Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 314
Offentligt
2909785_0001.png
September 2024
Rigsrevisionens notat om
tilrettelæggelsen af en
større undersøgelse af
Ankestyrelsens tilsyn og
anvendelse af sanktions-
muligheder
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 314: Notat fra Rigsrevisionen om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Ankestyrelsens tilsyn og anvendelse af sanktionsmuligheder, fra Statsrevisorerne
1
Tilrettelæggelsesnotat til Statsrevisorerne
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Anke-
styrelsens tilsyn og anvendelse af sanktionsmuligheder
11. september 2024
RN 307/24
I. Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 12. august 2024 om en undersø-
gelse af Ankestyrelsens tilsyn og anvendelse af reaktionsmuligheder. Dette notat be-
skriver, hvordan Rigsrevisionen agter at tilrettelægge undersøgelsen.
Undersøgelsen kan gennemføres, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til Stats-
revisorerne i 2. kvartal 2025.
II. Baggrund
2. Folketingets Socialudvalg har bedt Statsrevisorerne om at anmode Rigsrevisionen
om denne undersøgelse. Statsrevisorerne har besluttet at imødekomme Socialudval-
gets anmodning.
Socialudvalget peger på, at der er flere eksempler på ulovlig administration i de dan-
ske kommuner. Socialudvalget er på den baggrund interesseret i, at det undersøges
nærmere, om Ankestyrelsen fører tilsyn med de kommuner, som har begået lovbrud,
og om styrelsen sanktionerer.
Statsrevisorerne har på den baggrund anmodet Rigsrevisionen om at undersøge An-
kestyrelsens tilrettelæggelse og udførelse af tilsynet med kommunerne og regionerne
på socialområdet, og om Ankestyrelsen udnytter de reaktionsmuligheder, som er gi-
vet i lovgivningen.
3. Statsrevisorerne ønskede en undersøgelse af følgende:
Om Ankestyrelsen tilrettelægger og udfører et tilfredsstillende tilsyn med kom-
munerne og regionerne på socialområdet.
Om Ankestyrelsen udnytter de reaktionsmuligheder, som er givet i lovgivningen
på socialområdet.
Hvor mange tilsynssager på socialområdet der hvert år fra 2017 til 2022 har væ-
ret behandlet i tilsynet, samt en opgørelse over sagernes udfald. Der ønskes her-
under en opgørelse på typer af sager samt en belysning af, hvilke typer af sager
der har givet anledning til hvilke sanktioner.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 314: Notat fra Rigsrevisionen om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Ankestyrelsens tilsyn og anvendelse af sanktionsmuligheder, fra Statsrevisorerne
2909785_0003.png
2
Ankestyrelsen har forskellige muligheder for at reagere. Ankestyrelsen kan fx reage-
re ved at udtale sig vejledende om lovligheden af kommuners og regioners dispositio-
ner eller undladelser. Styrelsen kan også sanktionere, herunder fx give tvangsbøder
eller annullere/suspendere beslutninger, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Under-
søgelsen vil omfatte både reaktioner og sanktioner. Det fremgår nedenfor, hvornår un-
dersøgelsen omfatter henholdsvis reaktioner og sanktioner.
Indledende om Ankestyrelsen
4. Ankestyrelsen varetager hovedsageligt 3 opgaver, som består af tilsyn, klagesags-
behandling og praksiskoordinering, jf. figur 1.
Figur 1
Ankestyrelsens opgavetyper
INDENRIGS- OG
SUNDHEDSMINISTERIET
SOCIAL- OG
BOLIGMINISTERIET
Overordnet tilsynsmyn-
dighed i tilsynet med
kommuner og regioner
ANKESTYRELSEN
Ressortansvar
Tilsyn
Formål:
At føre tilsyn
med, at kommuner og
regioner overholder
lovgivning, der særligt
gælder for offentlige
myndigheder.
Klagesagsbehandling
Formål:
At afgøre klager
over administrative af-
gørelser på navnlig so-
cial- og beskæftigelses-
området.
