Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 40
Offentligt
2776347_0001.png
Til Socialudvalget,
Kopi: Socialministeren
Familieretshusets direktion
Rigspolitichefen
København, den 6. november 2023
Vedr: L94/Barnet lov og krisecentre
Foreningen Far kan konstatere, at der i forbindelse med barnets lov er vedtaget ændring i
forældreansvarsloven, hvorved den nye §29b træder i kraft 1. januar 2024.
Foreningen Far må advare om at praksis og lovændringen vil få meget alvorlige konsekvenser for børn og
fædre i Danmark samt samfundet som helhed. Foreningen Far har advaret og fortsat må advare meget
kraftigt om lovændringen og den praksis som er tilfældet.
Barnets lov har til formål at sikre en bedre og tidligere indsats, færre skift og mere stabilitet samt flere
rettigheder til børnene og bedre kvalitet i sagsbehandlingen samt styrket retssikkerhed. Så alle børn
kommer godt ind i voksenlivet.
Foreningen Far kan i den forbindelse konstatere at dette ikke vil være tilfældet. Lovændringen om
forældreansvarslovens §29b er lavet uden at Socialministeriet har oplyst, hvem der konkret har foreslået
ændringen og hvorfor. Ændringen er lavet uden at der forelægger relevant statistik og uden at
Socialministeriet har tilstrækkeligt kendskab til praksis og virkeligheden.
Den nye §29b lyder:
”Opholder et barn sig i en boform efter §§ 109 eller 110 i lov om social service med den ene forælder, og
godtgøres det, at opholdet skyldes vold eller trusler om vold fra den anden forælder, skal der af hensyn til
barnets bedste efter anmodning fra den forælder, som barnet opholder sig hos,
træffes en midlertidig
afgørelse om, at barnet ikke har samvær eller anden kontakt med den anden forælder.
Dette gælder dog
ikke, hvis det anses for bedst for barnet at have kontakt med den anden forælder.«
Socialministeren har i socialudvalget svaret
Foreningen Fars
advarsel som følger:
”Det
fremgår af de specielle bemærkninger til den foreslåede bestemmelse, at myndighederne nøje skal
påse, at den erklæring, der bliver udarbejdet af fx kvindekrisecentret,
indeholder den fornødne
godtgørelse af, at forælderens og barnets ophold skyldes vold og trusler om vold fra den anden forælder, og
af barnets perspektiv. Er dette ikke tilfældet, finder den foreslåede bestemmelse kun anvendelse, hvis disse
forhold kan godtgøres på anden vis, fx ved politianmeldelse, skadestuerapport, andre sagkyndige udtalelser
m.v. Myndighedernes afgørelse om samvær m.v. skal altid være udtryk for den bedst mulige løsning for
barnet, også afgørelser efter den foreslåede bestemmelse.”
Socialministeriet henviser altså til de krisecenter erklæringer, som LOKK stiller til rådighed som en standard
blanket eller som laves af andre private krisecentre på egen vis, som omtaler at far som voldelig og som
voldsudøver. Dette uden at man har talt med faren, har kendskab til eller har undersøgt børne sagen.
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Henvendelse af 6/11-23 fra Foreningen Far om L 94 - Barnet lov og krisecentre
2776347_0002.png
Socialministeriet er med al tydelighed ikke klar over, forstår eller har ikke undersøgt, at selvom
familieretten i dag betragter erklæringerne som partsindlæg, så har de betydning i praksis hos
familieretshuset.
I familieretshuset har standardkrisecentererklæringerne
i alle eller stort set alle sager - betydet at man
ikke træffer afgørelse om kontakt bevarende samvær eller midlertidige afgørelser. En praksis som altså nu
stadfæstes, legitimeres og forværres i dansk lovgivning.
Familieretshuset ønsker ikke selv at bekræfte det sker og ønsker ikke at fremkomme med den statistik som
dokumentere det er tilfældet, men Foreningen Far kan
udenfor enhver tvivl
sige det er hvad der
foregår. I alle eller stort set alle sager vil en påstand om psykisk vold i en krisecentererklæring uden fysisk
vold, politianmeldelser eller hospitalsjournaler, gøre at familieretshuset har truffet afgørelse i modstrid
med den politiske og ministerielle viden og intension bl.a. om kontaktbevarende samvær og midlertidigt
samvær.
På forespørgsel om fremlæggelse af statistik til familieretshuset ønsker man ikke at bidrage med dette med
henvisning til offentlighedsloven, selvom der er tale om en meget alvorlig situation og man med nutidens
IT-systemer og kunstig intelligens nemt vil kunne finde sagerne og checke en sådan statistik.
Det som er alvoren er, at krisecentrene ikke foretager og ikke er i stand til at foretage en korrekt vurdering
af børnesagerne, selvom LOKK påstå dette sker i en standardkrisecentererklæring. Krisecentrene foretager
og kan ikke foretage en social, sundhedsfaglig og strafferetslig vurdering af det bedste for børnene.
