Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 38
Offentligt
2775492_0001.png
Alle gode illusionsnumre indeholder særlige tricks. Ved hjælp af teknik kombineret med lidt
showmanship kan dygtige illusionister manipulere med deres publikum,
alt i mens et kløgtigt forsvindingsnummer kan udfolde sig i baggrunden.
Forvaltningen i Odder Kommune er dygtige til at trylle og til at få ting til at forsvinde.
Og de benytter de velkendte metoder, når de udfører deres tricks.
De bruger Ankestyrelsens Danmarkskort i rollen som deres smukke assistent, der skal aflede
alles opmærksomhed. De bruger Handicaprådet som den trylleformular, alle lytter til og som
sætter ekstra tryk på trylleriet. Og sidst men ikke mindst så bruger de kommunalbestyrelsen
som deres tryllestav - der til sidst får alle problemerne til at forsvinde.
HOKUS POKUS - OG VÆK VAR
BORGERNES RETSSIKKERHED
Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del - Bilag 38
Offentligt
AF KRISTINA VIKTORIA DITLEV
Har I nogensinde tænkt rigtigt over sætningen
“forvaltningen anbefaler, kommunalbestyrelsen
at…?!
En sætning, de fleste nok forbinder med et
neutralt embedsværk, der på baggrund af en
saglig og faglig vurdering kommer med en
anbefaling om et givent emne til en
kommunalbestyrelse.
Men det er faktisk også en vaskeægte
trylleformular!
Kommunernes Landsforening har udarbejdet
“Kodeks For Forvaltningens Rådgivning”, som et
grundlag for de normer forvaltningen arbejder
efter i rådgivningen og bistanden af
kommunalbestyrelse, udvalg og borgmester.
Kodekset indeholder syv normer:
1/Lovlighed
2/Sandhed
3/Faglighed
4/Partipolitisk neutralitet
5/Ansvar og ledelse
6/Udvikling og samarbejde
7/Åbenhed om fejl
Derfor vil du også altid høre borgmestre og
kommunalbestyrelser sige:
“Jeg har fuld tillid til de oplysninger, jeg får fra
min forvaltning!”
Det er dejligt med tillid, hvis der er grund til at
have dén tillid…
Men virkeligheden ér, at forvaltningen i Odder
Kommune bruger dén sætning til at få
kommunalbestyrelsen til at se bort fra de
lovbrud, svigt og fejl, som de ér ansvarlige for?!
Og dét dur bare ikke!
01
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Henvendelse af 5/11-23 fra Kristina Viktoria Ditlev, Odder, om "Forvaltning misbruger Danmarkskortet til at rense sig selv"
2775492_0002.png
Danmarkskortet - Showtime
Hvert år skal Ankestyrelsens Danmarkskort
behandles på et kommunalbestyrelsesmøde.
I den forbindelse er Danmarkskortet på
Økonomiudvalgets dagsorden på mandag den
06.11.23, inden det endeligt skal behandles på
kommunalbestyrelsesmødet den 14.11.23.
Men Økonomiudvalgets dagorden er faktisk et
eklatant eksempel på, hvordan forvaltningen
stille og roligt, uden nogen bemærker det, går
ind og bruger kommunalbestyrelsen til at
legitimere de lovbrud, svigt og fejl, de har udsat
borgerne for?!
Ved hjælp af sætningen “forvaltningen
anbefaler, kommunalbestyrelsen at…” be’r de
kommunens øverst ansvarlige om at se bort fra
alt dét, der netop gemmer sig bag
kommunernes høje omgørelsesprocenter?!
Alt dét, som forvaltningen ér ansvarlig for?!
Forvaltningen er ansvarlige og derfor heller ikke
neutrale, når de laver disse skrivelser og dét er
problematisk. Borgerne er dybt afhængige af, at
forvaltningen ikke udnytter dén slags
forvaltningsarbejde til at vaske egne hænder.
Desværre ser vi lige præcis dét igen og igen!
Og det er bekymrende, at det er så let for
forvaltningen at få kommunens øverst
ansvarlige til at se bort fra lovbrud, svigt og
alvorlige sagsbehandlings fejl?!
For vi skal lige huske, at dét netop ér decideret
umuligt for de borgere, der bliver udsat for
lovbrud og svigt at få kontakt til kommunens
øverst ansvarlige - borgmesteren og
kommunalbestyrelsen?!
Til gengæld bliver de systematisk ignoreret?!
