Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2779814_0001.png
Årsrapport 2022
- Socialtilsyn Nord
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0002.png
1 I
NDLEDNING
De fem socialtilsyn skal hvert år udgive en årsrapport. Rapporten skal indeholde lovbestemte data
om socialtilsynets produktion samt socialtilsynets generelle overvejelser om kvaliteten af de tilbud
og plejefamilier, der føres tilsyn med
1
. Derudover kan det enkelte socialtilsyn vælge at inkludere
fokuspunkter i årsrapporten. Rapporten for Socialtilsyn Nord skal sendes til sekretariatet for Nordjysk
Socialaftale og til Social- og Boligstyrelsen. Årsrapporten lægges også på socialtilsynets egen hjem-
meside.
Af denne årsrapport fremgår, at Socialtilsyn Nord ud fra de 2.229 tilsynsbesøg, der er aflagt i 2022
vurderer, at kvaliteten hos tilbud og plejefamilier generelt er høj. I langt de fleste tilfælde, hvor der
har været behov for at forbedre kvaliteten, har vi i dialog med plejefamilier og sociale tilbud, kunnet
løfte kvaliteten uden behov for sanktioner. I 2022 har der, både internt og på tværs af de fem soci-
altilsyn, været et stort fokus på at styrke dialogen med både tilbud og plejefamilier. Rapporten inde-
holder også anbefalinger til, hvordan der kan arbejdes yderligere med at styrke kvaliteten hos tilbud
og i plejefamilier inden for den generelle kvalitet og et udvalgt fokuspunkt, som i 2022 var
forebyg-
gelse af krænkelser og overgreb på sociale medier.
Anbefalingerne, som Socialtilsyn Nord kommer med, er generelle. Anbefalingerne er relevante for
nogle sociale tilbud eller plejefamilier og ikke for andre. Det er derfor plejefamiliers og tilbuds eget
valg, om de vil benytte sig af anbefalingerne. Det er Socialtilsyn Nords håb, at anbefalingerne med-
virker til at skabe refleksion over egen praksis hos det enkelte sociale tilbud eller den enkelte pleje-
familie.
Lov om socialtilsyn blev ændret i 2022. Socialtilsynene har med lovændringen blandt andet fået et
styrket mandat i forhold til det økonomiske tilsyn. Ændringerne i lov om socialtilsyn har også betydet,
at de fem socialtilsyn har fået hver sin specialistfunktion. Socialtilsyn Nord har, som en konsekvens
heraf, i 2022 overdraget tilsynet med en række tilbud til andre socialtilsyn – til gengæld har Social-
tilsyn Nord modtaget tilsynet med alle BPA-arbejdsgivervirksomheder som specialistfunktion
2
.
Vi håber, I vil læse med, og finder vores årsrapport 2022 interessant og brugbar. God læselyst.
Med venlig hilsen
Line Hessellund
Tilsynschef
1
2
Jf. lov om socialtilsyn, LBK nr. 846 af 20/08/2019
Jf. § 1, nr. 5 bekendtgørelsen om socialtilsyn som trådte i kraft den 1. juli 2022.
Side | 1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0003.png
2 R
ESUME
Socialtilsyn Nord førte, ved udgangen af 2022, tilsyn med 889 plejefamilier og 260
3
sociale tilbud,
beliggende i 10 nordjyske kommuner og i Silkeborg Kommune. De i alt 1.149 tilbud og plejefamilier
havde i 2022 i alt 8.793 pladser til børn, unge og voksne. Derudover førte Socialtilsyn Nord tilsyn
med landets 20 BPA-arbejdsgivervirksomheder.
Den generelle kvalitet
Kvaliteten er i denne årsrapport beskrevet på baggrund af:
1) Bekymrende forhold, for eksempel varslede påbud, skærpede tilsyn og tilbagekaldte god-
kendelser
2) Udviklings- og opmærksomhedspunkter, som tilsynskonsulenterne udarbejder i forbindelse
med tilsyn
3) 50 tilfældigt udvalgte tilsynsrapporter
Socialtilsyn Nords vurdering af den generelle kvalitet har i 2022 særligt fokus på temaerne Kompe-
tencer, Selvstændighed og relationer samt Sundhed og trivsel.
Det er Socialtilsyn Nords vurdering, at den generelle kvalitet hos sociale tilbud og plejefamilier over-
ordnet er høj. Analysen af den generelle kvalitet viser dog også nogle udviklingspotentialer, og på
den baggrund kommer vi med en række anbefalinger til fortsat udvikling af den generelle kvalitet.
Blandt andet anbefaler vi, at plejefamilierne er opsøgende på viden, som understøtter plejebørnenes
særlige støttebehov og sikrer et konstruktivt samarbejde med anbringende myndighed. For sociale
tilbud anbefaler vi, at de forebygger brug af magtanvendelser og har fokus på udarbejdelse af indi-
viduelle og konkrete mål.
Særlig fokus på forebyggelse af krænkelser på sociale medier
Socialtilsyn Nord har på tilsynsbesøg i 2022 haft særligt fokus på forebyggelse af krænkelser og
overgreb på sociale medier. Vores analyse af datamaterialet fra tilsynsbesøgene har vist, at plejefa-
milier og sociale tilbud generelt har viden, og tilrettelægger en indsats, som forebygger krænkelser
og overgreb på sociale medier. Dog er det et område i konstant udvikling, derfor anbefaler vi, at
3
Øjebliksbillede den 2. januar 2023. Socialtilsyn Nord overdrog 1/7 2022 16 sociale tilbud i forbindelse med de nye speci-
alistfunktioner.
Side | 2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
både sociale tilbud og plejefamilier er særligt opmærksomme på kontinuerligt at opsøge ny viden
om, hvordan de kan arbejde med forebyggelse og håndtering af krænkelser og overgreb på sociale
medier.
Anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg
I 2022 var Socialtilsyn Nord på 2.229 tilsynsbesøg hos sociale tilbud og plejefamilier. De 1.536 besøg
var anmeldt på forhånd, mens 504 besøg var uanmeldte. Plejefamilien eller tilbuddet blev ikke truffet
på 189 af de uanmeldte besøg. De 2.229 tilsynsbesøg har resulteret i 1.615 tilsynsrapporter.
Nygodkendelser og sagsbehandlingstider
I 2022 blev 48 nye plejefamilier og 10 nye sociale tilbud godkendt første gang. Sagsbehandlingstiden
for nygodkendelser var 17 uger på plejefamilieområdet og 11 uger på tilbudsområdet.
Sanktioner og ophør
Socialtilsyn Nord udstedte i 2022 i alt tre påbud til tilbud og plejefamilier fordelt på to sager: en sag
på plejefamilieområdet og en sag på tilbudsområdet. En plejefamilie fik inddraget deres godken-
delse. Tre sociale tilbud fik inddraget deres godkendelse.
Whistleblowerordningen
Alle, herunder beboere, pårørende, naboer og ansatte, kan anonymt kontakte socialtilsynets whist-
leblowerordning, hvis de er bekymrerede over forholdene i et socialt tilbud eller en plejefamilie. So-
cialtilsyn Nord modtog og behandlede i alt 373 whistleblower-henvendelser i 2022.
Økonomi
Socialtilsyn Nords økonomi finansieres af indtægter fra henholdsvis tilsynstakster, objektiv finansie-
ring fra kommunerne og tilkøbsydelser. Budgettet for Socialtilsyn Nord var i 2022 på 33,817 mio. kr.
Ved årets udgang konstateres et overskud på 0,502 mio. kr.
Side | 3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0005.png
3 I
NDHOLD
1
2
4
Indledning............................................................................................................................... 1
Resume................................................................................................................................... 2
Om Socialtilsyn Nord ............................................................................................................. 5
4.1
4.2
4.3
4.4
5
Tilsynsreformens og socialtilsynets formål ........................................................................ 5
Kvalitetsmodellen som måleredskab ................................................................................. 5
Tilsynsområde .................................................................................................................. 7
Socialtilsynets øvrige opgaver .......................................................................................... 9
Generel kvalitet i sociale tilbud og plejefamilier ................................................................ 11
5.1
5.2
5.3
Produktion i 2022 ............................................................................................................ 12
Plejefamiliers generelle kvalitet ....................................................................................... 15
Sociale tilbuds generelle kvalitet ..................................................................................... 19
6
Fokuspunkt 2022.................................................................................................................. 24
6.1
Sociale tilbud og plejefamiliers arbejde med forebyggelse af krænkelser og overgreb på
sociale medier ........................................................................................................................... 25
6.2
6.3
6.4
6.5
Plejefamiliers forebyggelse af krænkelser og overgreb på sociale medier ...................... 26
Børne- og ungetilbuds forebyggelse af krænkelser og overgreb på sociale medier ......... 27
Voksentilbuds forebyggelse af krænkelser og overgreb på sociale medier ..................... 29
Udviklingspotentiale i plejefamilier og sociale tilbud ........................................................ 29
7
Økonomi ............................................................................................................................... 32
7.1
7.2
Socialtilsyn Nords budget ............................................................................................... 32
Takstudviklingen fra 2019 - 2022 .................................................................................... 34
8
Bilag ...................................................................................................................................... 36
8.1
8.2
8.3
8.4
8.5
Bilag 1: Portefølje ........................................................................................................... 36
Bilag 2: Antal tilsyn og tilsynsbesøg ................................................................................ 39
Bilag 3: Nygodkendelser ................................................................................................. 40
Bilag 4: Ophørte sociale tilbud og plejefamilier................................................................ 41
Bilag 5: Whistleblowhenvendelser................................................................................... 42
Side | 4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0006.png
4 O
M
S
OCIALTILSYN
N
ORD
4.1 Tilsynsreformens og socialtilsynets formål
Formålet med tilsynsreformen og etableringen af socialtilsynene var at løfte og understøtte kvaliteten
hos sociale tilbud og plejefamilier. Socialtilsynene skal sikre, at børn, borgere og brugere af de so-
ciale tilbud og plejefamilier får en indsats, som stemmer overens med formålet i lov om social service.
Det skal ske ved en systematisk, ensartet, uvildig og faglig kompetent varetagelse af tilsynsopgaven
– både i forhold til nygodkendelser og driftsorienterede tilsyn.
