Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2779810_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 7217
Doknr.
769457
Dato
13-11-2023
Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter
for 2022
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering Social- og Boligstyrelsens årsrapport
2022 om socialtilsynenes virksomhed, som er offentliggjort på Social- og
Boligstyrelsens hjemmeside i dag samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2022.
Som tillæg til årsrapporten er der i år offentliggjort en baggrundsrapport, som
indeholder en række yderlige oplysninger.
Hovedkonklusionerne fra Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 er angivet i
resuméet på s. 8-13 i årsrapporten. De væsentligste data fra års- og
baggrundsrapportens hovedkonklusioner er derudover angivet i oversigtsform
nedenfor, hvor der til enkelte er knyttet en uddybende bemærkning.
Jeg vil særligt gerne fremhæve, at der den 1. februar og 1. juli 2022 trådte en
række lovændringer i kraft som følge af
aftale om styrkelse af socialtilsynet og
styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale tilbud
fra april 2021. Formålet med
ændringerne var bl.a. at skabe et mere ensartet, koordineret og effektivt
socialtilsyn,
at give socialtilsynet bedre mulighed for at gribe ind over for sociale
tilbud, hvor kvaliteten ikke er i orden og at styrke det økonomiske tilsyn. Med
lovændringerne blev Social- og Boligstyrelsens rolle ift. socialtilsynet også styrket,
og det blev bl.a. fastsat, at Social- og Boligstyrelsen særligt skal have fokus på, om
de enkelte socialtilsyns praksis opfylder socialtilsynslovens formål, og om der er
områder, hvor socialtilsynene har en uensartet praksis. Det blev derudover fastsat,
at årsrapporten skal drøftes af den enkelte socialtilsynsansvarlige
kommunalbestyrelse på et møde senest tre måneder efter offentliggørelsen.
I årsrapporten 2022 er der derfor et særligt fokus på, om socialtilsynene har en
ensartet praksis. Af årsrapporten fremgår det bl.a., at der forsat er indikationer på
uens praksis. Dette vedrører eksempelvis sagsbehandlingstiden for
nygodkendelser og praksis ift. tilsynsbesøg, hvor der er variationer i fordelingen af
anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg. Der er også variationer i, hvor mange
tilsynsbesøg socialtilsynene gennemsnitligt gennemfører pr. tilbud og pr.
plejefamilie. Rapporten konkluderer, at det særligt er Socialtilsyn Syd, som har en
anden praksis end de øvrige socialtilsyn. Dette har Social- og Boligstyrelsens samt
ministeriets opmærksomhed. Social- og Boligstyrelsen har løbende dialog med
socialtilsynene omkring ensartethed, og årsrapportens konklusioner vil derfor også
indgå i dialogen og i styrelsens løbende arbejde med at følge og understøtte en
ensartet tilgang til varetagelsen af tilsynsopgaven. Derudover arbejdes der på
forskellige former for vejledningsmateriale til socialtilsynet.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779810_0002.png
De væsentligste data fra Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 og
baggrundrapport er følgende:
De fem socialtilsyn havde ved udgangen af 2022 ansvaret for at føre tilsyn med
5.337 plejefamilier og 1.999 tilbud, hvilket er et fald på 219 plejefamilier og en
stigning på 16 tilbud ift. udgangen af 2021.
Det samlede antal uanmeldte tilsynsbesøg er faldet fra 4.700 i 2021 til 4.161 i
2022. I samme periode er det samlede antal anmeldte tilsynsbesøg steget fra
8.386 i 2021 til 8.712 i 2022. Det samlede antal tilsynsbesøg var således
12.873 i 2022, hvoraf 5.185 var på tilbud, og 7.688 var på plejefamilieområdet.
De fem socialtilsyn godkendte 69 nye tilbud og 268 nye plejefamilier i 2022.
Det er et fald på 39 godkendelser ift. 2021, hvor socialtilsynene godkendte 88
tilbud og 288 plejefamilier.
Socialtilsynene har samlet set udstedt 21 færre påbud på tilbudsområdet i 2022
i forhold til 2021. På plejefamilieområdet er antallet af påbud faldet markant til 5
udstedte påbud i 2022 mod 48 udstedte påbud i 2021.
