Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del Bilag 302
Offentligt
2904571_0001.png
O
D
iI
Ankectyrclren
Afgørsbc
Zl.
lcbruer 20llrl
)
I,
J
har^ldagct
over
Egedsl
Kommunes a&ørclse
orn kugledyne dl
Jeres
søn,
Kommunen aftforde
sagen
den 22. ma!2o23.
l.nr.
23-,t3397
Cpr.nr.
Ankertyrrleen
7998
Stet:sorYlce
Ankeshtrdsen har
nu
ahlortjercs
sag.
Resultatet
er:
. ltrar
tkke ret
0t
m
kugtedyne
catm
pt
I
rg
Fa
protac.
Tcl
+45 3341
1200
!$or!trlt
Det
betyder,
at
vl
sta<lhstsr
kommunens a&ørolse, men
rned
en ændret
begrunddse og at aQørdsen
tkke
ændres.
Vl beklager
den
lange sagsb€handltngsUd.
Oe
![frmdllr*df
EAll-nr.:
57 98
000
35
a8
21
Åbntnglttd:
næ*
mrn-trc
tl.
9.OO-r5.00
slder
kan
I
læse mcne
om
afgrørelsen.
Vedlg
lrllsen
Adlsa
@llc
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Henvendelse af 22/8-24 fra PROTAC A/S om anmodning om foretræde om bevilget hjælpemidler, i forbindelse med ansøge om Protac Kugledynen
2904571_0002.png
Eegrundelso
for afggrelsen
Stdan
vurderer vt
sagen
Ank€sgte,lqe.n
vurd€rpl,
Ql
ankugledyne
catm på
+
t<9
tn
protac.er
S
forErugsgode, der
tndgtr
I
sædvanltgt lndbo,
Hvad
er
afgørende
for
resultatet
Det fremgår
af
sagens
oplysnlnger,
at
Noah
er
kendt med atyplsk
autlsme.
Det fremgår vtdere, at
Noahs hJerne
er
på overarbeJde
grund
af
dysgeruleret nervesystem, hvor
han
I betydellg grad er
opsøgende
over
for
stlmull,
som
Noah samUdlg
overreagerer
på.
Noah
har
afprøvet en kugledyne calm
+
fg
fra
protac
grund
af
motorlsk uro,
reguleringsvanskellgheder
I
forhold
Ul søvn og
dysreguleret
nervesystem.
Noah
har oplevet,
at
dynen har føltes
trygt,
beroilgende
og
regulprende
nervesystemet.
I
oplyser,
at
fyldet
I
dynen
er
med
tilat
stimulere
Noahs
sanser,
og
hJælper
med
at
holde
hJemen
opdateret
om
kroppen, tdet
Noah
har
sveert
ved
at
mærke sln egen
krop.
Særltgt sUmulerlng af
den
proprloceptlve og
takille
sans
er beroltgende og tryghedsskabende
for
Noah,
da
FEns
hjerne
clerved
holdes opdateret på kroppens grænser.
Begrundelsen
flor,
at
vt
anser
en
kuglectyne
calm
O
t<g
fra
protac
for
sædvanllgt
lndbo er, at den
efter
Ankestyrelsens
vurderlng
kan
anses
som
almlndeltgt
udbredt
og
som
et
produkt, der kan llndes I
ethvert
Aun
NFT0P
i
:
rre
UDBP4DT
Ngm,
der måtte tnske dct,'
Vl lægger
vægt
på,
at
man kan
købe
tunge
dyner
med
fyld af
glasperler
eller
kæder I f.eks. Jysk. Det fremgår
af
dynernes beskrivelse, at vægten
fra
glasperlerne eller ståtkæderne får dynen
til at
lægge
slg
t€et
omkrlng
kroppen,
og at
dynen giver sansesUmulerlng
og
et
blødt, Jævnt
tryt
hele
kroppen, hvllket er
kendt for
at
have en berollgende og
afslappende
effekt.
Jysk sælger generelt tunge dyner med en vægt
7
eller
9 k9
med
forskelllgt
ffld.
Fælles
for
de tunge
dyner,
som
Jysk sælger,
er, at
den
ekstra vægt
skaber
en
følelse af
tryghed
ved
at
lægge stg
tæt
ved
kroppen.
En
tung
dyne smyger
stg
om
kroppen med
et
behageilgt
tryk,
som
har en
afslappende effekt.
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Henvendelse af 22/8-24 fra PROTAC A/S om anmodning om foretræde om bevilget hjælpemidler, i forbindelse med ansøge om Protac Kugledynen
2904571_0003.png
De
tunge dyner llgger
I prlsleJet
omkrtng
500
ilt
1.699 kroner. Tll
I
sammenllgnlng
kan en
almtndeltg
dyne
uden dtsse
egenskaber fås
samme
prlsleJe
eller dyrere.
glasperler
eller
kæder
anderledes end
almtndellge
dyner uden
dlsse
egenskaber, da tunge dyner
generelt,
llgesom almlndellge
dyner,
kan
fås
I mange udgaver,
I
forskelltge prtsklasser
og
forhandles
bredt
landet
over.
U
nnder lkke anlednlng
tll
at
vurdere en tung dyne
med
fold
af
enten
Vl
lægger
også vægt på,
at der
er sket en udvtkllng
tnden
for
området,
og
at
tyngdedyner lkke længere alene
er
forbundet med at
aftrJælpe en
nedsat fyslsk eller psyklsk funkUonsnedsættelse, men nu anbefales
generelt
tll
alle,
både med
og uden en funkUonsnedsættelse,
for at
kunne
en
bedre søvn.
Vl
flnder
Oen
baggrund,
at tunge
dyner f.eks. med fytd af gtasperler
eller kæder, er forbrugsgoder, der lndgår
I
sædvanltgt lndbo.