Praksiskoordinering
Formål:
At sikre en ens-
artet og korrekt behand-
ling af borgernes sager
på tværs af landet.
Lovgivning, der særligt
gælder for offentlige
myndigheder
Note: Ankestyrelsen løser også andre opgaver, herunder sekretariatsbetjening af forskellige nævn og tilsyn
med adoptionsformidlende organisationer.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Social- og Bolig-
ministeriet.
Ankestyrelsens tilsyn omfat-
ter lovgivning, der kun gælder
for offentlige myndigheder,
og lovgivning, som primært
er henvendt til offentlige myn-
digheder, men som også i be-
grænset omfang gælder pri-
vate, fx offentlighedsloven.
Det fremgår af figur 1, at Ankestyrelsen er
tilsynsmyndighed.
Styrelsen skal føre tilsyn
med, om kommuner og regioner overholder den lovgivning, der særligt gælder for of-
fentlige myndigheder. Fx har en kommune i en tilsynssag på socialområdet brugt vag-
ter, som assisterer ved magtanvendelse på botilbud. Styrelsen har i sagen udtalt, at
kommunens praksis er i strid med lovgivningen.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 314: Notat fra Rigsrevisionen om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Ankestyrelsens tilsyn og anvendelse af sanktionsmuligheder, fra Statsrevisorerne
3
Ankestyrelsen er også
klageinstans
for administrative afgørelser på navnlig social- og
beskæftigelsesområdet. En administrativ afgørelse kan fx være en kommunes afgø-
relse om tildeling af eller afslag på en ansøgning om tabt arbejdsfortjeneste til foræl-
dre til børn med handicap. Som klagemyndighed kan Ankestyrelsen stadfæste, hjem-
vise, ophæve eller ændre en kommunes afgørelse.
Ankestyrelsen foretager ligeledes
praksiskoordinering.
Det vil sige, at styrelsen bl.a.
følger og vejleder om praksis på social- og beskæftigelsesområdet, gennemfører
praksisundersøgelser og deltager i taskforceforløb. Styrelsen offentliggør også prin-
cipmeddelelser (klageafgørelser i anonymiseret form), som kommunerne skal følge.
5. Ankestyrelsens tilsyn er reguleret i Indenrigs- og Sundhedsministeriets lovgivning,
nærmere bestemt kommunestyrelsesloven og regionsloven. Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet er den overordnede tilsynsmyndighed i tilsynet med kommuner og regio-
ner. Ministeriet har fx beføjelser til at tage sager op af egen drift eller pålægge Anke-
styrelsen af tage sager op til behandling.
Ankestyrelsens klagesagsbehandling og praksiskoordinering er reguleret i retssikker-
hedsloven, som Social- og Boligministeriet er ressortansvarlig for.
6. Social- og Boligministeriet er ressortansvarlig for Ankestyrelsen og har bevillings-
ansvaret. Det fremgår af finansloven, at Ankestyrelsen i 2024 har en samlet driftsbe-
villing på 344,4 mio. kr. på finanslovens § 15.11.21. Heraf er der afsat 14,6 mio. kr. til til-
synet.
Taskforceforløb
Ankestyrelsen og Socialstyrel-
sen samarbejder om 3 task-
forces for at styrke kommu-
nernes sagsbehandling ved-
rørende udsatte børn og unge,
handicapområdet for børn og
handicapområdet for voksne.
Kommunerne kan ansøge om
et forløb med de respektive
taskforces. Forløbene kan
bl.a. indeholde en analyse af
og udviklingsplan for en kom-
munes sagsbehandling.
III. Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
Afgrænsning
7. Undersøgelsen af Ankestyrelsens tilrettelæggelse og udførelse af tilsynet på social-
området dækker perioden 2023-2024. Opgørelserne af styrelsens reaktioner, herun-
der sanktioner, dækker perioden 2017-2024.
8. Statsrevisorerne har bedt Rigsrevisionen om at undersøge Ankestyrelsens tilsyn
med kommuner og regioner. Undersøgelsen kommer derfor ikke til at handle om kla-
gesagsbehandling og praksiskoordinering (de blå felter i figur 1). Vi vil dog inddrage
viden om Ankestyrelsens klagesagsbehandling og praksiskoordinering, hvis det bliver
relevant.