Sagerne kan handle om helt andre ting, som f.eks. følelser, økonomi, opholdstilladelser, diagnoser, jalousi,
kultur, moral eller advokater, netværk og ikke autoriserede børnepsykologer, som misbruger det
familieretslige system. Dette sker i meget stort omfang, hvilket bl.a. dokumenteres af fordelingstallene
mellem §6 og §7 sagerne i familieretshuset.
§6
80%
20%
50%
§7
20%
80%
50%
Lovforberedende arbejde (forventet)
Faktisk i 2019 hos FRH opstart
Faktisk i 2023 hos FRH
Familieretshusets direktør og vicedirektør blev personligt informeret om dette problem allerede på det
første møde i rådgivende udvalg for familieretshuset samt ved flere henvendelser fra Foreningen Far med
anbefalingen om fokus og en indsats. Tallene for §7 sager var eksploderet uden saglig grund, men på grund
af misbrug af systemet og ny lovgivning om psykisk vold. Dette er ikke sket og der føres ikke
afgørelsesstatistik som dokumenterer fejlbehandlingen i de konkrete børnesager.
Alvoren for børn og fædre der udsættes for urigtige påstande er, at de børn der har mest behov for, at
deres fædre har bopæl, mest eller ligeværdigt samvær ofte er dem som ikke får det. En meget stor gruppe
af fædre og børn som har behov for familieretshuset støtte oplever det stik modsatte og mister hel og
delvis kontakt. Tiden går med sagsbehandling og selvom familieretten ofte udtaler de ikke har lagt vægt på
krisecentererklæringerne betyder sagsbehandlingstiden at børn og fædrene taber og mister kontakt.
Som en far fortæller:
”Da
jeg kontaktede krisecenter og talte med en af de ansatte, hvorfor de havde lavet en udtalelse til
familieretshuset om at børnene ikke skulle se deres far til kontaktbevarende samvær. Fortalte
krisecentermedarbejderen at de følte sig presset til det da advokaten havde ringet til dem og bedt dem gøre
det. Hun sagde også at hvis min søn kunne så ville han tage færgen selv for at komme hjem til mig.”
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Henvendelse af 6/11-23 fra Foreningen Far om L 94 - Barnet lov og krisecentre
2776347_0003.png
Ligesom der er endnu flere fra fædre som er uskyldigt anklaget og som i dag begynder at politianmelde
krisecentrene. Der har været sager i pressenævnet, hvor fædre udstilles på landsdækkende medier i
kampagner for krisecentre forud for lovforslag, hvor de ikke har været voldelige og der er tale om §6 sager,
men hvor mor har diagnose. Ligesom stadig flere kvinder oplyser at krisecentermedarbejdere har fortalt
hvad de skulle sige og gøre, hvor de har fortrudt, da de fandt ud af hvordan det bliver brugt.
Så selv alle ønsker at støtte voldsofre er misbruget simpelthen ikke undersøgt af de ansvarlige
myndigheder. Krisecentrene fortæller selv de har styr på det hele og tilsynet ellers vil sikre dette, men
tilsynet checker ikke om sagerne er berettiget, kun om kvindens ophold på krisecentret foregår korrekt
efter visiteringen er sket. Tilsynet har heller ikke den sociale, sundhedsfaglige og strafferetslige kompetence
til at vurdere sagerne og sige hvornår en sag er korrekt eller ikke korrekt.
Så opsummerende er situationen omkring barnets lov og krisecentrene alvorlig både før og efter 1. januar
2024, men man legitimerer nu politisk en praksis, som er brud på alle grundlæggende principper og
retssikkerheden for hovedsageligt børn og fædre i Danmark. Man skader de børn som ofte har allermest
behov for deres fædre.
Politikerne og embedsfolkene i socialministeriet har givet privatejede krisecentrene i Danmark en
udøvende og dømmende magt i praksis, som de på ingen måde må have eller er i stand til at varetage i
praksis i offentlighedens interesse.
Brugen af krisecentre er kulturelt og historisk forbundet, så det er mest kvinder der benytter disse, mens
mænd søger støtte og vejledning hos f.eks. Foreningen Far.
Foreningen Far håber dette synliggør det meget alvorlige problem og den manglende viden og indsigt hos
politikerne og embedsfolkene i Socialministeriet. Vi håber samtidig det er besvarelse af den skrivelse som 4
ledere i kvindesagen fra henholdsvis
Danner, Dansk Kvindesamfunds Krisecentre, Ringsted Krisecenter og
LOKK
(som repræsenterer 45 af landets kvindekrisecentre) har fremsendt til socialudvalget, som svar på
Foreningen Fars henvendelser.
Foreningen Far har gentagne gange udtalt at vi støtter voldsofre i Danmark, uanset køn. Dette handler om
at rigtige voldsofre skal have respekt og støtte samt ordentlig brug af sparsomme midler. Det handler om
de tilfælde, hvor sager om psykisk vold og brugen af krisecentererklæringer ikke bruges korrekt eller
undersøges tilstrækkeligt.
