Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 7217
Doknr.
769457
Dato
13-11-2023
Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter
for 2022
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering Social- og Boligstyrelsens årsrapport
2022 om socialtilsynenes virksomhed, som er offentliggjort på Social- og
Boligstyrelsens hjemmeside i dag samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2022.
Som tillæg til årsrapporten er der i år offentliggjort en baggrundsrapport, som
indeholder en række yderlige oplysninger.
Hovedkonklusionerne fra Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2022 er angivet i
resuméet på s. 8-13 i årsrapporten. De væsentligste data fra års- og
baggrundsrapportens hovedkonklusioner er derudover angivet i oversigtsform
nedenfor, hvor der til enkelte er knyttet en uddybende bemærkning.
Jeg vil særligt gerne fremhæve, at der den 1. februar og 1. juli 2022 trådte en
række lovændringer i kraft som følge af
aftale om styrkelse af socialtilsynet og
styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale tilbud
fra april 2021. Formålet med
ændringerne var bl.a. at skabe et mere ensartet, koordineret og effektivt
socialtilsyn,
at give socialtilsynet bedre mulighed for at gribe ind over for sociale
tilbud, hvor kvaliteten ikke er i orden og at styrke det økonomiske tilsyn. Med
lovændringerne blev Social- og Boligstyrelsens rolle ift. socialtilsynet også styrket,
og det blev bl.a. fastsat, at Social- og Boligstyrelsen særligt skal have fokus på, om
de enkelte socialtilsyns praksis opfylder socialtilsynslovens formål, og om der er
områder, hvor socialtilsynene har en uensartet praksis. Det blev derudover fastsat,
at årsrapporten skal drøftes af den enkelte socialtilsynsansvarlige
kommunalbestyrelse på et møde senest tre måneder efter offentliggørelsen.
I årsrapporten 2022 er der derfor et særligt fokus på, om socialtilsynene har en
ensartet praksis. Af årsrapporten fremgår det bl.a., at der forsat er indikationer på
uens praksis. Dette vedrører eksempelvis sagsbehandlingstiden for
nygodkendelser og praksis ift. tilsynsbesøg, hvor der er variationer i fordelingen af
anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg. Der er også variationer i, hvor mange
tilsynsbesøg socialtilsynene gennemsnitligt gennemfører pr. tilbud og pr.
plejefamilie. Rapporten konkluderer, at det særligt er Socialtilsyn Syd, som har en
anden praksis end de øvrige socialtilsyn. Dette har Social- og Boligstyrelsens samt
ministeriets opmærksomhed. Social- og Boligstyrelsen har løbende dialog med
socialtilsynene omkring ensartethed, og årsrapportens konklusioner vil derfor også
indgå i dialogen og i styrelsens løbende arbejde med at følge og understøtte en
ensartet tilgang til varetagelsen af tilsynsopgaven. Derudover arbejdes der på
forskellige former for vejledningsmateriale til socialtilsynet.
1