Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 72
Offentligt
2805667_0001.png
Høringssvar
29. november 2023
Til Social-, Bolig- og Ældreministeriet.
Foreningen Far fremsender hermed bemærkninger til høring over udkast til ændring af
administrative forskrifter på det familieretlige område, som følge af barnets lov med tilhørende
følgelov.
Vi betragter de nævnte punkter som særdeles vigtige for overholdelse af grundlæggende
rettigheder for børn og forældre.
Vejledning om forældremyndigheder, bopæl og samvær
Det er først og fremmest naturligvis bemærkelsesværdigt, at ministeriet uden klar oplysning i
høringsskrivelsen, pludseligt foretager ændring af delt bopæl. Det er uvist, hvad begrundelsen er
for dette og hvorfor det ikke er oplyst tydeligt overfor høringsparterne og folketingets politikere.
Man fjerner konkret fra punkt 4.5 i vejledningen: ”Hvis
barnet har delt bopæl, er begge forældre
bopælsforældre og skal således være enige om de beslutninger om overordnede forhold i barnets
daglige liv, som bopælsforælderen normalt selv kan træffe”.
Hvorved den delte bopæl på ingen
måde kan betragtes som ligeværdig.
Forældre med delt bopæl kan allerede i dag kun have én CPR-adresse for barnet, hvorfor de ikke
har reelt delt bopæl med samme rettigheder, sagsbehandling og økonomi. Dette er det helt store
problem i det familieretslige system for forebyggelse og god kvalitet. Der sker nu en yderligere
kraftig forringelse og uden at dette er klart oplyst. Dette i stedet for at tage positivt udgangspunkt
i delt bopæl og lige tid samt samme rettigheder og sagsbehandling for alle børn og forældre.
Ændringen er i modstrid med børn og forældres grundlæggende rettigheder, da alle ikke er lige for
loven som udgangspunkt.
I forhold til ændringerne i Vejledning om forældremyndigheder, bopæl og samvær relateret til
ophold i henhold til Serviceloven, henvises derudover i sin helhed til åbent brev sendt til
Socialministeren og Folketinget Socialudvalg samt høringssvar om krisecentre af Foreningen Far.
Der er tale om dybt alvorlige og væsentlige forhold, som bryder med børn og forældres
grundlæggende rettigheder.
https://mailchi.mp/foreningenfar/bent-brev-om-barnets-lov-og-krisecentre
https://mailchi.mp/foreningenfar/hringssvar-om-krisecentre
Det er fortsat problematisk at man i Vejledning om forældremyndighed, bopæl og samvær tager
udgangspunkt i vold. Loven skal som udgangspunkt gælde helt almindelige børn og forældre, og
hvis der er grundlag for det, omhandle vurderinger med hensyn til vold og alle andre forhold. Det
er dog ikke det primære udgangspunkt for børn og forældre som helhed i Danmark.
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Henvendelse af 21/12-23 fra Foreningen Far om høring om adoption handler om delt bopæl.
2805667_0002.png
Ministeriet bør tage udgangspunkt i alle børn og forældre i det moderne familieliv og til sidst
behandle spørgsmål om vold og andre enkeltstående forhold, som gælder mindre grupper af de
1.1 millioner børn i Danmark. Selvom sådanne sager skal behandles med behørig respekt og god
kvalitet samt ligeværdigt for fædre og mødre.
For at undgå at forældre ikke kan rejse, på grund af manglende udlevering af pas på
afrejsetidspunktet, hvor det ikke er muligt at opnå domstolsbehandling, er det hensigtsmæssigt at
forældremyndighedsindehaverne kan bestille og selv betale for hvert sit pas til barnet.
Bekendtgørelse om adop�½on og vejledning om adop�½on
Det er først og fremmest en grundlæggende menneskeret for børn at kende og blive passet af sine
forældre, hvilket dansk lovgivning i enhver henseende skal overholde.
Der vil her være tale om børns ret til at kende sine biologiske forældre, samt respekt for
familielivet i forhold til biologiske forældre. Det skal derfor sikres at lovgivningen overholder disse
grundlæggende rettigheder og at lovgivningen er ligeværdig for mænd, kvinder og personer
generelt.
Der skal på ethvert tidspunkt være mulighed for at ophæve en adoption ved domstolene for, at
sikre børn og forældres menneskeret.