Vi finder at de pågældende ledere fra kvindekrisecentrene bør oplyse socialudvalget klart og tydeligt:
Mener man som ledere der sker fejl i krisecentererklæringer?
Hvad er omfanget af fejl i krisecentererklæringerne?
Har man indsigt i de social, sundhedsfaglige og strafferetslige forhold i børnesagerne?
Oplever man at erklæringerne har afgørende betydning i familieretshusets sagsbehandling?
Oplever man at sagsbehandlingstiden har afgørende betydning i de familieretslige sager?
Har man haft dialog med politikere og/eller socialministeriet med anbefaling om lovændringen?
Hvor mange krisecentererklæringer er blevet rettet og beklaget efterfølgende?
Vi finder at familieretshusets direktion overfor socialudvalget bør oplyse klart og tydeligt:
Er det korrekt at man i praksis benytter krisecentererklæringerne som dokumentationskrav selvom
det ikke oplyses?
I hvor mange sager med krisecentererklæring er der lavet kontaktbevarende samvær siden 2019?
I hvor mange sager med krisecentererklæring er der lavet midlertidigt samvær siden 2019?
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 40: Henvendelse af 6/11-23 fra Foreningen Far om L 94 - Barnet lov og krisecentre
2776347_0004.png
Både KL, Foreningen Far, advokater og jura eksperter har aktuelt gjort opmærksom på at der er en ren
udfordring, som krisecentrene og Socialministeriet ikke kan afvise. Sagen bør behandles med ordentlighed
og den retssikkerhed som kendetegner eller skal kendetegne danske børn og familiesager.
KL langer ud efter krisecentre: Vi aner ikke, hvad pengene går til.
Udgifterne til krisecentre for voldsramte kvinder er fordoblet over de seneste fem år, og er med til at presse
kommunekasserne over hele landet. Men krisecentrene fastsætter selv døgntaksten for et ophold og
vurderer selv, hvem der kan indkvarteres, og så sender de en regning. Kommunerne har ingen magt til at
kontrollere, hvad pengene går til. Det vil kommunerne nu have mere medbestemmelse i. Gæster: Nuuradiin
Hussein, rådmand for job og velfærd i Aalborg kommune Janet Samuel, kontorchef for socialområdet i KL og
Laura Kirkegaard, direktør i Landsorganisationen for Kvindekrisecentre (LOKK)
Link:
https://24syv.dk/episode/kl-langer-ud-efter-krisecentre-vi-aner-ikke-hvad-pengene-gar-til
Nul krav til krisecentre: Uden beviser for vold stopper samvær med far.
Når en kvinde tjekker ind på et krisecenter med sine børn, fordi hun har været udsat for vold eller trusler om
vold fra børnenes far, bliver samværet med voldsudøveren automatisk stoppet. Det sikrer en ny
bestemmelse i forældreansvarsloven, som møder loven kritik fra flere eksperter. De er bekymrede for farens
retssikkerhed, fordi der ikke er nogen formelle krav til, hvordan man dokumenterer, at der faktisk er
foregået vold. Vært: August Stenbroen Tilrettelægger: Majlinda Urban Kuci Razan El-Nakieb Producer: Niels
Frederik Rickers Redaktør: Mille Ørsted
Link:
https://web.24syv.dk/audio_clips/321588
Advokat: Beskylder du din ekspartner for vold, kan du vinde dine børn.
Det kan være en fordel at anklage sin eks-partner for vold, hvis man gerne vil vinde retten over sine børn.
Det fortæller en håndfuld advokater til Reporterne. I denne udgave kan du høre, hvordan der ikke skal mere
til end en højspændt konflikt og nogle beskyldninger for at miste kontakten til sine børn. Medvirkende:
Anonym far til to børn Sophie Emilie Lindenstjerne, familieadvokat ved Milaw Advokater
Link:
https://24syv.dk/episode/advokat-beskylder-du-din-ekspartner-for-vold-kan-du-vinde-dine-born
Det er en væsentlig del af barnets reform at sikre børnesagerne behandles korrekt fra starten og der ydes
den rigtige indsats samt at styrke retssikkerheden. Det sker ikke hvis krisecentre i praksis har udøvende og
dømmende magt.
Foreningen Far står til rådighed for positivt samarbejde og nærmest utallige henvendelser på dette område.
Vi hilser åben dialog velkommen.
Med venlig hilsen
Jesper Lohse, Landsformand
Foreningen Far
Læs mere:
Barnets lov
Høringssvar om krisecentre
Ligestillingsministeriet: Vold og overgreb i Danmark 2021.pdf (digmin.dk)
Nordisk undersøgelse med 4400 fædre
Børnerådet: Vold i hjemmet
Mor er mest voldelig
Psykiatrifonden: Tal og fakta i Danmark
Foreningen Far • Fruebjergvej 3 • 2100 København Ø •
www.foreningenfar.dk
• cvr.
29439001