Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 71
Offentligt
2804591_0001.png
Årsberetning
2022
Ankestyrelsens
tilsyn på
adoptions-
området
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0002.png
2
ANKESTYRELSEN
Telefon: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside:
www.ast.dk
Publikationen kan hentes via dette link:
https://ast.dk/publikationer
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
KAPITEL 1
TILSYNET I 2022
4
KAPITEL 2
GODKENDELSE OG RE-GODKENDELSE
AF SAMARBEJDSPARTER
KAPITEL 3
TILSYN MED
ADOPTIONSFORMIDLINGEN
KAPITEL 4
SAGER MED MISTANKE OM
UREGELMÆSSIGE ELLER ULOVLIGE FORHOLD
KAPITEL 5
KAPITEL 6
TILSYN MED ØKONOMISKE FORHOLD
STATISTIK
5
8
17
25
27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0004.png
4
KAPITEL 1
Tilsynet i 2022
Tilsynet med det internationale adoptionsområde har i 2022
været kendetegnet ved en række nye aktiviteter.
I 2022 har Ankestyrelsen i fællesskab med DIA udarbejdet en
beredskabsplan. Beredskabsplanen skal træde i kraft ved et
eventuelt ophør af DIA’s formidlingsvirksomhed. Formålet med
beredskabsplanen er at understøtte en kontrolleret proces,
hvis DIA’s adoptionshjælpsarbejde måtte ophøre, så en afvik-
ling af DIA’s adoptionsrelaterede aktiviteter kan ske på en
måde, der tilgodeser og balancerer de mange hensyn, der skal
varetages i en afviklingssituation.
Samtidig udførte Ankestyrelsen i 2022 et selvstændigt tilsyn
med DIA’s Post Adoption Service (PAS). Denne del af DIA’s op-
gavevaretagelse blev med de eksisterende akkrediteringsvilkår
for DIA’s adoptionshjælpsarbejde et særskilt tilsynsområde.
Ankestyrelsen fandt det i 2022 blandt andet relevant at bede
DIA om at udarbejde en forretningsgangsbeskrivelse med fo-
kus på DIA’s sagsbehandling ved henvendelser om PAS, her-
under søgen efter biologisk slægt og anmodninger om aktind-
sigt (root search).
I 2022 har der også været fokus på håndteringen af ulovlig ad-
færd i historiske adoptionssager. Ankestyrelsen opdaterede
blandt andet sine egne retningslinjer for håndteringen af hen-
vendelser om mistanke om ulovlig eller uregelmæssig adfærd i
historiske adoptioner.
Organisationen Danish Korean Rights Group anmodede i 2022
den koreanske undersøgelseskomite ”The Truth and Reconcili-
ation Committee” om at undersøge den internationale adopti-
onsformidling fra Sydkorea i 1970’erne og 80’erne, hvilket ko-
mitéen imødekom. Ankestyrelsen besluttede herefter at iværk-
sætte en undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra
Sydkorea i 1970’erne og 1980’erne. Den overordnede hensigt
med undersøgelsen er at tilvejebringe oplysninger, der under-
støtter adopteredes ret til kendskab til egen historie. Det for-
ventes, at undersøgelsen færdiggøres inden udgangen af
2023.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0005.png
5
KAPITEL 2
Godkendelse og re-godken-
delse af samarbejdsparter
DIA’s eksisterende formidlingssamarbejder med udenlandske
samarbejdsparter godkendes af Ankestyrelsen, som udgangs-
punkt for en to-årig periode. Inden godkendelsen af et konkret
samarbejde udløber, skal DIA ansøge Ankestyrelsen om en re-
godkendelse, hvis DIA ønsker at fortsætte samarbejdet.
Ankestyrelsen re-godkender et eksisterende samarbejde, hvis
det er Ankestyrelsens opfattelse, at formidlingen fra det på-
gældende land fortsat kan gennemføres på en lovlig, etisk og
faglig forsvarlig måde.
DIA redegør i den enkelte ansøgning om re-godkendelse for
eventuelle ændringer i det pågældende lands myndigheds-
struktur og for regler på adoptionsområdet, erfaringer med
hidtil gennemførte sager, samt om forholdene er i overens-
stemmelse med regler og procedurer i Haagerkonventionen af
29. maj 1993 om internationale adoptioner (Haagerkonventio-
nen).
Ankestyrelsen har siden 2016 haft fokus på at afdække, om af-
giverlandets lovgivning og myndighedsstruktur både i teori og i
praksis understøtter Haagerkonventionens principper om, at:
International adoption er sidste udvej for barnet (subsi-
diaritetsprincippet)
Den enkelte adoption vurderes at være til gavn for det
enkelte barn
Adoptionen sker på baggrund af en legal frigivelse af
barnet
Risici for uetisk adfærd og økonomisk vinding bliver
mindsket i relation til internationale adoptioner
INDIEN
I december 2022 re-godkendte Ankestyrelsen DIA’s fortsatte
samarbejde med the Central Adoption Ressource Authority
(CARA) i Indien. Godkendelsen gælder til og med den 31. de-
cember 2024. CARA er Indiens centralmyndighed efter Haager-
konventionen.
En ny lovgivning på adoptionsområdet i Indien trådte i kraft i
september 2022. Ankestyrelsen har særligt fokus på, hvordan
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0006.png
6
den nye lovgivning implementeres med henblik på yderligere
afdækning af DIA’s adoptionsformidling fra Indien.
Ankestyrelsen vil også have fokus på, at DIA tilvejebringer så
mange baggrundsoplysninger som muligt om hittebørn. Det
drejer sig om oplysninger om fundet af barnet og om den ef-
terlysning af barnets biologiske familie, der har fundet sted.
Styrelsen vurderer, at det er hensigtsmæssigt, at DIA indhen-
ter så detaljerede baggrundsoplysninger om børnene som
overhovedet muligt, hvilket DIA i tidligere sager har haft held
med. Det skyldes hensynet til DIA’s, Adoptionssamrådets og
styrelsens mulighed for at vurdere frigivelsesgrundlaget i den
enkelte sag, men også hensynet til barnets ret til identitet,
hvis den adopterede skulle ønske yderligere oplysninger om
egen baggrund engang i fremtiden.
Ankestyrelsen vil også have fokus på sager om større børn, og
på hvorvidt iagttagelsen af subsidiaritetsprincippet kan doku-
menteres i den enkelte adoptionssag. Endelig vil Ankestyrelsen
have fokus på implementeringen af tilsynet med de indiske
børnehjem, og på hvorvidt implementeringen af lovændrin-
gerne afstedkommer udfordringer i forhold til adoptionsformid-
lingen til Danmark.
Som led i re-godkendelsen gennemgik Ankestyrelsen de fem
seneste afsluttede sager fra Indien. Gennemgangen af sagerne
gav Ankestyrelsen mulighed for at se afsluttende dokumenter i
adoptionssagen, som ikke indgår i den behandling af match-
ningssagerne, Ankestyrelsen foretager på et tidligere stadie i
adoptionsprocessen.
FORMALITETSFORLÆNGELSE AF DIA’S SAMAR-
BEJDER
Sydkorea
DIA oplyste i marts 2022 Ankestyrelsen om, at DIA ønskede at
stoppe samarbejdet med Holt Children’s Service i Sydkorea.
DIA søgte om godkendelse til at afslutte de sidste tre igangvæ-
rende adoptionssager fra Sydkorea. DIA’s hidtidige godken-
delse til at formidle adoptioner fra Sydkorea udløb i juni 2022.
Som følge heraf og med baggrund i Ankestyrelsens generelle
tilsyn med den internationale adoptionsformidling i Sydkorea,
formalitetsforlængede Ankestyrelsen DIA’s eksisterende god-
kendelse til at færdiggøre de tre sidste igangværende sager,
uden en nærmere gennemgang af DIA’s formidlingsarbejde i
Sydkorea. Når de tre sidste sager er færdigbehandlede, har
DIA ikke længere en godkendelse til at samarbejde med Syd-
korea.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0007.png
7
Sydafrika og Taiwan
I november 2022 formalitetsforlængede Ankestyrelsen DIA’s
eksisterende godkendelser til at formidle adoptioner fra Taiwan
og Sydafrika til den 31. januar 2023.
