Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 306
Offentligt
2906536_0001.png
Lov om forbud mod forskelsbehandling
på grund af handicap – Evaluering fra et
borger- og samfundsperspektiv
Hovedresultater
Pernille Skovbo Rasmussen, Maliina Grønvold Olsen, Maria Røgeskov, Ea Wulf Nielsen
og Agnete Nygård Jensen
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 306: Oversendelse af evaluering af Lov om forbud mod forskelsbehandling pga. handicap, fra social- og boligministeren
2906536_0002.png
Hovedresultater
Samfundsmæssigt er det i alles interesse, at børn, unge og voksne med handicap op-
lever lige behandling og muligheder for samfundsdeltagelse som mennesker uden
handicap. Barnet med diabetes skal kunne gå i en almindelig dagtilbudsramme, den
unge med psykiatriske diagnoser skal tilbydes samme behandling for somatiske syg-
domme som mennesker uden psykiatriske diagnoser, og personer, som har brug for
service- eller førerhunde eller kørestole for at bevæge sig rundt i samfundet, skal by-
des velkommen på samme måde som andre på fx restaurationer, indkøbssteder eller
kultursteder.
I Danmark har vi siden 2018 haft
lov om forbud mod forskelsbe-
handling på grund af handicap.
En lov, der har til formål at give
juridisk beskyttelse mod for-
skelsbehandling uden for ar-
bejdsmarkedet til mennesker
med handicap, fx i kultur -og fritidslivet, på uddannelsesområdet eller i transportsam-
menhæng mv.
Lov om forbud mod forskelsbehandling
på grund af handicap benævnes
forkortet som handicapforskels-
behandlingsloven
Evalueringens formål, fokus og datagrundlag
Denne rapport formidler en evaluering af lov om forbud mod forskelsbehandling på
grund af handicap (handicapforskelsbehandlingsloven). Ved lovens tilblivelse blev det
besluttet, at der skulle gennemføres en dybdegående evaluering nogle år efter lovens
ikrafttræden. Følgelig blev der af det nuværende Social-, Bolig- og Ældreministerie af-
sat finansiering til evalueringen for perioden 2023-2026. Rapporten er primært rettet
mod politiske beslutningstagere med berøring til lovgrundlaget på handicapområdet,
men kan også findes interessant for blandt andre handicaporganisationer og andre
institutioner, som sikrer rettigheder for og vidensudbredelse om mennesker med han-
dicap. Endvidere kan rapporten findes interessant for fagpersoner og borgere i øvrigt
med berøring til de målgrupper, som loven tilsigter.
Evalueringen bygger på en lang række kvalitative interviews, dokumentanalyse af kla-
ger om forskelsbehandling, en survey blandt Danske Handicaporganisationers med-
lemsorganisationer samt en grundig litteraturgennemgang. Evalueringen tager afsæt i
borgerperspektiver og samfundsperspektiver bredere set, mens evalueringen ikke
som sådan belyser fx juridiske vurderinger af lovens udformning og virke.
VIVE/2024 HR_302649
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 306: Oversendelse af evaluering af Lov om forbud mod forskelsbehandling pga. handicap, fra social- og boligministeren
2906536_0003.png
Evalueringen sætter overordnet fokus på, om loven ”virker” som tilsigtet set fra et
borger- og samfundsperspektiv. Dette overordnede fokus har vi i evalueringen be-
lyst gennem en række underspørgsmål, som fremgår af Boks 1.
Boks Fejl! Ingen tekst med den anførte typografi i dokumentet.
Overordnede spørgsmål, som evalueringen belyser
Hvorfor denne lov blev igangsat, og hvad skulle den ”løse”?
Efter at loven trådte i kraft, hvordan er den da formidlet/orienteret til rele-
vante parter/institutioner, og har forskellige parter/institutioner som følge af
loven skullet ændre noget og eventuelt hvad?
En forudsætning for, at loven får betydning, er, at der er kendskab til den i
praksis. Hvor udbredt er kendskabet? Hvem eller hvor kender man til loven?