På tilbudsområdet blev der i 2022 udstedt 27 skærpede tilsyn med påbud og 5
skærpede tilsyn uden påbud. På plejefamilieområdet blev der i 2022 udstedt 2
skærpede tilsyn med påbud og 1 skærpet tilsyn uden påbud. Da lovgrundlaget
1. februar 2022 blev ændret, som nævnt ovenfor, er tallene for skærpet tilsyn
ikke sammenlignelige over tid, da der tidligere kun kunne udstedes skærpet
tilsyn med påbud, mens der nu kan udstedes både skærpet tilsyn med påbud
og skærpet tilsyn uden påbud.
Socialtilsynene bragte i 2022 samme antal godkendelser til ophør på
tilbudsområdet som i 2021, nemlig 11, mens der på plejefamilieområdet er sket
et fald fra 32 antal godkendelser bragt til ophør i 2021 til 17 godkendelser bragt
til ophør i 2022.
De fem socialtilsyn modtog i 2022 i alt 2.041 henvendelser til
whistleblowerordningen. Dette er en fald på 6 henvendelser ift. de 2.047
henvendelser, som socialtilsynene modtog i 2021.
På børne- og ungeområdet modtog socialtilsynene kopi af i alt 5.877
indberetninger om magtanvendelser i 2022. Dette er en stigning på 473
indberetninger om magtanvendelser ift. 2021.
På voksenområdet modtog socialtilsynene kopi af i alt 13.127 indberetninger
om magtanvendelser i 2022 for så vidt angår personer med betydelig og varigt
nedsat psykisk funktionsevne, som ikke er en konsekvens af demens eller
anden erhvervet og fremadskridende mental svækkelse. Dette er en stigning
på 1.578 indberetninger om magtanvendelser ift. 2021 for denne målgruppe.
Socialtilsynene modtog derudover kopi af i alt 164 indberetninger om
magtanvendelser i 2022 for så vidt angår personer med betydelig og varigt
nedsat psykisk funktionsevne, som er en konsekvens af demens eller anden
erhvervet og fremadskridende mental svækkelse. Dette er et fald på 20
indberetninger om magtanvendelser ift. 2021 for denne målgruppe.
Socialtilsynene kan tilbyde konsulentbistand og undervisning relateret til
socialtilsynets tilsynsfaglige, socialfaglige eller sundhedsfaglige viden til en
kommune, en region eller et tilbud. Socialtilsynenes konsulent- og
kursusvirksomhed skal være i umiddelbar tilknytning til socialtilsynets
godkendelses- og tilsynsopgaver. Fra 2021 til 2022 har der været et fald i
indtægterne fra tilkøbsydelser på tværs af de fem socialtilsyn på 0,9 mio. kr.
Ankestyrelsen er klagemyndighed for socialtilsynenes afgørelser. I 2022
modtog Ankestyrelsen i alt 38 nye klagesager vedrørende socialtilsynenes
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 om socialtilsynene, fra social- og boligministeren
2779810_0003.png
afgørelser og traf heraf afgørelser i 48 sager, 37 blev stadfæstet, 5 blev
ændret/ophævet og 6 blev hjemvist. Ankestyrelsen har i 2022 ikke truffet
afgørelser om aktindsigt efter offentlighedsloven for så vidt angår socialtilsynet.
Ved udgangen af 2022 havde Ankestyrelsen 20 verserende sager. Derudover
offentliggjorde Ankestyrelsen i 2022 principmeddelelse 4-22, som vedrører tv-
overvågning og socialtilsynets kompetence.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1 a
Socialstyrelsens rapport om socialtilsynenes virksomhed 2022
Bilag 1 b
Baggrundsrapport
Bilag 2
Socialtilsyn Hovedstadens årsrapport 2022
Bilag 3
Socialtilsyn Nords årsrapport 2022
Bilag 4
Socialtilsyn Østs årsrapport 2022
Bilag 5
Socialtilsyn Syds årsrapport 2022
Bilag 6
Socialtilsyn Midts årsrapport 2022
3