Socialtilsynet har dermed ansvaret for, at sociale tilbud og plejefamilier har den nødvendige kvalitet
til at tage imod de børn, unge og voksne, som de er godkendt til, og - på tilbudsområdet - at der også
er den rette sammenhæng mellem tilbuddets pris og kvalitet.
Socialtilsyn Nords mission, vision og værdier
Mission:
Vision:
Socialtilsyn Nord løfter kvaliteten i plejefamilier og sociale tilbud.
Det, der driver os i vores arbejde, er, at vi skal have: De bedste sociale tilbud
og plejefamilier til vores udsatte børn, unge og voksne
Værdier:
Vi arbejder ud fra værdierne dialog, faglighed og troværdighed
4.2 Kvalitetsmodellen som måleredskab
Når socialtilsynet vurderer kvaliteten i plejefamilier og sociale tilbud sker det med afsæt i den lovbe-
stemte kvalitetsmodel. Kvalitetsmodellen er udarbejdet med henblik på at skabe fokus på resultater
og effekt af den sociale indsats i plejefamilier eller sociale tilbud. Socialtilsynet skal altså vurdere i
hvor høj grad, plejefamilierne og tilbuddene formår at skabe resultater for borgerne og bidrage til
borgernes trivsel. Kvalitetsmodellen er for både sociale tilbud og plejefamilier inddelt i syv temaer jf.
figur 2. Udover de syv temaer i kvalitetsmodellen, skal socialtilsynet også føre tilsyn med sociale
tilbuds og plejefamiliers økonomi.
Side | 5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0007.png
Figur 1: Socialtilsynets kvalitetsmodel
Uddannelse og
beskæftigelse
Fysiske rammer
Selvstændighed
og relationer
Kvalitets-
modellen
Kompetencer
Målgruppe,
metoder og
resultater
Familiestruktur
og familie-
dynamik/
Organisation og
ledelse
Sundhed og
trivsel
Under alle temaer i kvalitetsmodellen har socialtilsynet mulighed for at tilføje opmærksomhedspunk-
ter og/eller udviklingspunkter. Opmærksomhedspunkter gives, hvis der er forhold, som plejefamilien
eller det sociale tilbud bør rette op på. Udviklingspunkter er udtryk for forbedringspotentiale og gives,
hvis der er forhold, som et socialt tilbud eller plejefamilie med fordel kan have fokus på.
Side | 6
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0008.png
4.3 Tilsynsområde
Socialtilsynet er organiseret i fem socialtilsyn (Nord, Midt, Syd, Øst og Hovedstaden). Socialtilsyn
Nord er forankret i Hjørring Kommune og fører tilsyn med de sociale tilbud og plejefamilier, som er
beliggende i 10 nordjyske kommuner samt Silkeborg Kommune. Socialtilsyn Øst fører tilsyn med
sociale tilbud og plejefamilier i Hjørring Kommune. Det skyldes, at et socialtilsyn ikke må føre tilsyn
med sociale tilbud og plejefamilier i egen kommune.
Følgende indgår i Socialtilsyn Nords tilsynskompetence
4
:
Plejefamilier § 66, stk. 1, nr. 1-3
Botilbud til borgere med handicap og/eller psykiske lidelser §§ 107 og 108
Døgntilbud til børn og unge § 66, stk. 1, nr. 6-7
Krisecentre § 109
Forsorgshjem § 110
Stofmisbrugsbehandlingstilbud §§ 101 og 101 a
Alkoholmisbrugsbehandlingstilbud § 141 (sundhedsloven)
Botilbudslignende boformer § 4, stk. 1, nr. 3 (lov om socialtilsyn)
BPA-arbejdsgivervirksomheder § 18 a (lov om socialtilsyn)
Socialtilsynet har det driftsorienterede tilsyn, som handler om tilbuddets eller plejefamiliens generelle
kvalitet, men fører ikke tilsyn med den enkelte borger. Tilsynet med den enkelte borger og dennes
situation (det personrettede tilsyn) varetages af visiterende/anbringende kommune.
4
Pr. 1. juli 2022 trådte ændringer i lov om socialtilsyn vedr. specialistfunktioner i kraft. Socialtilsyn Øst fører tilsyn med alle
sikrede institutioner, Socialtilsyn Syd skibsprojekter og efterskoler, Socialtilsyn Midt og Socialtilsyn Hovedstaden koncerner
og koncernlignende konstruktioner og Socialtilsyn Nord BPA-arbejdsgivervirksomheder.
Side | 7
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0009.png
Figur 2 - Socialtilsyn Nords kommunale tilsynsområder
Side | 8
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0010.png
4.4 Socialtilsynets øvrige opgaver
Foruden at føre tilsyn, og indgå i dialog med sociale tilbud og plejefamilier om deres kvalitet, indgår
socialtilsynet i en række aktiviteter med henblik på at bidrage til at fastholde og udvikle kvaliteten
hos sociale tilbud og plejefamilier.
Samarbejdsmøder og oplæg
Socialtilsyn Nord har i 2022 holdt samarbejdsmøder med kommuner og regioner, samt andre myn-
digheder og interessenter. Derudover har Socialtilsyn Nord også holdt oplæg om lov om voksenan-
svar i en nordjysk kommune og om BPA-tilsynet for en interesseorganisation.
Aktindsigter
Socialtilsyn Nord har i 2022 besvaret 94 aktindsigter. Størstedelen af aktindsigterne blev givet til
kommuner og andre myndigheder, som har søgt om aktindsigt 27 gange. Pressen har sendt 25
ansøgninger og part eller partsrepræsentanter har sendt 19 ansøgninger om aktindsigt.
Tilkøbsydelser
Socialtilsynet har mulighed for at udbyde tilkøbsydelser, der relaterer sig til tilsynets tilsynsfaglige
eller socialfaglige viden. I 2022 udbød Socialtilsyn Nord blandt andet to grundkursuser for netværks-
plejefamilier.
Undersøgelse af socialtilsynets dialog med sociale tilbud og plejefamilier
Social- og Boligstyrelsen har udarbejdet en faglig vejledning, som skal styrke de fem socialtilsyns
dialog med sociale tilbud og plejefamilier
5
.
5
Social- og Boligstyrelsen (2021): Faglig vejledning til socialtilsynenes dialogforpligtelse. Find vejledningen her.
Side | 9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0011.png
I 2022 gennemførte Socialtilsyn Nord derfor en intern undersøgelse om dialogen med sociale tilbud
og plejefamilier. Alle sociale tilbud og plejefamilier som havde et tilsynsbesøg i maj eller juni fik
tilsendt et spørgeskema, som handlede om deres oplevelse af dialogen med Socialtilsyn Nord
6
.
Undersøgelsen viste, at de adspurgte sociale tilbud og plejefamilier generelt oplevede, at de havde
en god dialog med Socialtilsyn Nord. Plejefamilierne og tilbuddene oplevede blandt andet, at formå-
let med tilsynsbesøg blev gjort tydeligt, at de fik mulighed for at byde ind med egne perspektiver på
samtalen samt at tilsynskonsulenterne var nysgerrige på praksis og lyttede til plejefamiliens og til-
buddets perspektiver.
Ankeafgørelser
Socialtilsyn Nord har i 2022 fået fire ankeafgørelser behandlet i Ankestyrelsen. To afgørelser ved-
rørte plejefamilier, og to vedrørte sociale tilbud. De fire afgørelser blev stadfæstet af Ankestyrelsen.
Afgørelserne omhandlede:
To omhandlede ændringer af godkendelsen som socialt tilbud.
En omhandlede afslag på nygodkendelse som plejefamilie.
En omhandlede inddragelse af godkendelse som plejefamilie.
6
Der er udsendt i alt 265 spørgeskemaer, heraf har 112 svaret (Svarprocent 42 %). Der skal derfor tages forbehold for, at
der er tale om et lille datasæt, hvor resultaterne ikke kan generaliseres.
Side | 10
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0012.png
5 G
ENEREL KVALITET I SOCIALE TILBUD OG PLEJEFAMILIER
Det følgende afsnit handler om Socialtilsyn Nords overvejelser, om den generelle kvalitet i sociale
tilbud og plejefamilier.
Socialtilsyn Nord oplever ikke stor variation i vurderingen af den generelle kvalitet, da socialtilsynet,
ved bekymrende forhold eller ved kvalitetsmangler, altid vil søge at understøtte plejefamiliernes eller
tilbuddenes kvalitetsløft, eller i sidste ende reagere via sanktioner
7
. Forud for sanktioner er der en
løbende dialogproces, hvor plejefamilien eller det sociale tilbud får mulighed for at rette op på kvali-
tetsmanglerne. Allerede i dialogprocessen retter de fleste sociale tilbud og plejefamilier op på de
forhold, som socialtilsynet er bekymret for, og det betyder, at Socialtilsyn Nord sjældent når til det
punkt, der handler om at udstede sanktioner. Det betyder også, at de få sanktioner der gives, ikke
kan tages som et udtryk for, at Socialtilsyn Nord kun har oplevet bekymrende forhold i få sager.
Socialtilsyn Nord har både i 2021 og 2022 haft særligt fokus på dialogforpligtelsen, og i den forbin-
delse ændret interne arbejdsgange, så dialog med sociale tilbud og plejefamilier i højere grad sker
mundtligt på dialogmøder, frem for skriftligt i redegørelsesprocesser
8
. Socialtilsyn Nord vurderer ge-
nerelt, at dette øgede fokus på dialog bidrager til at højne kvaliteten i sociale tilbud og plejefamilier.
Socialtilsyn Nord har i 2022 valgt at sætte særligt fokus på den generelle kvalitet i udvalgte temaer:
Kompetencer på plejefamilieområdet
Selvstændighed og relationer samt Sundhed og trivsel på tilbudsområdet.
Afsnittet indledes med en kort beskrivelse af Socialtilsyn Nords portefølje og produktion i 2022. Alt
data er udfoldet i bilag 1 – 5.
Præsentationen af den generelle kvalitet i Socialtilsyn Nord har taget afsæt i følgende
data:
Produktionsdata fra 2022
Varslede sanktioner og sanktioner
50 tilfældigt udvalgte tilsynsrapporter
Udviklingspunkter udarbejdet af Socialtilsyn Nord i 2022
7
8
Socialtilsynets sanktionsmuligheder omfatter påbud, skærpet tilsyn og ophør af godkendelse.