Vl
lægger herefter afgørende
vægt
på, at
en
kugledyne calm på
c
fg
fra
Protsc
har samme egenskaber som
de
tunge dyner fra Jysk med fuld
af
glasærlsr og
kæder. Det fremgår
af
produktbeskrtvelsen,
at
den
ansøgte
dyne
er
sansestlmulerende. Kuglerne
I
dynen stlmulerer muskel-!ed-
sansen
og
berørtngssansen
gennem dybe
og
dynamlske
tryk
og
glver
dermed en bedre kropsfornemrnelse,
hvllket får
barnet
fll
nemmere
at
falde
I
søvn.
Kuglerne
er syet
I kanaler,
kugleme svøber slg
tættere
Hl
kroppen og
glver
en
mere
rollg
og
ensartet sansesUmulaflon.
Denne
type
egner
slg
tll
børn, som behøver forudslgellge
og
tydellge sanselnput
for
at
kunne mærke
slg
selv og ftnde
ro.
Vl
llnder
derfrr,
pt
baggrund af en sammenllgnlng af dc
tunge
dyners
egenskaber,
at
der tkke
er
anlednlng
ul
at vurdere
en
n
ng dyne
fra
Protac
pt
c
fg
med
fyld af
kugler
anderlecles end
en
tung dyne
med
lndhold af glasperler etter kæder.
Forekomsten
af
tunge dyner med
fyld af
kugler
I
danske
familler er
lkke
slg selv afgørende
for,
om de kan
anses
som sædvanllgt lndbo
I
servlcelovens
forstand.
Forbrugsgoder, som
normalt
flndes
I
ethvert
hJem,
der måtte
ønske
det,
anses
for
sædvanllgt
lndbo.
Vl
flnder herefter
baggrund af en samlet vurdertng,
at
den
ansøgte
dyne
er et
forbrugsgode,
der lndgår
I
sædvanllgt lndbo.
I
NEI
-
Sttr
itKe
Ku6r-EDvr.lE
0
G
T
VruC,
F-^\)
i
f
re
DE
DVIJ€
SAnvqexrQnl55
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Henvendelse af 22/8-24 fra PROTAC A/S om anmodning om foretræde om bevilget hjælpemidler, i forbindelse med ansøge om Protac Kugledynen
2904571_0004.png
Vl
er
opmærksomme
på,
at
den
ansøgte dyne tkke
forhandtes
I
Jysk,
og
at
prlsen for den
ansøgte
dyne adsktller
stg
fra
prtsen
på de tyngOedyner,
der
forhandles
I lysk.
Vi
er også
opmærksomme på,
at
I
henvlser Ul,
at
den
ansøgte
dyne er
udvalgt
blandt flere dyner, og er
lkke
ens med en
fra
Jysk,
hvorfor
I
lkke
mener, at den har samme
effekt.
I
optyser,
at det
er dynernes lndhold,
der er
altafgørende og
lkke
vægten.
t
har afprøvet
gængse
tyngdedyner
med andet
fyld
uden
resultat.
Dlsse
forhold
er
indgået
I
den samlede
vurderlng,
men
kan
lkke
I
slg
selv
ændre ved
resultatet,
da
vt
har tagt afgørende
vægt
runktron'
dynemes
DFR
qL
Vl anertender, at
Noah
oplever god
effekt
af den
afprøvede
dyne.
I
oplyser,
at
brugen af
dynen
medfører færre nedsmeltnlnger,
større
tålmodlghed,
øget
evne
tll
at
efterleve
ADL
krav,
bedre
kommuntkaUon
med andre,
samt
Noah nu
selv
er
begyndt
at
kunne mærke
og
efterspørge
slt
behov
for
pauser
i
hverdagen
UåOe
t
hjemmet og
I
børnehaven.
råps
rieu
?&
FU,J
<d
A
J t$.J
,
Si-D
R.
Det ændrer lkke ved
resultatet,
fordt
vt
flnder,
at
en
kugledyne
calm
4
kg fra
Protac
er et forbrugsgode,
der
tndgår
I
sædvanltgt lndbo. Der
kan
lkke ydes
støtte tllforbrugsgoder, der
lndgår
I
sædvanltgt tndbo,
eJ
hefler
selvom dlsse
kan afhJælpe
følgerne af en nedsat
funkUonsevne.
Om
rcglerne
Forbrugsgoder
omfatter produkter, der
er
fremsfl[et
og
forhandles bredt
med
henbllk
på sæ<lvanltgt
forbrug
hos
befotkntngen
I
almtndeilghed.
Produktet
er
sEledes
lkke fremsUllet speclett
Ul
at
aftrJætpe
en nedsat
funktlonsevne, som
det er tllfældet
med hJælpemldler, men
kan I en
række tllfælde
udgøre den
kompensaUon,
som perconer med nedsat
funktlonsevne har behov for.
Der kan lkke
ydes
hJdp
ttl
forbrugsgoder, der normatt
lndgår
i
sædvanilgt
lndbo, f.eks.
almlndellge
stole, borde,
senge,
telefoner,
W,
radloer, CD-
afsfl llere,
DVD-afsplllere,
tablets, computere,
vaskemasklner,
tørretumblere,
opvaskemasklner,
almlndellge
køkkenmasklner
m.v.,
og
som normalt
flndes
I
ethvert
hJem,
der måtte
ønske
det.
Hvllke forbrugsgoder,
der
tndgår
I
sædvanilgt
lndbo,
bltver
tøbende
ændret i
takt
med
den almlndellge samfundsudvlkltng.
Ved bedømmelsen
af, om et
forbrugsgode er
almlndellgt, at der lkke
kan ydes
hJælp
til
FoI{9-r*e.