Ét udtryk for, at loven er implementeret, er, at der indbringes klager til Ligebe-
handlingsnævnet på baggrund af loven: Hvor mange klager er behandlet, og
hvad har sagerne drejet sig om?
Et andet udtryk for, at loven ”virker”, er, at der opleves mindre forskelsbe-
handling blandt mennesker med handicap. Hvor udbredt er oplevelsen af for-
skelsbehandling, på hvilke ”livsområder” og for hvilke målgrupper?
Evalueringens resultater
Helt overordnet viser evalueringen fra et borger- og samfundsperspektiv, at handi-
capforskelsbehandlingsloven møder nogle begrænsninger. Blandt andet er vidensud-
bredelsen omkring loven beskeden, og det kan være vanskeligt for borgere og institu-
tioner at vurdere, hvornår handicapforskelsbehandlingsloven kan bringes i anvendel-
se, og hvilke kriterier der skal være opfyldt, førend handicapforskelsbehandlingsloven
kan ”anvendes”. Samtidig fremhæves nogle begrænsninger fra borger- og samfunds-
perspektivet i relation til, at loven kun omfatter retten til rimelig individuel tilpasning
på skole- og dagtilbudsområdet og ikke på alle livsområder bredt set.
Evalueringen peger imidlertid også på en positiv udvikling, som handicapforskelsbe-
handlingsloven sandsynligvis har været med til at forme, nemlig at loven kommer til
at ”virke nedefra” i det små – i konkrete sammenhænge. Evalueringen giver eksem-
pler på, hvordan man lokalt er gået i dialog med fx en butik eller restauration om-
kring retten til at have en service- eller førerhund med sig, hvorpå butikken eller
VIVE/2024 HR_302649
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 306: Oversendelse af evaluering af Lov om forbud mod forskelsbehandling pga. handicap, fra social- og boligministeren
restaurationen, som ikke var bekendt med rettigheden, har tilpasset deres service
for at opfylde lovens regler.
Samtidig udtrykkes der fra både borger- og samfundsperspektivet stor opbakning til,
at en sådan lov som handicapforskelsbehandlingsloven eksisterer; loven vurderes at
være vigtig og relevant. Således kan loven tænkes ”nedefra” for i ganske små skridt at
få en vis betydning. Det er dog en vigtig konklusion med evalueringen, at handicap-
forskelsbehandlingsloven ikke kan stå alene i udviklingen hen mod at skabe mere lige
muligheder for mennesker med handicap; der skal samtidig ske en udvikling i sam-
fundsbevidstheden omkring og villigheden til at skabe inklusion for alle.
Lovkendskabet er begrænset, mens de fleste ved, at diskrimination er forbudt
Evalueringen viser et begrænset kendskab til handicapforskelsbehandlingsloven. Ikke
kun blandt borgere og pårørende til borgere med handicap, men også blandt kom-
munale aktører og blandt fagpersoner med tæt berøring til mennesker med handicap,
er kendskabet begrænset. Dog er de fleste klar over, at diskrimination på grund af
handicap ikke er lovligt, og at vi i Danmark er forpligtet til at efterleve FN’s handicap-
konvention. Men viden om, hvad det konkret indebærer, at vi har en handicapfor-
skelsbehandlingslov, som vi samfundsmæssigt alle er underlagt, er i mange tilfælde
meget begrænset.
Handicapforskelsbehandlingsloven dækker samfundsdomæner bredt, og følgelig
rækker loven ind over områder, hvor andre love er i spil samtidig, herunder sundheds-
loven, serviceloven, forvaltningsloven mv. Det kan udfordre kendskabet til og anven-
delsen af handicapforskelsbehandlingsloven, at der ikke er tale om et skarpt afgræn-
set lovområde. Samtidig kan det anskues som en fordel, at loven netop dækker bredt
på forskellige samfundsdomæner og dermed er mere gennemgående gældende.