Det er samtidig udtryk for manglende retssikkerhed for børn og forældre, når familieretshuset og
sagsbehandlere som påklages, selv modtager og behandler klager i det administrative system.
Herunder vælger hvad der videresendes af dokumentation. Dette både på adoptionsområdet og
øvrige områder.
Det bør derudover sikres, at rettigheder i forbindelse med offentlig og privat informering f.eks. via
digital post samt forældreorlov er gældende for adoptivforældre.
Forældremyndigheden bør ikke anvendes, som grundlag for beslutninger om adoption, for
eksempel som det er beskrevet i bekendtgørelsen om adoptions § 5 med henvisning til
adoptionslovens § 7 eller punkt 6.2 i Vejledningen om adoption. Det følger af
forældreansvarsloven og vejledning om forældremyndighed, bopæl og samvær, at
forældremyndighed kan ophæves på grund af manglende holdepunkter for samarbejde og fordi
skyldsspørgsmålet - ikke - er afgørende ved højt konfliktniveau, som er en standard term der
bruges og misbruges i det familieretslige system dagligt.
Det betyder konkret, at man godt kan få ophævet forældremyndigheden uden selv at være årsag
hertil, som mange – hovedsageligt fædre – har oplevet det gennem tiden. Det kan også skyldes at
forældrene i det moderne familieliv ikke bor sammen på fødselstidspunktet. Dette må derfor ikke
kunne skabe en situation med manglende retssikkerhed og evt. forværre børn og forældres
situation i forbindelse med adoption.
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Henvendelse af 21/12-23 fra Foreningen Far om høring om adoption handler om delt bopæl.
2805667_0003.png
Som yderligere eksempel kan nævnes punkt 4.2 i Vejledning om frigivelse af børn til national
adoption, hvormed alene morens samtykke kræves, hvis denne alene har forældremyndigheden.
Foreningen Far skal i øvrigt henstille til, at der på alle områder vedrørende børn – også på
adoptionsområdet – føres afgørelsesstatistiker, som er fyldestgørende med hensyn f.eks. køn,
geografi, indkomst, sagstype mv. således at der kan foretages ordentlig kvalitetssikring.
Med henvisning til afsnit 6.2.1 i Vejledningen om adoption har Foreningen Far tidligere gjort
opmærksom på at CPR-registret ikke altid har korrekt data, da forældre ikke altid har fået
registreret egne aftaler efter 2004 og domstolene ikke altid har videregivet disse oplysninger til
CPR-registret i en årrække.
I forhold til indhentelse af erklæringer jf. § 13 bør der træffes en ledelsesbeslutning med mulighed
for domstolsprøvelse, for så vidt angår vurderingen af barnets bedste og dens tidsmæssige
forsinkelse. Det må ikke være en enkeltstående sagsbehandler, som selv foretager, så vigtige
afgørelser.
I forhold til afsnit 6.3.2 er det problematisk, at det er Familieretshuset der træffer afgørelserne
eller forbereder sagerne, da det er påvist uden for enhver tvivl, at der er tale om kønsbias med ca.
90% kvindelige ansatte og forskelsbehandling i afgørelserne.
Det samme syntes at gøre sig gældende ved vurderingen af den kontakt de protesterende
forældre, eventuelt måtte have haft med barnet, samt årsagen til brud på denne kontakt, som
beskrevet i vejledningens pkt. 6.3.3. Det skal til en enhver tid tydeliggøres i lovgivningen og
klagevejledninger for borgerne, at sagerne altid kan prøves ved en domstol. Der spares tid hvis det
er domstolene som fra starten behandler familieretslige sager, da denne prøvelse altid er en
mulighed i henhold til menneskeretten.
I forhold til familieadoption er længden af tid med manglende kontakt med barnet fra en forælder,
uden del i forældremyndigheden, der protesterer fastsat til tre år (som beskrevet i Vejledning om
adoption pkt. 6.3.3), ikke tilstrækkeligt i sager med forældrefremmedgørelse, hvor f.eks. fædre
gennem mere end 3 år, ofte vil have mistet kontakt uden saglig grund.
Barnet skal altid have mulighed for ved en domstol at kende sine biologiske forældre. Det samme
gælder omvendt for biologiske forældre, som skal have mulighed for domstolsprøvelse. Dette skal
til enhver tid oplyse børn og forældrene f.eks. i forbindelse med ansøgning om kontakt.
Med venlig hilsen
Foreningen Far
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001