S
rst
i
f.ee
\
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Henvendelse af 22/8-24 fra PROTAC A/S om anmodning om foretræde om bevilget hjælpemidler, i forbindelse med ansøge om Protac Kugledynen
2904571_0005.png
anskaffelsen
efter
reglerne
om
forbrugsgoder, må der tages
hensyn
til
udvlkllngen
I
den
almlndellge levestandard ogrborgernes
brbrugs-
og
levevaner.
Med
tiden
vil
flere
forbrugsgoder bllve mere
almhdeltgt
udbredt
og
vll
efterhånden bltve betragtet som sædvanltgt
lndbo.
Ved
den nærmere
vurdering af,
orn et forbrugsgode
normalt
lndgtr
sædvanligt indbo, kan følgende
krlterler
tnddrages:
I
.
.
e
.
r
r
.
Produktets
udbredelse, herunder om
det
forhanclles
bredt over
hele landet,
og
om det
forhandles
ill
fottrugere.
Produktets
funktlonalltet.
Om
produktet findes I forskelllge farver, størrelser og
prisklasser.
Befolknlngens levestandard, herunder leve- og forbrugsvaner.
Den
teknologlske udvlkllng.
Prisniveauet
produktet,
herunder
om
prisnlveauet ikke
adsklller slg
væsentligt fra
lignende produkter.
Ovennævnte
krlterler er
lkke
en
udtømmende
llste.
Der skal
for
hvert
produkt
fioretages en
vurdering af,
om der er tale om
et
produkt, der er
fremstlllet
og
forhandles
bredt
med henbltk
sædvanltgt forbrug
hos
befolknlngen
I
almindellghed.
Vl henvlser
tll
principmeddelelse
36-22.
Efter retsslkkerhedsloven
foretager
Ankestyrelsen generelt en refllg
prøvelse af førstelnstansens afgørelse. Det betyder,
at
vl
blandt andet
tager
stllllng
tll,
om førstelnstansen har
-
anvendt de
korrekte
regler,
og
om anvendelsen
er korrekt,
-
indhentet alle relevant€ og tllstrækkeltge oplysntnger
I sagen,
-
lnddraget relevante og sagllge hensyn,
og
-
overholdtsagsbehandlingsreglerne.
Hvls førstelnstansen
har
gjort
d6t
-
eller Ankestyrelsen I forblndelse
med
sln sagsbehandllng har
rettet
op
på wentuetle
væsenUlge feJl
-
har
vl
lkke grundlag for
at
tllsldesætte førsteinstansens konkrete og tndivlduelle
vurderlng
I
sagen.
Bemærkninger
tll
kommunens sagsbohandllng
Vellednlng
orq
kommunens
beqrundelse
Vi er opmærksomme,
at
kommunen glver afslag med den begrundelse,
at
en kugledyne
i
Noahs
tllfælde
anses som
et
behandltngsredskab,
s
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Henvendelse af 22/8-24 fra PROTAC A/S om anmodning om foretræde om bevilget hjælpemidler, i forbindelse med ansøge om Protac Kugledynen
2904571_0006.png
hvortll
reglonen har leverlngs-
og
betallngsansvaret,
da
kugledynen har
tll
formål at bedre
Noahs
søvnvanskellgheder
og
bedre
trivsel
I
dagllgdagen.
Dernred
vurderer
kommunen,
at
kugledynen bedrer
Noahs
funktionsevne.
Vl
bemærker,
at det er
alene sundhedssektoren, der kan tage
sUlllng
Ul,
om der er tale
om et
behandllngsredskab. Vi henvlser
fll
principmeddelelse 30-17. Tllsvarende
er
det alene kommunen,
der
kan
tage stllllng
tll,
om
der
er tale om
et
hjælpemiddel, et forbrugsgode eiler
et
forbrugsgode,
der
indgår
I
sædvanllgt
lnctbo.
lUælp efter andre besternmelser
Vl
bemærker,
at vl
ud
fra
sagens
oplysnlnger lkke kan
se,
om
t
er
veJledt
om
mullgheden
for
at
søge
om
dæknlng
af
nødvendtge
merudgtfter
Ul
en
kugledyne. Hvls
I
ønsker
at
søge
om
dæknlng
af
nødvendlge
merudglfter
eller har
behov
fior
veJlednlng
om
regleme, beder
vt
Jer
kontakte
kommunen.
Vl bemærker
I
den forblndelse, at
der
I
særlige
fllfælde
kan ydes dæknlng
af merudglfter
tll
et forbrugsgode, der normatt
lndgår i sædvanllgt
lndbo.
Det
forudsætter, at
ansøgeren har
merudgtfter forbundet
med købet
af
forbrugsgodet,
ud
over
hvad andre
uden
en funktlonsnedsættelse
eller
lidelse
samme
alder og
I
samme lhÆsltuailon har
ved at
anskaffe
ficrbrugsgodet.
Vl
henviser
tll
prindpmeddelelse
20-23.
Oplysnlnger
I
sagen
Vi har
afgrJort
sagen
ud fra:
a
Oplysnlnger
vl
har
modtaget fra kommunen.
Ansøgnlng af den
6.
april 2023.
Afgørelse af
den
22.
mat
2023.
Klagen
af den
22. ma|2023
a
a
a
a
Genvurdedng
af den 26.
mal
2023.
Ankestyrelsen
har lkke modfaget
yder4lgere
oplysnlnger efter
genvurderlngen.
6
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Henvendelse af 22/8-24 fra PROTAC A/S om anmodning om foretræde om bevilget hjælpemidler, i forbindelse med ansøge om Protac Kugledynen
2904571_0007.png
Reglcr
Her er de
regler,
vl
har a$Jort
Jer€s
sag efr€r.