Borgmesteren og kommunalbestyrelsen har
altid tilsynspligt med forvaltningen. De skal
reagere, hvis de bliver gjort opmærksom på
lovbrud.
Dét sker bare ikke!
I Odder Kommune er tilsynspligten ikke engang
nævnt i “Håndbog for Kommunalbestyrelsen”,
og så ér det jo ikke så sært, at borgerne beretter
om, at de ansvarlige ikke lever op til deres
ansvar?!
Danmarkskortet blev indført, så
kommunalbestyrelserne én gang om året blev
tvunget til at stoppe op og se deres forvaltning
efter - til gavn for borgerne og borgernes
retssikkerhed.
Men Økonomiudvalgets dagsorden her viser
tydeligt, hvad det er for et show borgerne er
underlagt…
Og I kan nok forestille jer, at det er voldsomt
ydmygende for de berørte borgere…
Først bliver de udsat for lovbrud og svigt af
forvaltningen. Dernæst vender de øverst
ansvarlige dem ryggen, når de forsøger at klage
over forvaltningen? Og til sidst misbruger
forvaltningen så Danmarkskortet til at få både
Handicaprådet, udvalgene, borgmesteren og
kommunalbestyrelsen til at lukke øjnene for det
hele og deres ansvar - selvom det sort på hvidt
er dokumenteret, at der i Odder Kommune er
sket en stigning på intet mindre end 20 procent
på børnehandicapområdet!
Dagsorden Økonomiudvalget den 06.11.23:
https://dagsordener.odder.dk/vis?Dagsorden-
Udvalget-for-Oekonomi-og-Erhverv-d.06-11-
2023-kl.14.00&id=d94d41e1-d551-4b58-a959-
02
604cb11ebc2d
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Henvendelse af 5/11-23 fra Kristina Viktoria Ditlev, Odder, om "Forvaltning misbruger Danmarkskortet til at rense sig selv"
2775492_0003.png
I dagsordenen starter forvaltningen ud med at
slå lovgivningen for kommunalbestyrelsers
behandling af Danmarkskortet fast…
Helt efter bogen forklarer de, at der på
kommunalbestyrelsesmødet skal ske en aktiv
drøftelse.
Og i dét ligger der jo, at borgmesteren og
kommunalbestyrelsesmedlemmerne skal tage
aktivt stilling til, om kommunens
omgørelsesprocent er tilfredsstillende??
Endvidere slår de fast, at kommunalbestyrelsen
ikke kan overlade behandlingen til udvalgene.
Og dét ér en meget vigtig pointe!
En stigning på 20 procent på
børnehandicapområdet!!!
Men forvaltningen har som
sædvanligt en forklaring!
Her efter kommer de så ind på dét, det hele
handler om. Tallene fra sagsbehandlingen i
løbet af 2022 kommer på bordet…
03
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Henvendelse af 5/11-23 fra Kristina Viktoria Ditlev, Odder, om "Forvaltning misbruger Danmarkskortet til at rense sig selv"
Nu skal vi holde tungen lige i munden
Dén forvaltning, der har truffet afgørelseri de
sager, som Ankestyrelsen enten har ændret
eller hjemvist (hvilket jo betyder, at sagerne
skal genbehandles, fordi kommunen har truffet
afgørelse på et utilstrækkeligt grundlag?!) -
forklarer nu i ramme alvor kommunens øverst
ansvarlige, at der ikke er nogen grund til
bekymring, selvom omgørelsesprocenten på
børnehandicapområdet er steget markant?!
Et af forvaltningens argumenter er sågar, at dét
at alle sagerne handler om præcis den samme
paragraf i Serviceloven - hvilket burde få alle
alarmklokker til at ringe - er grund nok til at
vende både det døve øre og blinde øje til?!
Endvidere forklarer forvaltningen, at der ikke er
grund til bekymring, fordi alle sagerne handler
Dét handler altså om minimum FEM familier - til
minimum FEM børn med handicap, der
uberettiget har fået reduceret i eller frataget
deres tabte arbejdsfortjeneste af
forvaltningen?
Familier - som i forvejen har rigeligt at se til?!
Og dét har ingen konsekvenser for kommunen
eller de ansvarlige - tværtimod så sparer de
masser af penge? Samtidig er systemet så fint
indrettet, at i mens familierne drukner i lovbrud
og systematisk offentligt omsorgssvigt, så kan
de ansvarlige vaske hinanden rene for
ansvarsfralæggelserne via de forskellige
instanser?!
