Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2779817_0001.png
Årsrapport 2022
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0002.png
Indhold
Resumé
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
Indledning
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8
1. Om Socialtilsyn Midt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
1.1 Socialtilsynets kerneopgaver
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
1.2 Hvem fører Socialtilsyn Midt tilsyn med
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10
1.3 Socialtilsynets organisering og medarbejdere
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
2. Socialtilsynets virke 2022 - gennemgang af det kvantitative data
. . . . . . . . . . . .
12
2.1 Inddragelse af godkendelser og ophørte tilbud og plejefamilier
. . . . . . . . . . . . . . . .
16
2.2 Nye sociale tilbud og plejefamilier i 2022
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17
2.3 Gennemførte tilsynsbesøg
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
19
2.4 Sanktionssager og baggrunden herfor
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
20
2.5 Tilbudsstrukturen i 2022
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
22
2.6 Henvendelser om bekymrende forhold (whistleblower)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
24
2.7 Sagsbehandlingstider i 2022
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
27
2.8 Aktindsigt 2022
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
28
2.9 Ankeafgørelser i 2022
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
28
2.10 Magtanvendelser
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
29
3. Økonomi
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
33
3.1 Socialtilsyn Midts økonomi 2022
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
33
3.2 Tilsynstakster og objektive finansieringsandele
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
34
4. Den generelle kvalitet i sociale tilbud og plejefamilier
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
36
5. Socialtilsyn Midts fokuspunkter i årsrapporten 2022
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
38
5.1 Implemenering af den faglige vejledning vedr.
socialtilsynenes dialogforpligtelse
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
38
5.2 Implementering af ændring af lov om socialtilsyn, herunder oprettelse
af specialistfunktion i Socialtilsyn Midt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
41
5.3 Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse 2022
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
42
Årsrapport 2022
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0003.png
Resumé
I det følgende findes en kort oversigt over Socialtilsyn Midts virke 2022,
hovedkonklusionerne i Socialtilsyn Midts vurdering af kvaliteten i tilbuddene og de
fokuspunkter, som belyses i årsrapporten for 2022.
Kvantitativ opgørelse af Socialtilsyn Midts virke 2022
Antal tilbud og plejefamilier
• 1.224 plejefamilier
• 486 sociale tilbud (herunder 139 koncerner og koncernlignende konstruktioner)
Antal ny-godkendelser
• 65 plejefamilier
• 11 sociale tilbud
Antal tilbagekaldte godkendelser
• 6 plejefamilier
• 4 sociale tilbud
Henvendelser om bekymrende forhold (whistleblows)
I 2022 modtog Socialtilsyn Midt i alt 473 whistleblows, som fordeler sig med:
• 53 henvendelser vedrørende plejefamilier
• 420 henvendelser vedrørende tilbud
Antal iværksatte påbud og skærpede tilsyn
I 2022 udstedte Socialtilsyn Midt:
• Godkendt med påbud, 3 tilbud og 0 plejefamilier
• Ingen skærpede tilsyn med påbud
• Skærpet tilsyn, 4 tilbud og 2 plejefamilier
Ankeafgørelser 2022
Socialtilsyn Midt har i 2022 fået 16 afgørelser retur fra Ankestyrelsen:
• 7 vedrørte tilbud
• 1 vedrørte en privatpersons klageadgang over en tilbudssag
• 1 vedrørte aktindsigt
• 6 vedrørte plejefamilier
• 1 vedrørte en klage over socialtilsynets sagsbehandling
Magtanvendelser 2022
I 2022 har Socialtilsyn Midt modtaget og registreret:
• 1312 magtanvendelser på børn- og ungeområdet
• 6250 magtanvendelser på voksenområdet
Kvalitet i tilbudden
I 2022 har alle sociale tilbud og plejefamilier modtaget mindst ét driftsorienteret
tilsynsbesøg i henhold til lov om socialtilsyn. Data indhentet i forbindelse med
tilsynsbesøgene viser, at den generelle kvalitet er meget tilfredsstillende og både tilbud
og plejefamilier kan sikre de anbragte borgeres trivsel, sundhed og udvikling.
Socialtilsyn Midts konklusion er, at både tilbud og plejefamilier generelt kan tilbyde
de rette betingelser for anbragte borgere og dermed sikre omsorg, trygge rammer,
medbestemmelse, trivsel og udvikling for den enkelte borger.
Årsrapport 2022
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0004.png
Socialtilsyn Midts fokuspunkter i 2022
Socialtilsyn Midt har i 2022 valgt at belyse følgende fokuspunkter i årsrapporten:
Implementering af den faglige vejledning om socialtilsynenes dialogforpligtelse
Implementering af lovændring i lov om socialtilsyn, herunder oprettelse af
specialistfunktion i Socialtilsyn Midt
Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse 2022
Implementering af den faglige vejledning til socialtilsynenes dialogforpligtelse
I 2021 udgav Social- og boligstyrelsen en faglig vejledning vedr. socialtilsynenes
dialogforpligtelse. Socialtilsyn Midt har derfor i 2022 haft et stort fokus på at
implementere vejledningen til tilsynspraksis. Vejledningen indeholder faglige anbefalinger
til omsætning af dialogforpligtelsen og bidrager til udvikling og kvalificering af den dialog,
vi som socialtilsyn har med tilbud, plejefamilier, regioner og kommuner.
Implementering af lovændring i lov om socialtilsyn, herunder oprettelse af
specialistfunktion i Socialtilsyn Midt
Pr. 1. februar 2022 trådte store dele af lovændringerne omkring det styrkede tilsyn i kraft.
Lovændringen omhandler styrkelse af det faglige og det økonomiske tilsyn med landets
sociale tilbud. Socialtilsyn Midt har derfor haft et stort fokus på at implementere den
nye lovændring gennem en række nye arbejdsgange og processer med udgangspunkt i
økonomiske og juridiske kompetencer. Med oprettelsen af specialistfunktionerne modtog
Socialtilsyn Midt 112 tilbud i sommeren 2022, hvilket har haft en markant indflydelse på
Socialtilsyn Midts portefølje på tilbudsområdet.
Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse 2022
I efteråret 2022 foretog Socialtilsyn Midt den årlige tilfredshedsundersøgelse.
1223 plejefamilier og 371 tilbud fik tilsendt spørgeskemaet. Ud af det samlede
antal respondenter har 705 plejefamilier (58%) og 237 tilbud (64%) besvaret
tilfredshedsundersøgelsen. Tilfredshedsundersøgelsen havde bl.a. fokus på den
samlede tilfredshed med Socialtilsyn Midt samt dialogen imellem tilbud/plejefamilie og
socialtilsyn.
Tilfredshedsundersøgelsen fra 2022 viste bl.a., at der er en høj samlet tilfredshed med
Socialtilsyn Midts arbejde på både plejefamilieområdet og tilbudsområdet.
Fortsat god læselyst!
Ulla B. Andersen
Tilsynschef
Årsrapport 2022
7
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0005.png
Indledning
Der er fem socialtilsyn i Danmark, som hver især har ansvar for at godkende og føre tilsyn
med sociale tilbud og plejefamilier inden for de fem geografiske regioner i Danmark.
Socialtilsyn Midt fører primært tilsyn med tilbud og plejefamilier i kommunerne i Region
Midt (med undtagelse af Silkeborg Kommune) samt Faaborg-Midtfyn Kommune.
Fra juli 2022 blev Socialtilsyn Midt tilsynsførende myndighed for sociale tilbud, der indgår
i en koncern eller en koncernlignende konstruktion og har derfor i 3. og 4. kvartal i år ført
tilsyn med tilbud placeret over hele landet.
Socialtilsyn Midt arbejder for at sikre tryghed og de bedste rammer for de mest udsatte
borgere. Samtidig arbejder Socialtilsyn Midt
på at sikre kvalitet og løbende udvikling i de
sociale tilbud.
Dette fokus kræver et tæt samarbejde med både tilbud og plejefamilier –
og borgernes tarv er i centrum.
Hvert år laver Socialtilsyn Midt en årsrapport, der indeholder et tilbageblik på
socialtilsynets arbejde og økonomi i det foregående år samt et billede af den generelle
kvalitet i de sociale tilbud og plejefamilier for 2022. Derudover bliver der hvert år valgt en
række fokusområder, som årsrapporten kort udfolder.
1. Om Socialtilsyn Midt
1.1 Socialtilsynets kerneopgaver
Overordnet har socialtilsynet to primære opgaver:
Godkendelse af nye plejefamilier og sociale tilbud
Føre driftsorienteret tilsyn med eksisterende plejefamilier og de sociale tilbud, der er
omfattet af socialtilsynets tilsynsopgave.
Godkendelse af nye plejefamilier og sociale tilbud
Godkendelsen af nye tilbud og plejefamilier sker på baggrund af en ansøgning.
