LGBT komiteen arbejder med
lovgivning og rettigheder i
relation til LGBT-personer og
er partipolitisk uafhængig
CVR: 40636234
Tina Thranesen
Martin Iversen Christensen
Søren Laursen
komiteen.dk
Facebook
&
Twitter:
@lgbtkomiteen
18. oktober 2023
Positionspapir
Ikrafttrædelse af lov om ændring af børneloven, navneloven og forskellige andre love
Den 10. februar 2022 vedtog Folketinget lov om ændring af børneloven, navneloven og forskellige andre
love (2021-22.1 L 65 / LOV nr 227 af 15/02/2022). Den er i skrivende stund, mere end halvandet år
senere, endnu ikke trådt i kraft. Af ikrafttrædelsesparagraffen, § 8, fremgår:
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2022, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Social- og ældreministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af lovens §§ 1, 3, 5 og 6.
Når loven stadig ikke er trådt i kraft, beror det tilsyneladende på igangværende overvejelser i
Sundhedsministeriet om, hvorvidt loven er i overensstemmelse med intentionerne i vævsloven.
Børnelovsrevisionerne
I 2013 besluttede Folketinget, at børn i regnbuefamilier
1
skulle omfattes af børneloven. Det skete ved at
tilføje bestemmelser til afsnittet om assisteret reproduktion. Det betyder, at en mand og en kvinde kan få
et barn sammen desuagtet hun eventuelt har en kvindelig samlever eller kvindelig ægtefælle. De kan
bestemme på forhånd, om han skal have rollen som juridisk far eller som sæddonor: De
samtykkeerklæringer, de afgiver i den forbindelse, afgør, hvem der kan anses som forældre, og således
også, hvem der, når barnet er født, skal være barnets juridiske forældre. Det kan være kvinden og
manden eller kvinden og hendes partner.
Disse bestemmelser gælder kun, når befrugtningen finder sted under en sundhedspersons ansvar. Af
bemærkningerne til loven (2012-13 L 207, afsnit 3.2.3.1) fremgår årsagen til, at hjemmeinsemination ikke
er omfattet:
Bestemmelsen omfatter således ikke situationer, hvor et par bestående af to kvinder aftaler med en
mand, at han skal have samleje med den ene kvinde alene med henblik på at gøre hende gravid,
hvorefter den anden kvinde skal være medmor til barnet. Bestemmelsen omfatter heller ikke
situationer, hvor et par bestående af to kvinder aftaler med en mand, at han skal donerer (sic.) sin
sæd, som de selv - uden deltagelse af en sundhedsperson - anvender til insemination af den ene
kvinde alene med henblik på at gøre hende gravid, hvorefter den anden kvinde skal være medmor
til barnet. Formålet med denne afgrænsning af bestemmelsens anvendelsesområde er at sikre, at
parterne på forhånd vejledes om og kender deres retsstilling og kan indrette sig i tillid hertil.
Det var altså ikke af sundhedsmæssige årsager, undfangelsen skulle ske på en klinik, mens
hjemmeinsemination var udelukket. Derimod sikrede man sig herved, at der var nogen, der kunne vejlede
om de familieretlige konsekvenser af parternes valg – en opgave, klinikkerne i øvrigt har magtet i
forsvindende grad.
1
Med regnbuefamilie menes her en familie med børn, hvor mindst en af forældrene er LGBT-person.