Det betyder, at borgerne for eksempel skal stå
model til, at den ansvarlige forvaltning helt
åbenlyst benytter behandlingen af
Danmarkskortet til at rense sig selv for de
om, at forvaltningen i forbindelse med at de har
seneste års problemer?
lavet opfølgninger i familiernes sager, har
reduceret i deres tabte arbejdsfortjeneste -
Forvaltningen anbefaler Handicaprådet ikke at
altså dén løbende ydelse?!
komme med bemærkninger i deres høringssvar?
De anbefaler alle udvalgene at indstille til
Forvaltningen tillader sig faktisk at skrive, at dét
kommunalbestyrelsen, at der endnu engang
er på grund af ændringer i hjemmene?!
ikke bliver igangsat en handleplan?!
Men vi skal altså bare lige huske på, at dét jo
netop ér dét, der ér pointen!
Og som den ultimative hån, så retter
kommunalbestyrelsen bare ind - som en flok
lemminge - i øvrigt i strid med loven - fordi de
Ankestyrelsen har fastslået, at Odder Kommune
fastholder at behandle sagen som et
ikke havde hjemmel til at fratage eller reducere i
orienteringspunkt, hvor de bare blindt følger
familiernes tabte arbejdsfortjeneste!
udvalgenes anbefalinger?!
Så dét forvaltningen skriver, ér direkte forkert!
Men korrekt er det, at Odder Kommunes
forvaltning uberettiget har pillet ved så mange
familiers bevilling af tabt arbejdsfortjeneste, så
der nu igen er sket en stigning i kommunens
omgørelsesprocent på børnehandicapområdet
- og ikke en lille stigning - men en stigning på
hele 20 procent!!!
Undskyld - men er der en voksen tilstede?!
Endvidere er det så utilstedeligt, at
forvaltningen også vælger at skrive, som et
ekstra middel til at fremme deres mål, at
selveste kommunens Børn-, Unge- og
Familiechef heller ikke finder grundlag for at
iværksætte tiltag til styrkelse af
sagsbehandlingen på børnehandicapområdet?!
For det mærkelige ér, at lige dén chef helt
aktuelt sidder og behandler flere
problematiske sager på netop dét område?!
04
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Henvendelse af 5/11-23 fra Kristina Viktoria Ditlev, Odder, om "Forvaltning misbruger Danmarkskortet til at rense sig selv"
2775492_0005.png
Det er voldsomt problematisk, at de ansvarlige
på den måde stoler blindt på alt, der kommer
fra forvaltningen og ikke har nogen form for
kritisk sans. Dét, samtidig med at forvaltningen
ikke lever op til embedsværkets eget kodeks og
almindelige forvaltningsretlige principper, er en
giftig cocktail for borgerne og deres
retssikkerhed.
Men problemet er, at de ansvarlige ikke har
noget incitament til - særligt ikke noget
økonomisk incitament - til at sikre borgernes
rettigheder - og derfor slår de sanserne fra -
den kritiske sans - og høre- og synssanserne…
De ansvarlige siger som sagt altid, at de har
“fuld tillid” til deres forvaltning.
Situationen er faktisk dén, at ud af de sager som
bliver indklaget (for det er jo desværre ikke alle,
der overhovedet bliver det - det er ikke alle, der
har kræfterne, som tør eller som modtager en
skriftlig afgørelse eller klagevejledning - så de
kan klage?!), der laver kommunerne faktisk fejl i
hver anden sag om lige præcis tabt
arbejdsfortjeneste?!
Men viser det sig så senere, at dét havde været
smart selv at åbne øjnene, hvilket jo har været
Danmarkskortet var senest på dagsordenen på
tilfældet i nogle kommuner…
kommunalbestyrelsesmødet i Odder Kommune
den 12.12.22.
Så kender vi også deres svar - så er det altid
“blindestokken”, den har været galt med - så
Og dét referat vil jeg gerne henvise til. For i
har det været dén, der har ført dem på afveje…
modsætning til forvaltningen kan jeg faktisk
huske, at der i dén forbindelse var et
“Min forvaltning har misinformeret mig…”
kommunalbestyrelsesmedlem, som forklarede,
at stigningen dengang - som sjovt nok også
Historien gentager sig
omhandlede § 42 i Serviceloven - ifølge
forvaltningen skyldtes, at de havde været for
I modsætning til hvordan forvaltningen ellers
lempelige med at udbetale tabt
forsøger at fremlægge sagen, så er det heller
ikke bare et lille uheldigt problem, som kun har arbejdsfortjeneste - men dét ville der dog blive
strammet op på nu?!
fundet sted i 2022 eller som kun er opstået i
Odder Kommune for den sags skyld?!