Godkendelsesprocessen ser forskellig ud for plejefamilier og for tilbud, men
udgangspunkter er, at socialtilsynet undersøger ansøgers forudsætninger for at opfylde
betingelserne for godkendelse. En godkendelse tager udgangspunkt i både socialfaglige,
pædagogiske, økonomiske og juridiske krav til kvaliteten.
Driftsorienteret tilsyn med eksisterende plejefamilier og sociale tilbud
Socialtilsynene skal løbende sikre, at godkendte tilbud og plejefamilier opretholder
den fornødne kvalitet. Ifølge lov om socialtilsyn §7, stk. 3, skal socialtilsynene
aflægge mindst ét driftsorienteret tilsynsbesøg hos de sociale tilbud og plejefamilier.
Centerkonstruktioner og tilbud med flere afdelinger skal have fysisk besøg på alle
adresser og afdelinger mindst én gang om året i forbindelse med det driftsorienterede
tilsyn. De overordnede formål med tilsyn er:
Et professionelt og uafhængigt tilsyn
Forhindre misbrug og overgreb på tilbuddets borgere
Kvalitet i de sociale tilbud
Effektivitet i indsatsen
Kvalitetsmodellen og tilsynsrapporten
Når det skal vurderes om et tilbud eller plejefamilie har den fornødne kvalitet bruges
kvalitetsmodellen, der består af 7 temaer. Kvalitetsmodellen udgør således en ramme
for vurderingen og understøtter det tilsynsfaglige skøn, der altid foretages i den
konkrete vurdering af kvaliteten i et tilbud eller i en plejefamilie. Udover de 7 temaer i
kvalitetsmodellen vurderes tilbuddenes og plejefamiliernes samlede kvalitet også på
baggrund af tilbuddets og plejefamiliens økonomi.
Efter et tilsynsbesøg udarbejdes en tilsynsrapport, der indeholder socialtilsynets
bedømmelse og vurdering af om tilbuddet eller plejefamilien har den fornødne kvalitet og
samlet set fortsat opfylder betingelser for godkendelse.
Kvalitetsudvikling og kontrol
I forbindelse med vurderingen af et tilbud eller en plejefamilies kvalitet har socialtilsynet
mulighed for at fremhæve et udviklingspotentiale for tilbud og plejefamilier. Dette gøres
ved brugen af udviklingspunkter og opmærksomhedspunkter. Socialtilsynet kan desuden
træffe afgørelse om påbud, skærpet tilsyn eller ophør af godkendelse, hvis tilbud eller en
plejefamilie ikke leverer den fornødne kvalitet. Det er Socialtilsyn Midts oplevelse, at de
fleste sanktionssager har et konstruktivt forløb, som fører til genoprettelse af kvaliteten.
8
Årsrapport 2022
Årsrapport 2022
9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0006.png
1.3 Socialtilsynets organisering og medarbejdere
Socialtilsyn Midt er en kommunal myndighed, som organisatorisk er forankret i
Børne- og Familieafdelingen i Silkeborg Kommune. Socialtilsyn Midt var i 2022
organiseret som vist nedenfor.
Tilsynschef
Stab
1.2 Hvem fører Socialtilsyn Midt tilsyn med
Socialtilsyn Midt har ansvar for at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med sociale
tilbud og plejefamilier:
Plejefamilier og kommunale plejefamilier efter § 66, stk. 1, nr. 1-3, i lov om
social service
Opholdssteder og døgninstitutioner for børn og unge efter § 66, stk. 1, nr. 6-8 i
lov om social service
Botilbud til voksne efter §§ 107, 108, 109 og 110 i lov om social service. Det omfatter
herberger og krisecentre samt midlertidige og længerevarende botilbud til personer
med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
Stofmisbrugsbehandlingstilbud efter § 101 og § 101a i lov om social service
Alkoholbehandlingstilbud efter sundhedslovens § 141
Botilbud, hvor der ydes hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov
om social service
Tilbudsområdet
Tilbudsområdet
Plejefamilie-
området
Socialtilsyn Midt har pr. 1 december 2022 ansat 94 medarbejdere fordelt på 89,9 årsværk:
1 tilsynschef (kandidatuddannet)
4 afdelingsledere (bachelor- og kandidatuddannede)
2 fagkonsulenter (bacheloruddannede)
5 jurister (kandidatuddannede)
4 økonomikonsulenter (kandidat- og HK uddannede)
2 akademiske medarbejdere (kandidatuddannede)
6 administrative medarbejdere (HK-uddannede)
3 studentermedhjælpere
26 tilsynskonsulenter på plejefamilieområdet (bachelor- eller kandidatuddannede)
41 tilsynskonsulenter på tilbudsområdet (bachelor- eller kandidatuddannede)
Yderligere fører socialtilsynet tilsyn med støtte efter bl.a. servicelovens § 85 til borgere,
der bor i plejeboliger eller lignende boformer f.eks. almenboligloven §§ 105, 149a og
lejeloven, hvor borgeren er visiteret til boligen af kommunen og hvor støtten ydes af et
fast personale, som udgår fra servicearealer i tilknytning til boligerne.
10
Årsrapport 2022
Årsrapport 2022
11
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0007.png
2. Socialtilsynets virke 2022
– gennemgang af det kvantitative data
Alle sociale tilbud og plejefamilier skal have mindst ét tilsyn om året jf. lov om
socialtilsyn. I 2022 har Socialtilsyn Midt aflagt alle sociale tilbud og plejefamilier mindst et
tilsynsbesøg enten som anmeldt eller uanmeldt. Jf. lov om socialtilsyn skal alle afdelinger
på et tilbud have fysisk tilsynsbesøg. Har et tilbud f.eks. 5 afdelinger skal tilbuddet have 5
fysiske tilsynsbesøg. Plejefamilier skal også have et fysisk tilsynsbesøg om året i henhold
til lovgivningen. I 2022 er der flere tilbud og plejefamilier, der har fået et eller flere
tilsynsbesøg udover det lovpligtige tilsynsbesøg. Når der aflægges ekstra tilsynsbesøg,
kan det være f.eks. være pga. ændring af godkendelsen, undersøgelse af indkomne
whistleblow eller opfølgning på sanktioner.
Fra 2021 til 2022 er porteføljen på plejefamilieområdet faldet med 30 plejefamilier
fra 1254 til 1224. På tilbudsområdet er der sket en stigning i porteføljen med 115
tilbud fra 371 i 2021 til 486 i 2022. I 2022 har Socialtilsyn Midt fået overdraget 112
nye tilbud fra henholdsvis Socialtilsyn Øst, Socialtilsyn Syd og Socialtilsyn Nord i
forbindelse med implementeringen af ny lovgivning og den tilhørende oprettelse af
specialistfunktioner. Her har Socialtilsyn Midt sammen med Socialtilsyn Hovedstaden
fået tilsynsmyndigheden med alle koncerner og koncernlignende tilbud.
Socialtilsyn Midts portefølje 2022
1224 plejefamilier
486 sociale tilbud herunder:
139 koncerner og koncernlignende tilbud
12
Årsrapport 2022
Årsrapport 2022
13
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0008.png
Plejefamilier
Tilbud
Plejefamilier
Tabel 2.0.2 Oversigtskort over plejefamilier fordelt på kommuner
Tilbud
Tabel 2.0.3 Oversigtskort over tilbud fordelt på kommuner
Oversigtskortet viser
plejefamilier fordelt
på kommuner.
Oversigtskortet
viser tilbud fordelt
på kommuner.
3
4
3
3
6
12
135
99
38
92
90
57
50
93
2
73
18
10
1
17
4
58
76
34
12
14
14
2
2
4
1
3
6
5
1
1
1
26
58
6
6
11
42
31
2
1
1
56
32
23
60
13
16
71
8
1
19
1
1
1
1
8
2
2
29
4
1
1
1
1
2
-
-
-
Frederiksbjerg:
2
Høje-Taastrup:
5
KBH:
9
102
2
14
Årsrapport 2022
Årsrapport 2022
15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0009.png
2.1 Inddragelse af godkendelser og ophørte tilbud og plejefamilier
Inddragelse af godkendelser på plejefamilieområdet
• I 2022 mistede 6 plejefamilier deres godkendelse som følge af en afgørelse fra
Socialtilsyn Midt.
Når en plejefamilie mister sin godkendelse, og ikke længere må arbejde som
plejefamilie, beror det på en vurdering af, at plejefamilien ikke længere kan levere
den fornødne kvalitet i forhold til plejeopgaven. Mangelfuld kvalitet kan skyldes flere
forskellige faktorer f.eks. ændringer i familiedynamikken, samarbejdsvanskeligheder
i forhold til det anbragte barns forældre, sygdom, manglende kompetencer og
ændrede fysiske rammer og økonomi.
