NOTAT
Juridiske spørgsmål vedr. sundhedsklynger
Regulering af klyngerne – den retlige ramme
Det fremgår af KL’s oplæg, at der i fremtidens sundhedsvæsen er fælles op-
gaver, som skal løftes samlet mellem sektorerne – så borgeren oplever, at
forløb bliver sammenhængende uagtet, at der er flere aktører til stede.
I den model, der er lagt op til, har klyngerne til opgave at sikre, at snitfla-
derne mellem sektorer bliver afløst af entydigt ansvar og sikre, at løsninger
aftales og implementeres i fællesskab. Det bliver klyngernes opgave at bud-
gettere og sætte retning på en fælles omstilling af opgaven.
Klyngerne organiseres omkring akuthospitalerne og ledes politisk af samtlige
borgmestre og repræsentanter for sygehusejerne. Klyngerne prioriterer og
bestiller opgaver, som driftes og løftes i de enkelte sektorer, herunder også
den private sektor.
Det er klyngen, der har ansvaret for de patienter, der bevæger sig i overgan-
gene.
Modellen vil kræve, at lovgivningen ændres.
Klyngernes organisering og geografiske afgrænsning
Af hensyn til en entydig ansvarsplacering foreslås, at den enkelte kommune
fremadrettet kun kan indgå i én klynge. Et akutsygehus kan ikke være re-
præsenteret i flere klynger.
Opgaver og hjemmel
Der skal i lovgivningen tages stilling til, hvilke opgaver klyngen skal løse. Der
er i KL’s oplæg foreløbigt peget på, at klyngerne skal have opgaver og med-
følgende finansiering med hensyn til bl.a. forebyggelse af indlæggelser, læ-
gedækning af bl.a. midlertidige pladser og i borgerens eget hjem, behandling
i eget hjem, midlertidige pladser, kronikertilbud, ambulant psykiatri, rehabili-
tering, prøvetagning, sygepleje, lægevagt og almen praksis.
Bestemmelserne om opgaveafgrænsningen skal formuleres fleksibelt, såle-
des at der er mulighed for at udvide opgaveporteføljen uden, at der skal ved-
tages ny lovgivning.
Opstår der tvivl om hvorvidt en opgave henhører under klyngens kompe-
tence, skal dette afklares af ressortministeriet.
Det er ikke tanken, at klyngen skal udføre opgaverne selv.
Dato: 4. december 2023
Sags ID: SAG-2023-05072
Dok. ID: 3393595
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 4