Ankestyrelsen formalitetsforlængede samarbejderne med den
begrundelse, at Ankestyrelsen ikke havde modtaget ansøgnin-
gerne om re-godkendelse fra DIA i tilstrækkelig tid til at kunne
færdigbehandle ansøgningerne, inden de eksisterende godken-
delser udløb.
DIA’s frist for indsendelse af ansøgning om re-godkendelse af
samarbejdet med Chung Yi i Taiwan var den 30. september
2022. Ansøgningen blev modtaget den 27. oktober 2022. Fri-
sten for indsendelse af ansøgning om re-godkendelse af sam-
arbejdet med Impilo i Sydafrika var den 11. oktober 2022 og
blev modtaget den 16. november 2022.
Ankestyrelsen har efterfølgende i 2023 re-godkendt de to sam-
arbejder. En nærmere beskrivelse af Ankestyrelsens stillingta-
gen til de to ansøgninger vil blive beskrevet i årsberetningen
om tilsynet i 2023.
OPHØR AF DIA’S SAMARBEJDER
Colombia og Bulgarien
Social- og ældreministeren besluttede i februar 2022 at tilba-
gekalde DIA’s godkendelse til at samarbejde med Colombia og
Bulgarien. Beslutningen blev truffet på baggrund af en indstil-
ling fra Ankestyrelsen.
Godkendelserne til at samarbejde med de pågældende lande
blev tilbagekaldt, da DIA ikke ønskede at fortsætte samarbej-
derne på grund af en tilpasning af organisationen i forhold til
den generelle formidlingssituation, hvor færre ansøgere ønsker
at adoptere internationalt. Der stod ikke flere ansøgere på
ventelisten til et barn fra Colombia eller Bulgarien.
Burkina Faso
I september 2022 besluttede social- og ældreministeren at til-
bagekalde DIA’s godkendelse til at samarbejde med Burkina
Faso. Beslutningen blev truffet på baggrund af en indstilling fra
Ankestyrelsen.
Godkendelsen til at samarbejde med Burkina Faso blev tilbage-
kaldt, da DIA ikke ønskede at fortsætte samarbejdet med Bur-
kina Faso på grund af den sikkerhedsmæssige og humanitære
situation i landet. Samarbejdet med Burkina Faso havde været
sat i bero siden sommeren 2021, og der var ikke ansøgere på
ventelisten til et barn fra til Burkina Faso.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0008.png
8
KAPITEL 3
Tilsyn med adoptionsformid-
lingen
GODKENDELSE AF MATCHNINGSFORSLAG
Et af de vigtigste skridt i en sag om international adoption er
matchningen af barnet med ansøgerne. Det konkrete tidspunkt
defineres som ”matchningstidspunktet”. På matchningstids-
punktet er begge landes formidlende organisationer og myn-
digheder involveret.
Når et barn matches med de kommende adoptanter, skal myn-
dighederne i både afgiver- og modtagerlandet udstede en er-
klæring om, at adoptionen kan fortsætte. Erklæringen har rela-
tion til Haagerkonventionens artikel 17c. Derfor kaldes den en
17c-erklæring.
17c-erklæringen er en godkendelse af den proces, der er sket
indtil matchnings-tidspunktet. I Danmark er det Ankestyrelsen,
der udsteder 17c-erklæringer. Erklæringen er et udtryk for, at
Ankestyrelsen vurderer, at adoptionen ikke strider mod afgi-
verlandets lovgivning, dansk lovgivning og internationale kon-
ventioner frem til matchningstidspunktet.
Proceduren for godkendelse af matchningsforslag kræver et
indgående kendskab til lovgivningen og procedurerne i de
lande, som DIA samarbejder med. Det kræver løbende ud-
veksling af information mellem DIA og Ankestyrelsen, og at
Ankestyrelsen supplerer denne viden med information fra an-
dre kilder.
Ankestyrelsen har en fastlagt procedure for at godkende
matchningsforslag. Proceduren udvikles løbende. Ankestyrel-
sen instruerer også løbende DIA og Familieretshuset i procedu-
ren.
Ankestyrelsen skal godkende alle matchningsforslag, hvor DIA
vurderer, at barnet er omfattet af ansøgernes godkendelse.
Hvis DIA vurderer, at barnet falder uden for ansøgernes god-
kendelse eller er i tvivl herom, er det Adoptionssamrådet i Fa-
milieretshuset, der laver 17c-vurderingen.
Adoptionssamrådet har mulighed for at forelægge frigivelsen af
barnet for Ankestyrelsen. Det vil sige, at Ankestyrelsen vurde-
rer de juridiske aspekter af matchningsforslaget, mens Adopti-
onssamrådet vurderer de resterende oplysninger i sagen. I
praksis forelægger Adoptionssamrådet efter aftale alle sager
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0009.png
9
for Ankestyrelsen, med henblik på vurdering af frigivelses-
grundlaget.
Ankestyrelsen fører statistik over alle matchningsforslag for at
give et aktuelt billede af formidlingssituationen. Statistikken
for 2022 fremgår på side 28.
SKÆRPET TILSYN MED FORMIDLINGEN FRA MA-
DAGASKAR
Ankestyrelsen har siden september 2022 haft et skærpet fokus
på adoptionsformidlingen fra Madagaskar og har været i dialog
med DIA om baggrunden herfor. Det skærpede fokus
udsprang af den madagaskiske centralmyndigheds og en dom-
stols behandling af to konkrete matchningssager i 2022, og af
de oplysninger om Madagaskars adoptionssystem, som frem-
går af FN’s Børnekomités seneste rapport om Madagaskar.
På baggrund af en indstilling fra Ankestyrelsen besluttede So-
cial- og Boligministeren i 2023, at DIA ikke længere kan for-
midle børn fra Madagaskar. Baggrunden for Ankestyrelsens
indstilling vil blive beskrevet i årsberetningen for 2023.
MØDER, KONFERENCER OG ARBEJDSGRUPPER
InterCountry Adoption Network
Ankestyrelsen har siden 2010 deltaget i et mødeforum med
centralmyndigheder fra en række andre modtagerlande, der li-
geledes har tiltrådt Haagerkonventionen. Dette netværk kaldes
InterCountry Adoption Network (ICAN). Gruppen mødes typisk
to gange om året til uformelle drøftelser.
I 2022 har gruppen holdt to møder med fysisk deltagelse. På
møderne blev der udvekslet viden og erfaringer med særligt
fokus på:
Udviklingen og eventuelle ændringer i de forskellige
modtagerlandes adoptionssystemer, særligt under hen-
syntagen til:
o
et faldende antal internationale adoptioner
o
elementer i og vurdering af samarbejdet med de
enkelte afgiverlande i forhold til om samarbejdet
kan fortsætte
o
det stigende fokus på adopteredes ret til egen
identitet
o
mistanke om ulovlig eller uetisk adfærd i adopti-
oner, der er gennemført for flere år siden
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0010.png
10
De forskellige modtagerlandes systemer for Post Adop-
tion Service og for håndteringen af opfølgningsrappor-
ter.
De forskellige modtagerlandes systemer for søgen efter
biologisk slægt samt dialog om, hvordan ny viden om
søgen efter biologisk slægt i de enkelte afgiverlande
kan systematiseres.
Håndtering af problemstillinger relateret til mistanke
om ulovlig eller uetisk adfærd i konkrete sager, hvor
adoptionen er gennemført for flere år siden.
Drøftelse af emner til Special Commission i 2022, her-
under muligheden for en fælles holdning til fremtidige
retningslinjer for håndteringen af de økonomiske aspek-
ter i adoptionsformidlingen.
Arbejdsgruppe om ’illicit practice’
I 2017 tilsluttede the Council on General Affairs and Policy un-
der Haagerkonferencen om International Privatret (HccH) sig
et forslag fra medlemsstaterne om at udarbejde en ”værktøjs-
kasse” (toolkit), som de enkelte stater kan tage i brug i arbej-
det med at identificere, forebygge og håndtere ulovlig adfærd i
forbindelse med internationale adoptioner.
HccH nedsatte herefter en arbejdsgruppe, der har til formål at
udarbejde fælles internationale retningslinjer og metoder til
gavn for samarbejdet mellem landene om forebyggelse og
håndtering af ulovlig adfærd.
Ankestyrelsen har været en del af denne arbejdsgruppe siden
etableringen.
Arbejdsgruppens endelige udkast til et toolkit har været fore-
lagt og drøftet på Special Commission i juli 2022 (se nedenfor)
og blev vedtaget i sin helhed.
