Frederiksberg C./Rønne, den 30. november 2023
Til
Folke nget, a . Socialudvalget
Chris ansborg, 1240 København K
Bekymringer vedr. aftale af 30. november 2023 om forbedret familieretligt system
Kære Folketingets Socialudvalg
Der er i dag den 30. november 2023 offentliggjort en aftale på det familieretslige område, som
skal styrke barnets ret til begge forældre, men som ved nærlæsning giver udsigt til forværringer
danske børn og unge fra samlivsramte familier, og dermed desværre en potentiel forøgelse af
sager om forældrefremmedgørelsen i det familieretslige system.
Det er positivt, at der bevilges penge til parrådgivning til forebyggelse af skilsmisser, ligesom det er
positivt at de mange flotte ord fra tidligere aftaler om "barnets trivsel" eller "barnets bedste" ikke
overraskende gentages. Men der er desværre udsigt til, at flere elementer i aftalen vil forstærke
eller bevare fremmedgørelsen, så børn afskæres fra en del af deres familie:
KONFLIKTSCREENINGEN bevares op til møder om samvær, og vil således forsat kunne være
anledning til at afskære eller mindske kontakten mellem barnet og en af forældrene.
BØRNESAMTALER kommer der flere af, selv om det ofte er en stor belastning for børn at blive sat i
en loyalitetskonflikt i forhold til forældrene. Aftalen påstår at ville "skærme børnene mod
forældrenes konflikter", men med børnesamtalerne gør man præcist det modsatte.
BØRNESAGKYNDIGE UNDERSØGELSER skal ikke længere foretages af selvstændige psykologer,
men af psykologer, der er ansat under juristerne i Familieretshusets ledelse. Det kan sænke
kvaliteten på de børnesagkyndige samtaler, give mindre transparens, og samtidig lægger det op til
flere statslige ansatte stik imod intentionerne i udkast til Finanslov 2024.
MERE VENTETID for børn og forældre bliver nok også resultatet, selv om der tilsyneladende
demonstreres en vilje til hurtig sagsbehandling. Afgørelse om midlertidigt samvær vil ofte komme
til at vare 4 måneder, mens de fleste tilsvarende sager i et land som Belgien, de er afgjort efter en
måned. Selv det såkaldte kontaktbevarende samvær skal barnet vente længere på. Aftalen siger:
"For at styrke forældrenes retssikkerhed udvides fristen for, at der skal træffes en midlertidig
afgørelse om kontaktbevarende samvær, fra tre uger til fire uger for at sikre rimelige frister for
partshøring." Må vi spørge, hvem er det til gavn for, barnet eller den forælder, som udøver
samværschikane og eller forældrefremmedgørelse? Og må vi retorisk spørge, hvilke hensyn tages
der her til den helt åbenlyse psykiske belastning, det er for et barn at blive adskilt fra dets
biologiske søskende og den angst som følger? Dette åbenlyse problem tager aftalen sig ikke af.
UNDERSØGELSER, af den ene eller anden grund til at udelukke en af forældrene, får lov til at
trække barnets sag ud. Dog kan det her være positivt, at der afsættes flere penge til overvåget
samvær og tilmed i barnets nærmiljø, som meget pragmatisk hurtigt vil kunne afdække om barnet
udsættes for samværschikane. Her vil det være muligt at hjælpe barnet via konkret indsigt.
1