Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2779812_0001.png
Årsrapport
2022
Baggrundsdata til Social- og
Boligstyrelsens rapport om
socialtilsynenes virksomhed
2022
Oktober 2023
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
Publikationen er udgivet af
Social- og Boligstyrelsen
Edisonsvej 1
5000 Odense C
Tlf: 72 42 37 00
E-mail: [email protected]
www.sbst.dk
Indhold udarbejdet af Social- og Boligstyrelsen.
Udgivet oktober 2023
Download eller se rapporten på
www.sbst.dk.
Der kan frit citeres fra rapporten med angivelse
af kilde.
digital isbn: 978-87-94445-03-0
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
Årsrapport
2022
Indhold
Indledning ...................................................................................................................................... 2
1. Magtanvendelses-indberetninger .............................................................................................. 3
Magtanvendelser på voksenområdet ............................................................................................ 3
Magtanvendelser på voksenområdet efter servicelovens kapitel 24 a ......................................... 4
Magtanvendelser på voksenområdet efter servicelovens kapitel 24 b ......................................... 6
2. Whistleblowerordningen .......................................................................................................... 12
3. Personale og uddannelsesbaggrund i socialtilsynene ............................................................ 15
4. Socialtilsynenes økonomi ........................................................................................................ 16
5. Udviklingen i de enkelte socialtilsyns takster .......................................................................... 20
Side 1 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
Årsrapport
2022
Indledning
Social- og Boligstyrelsen udgiver hvert år en årsrapport om socialtilsynenes virksomhed. Som
tillæg til rapporten om socialtilsynenes virksomhed i 2022, indeholder denne baggrundsrapport
oplysninger om udviklingen i en række nøgletal siden 2019.
Baggrundsrapporten er opdelt i 5 kapitler, og indeholder oplysninger om følgende:
Kapitel 1 viser udviklingen i magtanvendelsesindberetninger.
Kapitel 2 viser antallet af henvendelser i whistleblowerordningen samt udviklingen heri.
Kapitel 3 indeholder oplysninger om sammensætningen af personalet i socialtilsynene.
Kapitel 4 indeholder oplysninger om socialtilsynenes økonomi i 2022.
Kapitel 5 viser udviklingen i de enkelte socialtilsyns takster.
Datagrundlaget til denne baggrundsrapport er socialtilsynenes egne årsrapporter for 2019-2022
samt data fra socialtilsynene, som Social- og Boligstyrelsen supplerende har indsamlet. Social-
og Boligstyrelsen tager et metodisk forbehold vedrørende forskellige registrerings- og
opgørelsesmetoder mellem socialtilsynene.
Det skal desuden bemærkes, at henvisninger til lovgivningen refererer til den gældende
lovgivning i 2022.
Side 2 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0005.png
Årsrapport
2022
1. Magtanvendelses-
indberetninger
Når der på et tilbud eller i en specialiseret plejefamilie foretages en magtanvendelse, skal den
indberettes til anbringende kommune, og socialtilsynet skal modtage en kopi af indberetningen.
Socialtilsynet skal med udgangspunkt i de indkomne indberetningsskemaer vurdere, om
magtanvendelserne giver anledning tilsynsmæssige overvejelser. Indberetningerne om
magtanvendelser og andre indgreb i selvbestemmelsesretten indgår således i Socialtilsynets
vurdering af tilbuddets samlede kvalitet.
I dette bilag præsenteres niveauet af de indberettede magtanvendelser på børne- og
ungeområdet over en periode fra 2019 til 2022, mens det på voksenområdet formidles over en
treårig periode fra 2020 til 2022. Årsagen er, at lovpligtige indberetningsskemaer til indberetning
af magtanvendelser på voksenområdet efter servicelovens kapitel 24, 24 a og 24 b trådte i kraft
pr. 1. januar 2020. Magtanvendelsesindberetninger for specialiserede plejefamilier formidles for
2021 og 2022.
Social- og Boligstyrelsen tager forbehold for eventuelle unøjagtigheder i opgørelserne af
magtanvendelsesindberetningerne, som bl.a. kan stamme fra fejl eller mangelfuld udfyldelse af
indberetninger fra tilbud og plejefamilier, som socialtilsynene ikke har mulighed for at korrigere,
da de kun modtager en kopi af magtanvendelserne.
Magtanvendelser på voksenområdet
Målgruppen for servicelovens kapitel 24 er alle voksne med betydelig og varig
funktionsnedsættelse. Målgruppen for servicelovens kapitel 24 a er personer med betydelig og
varigt nedsat psykisk funktionsevne, som ikke er en konsekvens af demens eller anden
erhvervet og fremadskridende mental svækkelse. I servicelovens kapitel 24 b er målgruppen
personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som er en konsekvens af
demens eller anden erhvervet og fremadskridende mental svækkelse. For så vidt angår kapitel
24 b er der desuden en række udvidede beføjelser, herunder fastholdelse mv. af borgere ved
meget grænseoverskridende eller meget konfliktskabende adfærd. Der er således forskel på
både målgruppe og beføjelser i servicelovens kapitel 24 a og kapitel 24 b.
