Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 308
Offentligt
2906691_0001.png
Direktionen
Rådhuset, Torvet 1
5800 Nyborg
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Att.: Johanne Iben Johansen
Mail:
[email protected]
Betjen dig selv på
www.nyborg.dk
Sagsansvarlig:
Christine Stæhr Andersen
Telefon:6333 6834
Sagsnr. S2024-397
31-05-2024
Fremsendelse af yderligere oplysninger – Sagsnr. 2023-9318
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har ved brev af 23. maj 2024 anmodet Nyborg Kommune om
yderligere oplysninger på baggrund af en henvendelse fra byrådsmedlem Martin Stenmann til
ministeriet.
Nyborg Kommune fremsender hermed som anmodet juridisk notat om den konkrete borgersag
dateret 26. januar 2021 og notat fra borgerrådgiveren dateret 13. oktober 2021.
Ministeriet anmoder Nyborg Kommune om at redegøre for følgende:
Hvilken vurdering, der lå til grund for beslutningen om ikke at inkludere disse oplysnin-
ger i kommunens redegørelse af 31. januar 2024.
På hvilken måde kommunen har anvendt notatet, herunder om det er korrekt, at det
juridiske notat først blev anvendt i sin helhed og fulgt efter de 10 måneder.
Hvordan kommunens valg om at anvende eller ikke at anvende det juridiske notat har
påvirket borgerens sag.
Det juridiske notat dateret 26. januar 2024
Borgerens partsrepræsentanter henvendte sig i november 2020 ved breve til tidligere direktør
Marianne Stentebjerg og borgmester Kenneth Muhs. Partsrepræsentanterne blev inviteret til
møde 3. december 2020 med tidligere direktør Marianne Stentebjerg, tidligere børnechef Tor-
ben Birk Rosbach og jurist Christine Stæhr Andersen. Det blev på mødet besluttet, at jurist
Christine Stæhr Andersen skulle undersøge sagen nærmere.
Jurist Christine Stæhr Andersen udarbejdede et juridisk notat dateret 26. januar 2021, hvor
afgørelserne fra Ankestyrelsen blev gennemgået, og hvor det blev beskrevet, hvilke afgørelser,
kommunen manglede at træffe i sagen.
Redegørelsen af 31. januar 2024 til ministeriet beskriver i stor detaljeringsgrad sagsgangen i
sagsbehandlingen af den konkrete sag, herunder de fejl og mangler, som der blev begået i
sagsbehandlingen. Det vurderedes derfor ikke relevant at nævne, at kommunens egen jurist
havde lavet en sagsgennemgang med en beskrivelse af, hvilke afgørelser, der i januar 2021
manglede at blive truffet. Vi vurderede ikke, at der set i forhold til vores redegørelse til ministe-
riet var nye og relevante oplysninger i notatet.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Brev af 17/9-24 vedr. redegørelse om sagen fra Nyborg Kommune, fra social- og boligministeren
Der er tale om en sag med flere tusinde siders sagsmateriale indeholdende mange notater,
mødereferater m.v., og det juridiske notat med sagsgennemgangen gjorde det ud for et over-
ordnet resumé af sagen set i forhold til selve afgørelsesdelen.
Der har været skiftende sagsbehandlere på sagen, og ingen af dem arbejder i kommunen nu,
så det er ikke muligt at redegøre for, hvordan det juridiske notat fra 26. januar 2021 konkret er
blevet anvendt i sagsbehandlingen. Notatet blev udarbejdet for at give ledelsen et overblik
over, hvilke afgørelser, der manglede at blive truffet.
Borgerrådgiveren skriver i sit notat af 13. december 2021, at det er hans oplevelse, at det juri-
diske notat kun er anvendt i brudstykker.
Det juridiske notat beskriver som sagt, hvilke afgørelser, der mangler at blive truffet i sagen.
Det er administrationens opfattelse, at afdelingen i de ti måneder mellem det juridiske notats
udarbejdelse og borgerrådgiverens udtalelse var fuldt ud klar over, hvilke afgørelser, der mang-
lede at blive truffet. Afdelingen fandt det imidlertid meget vanskeligt at træffe afgørelser på de
forskellige ydelsesområder på trods af vejledningen i notatet. Det er en meget kompleks sag,
og der var tvivl om, hvilke oplysninger, der skulle indhentes for, at der kunne træffes en lovlig
afgørelse. Der blev afholdt mange møder mellem ledelsen i afdelingen, borgeren, partsrepræ-
sentanterne og borgerrådgiveren, hvor det blev drøftet, hvilke oplysninger, der skulle indhentes.
Jurist Christine Stæhr Andersen deltog også i flere af møderne. En af grundene til, at sagen var
så vanskelig, var, at ansøger først var lønmodtager og senere blev selvstændig, og Ankestyrel-
sen havde udtalt, at ansøger skulle dokumentere et indtægtstab. Kommunens revision blev
inddraget, og de anførte, at afdelingen skulle indhente yderligere oplysninger og dokumenta-
tion.
Det er således administrationens opfattelse, at det juridiske notat blev anvendt af afdelingen på
den måde, at det gav overblik over, hvilke afgørelser, der skulle træffes, men at sagen var så
vanskelig og kompleks, at det ikke lykkedes for afdelingen at komme i mål med at træffe de
nødvendige afgørelser.
