Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 118
Offentligt
Socio-sundhedssystemet
Fremtidens System
Hvis man tog alle ressourcer knyttet til sundheds- og socialsystemerne og samlede dem for en given
befolkning, kunne man give en sundhedskomité ansvar for anvendelse af disse midler med kun tre
betingelser: 1. Der må ikke dannes nye sygehuse, 2. Ingen patienter må ligge i primærsystemets
akutsenge i mere end 24 timer, og 3. Der skal leveres mindst det samme niveau af ydelser, som der
ydes nu. Ville det system, man danner ud fra disse betingelser ligne noget man kender i dag?
Et system, der skabes ud fra disse betingelser, vil maksimere motiverne for at overholde det lavest
effektive omkostningsniveau for en given behandling (lowest effective level of care), for alle de
midler, der kan spares, kan anvendes andetsteds. Det maksimerer samtidig kvalitets motiver, da alt,
hvad der ikke gøres godt nok i første omgang, skal man selv gøre om. Det giver udelukkende
positive incitamenter for at tildanne en fleksibel, højt tunet og teknologisk avanceret primær sektor,
der er top motiveret for at koordinere, kommunikere og følge op på det enkelte patientforløb. Når
midlerne fra socialvæsenet medtages, maksimeres motivationen for samarbejde, for når
sygedagpenge og sundhedstjenester kommer fra den samme kasse, maksimeres motivationen for at
holde individet rask og bringe dem, der er syge hurtigst muligt tilbage
[i]
. I bogen Managed Care in a
Public Setting gennemgås den teoretiske baggrund og alle nødvendige aspekter af, hvordan man kan
tilrettelægge en proces, der bringer et sådan system til at fungere.
Managed care som begreb er ikke noget nyt. Som idé er det mindst et hundrede år gammelt. De
første referencer i litteraturen handler om forløberen for managed care, navnlig health maintenance
organisation (HMO). Det grundlæggende princip i HMO begrebet er, at man har det fulde ansvar
for behandling af den befolkning, der har HMOen som ”egen læge”. HMOen er imidlertid meget
mere omfattende end egen læge. Systemet omfatter typisk et eller flere hospitaler, praktiserende
læger, psykologhjælp, alle former for genoptræning og forebyggelse. Budgettet lægges ud fra en
given ”capitation,” som er et forsikringsbegreb, der handler om, at man får et bestemt beløb per
person per år. Et overblik over de tidligere HMOer er at finde i B.Abel-Smith: The rise and decline
of early HMOs: Some international experiences
[ii]
. Motivationen bag begrebet er for det første at
holde omkostningerne nede for enten at kunne konkurrere med andre udbydere eller for at tjene
penge på at drive HMOen. For det andet sammenkædes ansvaret for at helbrede med ansvaret for at
forebygge. I princippet er det typiske skattefinansierede sundhedssystem en HMO, idet det samme
grundprincip om et samlet budget gælder. Imidlertid er disse skattefinansierede systemer præget af
ansvarsforflygtigelse og negative incitamentssystemer, specielt i form af mangelfuld
kommunikation, koordinering og opfølgning (egen observation).
En anden indgangsvinkel til denne tankegang er community oriented primary care (COPC), som er
næsten lige så gammel som HMO begrebet. COPC omfatter tanken om
at inddrage ”the
community” i planlægning og udførelse af sundhedsfremmende foranstaltninger foruden den
primære sundhedstjeneste. ”Community” kan ikke oversættes til dansk
, men tænk på en
sammensmeltning af begreberne kommune og fællesskab. Litteraturen, der beskriver COPC er mere
teoretisk end empirisk, da konceptet endnu aldrig er blevet fuldt implementeret
[iii]
,
[iv]
,
[v]
.