Ophørte plejefamilier
• 97 plejefamilier valgte selv at stoppe i 2022. Det er 17 plejefamilier færre end i 2021,
hvor 114 plejefamilier valgte at stoppe. Grunden til, at plejefamilier ønsker at stoppe,
kan f.eks. skyldes alder, skilsmisse, flytning, nyt arbejde, familieforøgelse eller
udfordringer med egne børn. Der er også nygodkendte plejefamilier, som vælger at
stoppe, fordi de oplever, at de ikke kommer i betragtning til plejeopgaver. De ønsker
ikke at stå til rådighed uden udsigt til plejeopgaver.
De 97 ophørte plejefamilier fordeler sig på følgende tilbudstyper (typologier):
- 63 var godkendt til almen plejefamilie, § 66 stk. 1 nr.1
- 31 var godkendt til forstærket plejefamilie, § 66 stk. 1 nr. 2
- 3 var godkendt til specialiseret plejefamilie, § 66 stk. 1 nr. 3
I 2022 ophørte 2 plejefamilier pga. manglende plejeopgaver. Hvis en plejefamilie ikke
har haft en plejeopgave i 3 år, bortfalder godkendelse.
Tabel 2.1.2 Antal tilbagekaldte godkendelser/ansøgninger på tilbudsområdet 2021
Eksisterende sociale tilbud
Inddragelse af godkendelser (ikke godkendt)
Ophørte tilbud
4
5
2.2 Nye sociale tilbud og plejefamilier i 2022
Nygodkendte plejefamilier
I alt har Socialtilsyn Midt i 2022 modtaget 113 ansøgninger om at blive godkendt som
plejefamilie. Ud af de 113 ansøgninger er 65 nye plejefamilier blevet godkendt. I 2021
blev der godkendt 50 nye plejefamilier.
De godkendte plejefamilier fordeler sig på følgende tilbudstyper (typologier):
35 blev godkendt til almen plejefamilie, § 66 stk. 1 nr. 1
27 blev godkendt til forstærket plejefamilie, § 66 stk. 1 nr. 2
3 blev godkendt til specialiseret plejefamilie § 66 stk. 1 nr. 3
Ikke godkendte nyansøgere og tilbagekaldte ansøgninger på plejefamilieområdet
Ud af puljen på de 113 ansøgninger er der også ansøgere, som afbryder
godkendelsesprocessen og trækker deres ansøgning tilbage. Andre ansøgere vælges fra i
screeningsprocessen, da de ikke har de fornødne kompetencer m.m.
I 2022 kunne 2 ansøgere ikke godkendes. Ansøgerne bliver i godkendelsesprocessen
screenet og interviewet med henblik på at undersøge om ansøgerne kan varetage
arbejdet som plejefamilie. I nogle tilfælde kan ansøgerne ikke godkendes, og det kan
f.eks. skyldes manglende kompetencer, økonomi, ikke egnede fysiske rammer eller
egne børns alder og trivsel.
I 2022 trak 64 ansøgere deres ansøgninger tilbage. Når ansøgere vælger at trække
deres ansøgning tilbage, skyldes det oftest, at der under godkendelsesprocessen
sker ændringer i familiens situation. Familien kan ansøge igen, når den
familiemæssige situation er faldet på plads.
Tabel 2.1.1 Antal tilbagekaldte godkendelser på plejefamilieområdet 2022
Eksisterende plejefamilier
Inddragelse af godkendelser (ikke godkendt)
Ophørte plejefamilier
Godkendelse bortfaldet
6
97
2
Inddragelse af godkendelser på tilbudsområdet
• I 2022 mistede 4 tilbud deres godkendelse, fordi de ikke kunne levere den
nødvendige kvalitet og sikre borgernes trivsel.
Ophørte sociale tilbud
• I 2022 ophørte 5 tilbud af egen drift. I 2021 lå tallet på 11 ophørte tilbud. Når et tilbud
lukker, kan det bl.a. skyldes faldende beboerantal, dårlig økonomi, sammenlægning
med et andet tilbud eller at tilbuddet ikke længere er omfattet af lov om socialtilsyn.
De ophørte tilbud fordeler sig på følgende tilbudstyper:
Socialpædagogisk opholdssted, § 66 stk. 1 nr. 6
Åben døgninstitution, § 66 stk. 1 nr. 7
Botilbud til ophold, § 107
Kvindekrisecenter, § 109
Tabel 2.2.1 Nye plejefamilier 2022
Nye plejefamilier
Nygodkendte plejefamilier
Ikke godkendte nyansøgere
Ansøgninger trukket tilbage
65
2
64
16
Årsrapport 2022
Årsrapport 2022
17
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0010.png
2.3 Gennemførte tilsynsbesøg
De følgende tabeller viser data for tilsynsbesøg inklusiv gennemførte tilsyn i 2022, hvor
tilsynsblanketten er uploadet til tilbudsportalen i januar 2023. I nedenstående tabel er
uanmeldte ej truffet ikke inkluderet.
Tabel 2.3.1 Antal gennemførte tilsynsbesøg i 2022
Traditionelle tilbudstyper
Plejefamilier (inkl. nygodkendelser + lukkede plejefamilier)
Sociale tilbud (inkl. nygodkendelser + lukkede tilbud)
I alt
1.530
935
2.465
Nedenstående tabel viser det samlede antal tilsynsbesøg i 2022 fordelt på
driftsorienteret tilsyn og nygodkendelser.
Tabel 2.3.2 Antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg 2022 fordelt på plejefamilier
Socialtilsyn Midt
Tilsynstype
Driftsorienterede tilsyn
Nygodkendelser
Anmeldte
1.566
198
1.764
Uanmeldte
700
1
701
Uanmeldte ej truffet
158
0
158
Nygodkendte sociale tilbud
I 2022 godkendte Socialtilsyn Midt 11 sociale tilbud.
De godkendte tilbud fordeler sig på følgende tilbudstyper:
2 tilbud - Botilbud til længerevarende ophold, § 108
4 tilbud - Botilbud til midlertidige ophold, § 107
3 tilbud – Almen ældrebolig/handicapvenlig, § 105
2 tilbud – Socialpædagogisk opholdssted, § 66, stk. 1, nr. 6
I alt
Nedenstående tabel illustrerer, hvordan de anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg har
fordelt sig på henholdsvis plejefamilie- og tilbudsområdet.
Tabel 2.3.3 Antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg 2022 fordelt på plejefamilier
Plejefamilier
Tilsynstype
Driftsorienterede tilsyn
Nygodkendelser
I alt
Anmeldte
903
186
1.089
Uanmeldte
441
0
441
Uanmeldte ej truffet
152
0
152
Ikke godkendte nyansøgere og tilbagekaldte ansøgninger på tilbudsområdet
• I 2022 blev alle ansøgere, der gennemførte godkendelsesprocessen, godkendt.
I 2022 trak 3 ansøgere deres ansøgninger tilbage under godkendelsesprocessen.
På tilbudsområdet er det ligeledes muligt at ansøge igen på et senere tidspunkt.
Tabel 2.2.2 Nye tilbud 2021
Tabel 2.3.4 Antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg 2022 fordelt på tilbud
Nye tilbud
Nygodkendte sociale tilbud
Ikke godkendte nyansøgere
Ansøgninger trukket tilbage
11
0
3
Tilbud
Tilsynstype
Driftsorienterede tilsyn
Nygodkendelser
I alt
Anmeldte
663
12
675
Uanmeldte
259
1
260
Uanmeldte ej truffet
5
0
5
18
Årsrapport 2022
Årsrapport 2022
19
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0011.png
2.4 Sanktionssager og baggrunden herfor
Sanktionssager dækker over iværksatte påbud og skærpede tilsyn. Når et tilbud eller
plejefamilie får udstedt en sanktion i form af et påbud eller skærpet tilsyn vil dette fremgå
på Tilbudsportalen.
I 2022 udstedte Socialtilsyn Midt påbud og skærpet tilsyn til:
3 tilbud, der blev godkendt med påbud og tilsammen fik 5 påbud
4 tilbud og 2 plejefamilier, der blev godkendt med skærpet tilsyn.
