Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 313
Offentligt
2909675_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 2404
Doknr.
898931
Dato
24-09-2024
Oversendelse af samlet retssikkerhedsundersøgelse
Med SSA-aftalen for 2022-2025 er der afsat midler til, at Ankestyrelsen kan
gennemføre en samlet retssikkerhedsundersøgelse, som skal give et billede af
de områder på handicapområdet, hvor kommunerne er mest udfordret i forhold
til overholdelse af gældende lovgivning, herunder afdække, hvilke udfordringer
kommunerne har med at overholde lovgivningen, samt afdække behovet for
regelforenklinger og potentialet herfor i forhold til borgernes retssikkerhed.
Retssikkerhedsundersøgelsens to delundersøgelser om henholdsvis voksen-
og børnehandicapområdet er nu færdige, og de oversendes hermed til
orientering. Hver af de to delundersøgelser indledes med et sammenfattende
kapitel, som bl.a. indeholder en gennemgang af delundersøgelsernes
hovedresultater.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at Ankestyrelsen desuden vil lave en samlet
afrapportering, som kobler resultaterne fra disse to delundersøgelser med
andre retssikkerhedsinitiativer fra SSA-aftalen 2022-2025, herunder det
juridiske serviceeftersyn og handicapsagsbarometeret, når disse er udarbejdet.
Denne samlede afrapportering vil naturligvis også blive oversendt til
orientering.
Delundersøgelsen om voksenhandicapområdet giver en bred afdækning af de
områder, hvor kommunerne har udfordringer med den juridiske kvalitet i
sagerne og går desuden i dybden med reglerne om socialpædagogisk støtte
efter servicelovens § 85. Undersøgelsen viser, at i over en tredjedel (34
procent fra 2019-2023) af de sager, hvor borgere klager over kommunens
afgørelse, omgør Ankestyrelsen kommunens afgørelse. De hyppigste årsager
hertil er manglende sagsoplysning og begrundelsesmangler.
I forhold til socialpædagogisk støtte behandlede Ankestyrelsen fra 2019-2023
1.481 klagesager, hvoraf 44 procent blev omgjort. Der er tale om en
bestemmelse med relativt mange klagesager og en omgørelsesprocent, der er
over gennemsnittet for klagesager på voksenhandicapområdet.
Delundersøgelsen viser, at kommuner, interessenter og borgere oplever en
række forskellige udfordringer med forvaltningen af socialpædagogisk støtte.
89 kommuner oplever således en eller flere konkrete udfordringer, som
overordnet drejer sig om afgrænsningen af bestemmelsen, sagsoplysning og
helhedsvurdering samt vurdering af tilstrækkelig dækning af hjælpebehov.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 313: Oversendelse af samlet retssikkerhedsundersøgelse på handicapområdet , fra social- og boligministeren
2909675_0002.png
Endelig viser delundersøgelsen, hvor kommunerne oplever udfordringer med
de øvrige bestemmelser på voksenhandicapområdet. De bestemmelser, som
flest kommuner (over 60 %) i nogen eller høj grad oplever udfordringer med, er
merudgifter efter servicelovens § 100 og hjælperordningerne efter §§ 95 og 96.
Delundersøgelsen om børnehandicapområdet giver
ligesom undersøgelsen
om voksenområdet - en bred afdækning af de områder, hvor kommunerne har
udfordringer og går desuden i dybden med reglerne om hjemmetræning efter
barnets lovs § 85 (tidligere servicelovens § 32 a) og tabt arbejdsfortjeneste
efter barnets lovs § 87 (tidligere servicelovens § 42). Delundersøgelsen viser,
at over de sidste fem år er den gennemsnitlige omgørelsesprocent i
Ankestyrelsen for sager på børnehandicapområdet på 37 procent. De
hyppigste årsager til omgørelse er utilstrækkelig sagsoplysning og
begrundelsesmangler.
I forhold til hjemmetræning behandlede Ankestyrelsen fra 2019-2023 319
klagesager om hjemmetræning, hvoraf 59 procent blev omgjort. Der er tale om
en bestemmelse med en omgørelsesprocent over gennemsnittet for
klagesager på børnehandicapområdet. Undersøgelsen viser, at kommuner,
interessenter og borgere oplever en række forskellige udfordringer med
forvaltningen af hjemmetræningsområdet. 90 kommuner oplever en eller flere
konkrete udfordringer, som overordnet bl.a. drejer sig om godkendelsen af
hjemmetræning, bevilling af hjælp til hjemmetræningen, opfølgning og tilsyn
samt manglende kendskab til ordningen.