Tankegangen er at danne en sammensmeltning af den primære sundhedstjeneste og ”public
health” for at maksimere mulighederne for
at udnytte begge instansers data til at nærme sig en
rationel drift af begge dele. ”Public Health” kan heller ikke oversættes til dansk, her skal man tænke
på en sammensmeltning af fødevarekontrollen, miljøministeriet, embedslægerne,
sundhedsstyrelsen, lægemiddelstyrelsen, sundhedsplejen samt epidemiske sygdomme, herunder
behandling af seksuelt overførte sygdomme og kontrol, i én institution. COPC har bølget noget
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Henvendelse af 21/11-23 fra Rick Steele om fremtidens sundhedsvæsen
frem og tilbage og har været et centralt emne i Himmelstein og Wollhanders forslag til en
landsdækkende sundhedsbehandlingsplan for USA
[vi]
og Obama administrationens Affordable
Healthcare Act
[vii]
. De erfaringer, der er gjort, er mindre betydningsfulde for os end den tankegang,
der ligger bag, idet det amerikanske sundhedssystem bestemt ikke kan sammenlignes med noget
andet i hele verden. Dette hænger sammen med, at man kan have svært ved at anvende ordet
”system” om den uoverskueligt variable og anderledes samling af institutioner, som USA er
spækket med.
En tredje indgangsvinkel er den internationale bevægelse, der går under betegnelsen Health for All
og som har udviklet sig gennem årene med social retfærdighed som sin hovedbevæggrund. Den
strategi, der er kommet ud af denne tankegang, er langt foran implementeringen
[viii]
,
[ix]
. Graden af
interesse for disse arbejder er meget variabelt og gennemslagskraften minimal med hovedsagligt
fordi, at man generelt mener, at de omfattende reformer der peges på, ville være for
omkostningskrævende.
En fjerde indgangsvinkel er kvalitetsudvikling i og udenfor HMOer. Kvalitetsudvikling er meget
langt fremme bla. i USA, hvor man dels har en stor interesse for kvalitet som led i at beskytte sig
selv mod anklager om fejlbehandling og dels skal forsvare sit standpunkt som kvalitetsbehandler i
et konkurrence præget marked. Begreberne har udgangspunkt i industrien, hvor man har haft behov
for at måle sit standpunt for at kunne bedre effektivitet i produktionen. Mange forskellige forskere
og forfattere har beskrevet det koncept, at man er nødt til at vide, hvor man står, for at kunne
udvikle sig
[x]
,
[xi]
,
[xii]
. En større anklage mod HMOer har været, at man sparede på vigtige
behandlinger for at kunne tjene penge. Disse anklager er kommet fra mange forskellige sider, men
forskningen har ikke vist, at der var noget om snakken, nærmere tværtimod
[xiii]
,
[xiv]
,
[xv]
.
En femte indgangsvinkel er brugen af incitament systemer til at holde omkostningerne nede. Også
disse har været kritiseret og har fået øgenavnet ”gag rules” idet man opfatter nogle af disse som
ophav til, at læger instrueres i, ikke at tilbyde en bestemt behandling til en bestemt patientgruppe,
da man mener, det er for dyrt. Heller ikke dette har kunnet påvises
[xvi]
,
[xvii]
. Tankegangen er
forbundet med begrebet Lowest Effective Level of Care (lavest effektiv omkostningsniveau i
behandlingen). Forskningen omkring dette fænomen er sparsom, men det logiske argument er
stærkt: hvorfor betale mere når mindre kan gøre det? I denne sammenhæng er det naturligvis
nærliggende hele tiden at overveje, om det man gør er relevant i forhold til den problemstilling, man
har at gøre med. Eksempelvis har man i DK spildt milliarder på nytteløse revalideringstiltag,
hovedsagligt fordi ingen har evalueret disse (Rigsrevisionen ultimo 2010). Med lokal budgetansvar
og et relevant evalueringsgrundlag vil den slags være lettere at undgå. Til gengæld vil denne
fremgangsmåde frigøre midler til nyttige, men dyrere behandlinger af tilstande, der ikke lader sig
bedre ved standard behandlinger
[xviii]
. Overførselsindkomster vil blive meget nøjere overvejet og
opgaver, der nu er tabu, som f.eks. at aktivere og bringe førtidspensionister tilbage til
arbejdsmarkedet, vil blive rutinemæssige procedurer.
