Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 304
Offentligt
2906380_0001.png
Til modtagerne på vedlagte
liste
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 2658
Doknr.
783774
Dato
26-06-2024
Ansvar for registrering og ajourføring af oplysninger på Tilbudsportalen
Social-, Bolig- og Ældreministeriet bliver løbende gjort opmærksom på
problemer med kvaliteten af oplysningerne på Tilbudsportalen, herunder at
oplysningerne ikke er opdaterede, og at de derfor ikke er retvisende for
brugerne af Tilbudsportalen.
Tilbudsportalens anvendelighed som værktøj er helt afhængig af, at de
oplysninger der indtastes og godkendes er korrekte, samt at de ajourføres, så
de løbende er korrekte og aktuelle.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet skal derfor med denne skrivelse indskærpe
sociale tilbuds, plejefamiliers og tilsynsførende myndigheders fælles ansvar for
at sikre retvisende oplysninger på Tilbudsportalen både i forbindelse med den
indledende registrering af oplysninger og i forbindelse med den løbende
ajourføring.
Tilbuddenes, plejefamiliernes og myndighedernes ansvar fremgår af de regler,
som er nærmere beskrevet nedenfor.
Baggrund for indskærpelse
Rigsrevisionen rettede i sin beretning nr. 17/2022 om borgerforløb fra
psykiatrien til sociale botilbud kritik af Social-, Bolig- og Ældreministeriet for
ikke i tilfredsstillende omfang at have understøttet kommunernes visitation af
borgere med psykiske lidelser til botilbud, herunder at ministeriet som
overordnet ansvarlig for Tilbudsportalen ikke i tilstrækkelig grad har sikret, at
Tilbudsportalen lever op til formålet om at give kommunerne sammenlignelige
og gennemskuelige oplysninger, når de skal finde egnede pladser på botilbud.
Rigsrevisionen fremhæver bl.a., at Tilbudsportalens oplysninger ofte ikke er
opdaterede og korrekte.
Social-, Bolig- og Ældreministeriets har desuden i 2022 gennemført en
brugertilfredshedsundersøgelse af Tilbudsportalen, som viste, at kommunale
sagsbehandlere, der visiterer borgere, ofte oplever at oplysningerne om tilbud
og plejefamilier er forældede. Oplysning om pladser, herunder særligt ledige
pladser hos plejefamilier, er den information, som flest respondenter oplever
ikke er opdateret på Tilbudsportalen.
Reglerne vedrørende indberetning, godkendelse og ajourføring af
oplysninger på Tilbudsportalen
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 304: Orienteringsskrivelse om ansvar for registrering og ajourføring af oplysninger på Tilbudsportalen, fra social- og boligministeren
2906380_0002.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet samler og formidler oplysninger om en
række sociale tilbud i en landsdækkende oversigt (Tilbudsportalen), jf. § 14,
stk. 1, i lov om social service
1
, (herefter serviceloven). Reglerne om
Tilbudsportalen er nærmere fastsat i bekendtgørelse om Tilbudsportalen
2
(herefter tilbudsportalbekendtgørelsen). Reglerne om Tilbudsportalen finder
også anvendelse for tilbud efter barnets lov
3
, jf. lovens § 164.
Tilbud
Ansvaret for at indberette oplysninger om tilbuddet til Tilbudsportalen påhviler
det enkelte tilbud, jf. § 4, stk. 1, og § 5, stk. 1, i tilbudsportalbekendtgørelsen.
Oplysninger om friplejeboliger indberettes af friplejeboligleverandøren, jf. § 6 i
bekendtgørelsen.
Det følger af § 9, stk. 1, i tilbudsportalbekendtgørelsen, at sociale tilbud
afhængig af tilbuddets type
skal indberette de oplysninger, som fremgår af
bilag 1 til bekendtgørelsen.
Plejefamilier
Ansvaret for at indberette oplysninger om plejefamilier, der er omfattet af lov
om socialtilsyn
4
, påhviler plejefamilien, jf. § 11, stk. 1, i
tilbudsportalbekendtgørelsen.
For plejefamilier, som er undtaget fra kravet om digital ansøgning, jf. § 2, stk. 2
eller 3, i bekendtgørelse om socialtilsyn
5
(herefter
socialtilsynsbekendtgørelsen), er det socialtilsynet, der indberetter
oplysningerne om plejefamilien til Tilbudsportalen. Dette følger af § 11, stk. 2, i
tilbudsportalbekendtgørelsen.