I forhold til tabt arbejdsfortjeneste behandlede Ankestyrelsen fra 2019-2023
4.964 klagesager, hvoraf 52 procent blev omgjort. Der er tale om en
bestemmelse med et højt antal klagesager i forhold til de andre bestemmelser
på børnehandicapområdet og en omgørelsesprocent over gennemsnittet for
klagesager på børnehandicapområdet. Ligesom på hjemmetræningsområdet
viser delundersøgelsen, at kommuner og interessenter oplever en række
forskellige udfordringer med forvaltningen af tabt arbejdsfortjeneste. 93
kommuner oplever en eller flere konkrete udfordringer, som overordnet bl.a.
drejer sig om vurdering af målgruppe og pasningsbehov, udmåling af timeantal,
beregningens kompleksitet samt opfølgning.
Endelig viser delundersøgelsen, i hvilken grad kommunerne selv oplever
udfordringer med de øvrige bestemmelser på børnehandicapområdet. De tre
bestemmelser, som flest kommuner (mellem 34 og 59 %) i nogen eller høj grad
oplever udfordringer med er merudgifter efter barnets lovs § 86 (tidligere
servicelovens § 41), særlige dag- eller klubtilbud efter barnets lovs §§ 83-84
(tidligere servicelovens §§ 32 og 36) og hjælpemidler efter barnets lovs § 90, jf.
servicelovens § 112 (tidligere servicelovens § 112).
Det udfordringsbillede, som optegnes i den samlede
retssikkerhedsundersøgelse, bekræfter mig i, at det er væsentligt løbende at
have fokus på at styrke retssikkerheden på området. Dette er vi allerede godt i
gang med udrulningen af den lange række af initiativer, som indgår i den
samlede retssikkerhedspakke fra SSA 2022-2025. Disse initiativer, som bl.a.
omfatter kursustilbud til sagsbehandlere, juridisk serviceeftersyn og styrkelse
og udvidelse af taskforcen på handicapområdet, har alle til formål at
understøtte en højnelse af kvaliteten i kommunernes sagsbehandling, så
borgerne får den rigtige afgørelse første gang.
Men retssikkerhed handler også om at sikre så enkle og gennemskuelige
regler som muligt for både borgere og kommuner. Og her har vi politikere på
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 313: Oversendelse af samlet retssikkerhedsundersøgelse på handicapområdet , fra social- og boligministeren
2909675_0003.png
Christiansborg et ansvar for at få afbureaukratiseret det meget komplekse
regelsæt på handicapområdet, som retssikkerhedsundersøgelsen jo klart viser,
at kommunerne har udfordringer med, f.eks. reglerne om merudgiftsydelse,
tabt arbejdsfortjeneste og hjælperordningerne.
Den opgave er vi allerede godt i gang med at løse med det igangværende
arbejde med nytænkning af udmålingssystemet for merudgiftsydelserne, som
er aftalt i kommuneøkonomiaftalen for 2024 og i rammeaftalen om en
langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet fra maj i år. I
rammeaftalen har vi også aftalt at forenkle reglerne for visitation til
hjælpemidler og en ny takstmodel for servicelovens hjælperordninger, som kan
danne rammen om en bedre og enklere udmåling af tilskud til ansættelse af
hjælpere.
Herudover er det aftalt i kommuneøkonomiaftalen for 2025, at der nedsættes
en arbejdsgruppe, der skal afsøge mulige modeller for hensigtsmæssige
forenklinger af reglerne om tabt arbejdsfortjeneste.
Jeg forventer, at de regelforenklende tiltag sammen med initiativerne fra
retssikkerhedspakken fra SSA 2022-2025 og regeringens øvrige tiltag på
handicapområdet, herunder indførelse af en specialeplanlægning på den højt
specialiserede del af handicapområdet, vil bidrage til at løse nogle af de
udfordringer, som den samlede retssikkerhedsundersøgelse afdækker.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
Bilag:
-
-
Samlet retssikkerhedsundersøgelse
delundersøgelse om
voksenhandicapområdet
Samlet retssikkerhedsundersøgelse
delundersøgelse om
børnehandicapområdet
3