Udkastet til et toolkit skal endelig vedtages i det øverste organ
af Haagerkonferencen, Council on General Affairs and Policy,
CGAP, i marts 2023.
Der vil herefter være et toolkit, som de enkelte stater kan tage
i brug i arbejdet med at identificere, forebygge og håndtere
ulovlig adfærd i forbindelse med internationale adoptioner.
Dette toolkit kan Ankestyrelsen anvende i det fremadrettede
tilsyn med adoptionsformidlingen og de konkrete adoptioner,
samt i håndteringen af historiske internationale adoptioner og
sagskomplekser.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0011.png
11
Special Commission
Haagerkonventionen af 29. maj 1993 om beskyttelse af børn
og om samarbejde med hensyn til internationale adoptioner er
i dag det overordnede regelsæt, der regulerer forhold vedrø-
rende international adoption.
Det Permanente Bureau i Haag, der er sekretariat for Haager-
konferencen, har med udgangspunkt i konventionen udarbej-
det omfattende retningslinjer til brug for den praktiske imple-
mentering og forståelse af bestemmelserne i konventionen,
herunder forståelsen af god praksis i konventionssamarbejdet.
Hvert 5. år afholder Det Permanente Bureau i Haag Special
Commission, hvor alle lande, der har tiltrådt Haagerkonventio-
nen om international adoption, er inviterede til at deltage.
På Special Commisssion i juli 2022 deltog Ankestyrelsen som
den danske centralmyndighed efter Haagerkonventionen. På
Special Commission blev der ud over udkastet til et ”tool kit”
for håndteringen af ulovlig adfærd blandt andet også drøftet en
lang række temaer under emnet Post Adoption, herunder Post
Adoption Service, søgen efter biologisk slægt, opfølgningsrap-
porter, sammenbrud i adoptioner og muligheder for fremtidigt
videre arbejde om emnet.
Nordisk møde
Nordisk møde er et årligt møde mellem de nordiske central-
myndigheder efter Haagerkonventionen. På møderne udveks-
les informationer og erfaringer mellem myndighederne. Drøf-
telserne er uformelle og uden referat.
I 2021 blev der i oktober måned holdt et kort virtuelt møde,
hvor man blandt andet drøftede samarbejdet med enkelte kon-
krete afgiverlande, bistand til adopterede til søgen efter biolo-
gisk slægt og oplysninger om egen baggrund samt mulighe-
derne for at styrke det nordiske samarbejde på adoptionsom-
rådet.
I 2022 blev mødet afholdt fysisk i Reykjavik i maj måned, hvor
man blandt andet drøftede følgende emner:
Muligheden for en fælles nordisk tilgang til en række af
de emner, der blev drøftet på Special Commission (se
ovenfor)
De nordiske landes rammer og praksis for tilsynet med
de adoptionsformidlende organisationer
Mulige måder at styrke det nordiske og europæiske
samarbejde på adoptionsområdet
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0012.png
12
Erfaringsudveksling om formidlingen fra en række kon-
krete afgiverlande.
De nordiske centralmyndigheder fik på mødet også besøg af en
repræsentant fra Nordic Adoption Council (de nordiske formid-
lende organisationers sammenslutning) med henblik på en ge-
nerel erfaringsudveksling.
Delegationsbesøg
Tjekkiet
Den tjekkiske centralmyndighed var på delegationsbesøg i An-
kestyrelsen i august 2022. På mødet blev udviklingen på adop-
tionsområdet i Tjekkiet og i Danmark drøftet.
Den tjekkiske centralmyndighed var derudover interesseret i at
få mere viden om de danske PAS-tilbud.
Indien
Ankestyrelsen holdt i august 2022 møde med DIA og DIA’s
kontaktperson i Indien, som på mødet blev undervist i det
danske adoptionssystem.
Derudover blev ændringerne i den indiske adoptionslovgivning
drøftet, og der blev talt om det generelle adoptionssamarbejde
mellem Indien og Danmark.
Sydafrika
Ankestyrelsen holdt i august 2022 møde med DIA og Impilo,
DIAs samarbejdspart i Sydafrika. På mødet blev udviklingen på
adoptionsområdet i såvel Danmark som Sydafrika drøftet, lige-
som samarbejdet mellem landende blev vendt.
Ankestyrelsen fik på mødet også mulighed for at spørge ind til
en række konkrete forhold om det sydafrikanske adoptionssy-
stem af betydning for tilsynet med dette samarbejde.
EurAdopt
Ankestyrelsen deltog i september 2022 i EurAdopts konference
i København. EurAdopt er en sammenslutning af europæiske
formidlende organisationer, og når der hvert andet år afholdes
konference inviteres desuden adoptionsmyndigheder og andre
interessenter inden for adoptionsområdet. Konferencens tema
var "Sustainability of intercountry adoption from different per-
spectives”. Emnerne var blandt andet samarbejdet under Haa-
gerkonventionen, etniske dilemmaer i adoptionsformidlingen,
søgen efter biologisk slægt og PAS.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0013.png
13
CHIP-seminar
Ankestyrelsen deltog i februar 2022 i et seminar om internatio-
nal adoption arrangeret af organisationen Child Identity Pro-
tection (CHIP). Seminarets omdrejningspunkt var Børnekon-
ventionens artikel 7 og 8, som beskriver barnets ret til egen
identitet. Barnets ret til identitet beskrives blandt andet som
retten til at blive registreret ved fødslen, få et navn, en natio-
nalitet og en familierelation. Seminaret havde fokus på dette i
relation til international adoption, som i udgangspunktet æn-
drer eller modificerer den identitet, et barn er givet fra fødslen.
Der var også fokus på, hvordan barnets fortsatte ret til at
kende sin identitet bedst understøttes.
Samarbejde med Færøerne
Færøerne hjemtog i 2018 sagsområdet person-, familie- og ar-
veret, herunder adoptionsområdet. Færøerne og Danmark ind-
gik i den forbindelse en aftale om samarbejde på adoptionsom-
rådet
1
, som fastlægger rammerne for samarbejdet mellem fæ-
røske og danske myndigheder om fremmedadoption.
Aftalen betyder bl.a., at:
Ankestyrelsen er centralmyndighed for Færøerne efter
Haagerkonventionen af 29. maj 1993 om beskyttelse af
børn og om samarbejde med hensyn til internationale
adoptioner.
Ankestyrelsen fører tilsyn med DIA’s virksomhed i rela-
tion til at yde adoptionshjælp til adoptionsansøgere, der
har bopæl på Færøerne.
Ankestyrelsen fører tilsyn med, at færøske myndighe-
ders behandling af sager om international fremmed-
adoption er i overensstemmelse med de grundlæg-
gende elementer i adoptionslovgivningen for Danmark
og med Haagerkonventionen af 29. maj 1993 om be-
skyttelse af børn og om samarbejde med hensyn til in-
ternationale adoptioner.
Myndighederne på Færøerne og i Danmark skal oprette
et samarbejdsforum om fremmedadoption og orientere
hinanden om planlagte ændringer af reglerne om frem-
medadoption i henholdsvis færøsk og dansk adoptions-
lovgivning.
Bekendtgørelse nr. 766 af 6. juni 2018 om aftale mellem Færøernes landsstyre og Dan-
marks regering om samarbejde om adoption
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0014.png
14
Ankestyrelsen holdt i marts 2022 et møde med Familjufyrsitin-
gin om Færøerne og Danmarks samarbejde om adoption. Mø-
det blev holdt ud fra et fælles ønske om at etablere et uformelt
samarbejdsforum, hvor vi kan drøfte generelle adoptionsretlige
tematikker. Efter Færøernes hjemtagelse af området var der et
fælles ønske om at drøfte rammerne for tilsynet i relation til de
færøske adoptionssager samt Familjufyrsitingins mulighed for
at inddrage Ankestyrelsen i internationale adoptionssager.
På mødet var der bl.a. lejlighed til at fortælle om Ankestyrel-
sens behandling af sager, hvor f.eks. adoptanter eller en vok-
sen adopteret henvender sig om mistanke om ulovlige forhold i
en adoptionssag. Det næste møde afholdes i 2023.
Tilsynsrejser
Det har, ud fra en prioritering af de opgaver, der relaterer sig
til det samlede tilsyn med DIA, ikke været muligt for Ankesty-
relsen at gennemføre tilsynsrejser til udlandet i 2022.