Det følger af § 12, stk. 1, i tilbudsportalbekendtgørelsen, at plejefamilien eller
socialtilsynet skal indberette de oplysninger om plejefamilien, som fremgår af
bilag 2 til bekendtgørelsen.
Tilsynsførende myndigheder
Ansvaret for at godkende de indberettede oplysninger, inden de offentliggøres
på Tilbudsportalen, påhviler de tilsynsførende myndigheder (socialtilsyn,
kommunalbestyrelser og regionsråd).
Det indebærer, at socialtilsynet godkender oplysningerne om tilbud og
plejefamilier, som er omfattet af lov om socialtilsyn, jf. § 4, stk. 3, og § 11, stk.
4, i tilbudsportalbekendtgørelsen.
Det indebærer videre, at kommunalbestyrelsen eller regionsrådet godkender
de oplysninger, som tilbud, der ikke er omfattet af lov om socialtilsyn, har
indberettet til Tilbudsportalen, inden oplysningerne offentliggøres, jf. § 5, stk. 3,
i bekendtgørelsen.
For friplejeboliger er det den kommune, hvor friplejeboligen er beliggende, der
har ansvaret, jf. § 6, stk. 3, i bekendtgørelsen.
1
2
Jf. lbk. nr. 67 af 22. januar 2024
Jf. bkg. nr. 347 af 4. april 2024
3
Jf. lbk. nr. 83 af 25. januar 2024
4
Jf. lbk. nr. 1109 af 1. juli 2022
5
Jf. bkg. nr. 1490 af 6. december 2023
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 304: Orienteringsskrivelse om ansvar for registrering og ajourføring af oplysninger på Tilbudsportalen, fra social- og boligministeren
2906380_0003.png
De tilsynsførende myndigheder har desuden adgang til at indberette
oplysninger om det enkelte tilbud til Tilbudsportalen, jf. § 4, stk. 3, § 5, stk. 3, §
6, stk. 3, og § 11, stk. 4, i tilbudsportalbekendtgørelsen.
De tilsynsførende myndigheder, socialtilsynet, kommunalbestyrelser og
regionsråd, er ansvarlige for at påse, at de indberettede og offentliggjorte
oplysninger om det enkelte tilbud eller den enkelte plejefamilie er i
overensstemmelse med de faktiske forhold, jf. § 8, stk. 1, og § 13, stk. 1, i
tilbudsportalbekendtgørelsen.
De tilsynsførende myndigheder, kommunalbestyrelse, regionsråd eller
socialtilsyn, som fører det generelle driftsorienterede tilsyn med tilbud, jf. § 5,
stk. 8, eller § 148 a, stk. 1 eller 4, i serviceloven, § 157, stk. 3, eller § 158, stk.
3, i barnets lov eller § 4 i lov om socialtilsyn, skal indberette oplysninger om
godkendelse og tilsyn ift. de enkelte tilbud, herunder socialtilsynets afgørelser
om vilkår for godkendelsen, skærpet tilsyn, påbud og ophør af godkendelsen,
til Tilbudsportalen. Dette følger af § 9, stk. 2, i tilbudsportalbekendtgørelsen.
Det følger af § 7, stk. 1, i tilbudsportalbekendtgørelsen, at den myndighed, der
har ansvaret for godkendelse af oplysningerne om et tilbud på Tilbudsportalen,
snarest muligt skal fjerne tilbuddet fra Tilbudsportalen, hvis
1. et tilbud, der er registreret, nedlægges,
2. et tilbuds godkendelse ophører eller bortfalder, eller
3. en friplejeboligs certifikation eller godkendelse bortfalder eller
tilbagekaldes.
Af § 7, stk. 2, i bekendtgørelsen følger det, at hvis socialtilsynet har truffet
afgørelse efter § 5, stk. 10, i lov om socialtilsyn, om ophør af et tilbuds eller en
plejefamilies godkendelse skal socialtilsynet fjerne tilbuddet eller plejefamilien
fra Tilbudsportalen snarest muligt, efter udløb af fristen for ophør af
godkendelsen, jf. § 5, stk. 1 og 2, i bekendtgørelse om socialtilsyn, og fristen
for at påklage socialtilsynets afgørelse til Ankestyrelsen er udløbet, jf. § 19 i lov
om socialtilsyn.