Derudover er der forskel på, hvor borgerne, der er omfattet af henholdsvis kapitel 24 a og
kapitel 24 b, befinder sig. En stor andel af målgruppen for servicelovens kapitel 24 a befinder
sig på botilbud, som ligger inden for socialtilsynenes godkendelseskompetence. Målgruppen for
servicelovens kapitel 24 b findes derimod også, og i langt højere grad end målgruppen for
kapitel 24 a, på tilbud, der ligger uden for socialtilsynenes godkendelseskompetence, f.eks. på
plejehjem. Det er heller ikke socialtilsynene, men derimod visiterende kommune, der modtager
indberetninger om magtanvendelse, når borgerne bor på tilbud, der ligger uden for
socialtilsynenes godkendelseskompetence. Derfor modtager socialtilsynene færre
indberetninger om magtanvendelse, der ligger inden for servicelovens kapitel 24 b.
Nedenfor præsenteres kvantitative data om magtanvendelser på voksenområdet fordelt på
henholdsvis magtanvendelser på voksenområdet efter servicelovens kapitel 24 a og kapital 24
b.
Side 3 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0006.png
Årsrapport
2022
Magtanvendelser på voksenområdet efter servicelovens kapitel 24 a
Figur 1 viser udviklingen i antallet af indberetninger om magtanvendelse efter SEL kapitel 24 a
fra 2020 til 2022 fordelt på driftsherre
1
.
Figur 1: Antallet af indberetninger om magtanvendelse efter servicelovens kapitel 24 og 24 a fordelt på
driftsherre, 2020-2022
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
Tabel 1 viser antallet af indberetninger om magtanvendelser fordelt på socialtilsyn. Det fremgår
af tabellen at antallet af indberetninger i Socialtilsyn Midt er væsentligt højere end i de fire
øvrige socialtilsyn. Størstedelen af indberetningerne i Socialtilsyn Midt vedrører indgreb
foretaget uden hjemmel.
Tabel 1: Antal indberetninger om magtanvendelser efter servicelovens kapitel 24 og 24 a fordelt på
socialtilsyn
Nord
Antal magtanvendelsesindberetninger i alt
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
1.823
Midt
6.204
Syd
1.501
Øst Hovedstaden
1.678
1.921
I alt
13.127
Tabel 2 viser antallet af magtanvendelsesindberetninger i 2021 og 2022 fordelt på tilbudstype.
Det bør bemærkes, at antallet af indberetninger ikke kan sammenlignes direkte mellem de
enkelte tilbudstyper, da der ikke er korrigeret for antallet af pladser på de omfattede tilbud.
Udviklingen viser, at der generelt har været en stigning i antallet af indberetninger fra 2021 til
2022. I 2022 er det fortsat tilbudstyperne ”Længerevarende botilbud” og ”Almen plejebolig”, hvor
der er flest indberetninger om magtanvendelser.
1
I Socialtilsyn Hovedstaden er der i 2022 modtaget 50 indberetninger på forkert skema. Disse indgår ikke i
opgørelserne.
Side 4 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0007.png
Årsrapport
2022
Tabel 2: Antal indberetninger om magtanvendelser efter servicelovens kapitel 24 og 24 a fordelt på
tilbudstype, 2021-2022
2021
Antal magtanvendelser i alt
Aflastningstilbud (servicelovens § 84)
Beskyttet beskæftigelse (servicelovens § 103)
Aktivitets- og samværstilbud (servicelovens § 104)
Midlertidigt botilbud (servicelovens § 107)
Længerevarende botilbud (servicelovens § 108)
Krisecenter for kvinder (servicelovens § 109)
Boform for hjemløse (servicelovens § 110)
Almen plejebolig (almenboliglovens § 5, stk. 2/§ 105)
Eget hjem
Andet
Ikke oplyst
11.549
99
12
253
934
4.291
1
7
5.550
46
307
68
2022
13.127*
143
8
181
1.354
4.744
1
10
6.207
41
422
18
Anm.: *På nogle indberetninger er registreret flere tilbudstyper. Antallet fordelt på tilbudstyper summerer derfor ikke til
antal magtanvendelser i alt. Der er modtaget to indberetninger af tilbudstypen
plejehjem o.l. (Servicelovens § 192).
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
Tabel 3 viser antallet af magtanvendelsesindberetninger i 2021 og 2022 fordelt på indgrebets
art. Udviklingen viser at den konstaterede stigning i indberetninger om magtanvendelser er sket
på magtanvendelsestyperne ”Anvendelse af stofseler § 125” og ”Anvendelse af
tryghedsskabende velfærdsteknologi på baggrund af opgørelse § 128 b”. Det skal endvidere
positivt bemærkes, at antallet af ”Indgreb foretaget uden hjemmel” er faldet i perioden.