UANMELDT TILSYNSBESØG HOS DIA
I december 2022 var Ankestyrelsen på uanmeldt tilsynsbesøg
hos DIA. Besøget havde som i 2021 fokus på DIA’s PAS-hen-
vendelser, med særligt fokus på henvendelser om søgen efter
biologisk slægt (ofte kaldet ”root search”) og aktindsigter. An-
kestyrelsen fik også indblik i uafklarede spørgsmål fra det uan-
meldte tilsynsbesøg i november 2021, samt hvordan DIA’s
konkrete sagsbehandling forløber i forbindelse med PAS-hen-
vendelserne.
UNDERVISNING AF DIA
Som følge af Covid-19-restriktioner var det i 2021 ikke muligt
for Ankestyrelsen at gennemføre den årlige undervisning af
DIA’s personale. Ankestyrelsen gennemførte derfor to under-
visningsforløb i 2022.
I begyndelsen af året underviste Ankestyrelsen DIA’s perso-
nale i Ankestyrelsens arbejde med historiske adoptioner. Op-
lægget omhandlede de retningslinjer Ankestyrelsen arbejder
ud fra i forbindelse med historiske adoptionssager. Derudover
handlede undervisningen om de historiske notater, Ankestyrel-
sen har udarbejdet om adoptionsformidlingen fra Indonesien,
Bangladesh, Colombia og Sri Lanka.
I slutningen af året underviste Ankestyrelsen DIA’s personale i
Haagerkonventionens hovedprincipper med særligt fokus på
behandlingen af matchningssager. Når et udenlandsk barn, der
er blevet frigivet til adoption, er blevet matchet med en dansk
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0015.png
15
ansøger eller et ansøgerpar af enten DIA eller samarbejdspar-
ten i udlandet, skal Ankestyrelsen eller Familieretshuset tage
stilling til, om den konkrete adoptionsproces kan fortsætte.
Undervisningen omhandlede de internationale og nationale be-
stemmelser, der ligger til grund for denne sagsbehandling.
Undervisningen omhandlede også de centrale perspektiver om
barnets bedste, subsidiaritetsprincippet, reglerne for frigivelse
af barnet, samarbejde og retten til identitet, som det er vig-
tigt, at alle aktører på området holder sig for øje i behandlin-
gen at matchningssager.
BEREDSKABSPLAN FOR EN EVENTUEL AFVIK-
LING AF DIA
DIA og Ankestyrelsen har i 2022 i fællesskab udarbejdet en
beredskabsplan, som skal træde i kraft ved et eventuelt ophør
af DIA’s formidlingsvirksomhed. I planen er de nærmere vilkår
samt fælles og individuelle forpligtelser for en afviklingssitua-
tion beskrevet. En afviklingssituation skal i denne sammen-
hæng forstås som en situation, hvor DIA ophører med at yde
adoptionshjælp.
Det fremgår af kap. 7.8 i DIA’s akkrediteringsvilkår, at bered-
skabsplanen blandt andet skal indeholde en stillingtagen til
igangværende sager, DIA’s arkiver samt DIA’s forpligtelser i
forhold til vedtægterne og økonomiske aspekter. Ankestyrelsen
og DIA skal i en afviklingssituation samarbejde for at sikre den
bedst mulige håndtering af alle igangværende sager.
Beredskabsplanen udgør en ramme for DIA’s og Ankestyrel-
sens aktiviteter i en afviklingssituation og tager udgangspunkt
i de aktuelle forhold for DIA’s formidlingsvirksomhed, herunder
blandt andet omfanget af aktive sager, samarbejdsrelationer
og antallet af ansatte i organisationen.
Beredskabsplanen er blevet godkendt af Social-, Bolig- og Æl-
dreministeren. Det forventes, at planen revideres en gang om
året.
GODKENDELSE OG ANMELDELSE AF ADOPTI-
ONSRELATERET STØTTE
Ankestyrelsen og DIA indgik i 2021 en aftale om vilkårene for
DIA’s akkreditering til at formidle internationale adoptioner i
2022-2025. Vilkårene indeholder nye retningslinjer, der regu-
lerer DIA’s muligheder for at yde adoptionsrelateret hjælpear-
bejde i afgiverlandene. Disse retningslinjer er udmøntningen af
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0016.png
16
en politisk beslutning fra 2020 om at regulere de økonomiske
relationer i formidlingsarbejdet nærmere.
Siden 1. januar 2022 har DIA alene måttet yde donationer og
adoptionsrelateret hjælpearbejde i de afgiverlande, hvor DIA
kan indbetale midlerne til centralmyndigheden, eller hvor ram-
men, kriterierne og reglerne for betalingen er reguleret af
myndighederne eller i afgiverlandets regler.
DIA skal fortsat forelægge ønsker om adoptionsrelateret hjæl-
pearbejde for Ankestyrelsen til godkendelse, når beløbet er
over 50.000 kr., inden udbetalingen foretages. Adoptionsrela-
teret hjælpearbejde under 50.000 kr. skal alene anmeldes til
Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har i 2022 ikke modtaget nogen forelæggelser
om adoptionsrelateret hjælpearbejde til godkendelse fra DIA.
INDBERETNINGER FRA BORGERE
Borgere kan indberette om forhold angående DIA’s virksomhed
til Ankestyrelsen. Eventuelle indberetninger indgår i Ankesty-
relsens tilsyn med DIA.
Ankestyrelsen modtog ultimo 2022 en indberetning om DIA’s
virksomhed fra en borger. I tilsynet har styrelsen mulighed for
at undersøge sagsforløbet i den konkrete sag og reagere over
for DIA. Ankestyrelsen har ved udgangen af 2022 ikke færdig-
behandlet indberetningen. Resultatet vil derfor fremgå af års-
beretningen for 2023 om tilsynet med DIA.
FORRETNINGSGANGSBESKRIVELSER
I det løbende tilsyn med DIA’s administrative forhold, fandt
Ankestyrelsen det relevant at bede DIA om at udarbejde og
indsende forretningsgangsbeskrivelser, der i overensstem-
melse med akkrediteringsvilkårene indeholder krav til journal-
systemet, regler og rutiner for sagsbehandlingen herunder
DIA’s håndtering af henvendelser om PAS samt en beskrivelse
af ansvars- og opgavefordelingen med hensyn til organisatio-
nens administrative forhold. DIA har i overensstemmelse med
akkrediteringsvilkårene indsendt forretningsgangsbeskrivel-
serne til orientering til Ankestyrelsen.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0017.png
17
KAPITEL 4
Sager med mistanke om ure-
gelmæssige eller ulovlige for-
hold
Ankestyrelsen behandler sager vedrørende mistanke om ure-
gelmæssigheder eller ulovlige forhold i afsluttede adoptionssa-
ger. Retningslinjerne for Ankestyrelsens behandling af disse
sager kan læses på Ankestyrelsens hjemmeside:
Retningslinjer
— Ankestyrelsen (ast.dk)
Revidering af retningslinjer
I 2022 reviderede Ankestyrelsen retningslinjerne for behand-
lingen af adoptionssager med mistanke om uregelmæssigheder
eller ulovlige forhold.
Revisionen tog udgangspunkt i de undersøgelser, som Anke-
styrelsen har gennemført, og præciserer, hvilken bistand An-
kestyrelsen kan yde i denne type sager.
Efter de reviderede retningslinjer er formålet med bistanden
fortsat at understøtte den adopteredes ret til egen identitet. Ud
fra erfaringerne med de hidtil behandlede henvendelser og for-
midlingssamarbejder har det vist sig vanskeligt at foretage en
vurdering af, om der er sket ulovlige handlinger i konkrete
adoptionssager og det generelle formidlingsarbejde, der ligger
år tilbage. Ankestyrelsen kan derimod tilbyde at hjælpe med at
kaste lys over de nærmere omstændigheder i de konkrete
adoptioner og det generelle formidlingsarbejde.
De reviderede retningslinjer beskriver Ankestyrelsens handle-
muligheder, når Ankestyrelsen vurderer, at en adoption eller et
adoptionssamarbejde
kan
have fundet sted på et
ikke
lovligt,
etisk og forsvarligt grundlag.