Jf. § 7, stk. 1, i lov om socialtilsyn og § 11, stk. 1 i bekendtgørelse om socialtilsyn.
Side | 11
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0013.png
5.1 Produktion i 2022
Socialtilsyn Nord førte ved udgangen af 2022 tilsyn med 889 plejefamilier og 260 sociale tilbud, samt
20 BPA-arbejdsgivervirksomheder. Socialtilsyn Nords portefølje er faldet med 44 plejefamilier og 16
9
sociale tilbud fra 2021. Faldet i antal af sociale tilbud og plejefamilier forventes at have betydning for
blandt andet antallet af whistleblow-henvendelser, sanktionsager mv.
Plejefamilierne og de sociale tilbud havde i alt 8.793 pladser til børn, unge og voksne. Størstedelen
af pladserne var på voksentilbud, som havde 6.153 pladser, børne- og ungetilbud havde 841 pladser
og plejefamilier 1.799 pladser. Der er sket en mindre stigning på 19 pladser fra 2021 til 2022, i form
af et øget antal pladser på tilbudsområdet (bilag 1).
Tilsyn og tilsynsbesøg
Socialtilsyn Nord har i 2022 gennemført 1.615 tilsyn i plejefamilier og sociale tilbud, 85 tilsyn var i
forbindelse med nygodkendelser. Et tilsyn afsluttes med en tilsynsrapport. Der aflægges ofte flere
tilsynsbesøg i samme tilsyn og dermed også i samme tilsynsrapport.
Socialtilsynet var i 2022 på 2.229 tilsynsbesøg. Størstedelen var anmeldte tilsynsbesøg (bilag 2).
Plejefamilier:
1.372 driftsorienterede tilsynsbesøg og 110 tilsynsbesøg i forbindelse med
nygodkendelser
Sociale tilbud:
734 driftsorienterede tilsynsbesøg og 12 tilsynsbesøg i forbindelse med
nygodkendelser
Antallet af tilsynsbesøg er faldet med 166 tilsynsbesøg i 2022 sammenlignet med 2021. Faldet skyl-
des primært, at der i 2021 var flere uanmeldte besøg, hvor der ikke blev truffet nogen hjemme. For
anmeldte og uanmeldte besøg er der et fald på 11 tilsynsbesøg. Fordelingen af anmeldte og uan-
meldte tilsynsbesøg ses i figur 3.
Hvorvidt et besøg sker anmeldt eller uanmeldt, beror på en konkret risikovurdering og afhænger
blandt andet af, hvad der skal undersøges i det enkelte sociale tilbud eller den enkelte plejefamilie.
9
Socialtilsyn Nord overdrog pr. 1 juli 2022 16 sociale tilbud, til andre socialtilsyn, i forbindelse med tiltrædelse af specia-
listfunktionerne.
Side | 12
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0014.png
Figur 3: fordeling af tilsynsbesøg i 2022
8,48%
Ikke truffet hjemme
22,61%
Uanmeldte besøg
Anmeldt
Uanmeldt
Uanmeldt, ikke truffet
68,91%
Anmeldte besøg
Magtanvendelser
Alle magtanvendelser skal registreres og indsendes til socialtilsynet. Magtindberetningerne anven-
des i socialtilsynets vurdering af kvaliteten i sociale tilbud og specialiserede plejefamilier. Socialtilsyn
Nord har i 2022 modtaget og registeret i alt:
7
magtanvendelsesindberetninger på plejefamilieområdet
10
795
magtanvendelsesindberetninger på børne- og ungeområdet
1.856
magtanvendelsesindberetninger på voksenområdet
11
Størstedelen af magtanvendelserne på voksenområdet i 2022 handler om fastholdelse (jf. § 124),
anvendelse af tryghedsskabende velfærdsteknologi (jf. §128 b) og brug af stofseler (jf. § 128). På
børne- og ungeområdet handler størstedelen af magtanvendelserne om fysisk magtanvendelse,
hvor barnet eller den unge fastholdes eller førers, fordi barnet eller den unge var til fare for sig selv
eller andre (§ 9, stk. 2).
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at der er sket en markant stigning i indberetningen af magtanven-
delser på voksenområdet i 2022 sammenlignet med 2021. I 2021 registrerede Socialtilsyn Nord
10
Magtanvendelser, som omhandler anbragte børn og unge, hører under lov om voksenansvar og er gældende for børn
og unge, som er anbragt på et opholdssted eller en døgninstitution. § 8 i lov om voksenansvar gælder specialiserede
plejefamilier, der er ansat til at varetage en specialiseret opgave.
11
Bestemmelserne om magtanvendelse for voksne gælder for personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktions-
evne, der får personlig og praktisk hjælp eller socialpædagogisk bistand m.v. efter §§ 83-87, behandling efter §§ 101 og
102 eller aktiverende tilbud efter §§ 103 og 104, og som ikke samtykker til en foranstaltning.
Side | 13
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0015.png
1.232 magtanvendelser på voksenområdet imod 1.856 registrerede magtanvendelser i 2022. Denne
stigning ses især i forhold til anvendelse af tryghedsskabende teknologi og anvendelse af stofseler.
Stigningen, i antallet af magtindretninger på voksenområdet, kan formentlig forklares med, at de
reviderede regler for brug af magtanvendelse trådte i kraft pr. 1 januar 2020. De reviderede regler
medførte blandt andet et større krav til indberetning af magtanvendelser og effekten heraf kan ses i
antallet af indberetninger for 2022
12
.
På børneområdet er der også sket en stigning fra 491 magtanvendelser i 2021 til 781 magtanven-
delser i 2022. På børneområdet er den største stigning sket i forhold til brug af fastholdelse. Der er
sket et mindre fald i antallet af magtindberetninger på plejefamilieområdet fra 11 indberetninger i
2021 til 7 indberetninger i 2022.
Socialtilsyn Nord har de seneste år haft særligt fokus på korrekt indberetning af magtanvendelser
som følge af de reviderede regler i 2020. Dette kan også have haft en betydning for stigningen af
magtindberetninger både på børne- og på voksenområdet.
Whistleblow-henvendelser
Alle kan anonymt henvende sig skriftligt eller telefonisk til socialtilsynet, via whistleblowerordningen,
hvis de er bekymrede for forhold i et socialt tilbud eller i en plejefamilie. Formålet med ordningen er
at understøtte, at oplysninger om bekymrende forhold når frem til socialtilsynet, så socialtilsynet kan
arbejde for den bedst mulige kvalitet i sociale tilbud og plejefamilier. I 2022 har Socialtilsyn Nord i alt
modtaget:
373
whistleblow henvendelser
Det er et fald på 56 henvendelser sammenlignet med 2021. Faldet skyldes primært færre henven-
delser på tilbudsområdet, forventeligt grundet faldet i antal sociale tilbud (bilag 6).
Nygodkendelser
I 2022 godkendte Socialtilsyn Nord 48 plejefamilier og 10 sociale tilbud. Tre plejefamilier og tre so-
ciale tilbud blev godkendt med vilkår:
-
Vilkårene til plejefamilierne og ét vilkår til tilbud er efterfølgende opfyldt
12
Social- og Boligstyrelsens information om reviderede regler om magt kan findes her.
Side | 14
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0016.png
-
-
Ét vilkår til tilbud er fortsat er aktivt
Ét tilbud med udstedt vilkår er overgået til andet socialtilsyn.
Ingen sociale tilbud fik i 2022 afslag på deres ansøgning om godkendelse, mens syv plejefamilier fik
afslag. Desuden valgte 21 plejefamilier at trække deres ansøgning om godkendelse tilbage (bilag
3).
Nygodkendelse af plejefamilier og sociale tilbud er en omfattende proces, hvor plejefamilien og til-
buddets forudsætninger for at kunne levere den nødvendige kvalitet undersøges med baggrund i
kvalitetsmodellens syv temaer og tilbuddets eller plejefamiliens økonomi (figur 2). Sagsbehandlings-
tiden for nygodkendelser af plejefamilier er faldet i 2022, sammenlignet med 2021. I 2021 var gen-
nemsnitstiden for nygodkendelse 21 uger; i 2022 er gennemsnitstiden faldet til 17 uger. På tilbuds-
området er sagsbehandlingstiden uændret fra 2021 til 2022 og er 11 uger i gennemsnit.
5.2 Plejefamiliers generelle kvalitet
Socialtilsyn Nord vil i dette afsnit beskrive den generelle kvalitet i 2022 hos plejefamilier, og komme
med nogle generelle anbefalinger til forsat udvikling.
Antallet af sanktioner på plejefamilieområdet har været stabilt siden 2020, hvor der i alle årene har
været få sanktionssager. Tabel 1 viser antal sanktioner på plejefamilieområdet fra 2020 – 2022.
Tabel 1: Sanktioner på plejefamilieområdet
2022
Varslet påbud
Påbud
2
13
1
2021
3
2
0
2020
4
0
0
Varslet skærpet til-
0
syn
Skærpet tilsyn
Varslet nedsættelse
Varslet ophør
Ophør
0
0
2
1
0
0
5
4
0
2
0
0
13
De to varslede påbud i 2022 er varslet til to plejefamilier. Der kan i den samme sag varsles flere forskellige påbud.
Side | 15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0017.png
Socialtilsyn Nord varslede eller udstedte i 2022 seks sanktioner til plejefamilier. Alle sanktioner knyt-
ter sig til et eller flere temaer i kvalitetsmodellen. Fordelingen fremgår af tabel 2.
Tabel 2: Baggrund for bekymrende forhold i plejefamilier i 2022 fordelt på temaer i kvalitets-
modellen
Tema
Varslet
påbud
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og relationer
Målgruppe, metoder og resulta-
ter
Sundhed og trivsel
Familiestruktur og familiedyna-
mik
Kompetencer
Fysiske Rammer
Økonomi
-
-
-
-
-
2
-
-
-
-
-
-
-
-
1
-
påbud
Varslet
ophør
-
-
-
-
1
1
-
-
-
-
-
-
1
-
-
-
0
0
0
0
2
3
1
0
Ophør
I alt
*Der kan ligge flere forskellige temaer til grund for det samme påbud. I tabellen tæller påbuddet med i det tema, som
påbuddet primært omhandler. Derudover ligger der i sager om ophør ofte flere forskellige temaer til grund for ophør. Ved
ophør er alle de relevante temaer medtalt.