Love
q
I
bekeMtgøtdw
Earnets
tov
a
90, om at
best€rnmelseme
I
servtcdovens
5
tt2,
S
113 og
g
f
13
b
Ulsvarende ffnder
anrrendelse
br
bøm,
urrge eller
famlller
omfattet
af denne
lor,
som
har behor hedbr.
5 213,
stk.
1, om
ansrgnlnger,
som
er modtaget
etler påOegyndt
før
1.
Januar
2024,
Cædlgbdrandles
efter
denne
lor,
Jf.
dog
stk.
5.
a
Sendodoren
r
o
o
$
1131stk. 1,
tt,
Llz,
stk.
1 og
stk. 2, om
forbrugsgoder.
f{lælpernlddelbekendtgørd
sen
$
17,
stk.
1,
orn
at
der lkke kan ydes
hJælp Ul
forbrugsgoder,
der
normalt
lndgår
I
sædvanltgt tndbo.
$
201
stk. 6,
om
brbrugsgoder,
der
normalt
tndgår
I
sædvanltgt
tndbo.
Vl
henvlser
desuden
tll
Eamets lov
PNI<sE
!
86
og retsslkkerhedslorrans
g
5.
Mkestyrelsen
har otrenUlgglort €n
prtndprledddelse,
der har be$drdng
forJeres sag.
I lon
flnde
vores
prtndprneddddser
på styrctsens
t{emmedde:
www.ast.dk.
o
Ankesfyrdsens prtndpmeddeldse 36-22.
Der
er uddrag
af reglerne
Ul
sldst
I
afgørelsen.
I
flnder
reglernes
fulde
ordlyd
pt
vuurw.retshfu.rnatton.dk
Kopl
cr
rcndt
tll:
Egedal
Kommune,
7
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Henvendelse af 22/8-24 fra PROTAC A/S om anmodning om foretræde om bevilget hjælpemidler, i forbindelse med ansøge om Protac Kugledynen
2904571_0008.png
Vi har
reglstreret
afgørelsen som en stadfæstelse.
Læs
merqQtQ
feoistreringen
pånst.dk
I
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Henvendelse af 22/8-24 fra PROTAC A/S om anmodning om foretræde om bevilget hjælpemidler, i forbindelse med ansøge om Protac Kugledynen
2904571_0009.png
Barnets
lov,
tf.
lovbekendtgørolse
nr.
g3 af
25.
Januar
2O24
5 86.
Kommunalbestyrelsen
skal
yde
deeknlng
af
nødvencltge
merudgifter
ved forsørgelse I
hJemmet
af et
barn
eller
en ung under
1g
år
med betydellg
og
varlgt
nedsat
fystsk eller
psyklsk funkUonsevne
eller
lndgrlbende kronlsk eller tangvartg lldelse. Det er
en
beflngelse,
at
merudglfterne
er
en konsekvens
af
den nedsa$e funktionsevne eller
clen
indgribende kronlske eller langvarlge
ltdelse
og ikke
kan
dækkes
efter
andre bestemmelser i denne lov
eller
anden lovglvnlng.
Stk.
2.
Udmållngen
af
ydelsen
sker
på grundlag af
de sandsynilggJorte
merudglfter
for det enkelte barn
eller
den enkelte
unge,
herunder
merudglfter
tll
incllvlduel befordrtng og
friUdsakUvlteter.
S'tk.
3.
Dæknlng af
de
nødvendlge merudgtfter
kan
ydes, når de
skønnede merudglfter udgør mtndst
5.348
kr.
pr.
år (2023-ntveau).
Ydelsen
fastsættes ud fra de skønnede merudgtfter pr. måned
og
afrundes
tll
nærmeste kronebeløb,
der er
delellgt med
tOO.
Stk.
4.
HJælpen
efter
stk.
I
er
beilnget af, at
kommunalbestyrelsens
anvlsnlnger med
hensyn Ul
pasning
m.v.
følges.
Stk
5. Soclal- og boltgminlsteren kan fastsætte nærmere regler om,
hvilke
udglfter
der
kan ydes
hJa:lp
flt
efter
stk.
1
o9
beflngetserne herfor.
S
90.
Følgende
bestemmelser I lov
om
social s€rvlce flnder
Hlsvarende
4)
g
LLZ
om
hJælpemidler.
5)
5
1f3
om forbrugsgoder.
6) 5
113
b
om mtdlerfldtge
hJælpemtdter
o9 forbrugsgoder.
anvendelse tor bgrn,
unge
eller
famlller omfattet
af denne
lov,
som har
behov herfor:
I)
S
83
om
personltg
og
prakflsk
hJætp.
2) 984,
stk.
l,
om
afløsntng og
aflastnlng.
3)
5
86,
stk.
2, om vedllgeholdelsestræntng.
7) E
tt4
om
b[srøRe.
8)
S 116
om
bollglndretning.
9)
S
Ll7
om
lndlviduel befordrtng.
I0)
5
118
om pasning af nærtståencle med handicap
elter
alvorlig
sygdom.
,I)
55
1f9-f22
om
pasntng
af
nærtstående, som
ønsker
at
dø I
eget
hJem.
børn og
unge, lreruncler
ansøgninger og underretnlnger,
efter
lov
om
social serulce,
Jf.
lovbekendtgørelse
nr.
170
af
24.
Januar
2O22, som
ændret
ved
g
4l
I lov
nr.324
af
16.
rnarts
ZO22
og
g
2
I
lov
nr.
g92
af2t,
Juni
2022, som
er
modtaget eller påbegyndt før den 1, Januar 2024
og lkke
s
213.
Indstilllnger
og henvendelser vedrørende
9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Henvendelse af 22/8-24 fra PROTAC A/S om anmodning om foretræde om bevilget hjælpemidler, i forbindelse med ansøge om Protac Kugledynen
2904571_0010.png
færdlgbehandlet
senest
den 31. december 2023,
færdigbehandtes
efter
denne lov,
Jf.
dog
stk.