Retningslinjerne retter sig særligt mod de adoptioner og sam-
arbejdsrelationer, der ikke er omfattet af Ankestyrelsens tilsyn
med DIA’s formidlingsarbejde. Håndteringen af mistanker om
ulovlig adfærd i sager, der involverer udenlandske samarbejds-
parter, som DIA ikke har eller har haft et samarbejde med, re-
guleres i regler for tilsynet med DIA’s formidlingsvirksomhed.
Generelle undersøgelser
Hvis Ankestyrelsen vurderer, at der er grund til mistanke om
ulovlige forhold i én eller flere afsluttede adoptionssager, kan
Ankestyrelsen foretage en nærmere undersøgelse af oplysnin-
gerne. I en undersøgelse kan Ankestyrelsen eksempelvis ind-
hente informationer fra DIA, internationale samarbejdsparter
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0018.png
18
og afgiverlandets centralmyndighed. Ankestyrelsen gennemgår
ligeledes konkrete og generelle sager fra Statens Arkiver og fra
DIA.
En undersøgelse af et formidlingssamarbejde omfatter alene
forhold i adoptioner formidlet gennem danske adoptionsformid-
lende organisationer. Som led i en undersøgelse vil Ankestyrel-
sen derudover forsøge at indhente information om, hvordan
den adopterede kan få hjælp til at søge efter oplysninger om
biologisk slægt i afgiverlandet, og hvilke muligheder der er for
hjælp i Danmark.
Ankestyrelsen informerer om resultaterne af de generelle un-
dersøgelser på Ankestyrelsens hjemmeside. Det giver alle
adopterede fra det undersøgte land mulighed for at få øget
indsigt i de tilvejebragte oplysninger om adoptioner fra det på-
gældende land.
Individuelle henvendelser
Ankestyrelsen behandler også henvendelser fra adopterede.
Adopterede, der har mistanke om uregelmæssigheder eller
ulovlige forhold i deres adoption, kan få hjælp fra Ankestyrel-
sen til at få indblik i deres egen adoptionssag og få kendskab
til, om sagen ser ud til at være behandlet i overensstemmelse
med de regler og den praksis, der generelt var gældende for
den internationale adoptionsformidling fra afgiverlandet på for-
midlingstidspunktet.
Ankestyrelsen vil i den sammenhæng beskrive eventuelle pro-
blematiske aspekter i sagen, som kan indikere uregelmæssig-
heder eller ulovlige forhold. Disse forhold vil i udgangspunktet
kunne involvere både udenlandske og danske organisationer
og myndigheder.
I sager, der ligger mange år tilbage i tiden, er antallet af doku-
menter og oplysninger om barnet og barnets baggrund ofte
sparsomme. Ankestyrelsen kan som udgangspunkt alene be-
skrive de faktiske forhold i sagen på baggrund af de oplysnin-
ger, der findes i adoptionssagen. Beskrivelse af de faktiske for-
hold kan eventuelt suppleres med oplysninger om gældende
regler og procedurer i det konkrete afgiverland på det pågæl-
dende tidspunkt.
Ankestyrelsen har i 2022 færdigbehandlet to konkrete henven-
delser fra adopterede, der havde mistanke om ulovlige forhold.
Undersøgelse af den historiske adoptionsformidling fra
Sydkorea
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0019.png
19
I 2022 rettede Danish Korean Rights Group (DKRG) opmærk-
somhed mod væsentlige problemstillinger i den internationale
adoptionsformidling fra Sydkorea. Ankestyrelsen har herefter
indhentet viden om formidlingen fra DIA, DKRG og den danske
ambassade i Seoul samt centralmyndigheder i andre modta-
gerlande.
Den sydkoreanske Truth and Reconciliation Committee beslut-
tede i december 2022 at undersøge omfanget af svindel i
adoptionssystemet i Sydkorea. Ankestyrelsen vurderede, at de
indsamlede oplysninger, at pegede på, adoptionsformidlingen
fra Sydkorea i 1970’erne og 1980’erne var præget af systema-
tisk ulovlig adfærd i Sydkorea. Ankestyrelsen har derfor iværk-
sat en undersøgelse af den danske adoptionsformidling fra
Sydkorea i 1970’erne og 1980’erne.
Undersøgelsen skal tilvejebringe oplysninger, der understøtter
adopteredes ret til at kende egen historie. Undersøgelsen vil
derfor beskrive, hvordan adoptionsformidlingen fra Sydkorea
til Danmark udformede sig i den givne periode.
Da hovedparten af adoptionerne fra Sydkorea blev gennemført
i 1970’erne og 1980’erne, og DKRG har identificeret ulovlige
handlinger i samme periode, har Ankestyrelsen fokuseret på
disse to årtier i indsamlingen af materiale til brug for undersø-
gelsen.
Formålet med undersøgelsen er ikke at konkludere, om de
konkrete adoptioner er sket på ulovligt grundlag, men at be-
lyse de danske organisationers formidlingsarbejde. Undersø-
gelsen vil derfor i højere grad have karakter af en historisk be-
skrivende afdækning end en juridisk vurdering.
Det forventes, at undersøgelsen er færdig inden udgangen af
2023.
Hollandsrapporterne
I februar 2021 offentliggjorde den hollandske regering en rap-
port om ulovlige internationale adoptioner til Holland. Undersø-
gelsen er foretaget af en uafhængig komite i Holland (Commis-
sie onderzoek interlandelijke adoptie), og handler om internati-
onale adoptioner fra særligt Bangladesh, Brasilien, Colombia,
Indonesien og Sri Lanka i perioden 1967-1998.
Rapporten konkluderer, at der har været systematisk ulovlig
og uetisk adfærd i den internationale adoptionsformidling fra
flere lande, herunder Bangladesh, Brasilien, Colombia, Indone-
sien og Sri Lanka. Rapportens konklusion resulterede blandt
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0020.png
20
andet i, at den hollandske regering i februar 2021 suspende-
rede alle nye godkendelser af ansøgninger om international
adoptionsformidling (moratorium).
Ankestyrelsen besluttede på baggrund af informationerne i den
hollandske rapport at undersøge adoptionsformidlingen til Dan-
mark fra Bangladesh, Colombia, Indonesien og Sri Lanka nær-
mere.
Omdrejningspunktet for Ankestyrelsens undersøgelser var at
sammenstille oplysningerne i den hollandske rapport med til-
gængelige faktuelle oplysninger om den danske adoptionsfor-
midling fra de fire lande. Ankestyrelsen afsluttede og offentlig-
gjorde de fire undersøgelser i begyndelsen af 2022.
2
Generelt for de fire undersøgelser
Generelt set konkluderer Ankestyrelsen om formidlingen fra
alle fire lande, at der efter nutidige standarder for international
adoptionsformidling ikke har været tilstrækkelige sikkerheds-
foranstaltninger i landenes adoptionssystemer dengang, eller i
den danske formidling til at sikre, at barnets bedste var det
styrende princip i den enkelte adoption.
Bangladesh
Ifølge den hollandske rapport blev der bl.a. rejst alvorlige an-
klager mod lederen af Terre des Hommes Danmark.
Ankestyrelsens undersøgelse havde derfor særligt fokus på at
tilvejebringe oplysninger og viden om disse anklager og den
mulige betydning for formidlingen til Danmark.
Ankestyrelsen konkluderede i undersøgelsen:
At anklagerne mod Terre des Hommes Danmark rettede
sig mod organisationens kontaktperson i Bangladesh og
dermed ikke imod den danske direktør
At to af de øvrige personer, der ifølge Hollandsrappor-
ten blev rejst anklager mod, har været ansvarlige for
frigivelsen og overdragelsen af værgemålet i flere af de
konkrete adoptionssager, Ankestyrelsen har gennem-
gået.
2
Undersøgelserne kan hentes her:
Mistanke om ulovlig adoption — Ankestyrelsen
(ast.dk)
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0021.png
21
Der er dog kun sparsomme oplysninger til rådighed i de kon-
krete sager, og det har ikke været muligt at tilvejebringe ge-
nerelle sager fra Terre des Hommes Danmark om formidlingen
fra Bangladesh. Derfor har det ikke været muligt at foretage
en nærmere afdækning af de faktiske omstændigheder i de
konkrete adoptioner ud over de oplysninger, der fremgår af de
konkrete sager.