Odder Kommune havde nemlig nøjagtig de
samme problemer i 2021 og hvis vi ser på de
allerede offentliggjorte tal for 2023, så er § 42
også forvaltningens helt store problem der?!
Og der er generelt en enormt høj
omgørelsesprocent i samtlige landets
kommuner, når det handler om kompensation
for tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 i
Serviceloven?!
Endvidere var forvaltningens forklaring også -
hvilket jo er helt skørt - at stigningen også
skyldtes, at de var begyndt at vedlægge
klagevejledninger?!
Ja, selvfølgelig - dét er jo lovpligtigt?!
Her i video-referatet af dét klip fra punkt 12 fra
kommunalbestyrelsesmøde den 12.12.22 - det
starter ved tidskode 1.36.00:
https://odder.kommune-tv.dk/watch/6870/395
05
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Henvendelse af 5/11-23 fra Kristina Viktoria Ditlev, Odder, om "Forvaltning misbruger Danmarkskortet til at rense sig selv"
2775492_0006.png
Uddrag fra kommunalbestyrelsesmødet den
12.12.22 - Økonomiudvalgets indstilling:
I forhold til dette afsnit, som er markeret med
blåt, skal I lige have in mente, at forvaltningen
og direktionen - for slet ikke at tale om
Dét, der er særligt værd at hæfte sig ved, det er,
borgmesteren og kommunalbestyrelsen har
at de skriver, at stigningen sandsynligvis er
modtaget utallige henvendelser, bekymringer,
forårsaget af dét øgede fokus, som
advarsler og klager fra borgere med klokkeklar
Myndighedsafdelingerne har haft på at øge
dokumentation for lovbrud, svigt og usaglig
kvaliteten i sagsbehandlingen…
sagsbehandling .
Men hvordan kan et øget fokus på kvalitet i
sagsbehandlingen betyde en stigning i både
antallet af klager og omgørelsesprocenten?
Altså dårligere forhold og retssikkerhed for
borgerne?
Det bliver altså slået fast, at når forvaltningen
skriver - øget kvalitet - så mener de ikke for
borgerne, men derimod for Odder Kommune…
Endvidere kan det undre, at der ikke er nogen,
der reagerer på den alvorlige indrømmelse,
forvaltningen kommer med, at de ikke tidligere
har sendt klagevejledninger med?
Særligt fordi kommunalbestyrelsen netop
tidligere har modtaget klager om, at Odder
Kommune ikke laver skriftlige afgørelser?
Hvorfor har ingen fundet det relevant at
undersøge dét nærmere?
Alligevel har ingen taget ansvar eller levet op til
deres forsyningspligt?!
Men alle er altså fuldt ud informeret om,
forvaltningens og kommunens problemer. Og
hvordan forvaltningen har svigtet børn, unge og
deres familier.
Og især at Odder Kommune ikke lever op til
deres forsyningspligt over for hele den
målgruppe af børn og unge, der enten er
visiteret til eller som har behov for et
vidtgående specialtilbud?!
Hvilket er årsagen til, at flere børn og unge
igennem flere år har siddet fastholdt i ufrivillig
skoleeksklusion, fordi Odder Kommune bare
nægter at give dem det rette skoletilbud?!
Og lige dén del med de manglende skoletilbud
og børn og unge, som ufrivilligt fastholdes i
skolevægring, kan jo ikke engang ses i de her tal,
da dét jo ikke er indregnet i Danmarkskortet?!
06
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Henvendelse af 5/11-23 fra Kristina Viktoria Ditlev, Odder, om "Forvaltning misbruger Danmarkskortet til at rense sig selv"
2775492_0007.png
Hvad var det nu, forvaltningen skrev i starten?
Forvaltningen ved, at det ifølge loven ikke er
nok, at kommunalbestyrelsen får sagen
behandlet i udvalgene.
Derudover har kommunalbestyrelsen fået
direkte borgerhenvendelser og en direkte
henvendelse fra Ankestyrelsen i sommeren
2022, hvor de også er blevet gjort opmærksom
på gældende lovgivning, samt den nye
lovstramningen.