Tabel 3: Antal indberetninger om magtanvendelser efter servicelovens kapitel 24 og 24a fordelt på
indgrebets art, 2021-2022
2021
Antal magtanvendelsestyper i alt
Afværgehjælp § 124 c
Fastholdelse m.v. § 124 d
Anvendelse af særlige døråbnere § 125
Anvendelse af stofseler § 128
Anvendelse af tryghedsskabende velfærdsteknologi på baggrund af opgørelse § 128 b
Låsning og sikring af yderdøre og vinduer § 128 c
Kortvarig fastholdelse i personlig hygiejne-situationer § 136 a
Indgreb foretaget uden hjemmel
Indgreb foretaget i nødværge (straffelovens § 13)
Indgreb foretaget i nødret (straffelovens § 14)
Ikke oplyst
11.713
316
2.347
52
2.659
1.523
430
231
3.788
164
102
101
2022
13.258
277
2.131
65
4.075
2.629
437
239
3.049
152
93
64
Anm.: * Der er modtaget 47 indberetninger, hvor indgrebets art er registreret som andre magtanvendelsestyper end
angivet ovenfor. Summeres antallet af indberetninger fordelt på indgrebets art er dette derfor lavere end antallet af
magtanvendelser i alt.
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
Side 5 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0008.png
Årsrapport
2022
Magtanvendelser på voksenområdet efter servicelovens kapitel 24 b
Figur 2 viser udviklingen i antallet af indberetninger om magtanvendelse efter SEL kapitel 24 b
fra 2020 til 2022 fordelt på driftsherre.
Figur 2: Antallet af indberetninger om magtanvendelse efter servicelovens kapitel 24 og 24 b fordelt på
driftsherre, 2020-2022
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
Tabel 4 viser antallet af indberetninger om magtanvendelser fordelt på socialtilsyn.
Tabel 4: Antal indberetninger om magtanvendelser efter servicelovens kapitel 24 og 24b fordelt på
socialtilsyn
Nord
Antal magtanvendelsesindberetninger i alt
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
33
Midt
46
Syd
45
Øst
10
Hovedstaden
29
I alt
163
Tabel 5 viser antallet af magtanvendelsesindberetninger i 2021 og 2022 fordelt på tilbudstype.
Det bør igen bemærkes, at antallet af indberetninger ikke kan sammenlignes direkte mellem de
enkelte tilbudstyper, da der ikke er korrigeret for antallet af pladser på de omfattede tilbud.
Side 6 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0009.png
Årsrapport
2022
Tabel 5: Antal indberetninger om magtanvendelser efter servicelovens kapitel 24 b fordelt på tilbudstype,
2021-2022
2021
Antal magtanvendelsesindberetninger i alt
Aflastningstilbud (servicelovens § 84)
Aktivitets- og samværstilbud (servicelovens § 104)
Midlertidigt botilbud (servicelovens § 107)
Længerevarende botilbud (servicelovens § 108)
Almen plejebolig (almenboliglovens § 5, stk. 2/§105)
Eget hjem
Andet
Ikke oplyst
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
186
0
2
23
98
58
0
1
4
2022
163
0
2
9
73
63
1
14
1
Tabel 6 viser antallet af magtanvendelsesindberetninger i 2022 fordelt på indgrebets art.
Tabel 6: Antal indberetninger om magtanvendelser efter servicelovens kapitel 24 og 24 b fordelt på
indgrebets art, 2021-2022
2021
Antal magtanvendelsestyper i alt
Afværgehjælp (§ 124 c)
Fastholdelse m.v. (§ 124 d)
Anvendelse af særlige døråbnere (§ 125)
Anvendelse af stofseler (§ 128)
Anvendelse af tryghedsskabende velfærdsteknologi på baggrund af afgørelse (§ 128 b)
Låsning og sikring af yderdøre og vinduer (§ 128 c)
Kortvarig fastholdelse i personlig hygiejne-situationer (§ 136 c)
Fastholdelse m.v. ved meget grænseoverskridende eller meget konfliktskabende adfærd (§ 136 d)
Indgreb foretaget uden hjemmel
Indgreb foretaget i nødværge (straffelovens § 13)
Indgreb foretaget i nødret (straffelovens § 14)
Ikke oplyst
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
187
2
38
0
47
6
2
79
3
8
1
1
0
2022
164
3
13
0
36
2
13
73
5
11
4
0
4
1.2 Magtanvendelser på børne- og ungeområdet
I dette afsnit præsenteres kvantitative data om magtanvendelser på børne- og ungeområdet.
Figur 3 viser udviklingen i antallet af magtanvendelsesindberetninger fra 2019 til 2022 på børne-
og ungeområdet fordelt på driftsherre.
Side 7 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0010.png
Årsrapport
2022
Figur 3: Antallet af indberetninger om magtanvendelse på børne- og ungeområdet fordelt på driftsherre,
2019-2022
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
Tabel 7 viser antallet af indberetninger om magtanvendelser på børne- og ungeområdet fordelt
på socialtilsyn.
Tabel 7: Antal indberetninger om magtanvendelser i 2021 på børne- og ungeområdet fordelt på socialtilsyn
Nord
Antal magtanvendelsesindberetninger i alt
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
781
Midt
1.233
Syd
1.160
Øst Hovedstaden
1.452
1.251
I alt
5.877
Tabel 8 viser antallet af indberetninger om magtanvendelser fra 2019 til 2022 fordelt på alder.