Sanktionssagerne på plejefamilieområdet har både 2021 i 2022 primært handlet om temaet Kompe-
tencer efterfulgt af Familiestruktur og familiedynamik. Størstedelen af udviklingspunkter til plejefami-
lier i 2022 handlede også om temaet Kompetencer
14
.
Socialtilsyn Nord kan på baggrund af antallet af sanktioner, og de 1.482 tilsynsbesøg i plejefamilier,
konkludere, at der generelt er en høj kvalitet hos plejefamilierne ud fra samtlige af kvalitetsmodellens
temaer
15
. Dog er det alligevel muligt at udpege nogle udviklingspotentialer med afsæt i kvalitetsmo-
dellens tema Kompetencer.
14
32,99% af Socialtilsyn Nords udviklingspunkter på plejefamilieområdet i 2022 omhandlede temaet Kompetencer. Der-
næst kom temaet Sundhed og trivsel med 27,41% af udviklingspunkterne. Der er i alt givet 197 udviklingspunkter til pleje-
familier i 2022.
15
Kvalitetsmodellen for plejefamilier kan findes her.
Side | 16
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0018.png
Udviklingspotentialer vedrørende
Kompetencer
Med afsæt i udviklingspunkterne og sanktionssagerne har Socialtilsyn Nord valgt at pege på særligt
tre udviklingspotentialer:
1. Sikre et konstruktivt samarbejde og dialog med anbringende myndighed
Socialtilsyn Nord kan konkludere, at flere plejefamilier med fordel kan sætte fokus på at ud-
vikle samarbejdet med anbringende myndighed. For at sikre en succesfuld anbringelse er
det væsentligt, at der er et godt samarbejde mellem de professionelle, som er involveret i
barnets liv, herunder anbringende myndighed. Det forventes derfor, at plejeforældre bidrager
aktivt og konstruktivt til samarbejdet omkring plejebarnet.
2. Opsøg viden som tilgodeser plejebarnets særlige støtte behov
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at der i 2022 er givet en række udviklingspunkter, som
handler om, at plejefamilierne med fordel kan være opsøgende på at udvikle deres kompe-
tencer blandt andet via supervision, temadage eller andre relevante kurser. Manglende ud-
vikling af kompetencer blandt plejefamilier gjorde sig også gældende for tilsynsåret 2021. For
at kunne tilgodese et plejebarns særlige behov er det væsentligt, at man som plejefamilie
kontinuerligt er opsøgende på viden om plejebarnets udfordringer og behov. Plejefamilier
skal sikre, at de har de rette kompetencer til at understøtte plejebarnets udvikling.
3. Fokus på at se bag om barnets adfærd
Plejefamilier kan med fordel sætte fokus på at forstå de bagvedliggende årsager til et pleje-
barns ageren. Stærke mentaliseringsressourcer styrker muligheden for at kunne drage om-
sorg for plejebarnets særlige behov og udvikling, samt at kunne understøtte plejebarnet fø-
lelsesmæssigt.
Fakta
Evnen til mentalisering er en forudsætning for at have vedvarende meningsfulde relationer og en
stabil selvfølelse. Ved at mentalisere ser man den andens perspektiv samtidigt med, at man holder
fast i sig selv. Gennem mentalisering lærer man egne følelser og tanker at kende og forstår, at de
er baggrunden for ens adfærd. Mentalisering handler om at kunne se sig selv udefra og plejebarnet
indefra
16
.
16
Center for mentalisering.
Side | 17
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0019.png
Socialtilsyn Nord anbefaler, at plejefamilier:
Arbejder på at sikre et konstruktivt samarbejde og god dialog med anbringende myndighed
for at skabe tryghed og stabilitet omkring plejebarnet
Er opsøgende på udvikling af kompetencer som understøtter plejebørnenes særlige støt-
tebehov. For eksempel ved at modtage supervision eller opkvalificerende kurser
Det er vigtigt at understrege, at udviklingspotentialerne ikke er et udtryk for generel lav kvalitet i
temaet Kompetencer, men alene er forslag til eventuelle udviklingspotentialer. Generelt har plejefa-
milierne et godt samarbejde med anbringende myndighed, deltager i supervision og kurser og har
øje for at forstå barnets særlige støttebehov. Socialtilsynet kan, med afsæt i tilsynsrapporter, desu-
den pege på to områder, hvor plejefamilier gør det særligt godt i forhold til temaet Kompetencer:
Plejefamilierne er særligt gode til
1. Betragter plejebørnene som en del af familien
Socialtilsyn Nord kan konkludere, at plejefamilierne er gode til at etablere og fastholde til-
knytning til plejebørnene. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at flere plejefamilier har
kontakt til tidligere plejebørn, og betragter plejebørnene som en del af familien på lige fod
med biologiske børn.
Fakta
Tilhørsforhold, og det at føle sig hjemme, er et væsentligt aspekt i en anbringelse. En undersøgelse
fra 2015 viser, at en stor del af de børn, der er anbragt i plejefamilier, føler sig hjemme: Cirka 85 %
af de adspurgte plejebørn føler sig meget hjemme i plejefamilien, mens det kun er cirka 40 % af
børn/unge i institutionsanbringelse som føler sig meget hjemme
17
.
17
Social- og Boligstyrelsen (2019): Håndbog for det gode anbringelsesforløb i familiepleje. Find udgivelsen her.
Side | 18
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0020.png
2. Har opmærksomhed på egne kompetencer, og ønsker at udvikle sig
Socialtilsyn Nord møder mange kompetente plejefamilier, og oplever, at plejefamilierne er
nysgerrige og har lyst til at opkvalificere sig; blandt andet ved at deltage på relevante kurser.
Plejeforældrene har ofte relevante kompetencer fra for eksempel pædagogiske uddannelser,
mange års erfaring og indgår i relevant dialog med supervisor og ønsker at tilegne sig - og
gøre brug af - både ny og eksisterende viden i arbejdet med plejebørnene.
5.3 Sociale tilbuds generelle kvalitet
Socialtilsyn Nord beskriver i dette afsnit den generelle kvalitet i sociale tilbud i 2022 og kommer
desuden med nogle generelle anbefalinger til forsat udvikling.
Antallet af sanktioner på tilbudsområdet er faldet i 2022 sammenlignet med både 2020 og 2021. Det
største fald ses fra 2021 til 2022, og skyldes primært, at der er varslet og udstedt færre påbud –
2022 og 2020 ligger på nogenlunde samme niveau. Tabel 3 viser antal sanktioner på tilbudsområdet.
Tabel 3: Sanktioner på tilbudsområdet
18
2022
Varslet påbud
Påbud
22
2
2021
72
15
3
2020
31
0
2
Varslet skærpet til-
4
syn
Skærpet tilsyn
Varslet ophør
Ophør
1
2
3
19
2
2
0
0
2
1
Socialtilsyn Nord varslede eller udstedte i 2022 34 sanktioner på tilbudsområdet. Alle sanktioner
knytter sig til et eller flere temaer i kvalitetsmodellen, fordelingen fremgår af tabel 4. I sager hvor der
varsles eller træffes afgørelse om ophør af et socialt tilbuds godkendelse, handler det ofte om
18
De 22 varslede påbud fordeler sig på ni forskellige sager; de to påbud er udstedt til det samme sociale tilbud. Alle
skærpede tilsyn er varslet eller udstedt med påbud.
19
Ved et tilbud er varsling af ophør sket i 2021.
Side | 19
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0021.png
kvalitetsmangler i flere af kvalitetsmodellens temaer. Derfor er antallet af temaer i tabel 4 større end
antallet af sanktioner i tabel 3.
Tabel 4: Baggrund for bekymrende forhold i sociale tilbud i 2022 fordelt på temaerne i kvali-
tetetsmodellen
Tema
Varslet
påbud
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og relationer
Målgruppe, metoder og resulta-
ter
Sundhed og trivsel
Organisation og ledelse
Kompetencer
Fysiske Rammer
Økonomi
-
-
3
9
7
1
1
1
-
-
-
1
-
-
-
1
påbud
Varslet
ophør
-
-
-
-
1
1
-
1
1
-
1
1
2
2
-
2
1
0
4
11
10
4
1
5
Ophør
I alt
*Der kan ligge flere forskellige temaer til grund for det samme påbud. I tabellen tæller påbuddet i det tema, som påbuddet
primært omhandler. Derudover ligger der, i sager om ophør, ofte flere forskellige temaer til grund for ophør. Ved ophør er
alle de relevante temaer medtalt.
De fleste af sanktionssagerne på tilbudsområdet har både i 2020, 2021 og 2022 omhandlet temaet
Sundhed og trivsel efterfulgt af Organisation og ledelse. Sagerne med afsæt i temaet Sundhed og
trivsel handler i langt de fleste tilfælde om tilbuddenes kendskab til magtreglerne. Sagerne om Or-
ganisation og ledelse handler i de fleste tilfælde om, at tilbuddene skal ledes fagligt kompetent. Flere
sociale tilbud har fået varslet påbud med afsæt i begge temaer.
Størstedelen af Socialtilsyn Nords udviklingspunkter på tilbudsområdet handlede i 2022 om temaet
Sundhed og trivsel, efterfulgt af Selvstændighed og relationer
20
. Udviklingspunkterne handler i
mange tilfælde om forebyggelse af krænkelser og overgreb på sociale medier eller sociale medier
generelt, som Socialtilsyn Nord har haft som fokuspunkt i 2022 og 2021 (Se afsnittet: Fokuspunkt
2022).
Der er flere sanktionssager på tilbudsområdet end på plejefamilieområdet, men der er alligevel tale
om få sager i forhold til Socialtilsyn Nords samlede tilsynsportefølje. Socialtilsyn Nord kan derfor, på
20
30,12 % af udviklingspunkterne på tilbudsområdet omhandlede temaet Sundhed og trivsel og 20,48 % omhandlede
Selvstændighed og relationer: I alt 166 udviklingspunkter. Socialtilsyn Nords fokuspunkt er belyst under temaet Sundhed
og trivsel, det er derfor forventeligt, at der er en del udviklingspunkter på dette tema.