Blandt handicap- og interesseorganisationer er kendskabet til handicapforskelsbe-
handlingsloven lidt mere udbredt, idet 21 af de i alt 23 organisationer, som har del-
taget i evalueringens spørgeskemaundersøgelse, angiver at kende til loven overord-
net set. Lidt færre, nemlig 16 af 23 organisationer, angiver at have kendskab til de
specifikke bestemmelser i loven, mens 7 organisationer kun har et overfladisk kend-
skab eller slet ingen forståelse. Dette indikerer, at mens lovens eksistens er bredt
kendt, er der behov for øget oplysning om dens specifikke bestemmelser. Et be-
grænset lovkendskab kan have konsekvenser for organisationernes muligheder for
at kunne rådgive deres medlemmer effektivt og støtte borgere i at udnytte deres
rettigheder fuldt ud.
VIVE/2024 HR_302649
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 306: Oversendelse af evaluering af Lov om forbud mod forskelsbehandling pga. handicap, fra social- og boligministeren
2906536_0005.png
Figur 1
Handicapforskelsbehandlingsloven har berøring til mange områder
med øvrig lovgivning i spil
Forvaltnings-
lov
Servicelov
Sundhedslov
Forskelsbe-
handlingslov
på arbejds-
markedet
Lov om forbud
mod forskels-
behandling
ppga.handicap
Folkeskolelov
Dagtilbudslov
Inklusionslov
Kilde:
VIVE
Begrænset antal klager får medhold, men gode eksempler på lokal håndtering
Antallet af klager, som er afgivet med afsæt i handicapforskelsbehandlingsloven, har
været stigende fra 2018 og frem. I alt har Ligebehandlingsnævnet, siden loven trådte i
kraft i 2018, behandlet 371 klager, som relaterer sig til lov om forbud mod forskelsbe-
handling på grund af handicap. Blandt disse har 37 klager fået medhold.
De klager, som har fået medhold, har i de fleste tilfælde handlet om adgangsbe-
grænsninger, fx i forbindelse med service- eller førerhunde. De klager, som
ikke
har
fået medhold, har blandt andet handlet om anvendelse og fortolkning af regler i an-
den lovgivning samt manglende tilgængelighed. En del indgivne klager er blevet af-
vist, allerede inden de er blevet overdraget til Ligebehandlingsnævnet, fordi klagerne
åbenlyst ikke vil få medhold. Nogle klager har manglet tilstrækkeligt grundlag for vur-
dering eller er blevet vurderet ikke at handle om forskelsbehandling på grund af han-
dicap. Det kan ses som et udtryk for, at borgere, som har klaget med afsæt i handi-
capforskelsbehandlingsloven, har fundet det uklart, hvornår der er grundlag for at
klage med afsæt i denne lov. Det er samtidig væsentligt at være opmærksom på, at
der vil være et stort mørketal af borgere, som oplever forskelsbehandling på grund af
VIVE/2024 HR_302649
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 306: Oversendelse af evaluering af Lov om forbud mod forskelsbehandling pga. handicap, fra social- og boligministeren
deres handicap, men som ikke klager; eksempelvis fordi det virker uoverkommeligt at
klage, eller fordi borgere ikke er bevidste om deres rettigheder i denne sammenhæng.
En ikke uvæsentlig pointe fra evalueringen omfatter det faktum, at en klage med af-
sæt i handicapforskelsbehandlingsloven har en lang gennemsnitlig sagsbehandlings-
tid på lidt over et år, før afgørelsen omkring klagen falder. Flere af de interviewede
påpeger et stort behov for at løse problemet med den lange sagsbehandlingstid. End-
videre opleves hele processen med at klage svært ressourcekrævende for en stor
gruppe af mennesker med handicap.
Netop fordi klageprocesser kan opleves træge, viser borger- og interessentperspekti-
vet i evalueringen en tendens til at ”klare det lokalt”, når der opleves forskelsbehand-
ling på grund af handicap. Det kan dreje fx sig om, at en handicapforening hjælper
med at tage kontakt til en café, bar, restauration, butik eller andet og orienterer om,
at borgere uretmæssigt er blevet afvist ved indgangen på grund af medfølgende fø-
rer- eller servicehund. Der er også eksempler på, at borgeren selv eller dennes pårø-
rende enten i situationen eller efterfølgende tager kontakt til en samfundsinstitution,
butikskæde eller lignende og henviser til loven. Evalueringen peger i retning af, at så-
danne ”lokale håndteringer” oftest har et positivt udfald for både ”offer” og ”mod-
part”, som ofte ikke har været klar over lovmæssighederne omkring situationen.