Tabel 8: Antallet af indberetninger om magtanvendelse fordelt på alder 2019-2022
2019
Antal indberetninger i alt
0-6 år
7-12 år
13-17 år
18+ år
Ikke oplyst
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
5.923
75
2.299
3.393
117
39
2020
5.267
58
2.221
2.848
110
30
2021
5.404
79
1.937
3.306
69
13
2022
5.877
107
1.956
3.744
55
15
Tabel 9 viser antallet af indberetninger om magtanvendelse i perioden 2019-2022 fordelt på
tilbudstype for de fem socialtilsyn. Det bør bemærkes, at antallet af indberetninger ikke kan
sammenlignes direkte mellem de enkelte tilbudstyper, da der ikke er korrigeret for antallet af
pladser.
Side 8 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0011.png
Årsrapport
2022
Tabel 9: Antal indberetninger om magtanvendelse på børne- og ungeområdet fordelt på tilbudstype, 2019-
2022
2019
Antal magtanvendelser i alt
Privat opholdssted
Åben døgninstitution
Delvis lukket afdeling på døgninstitution
Delvis lukket døgninstitution
Sikret døgninstitution
Særlig sikret afdeling på sikret døgninstitution
Ukendt/ikke oplyst
5.923
1.845
2.942
178
80
743
53
82
2020
5.267
1.558
2.899
186
66
394
74
90
2021
5.404
1.553
2.974
176
87
491
118
5
2022
5.877
1.504
2.939
138
248
906
112
30
Anm.: Tallene opgøres som en magtanvendelse på delvist lukkede afdelinger og delvist lukkede døgninstitutioner, når
barnet eller den unge er tilbageholdt på den delvis lukkede afdeling eller institution.
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
Tabel 10 viser antallet af indberetninger om magtanvendelse i perioden 2019-2022 fordelt på
magtanvendelsestyper. Der er registreret flere magtanvendelsestyper, end der er
magtanvendelsesindberetninger i 2022. Det skyldes, at der i en magtanvendelsessituation/-
indberetning kan være tale om flere typer af magtanvendelser.
Side 9 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0012.png
Årsrapport
2022
Tabel 10: Magtanvendelse på børne- og ungeområdet fordelt på indgrebets art, 2019-2022
2019
Antal magtanvendelsestyper i alt
Afværgehjælp, ved at fastholde og/eller føre for at afværge beskadigelsen
af ting, jf. lovens § 8
Fysisk magtanvendelse, ved at fastholde og/eller føre, fordi barnet eller
den unge var til fare for sig selv eller andre jf. § 9, stk. 2
Fysisk magtanvendelse, ved at fastholde og/eller føre, når barnet eller den
unge overtræder regler i en husorden fastsat efter lovens § 4, stk. 2, og
magtanvendelsen er nødvendig for at bringe overtrædelsen til ophør, jf.
lovens § 9, stk. 3
Tilbageførelse ved rømning, og hvor der har været risiko for, at barnet eller
den unge ville skade sig selv eller andre, jf. § 10
Tilbageholdelse med fysisk magt i forbindelse med eller under en
anbringelse inden for rammer fastsat af kommunalbestyrelsen, jf. lovens §
11
Tilbageholdelse ved aflåsning af døre og vinduer på delvis lukket
døgninstitution eller delvis lukket afdeling, jf. lovens § 12, stk. 4
Fastholdelse ved fysisk magt på delvis lukket døgninstitution eller delvis
lukket afdeling, jf. lovens § 13, stk. 3
Isolation på sikret døgninstitution eller særlig sikret afdeling, jf. lovens § 14,
stk. 1
Undersøgelse af person og/eller opholdsrum ved bestemte grunde til
mistanke, jf. lovens § 16, stk. 1
Undersøgelse af person og opholdsrum på sikret døgninstitution eller
særlig sikret afdeling ved anbringelse, besøg eller fravær, jf. lovens § 16,
stk. 2
Effekter taget i bevaring, jf. lovens § 16, stk. 6
Påhør eller overvågning af telefon og internet eller afbrydelse eller
forhindring af adgang til telefon og internet for unge, anbragt som led i en
strafferetlig dom eller kendelse, jf. lovens § 19
Magtanvendelse i øvrigt
Ikke oplyst
6.694
628
4.381
2020
6.131
540
4.087
2021
6.052
419
3.879
2022
6.657
474
4.047
107
200
216
227
86
17
75
10
45
613
117
179
3
436
*
73
13
74
22
32
509
10
158
5
408
*
76
10
64
15
49
656
6
249
4
375
34
77
10
85
19
52
911
1
291
2
410
51
Anm.: Lovhenvisninger referer til bestemmelser i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge LBK 764 af
01/08/2019. * Data ikke oplyst/indhentet
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
1.3 Magtanvendelser i specialiserede plejefamilier
I plejefamilier er magtanvendelser kun en mulighed i specialiserede plejefamilier, hvor den
eneste tilladte magtanvendelsestype er ’afværgehjælp, ved kortvarigt at fastholde og/eller føre
for at afværge beskadigelse af ting’
2
.
Tabel 11 viser antallet af indberetninger om magtanvendelser ved specialiserede plejefamilier
fordelt på socialtilsyn.
2
Jf. § 8 i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge LBK nr. 764 af 01/08/2019.
