Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 319
Offentligt
2911618_0001.png
Folketinget
Socialudvalget
København d. 26.9.2024
Notat udarbejdet på baggrund af indlæg bragt i Berlingske 25.9.2024 under overskriften
”12 organisationer og eksperter: Regeringen svigter voldsudsatte børn”
12 organisationer og enkeltpersoner svigter skilsmissebørn
Det er forstemmende når
12 organisationer og enkeltpersoner i Berlingske 25.9
slår sig op på
at ville beskytte børn. Man er tilsyneladende
blind for skadespåvirkningen af vold
udøvet mod
skilsmissebørn i form af samværschikane og ”forældrefremmedgørelse”.
Det er foruroligende, når man ikke anerkender begrebernes berettigelse, der ellers blev
eksemplificeret i TV2 dokumentarserien ”Med
børnene som våben”,
hvor bl.a. fire modige
kvinder gav indblik i dele af deres opvækst.
Når præmissen for debatten afspores, mister man fokus på de reelle problemstillinger
Når forfatterne ikke anerkender eller nedtoner at samværschikane og
”forældrefremmedgørelse” repræsenterer varianter af psykisk vold og overgreb, der i øvrigt
allerede er omfattet af straffeloven, da er man helt på afveje.
Begreberne er reelt overbegreber for voldsudøvelse på samme vis som stalking og grooming.
Men de er også symptomer på at familieretssystemet svigter på to afgørende punkter:
1. Hastighed
2. Faglighed
Fokuser i stedet på løsninger!
I
Belgien
er hovedparten af samværssager løst inden man i Danmark har holdt første møde.
Dette i form af tværfaglige forhandlinger som indledes to uger efter sagen er anmeldt.
Forældre der står i deres livs krise og agerer ofte uhensigtsmæssigt grundet deres
forudsætninger og omstændighederne. Ved at indrette processer og lovgivning ud fra en
behandlingsmæssig tilgang med adgang og pligt til at anvende effektive og præventive
retsmidler, vil man kunne hjælpe langt flere børn og deres forældre hurtigere og mere effektivt.
I Danmark består ”hjælpen” i at forældrene oplever at skulle konkurrere om hvem der fremstår
som ”den mest egnede”. Til at belyses dette bruges i få tilfælde den fagligt tynde
børnesagkyndige undersøgelse. Hertil kommer belastende børnesamtaler, der gennemføres
af aktører med utilstrækkelige forudsætninger.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 319: Henvendelse af 26/9-24 fra Delebarnets Vilkår, Thorvald Netværket og Manderådet om "Regeringen svigter voldsudsatte børn
2911618_0002.png
Hvis man reelt vil hjælpe skilsmissebørn, skal der etableres forløb, der afdækker og hjælper
forældrene under ledelse af erfarne og specialiserede psykologer i et tæt samarbejde med
sagens dommer. Hertil kommer en reel efterværnsordning.
Naturligvis skal børn beskyttes
Hvis der er nødvendigt at afdække behov for fysisk at skærme barnet ved mistanke om vold
eller overgreb kan dette gøres ved at foretage en
retsmedicinsk screening.
Et børnehus kan
gennemføre en sådan på en uge. Politiet kan løfte opgaven med at kvalificere anden vold og
eventuelt trusselbillede. Dette skal ske med henblik på hurtigt at sikre barnets kontakt til
begge forældre, hvis mistanke/påstand ikke kan bestyrkes.
Samtidig bør man i lovgivningen fjerne alle elementer, der i dag anvendes som pejlemærker
eller instrumenter til at skubbe en tilstrækkelig velegnet forælder ud af et barns liv.
Man bør erindre at langvarig kontaktafbrydelse eller skævvridning af samvær har betydelig
negativ påvirkning af barnet. Denne form for ”beskyttelse” indebærer at barnet sættes i en
tilstand af
toksisk stres.
Skadespåvirkningen heraf modsvarer som minimum det at have
været udsat for overgreb eller vold. Derfor er hastighed afgørende.
De 12 synes at mislede
Det er problematisk når en
højesteretsafgørelse vedrørende samværschikane
bruges som
afsæt til spekulation i forhold, der kan være relateret til vanskelige familieretslige sager. Da
forfatterne nævner partnervold, vil vi gøre opmærksom på at
omfanget af partnervold og -drab
faldt med 50-69%
efter man ligestillede forældrene i
Spanien.
Det er bemærkelsesværdigt at man anfører at ”man ikke kan vurdere hvad der er op og ned i
sagen”. Der foreligger i sagen psykologfaglige udredninger og vurderinger, ligesom der er
entydig konstatering af samværschikane. Det er derfor spekulativt, når man antyder at der
kunne være andre årsager. Samtidigt forholder man sig ikke til at barnet er overladt til den
forælder, der er vurderet til ikke at kunne sikre barnets ret til familieliv og bevarelse af familie-
miljø.
Forfatterne anfører at internationale organisationer har advaret mod at anvende
”forældrefremmedgørelse”.
Hverken WHO, Europarådet eller FN har udtalt sig på sådan vis.
Disse organisationer nøjes med at konstatere at begrebet finder anvendelse i mange
forskellige lande og anvendes på forskellig vis.
Det politiske ansvar er uforandret
Hvis man lader sig påvirke at sådanne udokumenterede udsagn eller påstande, får Danmark
aldrig etableret en retstilstand, der sikrer skilsmissebarnets bedste på lang sigt.
Dette ændrer nuværende lovudkast desværre heller ikke ved.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 319: Henvendelse af 26/9-24 fra Delebarnets Vilkår, Thorvald Netværket og Manderådet om "Regeringen svigter voldsudsatte børn
At forfatterne bag indlægget synes, at det er vigtigere at beskytte mod alle andre voldsformer
end den at blive frataget den ene forælder i resten af opvæksten, er besynderligt. Men måske
helt i tråd med forfatternes børnesyn. Vi synes at man skal strække sig langt længere for at
sikre barnets ret til familieliv.
Med venlig hilsen
Jan Bækgaard Nielsen, bestyrelsesformand for Delebarnets Vilkår
Claes Ludvigsen, formand for Thorvald Netværket
Torben Haugaard, formand for Manderådet