Colombia
Den hollandske rapport fremhæver særligt to tidsperioder, som
var relevante at undersøge i forbindelse med adoptioner fra
Colombia til Danmark. Det drejer sig om perioden før 1975,
hvor den hollandske rapport peger på, at der var en række ri-
sikofaktorer til stede i det colombianske system, som mulig-
gjorde ulovligheder i de adoptioner, der blev foretaget. Der-
næst drejer det sig om perioden fra 1985 til 1986, hvor mange
børn forsvandt fra deres biologiske forældre i forbindelse med
naturkatastrofen i Armero i 1985.
Ankestyrelsen konkluderede i undersøgelsen:
De konkrete adoptionssager fra tiden før 1975 er meget
sparsomt oplyst, ligesom der kun foreligger få officielle
dokumenter fra Colombia. På baggrund af oplysnin-
gerne i adoptionssagerne kan det ikke udelukkes, at de
risikoforhold, der er beskrevet i den hollandske rapport,
kan have gjort sig gældende i adoptioner til Danmark.
I de dokumenter, Ankestyrelsen har gennemgået, fore-
ligger der ikke oplysninger om, at børn, der var ofre for
katastrofen i Armero, er blevet adopteret til Danmark.
En vurdering af, hvorvidt det er tilfældet, vil kræve en
gennemgang af de konkrete adoptionssager i perioden
november 1985 til 1987 for eventuelle baggrundsoplys-
ninger herom.
Ankestyrelsen fortsætter derfor undersøgelsen af, om
den danske adoptionsformidling har været forbundet
med området Armero efter naturkatastrofen i 1985 og
vil i den forbindelse gennemgå konkrete adoptionssager
fra perioden.
Ved udgangen af 2022 var den fortsatte undersøgelse endnu
ikke afsluttet. Resultaterne af denne undersøgelse vil fremgå
af Ankestyrelsens hjemmeside, når undersøgelsen er færdig.
Indonesien
Den hollandske rapport beskriver flere indikationer på ulovlige
forhold i adoptioner fra Indonesien til Holland, herunder blandt
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0022.png
22
andet børnehandel, korruption og dokumentforfalskning. Kon-
kret nævnes adoptioner fra øen Biak og børnehjemmet Kasih
Bunda.
Ankestyrelsens undersøgelse havde derfor særligt fokus på at
afdække, om DanAdopts formidling af børn fra Indonesien
havde sammenfald med den hollandske formidling, herunder
om der blev formidlet børn fra øen Biak eller børnehjemmet
Kasih Bunda til Danmark.
Ankestyrelsen konkluderede i undersøgelsen:
At formidlingen fra Indonesien til Danmark overordnet
set vidner om en proces, der ikke har været forbundet
med ulovlig formidling.
At DanAdopt ikke ses at have samarbejdet med eller
haft kontakt til børnehjemmet Kasih Bunda.
At Øen Biak ikke er nævnt i det materiale Ankestyrelsen
har gennemgået.
Sri Lanka
Ifølge den hollandske rapport forekom der eksempler på ulov-
lig praksis i formidlingen fra Sri Lanka til Holland såsom ”baby
farms”, trafficking og tyveri af børn, dokumentforfalskning
samt hemmeligholdelse af børns virkelige status m.m.
Ankestyrelsen fokuserede i sin undersøgelse på de oplysninger
i den hollandske rapport, som Ankestyrelsen vurderede havde
særlig relevans for formidlingen til Danmark. Det drejede sig
om:
En rapport fra en undersøgelseskommission på Sri
Lanka i 1987, som konkluderede, at de fleste internati-
onale adoptioner var ulovlige, fordi de ikke fulgte den
officielle procedure.
Oplysninger om en lokal kontaktperson, der var gen-
stand for efterforskning i Holland og Storbritannien og
mistænkt for at være involveret i ulovligheder.
Ankestyrelsen har tidligere undersøgt adoptionsformidlingen
fra Sri Lanka. I 2017 konkluderede Ankestyrelsen, at styrelsen
på daværende tidspunkt ikke havde tilstrækkelige oplysninger
til at vurdere, om der var sket ulovlige handlinger i de danske
sager og i det danske formidlingssamarbejde.
Formålet med undersøgelsen i 2022 var at vurdere, om de nye
oplysninger gav anledning til at ændre Ankestyrelsens konklu-
sion fra 2017.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0023.png
23
Ankestyrelsen konkluderede i undersøgelsen:
Der er oplysninger, der tyder på, at ulovligheder har
været en del af formidlingen til Danmark. Gennemgan-
gen af sager fra 1980’erne viser, at AC Børnehjælps
kontaktperson i en periode samarbejdede med perso-
ner, der ifølge kontaktpersonen agerede uetisk og kun
ville tilvejebringe børn og dokumenter, efter at kontakt-
personen havde bekræftet, at de ville modtage ekstra
betaling.
Oplysningerne tyder på, at kontaktpersonen i en peri-
ode formidlede børn til Danmark i samarbejde med
kvinder, der udgav sig for at være biologiske mødre.
Endelig tyder oplysningerne på, at der var et økonomisk
incitament forbundet med AC Børnehjælps aftale med
deres kontaktperson, som indebar samarbejde med
tvivlsomme aktører samt sikkerheds- og helbredsrisici
for børnene.
Ankestyrelsen kan hverken be- eller afkræfte, om de
danske sager har fulgt de officielle procedurer. Ifølge
den hollandske undersøgelseskommission blev der kun
gennemført 37 adoptioner fra Sri Lanka via de officielle
kanaler i 1986. Samme år blev der gennemført 79
adoptioner til Danmark.
Dette indikerer i sig selv, at en andel af adoptionerne til
Danmark ikke har fulgt de officielle kanaler. Ankestyrel-
sen kan ikke komme dette nærmere, da Ankestyrelsen
ikke har adgang til selve kommissionens rapport og
dermed ikke mulighed for at få præciseret og uddybet
oplysningerne.
Baseret på de oplysninger, Ankestyrelsen har til rådig-
hed, er der ikke sammenfald mellem de danske organi-
sationers kontaktpersoner og advokat og den kvindelige
srilankanske advokat, der var mistænkt for handel med
børn og for at drive ”baby farms”.
Internationale netværksmøder om historiske sager
Ankestyrelsen tog i 2020 initiativ til en undergruppe under
ICAN-netværket med fokus på konkrete problemstillinger i for-
bindelse med historiske adoptioner. Netværket har i 2022 af-
holdt digitale sparringsmøder, når konkrete problemstillinger
er opstået. Herigennem har Ankestyrelsen opnået viden om,
hvordan historiske adoptioner behandles i andre lande, og
hvilke værktøjer andre centralmyndigheder bruger eller udvik-
ler i forbindelse med behandlingen af historiske sager.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0024.png
24
Den svenske adoptionskommission
I september 2022 mødtes Ankestyrelsen med den svenske
adoptionskommission, som den svenske regering i 2021 ned-
satte med henblik på en generel afdækning af den internatio-
nale adoptionsformidling i Sverige. Mødet omhandlede videns-
deling på baggrund af Ankestyrelsens rapport om mistanke om
ulovlige forhold i adoptioner fra Chile. Den svenske adoptions-
kommission ønskede viden om metodegrundlaget for undersø-
gelsen.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0025.png
25
KAPITEL 5
Tilsyn med økonomiske for-
hold
DIA er ifølge sine akkrediteringsvilkår forpligtet til at tilrette-
lægge sine økonomiske forhold på en forsvarlig, hensigtsmæs-
sig og gennemsigtig måde, og løbende afrapportere om organi-
sationens økonomiske status til Ankestyrelsen i form af kvar-
talsrapporteringer, budget og årsregnskab.
DIA er finansieret af adoptionsansøgernes gebyrer samt et
statsligt tilskud på 2 mio. kr. årligt. Tilskuddet blev indført med
den politiske aftale om et nyt adoptionssystem i efteråret
2014. For at sikre den fortsatte drift kan DIA, ud over det faste
årlige driftstilskud på 2 mio. kr., få udbetalt et yderligere
driftstilskud efter dokumenteret behov. Denne mulighed blev
indført ved de politiske forhandlinger om SSA-reserven i efter-
året 2021, hvor det blev besluttet at afsætte i alt 15,8 mio. kr.
i årene 2022 til og med juni 2025 til at dække et eventuelt un-
derskud i DIA.
