Hurtig og ensartet
adgang til
hjælpemidler
300.000
DANSKERE
HAR BRUG FOR ET
HJÆLPEMIDDEL I
HVERDAGEN
FLERE END
Borgerne skal have garanti for udlevering af de mest almindelige og
simple hjælpemidler, når en sundhedsfaglig medarbejder har vurderet
det gavnligt. Gerne gennem moderne hjælpemiddelcentre, der med
effektive indkøb og god decentral service kan frigøre ressourcer, der
i stedet kan bruges på borgerne.
Alt for mange bliver kastebold mellem systemerne, når de skal have udleveret et hjælpemiddel.
Det kan for eksempel være en krykke, en kompressionsstrømpe, en toiletforhøjer eller en
rollator. For at sikre borgerne en hurtigere og mere ensartet adgang til hjælpemidler end i dag
foreslår Danske Regioner et opgør med opdelingen i hjælpemidler og behandlingsredskaber.
Hjælpemidler muliggør et fungerende hverdagsliv for mange danskere. Med den demografiske
udvikling og de nye muligheder ift. hjælpemidler må antallet af borgere i Danmark, der har
gavn af et hjælpemiddel, forventes at stige i de kommende år. Derfor kan vi heller ikke vente
med at tage hånd om de udfordringer, der allerede i dag præger hjælpemiddelområdet.
Ulogisk lovgivning, store forskelle og unødig
administration
Selvom flere end 300.000 danskere i dag har brug for et hjælpemiddel, er adgangen til at få
bevilliget et hjælpemiddel fuld af snublesten og besvær for borgerne.
Det skyldes ikke mindst, at lovgivningen skelner mellem, om der er tale om et behandlings-
redskab, som er et regionalt finansieringsansvar, eller om der er tale om et hjælpemiddel og
således et kommunalt ansvar.
Men den skelnen er hverken logisk i praksis eller for borgerne.
Det er heller ikke en fornuftig brug af hverken borgernes eller samfundets ressourcer, at
borgerne skal bruge tid på at tilbagelevere et behandlingsredskab på hospitalet efter endt
behandling – for efterfølgende at søge om at få udleveret et lignende hjælpemiddel i kom-
munen.
HURTIG OG ENSARTET ADGANG TIL HJÆLPEMIDLER | DANSKE REGIONER 2023 | SIDE 1