Planlægning af socio-sundhedssystemet vil kræve flere tiltag, som vil skulle forløbe parallelt. For
det første skal en kritisk masse af målrettede lokale ledere rekrutteres og/eller samles. De skal
gennemgå diverse træningsseancer ledet af den bedst tilgængelige ekspertise, som skal give dem
den teoretiske og praktiske kunnen for at videreføre planskabelonen, så den kommer til at passe til
lokale forhold. Det vil være nødvendigt at finansiere denne aktivitet forlods. Samtidigt skal
budgettet bygges op, og det bliver en udfordring. Der er en del aspekter i sammenlægning af
budgetterne og prissætning af enkelte ydelser, som der ikke er fortilfælde for, hvilket vil medføre
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Henvendelse af 21/11-23 fra Rick Steele om fremtidens sundhedsvæsen
2794515_0003.png
usikkerheder og behov for justering. For eksempel er der ingen, der med sikkerhed ved, hvor meget
man kan spare ved at holde patienter hjemme til hjemmebehandling i stedet for at indlægge dem på
sygehus. Endvidere skal der undtages særligt dyre og sjældne behandlinger, der også i andre
systemer undtages fra den almene budgettering, eksempelvis behandling af blødere som har
udviklet allergi mod deres medicin. Det er afgørende for systemets muligheder for at agere, at
budgettet er holdbart.
For det tredje skal den befolkning, der omfattes af systemet, aktiveres i forhold til deres sundhed og
sociale forhold. Ingen ved, hvordan man skal afgrænse den befolkning eller hvor mange mennesker,
der skal til for at give et holdbart budget, og samtidigt holde antallet nede på et niveau, der er til at
styre. Med baggrund i den ovenfor citerede COPC litteratur, skønner jeg at tallet ligger mellem
10.000 og 50.000 individer. Det teoretiske giver kun et fingerpeg. Lokalt gælder specielle forhold,
f.eks. vil en given by med tilhørende opland være en oplagt enhed, mens en by med over ca. 50.000
ville måske skulle deles op i to eller flere enheder. Heri ligger en af de store udfordringer.
Involvering af befolkningen vil tage form som informationsmøder, information i lokale blade,
oprettelse af selv-hjælps grupper med meget mere samt en sundhedsprofil for befolkningen, der skal
tjene som basis for en evaluering af systemets effekt 1 år og 5 år efter opstart. Denne aktivitet har
visse fortilfælde
[xix]
,
[xx]
,
[xxi]
,
[xxii]
, men lokale kræfter skal ikke forvente at kunne forestå en sådan
udvikling uden intensiv træning. For denne og andre stabsfunktioner vil der være behov for
oprettelse af uddannelses- og efteruddannelsestiltag for fagrupperne, der kræver større
opfindsomhed og kreativitet, end området hidtil har været præget af
[xxiii]
,
[xxiv]
.
Alt dette kan forekomme uoverskueligt, og denne tekst er da også blot en appetitvækker for bogen,
som naturligvis er meget mere grundig og detaljeret i sin argumentation, gennemgang og
konklusioner, ligesom de praktiske tiltag, der her er skitserede, udpensles i større detalje. Bogen er
dog ingen ”kogebog” som sådan, da mange forhold er kraftigt afhængige af lokale betingelser
som
ikke tillader detaljeret planlægning før befolkningen er udvalgt. Det vil naturligvis være
overdrevent at springe ud i et system, som her er skitseret, uden først at prøve det af. Til gengæld er
der intet til hinder for det sidste
holdninger skal bearbejdes. Der er ingen tvivl om, at processen vil
føre til mobilisering af store ressourcer, der vil kunne anvendes anderledes, end de er bundet til i de
nuværende systemer. Det er højst sandsynligt, at netto besparelser kan opnås under et samtidigt og
alvorligt kvalitetsløft til den primære sundhedssektor og socialsektoren. Det er endvidere klart at
de, der kommer i gang med processen, vil opdage en lang række gode løsninger, som de ikke ville
være kommet i tanke om uden processen.