Formålet med Ankestyrelsens tilsyn med DIA’s økonomiske
forhold er primært at sikre en forsvarlig økonomisk drift af or-
ganisationen og forvaltningen af DIA’s indtægter, hvor geby-
rerne løbende er tilpasset omkostningsniveauet i organisatio-
nen, og hvor Ankestyrelsen sikres den nødvendige indsigt i or-
ganisationens økonomistyring. Til brug for det økonomiske til-
syn fik Ankestyrelsen i 2022 konsulentbistand fra Revisionsfir-
maet BDO til at gennemgå kvartalsrapporter, budget og års-
rapport. Derudover skal DIA til brug for tilsynet indsende:
En månedlig opgørelse over antallet af nye ansøgere og
antallet af formidlinger.
Oplysninger om antallet af DIA’s indkrævede gebyrer
opgjort pr. land og pr. rate i forbindelse med kvartals-
regnskaber og årsregnskabet.
Anmeldelse af eventuel adoptionsrelateret hjælpear-
bejde ved hvert kvartalsregnskab.
Oplyse antallet af nye PAS henvendelser ved hvert
kvartalsregnskab fra og med 3. kvartal 2022.
Ankestyrelsen havde i 2022 et særligt fokus på DIA’s mulighe-
der for anvendelse af provenuet fra salget af DIA’s faste ejen-
dom særligt under hensyntagen til den omstændighed, at DIA
modtager driftsstøtte fra staten. Endelig var der i 2022 et fo-
kus på DIA’s udgifter til PAS.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0026.png
26
BDO’s tilsynsbesøg hos DIA i maj 2022
BDO, der yder revisionsfaglig bistand til Ankestyrelsens tilsyn
med DIA’s økonomiske forhold, var i maj 2022 på tilsynsbesøg
hos DIA. Tilsynsbesøget omfattede bogholderi, økonomistyring
og intern kontrol, fakturering, lønninger, likvide midler og va-
luta, regnskabsinstruks og opfølgning fra tidligere tilsynsbesøg.
BDO har efterfølgende udarbejdet en rapport med deres ho-
vedkonklusioner fra besøget. Ankestyrelsen fandt det herefter
relevant at bede DIA om at færdiggøre og indsende en revide-
ret regnskabsinstruks. Regnskabsinstruksen skulle bl.a. have
et større fokus på interne kontroller, herunder kontrol med le-
delsens dispositioner.
Kvartalsregnskaber i 2022 og årsregnskab for 2021
DIA’s kvartalsrapporteringer for 2022 og aflevering af årsregn-
skab for 2021 er sket rettidigt og har i form og indhold levet
op til kravene i DIA’s akkrediteringsvilkår. Det fremgår af års-
regnskabet for 2021 (som blev afleveret i 2022), at årets re-
sultat var et overskud på 1.530,231 kr. Overskuddet fremkom
som et provenu i forbindelse med salget af DIA’s faste ejen-
dom. Ankestyrelsen har efterfølgende bedt DIA placere prove-
nuet i DIA’s bundne midler. DIA modtog i 2021 udbetaling af
driftsstøtte på i alt 2.799,681 kr. fra de afsatte midler, der via
satspuljeaftalen for 2019 blev afsat til at dække et eventuelt
underskud i 2021.
Ankestyrelsen har i sit tilsyn med DIA’s økonomi fundet, at
DIA’s drift i stadig højere grad er afhængig af fortsatte stats-
lige tilskud. I DIA’s reviderede budget for 2022 forventes et
underskud for året på 4.299.984 mio. kr., som kan dækkes af
de afsatte midler til driftsstøtte på SSA-reserven, hvor der i
2022 er afsat 4.3 mio. kr. til dækning af et eventuelt under-
skud. Budgettet revideres løbende i forbindelse med kvartals-
rapporteringerne.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0027.png
27
KAPITEL 6
Statistik
SAGER OM GODKENDELSE AF MATCHNINGS-
FORSLAG I ANKESTYRELSEN OG I ADOPTIONS-
SAMRÅDET
Ankestyrelsen har i 2022 behandlet 32 sager om godkendelse
af matchningsforslag. Alle 32 matchningsforslag er godkendt.
Derudover har Adoptionssamrådet (Familieretshuset) behand-
let tre sager, hvor frigivelsesgrundlaget har været forelagt An-
kestyrelsen, eller Ankestyrelsen havde allerede vurderet frigi-
velsesgrundlaget, inden sagen blev sendt til samrådet
3
.
Sydafrika ændrede i 2018 proceduren for matchningssager,
hvilket betyder, at sagsbehandlingen i Danmark oftest ikke kan
afsluttes inden for syv dage, som er et krav efter § 47, stk. 4, i
bekendtgørelsen om adoption. Sager fra Sydafrika behandles i
en todelt proces. Ankestyrelsen behandler i første omgang de
helbredsmæssige oplysninger. Det vil i praksis sige, at Anke-
styrelsen vurderer, om ansøgernes godkendelse omfatter det
konkrete barn i forslag. Herefter sender styrelsen sagen retur
til DIA, som sender sagen til de sydafrikanske myndigheder.
Når de sydafrikanske myndigheder har færdigbehandlet
matchningssagen, sender DIA sagen til Ankestyrelsen igen.
Ankestyrelsen vurderer på dette tidspunkt frigivelsesgrundla-
get og tager endelig stilling til, om adoptionsprocessen kan
fortsætte. Der foregår altså to særskilte behandlinger og vur-
deringer i sager fra Sydafrika, som - til forskel fra matchnings-
sager fra andre lande - ikke kan ske parallelt. Ankestyrelsen
tilstræber i begge processer at behandle sagerne hurtigst mu-
ligt.
3
I sager hvor DIA vurderer, at det barn, der er blevet matchet med ansøgerne, ligger
uden for ansøgernes godkendelse eller er i tvivl herom, skal matchningsforslaget
sendes til Adoptionssamrådet, der skal tage stilling til barnet i forhold til ansøgernes
godkendelse og til, om adoptionsforløbet kan fortsætte (bekendtgørelsen om adoption §
48, stk. 1 og stk. 3). Samrådet behandler også de matchningsager hvor Ankestyrel-
sen har vurderet at barnet ikke er omfattet af ansøgernes godkendelsesramme med
henblik på om ansøgernes godkendelse evt. kan udvides.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0028.png
28
Tabel 1
Barnets oprindelsesland (Sager om behandling af
matchningsforslag, 2022, Ankestyrelsen)
Tjekkiet
Madagaskar
Taiwan
Sydkorea
Thailand
Indien
Sydafrika
0
1
3
2
3
7
1
15
5
10
I alt 32 sager
I alt 32 sager
15
20
Tabel 2
Barnets oprindelsesland (Sager om behandling af
matchningsforslag, 2022, Adoptionssamrådet)
Thailand
1
I alt 3 sager
Indien
1
Taiwan
1
0
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0029.png
29
Diagram 1
Barnets alder ved DIA’s modtagelse af sagen fra
afgiverlandet for sager behandlet i Ankestyrelsen (Sager om
behandling af matchningsforslag, 2022, Ankestyrelsen)
12%
19%
Under 12
måneder
13-24
måneder
25-36
måneder
19%
50%
37 måneder
eller over
I alt 32 sager
I alt 32 sager
Diagram 2
Barnets alder ved ansøgernes accept af
matchningsforslaget for sager behandlet i Adoptionssamrå-
det (Sager om behandling af matchningsforslag, 2022,
Adoptionssamrådet)
33%
13-24 måneder
67%
37 måneder eller
over
I alt 3 sager
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0030.png
30
Diagram 3
Baggrunden for frigivelse af barnet i afgiverlan-
det for sager behandlet i Ankestyrelsen (Sager om behand-
ling af matchningsforslag, 2022, Ankestyrelsen)
Hittebarn
13%
9%
25%
Frigivet med samtykke
fra biologisk mor
og/eller far
Frigivet uden
samtykkefra biologisk
mor og/eller far
(tvangsadoption)
Efterladt (bio.slægt
kendt, B efterladt)
53%
I alt 32 sager
Diagram 4
Baggrunden for frigivelse af barnet i afgiverlan-
det i sager behandlet i Adoptionssamrådet (Sager om be-
handling af matchningsforslag, 2022, Adoptionssamrådet)
33%
Hittebarn
67%
Frigivet uden samtykke fra
biologisk mor og/eller far
(tvangsadoption)
I alt 3 sager
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0031.png
31
Diagram 5
Sager, hvor DIA blev bedt om at fremskaffe
yderligere dokumenter i sager behandlet i Ankestyrelsen
(Sager om behandling af matchningsforslag, 2022, Ankesty-
relsen)
6%
Nej 30
Ja 2
94%
I alt 32 sager
I to sager, som blev behandlet af Ankestyrelsen, bad Ankesty-
relsen DIA om at indhente yderligere oplysninger. Oplysnin-
gerne i den ene sag handlede om dokumentation for eftersøg-
ningen af udvidet biologisk familie. Oplysningerne i den anden
sag handlede om, hvorvidt subsidiaritetsprincippet var opfyldt i
en matchningssag, hvor to søskende var blevet stillet i forslag
til to ansøgerpar i to forskellige modtagerlande.