Side | 20
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0022.png
baggrund af sanktionssagerne og de 746 tilsynsbesøg på sociale tilbud, konkludere, at der generelt
er høj kvalitet i de sociale tilbud, men at der, særligt inden for temaet Sundhed og trivsel, kan peges
på udviklingspotentialer
21
. Derudover har Socialtilsyn Nord på baggrund af udviklingspunkter også
valgt at pege på et udviklingspotentiale indenfor temaet Selvstændighed og relationer.
Udviklingspotentialer vedrørende
Sundhed og trivsel og Selvstændighed og relatio-
ner
Med afsæt i udviklingspunkterne og sanktionssagerne i 2022 har Socialtilsyn Nord valgt at pege på
særligt to udviklingspotentialer:
1. Forebyggelse og korrekt brug af magtanvendelser
Socialtilsynet kan konstatere, at en stor del af sanktionssagerne, udviklingspunkter og op-
mærksomhedspunkter på tilbudsområdet omhandler magtanvendelser. Dette i form af mang-
lende viden om brugen af magtanvendelser, manglende retningslinjer for forebyggelse eller
fejl i registrering af magtanvendelser. For at sikre borgernes værdighed, integritet og ret til
selvbestemmelse, er det vigtigt, at sociale tilbud i den pædagogiske indsats har fokus på at
forebygge magtanvendelser.
Fakta
Magtanvendelse er den sidste udvej. Magtanvendelse er kun en mulighed, hvis det viser sig umuligt
at løse situationen med en socialpædagogisk indsats og andre mindre indgribende indsatser. Un-
derstøttelse af den enkeltes muligheder og beskyttelse af den personlige frihed er dermed altid ud-
gangspunktet og fundamentet for indsatsen
22
.
2. Fokus på opstilling af individuelle konkrete og målbare mål
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at der i 2022 er givet en række udviklingspunkter, som
handler om, at tilbuddene med fordel kan understøtte, at der opstilles konkrete og klare mål-
bare mål for alle borgeres udvikling af selvstændighed og kompetencer. Dertil er der givet
udviklingspunkter, som handler om, at de sociale tilbud med fordel kan sætte fokus på syste-
matisk opfølgning på mål og delmål. Socialtilsyn Nord kunne også i 2021 konstatere denne
udfordring. Det kan indikere, at arbejdet med individuelle konkrete og målbare mål, samt
21
22
Kvalitetsmodellen for tilbud kan findes her.
Social- og Boligstyrelsen (2019): Til fagpersoner – Regler om brug af magt overfor voksne med betydelig og varigt
psykisk funktionsevne. Find udgivelsen her.
Side | 21
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0023.png
systematisk opfølgning, kan være udfordrende. Det er et vigtigt område, da det er med til at
sikre borgenes udvikling samt en dokumentation af den pædagogiske indsats.
Fakta
Socialtilsyn Nord har i 2023 særligt fokus på Kendskab, Indsats og Resultatdokumentation og der er
mulighed for at finde inspiration til arbejdet med mål og delmål på Socialtilsyn Nords postkort for
2023, som kan findes på socialtilsynets hjemmeside
23
.
Socialtilsyn Nord anbefaler, at sociale tilbud:
Sikrer kendskab til lovgivning om magtanvendelse og kendskab til lov om voksenansvar.
Social- og Boligstyrelsen har udarbejdet en FAQ om magt, som de sociale tilbud med for-
del kan orientere sig i
24
.
Sikrer, at alle borgere har individuelle og konkrete målbare mål for deres indsats, der sy-
stematisk følges op – gerne i samarbejde med borgeren.
Det er vigtigt at understrege, at udviklingspotentialerne ikke er et udtryk for generel dårlig kvalitet i
temaerne Sundhed og trivsel og Selvstændighed og relationer, men alene forslag til eventuelle ud-
viklingspotentialer. Generelt har sociale tilbud kendskab til regler for magtanvendelser og arbejder
med individuelle konkrete mål. Socialtilsynet kan med afsæt i tilsynsrapporter også pege på tre
områder, hvor sociale tilbud gør det særligt godt i forhold til temaerne Sundhed og trivsel og Selv-
stændighed og relationer.
23
24
Find Socialtilsyn Nords postkort til uddeling her.
Social- og Boligstyrelsens FAQ om magtanvendelser kan findes her
.
Side | 22
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0024.png
De sociale tilbud er særligt gode til
1. Sikre at borgerne føler sig respekteret og anerkendt
Socialtilsynet kan konkludere, at børn, unge og borgere på sociale tilbud oplever, at de bliver
respekteret og anerkendt af medarbejderne på tilbuddet. Borgerne giver i interview udtryk
for, at de kan være dem selv, og at de ikke behøver at leve op til noget eller nogen. Borgerne
oplever desuden, at medarbejderne lytter til dem, hvis de har noget de gerne vil snakke om.
Det, at blive anerkendt og set, kan indikere, at tilbuddene imødekommer og understøtter
borgernes mentale sundhed.
2. Medbestemmelse og inddragelse i diverse hverdags beslutninger
Socialtilsynet kan konkludere, at både børn, unge og voksne på sociale tilbud i høj grad bliver
inddraget, og har en oplevelse af at have medbestemmelse i eget liv. For eksempel holdes
der i mange sociale tilbud ”hus-møder”, hvor borgerne inddrages i hverdagsbeslutninger.
Inddragelse i hverdagsbeslutninger kan være med til at sikre, at borgerne oplever at have
indflydelse på eget liv.
Fakta
I forbindelse med en vidensafdækning har Social- og Boligstyrelsen talt med anbragte unge som
fortæller, at de gerne vil inddrages i beslutninger, som vedrører deres hverdag og beslutninger ved-
rørende deres anbringelse. I hverdagen vil de for eksempel gerne inddrages i planlægning af dagen,
praktiske gøremål og aktiviteter
25
.
3. Støtter borgerne i at deltage i aktiviteter udenfor tilbuddet
Det er vigtigt, at sociale tilbud i høj grad understøtter borgerne i at leve et så selvstændigt liv
som muligt, med særlig fokus på at sikre, at borgerne har et socialt netværk og indgår i akti-
viteter, både i og udenfor tilbuddet. Socialtilsynet kan konstatere, at de sociale tilbud er gode
til at understøtte borgerens deltagelse i aktiviteter både i og udenfor tilbuddet, i det omfang
som borgerne ønsker det.
25
Social- og Boligstyrelsen (2022): Den gode anbringelse – Videns- og praksisafdækning. Find udgivelsen her.
Side | 23
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0025.png
6 F
OKUSPUNKT
2022
I 2021 havde Socialtilsyn Nord fokus på, hvordan plejefamilier og sociale tilbud generelt understøtter
brugen af sociale medier. Socialtilsyn Nord kunne på den baggrund konstatere, at særligt krænkelser
og uhensigtsmæssigt brug af sociale medier krævede ekstra opmærksomhed. I tilsynsåret 2022 har
Socialtilsyn Nord derfor haft fokus på, hvordan sociale tilbud og plejefamilier understøtter forebyg-
gelsen af krænkelser på sociale medier af børn, unge og voksne.
Mange borgere i sociale tilbud, samt børn og unge i plejefamilier, er i særlig risiko for at opleve
krænkelser og overgreb på nettet. Målgruppen kan generelt være udfordret i at forstå socialt samspil,
indgå i sociale relationer eller at kende egne grænser, for eksempel på baggrund af tidlige omsorgs-
svigt eller kognitive funktionsnedsættelser. De udfordringer gør sig i høj grad også gældende på
sociale medier.
Metode
I undersøgelsen af fokuspunktet 2022 har Socialtilsyn Nord indhentet viden om kvaliteten på
området fra tilsynsrapporter, udviklings- og opmærksomhedspunkter og målrettede spørgeske-
maer, som tilsynskonsulenterne har udfyldt i forbindelse med driftsorienterede tilsyn.
Der er i alt indsamlet 678 spørgeskemaer. I udgangen af 2022 havde Socialtilsyn Nord tilsyn
med i alt 1.149 plejefamilier og sociale tilbud. Der er derved besvarelser fra ca. 59 % af sociale
tilbud og plejefamilier under Socialtilsyn Nords tilsynskompetence.
I afdækningen af fokuspunktet har Socialtilsyn Nord desuden inddraget viden og perspektiver
fra både Social- og Boligstyrelsen og andre fremtrædende kilder på området.
Side | 24
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0026.png
6.1 Sociale tilbud og plejefamiliers arbejde med forebyggelse af kræn-
kelser og overgreb på sociale medier
I de følgende afsnit præsenteres de overordnede resultater på Socialtilsyn Nords arbejde med fo-
kuspunkt 2023
Forebyggelse af krænkelser og overgreb på sociale medier
26
.
Plejefamilier og sociale tilbuds viden om krænkelser og overgreb på sociale medier
Socialtilsyn Nord vurderer, at både plejefamilier og sociale tilbud i overvejende grad har viden om
forebyggelse af krænkelser og overgreb på sociale medier
27
. Både plejefamilier og sociale tilbud har:
Viden om hvilke faldgruber, som kan være forbundet med krænkelser og overgreb på sociale
medier.
Viden om, hvor de kan søge hjælp og vejledning, hvis en borger eller plejebarn har været
udsat for krænkelser eller overgreb på sociale medier.
Viden om, hvem de skal kontakte, og hvornår, hvis en borger eller plejebarn udsættes for
krænkelser eller overgreb på sociale medier.
Plejefamilier og sociale tilbuds indsats til forebyggelse af overgreb på sociale medier
Socialtilsyn Nord vurderer, at både plejefamilier og sociale tilbud i overvejende grad kan redegøre
for deres indsats i forhold til forebyggelse at krænkelser og overgreb på sociale medier. Både pleje-
familier og sociale tilbud kan:
Beskrive, hvordan de tilrettelægger en indsats, som forebygger krænkelser og overgreb i
relation til deres målgruppe.
Beskrive, hvordan de vil håndtere krænkelser og overgreb på sociale medier.
Socialtilsyn Nord vurderer dog, at det er i forhold til de to ovenstående punkter, at voksentilbud har
det største udviklingspotentiale. Voksentilbud har generelt et større udviklingspotentiale på området
end plejefamilier og børne- og ungetilbud. Det skyldes formentligt, at målgruppen på voksenområdet
26
Resultaterne stammer fra Socialtilsyn Nords spørgeskema. Spørgeskemaet har bestået af fem overordnede spørgsmål,
hvor tilsynskonsulenterne har vurderet plejefamilier og tilbuds viden på området med afsæt følgende svarkategorier: Ikke
relevant, Slet ikke, I lav grad, I nogen grad og I høj grad.