Side 10 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0013.png
Årsrapport
2022
Tabel 11: Antal indberetninger om magtanvendelser i specialiserede plejefamilier fordelt på socialtilsyn,
2022
Nord
Antal magtanvendelsesindberetninger i alt
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
7
Midt
3
Syd
8
Øst Hovedstaden
26
12
I alt
56
Tabel 12 viser antallet af magtanvendelsesindberetninger foretaget i 2022 fordelt på
aldersgrupper. Det bør bemærkes, at antallet af indberetninger om magtanvendelser ikke kan
sammenlignes direkte på tværs af aldersgrupper, da tallene ikke er korrigeret for antallet af
anbragte børn og unge inden for de respektive aldersgrupper.
Tabel 12: Antal indberetninger i specialiserede plejefamilier fordelt på socialtilsyn og aldersgrupper, 2022
2021
Antal indberetninger i alt
0-6 år
7-12 år
13-17 år
18+
Ikke oplyst
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
29
3
13
13
0
0
2022
56
14
25
16
0
1
Tabel 13 viser antallet af magtanvendelsesindberetninger i specialiserede plejefamilier i 2021
og 2022, fordelt på magtanvendelsestyper.
Tabel 13: Antal indberetninger i specialiserede plejefamilier fordelt på socialtilsyn, 2021-2022
2021
Antal magtanvendelsestyper i alt
Afværgehjælp, ved kortvarigt at fastholde og/eller føre for at afværge beskadigelse af ting, jf. lovens § 8
Magtanvendelse i øvrigt
Ikke oplyst
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
31
22
9
0
2022
61
25
36
0
Side 11 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0014.png
Årsrapport
2022
2. Whistleblowerordningen
Alle fem socialtilsyn har etableret en whistleblowerordning, der giver borgere, pårørende,
personale og andre mulighed for at rette henvendelse, hvis de oplever bekymrende forhold i et
tilbud eller en plejefamilie.
3
Samtidig skal ordningen sikre socialtilsynene det bredest mulige
oplysningsgrundlag for varetagelsen af tilsynsopgaven. Som en del af ordningen har
socialtilsynene etableret en særlig whistleblower-telefonlinje samt en skriftlig webformular på
deres hjemmesider.
Socialtilsynene registrerer henvendelserne til whistleblowerordningen enkeltvis, uanset om der
er flere anmeldere om det samme forhold, eller om en anmelder henvender sig flere gange.
Der er variation imellem socialtilsynene i forhold til, hvor mange henvendelser de modtager.
Socialtilsyn Syd har med 298 henvendelser modtaget færrest, mens Socialtilsyn Hovedstaden
har modtaget 488 henvendelser og dermed flest, jf. figur 4.
Figur 4: Antal henvendelser i whistleblowerordningen fordelt på de fem socialtilsyn, 2022
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
Det skal understreges, at de absolutte tal ikke umiddelbart kan sammenlignes på tværs af
socialtilsynene grundet variation i blandt andet porteføljestørrelserne.
3
Jf. Lov om socialtilsyn § 11
Side 12 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0015.png
Årsrapport
2022
Tabel 14: Antal whistleblows fordelt på årsager
Nord
Antal whistleblows i alt
Andet
Arbejdsmiljø
Fysiske rammer
Hygiejne
Ledelse - dårlig eller manglende
Manglende inddragelse
Nedværdigende behandling
Omgangstone
Pædagogik
Seksuelle overgreb
Socialfaglige kompetencer - dårlige
eller manglende
Stofmisbrug/alkoholmisbrug i
tilbuddet
Vold - fysisk
Vold - psykisk
Økonomi
Økonomisk kriminalitet
Ikke udfyldt
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
373
211
5
4
0
33
4
7
4
62
1
11
3
5
0
4
0
19
Midt
473
38
11
9
1
125
17
28
9
60
6
120
12
9
18
8
2
0
Syd
298
49
5
5
5
49
5
31
1
48
3
31
3
6
10
1
3
43
Øst
409
28
8
9
1
126
13
37
6
68
2
53
0
3
14
5
0
36
Hovedstaden
488
74
11
17
4
87
23
52
10
55
7
66
3
5
8
4
1
61
I alt
2041
400
40
44
11
420
62
155
30
293
19
281
21
28
50
22
6
159
De fem socialtilsyn har i 2022 samlet modtaget 2041 whistleblows. Henvendelserne om
whistleblows fordeler sig på 17 årsager, herunder ’ikke udfyldt’. Den hyppigste årsag til
whistleblow hører under kategorien ’ledelse – dårlig eller manglende’ med 420 henvendelser,
efterfulgt af kategorien ’andet’ med 400 henvendelser på tværs af de fem socialtilsyn. Den
tredjehyppigste årsag til whistleblow er ’pædagogik’ med 293 henvendelser og den
fjerdehyppigste er ’socialfaglige kompetencer – dårlige eller manglende’ med 281 henvendelser.
Endelig er der whistleblows uden en angivet årsag, hvor socialtilsynene har modtaget 159
henvendelser samt kategorien ’nedværdigende behandling’ med 155 henvendelser. Der er
modtaget en del under hundrede henvendelser i resten af kategorierne.