Tabel 2.4.2 Oversigt over temaer, der er berørt i sanktionssagerne på tilbudsområdet
Årsag i relation til kvalitetsmodellen
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og sociale relationer
Målgruppe, metoder og resultater
Organisation og ledelse
Kompetencer
Sundhed og trivsel
Fysiske rammer
Fordeling på temaer
0
0
0
2
0
3
0
0
5
Tabel 2.4.1 Antal sager med påbud, skærpet tilsyn med påbud og skærpet tilsyn fordelt på
plejefamilier og tilbud
Tilsynstype
Plejefamilier
Sociale tilbud
I alt
Godkendt med
påbud
0
3
3
Skærpet tilsyn
med påbud
0
0
0
Skærpet tilsyn
2
4
6
Økonomi
I alt
Iværksatte påbud uden skærpet tilsyn
I 2022 var der 3 tilbud, der blev godkendt med påbud og tilsammen fik 5 påbud. Påbud
udstedes, når der er forhold i tilbuddet eller plejefamilien, der ikke er i orden og dermed
påvirker kvaliteten og borgernes trivsel. Derfor kan det også have konsekvenser for
tilbuddet eller plejefamilien at få påbud.
Socialtilsynet vil altid, inden evt. udstedelse af et påbud, være i tæt dialog med tilbuddet
eller plejefamilien for at undersøge, om det er muligt at rette op på kvaliteten uden
sanktioner. Er dette ikke muligt, udstedes et påbud, hvorefter det er tilbuddet eller
plejefamiliens ansvar at udbedre forholdene, så kvaliteten er i orden, og påbuddet kan
fjernes. Ved udstedelse af et påbud gives en frist for opfyldelse af påbuddet. Det er de
konkrete forhold og påbuddets karakter, der bestemmer tidsfristen. Nogle påbud skal
efterleves straks, og andre løber over en længere periode.
Iværksatte skærpede tilsyn
I 2022 blev der iværksat skærpet tilsyn på 4 tilbud og 2 plejefamilier. Ingen af disse tilbud
eller plejefamilier fik udstedt påbud sammen med det skærpede tilsyn.
Når der træffes afgørelse om at udstede skærpet tilsyn, skyldes det konkrete forhold,
der skaber bekymring for driften og borgernes trivsel, og hvor den nødvendige kvalitet
ikke længere er til stede. Når et tilbud er under skærpet tilsyn, betyder det, at tilbuddet
får flere tilsynsbesøg både anmeldte og uanmeldte for at undersøge om tilbuddet følger
socialtilsynets anvisninger og retter op på forholdene.
Et skærpet tilsyn medfører desuden, at tilbuddet skal betale en særskilt tilsynstakst.
Plejefamilier skal ikke betale takst.
Nedenstående tabel viser, hvilke temaer i kvalitetsmodellen, der er blevet berørt
i sanktionssagerne.
20
Årsrapport 2022
Årsrapport 2022
21
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0012.png
2.5 Tilbudsstrukturen 2022
Nedenstående tabel viser, hvordan tilbuddene fordeler sig i forhold til pladsantal.
2.5 TNedenstående tabel viser, hvordan pladserne fordeler sig på virksomhedsform og
tilbudstyper.
Tabel 2.5.1 Antal pladser fordelt på virksomhedsform (ekskl. nygodkendte tilbud)
Tabel 2.5.2 Antal pladser fordelt på virksomhedsform og tilbudstyper (Ekskl. nygodkendte tilbud)
Antal pladser
1 - 9 pladser
10 - 14 pladser
15 - 19 pladser
20 - 49 pladser
50 - 99 pladser
100 - 500 pladser
I alt
Offentlige tilbud
1819
1899
1220
3060
1423
3119
12540
Private tilbud
2454
1093
410
744
441
190
5332
I alt
4273
2992
1630
3804
1864
3309
17872
Tilbudstyper
§ 101, Dagbehandlingstilbud - Stofmisbrug
§ 101, jf. § 107,
Døgnbehandlingstilbud - Stofmisbrug
§ 103, Beskyttet beskæftigelsestilbud
§ 104, Aktivitets- og samværstilbud
§ 107, Midlertidigt botilbud
§ 107, Rehabiliteringstilbud
§ 108, Længerevarende botilbud
§ 109, Kvindekrisecenter
§ 110, Forsorgshjem/herberg
§ 32, Særlige dagtilbud
§ 36, Særlige klubtilbud
§ 66, stk. 1, nr. 6,
Socialpædagogisk opholdssted
§ 66, stk. 1, nr. 7, Åben døgninstitution
§101 – Børn og unge,
Ambulant stofmisbrugsbehandling
§101 – Voksne,
Ambulant stofmisbrugsbehandling
§101a, Ambulant
anonym stofmisbrugsbehandling
§108a, jf. §108,
Botilbud målrettet unge mellem 18 og 35 år
ABL § 105 stk. 1,
Almen ældrebolig/-handicapvenlig bolig
ABL § 105 stk. 2,
Almen ældrebolig/-handicapvenlig bolig
ABL § 149a,
Almen bolig til særlig udsatte grupper
ABL § 3 stk. 2 og § 5 stk. 3, Bofællesskab
ABL § 5 stk. 2, Almen plejebolig
Lejebolig, Lejeloven
SUL § 141,
Dagbehandlingstilbud - Alkoholmisbrug
SUL § 141,
Døgnbehandlingstilbud - Alkoholmisbrug
SUL §141,
Ambulant alkoholmisbrugsbehandling
I alt
Privat
2
83
160
633
1.185
5
372
134
824
0
1.124
71
30
27
1
1
225
0
110
79
254 
Offentlige
7
4
372
1.546
671
21
422
0
236
7
10
607
313
2.300
77
1
111
3.744
34
35
38
87
11
0
1.886
I alt
9
87
532
2.179
1.856
26
794
134
1.060
7
10
1.124
678
343
2.327
78
2
118
3.969
34
35
38
197
16
79
2.140
5.332
12.540
17.872
22
Årsrapport 2022
Årsrapport 2022
23
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0013.png
2.6 Henvendelser om bekymrende forhold (whistleblower)
I 2022 modtog Socialtilsyn Midt 473 henvendelser om bekymrende forhold.
Sammenlignet med antallet i 2021, hvor der var 433 henvendelser, er det en stigning på
40 henvendelser.
Alle har mulighed for at kontakte Socialtilsyn Midts whistleblower-ordning. Typisk
er det beboere, personale og pårørende, der henvender sig, fordi de har observeret
eller personligt oplevet forhold, de finder bekymrende. Alle indkomne henvendelser
registreres enkeltvis, uanset om der er tale om flere anmeldere, eller det er den samme
anmelder, der kontakter Socialtilsyn Midt flere gange. Hos Socialtilsyn Midt er det
udvalgte medarbejdere, som modtager og registrerer henvendelserne og efterfølgende
distribuerer dem videre til ledelsen, der i samarbejde med tilsynskonsulenterne vurderer
den videre behandling af henvendelserne.
Nogle henvendelser kræver øjeblikkelig handling fra socialtilsynets side. I disse tilfælde
får tilbuddet eller plejefamilien et uanmeldt besøg. Dog behandles langt de fleste
henvendelser i forbindelse med planlagte tilsynsbesøg, hvor tilsynskonsulenterne
undersøger de forhold som den specifikke henvendelse har omhandlet.
Det er muligt at være 100% anonym som whistleblower. Såfremt whistleblower ønsker
at være 100% anonym, kan Socialtilsyn Midt ikke oplyse tilbud eller plejefamilier om,
at der har været en henvendelse. Det kræver derfor, at tilsynskonsulenterne laver et
grundigt forarbejde og går særligt i dybden med de temaer i kvalitetsmodellen, som
henvendelsen kan høre ind under. Henvendelser om bekymrende forhold kan medvirke
til, at der udstedes påbud eller at en godkendelse inddrages.
Tabel 2.6.1 Antallet af henvendelser i 2022
Tabel 2.6.2 Oversigt over henvendelser fordelt på kategori
Kategori
Andet
Arbejdsmiljø
Fysiske rammer
Hygiejne
Ledelse – dårlig eller manglende
Manglende inddragelse
Nedværdigende behandling
Omgangstone
Pædagogik
Seksuelle overgreb
Socialfaglige kompetencer – dårlig eller manglende
Stofmisbrug/alkoholmisbrug i tilbuddet
Vold - fysisk
Antal
38
11
9
1
125
17
28
9
60
6
120
12
9
18
8
2
473
Nye tilbud
Plejefamilier
Sociale tilbud
I alt
Antal
53
420
473
Vold – psykisk
Økonomi
Økonomisk kriminalitet
I alt
I 2022 har langt de fleste henvendelser omhandlet ledelse (dårlig eller manglende) og
socialfaglige kompetencer (dårlig eller manglende), hvilket også var tilfældet i 2021.
Kendskab til whistleblower-ordningen
Socialtilsynet er forpligtet til at informere om whistleblowerordningen for at sikre, at både
borgere, pårørende, ansatte og andre personer er bekendte med ordningen, samt de
rettigheder de har i forhold til anonymitet.