27
Socialtilsyn Nords undersøgelse viser, at – på en skala fra 1-4 – scorer både plejefamilier, børne- og ungetilbud og
voksentilbud 3 eller derover ift. deres viden og beskrivelse af indsats på området. Kun voksentilbud scorer 2,7 ift. beskri-
velse af indsatser på området. Skalaen fra 1-4 er defineret sådan, at ”4” er hvor tilbuddet eller plejefamilien i høj grad har
viden, om forebyggelse af krænkelser og overgreb på sociale medier, og ”1” er hvor tilbuddet eller plejefamilien slet ikke
har viden om forebyggelse af krænkelser og overgreb på sociale medier.
Side | 25
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0027.png
ofte har udfordringer, som hæmmer brugen af – og forståelsen for – sociale medier generelt. Desu-
den findes der i begrænset omfang relevant viden, som er målrettet voksenområdet, om forebyg-
gelse af krænkelser og overgreb på sociale medier.
I de følgende afsnit beskrives eksempler på områder, hvor sociale tilbud og plejefamilier arbejder
særlig godt med forebyggelse af krænkelser og overgreb på sociale medier.
6.2 Plejefamiliers forebyggelse af krænkelser og overgreb på sociale
medier
Nedenstående er eksempler på, hvordan plejefamilier arbejder særligt godt med forebyggelse af
krænkelser og overgreb på sociale medier.
1. Interesse i plejebørnenes online liv
Plejeforældrene engagerer sig i plejebørnenes online-liv, blandt andet ved at spørge ind til,
hvem plejebørnene interagerer med, samt hvordan omgangstonen er, online. Plejefamilierne
er opmærksomme på, hvordan sprog og beskeder kan påvirke plejebørnene selv og andre.
Fakta
Den ansigtsløse kommunikation kan give særlige udfordringer, og socialtilsynet kan være opmærk-
som på, hvordan plejefamilier og sociale tilbud vejleder og støtter plejebarnet/borgerne i forhold til
at kommunikere online og forebygge samt tackle konflikter
28
.
2. Plejebørnene føler sig trygge ved at tale med plejeforældrene om online adfærd
En del af plejefamiliernes tilgang, til at forebygge og håndtere krænkelser på sociale medier,
er at skabe et tillidsbånd. Plejebørnene henvender sig til plejeforældrene, hvis de oplever en
uhensigtsmæssig situation eller bliver usikre i forbindelse med deres færden på sociale me-
dier.
28
Social- og Boligstyrelsen (2020): ”Faglig vejledning til socialtilsynene om sociale medier”. Find udgivelsen her.
Side | 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0028.png
3. Taler om digitale spilleregler
Plejeforældrene sikrer, at plejebørnene har viden om god digital adfærd. Det gør de via åben
dialog om uhensigtsmæssig adfærd og kontakt på nettet, herunder at man skal være op-
mærksom på, hvad man deler på nettet, og at man ikke må dele andres billeder uden sam-
tykke.
Fakta
Krænkelser kan for eksempel bestå i deling af intime billeder uden samtykke. At dele billeder på de
sociale medier er udbredt både blandt børn og unge og voksne. De fleste mennesker benytter sig af
de muligheder, sociale medier giver for at kommunikere med andre, ved at dele billeder og film på
for eksempel Facebook, Snapchat og Instagram
29
.
6.3 Børne- og ungetilbuds forebyggelse af krænkelser og overgreb på
sociale medier
Nedenstående er eksempler på, hvordan børne- og ungetilbud arbejder særligt godt med forebyg-
gelse af krænkelser og overgreb på sociale medier.
1. Beredskabsplaner til forebyggelse af krænkelser og overgreb på sociale medier
Der er mange faldgruber på sociale medier, og flere sociale tilbud har beskrevet forebyggelse
og håndtering af krænkelser og overgreb i beredskabsplaner. Beredskabsplanerne sikrer, at
alle medarbejdere ved, hvordan der skal arbejdes med emnet, og hvilke handlinger, der skal
igangsættes, hvis episoder opstår.
Fakta
Med brugen af sociale medier følger en særlig risiko for digitale krænkelser og overgreb. Digitale
krænkelser og overgreb er krænkelser og overgreb, der sker via digitale platforme, hvor en person,
både børn, unge og voksne, føler sig krænket af andre personer på nettet (Børns Vilkår). Digitale
krænkelser omfatter blandt andet krænkelser i form af deling af intime billeder uden samtykke, sek-
suelle overgreb og herunder grooming samt digital vold
30
.
29
30
Social- og Boligstyrelsen (2020): ”Faglig vejledning til socialtilsynene om sociale medier”. Find udgivelsen her.
Social- og Boligstyrelsen (2020): ”Faglig vejledning til socialtilsynene om sociale medier”. Find udgivelsen her.
Side | 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0029.png
2. Sociale medier på dagsordenen for både børn, unge og personale
Flere sociale tilbud har haft oplæg om sociale medier, med henblik på at sikre, at tilbuddene
er opdaterede på området og følger udviklingen. Der er flere forskellige eksempler på, hvor-
dan sociale medier drøftes.
Eksempler på drøftelse af sociale medier
Et socialt tilbud har haft et oplæg og en quiz for borgerne i tilbuddet, hos nogle sociale tilbud er so-
ciale medier et fast punkt på hus-møder, hvor en medarbejder underviser i det seneste nye på om-
rådet, andre har haft kursus om sociale medier faciliteret af Center for Digital Pædagogik
31
. Tilbud-
dene taler blandt andet med børnene og de unge om faldgruber på sociale medier såsom falske
profiler.
3. Dialog med de unge om adfærd på sociale medier – egne og andres grænser
De sociale tilbud har en åben dialog med børn og unge om kærester, grænser og opførsel
på sociale medier. De unge bliver vejledt i, hvordan de skal passe på sig selv og andre. Nogle
sociale tilbud har i fællesskab lavet aftaler om, hvad der er i orden på sociale medier. Afta-
lerne kan være med til at støtte den unge, som har svært ved at afkode andres adfærd på
sociale medier.
Fakta
For mange mennesker er internettet, og herunder sociale medier, en frizone/et sted, hvor man kan
udtrykke sig, lede efter information om sex og eksperimentere med lyst og grænser på måder, som
nogle gange kan være vanskelige i den virkelige verden (Social- og Boligstyrelsen, 2017; Augustin
og Faber, 2016). Det er således vigtigt, at sociale tilbud og plejefamilier anerkender, respekterer og
støtter borgernes eller plejebørns ret til et digitalt og et seksuelt liv (Jarmin og Ravn, 2019). Seksu-
alitet, kærester, grænser mv. er imidlertid intime og følsomme emner, som kan være svære at tale
med borgerne/plejebarnet om. Det er i den forbindelse vigtigt, at medarbejdere/plejeforældre forhol-
der sig til og drøfter egne holdninger og værdier i forhold til sociale medier, adfærd på nettet, grænser
og seksualitet
32
.
31
Cfdp.dk (Center for Digital Pædagogik). Hos Center for Digital Pædagogik er de interesserede i den digitale trivsel. Altså:
Hvordan tackler børn og unge nye udfordringer som digital mobning, billeddeling eller seksuelle krænkelser online? Center
for Digital Pædagogik arbejder hver dag på at nuancere debatten om, hvad der er sundt og usundt, når det gælder mobil-
telefoner, spillekonsoller og diverse sociale medier.
32
Social- og Boligstyrelsen (2020): ”Faglig vejledning til socialtilsynene om sociale medier”. Find udgivelsen her.
Side | 28
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0030.png
6.4 Voksentilbuds forebyggelse af krænkelser og overgreb på sociale
medier
Nedenstående er eksempler på, hvordan voksentilbud arbejder særligt godt med forebyggelse af
krænkelser og overgreb på sociale medier.
1. Opmærksomhed på, hvem man kommunikerer med online
Tilbuddene skaber et dialogisk rum, hvor borgerne kan komme til medarbejderne, hvis de
modtager upassende billeder eller andet på sociale medier. Der er også tilfælde, hvor med-
arbejderne er med på sidelinjen, når borgere er på sociale medier og guider og støtter bor-
gerne, hvis det bliver nødvendigt. Adfærd på sociale medier drøftes med borgerne i tilbud-
dene, blandet andet på hus-møder.
Fakta
Overgreb, der sker online via de sociale medier, kan være svære at opdage. Dels fordi det foregår
uden for medarbejderes/plejeforældres rækkevidde, og dels fordi emner som ”kærester” og ”seksu-
alitet” hører til privatlivets sfære, som borgerne ikke ønsker indblanding i. Desuden kan det være
svært at definere, hvornår der er tale om et overgreb. Hvis en borger har været udsat for krænkende
adfærd på nettet, vil han eller hun ofte tie og bære skyld og skam alene
33
.
2. Nysgerrige på brugen af sociale medier uden at nedgøre
Tilbuddene har generelt en anerkendende tilgang og metode, som socialtilsynet vurderer, er
forebyggende i forhold til forebyggelse af krænkelser og overgreb. Tilbuddene har opmærk-
somhed på risici på sociale medier, ved at medarbejderne spørger nysgerrigt ind til borgernes
brug af sociale medier uden at nedgøre eller belære.
Generelt oplever Socialtilsyn Nord, at der er sket en positiv udvikling i tilbuddene i forhold til arbejdet
med sociale medier. Tilbuddene arbejder med emnet, mange har fået undervisning om digital pæ-
dagogik og har generelt fået en øget nysgerrighed på borgernes færden på de sociale medier.
6.5 Udviklingspotentiale i plejefamilier og sociale tilbud
I de plejefamilier og sociale tilbud, hvor Socialtilsyn Nord i 2022 har belyst fokuspunktet, har største-
delen viden om, og arbejder med, forebyggelse af krænkelser og overgreb på sociale medier. Alli-
gevel kan Socialtilsyn Nord se, at der forsat er nogle sociale tilbud og plejefamilier, som har et
33
Social- og Boligstyrelsen (2020): ”Faglig vejledning til socialtilsynene om sociale medier”. Find udgivelsen her.