Vi kan dog se, at det også i år går rigtigt godt for
forvaltningen med at påvirke - især
kommunalbestyrelsen - igennem udvalgene og
dermed med at få dem til at rette ind efter
forvaltningens anbefalinger og til at se bort fra
deres lovbrud, svigt og fejl.
For i sidste ende indgiver udvalgene jo deres
indstillinger til kommunalbestyrelsen, som så -
uden at blinke - stemmer dét igennem, som
forvaltningen har bestilt?!
Og på dén måde er det jo let at være
lykkelig!
Og hvorfor var det nu, de skrev dét?
Dét gjorde de, fordi Socialministeriet har
udsendt en læsevejledning til Danmarkskortet,
hvor det tydeligt fremgår, at
omgørelsesprocenterne ikke kan bruges til: “at
udtale sig om den generelle kvalitet af
kommunernes sagsbehandling”.
Alligevel er det nøjagtig, hvad der sker i Odder
Kommune igen og igen?!
Og dét kan ikke forsvares, bare fordi
forvaltningen skriver, at de kender loven. Det
gør det faktisk bare værre!
Nu tænker I så måske, at det jo er ligegyldigt,
fordi kommunalbestyrelsen netop ikke bare må
overlade sagen til udvalgene…
Og fordi forvaltningen jo har været ekstremt
dygtige med at få skrevet - at der netop skal ske
en aktiv drøftelse af Danmarkskortet på
kommunalbestyrelsesmødet - så I forventer jo
nok, at alle gør dét, de både skal og som de har
skrevet, at de vil…
Alt andet ville jo være mærkeligt ikk?!
07
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 38: Henvendelse af 5/11-23 fra Kristina Viktoria Ditlev, Odder, om "Forvaltning misbruger Danmarkskortet til at rense sig selv"
2775492_0008.png
Og forvaltningen har skrevet, at de tidligere har
gjort det helt rigtigt og at Ankestyrelsen
ovenikøbet har bekræftet det…
Det værste var dog, at borgmesteren og
udvalgsformanden direkte i den anledning
stod og diskuterede, hvordan referatet
skulle formuleres, så det ville se ud, som om
kommunalbestyrelsen overholdte gældende
lovgivning?!
Og dét foregik alt i mens samtlige de
tilstedeværende embedsmænd og politikere
bare så stiltiende til?!
Video-referat fra kommunalbestyrelsesmødet
den 12.12.22 - Punkt 12:
https://odder.kommune-tv.dk/watch/6870/395
��������́���� ����́���� �������� �������� ����æ������������ ������������������������������������������������������������!
���������������� �������� ��������������������������������������������������������������������������������ø������������, ����������������
�������������������������������������������������������� �������� ��������̊ ��������������������������������������������, ����
���������������������������������������������������� ���������������� ������������������������ �������������������� ������������, �������� ��������́����
��������������������������������������������, ������������ ������������ �������������������� �������������������������������� ������������ ����������������������������,
��������������������, ���������������� �������� ���������������������������� ��������������������������������������������������������, ���������������� ������������ ��������’
������������������������������������
ø��������������������
����������������������������������������
-
���������������������������������������� ��������
������������������������������������������������������������������������
-
�������� �������� �������������������� ������������ ����ø��������
ø��������
�������� ������������������������
ø��������
������������?!
Det vil altså sige, at selveste Ankestyrelsens
Tilsyn har tjekket Odder Kommunes
kommunalbestyrelse efter i sømmene, fordi
flere kommunalbestyrelser netop ikke havde
fulgt loven…
Men alle kan sove roligt, fordi ud fra referatet
fra kommunalbestyrelsesmødet den 12.12.22,
kan Ankestyrelsens Tilsyn læse, at
kommunalbestyrelsen har fulgt loven - og at alt
er foregået helt efter bogen!
Der er bare et lille problem…
Dét ér ikke sandt!
Der foregik ikke en aktiv drøftelse!
Kommunalbestyrelsen tog - direkte i strid med
vejledningen - udgangspunkt i antallet af klager
og de sammenlignede også med de nationale
tal, hvilket netop er særligt problematisk, når
man er en lille kommune?!
Og kommunalbestyrelsen havde fået sagen
behandlet i udvalgene, og de behandlede kun
sagen som et orienteringspunkt!
08