Socialtilsyn Midt gør følgende for at informere om ordningen:
Ordningen er beskrevet på Socialtilsyn Midts hjemmeside med kontaktinformationer
Kontaktoplysninger på whistleblowertelefonen og webformularen er printet på
Socialtilsyn Midts visitkort
Tilbuddene får hvert år en opslagsseddel som de opfordres til at placere et synligt
sted i tilbuddet
Socialtilsynets medarbejdere oplyser om ordningen, når de er på tilsynsbesøg
Derudover spørger Socialtilsyn Midt i den årlige tilfredshedsundersøgelse ind til
kendskabet til whistleblowerordningen.
24
Årsrapport 2022
Årsrapport 2022
25
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0014.png
2.7 Sagsbehandlingstider i 2022
Nygodkendelse af plejefamilier og tilbud er omfattende og dybdegående processer,
hvor en lang række forhold undersøges med udgangspunkt i kvalitetsmodellens
7 temaer. Godkendelsesprocessen for plejefamilier indebærer, at kommende
plejefamilier interviewes. Her spørges der bl.a. ind til plejeforældrenes familieforhold,
sammenspillet i familien, opvækstvilkår, uddannelsesbaggrund, sygdomshistorie og
økonomiske forhold. De fysiske rammer besigtiges og vurderes ligeledes som en del
af godkendelsesprocessen. Dette skal sikre, at de nye plejefamilier har de nødvendige
ressourcer til at varetage kommende plejeopgaver, herunder samarbejde med kommune,
skole, biologiske forældre m.m. Kommende plejefamilier skal også gennemføre et
grundkursus, der fungerer som en del af godkendelsesgrundlaget.
Kommende sociale tilbud interviewes ligeledes som en del af godkendelsesprocessen.
Her er der bl.a. fokus på tilbuddets målgruppe, metodiske grundlag,
medarbejderkompetencer, uddannelsesniveau, værdigrundlag, økonomiske
forhold, vedtægter m.m. De fysiske rammer besigtiges og vurderes som en del af
godkendelsesprocessen. Alle disse forhold gennemgås for at sikre, at tilbuddet kan
levere den relevante kvalitet til målgruppen.
På baggrund af interview og gennemgang af relevante dokumenter vurderes det, hvorvidt
plejefamilien eller tilbuddet kan godkendes. Gennem hele godkendelsesprocessen
er de kommende plejefamilier og tilbud i tæt dialog med tilsynskonsulenterne. Der
udarbejdes en rapport og et godkendelsesbrev, og plejefamilien eller tilbuddet kommer
på Tilbudsportalen, hvor alle godkendte tilbud og plejefamilier skal offentliggøres.
Sagsbehandlingstiden kan variere fra gang til gang, da der kan være mange faktorer, som
kan gribe ind i processen. Der kan være forsinkelse i forhold til indsendelse og indsamling
af dokumenter, uforudsete problemstillinger, der kræver ekstra undersøgelse osv.
I forhold til godkendelse af nye plejefamilier har det en direkte effekt på
sagsbehandlingstiden, når ansøgerne melder fra på et kursus og derefter melder sig på
et kursus senere på året. En del ansøgere har i 2022 afmeldt og tilmeldt sig kurser.
Nedenstående sagsbehandlingstider er en gennemsnitsberegning.
Gennemsnitlige sagsbehandlingstider i 2022:
• Sagsbehandlingstiden for godkendelse af nye plejefamilier har i gennemsnit
været 37,7 uge
Sagsbehandlingstiden for godkendelse af nye sociale tilbud har i gennemsnit
været 17,3 uge
Sagsbehandlingstiden for godkendelse af nye plejefamilier er steget fra 35,1uger i 2021
til 37,7 uger i 2022. Sagsbehandlingstiden for tilbud er steget fra 16,6 uger i 2021 til 17,3
uger i 2022.
Årsrapport 2022
27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0015.png
2.8 Aktindsigt 2022
Socialtilsyn Midt har i 2022 behandlet i alt 129 aktindsigtsanmodninger. Det er 57
aktindsigtsanmodninger færre end i 2021, hvor der blev behandlet 186 anmodninger.
Udover aktindsigtsanmodninger er der behandlet 13 videregivelser af materiale til andre
myndigheder efter forvaltningslovens § 28.
Aktindsigtsanmodninger er ressourcekrævende, da det ofte er store mængder data,
der skal fremsøges og anonymiseres inden det sendes af sted. Endvidere bruges der
ressourcer på besvarelse af spørgsmål og korrespondance.
Gennemsnitligt bruger teamet, som har ansvaret for aktindsigtsanmodninger, 20 timer på
hver anmodning.
2.9 Ankeafgørelser i 2022
Socialtilsyn Midt har i 2022 fået 16 afgørelser retur fra Ankestyrelsen.
7 vedrørte tilbud
1 vedrørte en privatpersons klageadgang over en tilbudssag
1 vedrørte aktindsigt
6 vedrørte plejefamilier
1 vedrørte en klage over socialtilsynets sagsbehandling.
Ankestyrelsen har stadfæstet 13 afgørelser, hjemvist 1 afgørelse, ophævet 1 afgørelse og
afvist at behandle 1 afgørelse.
Afgørelserne har omhandlet følgende:
5 afgørelser har omhandlet inddragelse af godkendelsen som socialt tilbud
eller plejefamilie
2 afgørelser har omhandlet udstedelse af påbud
4 sager har omhandlet ændring af godkendelsen
1 sag har omhandlet en klage om aktindsigt
1 sag har omhandlet afslag på nygodkendelse som plejefamilie
1 sag har omhandlet hvem der er klageberettiget når socialtilsynet træffer en afgørelse
1 sag har omhandlet en klage over socialtilsynets sagsbehandling
1 har omhandlet ankestyrelsens afslag på at behandle en for sent fremkommet klage
2.10 Magtanvendelser
I det daglige arbejde med borgere kan der opstå situationer, hvor medarbejderne, som
tager sig af borgeren, er nødt til at foretage handlinger, der er et indgreb i borgerens
rettigheder. Grundlaget for denne indgriben kan ske af hensyn til borgeren selv, men
også af hensyn til andre, hvor eks. borgeren kan udvise uforsvarlig eller farlig adfærd.
Der er tale om en magtanvendelse, når borgeren ikke frivilligt medvirker til
foranstaltningen. Alle former for magtanvendelse skal registreres og indberettes.
Magtanvendelser kan differentieres i forskellige kategorier. Der differentieres bl.a.
i, hvorvidt magtanvendelsen hører til børn- og ungeområdet eller voksenområdet.
Herudover differentieres der også i karakteren af magtanvendelsen. Her sondres
der imellem forhåndsgodkendte magtanvendelser, fysiske magtanvendelser samt
magtanvendelser uden lovhjemmel.
Socialtilsyn Midts magtanvendelsesteam gennemgår og registrerer alle indsendte
magtanvendelser med henblik på at vurdere, hvorvidt indberetningen giver anledning
til tilsynsmæssige overvejelser, samt hvorvidt disse giver anledning til bekymring, hvor
yderligere instanser må involveres.
Former for magtanvendelser og registreringer fra 2022
Nedenstående afsnit vil gennemgå de forskellige former for magtanvendelser samt de
tilhørende registreringer hos Socialtilsyn Midt i 2022. Det er Socialtilsyn Midts vurdering,
at der er et generelt godt kendskab til brugen af magtanvendelser samt regler og
registreringen heraf. Generelt har tilbuddene fokus på at lave uddybende beskrivelser og
på om betingelserne i den angivne bestemmelse vurderes at være opfyldt, herunder de
grundlæggende principper for magtanvendelse.
28
Årsrapport 2022
Årsrapport 2022
29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0016.png
Børn- og unge- samt voksenområdet
Magtanvendelser, der omhandler anbragte børn og unge hører ind under lov om
voksenansvar og er gældende for børn og unge, som er anbragt på et opholdssted eller
en døgninstitution. § 8 i lov om voksenansvar gælder også specialiserede plejefamilier,
der er ansat til at varetage en specialiseret opgave.
I 2022 har Socialtilsyn Midt registreret:
1321 magtanvendelser på børn og ungeområdet.
I praksis har det betydet, at Socialtilsyn Midt i 2022 har modtaget indberetninger
fra flere tilbud, hvor de fortsat afventede en tilladelse fra kommunen. I tilfælde af, at
foranstaltningen (seler, alarm eller aflåsning af terrassedør) vurderedes nødvendig, skulle
tilbuddet i pågældende periode frem til gyldig tilladelse indberette dagligt og som ”uden
lovhjemmel”. Denne indberetningspraksis betyder, at Socialtilsyn Midt for en borger kan
modtage 30 indberetninger for en måned frem for én indberetning, såfremt der havde
foreligget en tilladelse.