5.
Stk,
2.
Afgørelser vedrørende børn og
unge
truffet efter lov
om
social
servlce,
Jf.
lovbekendtgørelse
nr.
170
af
24. Januar
2o22, som ændret
ved
$
4l
I
lov
nr.
324
at
16.
marts
2O22
og
g
2
I tov
nr.
892
af
21.
Junl
2O22,
og planer
efter
$$
54,
140
og
140
a
I
samme
lov er
fortsat
gældende.
Stk. 3.
Undersøgelser,
lndstllllnger
og planer vedrørende børn og
unge
udarbeJdet
eller afgivet efrer
lov om
soclat serytce, Jf. lovbeken<ttgørelse
nr.
170
af
24.
Januar
2O22,
sorn
ændret
ved
g
4l
i
lov
nr.
324
af
L6.
marts
2022
og
5
2llov
nr.
892
af
21. Juni 2O22,vtl
fortsat
kunne
anvendes
til
brug for beslutninger, afgørelser
og
indstilllnger
efter
denne
lov, Jf.
<log
$ 67,
stk.
4,
nr.
3.
Stk.
4,
Tidsfrister
I
forblndelse
med
Soclal- og Bollgstyrelsens
påtæg
vedrørende
tllbud
for
børn
og unge
efter
I
f3
c
I
lov om soclal servlce,
Jf.
lovbekendtgørelse
nr.
170
af 24. Januar
2O22, som
ændret ved
S
4t
I tov
nr.
324
af
16.
marts
2O22
og
g
2
i
lov
nr.
892 af
21.
Junl
2O22,
er fortsat
gældende.
Stk. 5.
For
personer, der
har lndgivet
ansøgntng
om
hJælp
til
dæknhg
af
tabt
arbejdsfortjeneste
efter
g
42
I lov om
soctal servtce
før
den
l.
Januar
2Ot 1,
og
for
perconer, der
I
løbet
af
2010 har
fået udbetalt
hjaetp
tll
dæknlng af
tabt
arbeJdsfortJeneste
efter
de
htdildlge bestemmelser I
g
42
I
lov
om soclal servlce,
flnder g 87, stk. 3,
1. og
2.
pkt.,
lkke
anvendelse.
For dlsse
personer fastsættes
ydelsen
efter
g
87,
stk.
1,
baggrund
af
personens
hldtldige bruttolndtægt,
hvis beUngelserne
br
at
modtage
hJælp
tll
dæknlng af
tabt
arbeJdsfortJeneste
I øvrtgt er
opfyldt.
Stk.
6.
Kommunalbestyrelsens
forpligtelse efter
g 54
for
børn
og unge
anbragt
et
børne- og
ungehjem, [t.
g 43,stk.
l,
nr.
5-7,lnden
lovens
ikrafttræden
,
lf .
9
212,
stk.
l,
har virkning
fra den
t.
lruJl
2O24.
Lov
om soclal servlco
(serulceloven),
senest
bekendtglort
i
lovbekendtgørelse
nr.67
at
22,
Januar 2O24
5
1f3.
Kommunalbestyrelsen
skal yde
hJælp Ul køb
af
forbrugsgodsr,
når
betlngelseme
i $
112,
stk.
t,
er
opfyldt.
Der kan dog lkke
ydes
hJætp
til
forbrugsgoder, der normalt lndgår I
saedvanltgt
lndbo.
Stk.
2.
Der
kan kun
ydes hJælp,
når
udgiften
er over
500
kr.
Stk.
3.
HJælpen
udgør 50
pct. af prlsen
på et almtndeltgt
standardprodukt
af
den pågæbende art.
Stk.
4.
Hvls
det
grund
af
den nedsatte
funkttonsevne
er nødvendlgt
med
et
forbrugsgode,
der
er dyrere end et
almlndeltgt
standardprodukt,
eller hvls den
nedsatte
funktlonsevne
nødvendtggør særltg
tndretning
af
forbrugsgodet, betaler kommunen,
Jf.
stk.
1, de
nø<tvendtge
merudgtfter.
r0
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Henvendelse af 22/8-24 fra PROTAC A/S om anmodning om foretræde om bevilget hjælpemidler, i forbindelse med ansøge om Protac Kugledynen
2904571_0011.png
St(.
5.
Hvls
forbrugsgodet udelukkende fungerer
som et
hJælpemlddel
fll
at afhjælpe den
nedsaRe
funktlonsevne, betaler kommunen,
Jf.
stk.
l,
de
fulde anskaffelsesudgtfter. Hjælpen kan ydes
som
udlån.
Stk. 6.
Soclal- og
lndenrlgsmlnlsteren
kan
I
en bekendtgørelse fastsætte
nærmere
regler
orn
I)
afgrænsnlngen af de
forbrugsgoder, der kan
ydes
hJælp
ilt,
og
adgangen
tll
genanskaffelse, og
2)
I hvllket omfang
mocltageren selv skal betale en
del
af
udgiften
ill
reparatlon
og
drlft
af
et brbrugsgode.
8ørne- og
Soclalmlnlsterlets
bekondtgørelse
nr.
1247
at
13.
november
2017
om hlælp
tll
anskaffelse
af
hjælpemldler
og
forbrugsgoder
efter
servlceloven.
I
lov
om soclal servlce skal
kommunalbestyrelsen
yde
hJælp
til
køb
af forbrugsgoder, når
betingetserne
I
5
112,
stk.
1, er
opfyldt.
Der kan dog
lkke
ydes
hJælp Ul
forbrugsgoder,
der normalt lndgår
I
sædvanligt
lndbo.
Stk.
2.
Forbrugsgoder
omfatter produkter, som
er
fremstillet
og
forhandles
bredt
med henbllk på sædvanltgt
forbrug
hos befolkntngen
I
almlndellghed.