Borgere med handicap mødes (fortsat) af fordomme og manglende lige
adgang
Evalueringen viser en række eksempler på områder, hvor borgere oplever sig forskels-
behandlet på grund af deres handicap, dvs. borgere og deres pårørende selv samt en
række organisationer med tæt kendskab til de forskellige borgergrupper med handi-
cap. Det gælder eksempelvis tilgængelighed i dele af restaurationer, kulturliv, offentlig
transport og i kontakten med sundhedssystemet eller forvaltninger. Mennesker med
fysiske funktionsnedsættelser, der er kørestolsbrugere, oplever, at de ikke kan an-
vende offentlig bustransport, fordi de ikke kan få kørestolen med i bussen, og menne-
sker med service- eller førerhunde, grundet eksempelvis PTSD, angst eller synsned-
sættelser, oplever sommetider manglende adgang til restaurationer, butikker, kon-
certsteder mv., hvor service- eller førerhunden afvises. I møder med ”systemet”, her-
under forvaltninger og sundhedsvæsenet, oplever nogle borgere, at en psykiatrisk di-
agnose kan udgøre en hæmsko for, at somatiske symptomer og sygdomme bliver ta-
get alvorligt og undersøgt på samme vis som for øvrige borgere, eller at deres forkla-
ringer om støttebehov ikke mødes med tilstrækkelig hjælp til at dække behovet.
Nogle borgere oplever endvidere at blive mødt med manglende forståelse og tilgæn-
gelighed, jf. borgerperspektiver, ofte grundet uvidenhed hos de pågældende fagper-
soner, borgerne er i kontakt med, andre gange grundet systemiske rammer eller reg-
ler, der kan spænde ben for en mere lige og værdig behandling. Samlet peger evalue-
VIVE/2024 HR_302649
6
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 306: Oversendelse af evaluering af Lov om forbud mod forskelsbehandling pga. handicap, fra social- og boligministeren
ringen på, at der kan være strukturelle barrierer, som ligger til grund for den ulige ad-
gang til forskellige samfundsinstitutioner.
Handicapforskelsbehandlingsloven kan ikke stå alene, men må udgøre ét ele-
ment blandt mange
I bedste fald bevirker en lov, at en given (ulovlig og uønsket) handling begrænses el-
ler helt undgås. Hvad angår handicapforskelsbehandlingsloven viser evalueringen
imidlertid, at loven alene ikke kan modvirke al forskelsbehandling. Der skal andet og
mere til end lovgivning for at komme forskelsbehandling på grund af handicap til livs;
som en informant forklarer, er
”det godt, at vi har fået en lov, men vi kan ikke sanktio-
nere os til ligebehandling”.
Der peges eksempelvis på, at vidensopbygning, vidensud-
bredelse, aftabuisering omkring psykisk sygdom og alle former for handicap, udvik-
ling i samfundsdiskurser omkring målgruppen og livet med handicap, er greb og veje,
der sideløbende må følges for at modvirke forskelsbehandling. Loven skal anskues
som ét greb til at sikre juridiske rettigheder til mere ligebehandling for mennesker
med handicap.
Kravet om rimelig individuel tilpasning gælder kun for skoler og dagtilbud
I 2020 blev et ændringsforslag til loven vedtaget – et forslag, som betyder, at der på
skole- og dagtilbudsområdet (inkl. privatdrevne institutioner) findes en lovmæssig ret
til rimeligt individuel tilpasning i forhold til børn med handicap, som har behov for til-
pasning. At tilpasning skal være rimelig, betyder, at skole- eller dagtilbuddet ikke på-
lægges en uforholdsmæssig stor byrde i forbindelse med at fjerne barrierer for bar-
nets lige muligheder for deltagelse, og således at omkostningerne forbundet med til-
pasningen står mål med udbyttet heraf.