9. Statsrevisorerne har bedt Rigsrevisionen om at undersøge Ankestyrelsens tilsyn
med socialområdet. Derfor vil undersøgelsen fokusere på socialområdet, selv om sty-
relsens tilsyn omfatter en bred vifte af lovgivning.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 314: Notat fra Rigsrevisionen om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Ankestyrelsens tilsyn og anvendelse af sanktionsmuligheder, fra Statsrevisorerne
4
10. Når vi undersøger og vurderer tilsynets tilrettelæggelse og udførelse, vil vi tage ud-
gangspunkt i Ankestyrelsens egne retningslinjer og målsætninger for tilsynet. I kom-
munestyrelsesloven og regionsloven er det kun fastlagt, at styrelsen skal føre tilsyn,
men ikke, hvordan det skal gøres. Det fremgår af kommunestyrelsesloven og forarbej-
derne hertil, at styrelsen altid skal foretage en skønsmæssig vurdering af, hvornår der
er anledning til at rejse en tilsynssag. Styrelsen har dermed mulighed for at målrette sit
tilsyn mod de sager, som styrelsen finder mest betydningsfulde ud fra formålet med
tilsynet. Vi kan ikke efterprøve styrelsens skønsudøvelse. Vi vil derimod så vidt muligt
efterprøve, om styrelsen lever op til egne retningslinjer og målsætninger for tilsynets
tilrettelæggelse og udførelse.
Besvarelse af Statsrevisorernes spørgsmål
11. Statsrevisorerne har anmodet Rigsrevisionen om at besvare 3 spørgsmål. Vi forven-
ter i hovedsagen at kunne besvare alle Statsrevisorernes spørgsmål.
Nedenfor beskriver vi, hvordan vi forventer at kunne besvare de enkelte spørgsmål.
Spørgsmål 1 om Ankestyrelsens tilrettelæggelse og udførelse af tilsynet
12. Vi forventer at besvare dette spørgsmål i 2 dele.
For det første vil vi undersøge, om Ankestyrelsen har retningslinjer, der understøtter
en tilfredsstillende tilrettelæggelse af tilsynet.
For det andet vil vi undersøge og beskrive, hvordan Ankestyrelsen udfører sit tilsyn.
Vi vil så vidt muligt efterprøve, om styrelsen følger egne retningslinjer.
Spørgsmål 2 om Ankestyrelsens udnyttelse af reaktionsmuligheder
13. Kommunestyrelsesloven angiver en række reaktionsmuligheder, men det er ikke
nærmere beskrevet, hvornår Ankestyrelsen skal anvende den enkelte reaktion. Vi vil
derfor undersøge, om styrelsen har fastlagt retningslinjer for, hvornår reaktioner skal
anvendes. Hvis det er tilfældet, vil vi så vidt muligt undersøge, om styrelsen har fulgt
disse retningslinjer. I den forbindelse vil vi bl.a. gennemgå et antal sager for at se, om
styrelsen eksplicit har forholdt sig til reaktionsmuligheder i den konkrete sag. Vi vil des-
uden opgøre, i hvor mange tilfælde styrelsen har anvendt sine reaktionsmuligheder i
tilsynssager på socialområdet i perioden 2017-2024.
Spørgsmål 3 om opgørelse af sager
14. Statsrevisorerne har anmodet om, at Rigsrevisionen opgør antallet af tilsynssager
på socialområdet, som Ankestyrelsen har behandlet i perioden 2017-2022, og hvad
udfaldet har været af sagerne. Vi vil foretage opgørelsen for perioden 2017-2024, hvis
der er tilgængelige data. Vi vil foretage en kategorisering af forskellige sagstyper og på
den baggrund opgøre, hvilke sagstyper der har givet anledning til hvilke typer af sank-
tioner.
15. Rigsrevisionen skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne
ske ændringer i forhold til det skitserede oplæg.
Birgitte Hansen