S
17.
I
henhold
tll
I
113,
stk.
l,
5 20.
HJælp
tll
anskaffelse af
øvdge forbrugsgoder
ydes nred
et
beløb
svarende
tll
50
pct. af
prlsen på
et
almtndeltgt
standardprodukt
af den
pågældende
art.
Stk.
2,
Der
kan ud over
støtte efter
stk.
1
ydes
hJælp Ul
betallng
af
forskellen metlem
prtsen
et almlndellgt standardprodukt og
prtsen
det
bedst egnede og bllllgste
produkt.
HJælpen
ydes, hvis der forellgger
ganske
særllge forhold
ved den
nedsatte
funkUonsevne, som
nødvendlggø
anskaffelse af
et
forbrugsgode,
der
I)
er dyrere
end
et almlndellgt standardprodukt, eller
2)
nødvendiggør særllg
lndretnlng.
Stk.
3.
Hvls
forbrugsgodet
grund
af den nedsatte
funKtonsevne
udelukkende fungerer
som
et
hJælpemlddet,
såedes
at
ansøgeren
lkke
kan
benytte produktet efter sit formål
som forbnugsgode,
omfatter
hjælpen den
fulde
anskaffelsesprls på
Oet
bedst egnede
og
btlligste
produkt.
Hjælpen
kan
ydes
som
udlån.
Stk.
4.
Computere
med
standardsoftwarg der understøtter hjælpemldler
tll
blinde
og
svagsynede, dækkes med den
fulde
anskaffelsesprls
Ul
det
bedst egnede
og bllllgste produkt,
Hjælpen kan ydes
som
udtån.
Stk.
5.
Der
ydes kun
hJælp
efter
denne bestemmelse,
når udgtften
I
den
enkelte ydelsessituatlon overstlger 500 kr.
tl
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Henvendelse af 22/8-24 fra PROTAC A/S om anmodning om foretræde om bevilget hjælpemidler, i forbindelse med ansøge om Protac Kugledynen
2904571_0012.png
St&.
6.
Der ydes lkke lUælp
efter
denne bestemmelse 0t
brbrugsgoder,
der
nonnalt
lndgår
I
sædvanllgt
lndbo,
ft
almlnddlge stole,
borde, senge,
telefoner, W-apparater, vldeomasklner,
OånOoptagene
m.v.,
sorn
normalt
indes
I ethvert
htem,
der
mttte
ønske
det.
Lov
om retsslltkerhed og
admlnlstratlon
det
soclale
områdo
(
rcteslkkerhedsloven
),
sGnGst
bckendtgjort
ved
loråckendtgøfclse nr.
1tO9
aj
24.
august
2023
g 5.
Kommunalbestyrelsen skal behandle
ansøgntnger og spørgsnråt orn
hjælp
I forhold
tll
alle
de multgheder, der flndes for
at
gtve
hJdp
efter
den soclale
lorglvnlng,
herunder også rådglvnlng og
veJledntng.
Kommunalbestyrelsen
skal
desuden
være opmærksom på,
om
der
kan
søges
om hjælp
hos en
anden myndtghed eller
efter
anden lovgtvning.
t2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Henvendelse af 22/8-24 fra PROTAC A/S om anmodning om foretræde om bevilget hjælpemidler, i forbindelse med ansøge om Protac Kugledynen
2904571_0013.png
STAG
tottoia
E
tSE
16.
august
2024
Vl
henvlser
tll
afgørelsen
af 24.06.2024
Kære
forældre
tll
Slagelse
kommune,
Hjælpemlddelomådet, har
13.08.2024 modtaget
Jeres
ansøgnlng
om
en
Protac
kugledyne
til
Vi
har nu
behandlet
Jeres
ansøgning,
og afgørelsen
er,
at vi
henvlser
til
vores afgørelse
af
2a.06.2024, og
tll
argumentatlonen der er anført i
den
afgørelse.
Slagelse
kommune,
HJælpemlddelområdet
og
Børn
& Unge, gav
24,O6.2024
afslag
på en
Protac
kugledyne
bestemmelseme
I
Barnets
Lov
S
90 Jf. servlcelovens
5
113,
og Jf.
bestemmelserne I Bamets lov
$
86.
Kopi
af afgørelsen
af
24.06.2024 er vedhæftet.
trt.
tll-rf.
Der{or henvlser
vl
tll
afgorrlsen
af
24.06.20,24
HJælpernlddelområdet
og
Bøm
& Unge
vurderer, at
Jeres
nye
ansøgning
af
13.08.2024 lkke
lndeholder oplysnlnger, som begrunder en
anden
afgørelse.
Vl
vurderer
fortsat, at
en
Protac
kugledyne er sædvanllgt
lndbo, og
at
prisforskellen
en
Protac
kugledyne og
den
dyreste dyne uden sammenllgnellge
egenskaber
lkke overctlger mlnlmumsbeløbet på
5.519.-
tr.
Vores afgørelse
af
,eres ansøgnlng
af
03.04.2024 om en
Protac
kugledyne er
således
fortsat
24.06.2024
gældende.
Sondhcd oe
Ældrc
Kontlkl
Otzen
Ll.tonddat
l,lynd[hed
-
Hrælgamrdler
lM0sln\rer
9
^n,E
I'llnøg
8:t5
-
10:00
Torsdrg 8rl5 -
f0:0O
n'tdee
8:15
-
l0:OO
frcd.g
8:15
- lo:(Xl
ollsd.g
8:r5.