Side | 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0031.png
udviklingspotentiale i forhold til forebyggelse af krænkelser og overgreb på sociale medier. De to
største udviklingspotentialer er:
1. Opdateret viden om krænkelser og overgreb på sociale medier
Socialtilsyn Nord kan med udgangspunkt i udviklingspunkter konstatere, at på trods af, at
langt størstedelen af plejefamilierne og sociale tilbud har viden om faldgruber i forhold til
krænkelser og overgreb på sociale medier, er det også her, der er det største udviklingspo-
tentiale. Sociale medier er i konstant i udvikling, det er derfor vigtigt at holde sig opdateret
om online platforme og om mulige faldgruber i forhold til krænkelser og overgreb på sociale
medier. Plejefamilier og sociale tilbud kan med fordel finde viden herom i Socialtilsyn Nords
postkort, som linker til relevant viden på området
34
.
2. Beskrivelse af håndtering af krænkelser og overgreb på sociale medier
Som beskrevet ovenfor, kan Socialtilsyn Nord konstatere, at langt de fleste sociale tilbud og
plejefamilier kan redegøre for, hvordan de vil håndtere krænkelser og overgreb på sociale
medier. Alligevel kan Socialtilsyn Nord konstatere at der her, særligt for voksentilbud, er et
udviklingspotentiale. Håndteringen af krænkelser og overgreb på sociale medier kan med
fordel indarbejdes i beredskabsplaner og lignende, så der ikke er tvivl om handleveje.
Fakta
Der findes ikke entydige svar på, hvordan sociale tilbud og plejefamilier kan og skal håndtere etiske
dilemmaer og problemstillinger, der til tider også kan være konfliktfyldt. I forhold til sociale tilbud kan
politikker og fælles retningslinjer for medarbejderne, der vejleder i håndteringen af særlige problem-
stillinger forbundet med sociale medier, understøtte, at den enkelte medarbejder ikke står alene med
beslutninger og ansvar, når der opstår et etisk dilemma, og understøtte en fælles tilgang i tilbuddet
til borgernes brug af sociale medier
35
.
34
35
Socialtilsyn Nords postkort om forebyggelse af krænkelser på sociale medier kan findes her.
Social- og Boligstyrelsen (2020): ”Faglig vejledning til socialtilsynene om sociale medier”. Find udgivelsen her.
Side | 30
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0032.png
Socialtilsyn Nord anbefaler, at både plejefamilier og sociale tilbud:
Kontinuerligt holder sig opdaterede på viden om forebyggelse af krænkelser og overgreb
på sociale medier.
36
Desuden anbefaler Socialtilsyn Nord, at sociale tilbud:
Indskriver håndtering af krænkelser og overgreb på sociale medier i retningslinjer eller
beredskabsplaner.
Figur 4: Socialtilsyn Nords postkort 2022
36
Der kan blandt andet findes viden om emnet på Socialtilsyn Nords postkort som kan findes på socialtilsynets hjemme-
side. Derudover er det muligt, at ”bestille en betjent” til at komme og holde oplæg for større forsamlinger om krænkelser
og overgreb på sociale medier. Læs mere om bookning af oplæg ved betjent fra Nordjyllands Politi her.
Side | 31
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0033.png
7 Ø
KONOMI
Socialtilsynet finansieres af de indtægter, der opkræves af tilbuddene og kommunerne. Tilsynstak-
sterne fastsættes således på baggrund af de omkostninger, socialtilsynet har med at udføre tilsynet.
7.1 Socialtilsyn Nords budget
Budgettet for Socialtilsyn Nord var i 2022 på 33,817 mio. kr. Ved årets udgang konstateres et over-
skud på 0,502 mio. kr.
Pr. 1. februar 2022 trådte ændring af lov om socialtilsyn i kraft. I forbindelse med implementering af
lovændringen, har Socialtilsyn Nord i 2022 afgivet 16 sociale tilbud til andre socialtilsyn, og modtaget
17 BPA-arbejdsgivervirksomheder fra andre socialtilsyn. Budget 2022 blev udarbejdet, før lovæn-
dringen blev vedtaget af Folketinget.
Socialtilsyn Nord har i 2022 realiseret 0,265 mio. kr. mere i indtægter end budgetlagt. Merindtæg-
terne skyldes hovedsageligt, at der er behandlet flere væsentlige ændringer og nygodkendelser i
kategorien for større tilbud end forventet. Yderligere er der, som følge af ovenstående lovændring,
realiseret flere indtægter fra BPA-arbejdsgivervirksomheder end budgetlagt. På udgiftssiden er der
tilsvarende afholdt 0,258 mio. kr. mere i personaleomkostninger end forventet, hvilket ligeledes kan
tilskrives ovenstående lovændring. Derimod har der været afholdt lavere udgifter til IT-anskaffelser
samt driftsudgifter til ejendom på i alt 0,495 mio. kr., således der på udgiftssiden er tale om en netto
mindreudgift på 0,237 mio. kr.
Tabel 5 er en opgørelse over Socialtilsyn Nords henholdsvis budget og regnskab for året 2022.
Tabel 5: Budget og regnskab for Socialtilsyn Nord i 2022 angivet i mio. kroner
Budget 2022
Socialtilsyn Nords direkte udgifter
Indirekte udgifter (overhead m.v.)
Udgifter i alt
Indtægter fra objektiv finansiering
Indtægter fra tilsynstakster
Indtægter i alt
Tilkøbsydelser udgifter
Tilkøbsydelser indtægter
Netto i alt
31,221
2,596
33,817
-18,745
-15,072
-33,817
Regnskab 2022
30,984
2,596
33.580
-18,745
-15,337
-34,082
0,212
-0,212
-0,502
Forskel
-0,237
0
-0,237
0
-0,265
-0,265
0
0
-0,502
Side | 32
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0034.png
Socialtilsyn Nord har i 2022 udbudt forskellige tilkøbsydelser, der relaterer sig til Socialtilsyn Nords
tilsynsfaglige viden. Tilkøbsydelserne har for eksempel været konsulentbistand, tilkøb af grundkur-
ser samt tilsyn med plejefamilier udenfor Socialtilsyn Nords geografiske tilsynsområde. Derudover
har de fem socialtilsyn indgået en samarbejdsaftale med Social- og Ældreministeriet om voldsfore-
byggelse. Hvert socialtilsyn har i den forbindelse modtaget 0,040 mio. kr.
Neden for har vi præsenteret Socialtilsyn Nords budget for tilsynsåret 2023.
Tabel 6: Budget for Socialtilsyn Nord i 2023 angivet i mio. kroner
Budget 2023
Socialtilsyn Nords direkte udgifter
Indirekte udgifter (overhead m.v.)
Udgifter i alt
Indtægter fra objektiv finansiering
Indtægter fra tilsynstakster
Indtægter i alt
Netto i alt
30,883
2,378
33,261
-17,654
-15,607
-33,261
0
I tabel 7 følger en opgørelse over fordelingen af objektiv finansiering i 2022 fordelt på kommuner.
Tabel 7: Fordeling af objektiv finansiering i 2022
Samlet antal 0-17-årige Andel
Objektiv finansieringsudgift pr.
pr. 2. kv. 2021
kommune
20.636
17,1%
3.211.039
7.703
6,4%
1.198.616
10.238
8,5%
1.593.071
7.747
6,4%
1.205.462
225
0,2%
35.011
7.914
6,6%
1.231.448
3.730
3,1%
580.402
7.259
6,0%
1.129.528
8.459
7,0%
1.316.252
7.130
5,9%
1.109.455
39.428
32,7%
6.135.144
120.469
100,0%
18.745.427
Silkeborg
Brønderslev
Frederikshavn
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerlands
Aalborg
I alt for kommu-
nerne
Side | 33
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0035.png
7.2 Takstudviklingen fra 2019 - 2022
Taksterne beregnes på baggrund af en takstmodel, som alle fem socialtilsyn bruger. Takstmodellen
differentieres ud fra tilbuddets størrelse og det enkelte socialtilsyns portefølje, således udgifterne til
driften af socialtilsynet fordeles efter omfanget af tilsynsopgavens størrelse.
Neden for ses en udvikling over taksterne for henholdsvis tilbud (tabel 8) og BPA-arbejdsgivervirk-
somheder (tabel 9). Taksterne er fordelt på tilsyn, nygodkendelse, væsentlig ændring samt skærpet
tilsyn. Derudover er de for tilbuddene opgjort i forhold til antal pladser.
Tabel 8: Udvikling af takster 2019 - 2022. for tilbud
Tilsyn med tilbud
0-7 pladser
8-24 pladser
25-49 pladser
50+ pladser
Godkendelse af nyt tilbud
2019
35.341 kr.
42.409 kr.
70.682 kr.
106.024 kr.
2019
2020
35.129 kr.
42.155 kr.
70.258 kr.
105.387 kr.
2020
2021
35.043 kr.
42.051 kr.
70.085 kr.
105.128 kr.
2021
32.263 kr.
38.715 kr.
64.526 kr.
96.788 kr.
2021
10.288 kr.
12.346 kr.
20.576 kr.
30.865 kr.
2021
3.504 kr.
4.205 kr.
7.009 kr.
10.513 kr.
2022
36.896 kr.
44.275 kr.
73.792 kr.
110.689 kr.
2022
32.993 kr.
39.591 kr.
65.985 kr.
98.978 kr.
2022
10.585 kr.
12.702 kr.
21.170 kr.
31.755 kr.
2022
3.690 kr.
4.428 kr.
7.379 kr.
11.069 kr.
0-7 pladser
31.378 kr.
32.021 kr.
8-24 pladser
37.654 kr.
38.425 kr.
25-49 pladser
62.756 kr.
64.041 kr.
50+ pladser
94.134 kr.
96.062 kr.
Væsentlig ændring af eksisterende godkendelse
0-7 pladser
8-24 pladser
25-49 pladser
50+ pladser
Skærpet tilsyn
0-7 pladser
8-24 pladser
25-49 pladser
50+ pladser
2019
9.998 kr.
11.998 kr.
19.996 kr.
29.994 kr.
2019
3.534 kr.
4.241 kr.
7.068 kr.
10.602 kr.
2020
10.203 kr.
12.243 kr.
20.405 kr.
30.608 kr.
2020
3.513 kr.
4.215 kr.
7.026 kr.