Der er ikke tale om, at det har påvirket borgerens sag, at afdelingen ikke har anvendt det juridi-
ske notat, idet det juridiske notat som ovenfor beskrevet blev anvendt i det omfang, det var
muligt. Det var ikke manglende anvendelse af det juridiske notat, der trak sagen i langdrag,
men derimod sagens kompleksitet og manglende faglighed i afdelingen som beskrevet i rede-
gørelsen af 31. januar 2024.
Borgerrådgiverens notat dateret 7. oktober 2024
Der blev afholdt møde mellem borgmesteren og borgerrådgiveren 7. oktober 2021. Der blev
ikke skrevet referat af mødet.
Borgerrådgiveren har oplyst, at han 13. oktober 2021 mødtes med direktionen, hvor han fortalte
om de samme forhold, som han havde orienteret borgmesteren om på mødet 7. oktober 2021.
Der blev ikke skrevet referat af mødet. Borgerådgiveren sendte efter mødet en mail til tidligere
kommunaldirektør Lars Svenningsen, hvor han takkede for mødet og vedhæftede sine noter,
som han havde brugt på de to møder.
Administrationen bliver først bekendt med notatet, da DR Nyheder 1. marts 2024 anmoder om
aktindsigt. DR Nyheder skriver, at det af borgerrådgiverens rapport fremgår, at der 7. oktober
2021 blev afholdt møde mellem borgerrådgiveren og borgmesteren vedrørende bekymring for
borgernes retssikkerhed. DR Nyheder anmoder om aktindsigt i referat fra dette møde.
Administrationen kontakter borgerrådgiveren 4. marts 2024 med forespørgsel om, hvorvidt bor-
gerrådgiveren har journaliseret et mødereferat fra mødet med borgmesteren. Der er ikke jour-
naliseret noget mødereferat, notater eller mails vedrørende mødet i Byrådssekretariatet. Bor-
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 308: Brev af 17/9-24 vedr. redegørelse om sagen fra Nyborg Kommune, fra social- og boligministeren
gerrådgiveren sender samme dag kopi af mail med notat, som han sendte til tidligere kommu-
naldirektør Lars Svenningsen 13. oktober 2021.
Byrådsmedlem Martin Stenmann spørger 20. marts 2024, hvad der skete med mailen af 13.
oktober 2021, herunder om den blev videresendt.
Administrationen oplyser, at mailen og notatet ikke blev journaliseret i kommunens ESDH-
system, og at der ved opslag i borgmesterens indbakke i Outlook ikke ses at være sendt en
mail fra kommunaldirektøren til borgmesteren vedrørende notatet fra borgerrådgiveren. Borg-
mesteren har også oplyst, at han ikke har set borgerrådgiverens notat, før det blev sendt til
Martin Stenmann og Byrådet i forbindelse med Martin Stenmanns indsigtsanmodning. Da tidli-
gere kommunaldirektørs mailkonto er lukket, har vi ikke mulighed for at se, om han sendte mai-
len videre til andre i organisationen. Borgerrådgiveren er ikke bekendt med, om tidligere kom-
munaldirektør videresendte mailen til andre.
Byrådsmedlem Martin Stenmann spørger 21. marts 2024:
”Er det muligt at få oplyst,
hvordan
noterne blev brugt på de to møder? Blev noterne f.eks. udleveret?”
Borgerrådgiveren svarer:
”Jeg medbragte et word dokument til mødet med teksten i notatet til begge møderne, og læste
op fra det. Teksten blevet kopieret over i et notat den 13. oktober 2021 og fremsendte det til
daværende kommunaldirektør på mail den 13. oktober 2021 kl. 21:00
Det blev ikke udleveret på mødet, men som ovenstående beskrevet, fremsendt efterfølgende til
kommunaldirektøren.”
Der er således tale om et notat, som borgerrådgiveren har skrevet som noter til sin samtale
med borgmesteren, og som borgerrådgiveren efterfølgende sendte til tidligere kommunaldirek-
tør til orientering. Det er således borgerrådgiverens interne arbejdsnotater.
Da Nyborg Kommune 31. januar 2024 sendte en redegørelse til ministeriet for den konkrete
sag, kendte administrationen ikke til notatet med borgerrådgiverens noter dateret 13. oktober
2021.
Nyborg Kommune fandt det ikke relevant at inddrage borgerrådgiverens notat i den suppleren-
de redegørelse, som kommunen sendte til ministeriet 22. marts 2024 i sagen om kommunens
generelle praksis på det specialiserede socialområde. I borgerrådgiverens notat beskrives bor-
gerrådgiverens bekymring for social- og familieafdelingen, men denne bekymring beskriver
borgerrådgiveren ligeledes i sin årsberetning for 2021, hvor han også oplyser om sin samtale
med borgmesteren, og hvor han detaljeret beskriver de konkrete sager, som hans bekymring
udspringer fra. Der var således ikke nye relevante oplysninger i notatet, som ministeriet ikke
allerede var bekendt med.
Venlig hilsen
Tim Jeppesen
Kommunaldirektør
3