Socialudvalget
Socialministeren
Aalestrup 20/9 2024
Indledning
Den aktive dødshjælp til anbragte børn og voksne med handicaps i statens særforsorg anno
2024, har helt enkle løsninger til at bedre retssikkerheden mod statens fortsætlige negligering.
Nedenfor vil vi gennemgå hvad der konkret kan gøres, så staten kan spare penge.
Dokumentation for at regeringen overholder grundloven
Udgiften til det stigende antal børn og voksne med handicaps i statens særforsorg stiger støt
hvert år, og antallet af døende børn og voksne med handicaps stiger ligeså. En relevant indsats til
børn og voksne med handicaps kræver økonomisk råderum til forsyningsforpligtelsen vi borgere
betaler surttjente skattekroner til. Sammen med retssikkerhed til at sikre sårbare børn og voksne
med handicaps den indsats Handicapkonventionen og Menneskerettighedskonventionen anviser
at børn og voksne med handicaps har ret til.
Grundlovens § 46 anviser, at det ikke er lovligt at opkræve skatter til formål, der ikke er lovgivet
om. Derfor er det simpelt for Socialudvalgets medlemmer at kræve anvist, hvor mange milliarder
der er sat af til forsyningsforpligtelsen ude i kommunerne. Vi kan ikke læse i Finansloven, at der er
sat penge af til at sikre forsyningsforpligtelsen til børn og voksne med handicaps ude i
kommunerne. Nu Folketinget kan øremærke penge til det politikerne ønsker at promovere sig på,
så er det også muligt at gøre med forsyningsforpligtelsen til børn og voksne med handicaps, som
i dag bliver nægtet spcialtilbud, ved de 98 kommuners ulovlige og konsekvensfrie negligering
heraf.
Socialministeren
Den nye socialminister bedes redegøre for hvor mange milliarder kroner der på Finansloven er
øremærket til at sikre børn og voksne med handicaps specialtilbud mens de er hjemmeboende og
ikke frihedsberøvet til aktiv dødshjælp i statens særforsorg. Hvis socialministeren ikke kan
redegøre herfor, anviser Grundlovens § 46, at Folketinget ikke kan kræve skatter af borgerne til
dette. Hvis ikke der kan udpeges et antal milliarder kroner til specialtilbud til børn og voksne med
handicaps, der ikke er frihedsberøvet af staten, så skal dette fjernes i loven, da vi borgere så ikke
har dette i virkeligheden, som vi tror vi betaler skat til.
Vi vil gerne have svar på finansieringen af børn og voksne med handicaps ret til
specialbørnehaver, specialskoler, special BPA-teams. Disse er der som bekendt ikke udligning på,
hvorfor vi ikke vil acceptere sammenblandingen med de udligningsberettigede indsatser, hvor
børn og voksne er frihedsberøvet i statens varetægt. Indsatsen i hjemmet er langt billigere end
statens frihedsberøvelser, der krænker børn og voksne med handicaps ret til et værdigt liv, jf. FNs
kritik af Danmark:
https://tbinternet.ohchr.org/_layouts/15/treatybodyexternal/Download.aspx?
symbolno=CRPD/C/DNK/CO/2-3&Lang=en
Heraf fremgår blandt andet:
Pkt. 13. Komitéen er bekymret over den ulige fordeling af midler til personer med handicap på
tværs af kommuner. Den bemærker også med bekymring, at stigningen i investeringer i
institutioner ("boligfaciliteter") krænker handicappedes ret til at leve selvstændigt og blive
inkluderet i samfundet.
Pkt. 31. Komitéen er bekymret over fremherskende fordomme over for personer med handicap i
samfundet, og det lave niveau af bevidsthed i Danmarks befolkning og den begrænsede viden
hos myndighederne om handicappedes rettigheder.
Pkt. 45. Komitéen er bekymret over udbredelsen og den stigende brug af tvang, tvangsbehandling
over for børn og voksne med handicap i social pleje og psykiatriske institutioner og det
manglende tilsyn.
Så er det jo dejligt, at vores regering netop har vedtaget en lov, der øger mulighed for tvang
yderligere og samtidig vil skære i nuværende tilsyn.