Side 13 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0016.png
Årsrapport
2022
Figur 5: Samlet antal henvendelser i whistleblowerordningen, 2019-2022
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
Der er i 2022 modtaget i alt 2.041 henvendelser i whistleblowerordningen, hvilket er stort set
uændret sammenlignet med 2021. Ses der på den fireårige periode fra 2019 til 2022, er der
sket en stigning i antallet af henvendelser på whistleblowerordningen, jf. figur 5. Umiddelbart
kan udviklingen over de sidste fire år derfor tyde på, at flere borgere, pårørende, ansatte og
andre oplever bekymrende forhold i et tilbud eller en plejefamilie, som de finder, at tilsynet bør
underrettes om. Stigningen kan også skyldes et øget kendskab til whistleblowerordningen.
Side 14 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0017.png
Årsrapport
2022
3. Personale og
uddannelsesbaggrund i
socialtilsynene
I 2022 var 344 årsværk beskæftiget i de fem socialtilsyn. Socialtilsynene er relativt ensartede i
deres antal af årsværk og tilsynskonsulenter, når der sammenholdes med det enkelte tilsyns
samlede opgaveportefølje, jf. tabel 15.
Tabel 15: Oversigt over medarbejdere i de fem socialtilsyn (angivet i årsværk), 2022
Nord
Antal årsværk (afrundet)
Heraf ledelse
Heraf stab/administration
Heraf tilsynskonsulenter
Gennemsnitligt antal tilbud/plejefamilier pr. tilsynskonsulent
Gennemsnitligt antal tilbud/plejefamilier pr. årsværk
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
50
4
10
36
32
23
Midt
85
5
17
63
27
20
Syd
75
6
10
59
30
24
Øst Hovedstaden
68
4
14
50
28
21
66
5
12
49
26
19
I alt
344
24
63
257
29
21
De største medarbejdergrupper i socialtilsynene har en pædagogisk eller socialfaglig baggrund.
Det varierer på tværs af socialtilsynene, hvilken af de to grupper der er størst, jf. figur 6.
Kategorien ”andre faggrupper” kan eksempelvis dække studentermedhjælpere og
medarbejdere med diplomuddannelse.
Figur 6: Medarbejdernes uddannelsesmæssige baggrund i de fem socialtilsyn i 2022 (årsværk)
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Side 15 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0018.png
Årsrapport
2022
4. Socialtilsynenes økonomi
Tilsynenes økonomi og finansiering
Socialtilsynenes drift finansieres dels af kommuner efter objektive kriterier og dels af
omkostningsbaserede takster for godkendelse og driftsorienteret tilsyn, som opkræves fra
tilbuddene.
Opgaverne i forbindelse med godkendelse af og tilsyn med plejefamilier finansieres af
kommunerne i hver region efter objektive kriterier. Den enkelte kommunes andel af
finansieringen fastsættes på baggrund af kommunens andel af 0- 17-årige i socialtilsynets
dækningsområde.
Tilsyn med tilbud er finansieret ved omkostningsbaserede takster. Det enkelte tilbud afholder
dermed selv udgiften for tilsynsbesøg. Taksterne differentieres efter tilbuddets størrelse og
tilsynets omfang, og der fastsættes en særlig takst for godkendelse af væsentlige ændringer i
allerede eksisterende godkendelser.
Derudover kan socialtilsynene tilbyde tilkøbsydelser i form af konsulentbistand og undervisning
relateret til socialtilsynets tilsynsfaglige, socialfaglige eller sundhedsfaglige viden til en
kommune, en region eller et tilbud
4
. Socialtilsynenes konsulent- og kursusvirksomhed skal være
i umiddelbar tilknytning til socialtilsynets godkendelses- og tilsynsopgaver.
Tilsynstakster
Tilsynstaksterne fastlægges som gennemsnitlige takster ud fra de budgetterede omkostninger,
med undtagelse af taksten for skærpet tilsyn, der opkræves som 10 pct. af tilsynstaksten pr.
påbegyndt måned. Hver takstkategori er desuden differentieret i forhold til antal pladser i
tilbuddet, hvor det bærende princip er, at jo flere pladser et tilbud rummer, desto højere er
taksten for tilsyn. Der er variationer i taksterne mellem de fem socialtilsyn, jf. tabel 16.
4
Jf. § 3, stk. 1, nr. 1 og 2 i lov om socialtilsyn
Side 16 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0019.png
Årsrapport
2022
Tabel 16: Socialtilsynenes takster i 2022 (kr.)
Nord
Tilsyn med tilbud
0-7 pladser
8-24 pladser
25-49 pladser
50+ pladser
Godkendelse af nyt tilbud
0-7 pladser
8-24 pladser
25-49 pladser
50+ pladser
Væsentlig ændring af
eksisterende tilbud
0-7 pladser
8-24 pladser
25-49 pladser
50+ pladser
Skærpet tilsyn
0-7 pladser
8-24 pladser
25-49 pladser
50+ pladser
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
3.690
4.428
7.379
11.069
3.625
4.351
7.251
10.876
3.567
4.280
7.133
10.701
3.563
4.276
7.126
10.689
3.192
3.830
6.384
9.576
10.585
12.702
21.170
31.755
7.025
8.430
14.051
21.076
8.910
10.692
17.820
26.730
8.781
10.537
17.562
26.343
8.210
9.852
16.420
24.629
32.993
39.591
66.985
98.978
27.031
32.437
54.062
81.092
24.664
29.597
49.329
73.993
38.351
46.021
76.702
115.053
30.596
36.715
61.191
91.787
36.896
44.275
73.792
110.689
36.255
43.506
72.651
108.765
35.672
42.806
71.334
107.015
35.630
42.756
71.260
106.890
31.919
38.303
63.839
95.758
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
I kapitel 5 fremgår udviklingen i de enkelte takster for hvert af de fem socialtilsyn i perioden
2019-2022 i løbende priser.