I evalueringen udtrykkes bredt set stor opbakning til ændringsforslaget, men også fra
mange sider en undren over, at tilpasningskravet ikke gælder bredere set end på
skole- og dagtilbudsområdet. Blandt de kommune- og tilbudsledere, som har indgået
i evalueringen, udtrykkes gennemgående en oplevelse af, at kravet om rimelig indivi-
duel tilpasning ikke har forårsaget en yderligere arbejds- eller ressourcebyrde, men
ligget fint i tråd med de udviklingstendenser, som skoler og dagtilbud allerede forin-
den arbejdede sig hen mod. Inklusionsdagsordenen og udviklingen i blandt andet an-
tallet af børn med forskellige adfærds- og opmærksomhedsforstyrrelser har alt sam-
men bevirket, at man allerede i årevis har været i gang med arbejdet omkring indivi-
duelle rimelige tilpasninger Det er dog samtidig en opmærksomhed i evalueringen, at
andre samtidige undersøgelser viser, hvordan mange børn, unge og forældre til disse
børn og unge oplever, at dagtilbud og skoler ikke formår at lave de nødvendige til-
pasninger for, at alle børn kan opleve sig inkluderet.
VIVE/2024 HR_302649
7
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 306: Oversendelse af evaluering af Lov om forbud mod forskelsbehandling pga. handicap, fra social- og boligministeren
2906536_0008.png
Evalueringen har kun i begrænset omfang inddraget ”systemperspektiver” på andre
områder, fx på servicefagene og transportområdet. Her viser evalueringen, baseret på
enkelte interview med talspersoner for brancheforeninger og større transportselska-
ber, at man også på disse områder allerede arbejder med tilpasninger for at kunne til-
byde lige muligheder for mennesker med handicap. Ikke fordi, at der er lovmæssige
krav om tilpasninger, men for
”at følge med tiden”,
som en talsperson udtaler, og for
at
”øge kundekredsen”,
og fordi
”vi alle har nogen i vores netværk med særlige behov”.
Imidlertid viser interviews med talspersoner for brancheforeninger og større trans-
portselskaber, at der er systemiske og infrastrukturelle barrierer i forhold til at tilbyde
lige muligheder for alle borgere. Eksempelvis i transportøjemed, når busselskaber har
vanskeligt ved at løse tilgængeligheden til busser grundet ”lavpraktiske” barrierer som
høje kantstene og buschaufførers manglende mulighed for at forlade deres førersæde
for at hjælpe borgeren i kørestol. Eller når socialrådgiveren ikke kan bevilge en given
form for støtte til en borger, uagtet rådgiveren kan forstå borgerens behov, fordi
nogle regler og rammer ikke muliggør dette.
Det er væsentligt at gøre opmærksom på evalueringens begrænsninger, hvad angår
sådanne systemperspektiver. Handicapforskelsbehandlingsloven dækker bredt i hele
samfundet, mens evalueringens systemperspektiv kun dækker et lille udpluk af sam-
fundets institutioner.
Fakta om undersøgelsen
Evalueringen er bestilt af Social-, Bolig- og Ældreministeriet. Evalueringsarbejdet har fun-
det sted i perioden juni 2023 til juni 2024 og bygger på en analyse af:
Kvalitative interviews og fokusgrupper med i alt 55 informanter, herunder borgere
samt pårørende til borgere med handicap, interesseorganisationer for mennesker med
handicap, serviceorganer omkring målgruppen, forvaltningsledere, styrelses- og
nævnsrepræsentanter, repræsentanter fra trafikselskaber og restauratørbranchefor-
eninger.
En dokumentanalyse af klageindsigelser og afgørelser fra Ligebehandlingsnævnet med
baggrund i den specifikke lov.
En survey blandt Danske Handicaporganisationers medlemsorganisationer.
En gennemgang af national og international relevant litteratur.
VIVE/2024 HR_302649
8
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 306: Oversendelse af evaluering af Lov om forbud mod forskelsbehandling pga. handicap, fra social- og boligministeren
2906536_0009.png
Hovedresultater: Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap
– Evaluering fra et borger- og samfundsperspektiv
VIVE/2024
HR_302649