10300
a2fi)
Slagelse
rY\Yw.Jr9C{tC.dk
wcctond
Lul(ct
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Henvendelse af 22/8-24 fra PROTAC A/S om anmodning om foretræde om bevilget hjælpemidler, i forbindelse med ansøge om Protac Kugledynen
2904571_0014.png
STAGETSE
Vl
bemærker
tll
jeres
ansøgnlng
af
13.O8.2O24
Fordi
en
Protac
kugledyne vurderes
at
tilhøre sædvanligt indbo, og fordi prisforskellen
ikke
overstlger minimumsbeløbet,
medtører
det forhold, at
Il
skal
starte i
skole
ikke
en
anden
afgørelse.
I
henviser
til
Ombudsmandens
beretning fob 2021-27,
journalnotater fra
psykiatrien,
afgrænsningscirkulæret og DUKH's praksisnyt 34, og oplyser
at
praksismeddelelse
36-22
og
praksisnotat af
maj
2024 fra Ankestyrelsen har
en
særlig berettigelse og
relevans
for
jeres
nye
ansøgning
om en
Protac
kugledyne
till-D
I
re
mum
sffrciBålo
ønsker
desuden,
at
Slagelse
kommune begrunder, hvorfor
vi
vurderer
at
en
Protac
kugledyne
til
en pris
af kr.8.000.- er et
sædvanligt
indbo.
ilfib]HlridDoiffiffif
råiu
tår
ffiffiEffiffidmp,
2023
udgiver Ankestyrelsen
artiklen
"Hvornår
anses
en
tung
dyne for
at
være
et
hJælpemlddel,
et
forbrugsgode eller
et
forbrugsgode der
I
Nyt fra Ankestyrelsen,
nr. 6,
december
indgår
i
sædvanligt indbo".
Artiklen
blev
bragt, fordi
Ankestyrelsen oplevede,
at
prlncipmeddelsen 36-22 medførte et
behov hos kommuner, forhandlere og borgere
for
en afklaring
af
hvordan principperne
i
36-
22
skal anvendes
i
praksls.
I
artiklen
giver Ankestyrelsen dette eksempel:
"De tunge
dyner
kan
imidtertid ogst
have
andet fytd
end
glasperler, som dynen, der
er
behandlet i principmeddelelse
36-22,
havde.
I
en anden konkret
sag
har
Ankestyrelsen
vurderet,
at
en dyne med
fyld
af
kæder
tillige er
et
forbrugsgode, der normalt
indgtr
i
sædvanligt lndbo,
Pt grund
af
sin
funktionsnedsættetse, der
blandt
andet
medførte,
at
borger
havde
svært
ved
at
finde ro
båae aag
og
nat,
havde vedkommende
ansøgt
om
en
tung
dyne med fyld
af
kæder
pt
I
kg fra
et
bestemt mærke.
Dynen
forhandledes
alene via
producentens
hjemmeside
til
en
pris
pt
over
7.000
kr.
Kommunen gav
afslag
pt
den ansøgte
dyne med henvisntng til,
at
den ansøgte
dyne
var
et
forbrugsgMe,
der
indgtr
i sædvanligt indbo,
hvorfor
der
ikke
kunne
ydes
støtte.
Sidtt
215
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Henvendelse af 22/8-24 fra PROTAC A/S om anmodning om foretræde om bevilget hjælpemidler, i forbindelse med ansøge om Protac Kugledynen
2904571_0015.png
soLAvc
E
d-
tsE
I
vores
vurdering
af
sagen
lagde
vl afgørende vægt
pt,
at
den ansøgte
dyne med fyld
at
kæder
havde
samme egenskaber som
dynen med fyld
af
glasperler,
der
omtales
i
sag
nr.
4
i
prlnclpmeddelelse 36-22, som
var
et forbrugsgode, der
lndgtr
I
sædvanllgt
lndbo.
Det
fremglk
stledes af forhandlerens
hJemmeslde,
at
den
ansøgte
kædedyne
vt*er
ved,
at
selve
tyngden
ftr
dynen
tll
at llgge
tæt
pt
kroppen,
hvttket føles som
at
bltve
omfavnet.
Dynen
virker
ogst
sansestlmulerende
via
kædernes
tryk,
der rører
v&
brugerne
pt
sklftende
mtder
og glver
en
følelse
af tryghed,
Ifølg9 forhandleren
af
dynen omtalt
I
prlncipmeddelelsen,
som
er
et
forbrugsgode,
der
tndgtr i
sædvanllgt lndbo, vlrker denne
ved,
at
vqten
af dynen
og
de omfavnende
og
flekstble egenskaber
gør det muligt
at
slappe
at
og
ft
en
mere effektlv
og
dyb
søvn,
Å
brugeren
vtgner
udhvllet
og
fØter
sig bedre titpas.
Vægten
af glasperteme
ftr
dynen
tit
at
tllpasse
sig
kroppen.
Dynens
konstruktlon
og
bolster
sørger
for
et
Jævnt
tryk
over
kroppen.
Pt
baggrund
af
en
sammentlgning
af
de
to
tunge
dynerc qenskaber, fandt
vt
dertor
lf<ke
anlednlng tll
at
vurdere
den
ansqte
kædedyne
anderledes end
den
tunge
dyne med fyld
af
glasperler, der
indgtr
i
sædvanligt
lndbo,
selvom
prlsen
pt
den
ansøgte
dyne
var
væsentllgt højere end
den
dyne,
vl
sammenlignede med.
Pt
den
baggrund
stadfæstde vi
kommunens afgøretse
og vurderede,
at
den
ansøgte
dyne
medtyld
af
kæder
var
et
forbrugsgode, der
lndgtr
I
sædvanllgt lndbo, hvorfor
der
ikke
kan
ydes
støtte
hertil.'
Ankestyrelsen
fortsætter
artiklen
således
:
patenteret
eller brugsmodel
beskyttet,
At
der
er
udstedt patent
eller brugsmodelbeskyttelse,
eller
at
produktet
er
CE-mærket, har
ikke
afgørcnde betydnlng
for, om
produktet er
et
hJælpemiddel,
der
kan
bevilges
efter
serulcelovens
5112.