Tilsynenes samlede indtægter
I fire ud af fem socialtilsyn stammer den største del af indtægterne fra objektiv finansiering.
Socialtilsyn Hovedstaden, som har den største opgaveportefølje af tilbud, har også en større
indtægt fra tilsynstakster, jf. tabel 17.
Tabel 17: Fordeling af socialtilsynenes indtægter i 2022 (mio. kr.)
Nord
Indtægter fra objektiv finansiering (mio. kr.)
Indtægter fra tilsynstakster (mio. kr.)
Indtægter fra tilkøbsydelser (mio. kr.)
I alt (inkl. tilkøbsydelser)
I alt (ekskl. tilkøbsydelser)
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
18,7
15,3
0,3
34,3
34,1
Midt
29,9
26,4
0,2
56,5
56,3
Syd
30,7
26,4
1,2
58,3
57,1
Øst Hovedstaden
23,3
21,8
1,0
46,1
45,1
18,9
29,5
1,60
50,00
48,4
I alt
121,5
119,4
4,3
245
240,9
I 2022 er der sket en stigning i socialtilsynenes samlede indtægter fra objektiv finansiering og
tilsynstakster sammenlignet med tidligere år, hvor indtægterne lå på et lavere niveau, jf. tabel
18.
Side 17 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0020.png
Årsrapport
2022
Tabel 18: Udvikling i socialtilsynenes samlede indtægter fra objektiv finansiering og tilsynstakster i
perioden 2019-2022 (mio. kr.)
2019
Socialtilsynenes samlede indtægter fra objektiv finansiering og
tilsynstakster
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
225,6
2020
229,5
2021
236,3
2022
240,9
Der er væsentlige variationer i niveauet af indtægter på tværs af socialtilsynene, hvor
Socialtilsyn Syd og Socialtilsyn Midt har de største indtægter, og Socialtilsyn Nord har væsentlig
færre indtægter. Der kan observeres en stigning i indtægterne i Nord, Midt, Syd og
Hovedstaden og en mindre nedgang i Øst, jf. figur 7.
Figur 7: Socialtilsynenes indtægter fra objektiv finansiering og tilsynstakster i perioden 2019-2022 i
løbende priser (mio. kr.)
Anm.: Tallene er afrundede, og det samlede antal kan derfor variere fra delsummerne. De summerede tal er beregnet
på baggrund af de ikke-afrundede tal.
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
Tilkøbsydelser
Socialtilsynene kan udbyde tilkøbsydelser
5
. Det kan f.eks. være, at socialtilsynene tilbyder
kurser eller undervisning til kommuner eller tilbud om emner, der relaterer sig til socialtilsynets
virksomhed. Tabel 19 nedenfor viser, hvilke tilkøbsydelser de enkelte socialtilsyn udbød i 2022.
Ikke alle ydelser blev nødvendigvis købt.
5
Jf. bekendtgørelse om socialtilsyn § 3, stk. 1, nr. 1 og 2
Side 18 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0021.png
Årsrapport
2022
Tabel 19: Socialtilsynenes udbudte tilkøbsydelser i 2022
Nord
- To grundkurser for netværksplejefamilier
- Tilsyn med to plejefamilier
- Økonomisk tilsyn med tre dagtilbud
- Tilkøb af 12 pladser på grundkursus for plejefamilier
- Kurser i magtanvendelse og anvendelse af digitale medier
- Tilsyn på § 32 tilbud, § 103 tilbud og §§ 103 & 104 tilbud
- Kvalitetsvurdering af §§ 103 og 104 tilbud
- Kvalitetsvurdering af plejesektoren
- Ad-hoc opgaver
Tilsynsopgave:
- Tilsyn med beskyttet beskæftigelse og aktivitets- og samværstilbud, som ikke er en del af et andet
tilbud, og som derfor ikke er omfattet af tilsynsforpligtelsen fra socialtilsynene, jf. servicelovens §§ 103
og 104.
- Tilsyn med leverandører af ydelse jf. servicelovens § 85, som ikke er en del af et andet tilbud, og som
derfor ikke er omfattet af tilsynsforpligtelsen fra socialtilsynene.
Formidling og undervisning:
- Grundkursus for netværksplejefamilier (fire dage)
- Kursus om magtanvendelse (voksne) og lov om voksenansvar (børn og unge). Disse kurser er ofte på
opfordring fra konkrete tilbud eller kommuner, både i eget tilsynsområde og i mindre omfang også i
resten af Danmark.
- Voldsforebyggende arbejde
- Kursus om sociale medier og digitale platforme
- 90% er tilsyn med dagtilbud, som hører under kommunernes tilsyn - og som kommunerne har
anmodet om.