Fysiske magtanvendelser
En fysisk magtanvendelse dækker over en fysisk indgriben i selvbestemmelsesretten
overfor en person, der aktivt modsætter sig eller forholder sig passivt i forhold til et
konkret tilbud eller en opfordring. Fysiske magtanvendelser kan alene anvendes, hvis
personen er til skade for sig selv eller andre, ved materiel skade samt i andre tilfælde ift.
demente.
Magtanvendelsen skal afpasses i henhold til den givne situation, og må ikke gå ud
over det strengt nødvendige. En fysisk magtanvendelse skal derfor afstemmes efter
mindsteindgrebsprincippet og proportionalitetsprincippet, hvilket betyder, at den mindst
indgribende løsning skal have førsteprioritet, samt at magtanvendelsen skal begrænses til
det absolut nødvendige og være rimelig.
I 2022 har Socialtilsyn Midt registreret et fald i antallet af fysiske magtanvendelser:
I 2021 var der 507 fysiske magtanvendelser
I 2022 var der 326 fysiske magtanvendelser
Bestemmelserne om magtanvendelser på voksenområdet gælder for personer med
betydelig og varig nedsat psykisk funktionsevne, der får personlig og praktisk hjælp
eller socialpædagogisk bistand m.v. efter § 83-87, behandling efter §§101 og 102 eller
aktiverede tilbud efter §§ 103 og 104, som ikke samtykker i en foranstaltning. I 2022 har
Socialtilsyn Midt registreret:
6250 magtanvendelser på voksenområdet.
Det samlede billede for magtanvendelser på børn- og unge samt voksenområdet
ser ud til at være i en positiv udvikling. Sammenlignet med 2021, er der sket et fald i
magtanvendelser på begge områder. På børn- og ungeområdet er der sket et fald på 300
magtanvendelser, mens der på voksenområdet er sket et fald på 200 magtanvendelser
fra 2021 til 2022.
Forhåndsgodkendelser – forhåndsgodkendte magtanvendelser
Forhåndsgodkendelser, eller rettere forhåndsgodkendte foranstaltninger, dækker over
den type af magtanvendelser, der skal forhåndsgodkendes af kommunen. Denne type af
magtanvendelser omhandler forskellige situationer som eks. anvendelse af alarmer, seler,
låsning og sikring af døre mm. I 2022 har Socialtilsyn Midt registreret en stigning på:
Indberetninger vedrørende seler, som er steget fra 1411 forhåndsgodkendelser i 2021
til 1868 forhåndsgodkendelser i 2022
Indberetninger vedrørende velfærdsteknologi, som er steget fra 729 i 2021 til 1062 i
2022
Indberetninger vedrørende låsning og sikring af yderdøre og vinduer, som er steget
fra 175 forhåndsgodkendelser i 2021 til 279 forhåndsgodkendelser i 2022
Det er et fald på 181 magtanvendelser. Det er Socialtilsyn Midts vurdering, at tilbuddene
har fokus på at forebygge fysiske magtanvendelser.
Det er Socialtilsyn Midts vurdering, at tilbuddene har et godt kendskab til, hvilke
situationer der skal søges om forhåndsgodkendelse til. Socialtilsyn Midt anbefaler dog,
at tilbuddene er opmærksomme på, at der i indberetningerne angives den periode for
tilladelse, som er i overensstemmelse med tilladelsen fra kommunen. Desuden bør
tilbuddene fortsat have fokus på fornyelse af tilladelse og dermed sikre, at der til hver en
tid foreligger en gyldig tilladelse.
Magtanvendelser uden lovhjemmel
Magtanvendelser uden lovhjemmel omhandler de magtanvendelser, der bliver lavet
på tilbuddene udover de magtanvendelser, der har hjemmel i lovgivningen. En sådan
magtanvendelse kan fx være, hvis lovens betingelser for indgreb ikke er opfyldt, eller hvis
det vurderes, at de grundlæggende principper om mindsteindgreb ikke er anvendt.
Hos Socialtilsyn Midt vedrører 2/3 af de registrerede magtanvendelser uden lovhjemmel
aflåsning af borgeres ejendele uden samtykke, eller anvendelse af seler eller alarm mm.,
hvor der endnu ikke foreligger tilladelse fra kommunen. Nogle af disse magtanvendelser
kan af kommunen godkendes som forhåndsgodkendte magtanvendelser. Indtil dette er
tilfældet, skal sådanne magtanvendelser indberettes det som en magtanvendelse uden
lovhjemmel.
30
Årsrapport 2022
Årsrapport 2022
31
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0017.png
3. Økonomi
3.1 Socialtilsyn Midts økonomi 2022
Tabel 3.1.1 Regnskab 2022 og budget 2022, 1.000 kr.
Budget 2022
Socialtilsyn Midts direkte udgifter
(løn mv.)
Indirekte udgifter (overhead mv.)
Udgifter i alt
Indtægter fra objektiv finansiering
Indtægter fra tilsynstakster
Indtægter i alt
Netto
51.270
2.769
54.039
-29.913
-24.126
-54.039
0
Regnskab 2022
54.158
2.928
57.086
-29.913
-26.652
-56.565
521
Forskel
2.888
159
3.047
0
-856
-2.562
521
Socialtilsyn Midts regnskab for 2022 viser et underskud på 521 t.kr., hvilket svarer til 0,9
% af omsætningen. Underskuddet bliver brugt til at nedbringe noget af det overførte
overskud fra 2021. Der vil således skulle overføres et overskud på 273 t.kr. til 2023,
som hensættes til implementering af de nye opgaver om koncerner og koncernlignende
konstruktioner.
Tabel 3.1.2 Antal af tilbud omfattet af tilsyn af Socialtilsyn Midt
Forudsat i budget 2022
Plejefamilier
Tilbud
I alt
1.402
Faktisk antal i 2022
1.224
376
1.878
486
1.710
Antallet af tilbud i ovenstående tabel er det antal tilbud som har modtaget en faktura i året 2022,
hvilket inkluderer både lukkede og nygodkendte tilbud i løbet af året. Det faktiske antal plejefamilier
er antallet af aktive plejefamilier pr. 3. januar 2023.
32
Årsrapport 2022
Årsrapport 2022
33
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0018.png
Tabel 3.1.3 Budget 2022 for Socialtilsyn Midt, 1.000 kr., 2023-priser
Budget 2023
Socialtilsyn Midts direkte udgifter (løn mv.)
Indirekte udgifter (overhead mv.)
Udgifter i alt
Indtægter fra objektiv finansiering
Indtægter fra tilsynstakster
Indtægter i alt
Netto
57.328
3.096
60.424
-28.110
-32.314
60.424
0
Tabellen viser budget 2022 for Socialtilsyn Midt, som danner grundlag for tilsynstakster
og objektiv finansieringsbidrag i 2022, jf. tabel 3.2.1 og 3.2.2.
3.2 Tilsynstakster og objektive finansieringsandele
Tabel 3.2.1 Udvikling af grundtaksterne (dvs. uden reguleringerne) – årets priser
Takstkategori (antal pladser)
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
Nygodkendelser
–7
8 – 24
25 – 49
>50
2021
35.707
42.848
71.413
138.726
2022
36.255
43.506
72.510
108.765
2023
39.977
47.973
79.955
119.932
Som følge af manglende indtægt fra tillægstakster, jf. afgørelse fra Ankestyrelsen i 2018
havde Socialtilsyn Midt midlertidigt hævet taksterne på tilbud med mere end 50 pladser i
3 år fra 2019 til 2021. De øvrige takster reguleres efter aftalte principper i socialtilsynenes
fælles finansieringsmodel.
Tabel 3.2.2 Udviklingen i taksterne for den objektive finansiering fra 2021-2023
23.351
28.021
46.701
70.052
27.031
32.437
54.062
81.092
27.204
32.645
54.408
81.613
Takstkategori
Årets samlede takstgrundlag
Årets regulering Over-/underskud
2021
-30.424
0
2022
-29.913
0
2023
-28.110
0
Væsentlig ændring af eksisterende godkendelse
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
Skærpet tilsyn
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
3.571
4.285
7.141
13.873
3.625
4.351
7.251
10.876
3.998
4.797
7.995
11.993
6.464
7.757
12.928
19.392
7.025
8.430
14.051
21.076
8.165
9.800
16.333
24.500
Tabel 3.2.3 Udviklingen i tilkøbsydelser fra 2021-2023
Tilkøbsydelser
Indtægt
2021
-140
2022
-76
2023
-209
I 2021 har der ikke været afholdt magtanvendelseskurser i samme omfang grundet
coronarestriktioner.
34
Årsrapport 2022
Årsrapport 2022
35
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0019.png
4. Den generelle kvalitet i sociale tilbud
og plejefamilier
Socialtilsyn Midts opgave er at kontrollere og vurdere om kvaliteten i den enkelte tilbud
og plejefamilier er i orden og dermed sikre, at de anbragte borgeres behov og trivsel
imødekommes.
