Til Socialudvalget,
Kopi: Socialministeren
Familieretshusets direktion
Rigspolitichefen
København, den 6. november 2023
Vedr: L94/Barnet lov og krisecentre
Foreningen Far kan konstatere, at der i forbindelse med barnets lov er vedtaget ændring i
forældreansvarsloven, hvorved den nye §29b træder i kraft 1. januar 2024.
Foreningen Far må advare om at praksis og lovændringen vil få meget alvorlige konsekvenser for børn og
fædre i Danmark samt samfundet som helhed. Foreningen Far har advaret og fortsat må advare meget
kraftigt om lovændringen og den praksis som er tilfældet.
Barnets lov har til formål at sikre en bedre og tidligere indsats, færre skift og mere stabilitet samt flere
rettigheder til børnene og bedre kvalitet i sagsbehandlingen samt styrket retssikkerhed. Så alle børn
kommer godt ind i voksenlivet.
Foreningen Far kan i den forbindelse konstatere at dette ikke vil være tilfældet. Lovændringen om
forældreansvarslovens §29b er lavet uden at Socialministeriet har oplyst, hvem der konkret har foreslået
ændringen og hvorfor. Ændringen er lavet uden at der forelægger relevant statistik og uden at
Socialministeriet har tilstrækkeligt kendskab til praksis og virkeligheden.
Den nye §29b lyder:
”Opholder et barn sig i en boform efter §§ 109 eller 110 i lov om social service med den ene forælder, og
godtgøres det, at opholdet skyldes vold eller trusler om vold fra den anden forælder, skal der af hensyn til
barnets bedste efter anmodning fra den forælder, som barnet opholder sig hos,
træffes en midlertidig
afgørelse om, at barnet ikke har samvær eller anden kontakt med den anden forælder.
Dette gælder dog
ikke, hvis det anses for bedst for barnet at have kontakt med den anden forælder.«
Socialministeren har i socialudvalget svaret
på
Foreningen Fars
advarsel som følger:
”Det
fremgår af de specielle bemærkninger til den foreslåede bestemmelse, at myndighederne nøje skal
påse, at den erklæring, der bliver udarbejdet af fx kvindekrisecentret,
indeholder den fornødne
godtgørelse af, at forælderens og barnets ophold skyldes vold og trusler om vold fra den anden forælder, og
af barnets perspektiv. Er dette ikke tilfældet, finder den foreslåede bestemmelse kun anvendelse, hvis disse
forhold kan godtgøres på anden vis, fx ved politianmeldelse, skadestuerapport, andre sagkyndige udtalelser
m.v. Myndighedernes afgørelse om samvær m.v. skal altid være udtryk for den bedst mulige løsning for
barnet, også afgørelser efter den foreslåede bestemmelse.”
Socialministeriet henviser altså til de krisecenter erklæringer, som LOKK stiller til rådighed som en standard
blanket eller som laves af andre private krisecentre på egen vis, som omtaler at far som voldelig og som
voldsudøver. Dette uden at man har talt med faren, har kendskab til eller har undersøgt børne sagen.
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001