- Derudover har kommunerne købt nogle plejefamiliegrundkurser (til netværksplejefamilier). Vi har ikke
udbudt noget.
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Socialtilsynenes samlede indtægter fra tilkøbsydelser er faldet fra 5,2 mio. kr. i 2021 til 4,3 mio.
kr. i 2022 (opgjort i løbende priser, dvs. at tallene ikke er pristalsregulerede). Det samlede fald
skyldes, at der særligt i Socialtilsyn Nord har været et fald fra 1,4 mio. kr. i 2021 til 0,3 mio. kr.
2022. Hovedstadens indtægter fra tilkøbsydelser er også faldet fra at ligge på 2,0 mio. kr. i 2021
til at ligge på 1,6 mio. kr. i 2022, jf. figur 8.
Figur 8: Udviklingen i socialtilsynenes indtægter fra tilkøbsydelser i perioden 2019-2022 (mio. kr.)
Kilde: Data fra socialtilsynene
Side 19 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0022.png
Årsrapport
2022
5. Udviklingen i de enkelte
socialtilsyns takster
Figur 9-12 viser udviklingen i
Socialtilsyn Nords
takster for henholdsvis tilsyn med tilbud,
godkendelse af nye tilbud, godkendelse af væsentlige ændringer og skærpet tilsyn.
Figur 9: Udvikling i Socialtilsyn Nords takster for tilsyn med tilbud, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Nord
Figur 10: Udvikling i Socialtilsyn Nords takster for godkendelse af nye tilbud, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Nord
Side 20 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0023.png
Årsrapport
2022
Figur 11: Udviklingen i Socialtilsyn Nords takster for væsentlige ændringer, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Nord
Figur 12: Udviklingen i Socialtilsyn Nords takster for skærpet tilsyn, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Nord
Side 21 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0024.png
Årsrapport
2022
Figur 13-16 viser udviklingen i
Socialtilsyn Midts
takster for henholdsvis tilsyn med tilbud,
godkendelse af nye tilbud, godkendelse af væsentlige ændringer og skærpet tilsyn.
Figur 13: Udviklingen i Socialtilsyn Midts takster for tilsyn med tilbud, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Midt
Figur 14: Udviklingen i Socialtilsyn Midts takster for godkendelse af nye tilbud, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Midt
Side 22 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0025.png
Årsrapport
2022
Figur 15: Udviklingen i Socialtilsyn Midts takster for væsentlige ændringer, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Midt
Figur 16: Udviklingen i Socialtilsyn Midts takster for skærpet tilsyn, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Midt
Side 23 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0026.png
Årsrapport
2022
Figur 17-20 viser udviklingen i
Socialtilsyn Syds
takster for henholdsvis tilsyn med tilbud,
godkendelse af nye tilbud, godkendelse af væsentlige ændringer og skærpet tilsyn.
Figur 17: Udviklingen i Socialtilsyn Syds takster for tilsyn med tilbud, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Syd
Figur 18: Udviklingen i Socialtilsyn Syds takster for godkendelse af nye tilbud, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Syd
Side 24 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0027.png
Årsrapport
2022
Figur 19: Udviklingen i Socialtilsyn Syds takster for væsentlige ændringer, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Syd
Figur 20: Udviklingen i Socialtilsyn Syds takster for skærpet tilsyn, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Syd
Side 25 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0028.png
Årsrapport
2022
Figur 21-24 viser udviklingen i
Socialtilsyn Østs
takster for henholdsvis tilsyn med tilbud,
godkendelse af nye tilbud, godkendelse af væsentlige ændringer og skærpet tilsyn.
Figur 21: Udviklingen i Socialtilsyn Østs takster for tilsyn med tilbud, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Øst
Figur 22: Udviklingen i Socialtilsyn Østs takster for godkendelse af nye tilbud, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Øst
Side 26 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0029.png
Årsrapport
2022
Figur 23: Udviklingen i Socialtilsyn Østs takster for væsentlige ændringer, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Øst
Figur 24: Udviklingen i Socialtilsyn Østs takster for skærpet tilsyn, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Øst
Side 27 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0030.png
Årsrapport
2022
Figur 25-28 viser udviklingen i
Socialtilsyn Hovedstadens
takster for henholdsvis tilsyn med
tilbud, godkendelse af nye tilbud, godkendelse af væsentlige ændringer og skærpet tilsyn.
Figur 25: Udviklingen i Socialtilsyn Hovedstadens takster for tilsyn med tilbud, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Hovedstaden
Figur 26: Udviklingen i Socialtilsyn Hovedstaden takster for godkendelse af nye tilbud, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Hovedstaden
Side 28 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0031.png
Årsrapport
2022
Figur 27: Udviklingen i Socialtilsyn Hovedstadens takster for væsentlige ændringer, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Hovedstaden
Figur 28: Udviklingen i Socialtilsyn Hovedstadens takster for skærpet tilsyn, 2019-2022 (kr.)
Kilde: Data fra Socialtilsyn Hovedstaden
Side 29 af 29
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779812_0032.png
Social- og Boligstyrelsen
Edisonsvej 1
5000 Odense C
Tlf.: 72 42 37 00
www.sbst.dk
oktober 2023