Det
afgøende for
om
produktet
kan
bevilllges
efter
seruicelovens
g
172
er,
om
produktet
er
fremstillet
særltgt
til
at
afhJælpe
en
nedsat
funktlonsevne.'
CE-marknlng
og
lmmaterlelle
rcttlgheder
Indlmellem
bliver
Ankesfirclsen mødt
af
det
argument,
at
hvis
produktet
er
CE-mærket,
mt
der
væne tate
om et
hjætpemtddet.
Vl
mødCr
ogst
det
aryument,
at
prcduktet
mt
være
et hlælpemlddel,
hvls
dets lmmaterlelle rettlgheder
er
beskyttet,
fx
brdi
produktet
er
Vl
er opmærksomme på,
at
ansøger
lflg.
Afgrænsningsclrkutæret skal
have
stillet det
søgte
redskab eller
apparatur
til
rådighed, mens myndlghederne afklarer hvem der har
betalingsforpllgtelsen,
I
tllfælde hvor der er
tvlvl
om
hvorvldt
et søgt redskab
eller
apparatur
skal
bevilges
som
et
hjælpemlddel
eller et
behandlingsredskab.
I
oplyste
I
ansøgnlngen af
03.04
.2024,
at
sundhedssektoren har
laget stilllng
tll,
at
den
ikke kan
stille en
Protac
kugledyne
tll
rådlghed som
et
behandllngsredskab
forrlr
si(,e
3/5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Henvendelse af 22/8-24 fra PROTAC A/S om anmodning om foretræde om bevilget hjælpemidler, i forbindelse med ansøge om Protac Kugledynen
2904571_0016.png
SI.AGELSE
Vi
anbefaler,
at
mullghed for
at
I
kontakter
Il
hjælpe-r
skole, for
at
få vurderet
om
Folkeskole loven
har
med
sansestimulerende
redskaber via
pPR.
Vi
har
forståelse
for,
at I
synes
at
det er
dyrt
at anskaffe en
Protac kugledyne.
Vi har
googlet brugte
Protac
kugledyner, og kan oplyse, at der
er
flere brugte
Protac
kugledyner
i
forskellige størrelser og vægtklasser
til
salg
online.
Priserne på dlsse
dyner varierede
ved
vores søgning
fra
kr.
250.-
o9 op
til
kr.
2.500.-
I
afgørelsen
af
24.06.2024
tilbød
vi at
låne
Protac
kugledyne
i
14
dage,
t
får
mullghed for
at
erfare,
hvorvidt
Asger
reelt profiterer som
forventet
ved brug af en
Protac
-en
kugledyne, inden
I
evt.
selv anskaffer en
Protac kugledyne.
Vi aftalte derefter
06.08.24, at
I
ville
hente vores 6 kgs
Protac
kugledyne
og
afprøve
dynen
sammen med
næste
14
dage.
I
har endnu
lkke
hentet dynen, der
som
aftalt
har været sat
til
side
til
Asger siden
07.08.2024.
f,de
nogle
erfaringer
med
hvordan brug
af
Protac
kugledynen påvirker
Er
dynen ikke afhentet inden
2L,08,24
bedes
I
kontakte den
sagsbehandlende
terapeut,
hvis
I
senere
ønsker
at
gøre
brug af
vores
I
er fortsat velkommen
til
at
hente
den
aftalte dyne,
I
kan
gøre
jer
tilbud.
-t
KlageveJlednlng
Hvis
I
lkke er enige
i
den
afgørelse,
der er
truffet,
kan
afgørelsen
indbringes for
Ankestyrelsen
(jvf.
$
60
i
Lov
om
retssikkerhed
og
administration
på Aet sociale område1.
Jeres klage
skal være os
i
hænde senest
4 uger
efter,
at afgørelsen
er
kommet
frem
i
Jeres
dlgltale eller fyslske
postkasse.
Hvis
I
er fritaget for digital
post, gælder det som hovedregel,
at
vores
afgørelse må anses
for
at
være kommet
frem
a
jeres
fosiske
postkasse
efter
6
omdelingsdage fra vores
afsendelse.
Ved
digital
post
anses
vores
afgørelse
at være fremme
hos
jer
samme
dag som
vores
afsendelse. Det
er
ankestyrelsen som algør, om klagefristen
er
overholdt.
Det
er
kun
jer
eller den person, som er bemyndiget
til
at
varetage
jeres
sag, som kan
klage
over
afgørelsen.
tll
Slagelse
Kommune, Myndighedsafdelingen,
HJælpemiddelområdet,
lndustrivej
9,4200
Slagelse, der har pligt
til
at
revurdere afgørelsen.
Klagen
kan indgives
Klagen
skal indglves
mundtligt
eller
skriftligt.
Hvis klagen
ikke
imødekommes
sendes klagen
sammen med
sagens
akter til
Ankestyrelsen.
Det
vil lette
behandlingen af sagen, hvis
I
i
klagen beskriver så udfødigt som
muligt, hvorfor I
ikke er enige
i
afgørelsen.
SUc
4/5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 302: Henvendelse af 22/8-24 fra PROTAC A/S om anmodning om foretræde om bevilget hjælpemidler, i forbindelse med ansøge om Protac Kugledynen
2904571_0017.png
s"tAG€t
sE
il-
tf.
5857
4500
I
Uf
I
er
velkommen
tll
at
henvende
Jer
tll
den
sagsbehandlende
terapeut,
tlden,
hvls
t
har spørgsmfi.
Venlig
hllsen
Anne Otzen
Ergoterapeut
tæs
om
Slagelse Komrnunes
behandllng af dlne personoplysdnger
pt
www.stågeke.dudntabcakyttetso
Srdo
3/5