Socialtilsyn Midt har i forbindelse med årsrapport 2022 trukket data til at belyse den
generelle kvalitet i sociale tilbud og plejefamilier.
Der er trukket data på gennemsnitscorerne på temaniveau på kvalitetsmodellen 7 temaer.
I vurderingen af kvaliteten i det enkelte tilbud og plejefamilie beskrives og bedømmes alle
indikatorer i kvalitetsmodellen, og i den forbindelse scores indikatorerne fra 1-5, hvor 5 er
den højeste score.
Temaet økonomi indgår ikke i datasættet, da temaet vurderes særskilt og ikke bliver
scoret i kvalitetsmodellen. Data viser, at scoren p både tilbuds- og plejefamilieområdet
generelt ligger på et højt niveau, og at der er fokus på at fastholde og forbedre kvaliteten
til gavn for borgernes trivsel.
Gennemsnitscorer på tilbudsområdet
Hvis vi ser nærmere på gennemsnitscoren for temaet ”organisation og ledelse” ses en
tydelig fremgang fra 3,6 i 2021 til 4,2 2022.
Den specifikke årsag er ikke kendt, men en mulig forklaring kan skyldes, at der i januar
2022 blev tilføjet en ny indikator for temaet ”organisation og ledelse”.
Indikatoren blev først behandlet på tilsynsbesøg fra februar i 2022, men for at kunne
generere en endelig tilsynsrapport til tilbuddene har det været nødvendigt at score
indikatoren uden at indikatoren har været belyst.
Indikatoren har derfor fået den laveste score, og det trækker ned på temaets
gennemsnitlige score. Da data til årsrapporten altid trækkes i starten af det nye år
”forstyrrede” denne nye indikator i den gennemsnitlige score for 2021 og der kan derfor
ses en relativ høj stigning i scoren i 2022.
Tabel 4.1.1 Gennemsnitscorer på tilbud
Gennemsnitlig score - tilbud
5
4
3
2
1
0
Fysiske
rammer
4,6
4,6
Kompetencer
Målgruppe,
metoder og
resultater
4,3
4,3
Organisation Selvstændighed
og
og
ledelse
relationer
3,6
4,2
4,4
4,4
Sundhed
og
trivsel
4,4
4,4
Uddannelse
og
beskæftigelse
4,1
4,1
Fysiske
rammer
4,3
4,3
2021
2022
4,4
4,4
Gennemsnitscorer på plejefamilieområdet
Den nedenstående tabel viser gennemsnitscorer for plejefamilier i 2022. Fælles for
alle syv temaer er, at der har været en mindre tilbagegang på gennemsnitsscoren.
Tilbagegangen er størst for temaet ”kompetencer” på 0,3, mens tilbagegangen på de
resterende tematikker ligger på 0,2. Forklaringen på denne mindre tilbagegang er ukendt,
hvorfor vi i 2023 vil være opmærksomme på denne udvikling.
Til trods for denne mindre tilbagegang, kan vi konstatere, at kvaliteten på
plejefamilieområdet fortsat ligger på et højt niveau, hvorfor vi vurderer, at plejefamilierne
er klædt godt på til at klare plejeopgaven.
Tabel 4.1.2 Gennemsnitscorer på plejefamilier
Gennemsnitlig temascore - plejefamilier
5
4
3
2
1
0
Familestruktur
og
familiedynamik
4,9
4,7
Fysiske
rammer
4,7
4,5
Kompetencer
Målgrupper, Selvstændighed
metoder og
og
resultater
relationer
4,6
4,4
4,6
4,4
Sundhed
og
trivsel
4,8
4,6
Uddannelse
og
beskæftigelse
4,8
4,3
I alt
Herudover ses det, at gennemsnitsscoren på deresterende temaer er uforandret, hvilket
tyder på, at det i 2022 er lykkes at opretholde den gode kvalitet på tilbudsområdet fra det
foregående år.
Samlet set ligger den gennemsnitlige score på samme niveau som i 2020 og vidner om,
at tilbuddene tager deres opgave alvorlig i forhold til at fastholde en god kvalitet til gavn
for de anbragte borgere
2020
2021
4,9
4,6
4,7
4,5
36
Årsrapport 2022
Årsrapport 2021
37
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0020.png
5. Socialtilsyn Midts fokuspunkter i
årsrapporten 2022
Hvert år udvælger Socialtilsyn Midt en række fokuspunkter, som bliver belyst i
årsrapporten. I 2022 har fokus bl.a. været på implementering af en faglig vejledning vedr.
socialtilsynenes dialogforpligtelse samt implementering af ny lovgivning. Desuden er der
som vanligt fokus på den årlige tilfredshedsundersøgelse.
5.1 Implementering af den faglige vejledning vedr.
socialtilsynenes dialogforpligtelse
Når socialtilsynene fører tilsyn og træffer afgørelser vedr. de sociale tilbud og
plejefamilier, skal der ifølge loven indgås en dialog med tilbuddet eller plejefamilien.
Dialogen skal bidrage til at fastholde og udvikle kvaliteten. Dialogen er er et essentielt
element og en forudsætning for et konstruktivt samarbejde mellem socialtilsynet
kommuner, regioner, plejefamilier og de private tilbud. Socialtilsyn Midt har derfor i 2022
haft et stort fokus på implementering af den faglige vejledning vedr. socialtilsynenes
dialogforpligtelse, som Social- og boligstyrelsen udgav i 2021.
Vejledningen indeholder faglige anbefalinger til omsætning af dialogforpligtelsen til
tilsynspraksis og bidrager til udvikling og kvalificering af den dialog, som Socialtilsyn Midt
har med tilbud, plejefamilier, regioner og kommuner.
Arbejdet med implementering af den faglige vejledning er foregået både nationalt i
samarbejde med de fem andre socialtilsyn samt lokalt i Socialtilsyn Midt. Det nationale
arbejde har haft fokus på, hvordan vi på tværs af de 5 socialtilsyn kan sikre, at vi
omsætter de faglige anbefalinger i vejledningen så ensartet, systematisk, og fagligt
kompetent som muligt.
De seks kerneelementer
De faglige anbefalinger til dialog bygger på et teoretisk værdigrundlag som illustreres
gennem 6 praksisnære kerneelementer. Arbejdet med at udvikle og kvalificere
socialtilsynenes dialog har centreret sig om disse 6 kerneelementer.
1.
Rammesæt
dialogen
2.
Skab et
dialogisk
samtalerum
6.
Arbejd
på en fælles
forståelse
De 6
kerneelementer
til socialtilsynenenes
dialogforpligtelse
3.
Tag styring på
samtalen
5.
Hav fokus på
muligheder
4.
Vær nysgerrigt
lyttende
Det lokale implementeringsarbejde
Forud for implementeringsarbejdet, har Socialtilsyn Midt lokalt analyseret og
vurderet den dialogiske praksis, hvorefter arbejdet med de 6 kerneelementer er
blevet målrettet og fokuseret mod udvalgte områder af vejledningen. Det første led
i implementeringsarbejdet bestod af en større workshop for alle medarbejdere i
socialtilsynet vedr. den dialogiske praksis. Herefter begyndte arbejdet med hypoteser
om, hvilke indsatser og aktiviteter der vil skabe forandringer i praksis. Dette har
udmøntet sig i, at alle tilsynskonsulenter og ledelse i Socialtilsyn Midt har deltaget i
forskellige afprøvninger af metoder, redskaber og aktiviteter i løbet af hele 2022 med
udgangspunkt i vejledningen. Undervejs i dette forløb er socialtilsynene på tværs af
landet gået sammen og har tilrettelagt, kvalificeret og reflekteret over de lokalt igangsatte
implementeringstiltag.
Medarbejdere og ledelse i Socialtilsyn Midt har oplevet arbejdet med vejledningen som
meget meningsfuldt og spændende. Afdelingsleder Lise Berthelsen fortæller bl.a. at
Den faglige vejledning giver os struktur og en bedre ramme til
at arbejde med vores dialogforpligtelse. Den hjælper os med
at udvikle vores eksisterende praksis og er med til at sikre,
at vi tænker dialog ind alle de steder, vi kommunikerer med
tilbud og plejefamilier
Arbejdet med implementering af den faglige vejledning vedr. dialogforpligtelsen
fortsætter i 2023, hvor arbejdet lige så stille vil blive orienteret mod, hvordan Socialtilsyn
Midt fastholder den praksis, der er udviklet i 2022.