10.539 kr.
Side | 34
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0036.png
Tabel 9: Udvikling af takster 2021 - 2022 for BPA-arbejdsgivervirksomheder
Tilsyn med BPA-arbejdsgivervirksomheder
2021
7.337 kr.
Godkendelse af BPA-arbejdsgivervirksomheder
2021
20.318 kr.
Væsentlig ændring af eksisterende godkendelse
2021
7.337 kr.
2022
7.549 kr.
2022
20.904 kr.
2022
7.549 kr.
Side | 35
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0037.png
8 B
ILAG
8.1 Bilag 1: Portefølje
For alle tabeller i bilag 1 gælder det, at der er tale om et øjebliksbillede pr. 2. januar 2023.
Tabel 10: Antal sociale tilbud og plejefamilier Socialtilsyn Nord førte tilsyn med 2019-2022
År 2022
Plejefamilier
Tilbud til børn og unge
Tilbud
voksne
Tilbud til voksne
I alt
185
1.149
187
1.209
185
1.244
182
1.297
til
børn,
unge
889
27
og
48
År 2021
933
37
52
År 2020
971
36
52
År 2019
1.018
41
56
Tabel 11: Antal BPA-arbejdsgivervirksomheder
BPA
Antal
20
Figur 5: Antal plejefamilier fordelt på typologi
600
500
400
300
200
100
367
488
34
0
Plejefamilie
Almen plejefamilie, § 66 stk. 1 nr. 1
Specialiseret plejefamilie § 66 stk. 1 nr. 3
Forstærket plejefamilie, § 66 stk. 1 nr. 2
Side | 36
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0038.png
Figur 6: Antal Sociale tilbud
140
120
122
100
80
60
40
20
0
50
13
3
11
16
Voksne
Regionalt
22
23
Blandet
Børn og unge
Kommunalt
Privat
Tabel 12: Antal pladser i sociale tilbud og plejefamilier 2020-2022
År 2022
Plejefamilier
Tilbud
I alt
1.799
6.994
8.793
År 2021
1.858
6.916
8.774
År 2020
1.922
6.516
8.438
År 2019
-
-
-
Tabel 13: Antal pladser i tilbud fordelt på kommunale, private og regionale tilbud
Kommunalt
Børn og unge
Voksne
I alt
435
4286
4721
Privat
347
1152
1499
Regionalt
59
715
774
I alt
841
6153
6994
Side | 37
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0039.png
Tabel 14: Tabel 4: Antal pladser i tilbud fordelt på type og kommunale, private og regionale
tilbud
Kommunalt
Aktivitets- og samværstilbud, §
104
Ambulant alkoholmisbrugsbehandling,
SUL §141
Ambulant anonym stofmisbrugsbe-
handling, §101a
Ambulant stofmisbrugsbehandling,
§101
Børn og unge
Ambulant stofmisbrugsbehandling,
§101
Voksne
Beskyttet beskæftigelsestilbud, § 103
Botilbud til længerevarende ophold, §
108
Botilbud til midlertidige ophold, § 107
Botilbudslignende tilbud, Almen ældre-
bolig/handicapvenlig bolig, ABL § 105
stk. 1
Botilbudslignende tilbud, Almen ældre-
bolig/handicapvenlig bolig, ABL § 105
stk. 2
Botilbudslignende tilbud, Lejebolig, Le-
jeloven
Dagbehandlingstilbud - Alkoholmis-
brug, SUL § 141
Dagbehandlingstilbud - Stofmisbrug, §
101
Døgnbehandlingstilbud - Alkoholmis-
brug, SUL § 141
Døgnbehandlingstilbud - Stofmisbrug,
§ 101, jf. § 107
Forsorgshjem/herberg, § 110
Kvindekrisecenter, § 109
Rehabiliteringstilbud, § 107
Socialpædagogisk opholdssted, § 66,
stk. 1, nr. 6
Åben døgninstitution, § 66, stk. 1, nr.
7
I alt
247
738
44
175
831
31
163
347
910
782
42
7
17
0
16
103
8
3
257
4721
Privat
149
0
0
3
0
126
202
325
7
0
218
0
0
8
0
89
28
344
0
1499
0
0
0
0
15
28
0
59
774
Regionalt
83
0
0
0
0
11
338
156
0
84
I alt
479
738
44
178
831
168
703
828
917
866
260
7
17
8
16
207
36
28
347
316
6994
Side | 38
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0040.png
8.2 Bilag 2: Antal tilsyn og tilsynsbesøg
En væsentlig del af socialtilsynets opgave er at føre tilsyn med tilbud og plejefamilier. Et tilsyn gen-
nemføres enten som drift eller i forbindelse med en nygodkendelse, og der kan i forbindelse med ét
tilsyn godt forekomme flere tilsynsbesøg (anmeldte som uanmeldte). Et tilsyn afsluttes med en til-
synsrapport. Antallet af tilsyn fremgår i tabel 15 og antallet af tilsynsbesøg fremgår i tabel 16. For
nygodkendelser af tilbud og plejefamilier følger det af reglerne, at der kun aflægges anmeldte besøg.
Tabel 15: Antal gennemførte tilsyn i løbet af 2022 fordelt på driftstilsyn og nygodkendelser
37
Driftstilsyn
Plejefamilier
Tilbud
I alt
1.144
386*
1.530
Nygodkendelser
74
11
85
Tilsyn i alt
1.218
397
1.615
*48
af de driftsorienterede tilsyn var i forbindelse med en væsentlig ændring.
Tabel 16: Fysiske besøg aflagt i 2022 fordelt på besøgstyper
Anmeldt
Uanmeldt
Uanmeldt
ikke truffet
Besøg i alt
Plejefamilie-
Driftsorienterede tilsynsbe-
området
søg
Tilsynsbesøg i nygodken-
delser
Driftsorienterede tilsynsbe-
959
235
178
1.372
110
-
-
110
området
Tilbuds-
søg
Tilsynsbesøg i nygodken-
delser
I alt
456
269
10
735
11
1.536
-
504
1
189
12
2.229
37
Tidspunktet for tilsynets slutdato afgør, hvilket år tilsynet registreres.
Side | 39
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0041.png
8.3 Bilag 3: Nygodkendelser
Socialtilsynet behandler ansøgninger om nygodkendelse i takt med, de modtages fra tilbud eller
plejefamilier. Socialtilsynet kan enten godkende et tilbud eller en plejefamilie, give afslag på en god-
kendelse eller godkende et tilbud eller en plejefamilie med vilkår.
Tabel 17: Antal nygodkendelser i 2022
38
Godkendelser
Plejefamilier
Tilbud til børn og unge
45
0
Godkendelser med vilkår
39
3
0
1
Tilbud til børn, unge og
2
voksne
Tilbud til voksne
I alt
5
52
2
6
40
Tabel 18: Antal afslag og tilbagetrukne ansøgninger om godkendelse
41
Afslag på godkendelse fra Tilbagetrukne ansøgninger
STN
Plejefamilier
Tilbud
I alt
7
-
7
21
-
21
38
39
Afgørelsesdatoen afgør, hvilket år godkendelsen tæller med.
Godkendelse med vilkår betyder, at tilbuddet eller plejefamilien skal opfylde vilkåret indenfor en rimelig periode, som en
betingelse for at blive ved med at være godkendt. Godkendelse med vilkår giver et tilbud eller en plejefamilie mulighed for
at få godkendelsen, selvom alle betingelser for godkendelse endnu ikke er opfyldt. Vilkår er reserveret til de tilfælde, hvor
der alene udestår formalia, eller hvor der er andre forhold, som er væsentlige nok til at være en betingelse for godkendelse,
men som omvendt trods alt alene udgør en mindre del af det samlede godkendelsesgrundlag.
40
Tre af de fem vilkår er efterfølgende blevet godkendt, et tilbud er overdraget til andet socialtilsyn og et vilkår skal forsat
opfyldes.
41
Afgørelsesdatoen for afslag afgør, hvilket år godkendelsen registreres under. I tabellen indgår de tilbud og plejefamilier
som har valgt at trække eller fået afslag på ansøgning i 2022.
Side | 40
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0042.png
Tabel 19: Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for nygodkendelse i 2022
42
Antal uger i gennemsnit
Plejefamilier
Sociale tilbud
17
11
8.4 Bilag 4: Ophørte sociale tilbud og plejefamilier
Plejefamiliers godkendelser ophører, når der ikke har været børn anbragt i familien i tre år. Sociale
tilbuds godkendelse ophører, hvis der ikke har været indskrevet borgere i to år.
Tabel 20: Plejefamilier og Sociale tilbud som har ønsket ophør, eller er lukket med afsæt i 2
eller 3 årsreglen
Ønsket ophør
Plejefamilier
Sociale tilbud
72
43
8
44
Ophørt 2 årsreglen
-
0
Ophørt 3 årsreglen
15
-
42
Tabel 15 viser den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for både godkendelser og afslag på nygodkendelse. Socialtilsyn
Nord gav i 2022 ikke afslag til nogle sociale tilbud på ny godkendelse, men kigger man på sagsbehandlingstiden alene for
plejefamilier som kan nygodkendes, er sagsbehandlingstiden 16 uger i gennemsnit.
43
Foruden de 71 plejefamilier, som har ønsket ophør, er tre plejefamilier overdraget til andre socialtilsyn, to er nygodkendt
med ny samlever.
44
Foruden de otte sociale tilbud som har ønsket ophør af godkendelse, er 20 tilbud i løbet af 2022 overdraget til andre
socialtilsyn. Heraf er 16 tilbud overdraget i forbindelse med ny lovgivning om specialistfunktioner pr. 1 juli 2022.
Side | 41
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0043.png
8.5 Bilag 5: Whistleblowhenvendelser
Tabel 21: Antal henvendelser om bekymrende forhold
Antal henvendelser
Plejefamilier
Tilbud til børn og unge
Tilbud til børn, unge og voksne
Tilbud til voksne
Udenfor lov om socialtilsyn/ Andet
I alt
22
47
127
132
15
373
Side | 42
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779814_0044.png
Socialtilsyn Nord
Springvandspladsen 5
9800 Hjørring
Telefon: 72 33 69 30
[email protected]
www.socialtilsynnord.hjoerring.dk
Godkendt af Byrådet i Hjørring Kommune den 21. juni 2023
Side | 43