Enheden benytter sig bl.a. af programmer
om motiverende samtale og vredeshåndtering med fokus på at opnå adfærds-
ændringer.
Side 4 | 6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 128: Rejserapport fra Sundhedsudvalgets studietur til Island
2798491_0005.png
Beredskabsenheden (krisecenteret), er en lukket enhed, som giver mulighed
for kortidsophold på op til 14 dage i henhold til retskendelse, og som skal med-
virke til stoppe uacceptabel og skadelig adfærd.
I 2018 åbnede Studlar en enhed for unge, der har gennemført ophold på be-
handlingsenheden, jf. ovenfor. Enheden har dog kun plads til 3 personer med
muligt ophold, indtil personen fylder 20 år. Enheden giver individuel støtte efter
den unges behov og udarbejder en behandlingsplan for den unge. Hvis der er
brug for behandling efter opholdet på Studlar, kan man søge om et længere-
varende ophold på 2 institutioner hhv. i Nordisland og øst for Reykjavik.
7. Besøg til SAMFOK
Udvalget besøgte SAMFOK, som er en forening for forældre i Reykjavík grund-
skoler, hvor formand Ragnheidur Davidsdottir orienterede udvalget om forenin-
gen og dens arbejde.
Ragnheidur Davidsdottir oplyste bl.a., at forældres fælles gåture i nabolaget
(”patruljering”) er en vigtig del af forebyggelsesindsatsen og en hjælp til at be-
skytte unge. Hvis alle forældre tager en tørn, er det en lille, men vigtig opgave,
for den enkelte forældre. Tilstedeværelsen af voksne, hvor unge har samlet
sig, kan have en beroligende og forebyggende virkning. Foreningen ønsker at
medvirke til, at teenagere ikke kommer i problemer, herunder forhindre grup-
pedannelser, når udendørstiden om aftenen er overskredet. God ånd i nabo-
laget har en positiv effekt for alle de børn, der bor der.
8. Besøg til Åslandsskoli
Udvalget besøgte Åslandsskoli, hvor afdelingsleder Kristin Kona Magnusdottir
m.fl. tog imod udvalget og gav et indblik i skolens rolle og opgaver i forebyg-
gelsesindsatsen.
På skolen må man ikke drikke alkohol, ryge eller bruge nikotin eller holde fe-
ster, der involverer alkohol eller rusmidler. Det gælder også lærere, personale
og forældre. Skolen har et forebyggelsesteam, som tilrettelægger undervisnin-
gen i forhold til rygning, alkohol og stoffer, men også i forhold til angstrelate-
rede ting, internettet og seksualundervisning. Der er er særligt ansatte på sko-
len, som eleverne stoler på og kan tale med om disse emner.
8.-10. klasser får besøg af rollemodeller (f.eks. musikere, forfattere eller fod-
boldspillere), som bl.a. taler med eleverne om rygning og alkohol, men også
om andre temaer, som fylder meget hos unge. 9. klasser i hele Island holder
en årlig forebyggelsesdag.
Hvis skolen finder ud af, at en elev er begyndt med at ryge eller drikke alkohol,
tager skolen kontakt til forældrene og holder et møde med dem. Eleven og
forældrene kan evt. blive henvist videre til Bruin (Broen), som er et team, som
Side 5 | 6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 128: Rejserapport fra Sundhedsudvalgets studietur til Island
2798491_0006.png
bl.a. består af skoleledere, studievejleder, kommunal psykolog og familie- og
skolerådgivere. Hvis teamets løsningsforslag viser sig ikke at fungere, kan der
blive indsat en særlig mægler, som kan komme i hjemmet og tale med eleven
og forældrene. Kun i særlige tilfælde kan børneværnet blive inddraget, hvis
alvorlige indgreb kan komme på tale som f.eks. at fjerne barnet fra hjemmet.
9. Møde med Velfærdsudvalget
Sundhedsudvalget mødtes under besøget på Island med udvalgets søsterud-
valg i Althinget, Velfærdsudvalget, hvorunder udvalget under uformelle samta-
ler bl.a. fik indblik i de politiske drøftelser og synspunkter i Island omkring den
islandske model.
10. Udvalgets bemærkninger
Selv om Danmark og Island på mange måder ligner hinanden, er der forskelle
i samfundsforhold og kulturer m.m., som gør, at man skal være forsigtig med
alt for håndfaste sammenligninger. Det forekom desuden tydeligt, at selvom
den islandske model er en veldokumenteret og beskrevet metode, så afhæn-
ger dens implementering og succes af lokal forankring og initiativ.
Udvalget finder imidlertid, at det var et godt og udbytterigt studiebesøg, som
gav udvalget en god indsigt i de bemærkelsesværdige resultater på Island.
Studiebesøget kan være med til at perspektivere og inspirere den danske fo-
rebyggelsespolitik, herunder den islandske models betoning af, at lovgivning
ikke kan stå alene, men at der er brug for en helhedsorienteret tilgang med
deltagelse af politikere, myndigheder, institutioner, forældre/familier og civil-
samfund m.fl.
Bilag
-
-
-
-
Bilag 1: Udvalgets program for studieturen
Bilag 2: Uddrag (side 9-11 fra Kortlægning af den islandske mode,
Statens Institut for Folkesundhed, 2021
Bilag 3: Oversigt over udviklingen i 15.-16-åriges misbrug fra 1998 til
2022
Bilag 4: Oversigt over, hvor stor en andel af børn og unge, som har
brugt tilskuddet til fritidsaktiviteter i Gardabær Kommune
Side 6 | 6