38
Årsrapport 2022
Årsrapport 2022
39
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0021.png
5.2 Implementering af ændring af lov om socialtilsyn, herunder
oprettelse af specialistfunktion i Socialtilsyn Midt
Et flertal i Folketinget blev i april 2021 enige om at styrke både det faglige og det
økonomiske tilsyn med landets sociale tilbud til udsatte børn, unge og voksne. Store dele
af lovændringerne om det styrkede socialtilsyn trådte i kraft pr. 1. februar 2022. I 2022
har Socialtilsyn Midt derfor haft stor fokus på implementering af den nye lovændring,
hvilket har betydet, at Socialtilsyn Midt har udarbejdet og implementeret en række nye
arbejdsgange og processer primært med afsæt i økonomiske og juridiske kompetencer.
En af de større ændringer i lovgivningen er oprettelsen af specialistfunktioner, hvor
tilsynene på små eller komplicerede områder er blevet samlet i 4 specialistfunktioner
hos de enkelte socialtilsyn. Specialistfunktionerne udgør landsdækkende tilsyn
med sikrede institutioner, koncerner og koncernlignende konstruktioner, BPA-
arbejdsgivervirksomheder samt efterskoler og frie fag- og grundskoler med kostordning.
Oprettelse af specialistfunktionen trådte i kraft pr. 1. juli 2022. Socialtilsyn Midt fik
sammen med Socialtilsyn Hovedstaden tildelt opgaven med af godkende og føre
tilsyn med private tilbud, der indgår i koncerner eller koncernlignende konstruktioner.
Socialtilsyn Midt fik derfor, pr. 1. juli 2022 overdraget tilsynsmyndigheden for 112 tilbud.
Dette har betydet, at porteføljen på tilbudsområdet er øget med cirka 30%. Dette har
medført en opnormering i antal medarbejdere, hvor Socialtilsyn Midt i løbet af foråret har
taget imod mange nye og dygtige kollegaer.
De mange nye medarbejdere samt de mange overdragede tilbud, der geografisk ligger
fordelt over hele Danmark, har medført en række ændringer og tilpasninger i Socialtilsyn
Midt. Mange af Socialtilsyn Midts teams har fået nye kollegaer, og hvor de tidligere
primært har dækket Region Midtjylland og Fåborg Midtfyn Kommune skal de i 2023
dække hele Danmark og dermed køre markant længere end tidligere.
Desuden har der i 2022 været et stort fokus på opstart af samarbejde med Socialtilsyn
Hovedstaden ift. at få ensrettet processer og arbejdsgange med de tilbud, der indgår i
koncerner eller koncernlignende konstruktioner. Stabsleder Ida Antonsen fortæller om
processen:
Hovedfokus i overdragelsesprocessen har været at sikre, at
samarbejdet med alle de nye tilbud er kommet godt fra land,
særligt fordi de kom fra forskellige tilsyn og midt i et tilsynsår.
Desuden har det været essentielt at få fortolket og omsat de
nye ændringer i loven, så vi har kunnet tilpasse vores praksis
specielt på det økonomiske og juridiske område
I tråd med Socialtilsyn Midts arbejde med at implementere den faglige vejledning vedr.
dialogforpligtelsen har der også i forbindelse med lovændringen været stort fokus
på at kommunikere og indgå i dialog med de mange tilbud, der er blevet berørte af
lovændringerne.
5.3. Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse 2022
I efteråret 2022 foretog Socialtilsyn Midt den årlige tilfredshedsundersøgelse. Alle
eksisterende plejefamilier og tilbud i Socialtilsyn Midts dækningsområde er blevet
inviteret til at deltage i undersøgelsen. I alt fik 1223 plejefamilier og 371 tilbud tilsendt
spørgeskemaet. Ud af det samlede antal respondenter har 705 plejefamilier (58%) og
237 tilbud (64%) besvaret tilfredshedsundersøgelsen.
Nedenstående afsnit vil gennemgå centrale fund fra tilfredshedsundersøgelsen. Den
fulde længde af tilfredshedsundersøgelsen kan findes på Socialtilsyn Midts hjemmeside.
Kort om tilfredshedsundersøgelsens fokus
Tilfredshedsundersøgelsen 2022 har til formål at undersøge tilbuddenes og
plejefamiliernes oplevelser og grad af tilfredshed omkring Socialtilsyn Midts arbejde.
40
Årsrapport 2022
Årsrapport 2022
41
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0022.png
Undersøgelsen stiller skarpere på graden af tilfredshed omkring selve tilsynsbesøget,
informationen herom samt den efterfølgende opfølgning på de gennemførte tilsyn.
Herudover har dette års undersøgelse haft fokus på dialogen mellem tilbud/plejefamilie
og socialtilsyn. Baggrunden for dette fokus skyldes vores erfaring og viden om, hvordan
god dialog er altafgørende for vores samarbejde med plejefamilier og tilbud. Den gode
dialog medfører, at vi kan bistå de respektive plejefamilier og tilbud konstruktivt med det
fælles mål at sikre og opretholde kvalitet.
Tilfredshedsundersøgelsen har som vanligt også haft fokus på whistleblower-ordningen
samt kendskabet hertil.
En dialogbaseret tilgang – de samlede oplevelser og graden af tilfredshed
Overordnet set er der en grundlæggende tilfredshed med dialogen med Socialtilsyn Midt.
På tilbudsområdet ligger den samlede tilfredshed på 88%, mens tilfredshedsprocenten
på plejefamilieområdet ligger på 87%. Både på tilbuds- og plejefamilieområdet har 10%
svaret hverken/eller til spørgsmålet. Henholdsvis 2% på tilbudsområdet har svaret, at de
har været utilfredse med dialogen. På plejefamilieområdet er der 3%, som har svaret, at
de er utilfredse med dialogen.
Et centralt element i skabelsen af god dialog imellem parterne er følelsen af
at blive inddraget og hørt i sine perspektiver. Socialtilsyn Midt har derfor i
tilfredshedsundersøgelsen spurgt ind til netop dette – i hvor høj en grad tilbud og
plejefamilier oplever, at der er mulighed for at komme med egne perspektiver på det, der
tales om på tilsynsbesøgene.
Resultaterne viser her, at der overordnet set synes at være en oplevelse af dette. Samlet
set mener 82% af respondenterne fra plejefamilierne, at de enten i meget høj grad eller
høj grad får mulighed for at bidrage med perspektiver i forbindelse med tilsynsbesøgene.
For tilbudsområdet udgør dette 73%.
En lille del - 14% på plejefamilieområdet og 23% på tilbudsområdet - oplever, at de
kun i nogen grad, mener at deres oplevelser og synspunkter bliver omtalt på under
tilsynsbesøgene. Herudover har 3% på plejefamilieområdet svaret, at de i lav grad mener,
at deres oplevelser og synspunkter bliver omtalt under tilsynsbesøgene, mens 1% slet
ikke mener, at deres perspektiv inddrages. På tilbudsområdet udgør tallet for i lav grad
3%. Respondenterne haft mulighed for at uddybe deres svar i et kommentarspor.
Forklaringen på hvorfor de ikke oplever, at der er mulighed for at komme med egne
perspektiver på det, der tales om på tilsynsbesøgene skyldes bl.a. manglende tid samt
det at tilsynene opleves for skemalagte. Oplevelsen af tilsynene som værende for
skemalagte medfører, at plejefamilierne/tilbuddene oplever, at der ikke er tid til at tale om
emner, der ligger udenfor det planlagte program for tilsynsbesøget. Herudover uddyber
andre, at de oplever at der er manglende gennemsigtighed i rapporten i forhold til, hvad
der blev sagt på mødet. Der er også respondenter, der tilkendegiver, at de sidder med
en følelse af, at der allerede på forhånd er truffet en beslutning, og de synes ikke der
synspunkter og oplevelser bliver inddraget i tilsynet.
Brugen af resultaterne
Plejefamiliernes og tilbuddenes viden, oplevelser og erfaringer er en vigtig brik i at
kunne udvikle og forbedre praksis i Socialtilsyn Midt. Resultaterne af undersøgelsen
er derfor meget vigtige. I forbindelse med besvarelse af spørgsmålene har det været
muligt at skrive uddybende kommentarer under de enkelte temaer. Alle kommentarer
blev i forbindelse med analysen af undersøgelsen gennemgået og opsummeret under de
enkelte temaer.
Socialtilsyn Midt værdsætter alle de kommentarer, der kommer ind i forbindelse
med tilfredshedsundersøgelserne. Socialtilsyn Midt forholder sig til alle gode
idéer og forslag til, hvordan kvaliteten i tilsynsopgaven kan blive bedre og vil bruge
tilfredshedsundersøgelsens resultater i organiseringen og udførslen af tilsynsopgaven,
herunder at styrke dialogen med både tilbud og plejefamilier.
42
Årsrapport 2022
Årsrapport 2022
43
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779817_0023.png
44
Årsrapport 2022
Layout og tryk: Silkeborg Kommune · SocialtilsynMidt · 10428 · 04.23