Hvis afgørelsen om ophør af godkendelsen er blevet påklaget, afventes
Ankestyrelsens afgørelse, før tilbuddet eller plejefamilien evt. fjernes fra
Tilbudsportalen.
Har socialtilsynet eller Ankestyrelsen truffet afgørelse om at iværksætte en
afgørelse om ophør af godkendelse straks, jf. § 19, stk. 2, 2. pkt., i lov om
socialtilsyn, skal socialtilsynet fjerne tilbuddet fra Tilbudsportalen snarest
muligt, efter at afgørelsen om at iværksætte afgørelsen straks er truffet. Dette
følger af § 7, stk. 3 i tilbudsportalbekendtgørelsen.
Ajourføring
Tilbud, plejefamilier og de tilsynsførende myndigheder skal ligeledes minimum
én gang årligt indberette ændringer af oplysninger på Tilbudsportalen om
allerede eksisterende tilbud eller plejefamilier, jf. tilbudsportalbekendtgørelsens
§ 8, stk. 2, og § 13, stk. 2.
Ændringer i oplysningerne om et tilbuds tilbudstype, målgruppe, antal pladser,
ydelser og adresse/fysiske rammer skal dog indberettes straks til
Tilbudsportalen, jf. tilbudsportalbekendtgørelsens § 8, stk. 3. For plejefamilier
gælder ansvaret følgende oplysninger: adresse/fysiske rammer, antal pladser,
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 304: Orienteringsskrivelse om ansvar for registrering og ajourføring af oplysninger på Tilbudsportalen, fra social- og boligministeren
2906380_0004.png
plejefamilietype og plejefamiliens ydelser, jf. tilbudsportalbekendtgørelsens §
13, stk.3.
Social- og Boligstyrelsens stikprøvekontrol med oplysningerne i
Tilbudsportalen
Efter § 14, stk. 4, i serviceloven fører Social- og Boligstyrelsen stikprøvekontrol
med,
1) at tilbud og plejefamilier, som skal være registreret i Tilbudsportalen,
har indberettet de oplysninger, som de er forpligtet til,
2) at oplysningerne i Tilbudsportalen er i overensstemmelse med de
faktiske forhold, og
3) at oplysningerne i Tilbudsportalen er indberettet i overensstemmelse
med Tilbudsportalens systematik.
Social- og Boligstyrelsen har adgang til at træffe afgørelse om at udstede et
påbud til et registreret tilbud eller en plejefamilie, hvis betingelserne i
servicelovens § 14, stk. 5, er opfyldt. Social- og Boligstyrelsen har endvidere
adgang til at træffe afgørelse om at markere forholdet i Tilbudsportalen, hvis et
tilbud ikke har fulgt et påbud inden 4 uger. I tilbudsportalbekendtgørelsen §§ 16
og 17 er der fastsat nærmere regler om Social- og Boligstyrelsens afgørelse
om påbud og markering.
Social- og Boligstyrelsens stikprøvekontrol har til formål at understøtte, at
tilbud, plejefamilier og tilsynsførende myndigheder løfter deres ansvar for at
sikre retvisende oplysninger, der kan ligge til grund for visitation af tilbud efter
serviceloven.
Forbedringstiltag på Tilbudsportalen
Ministeriet kan oplyse, at der løbende arbejdes på at udvikle og forbedre
Tilbudsportalen. Der er igangsat initiativer, der skal være med til at forbedre
oplysninger omkring pladser på Tilbudsportalen samt give kommunerne
sammenlignelige og gennemskuelige oplysninger, når de skal finde egnede
pladser hos tilbud og plejefamilier. Derudover har ministeriet udgivet nye
vejledninger og ændret Tilbudsportalens supportside med henblik på at gøre
det nemmere at finde relevant teknisk og faglig hjælp til indberetning,
godkendelse og ajourføring af oplysninger på Tilbudsportalen.
Desuden arbejdes der løbende på at forbedre datakvaliteten på
Tilbudsportalen, bl.a. med gennemførelse og opfølgning på Social- og
Boligstyrelsen stikprøvekontroller, som understøttes af data fra Tilbudsportalen
og input fra socialtilsynene, styrelser og departement.
Ministeriet skal bede organisationerne om at formidle denne skrivelse og den
vedlagte oversigt til sine medlemmer og de tilsynsførende myndigheder om at
formidle til de tilbud og plejefamilier, de fører tilsyn med.
Med venlig hilsen
Malene Vestergaard
Afdelingschef
4