[i]
Steele RE. Managed Care in Public Setting, Nova Science Publishers, NY June 14, 2013
[ii]
Abel-Smith B. The rise and decline of early HMOs: Some international experiences,
Milbank Quart
1989;66(4):694-719.
[iii]
Conner E, Mullan F. Community oriented primary care: New directions for health services delivery. Washington
DC: National Academy Press, 1983.
[iv]
Nutting PA, ed. Community oriented primary care: from principle to practice. Washington, DC: Health
Resources and Services Administration, Public Health Service, 1987.
[v]
Abramson JH, Community oriented primary care Strategy, approaches, and practice: A review.
Public Health
Rev.
1988;16:35-98.
[vi]
Himmelstein DU, Wollhandler S. A national health program for the United States: A physicians' proposal.
New Engl.
J. Med.
1989;102:8.
[vii]
Marmor TR. Health reform and the Obama administration: reflections in mid-2010.
Health Policy
2010;6(1):15-21.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 118: Henvendelse af 21/11-23 fra Rick Steele om fremtidens sundhedsvæsen
2794515_0004.png
[viii]
Targets for Health for All. Copenhagen: WHO-EURO, 1985.
[ix]
WHO. Global strategy for health for all by the year 2000. Geneva: WHO, 1981.
[x]
Vuori HV. Quality assurance of health services: concepts and methodology. Geneva: WHO EURO, 1982.
[xi]
Donabedian A. The quality of care: How can it be assessed?
JAMA
1988;260:1743-48.
[xii]
SPRI. Kvalitetssäkring: Att mäta, värdera och utveckla sjukvårdens kvalitet [Measuring, evaluating and
developing quality in the Swedish health care system]. Stockholm: SPRI, 1987. [Swedish].
[xiii]
Luft HS. How do health maintenance organizations achieve their "savings"?
New Engl. J. Med.
1978;298(24):1336-43.
[xiv]
Hillman AL. Financial incentives for physicians in HMOs: Is there a conflict of interest?
New Engl. J. Med.
1987;317:1743-8.
[xv]
Hillman AL, Pauly MV, Kerstein JJ. How do financial incentives affect physicians' clinical decisions and the
financial performance of HMOs?
New Engl. J. Med.
1983;321(2):86-92
[xvi]
Enthoven AC. Reflections on the management or the National Health Service: An American looks at incentives to
efficiency in health services management in the UK.
The Nuffield Provincial Hospitals Trust,
1985.
[xvii]
[xviii]
Enthoven AC. Managed competition: An agenda for action. Health Affairs, Summer, 1988.
Steele RE, de Leuww E, Carpenter D. A novel and effective treatment modality for medically unexplaind
symptoms.
J. Pain Manage,
2009; 1(4):401-412
[xix]
Chambers LW, et al. The McMaster Health Index Questionnaire.
J.Rheumatol.
1982;9:780-4.
[xx]
Stewart AL, Ware JE, Brook RH. Construction and scoring of aggregate functional status indexes, Vol I. Santa
Monica, CA, Rand, 1982.
[xxi]
Bergner M, Bobbit RA, Carter WB, Gilson BS. The sickness impact profile: Development and final revision of a
health status measure.
Med. Care
1981;19:787-805
[xxii]
Rasmussen NC, Groth MV, Bredkjær FR, Madsen M, Kamper Jørgensen F. Health and disease in Denmark 1987.
[Danish: Sundhed og sygelighed i Danmark 1987]. Copenhagen: DIKE, 1988. [Danish]
[xxiii]
Segall A. Decision linked research in health manpower development. PartI: The approach, framework and methods
and Part II: First initiative, plan of action. Geneva: WHO DHSH, 1985
[xxiv]
Söderlund LL, Madson MB, Rubak S, Nilsen P. A systematic review of motivational
interviewing training for general health care practitioners. Patient Educ Couns 2011 84:16-
26
Med venlig hilsen,
Rick Steele, Samfundsmediciner, MPH, PDC
Klinikken LIVET
Adresse: Tyttebærvej 26, Sejs, 8600 Silkeborg
Mobile phone/Whatsapp:
+45 2216 1923
Email:
[email protected]
Web:
www.klinikken-livet.dk