Derudover bad Adoptionssamrådet i en af de tre sager, som
blev behandlet af samrådet, DIA om at indhente yderligere op-
lysninger. Oplysningerne handlede om dokumentation for både
eftersøgningen af biologisk familie og afsøgningen af mulighe-
derne for at placere barnet i en national familie med henblik på
adoption.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0032.png
32
Diagram 7
Sagens endelige udfald i sager behandlet i
Ankestyrelsen (sager om behandling af matchningsforslag,
2022, Ankestyrelsen)
4%
4%
Ansøgeren har accepteret
matchningsforslaget
Sagen er sendt til
samrådet
Andet
92%
I alt 25 sager
I alle de tre sager, der blev behandlet i Adoptionssamrådet,
blev ansøgerens/ansøgernes godkendelse udvidet til at omfatte
det konkrete barn.
Tabel 3
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for matchningssa-
ger i Ankestyrelsen, antal ugedage (sager med todelt proces er
ikke inkluderet)
15
13
I alt 23 sager
10
5,87
5
0
0
Minimum
Maksimum
Gennemsnit
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0033.png
33
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid (tabel 3) er baseret på
Ankestyrelsens behandling af i alt 23 sager. Fire af de 23 sager
har en sagsbehandlingstid over syv dage.
I flere af de fire sager har Ankestyrelsen bedt DIA om at ind-
hente centrale oplysninger om barnet til brug for vurderingen
af, om sagen har fulgt gældende regler og procedurer i afgi-
verlandet og er i overensstemmelse med Haagerkonventionens
principper.
To sager er ikke medtaget i gennemsnittet, da de havde en
ekstraordinær lang sagsbehandlingstid (henholdsvis 61 og 48
dage). Årsagen til den lange sagsbehandlingstid var i det ene
tilfælde, at det ikke var muligt for DIA at få afdækket Ankesty-
relsens spørgsmål vedrørende subsidiaritetsprincippet og frigi-
velsesgrundlaget tilstrækkeligt, hvorefter DIA valgte ikke at gå
videre med sagen. I det andet tilfælde blev DIA bedt om at
indhente yderligere oplysninger til brug for Ankestyrelsens vur-
dering af, om subsidiaritetsprincippet var opfyldt i en match-
ningssag, hvor to søskende var blevet stillet i forslag til to an-
søgerpar i to forskellige modtagerlande.
Sager med todelt proces
Sager med en todelt proces er ikke inkluderet i tabel 3, da An-
kestyrelsen ikke har nogen indflydelse på, hvornår del to kan
iværksættes. Dette afhænger af sagsbehandlingen i Sydafrika.
Erfaringerne fra disser sager viser, at sagerne kan ligge stille i
en lang periode mellem de to processer.
Ankestyrelsen tilstræber, at den reelle sagsbehandlingstid af
del et og del to af sagen er inden for syv dage.
I 2022 færdigbehandlede Ankestyrelsen i alt syv sager med en
todelt proces. Den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid
på sager med todelt proces var 120 dage (minimum 5 dage,
maksimum 255 dage).
Den reelle gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen
på sager med en todelt proces var tre dage for den første pro-
ces (minimum en dag, maksimum syv dage), og 16 dage for
den anden proces (minimum 0 dag, maksimum 62).
Flere af sagerne har overskredet de syv dage i den anden del
af processen. Årsagen er primært, at DIA er blevet bedt om at
indhente yderligere oplysninger, og at det har været tale om
nogle komplicerede adoptionsforløb, som det har taget læn-
gere tid at få kortlagt end forventet.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0034.png
34
Siden januar 2016 har adoptanter, som har adopteret barn fra
udlandet med bistand fra DIA, fået tilsendt et spørgeskema fra
Ankestyrelsen om deres adoptionsforløb. Spørgeskemaet ud-
sendes med henblik på, at Ankestyrelsen kan indsamle infor-
mationer om DIA’s adoptionsformidlende arbejde.
Neden for fremgår resultaterne af de spørgeskemaer, som An-
kestyrelsen har sendt til de adoptanter, der i 2022 har adopte-
ret internationalt. Ankestyrelsen har sendt 40 spørgeskemaer
og har modtaget svar og delvise svar fra 28 respondenter.
De individuelle svar på spørgeskemaerne indeholder flere kom-
mentarer og uddybninger om DIA’s sagsbehandling, opholdet i
afgiverlandet og tiden efter hjemtagelsen. Ankestyrelsen gen-
nemser løbende alle besvarelser og kontakter DIA, hvis enkelte
besvarelser giver anledning til at få sager eller procedurer be-
lyst yderligere. Besvarelserne har i 2022 ikke givet anledning
til en reaktion fra Ankestyrelsen.
Tabel 4 Spørgsmål:
Hvor tilfreds er du med den vejled-
ning, som du modtog fra DIA inden afrejse om adoptions-
proceduren i afgiverlandet
60%
UNDERSØGELSE BLANDT ADOPTANTER EFTER
HJEMTAGELSEN
55%
I alt 20 svar
50%
40%
30%
20%
20%
15%
5%
Meget tilfreds
Tilfreds
Hverken/eller
Utilfreds
10%
5%
Meget utilfreds
0%
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0035.png
35
Tabel 5 Spørgsmål:
Hvor tilfreds er du med den vejled-
ning, som du modtog fra DIA inden afrejse om de praktiske
forhold i afgiverlandet, herunder kultur og skikke
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
32%
29%
29%
I alt 28 svar
7%
4%
Meget tilfreds
Tilfreds
Hverken/eller
Utilfreds
Meget utilfreds
Diagram 8
Spørgsmål: Søgte du hjælp fra DIA’s hoved-
sæde i Danmark, mens du opholdte dig i afgiverlandet?
26%
Nej
Ja
74%
I alt 27 svar
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0036.png
36
Diagram 9
Spørgsmål: Hvor tilfreds er du med den hjælp,
du modtog fra DIA’s hovedsæde i Danmark, mens du op-
holdt dig i afgiverlandet?
29%
43%
Meget tilfreds
Tilfreds
Hverken/eller
29%
I alt 7 svar
Tabel 6
Spørgsmål: Når du i dag tænker tilbage på adoptio-
nen og tiden efter hjemkomsten med dit barn/dine børn,
hvor tilfreds er du så med det samlede hjemtagelsesforløb
fra du tilmeldte dig den adoptionsformidlende organisation
og til den første tid hjemme med dit barn/dine børn?
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
60%
I alt 25 svar
20%
16%
4%
Meget utilfreds
0%
Meget tilfreds
Tilfreds
Hverken/eller
Utilfreds
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 71: Ankestyrelsens årsberetning 2022 om tilsyn på adoptionsområdet fra social- og boligministeren
2804591_0037.png
37
Tabel 7
Spørgsmål: I hvilken grad er du tilfreds med DIA’s
arbejde hvad angår følgende?
Information fra matchning til hjemtagelse
35%
42%
15%
31%
27%
35%
0%
20%
27%
31%
54%
38%
42%
50%
40%
60%
27%
8% 4%
27%
Information fra landevalg til matchning
DIAs skriftlige information
19%
23%
15%
12%
8%
12% 4%
12% 4%
Information på DIAs hjemmeside
DIAs skriftlige kommunikation
DIAs sagsbehandling
80%
100%
I alt 26 svar
Meget tilfreds
Tilfreds
Hverken/eller
Utilfreds
Meget utilfreds
Stort set alle respondenter har modtaget den obligatoriske
rådgivning før og efter hjemtagelsen (fase 4). Ud over én re-
spondent, har alle, der har besvaret dette spørgsmål, svaret,
at de modtog rådgivning før hjemtagelsen. Tre respondenter
har svaret, at de ikke modtog rådgivning efter hjemtagelse.